De staat knapt het op Het verlaten eiland De schakel ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN 7e Jaargang Nummer 335 Vrijdag 15 JUNI 1951 Drukkers-Uitgeverij: Firma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs f 1,per kwartaal; franco per post f 1,15 Prijs der advertentiën 10 cent per m.m. bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen", 10 cent extra Het is een publiek geheim, dat Nederland langzaam maar zeker in de greep van een alles bedisselende over heid dreigt te geraken en dat we, na zes jaar van dit vreemde soort vrijheid, het gevoel krijgen, helemaal niet be vrijd te zijn. Hoe men er ook over denken moge, we hebben de plicht, de vinger te leggen op de zwakke plekken, de symptomen van voort schrijdende staatsbemoeienis. Dezer dagen heeft voor het Gerechts hof in Den Haag de zaak gediend van de particuliere Rijnschippers tegen de Staat der Nederlanden. De raadsman van de schippers memoreerde in het kort de treurige stand van zaken. De Rijnvaart wordt verambtelijkt en de slappelingen krijgen een premie op hun luiheid, als men doorgaat, met over heidsdwang de vaart op de Rijn te regelen. De Staat der Nederlanden is bezig zich daar een eigen bedrijf te vormen. Volgens beschikkingen van Z. Exc. de Minister van Verkeer en Waterstaat (1948 en 1950). moeten alle ruim 7000 particuliere Rijnschippers aangesloten zijn bij de Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale (N. P. R. C.). Bij het passeren van de grenspost Lobith moe ten ze daarvan een lidmaatschapskaart tonen 1 Op een goede dag was een Belgische schipper, Van de Tromp, langs ge komen op de „Thilla V", met een sleep voor Duisburg. Hij had bedoelde lidmaatschapskaart niet en prompt werd hem het voortzetten van de reis verboden De schipper moest een andere sleepboot speciaal uit Dordrecht laten komen, om de hele zaak niet in de war te laten lopen. Vanzelfsprekend spraken de schipper en zijn rederij de Staat der Nederlanden aan voor schade vergoeding. De rechtbank stelde de Staat echter in het gelijk en verklaarde de eis niet ontvankelijk" Hierop nu verzoekt de raadsman, namens alle particuliere Rijnschippers, de Belg Van de Tromp wel degelijk ontvankelijk te verklaren in zijn eis en uitdrukkelijk vast te stellen, dat de be schikkingen van de Minister niet (meer) van toepassing zullen zijn op de Rijn vaart. Zulks op grond van het feit, dat door de Conventie van Mainz (1831) en de Acte van Mannheim (1868), de vrijheid voor alle schepen op de Rijn wordt gewaarborgd. Het antwoord van de Staat der Nederlanden, bij monde van haar ver dediger is zeker de overdenking waard „Ik meen, dat dit alles in internatio naal licht moet worden bezien. Het begrip vrijheid is in de loop der jaren FEUILLETON 11) door P. DE VRIES „Dan wezen ze ons een gebouwtje of een naburig bosje, waar een geest zou zijn en waar het levensgevaarlijk was, als je er heen ging. Nou, we zijn tientallen malen naar zulke geesten verblijfplaatsen geweest, maar we heb ben er nooit iets bizonders gezien en we kwamen altijd weer ongedeerd te rug. Allemaal onzin. Ik heb zo mijn eigen idee al gevormd omtrent de werkelijke toestand daar. En ik wil er heen, om te constateren, of die me ning juist is of niet". Er was lange tijd een stilte in de kamer en ten slotte probeerde Van t Bergen nog een laatste poging, om zijn zoon van dit in zijn ogen dol drieste plan te weerhouden. „Het zal de vraag zijn of er wel zo veel geld beschikbaar is. Als het nu een plezierreisje was van een week of drie, vier, maar wat jij nodig hebt, zal veranderd. Het moet anders worden geïnterpreteerd dan in 1831. De be schikkingen van overheidswege beogen een geordend verloop voor de Rijn- schippers zelf. Zij willen ongebrei delde concurrentie beteugelen. Dat is niet strijdig met ons vrijheidsbegrip in 1951 Zó waakt dus de Staat over onze vrijheden Terzelfdertijd zijn ook in tuinders kringen de inzichten van de overheid en de werkelijke be langen van betrokke nen op elkaar gebotst. De regering was na melijk van mening dat een welwillend gebaar moest worden uitge voerd bij de sla-export naar België en legde de handel botweg voor enige tijd stil. De Belgen zouden volgens haar dan eerst hun eigen sla kunnen op peuzelen. In een protestvergadering wijzen vooraanstaande groentenexpor- teurs er echter op, dat de Staat vol komen gespeend van gezond begrip schijnt te zijn en geen rekening houdt met de werkelijkheid (waarop ze zich zo vaak laat voorstaan). Immers, de kwaliteit van de Nederlandse sla vinden de Belgen zóveel beter dan