Felicitaties Aruba. Het verlaten eiland ROZENOORD De schakel ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN 7e Jaargang Nummer 350 Vrijdag 5 OCT. 1S51 Drukkers-UitgeverijFirma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs f 1,per kwartaal; franco per post f 1,15 Prijs der advertentiën 10 cent per m.m. bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen", 10 cent extra Je hoeft niet persé een koning, een president, een sportfavoriet, een bandiet of een pechvogel te zijn, om je foto in alle kranten van de wereld te krijgen. Ziehier drie jongemannen, die elk een verhaaltje instuurden bij een soort internationale schrijvers wedstrijd voor jongelui, (door de Verenigde Naties) en daarmee samen de eerste prijs won nen. Ze mochten gratis een bezoek brengen aan het hoofdkantoor van de V.N. in New-York, en werden harte lijk begroet door de assistent van de Secretaris-Generaal, Mr. B. Cohen (rechts). Het onderwerp van hun op stel was natuurlijk de verbetering van de Internationale samenwerking, waar de V.N. voor ijveren. Hoe het daar mee staat in de praktijk, zal de toe komst ons wel leren. V.l.n.r.Amil Chilaty, medisch student te Teheran (Perzië); George Bull, the ologisch student te Oxford (Engeland); Charles McGee, een jonge onderwijzer uit Monrovia (Liberia). (J. P. d. K.) Dezelfde Bressiaander, varende op de wilde vaart, die ons enige tijd geleden een vluchtige indruk van de stad Palermo gaf, schrijft ons nu over Aruba, hetwelk wij hier laten volgen In deze tijd van technische vooruit gang is het voor velen moeilijk om mee te kunnen, maar s/t (tankschip) „Lundys Lane," doet altijd haar best om ook deze moderne tijd nog voorbij te streven; alles gebeurd hier met de grootste haast. Na veertien dagen op zee te zijn geweest, dat hier aan boord wordt beschouwd als een lange tijd, zagen we dan langzaam de lichten van de vele raffinaderijen te San-Nicholas nader komen. Het lijkt zo van een afstand op een moderne Amerikaanse stad, vooral als je 's avonds binnenloopt, maar het zijn dan ook alleen Amerikaanse firma's die hier hun raffinaderijen hebben. Esso heeft hier de grootste werkzaamheden. We varen nu met langzame kracht vooruit tot de loodsboot langzij komt FËUILLETG 26) door P. DE VRIES Een van de matrozen, die een eindje verder over de verschansing stond te turen, kwam nu op hem af. „Morgen, mijnheer Kees knikte vriendelijk en beant woordde de groet. „Zeldzaam mooi weertje, mijnheer. Een licht briesje, maar overigens een strakke lucht. Als we het zo houden „Ja, zoals U zegt. Als we het zo houden. Bent U bekend op deze zee?" De man lachte. „Dat zou ik denken. En ik verzeker U, dat het hier kan spoken. Nou". Op dit moment kwam er vanuit een der trapopeningen een andere matroos naar boven rennen. Hij stoof de beide mannen aan de railing voorbij, onder wijl roepende: „Een verstekeling aan boord!" En weg was hij, naar de hut van de kapitein. en een loods bij ons aan boord zet. Hij is Hollander, maar op Aruba wordt er alleen Engels gesproken, dus ook hij spreekt alleen maar Engels, al is het dan met een Rotterdams accent. Het vast maken van de trossen duurt hier niet lang, San-Nicholas heeft een uitstekende haven en alles is hier fijn georganiseerd, iets dat van groot be lang is, daar tientallen schepen dage lijks hier in- en uitvaren. Het is nu 8 uur 's avonds en het schip is klaar om zijn 15800 ton olie in te nemen, er is echter iets defect met de pompen, dus kunnen ze niet beginnen voor dat gerepareerd is, een gelukje voor ons, want nu hebben we tijd om de wal op te gaan en als alles goed gaat kunnen we ook op een onge stoorde nachtrust rekenen. Het eerste wat we hier doen nadat het schip is vastgemaakt, is het lezen van onze brieven; niemand mag ge stoord worden het eerste half uur, dat is een