CORSETTEN Visitekaartjes Amsterdamse vliegveld belangrijk West-Europees it De wintardienstregeling der I.S. Het verlaten eiland OOSTBURG De schakel ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN 7e Jaargang Nummer 349 Vrijdag 28 SEPT. 1951 Drukkers-UitgeverijFirma SMOOR <5 DE HULSTER - Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs f 1,per kwartaal; franco per post f 1,15 Prijs der advertentiën 10 cent per m.m.; bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen", 10 cent extra Het moet jaren geleden gebeurd xijn, dat een zendeling in de naaste omgeving van een inboorlingendorp zijn huis aan het bouwen was, daarbij geholpen door nieuwsgierige en vrien delijke inlanders. Toen hij eens een stuk gereedschap nodig had, waarmede zijn vrouw enige kilometers verder werkzaamheden verichtte, droeg hij een van deze inlanders op het te gaan halen, maar hij slaagde er niet in de man aan zijn verstand te brengen, wat hij bedoelde. Teneinde raad nam hij een plankje en kraste daar met zijn beitel de boodschap aan zijn vrouw in. Tot de inlander zei hij, dat dit stukje hout dan wel aan zijn vrouw zou ver tellen, wat hij wenste. Verwonderd en enigszins ongelovig ging de man heen en was rondweg verbijsterd, toen hij merkte dat het stukje hout inderdaad „gesproken" had, en dat de vrouw van de zendeling het volkomen had begre pen. Door dit „briefje" en de „post bode" was de goodwill van de zen deling bij de inboorlingen sterk geste gen en zijn positie onaantastbaar ge worden. De moderne mens staat niet meer stil bij het begrip posterijen. Hij aan vaardt het, dat hij geheimen en afspra ken, orderbevestigingen en liefdesbrie ven rustig in de bus laat glijden zonder dat hij zich zorgen behoeft te maken, dat zij in verkeerde handen terecht komen. Hij is zich niet meer bewust van het feit, dat de brief zijn stem, zijn gebaar en zijn blikken vervangt en tot de geadresseerde „spreekt". De Posterijen doen hun werk over de ge hele wereld onbewogen en correct, daarbij geholpen door allerlei soorten vervoermiddelen, zoals fietsen, auto's, schepen, treinen en vliegtuigen. Voor Nederland is dit lijstje niet compleet, want in Amsterdam is ook de tram dienstbaar aan de Posterijen. Achter aan de trams hangt een rood brieven- busje, zodat geen enkele man, die een brief vergeet te posten, als excuus tegenover zijn vrouw kan aanvoeren, niet langs een brievenbus te zijn ge komen, want de brievenbussen komen langs hem. Het stijlvolle Centraal Station te Amsterdam is een belangrijke verza melplaats voor de Nederlandse Poste rijen. Uit heel Nederland komt daar de post, welke voor het buitenland is bestemd, aan. Voorzover het Europa betreft, gaan alle poststukken zonder FEUILLETON door P. DE VRIES *5) Er klonken twee harde stoten op de hoorn en de diesselmotor begon een groter aantal toeren te draaien. Lang zaam kwam er enige afstand tussen- het schip en de wal en enkele men sen, die langs de kade liepen, zwaai den naar de vertrekkenden en Kees zwaaide spontaan terug. Het voorschip wendde de steven naar zee en aan de achterkant van het schip kolkte en kookte het water door de razend ronddraaiende schroef. De reis naar Saint George was begonnen. HOOFDSTUK XVIII. Kees bleef met de ingenieur aan de verschansing en beiden keken naar de stad, die langzaam maar zeker aan hun ogen onttrokken werd. „Zo," zei Whiteheaven opgewekt, terwijl hij een sigaret aanstak, „nu hebben we wel een week of vier de o° MEDISCHE Langestraat 38 a meer per vliegtuig. Wil men echter ook buiten Europa de post door de lucht verzenden, dan moet daar iets extra's voor betaald worden. Als Nederlandse nationale luchtvaart maatschappij speelt ook de K.L.M. een rol in het luchtpostvervoer. Dit wil echter niet zeggen, dat uitsluitend de K.L.M. de Nederlandse luchtpost voor haar rekening neemt. De Poste rijen verdelen de postzakken volgens speciale internationale regels over de io luchtvaartmaatschappijen die Am sterdam's luchthaven aandoen. Dit ligt voor de hand, aangezien anders de luchtpost vertraging zou ondervinden. De Posterijen gaan te werk volgens het principe, dat de post zo snel moge lijk wordt afgeleverd. De Posterijen hebben op Schiphol een eigen afhandelingskantoor, waar