hun eigen product, dat ze die ondanks hogere prijzen liever kopen (de Belgen kunnen het best betalen). Dit zal opnieuw ge beuren zodra de regering het uitvoer verbod weer opheft. Wil ze consequent zijn, dan kan ze wel weer constateren, dat de Belgische sla „last" krijgt van de Nederlandse collega's Waarom, zo vraagt men zich in tuinderskringen af, mag Nederland niet met een uitmuntend kwaliteitsproduct komen, als dat concurrentie tot gevolg kan hebben Is de Staat dan van mening, dat de normale handel tegen woordig uit den boze is Inmiddels doet zich de „zegen" gel den van het, door de 'Tweede Kamer aangenomen wetsontwerp, op de Publiek rechtelijke Bedrijfsorganisaties. Het exces heeft zich voorgedaan in de „Bond van Groothandelaren in Aardappelen, Groenten en Fruit", waarvan de leden zich in een speciale samenkomst tot de Nederlandse pers hebben gewend. Het blijkt namelijk, dat bepaalde personen terstond zich hebben meester gemaakt van de nieuwe, hen door de staat ver leende rechten. (Tevergeefs hadden ne gen Nederlandse professoren de regering gewaarschuwd voor het verstrekken van wetgevende bevoegdheid aan be langhebbenden zelve!). Zo is een „ver ordening" verschenen van de „Bedrijf schap voor Groenten en Fruit", die in strijd is met het algemeen belang en, in ieder geval, met het belang van de een kapitaal kosten!" „Dat zal wel meevallen. Als ik eerst maar in Australië ben, dan ben ik er van overtuigd, dat ik wel een paar avontuurlijk aangelegde mensen warm kan maken voor mijn plannen. En die moeten een en ander dan maar verder financieren. De 'hoofdzaak is: ik moet geld hebben voor de reis erheen en ook een matig bedrag voor de bestrij ding van de eerste onkosten daar. Zoals voor reisgeld, hotelkosten, en zo. Dat is toch niet veel? Voor de rest zorg ik zelf wel". „De reis kan natuurlijk in Hollandse valuta betaald worden. Dal is dus geen bezwaar. En voor een verblijf van vier tot acht weken kan ik over voldoende contanten in Australische ponden be schikken, als het nodig is". „Wel," antwoordde Kees opgewekt, „dan zijn we immers waar ik wezen moet. Geen moeilijkheden meer. Mor gen ga ik naar het gemeentehuis om de papieren in orde te laten maken en zal ik gelijk eens bij de K L.M. infor meren, op welke wijze ik in Australië kan komen. Als ik daar eenmaal ben, groothandelaren. Alle leden van de Bond zijn in het bezit van een erken ning als grossier, die hen volledige vrij heid van handelen Iaat, De bedoelde „verordening" bepaalt echter zonder meer, dat voortaan vers citrusfruit niet dan met bizondere toestemming van de „Sectie Zuidvruchten der ondervak groep Binnenlandse Groothandel der Bedrijfschap voor Groenten en Fruit" (lekkere naam heeft zo'n instelling, hè!), mag worden geveild! De verordening voegt er bij voorbaat aan toe, dat alleen voor-oorlogse handelaren voor toestemming in aanmerking komen, mits die in bepaalde basisjaren een jaaromzet hadden van ten minste 1000 kisten vers citrusfruit, of IOO kisten Surinaams fruitHet is duidelijk, dat zij, die tot deze verordening heb ben geïnspireerd, de macht aan zich trekken, voortaan naar willekeur te handelen. De Bond van Groothandela ren wijst erop, dat het voor de hand ligt, dat dit beperkte kringetje op een hogere prijs voor de consument zal aansturen. Zij hebben immers het monopolie met een van Staatswege erkende wet! En dat ondanks dat het „Scheidsgerecht voor de Voedselvoor ziening" hun eerste poging hiertoe, een jaar geleden, ontoelaatbaar had ver klaard. De vele, thans gepasseerde han delaren, vragen zich af, hoe het moge lijk is geweest, dat de Minister van Landbouw de verordening door zijn handtekening heeft bekrachtigd, terwijl hem de uitspraak van het Scheidsge recht bekend geweest moet zijn Is het de bedoeling van de Staat, voort te gaan, op deze wijze de be langen van haar onderdanen te be schermen Eerder genoemde Bond concludeert, dat de regering zich verkeerd of on voldoende, heeft laten voorlichten. Haar leden zouden derhalve deze zaak onder de aandacht van de Minister willen brengen. Maar, de nieuwe wetgeving belet hen de toegang tot de Minister. Nota beneDe enige schakel is het groepje, dat de omstreden verordening voorstelde en dat zich van het mono polie heeft verzekerd! De bond hoopt, dat de volksvertegenwoordiging alsnog zal ingrijpen en dat de lamgelegde, normale handel in Zuidvruchten, her steld zal worden. Zou de Staat ter elfder ure kunnen inzien, dat o.i. allerlei rechten met voeten getreden worden? Zou het haar duidelijk gemaakt kunnen worden, dat (1) het geval der