CORSETTEN
Visitekaartjes
Amsterdamse vliegveld
belangrijk West-Europees
it
De wintardienstregeling der I.S.
Het verlaten eiland
OOSTBURG
De schakel
ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN
7e Jaargang Nummer 349
Vrijdag 28 SEPT. 1951
Drukkers-UitgeverijFirma SMOOR <5 DE HULSTER - Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296
Verschijnt iedere Vrijdag
Abonnementsprijs
f 1,per kwartaal; franco
per post f 1,15
Prijs der advertentiën
10 cent per m.m.;
bij abonnement korting
Advertenties met „brieven
onder nr. of bij ons te
bevragen", 10 cent extra
Het moet jaren geleden gebeurd
xijn, dat een zendeling in de naaste
omgeving van een inboorlingendorp
zijn huis aan het bouwen was, daarbij
geholpen door nieuwsgierige en vrien
delijke inlanders. Toen hij eens een
stuk gereedschap nodig had, waarmede
zijn vrouw enige kilometers verder
werkzaamheden verichtte, droeg hij
een van deze inlanders op het te gaan
halen, maar hij slaagde er niet in de
man aan zijn verstand te brengen, wat
hij bedoelde. Teneinde raad nam hij
een plankje en kraste daar met zijn
beitel de boodschap aan zijn vrouw in.
Tot de inlander zei hij, dat dit stukje
hout dan wel aan zijn vrouw zou ver
tellen, wat hij wenste. Verwonderd en
enigszins ongelovig ging de man heen
en was rondweg verbijsterd, toen hij
merkte dat het stukje hout inderdaad
„gesproken" had, en dat de vrouw van
de zendeling het volkomen had begre
pen. Door dit „briefje" en de „post
bode" was de goodwill van de zen
deling bij de inboorlingen sterk geste
gen en zijn positie onaantastbaar ge
worden.
De moderne mens staat niet meer
stil bij het begrip posterijen. Hij aan
vaardt het, dat hij geheimen en afspra
ken, orderbevestigingen en liefdesbrie
ven rustig in de bus laat glijden zonder
dat hij zich zorgen behoeft te maken,
dat zij in verkeerde handen terecht
komen. Hij is zich niet meer bewust
van het feit, dat de brief zijn stem,
zijn gebaar en zijn blikken vervangt
en tot de geadresseerde „spreekt". De
Posterijen doen hun werk over de ge
hele wereld onbewogen en correct,
daarbij geholpen door allerlei soorten
vervoermiddelen, zoals fietsen, auto's,
schepen, treinen en vliegtuigen. Voor
Nederland is dit lijstje niet compleet,
want in Amsterdam is ook de tram
dienstbaar aan de Posterijen. Achter
aan de trams hangt een rood brieven-
busje, zodat geen enkele man, die een
brief vergeet te posten, als excuus
tegenover zijn vrouw kan aanvoeren,
niet langs een brievenbus te zijn ge
komen, want de brievenbussen komen
langs hem.
Het stijlvolle Centraal Station te
Amsterdam is een belangrijke verza
melplaats voor de Nederlandse Poste
rijen. Uit heel Nederland komt daar
de post, welke voor het buitenland is
bestemd, aan. Voorzover het Europa
betreft, gaan alle poststukken zonder
FEUILLETON
door P. DE VRIES
*5)
Er klonken twee harde stoten op de
hoorn en de diesselmotor begon een
groter aantal toeren te draaien. Lang
zaam kwam er enige afstand tussen-
het schip en de wal en enkele men
sen, die langs de kade liepen, zwaai
den naar de vertrekkenden en Kees
zwaaide spontaan terug.
Het voorschip wendde de steven
naar zee en aan de achterkant van het
schip kolkte en kookte het water door
de razend ronddraaiende schroef. De
reis naar Saint George was begonnen.
HOOFDSTUK XVIII.
Kees bleef met de ingenieur aan de
verschansing en beiden keken naar de
stad, die langzaam maar zeker aan
hun ogen onttrokken werd.
„Zo," zei Whiteheaven opgewekt,
terwijl hij een sigaret aanstak, „nu
hebben we wel een week of vier de
o°
MEDISCHE
Langestraat 38 a
meer per vliegtuig. Wil men echter
ook buiten Europa de post door de
lucht verzenden, dan moet daar iets
extra's voor betaald worden.
Als Nederlandse nationale luchtvaart
maatschappij speelt ook de K.L.M.
een rol in het luchtpostvervoer. Dit
wil echter niet zeggen, dat uitsluitend
de K.L.M. de Nederlandse luchtpost
voor haar rekening neemt. De Poste
rijen verdelen de postzakken volgens
speciale internationale regels over de
io luchtvaartmaatschappijen die Am
sterdam's luchthaven aandoen. Dit ligt
voor de hand, aangezien anders de
luchtpost vertraging zou ondervinden.
De Posterijen gaan te werk volgens
het principe, dat de post zo snel moge
lijk wordt afgeleverd.