ongeschreven wet hier aan boord. Nadat de brieven gelezen zijn, wor den de eventuele wachten voor de nacht HOOFDSTUK XIX. Kees keek de man verwonderd en licht geamuseerd na. Maar meteen be trok zijn gezicht. Wat had hij geroe pen Een verstekeling aan boord Dat mankeerde er nog maar aan. Vlug liep hij eveneens naar de kapiteinshut, maar de deur was gesloten en beslui teloos bleef hij er voor staan. Per slot van rekening was hij wel zo lang in militaire dienst geweest, dat hij iets afwist van discipline en hij had wel eens gelezen, dat de discipline aan boord van een schip in de regel vrij streng was. Wanneer hij dus de kapi teinshut binnen ging, kon het wel eens gebeuren, dat hij inbreuk maakte op de gebruiken aan boord. Aan de andere kant klonk een op windende stem en Kees herkende die als van de matroos, die zoeven geagi teerd voorbij was gegaan Waarschijn lijk lag de kapitein weer in z'n kooi. Lang behoefde hij echter niet te wachten, want na een paar minuten kwam de matroos weer naar buiten, in gezelschap van de kapitein, die vastgesteld. Diegene die geen wacht hebben kunnen dan hun opgevraagde deviezen afhalen bij de marconist, schertsend scheepsprivaatbank genoemd. Nadat dat gedaan is kan je de wal opgaan. Deze keer besluit ik alleen te gaan, om een oude bekende, de Noorse zeemansvader, op te zoeken. Hij is zelf zeeman geweest, tot hij in de laatste oorlog zijn rechterarm verloor, maar toch nog de moed bezat om de leiding van de Noorse zeemanskerk te Aruba op zich te nemen. Aan de poort staan twee Hollandse politiemannen. Als ze mijn Hollands pas zien wordt er niets meer gevraagd, we maken een praatje, meestal over de slechte tijd in Holland en het valt me op dat alle Hollanders, die ik hier ontmoet, graag terug willen naar Hol land, als ze maar een baantje konden krijgen; al verdienen ze hier nog zo goed, ongeveer 1000 Hollandse guldens per maand. Maar het is dan ook geen pretje om hier hele dagen in de bran dende zon te staan en je longen vol te pompen met gaslucht. Alles is hier erg duur, een flesje Coca cola kost 50 cent, ongeveer f 1,- in Hollands geld. Langzaam wandel ik de stad in en beschouw in mijn eentje de volkstypen die ik hier zie, er zijn hier op het eiland ongeveer 30 verschillende naties, dus de mensen die men hier ziet, zien er bijna allen verschillend uit. Aan de rechterzijde liggen de meeste café's. Luide samba's en rumba's dringen door het geluid van de vele stemmen. Hier is het dat de meeste zeelui de smaak van het verkeerde te pakken krijgen, hier is het waardoor ze meestal te laat opdagen, zodat het be ter was geweest om de linkerkant van de straat te houden die naar de zee manskerk leidt. Het woord kerk bedoelt niet dat dit een kerk is zoals je ze in Holland hebt, nee, het is een plaats waar een zee man rustig kan zitten om het laatste nieuws te lezen dat gebeurd is, terwijl hij op zee was. Hij kan op een rustige plaats zijn brieven naar huis schrijven of hij kan een partijtje biljard spelen met de overige zeelui en elke avond wordt er koffie met koek rondgebracht, dit tijdspunt wordt populair koffiefeest genoemd. Soms gebeurt het, als er een schip binnen is met muzikaal volk aan boord, dat deze hun instrumenten meenemen en dan is er dans, dikwijls tot in de kleine uurtjes. De zeemansvader is altijd druk in de weer, hij arrangeerd voetbalwed strijden, helpt zeelui die aan de wal blijven, ziekte, etc. Naast zijn baantje als leider der zeemanskerk is hij ook vice-consul. blijkbaar gauw een broek had aange trokken. Voor de rest was hij nog in nachttenue. Althans, hij droeg een overhemd zonder boord en zijn blote voeten staken in leren pantoffels. „Wat is er aan de hand, kapitein?" vroeg Kees. „Ga maar mee," antwoordde Bream grimmig, „dan kunt U het zelf zien. In ruim twee heeft men