gepasseerde Rijn schippers, (2) de zaak der miskende tuinders, en (3) de gedupeerde fruit handelaren, géén uitzonderingen vor men in de huidige gang van zaken? Of, al zou de volksvertegenwoordiging vind ik zelf de weg wel naar het eiland Saint George!" En vrolijk fluitend verliet hij de ka mer, zijn ouders in de grootste ver warring achterlatend. Want de beide oudjes begrepen wel, dat er geen mo gelijkheid bestond om hun zoon van zijn plan te weerhouden. Hij had in wezen een echte stugge, Friese natuur en als hij eenmaal iets in zijn hoofd had gezet, was het onbegonnen werk om hem van zijn plan af te brengen. De Maandagmorgen daarop wipte Kees vroeg uit zijn bed en liep naar de grote kast, waarin nog een deel van zijn bezittingen geborgen waren. Hij zocht een atlas en na enige tijd gerommeld te hebben in de stapels boeken, schriften en dozen, vond hij, wat hij zocht. Met het boek gewapend dook hij weer in bed en nadat hij een sigaret aangestoken en het kussen in zijn rug geduwd had, begon hij te bladeren, tot hij de kaart van Australië gevonden had. Hoe heette dat eiland ook al weer? O ja: Saint George. Een van de Salomons-eilanden. Kees zocht de spreken, zou dan de Minister zoveel welwillendheid kunnen opbrengen, naar de bezwaren te luisteren, en ze niet zonder meer in een antwoordspeech, op een hoop (een hoge) leggen? De Staat - zo hebben wij het op school geleerd - is er om de onderdanen - niet de onderdanen om de StaatOf is dat ook al, net als het begrip vrijheid, van betekenis veranderd? Het komt ons voor, dat de Staat - de regering - de overheid, hier een belangrijke taak te vervullen heeft. We spreken niet voor onszelf of voor be paalde groepen, als wij de regering de spiegel van het dagelijkse leven voor houden. Het is de plicht van de onder danen, de overheid van advies te die nen - en de overheid zal daar erken telijk voor moeten zijn. Een veeg teken, als de overheid dat ontwend is Wisselwerking op dit gebied zal resul teren in een groter begrip voor eikaars prestaties - dat kan de merkwaardige idee van een „Welvaartspolitiek" zelfs ten goede komen! Welaan, excellenties, was de var kentjes! Ge zult er toch ééns aan moeten beginnen! Als de Staat het opknappen wil, zal het ons een genoegen zijn, voort te gaan in het opsporen van „gevallen". Dat is je ware samenwerking tussen regering en onderdanen. Hoe gelukkig zullen we dan zijn. We zien ons al juichend de ministers op de schouders nemen en zingend het land door dra gen!! En we hebben dan geen reden in te stemmen met de commentator van het maandblad „Op den Uitkijk", die rond uit schreef „Ik voel meer voor Hitier, dan voor sommige politici hier. Hitier was een vreemdeling, die ons land plunderde, vijf jaar lang: bedoelde politici zijn van ons eigen vlees en bloed en zij maken ons tot paupers voor altijd". (d. K.) Wegverbetering in Breskens De Toeristenbond A. N. W. B. vestigt er de aandacht op, dat er reeds enige tijd wordt gewerkt aan het verbeteren van de Rijksweg in Breskens en wel aan het gedeelte van de aanlegplaats van het veer tot de zuidelijke gemeente grens. De keibestrating wordt hier vervangen door beton. Tevens wordt hier een parkeerstrook aangelegd en aan beide zijden komt een rijwielpad. Door deze werkzaamheden ontstaan er voor het verkeer tijdelijk moeilijk heden, daar er enige gevaarlijke boch ten zijn en het rijwielpad bij de weg is getrokken. Dit laatste, dat thans in de tijdelijke rijbanen is komen te lig- eilandengroep op de kaart op, maar Saint George vond hij er niet bij. Wel zag hij een groot aantal stipjes, die kleinere eilanden moesten voorstellen en waarbij geen namen geplaatst wa ren. Waarschijnlijk was Saint George een van deze stipjes. Maar .welke? Nu ja, dat kwam hij wel te weten, als hij eenmaal in Australië zat. Daar zouden ze ergens een meer uitgebrei dere kaart van de Salomons-eilanden hebben. In ieder geval wist hij nu on geveer, waar dat eiland lag en hij constateerde, dat het nog een heel eind van Australië zelf verwijderd was. Eens kijken 0 ja, hier was de schaalaanduiding: 1 op 30 millioen. Dat is dus niet voor de poes. Waar was ergens een havenplaats van be tekenis? O ja, hier: Brisbane. Daar zou wel een boot en verdere proviand te krijgen zijn om de tocht te maken. En de afstand Nou, die was zeker op zijn minst tweeduizend kilometer, hemelsbreed gemeten. Nog niet eens zo gek ver van Nieuw-Guinea af. In gedachten legde hij de atlas weer terzijde en trok aan zijn sigaret. Jam-

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1951 | | pagina 1