alle luchtpoststukken uit Nederland binnenkomen. Van hieruit zullen deze stukken naar hun bestemming in het buitenland of althans tot vlak daarbij vliegen. Maar voor het zover is moet deze post eerst het zeer ingewikkelde doch uiterst nauwkeurige proces der sortering volgen. De eerste gang zoals dat heet, of wel de ruwe sortering be staat uit 6 groepen. Daarna de sor tering per land en per stad. De zee varenden hebben een eigen afdeling, welke uit de aard der zaak meer werk en meer zorg met zich meebrengt. Op een groot bord worden nauwkeu rig de bewegingen van alle zeeschepen bijgehouden, zodat het is uitgesloten, dat de luchtpost pas in een haven arriveert, wanneer het bewuste schip reeds is vertrokken. Ook de aangete kende post krijgt een aparte behande ling. Deze wordt namelijk uit hoofde van extra betaling, die de afzender zich heeft willen getroosten, in een apart kantoortje min of meer vertroe teld. Tenslotte is alles zodanig gesorteerd, dat de bij elkaar horende brieven in bundeltjes bij elkaar zijn gebonden en in de postzakken zijn geworpen, na nogmaals te zijn gecontroleerd. Dan worden de zakken gesloten, van een label voorzien, gewogen, een laatste maal gecontroleerd en overgedragen aan een employé der K.L.M. die op zijn beurt het tellen, wegen en con troleren niet mag nalaten. Onder de volle gloed der schijnwer pers staat de nachtmachine op het platform van Schiphol en wacht tot tijd en die ga ik maar beschouwen als vacantie. Deze zeetocht staat me best aan en ik heb enkele studieboeken meegenomen, zodat ik geen last van verveling zal hebben. Bovendien heb ben we radio aan boord en zelfs een kleine zender, zodat we in geval van nood altijd contact met het vaste land kunnen opnemen". „Dus als het moet, kunnen we ook een radiogram verzenden?" De ingenieur knikte. „We hebben overal voor gezorgd. Proviand voor ongeveer een half jaar en brandstof voor de motoren voor zeker meer dan drie maanden varen. Diesselolie neemt niet zoveel ruimte in en in geval van nood kunnen we dus via onze zender hulp inroepen van in de buurt varende schepen. We kruisen een druk bevaren route. Morgen zal ik je het een en ander wel eens laten zien". „Weet U, wat me opgevallen is?" zei Kees eensklaps, „dat directeur Thompson er niet geweest is, voor we vertrokken". „Ik heb hem vanmorgen nog even gesproken," antwoordde Whiteheaven, zijn vlucht kan beginnen. Snelle kar retjes brengen de postzakken tot on der de buik van het toestel en met vlugge routinebewegingen worden ze stuk voor stuk in het grote ruim op geborgen. En niet alleen de luchtpost uit Nederland, want Schiphol is 's nachts een en al bedrijvigheid welke voor een groot deel op rekening van de luchtpost komt. Vanuit Scandinavië, Engeland, Zwitserland, België en Frank rijk voeren vliegtuigen van allerlei na tionaliteiten de luchtpost op het cen trale punt Schiphol aan. Hier wordt de post van de ene machine op de andere overgeladen. Het is een snelle estafette, welke onzichtbaar en onmerkbaar voor de slapende wereld wordt gevlogen. Brie ven uit Zweden reizen via Schiphol naar Londen, Parijs of Zurich. De luchtbrief wipt van het ene vliegtuig naar het andere over en zo is een brief uit Petsamo, uit het Hoge Noor den van Zweden, binnen enkele dagen beland in Stanley op de Falklands eilanden, dank zij de gezamenlijke zorg van de Posterijen en de verschillende luchtvaartmaatschappijen. In de stuurhut van de Vliegende Hollander zit de gezagvoerder en leidt de machine door de donkere nacht naar zijn bestemming, naar verre lan den, waar de mensen straks de brie ven zullen ontvangen, welke nu zorg vuldig in een postzak in het ruim lig gen opgeborgen. Deze onaanzienlijke postzak bevat echter een hele werke lijke wereld, vol van hoop, verlangen, geheimen, successen, en tegenslagen. Daarin leeft al wat mensen uit ver schillende landen aan dat simpele vel letje papier hebben toevertrouwd. De K.L.M. heeft in 1950 bijna 1V2 mil- lioen kg. luchtpost vervoerd. Dit zijn zo om en om 160 millioen brieven. Maar wellicht zijn er onder de ont vangers en verzenders van deze tal loze brieven slechts weinigen, die be seffen welk een lange, ingewikkelde en met veel zorgen bewaakte weg al deze brieven zijn