De Posterijen hebben op Schiphol
een eigen afhandelingskantoor, waar
alle luchtpoststukken uit Nederland
binnenkomen. Van hieruit zullen deze
stukken naar hun bestemming in het
buitenland of althans tot vlak daarbij
vliegen. Maar voor het zover is moet
deze post eerst het zeer ingewikkelde
doch uiterst nauwkeurige proces der
sortering volgen. De eerste gang zoals
dat heet, of wel de ruwe sortering be
staat uit 6 groepen. Daarna de sor
tering per land en per stad. De zee
varenden hebben een eigen afdeling,
welke uit de aard der zaak meer werk
en meer zorg met zich meebrengt.
Op een groot bord worden nauwkeu
rig de bewegingen van alle zeeschepen
bijgehouden, zodat het is uitgesloten,
dat de luchtpost pas in een haven
arriveert, wanneer het bewuste schip
reeds is vertrokken. Ook de aangete
kende post krijgt een aparte behande
ling. Deze wordt namelijk uit hoofde
van extra betaling, die de afzender
zich heeft willen getroosten, in een
apart kantoortje min of meer vertroe
teld.
Tenslotte is alles zodanig gesorteerd,
dat de bij elkaar horende brieven in
bundeltjes bij elkaar zijn gebonden en
in de postzakken zijn geworpen, na
nogmaals te zijn gecontroleerd. Dan
worden de zakken gesloten, van een
label voorzien, gewogen, een laatste
maal gecontroleerd en overgedragen
aan een employé der K.L.M. die op
zijn beurt het tellen, wegen en con
troleren niet mag nalaten.
Onder de volle gloed der schijnwer
pers staat de nachtmachine op het
platform van Schiphol en wacht tot
tijd en die ga ik maar beschouwen als
vacantie. Deze zeetocht staat me best
aan en ik heb enkele studieboeken
meegenomen, zodat ik geen last van
verveling zal hebben. Bovendien heb
ben we radio aan boord en zelfs een
kleine zender, zodat we in geval van
nood altijd contact met het vaste land
kunnen opnemen".
„Dus als het moet, kunnen we ook
een radiogram verzenden?"
De ingenieur knikte. „We hebben
overal voor gezorgd. Proviand voor
ongeveer een half jaar en brandstof
voor de motoren voor zeker meer dan
drie maanden varen. Diesselolie neemt
niet zoveel ruimte in en in geval van
nood kunnen we dus via onze zender
hulp inroepen van in de buurt varende
schepen. We kruisen een druk bevaren
route. Morgen zal ik je het een en
ander wel eens laten zien".
„Weet U, wat me opgevallen is?"
zei Kees eensklaps, „dat directeur
Thompson er niet geweest is, voor
we vertrokken".
„Ik heb hem vanmorgen nog even
gesproken," antwoordde Whiteheaven,
zijn vlucht kan beginnen. Snelle kar
retjes brengen de postzakken tot on
der de buik van het toestel en met
vlugge routinebewegingen worden ze
stuk voor stuk in het grote ruim op
geborgen. En niet alleen de luchtpost
uit Nederland, want Schiphol is 's nachts
een en al bedrijvigheid welke voor
een groot deel op rekening van de
luchtpost komt. Vanuit Scandinavië,
Engeland, Zwitserland, België en Frank
rijk voeren vliegtuigen van allerlei na
tionaliteiten de luchtpost op het cen
trale punt Schiphol aan. Hier wordt
de post van de ene machine op de
andere overgeladen.
Het is een snelle estafette, welke
onzichtbaar en onmerkbaar voor de
slapende wereld wordt gevlogen. Brie
ven uit Zweden reizen via Schiphol
naar Londen, Parijs of Zurich. De
luchtbrief wipt van het ene vliegtuig
naar het andere over en zo is een
brief uit Petsamo, uit het Hoge Noor
den van Zweden, binnen enkele dagen
beland in Stanley op de Falklands
eilanden, dank zij de gezamenlijke zorg
van de Posterijen en de verschillende
luchtvaartmaatschappijen.
In de stuurhut van de Vliegende
Hollander zit de gezagvoerder en leidt
de machine door de donkere nacht
naar zijn bestemming, naar verre lan
den, waar de mensen straks de brie
ven zullen ontvangen, welke nu zorg
vuldig in een postzak in het ruim lig
gen opgeborgen. Deze onaanzienlijke
postzak bevat echter een hele werke
lijke wereld, vol van hoop, verlangen,
geheimen, successen, en tegenslagen.
Daarin leeft al wat mensen uit ver
schillende landen aan dat simpele vel
letje papier hebben toevertrouwd. De
K.L.M. heeft in 1950 bijna 1V2 mil-
lioen kg. luchtpost vervoerd. Dit zijn
zo om en om 160 millioen brieven.
Maar wellicht zijn er onder de ont
vangers en verzenders van deze tal
loze brieven slechts weinigen, die be
seffen welk een lange, ingewikkelde
en met veel zorgen bewaakte weg al
deze brieven zijn gegaan. In elk geval
niet zoals die inboorling zich dat reali
seerde.