een versteke ling ontdekt. Tussen de vaten diesel olie. Nou, we zullen hem leren!" Kees volgde de beide mannen op de voet en de andere matroos, die nog steeds bij de railing stond, ging nieuwsgierig achter het drietal aan Men daalde een ijzeren trap af en kwam nu in een halfduistere ruimte. Blijkbaar was men hier dicht bij de machinekamer, want het geluid der motoren maakte hier ieder gesprek na genoeg onmogelijk. De matroos opende een ijzeren deurtje en verdween, half bukkend door de opening, gevolgd door de kapitein. Kees bukte zich eveneens en kwam nu weer in een andere ruimte, die eveneens spaarzaam werd verlicht. De drie mannen baan- Maar deze avond had hij toch tijd om een praatje met mij te maken, het was ondertussen ook al laat geworden, dus na een kop koffie gedronken te hebben, bracht hij mij met zijn auto weer terug naar de poort. De Hollandse Politie stond nog steeds aan de poort, zij zouden afgelost wor den om 12 uur middernacht. Als ik aan boord kom, beginnen ze juist de olie in de tanks te pompen; 6 uur later worden we uitgepord, stand bij voor en achter, ik neem mijn ge woonlijke plaats in achter het roer, de trossen worden ingehaald, de loods geeft zijn orders, langzaam komen we vrij van de kaai, stomen de pier uit, en de loods verlaat ons. De ouwe zet de telegraaf op volle kracht, ik leg het roer hard bakboord en langzaam zie ik de lichten van de raffinaderijen, waar dag en nacht 7000 mensen werken, uit het oog verdwijnen. In het oosten begint de lucht een rode kleur aan te nemen, de zon komt op, een warme dag ligt weer voor ons. De boeg snijdt door het water heen met 15 mijlsvaart, op weg naar New- York, vlugger, sneller, dat is tankvaart. Met genoegen constateer ik, dat ik tot op heden mijn verantwoording van giften kan blijven voortzetten, al is de grote stroom er af, laten „we zeggen al is die er voorlopig af. Want als ik naga, dat in West Zeeuwsch-Vlaande- ren ruim 26000 mensen wonen, waar van naar schatting 14000 protestanten, levend in ongeveer 4000 gezinnen, dan is er aan bijdragen voor ons bij uitstek protestantse werk nog wel iets te wachten. Gezien de voortrekkers, voor gangers en leidinggevende personen, wier gaven ik nog niet mocht ontvangen, heb ik goede moed, dat hier in de meeste gevallen slechts sprake is van de bekende „traagzaamheid", het uit stellen van het volvoeren van goede bedoelingen. Want dat U een goed doel helpt bevorderen staat voor mij vast. De be reiking van ons doel hangt at van de algemene steun. We stellen ons een direct doel en een verder afgelegen doel. Daar komen we nog wel op terug. Maar laten de goedwillende achterblijvers beginnen hun inertie af te schudden. Er zijn tot heden 241 goede gaven binnen gekomen. Gezien de bovengenoemde getallen kunnen er daar nog vele bij verwacht worden, wat we dan ook doen. Bij voorbaat dank. Vorige totaal f 3480,35 Ds. Fournier van N.N. te Oostburg f 10, I. J. van Hoofdplaat f 10, W. S. van IJzendijke f 5> Kerkeraad Ev. Luth. Gem. te Groede f 5, Totaal f 3510,35 Met hartelijke dank, vooral aan de Luth. Gemeente voor haar taak als wegwijzer in deze. Namens het Bestuur, M. Maas, Biervliet. Giro 84634. den zich een weg tussen de vaten door en de voorste matroos bescheen de openingen met een zaklamp, die hij zoekend heen en weer bewoog. Het zoeken duurde lang. Blijkbaar had de verstekeling weer een andere schuil plaats opgezocht. Maar opeens riep de matroos: „Hier zit-ie, kapitein". Bream, die blijkbaar ook een beetje benauwd was geworden in de be dompte ruimte, kuchte en riep: „Pak hem maar in z'n lurven en breng hem aan dek. Dan kunnen we eens kijken wat voor een snuiter het is". Meteen draaide hij zich om en liep weer terug, zodat Kees en de andere

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1951 | | pagina 1