gegaan. In elk geval niet zoals die inboorling zich dat reali seerde. In het binnenland. In de nieuwe reisgids der N.S., die op Zondag 7 October a.s. van kracht „maar de baas had geen tijd. Och ja, hij heeft het razend druk, hetgeen niet te verwonderen is. Het bedrijf is hem een beetje boven het hoofd ge groeid Toen men niets meer van Towns- villekon onderscheiden, ging men naar de eetsalon en even later kwam ook de kapitein binnen en voor men naar bed ging besprak men nog even de reis. „Als ik niet te brutaal ben, kapi tein," vroeg Kees, „zou ik graag wil len weten hoeveel bemanning we aan boord hebben". Bream lachte. „Niets geen bezwaar tegen. Behalve ikzelf, zijn er twee stuurlieden, waarvan er nu één op de brug staat en één in de kooi ligt. Ver der tv/ee machinisten, die elkaar af lossen en een monteur. Een boord werktuigkundige zou je hem kunnen noemen. Voorts een kok en een koks maat, zeven matrozen en een boots man. En de marconist natuurlijk". „En twee man van de geologische dienst," voegde de ingenieur er aan toe. wordt en waarmede de winterdienst- regeling wordt ingevoerd, zal de reizi ger het eerst opvallen, dat boven een aantal tabellen de vermelding „Alleen geldig tot nadere aankondiging" is opgenomen. Dit houdt verband met het in de loop van de winter in elec- trische exploitatie nemen van het baan vak AmersfoortZwolle v.v. Hierdoor zal de dienstregeling op de lijnen AmersfoortZwolle, ZwolleGronin gen, ZwolleLeeuwarden, Harlingen Nieuweschans, ZuidbroekStadskanaal, GroningenDelfzijl en Groningen Roodeschool tussentijds worden gewij zigd, waarvoor tijdig tevoren een wij zigingsboekje verkrijgbaar zal worden gesteld. Ook de tabellen van de trei nenloop op het baanvak Den Haag RotterdamUtrechtAmersfoort zul len dan worden vernieuwd, evenals die van een aantal trajecten, waar aan sluitingstijden dan anders komen te liggen. De uit het nieuwste, in lichte kleur geschilderde, getrokken doorgangs- materieel samengestelde treinen zullen hun intrede doen op de baanvakken AmsterdamHaarlemRotterdam (de „oude lijn") richting Eindhoven (Maas tricht) en ZwolleNijmegenRoer mond. Vooral op laatstgenoemde lijn zal, naar N.S. hopen, deze verbetering met instemming worden begroet. Tot slot van deze inleiding zij ge meld, dat de reizigerstreindienst tussen Terneuzen en Hulst per 7 October a.s. wordt gestaakt. De Belgische Spoor wegen zullen een dienst blijven onder houden tussen Hulst en De Klinge (Sint Niklaas). De beslissing van de regering inzake deze staking van de reizigersdienst kwam af toen de bin nenlandse reisgids reeds ter perse was. Hetgeen hierin op tabel 7 is opgeno men, geldt dus niet. Per wijzigingsblad zal de nieuwe situatie bekend worden gemaakt. Naar en van het Oosten. De geleidelijke vervanging van de door electrische locomotieven getrokken treinen in de tweeuurssneldienst Hol landTwente v.v. door gestroomlijnde electrische treinstellen, die sinds eind Juli j.l. wordt doorgevoerd, zal in Oc tober haar beslag hebben gekregen. Alle acht sneltreinen in beide rich tingen zullen dan uit stroomlij ntreinen bestaan. Dit betekent een reisduurver- korting op de routes naar en van Amsterdam, den Haag en Rotterdam van 5 tot 15 minuten. In verschillende uitvoeringen. Drukkerij firma SMOOR DE HULSTER Breskens. „Nu ja, maar die behoren niet tot de bemanning, net zo min als U bei den". „Maar van de zeven matrozen be horen er ook vier tot ons personeel," merkte Whiteheaven lachend op. „Dat zijn de mannen, die op het eiland naar koper gaan zoeken," lichtte de ingenieur toe. „Dus goed geteld 21 man," zei Kees, die in de gauwigheid een re kensommetje had gemaakt. „Dat klopt. Apropos, heren, ik stel voor, dat we nu maar naar kooi gaan. Over een paar uur zal ik er weer uit moeten, want we komen door een deel van de Koraalzee, waar nogal wat ondiepten zitten en ik zou niet graag op een van deze riffen vastlo pen. Morgenvroeg zijn we in open water en dan kunnen we volle kracht varen". „Doen we dit dan nu niet?" vroeg Kees verbaasd. Bream gaf op deze vraag geen ant woord. Hij stond op en keek een beetje geringschattend naar de Hol lander. „Morgenvroeg zult U wel wat

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1951 | | pagina 1