In het binnenland.
In de nieuwe reisgids der N.S., die
op Zondag 7 October a.s. van kracht
„maar de baas had geen tijd. Och ja,
hij heeft het razend druk, hetgeen niet
te verwonderen is. Het bedrijf is hem
een beetje boven het hoofd ge
groeid
Toen men niets meer van Towns-
villekon onderscheiden, ging men naar
de eetsalon en even later kwam ook
de kapitein binnen en voor men naar
bed ging besprak men nog even de
reis.
„Als ik niet te brutaal ben, kapi
tein," vroeg Kees, „zou ik graag wil
len weten hoeveel bemanning we aan
boord hebben".
Bream lachte. „Niets geen bezwaar
tegen. Behalve ikzelf, zijn er twee
stuurlieden, waarvan er nu één op de
brug staat en één in de kooi ligt. Ver
der tv/ee machinisten, die elkaar af
lossen en een monteur. Een boord
werktuigkundige zou je hem kunnen
noemen. Voorts een kok en een koks
maat, zeven matrozen en een boots
man. En de marconist natuurlijk".
„En twee man van de geologische
dienst," voegde de ingenieur er aan
toe.
wordt en waarmede de winterdienst-
regeling wordt ingevoerd, zal de reizi
ger het eerst opvallen, dat boven een
aantal tabellen de vermelding „Alleen
geldig tot nadere aankondiging" is
opgenomen. Dit houdt verband met
het in de loop van de winter in elec-
trische exploitatie nemen van het baan
vak AmersfoortZwolle v.v. Hierdoor
zal de dienstregeling op de lijnen
AmersfoortZwolle, ZwolleGronin
gen, ZwolleLeeuwarden, Harlingen
Nieuweschans, ZuidbroekStadskanaal,
GroningenDelfzijl en Groningen
Roodeschool tussentijds worden gewij
zigd, waarvoor tijdig tevoren een wij
zigingsboekje verkrijgbaar zal worden
gesteld. Ook de tabellen van de trei
nenloop op het baanvak Den Haag
RotterdamUtrechtAmersfoort zul
len dan worden vernieuwd, evenals die
van een aantal trajecten, waar aan
sluitingstijden dan anders komen te
liggen.
De uit het nieuwste, in lichte kleur
geschilderde, getrokken doorgangs-
materieel samengestelde treinen zullen
hun intrede doen op de baanvakken
AmsterdamHaarlemRotterdam (de
„oude lijn") richting Eindhoven (Maas
tricht) en ZwolleNijmegenRoer
mond. Vooral op laatstgenoemde lijn
zal, naar N.S. hopen, deze verbetering
met instemming worden begroet.
Tot slot van deze inleiding zij ge
meld, dat de reizigerstreindienst tussen
Terneuzen en Hulst per 7 October a.s.
wordt gestaakt. De Belgische Spoor
wegen zullen een dienst blijven onder
houden tussen Hulst en De Klinge
(Sint Niklaas). De beslissing van de
regering inzake deze staking van de
reizigersdienst kwam af toen de bin
nenlandse reisgids reeds ter perse was.
Hetgeen hierin op tabel 7 is opgeno
men, geldt dus niet. Per wijzigingsblad
zal de nieuwe situatie bekend worden
gemaakt.
Naar en van het Oosten.
De geleidelijke vervanging van de
door electrische locomotieven getrokken
treinen in de tweeuurssneldienst Hol
landTwente v.v. door gestroomlijnde
electrische treinstellen, die sinds eind
Juli j.l. wordt doorgevoerd, zal in Oc
tober haar beslag hebben gekregen.
Alle acht sneltreinen in beide rich
tingen zullen dan uit stroomlij ntreinen
bestaan. Dit betekent een reisduurver-
korting op de routes naar en van
Amsterdam, den Haag en Rotterdam
van 5 tot 15 minuten.
In verschillende uitvoeringen.
Drukkerij firma SMOOR DE HULSTER
Breskens.
„Nu ja, maar die behoren niet tot
de bemanning, net zo min als U bei
den".
„Maar van de zeven matrozen be
horen er ook vier tot ons personeel,"
merkte Whiteheaven lachend op. „Dat
zijn de mannen, die op het eiland
naar koper gaan zoeken," lichtte de
ingenieur toe.
„Dus goed geteld 21 man," zei
Kees, die in de gauwigheid een re
kensommetje had gemaakt.
„Dat klopt. Apropos, heren, ik stel
voor, dat we nu maar naar kooi gaan.
Over een paar uur zal ik er weer uit
moeten, want we komen door een
deel van de Koraalzee, waar nogal
wat ondiepten zitten en ik zou niet
graag op een van deze riffen vastlo
pen. Morgenvroeg zijn we in open
water en dan kunnen we volle kracht
varen".
„Doen we dit dan nu niet?" vroeg
Kees verbaasd.
Bream gaf op deze vraag geen ant
woord. Hij stond op en keek een
beetje geringschattend naar de Hol
lander. „Morgenvroeg zult U wel wat