CORSETTEN HANNOVER 1951. Het verlaten eiland Indonesië op hellend vlak. Noodzakelijke strijd tegen moreel verval. Men moei zicli nergens meer over verbazen.. De schakel ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN 7e Jaargang jjNummer 332 Vrijdag 25 MEI 1951 Drukkers-Uitgeverij: Firma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs f 1,per kwartaal; franco per post f 1,15 Prijs der advertentiën 10 cent per m.m. bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen", 10 cent extra Gezicht op het enigszins weer opgebouwde Hannover. Links het gebouw van de „Anzeiger" (met planetarium), waar de grootste^)^ Westduitse krant vandaan komt. Midden-rechts het stadhuis. Of de victorie dit keer van Neder- saksen zal beginnen, zoals het de vo rige keer in Beieren een aanvang nam - we weten het werkelijk niet. Maar de „Reichspartei" i s nationaal-socialis- tisch (al beweert ze officieel van niet) en heeft zeer veel stemmen op zich verenigd bij de jongste verkiezing (al doen bepaalde staatslieden daarvoor hun ogen dicht). Hannover heeft dit voorjaar in het teken van de verkiezingen gestaan. Het was zo hevig, dat de toch ook behoorlijke propaganda voor de Tech nische Messe in het niet verzonk. Het ging er zo gezien „voor-oorlogs" toe. De „Reichspartei" inbegrepen, die en kele lichte kloppartijtjes leverde tegen socialisten en communisten Of deze politieke beroering bevorderlijk is voor het verder herstel van de betrekkingen met de rest van de wereld, juist nu het Bezettingsstatuut zal worden op geheven, is een andere kwestie Inmiddels heeft het economisch her stel voortgang gevonden. De Hannover Export Messe 1951 overtrof ieders verwachtingen. Van 28 April tot 7 Mei heeft het technisch kunnen der West-Duitse Industrie te kijk gestaan, in 20 enorme stalen Hallen, met in zendingen, die aan een wandelweg van alles bij elkaar 21 kilometer lengte waren geplaatst Duidelijk bleek, dat de West-Duitse zakenlieden zich ruimschoots van grond stoffen hebben voorzien, voordat de grote hausse op de wereldmarkt (na Korea) begon. Ook het niet direct volgen van de sociale voorzieningen zoals Engeland die voorspiegelt (als „baken in zee") heeft hen in een gunstige positie geplaatst. Zowel in prijs als in kwaliteit kunnen ze met de buurlanden concurreren. Vooral de auto-industrie heeft zich uitgebreid en vormt een grote bedrei ging voor de Engelse en Franse pro ducten op dit gebied FEUILLETON door P. DE VRIES. De tocht naar de Hertenlaan duurde kort. Hij was nieuwsgierig naar het huisje, dat ze aangeduid had als het hare. En toen hij er voor arriveerde, steeg zijn respect. Het was niet groot, maar met een mooie tuin er voor, vol met allerlei bloemen en een tegelpad er naast, dat naar een kleine garage voerde, waarvoor haar wagentje stond. Kees parkeerde zijn wagen aan de overzijde van de weg en stapte uit. Hoewel hij inwendig een beetje ze nuwachtig was, stapte hij bedaard het tegelpad op naar de voordeur, die al geopend werd, voor hij gelegenheid had om te bellen. Josien stond voor hem, in een be koorlijke lichtblauwe japon. „Ik zag je al aankomen," begroette ze hem. „Kom binnen. Een compliment voor je stiptheid. Het is precies half zes". -f? a. c o° MEDISCHE Langestraat 38 a OOSTBURG We hebben onwillekeurig gedacht aan het gevleugelde woord van de gezapige Churchill, dat hij in de tweede wereld oorlog bij allerlei gelegenheden lan ceerde „Bijt u grimmig vast aan uw taak en geef niet op. Dat is de enige manier om te slagen". Wie oren en ogen goed openzet, kan de toepassing van dit woord binnen weinige uren opmerken in Duitsland. Het komt de bezoeker dan voor, dat de puinhopen alleen nog maar een decoratieve rol spelen, tegenover de bezettende mo gendheden. We zagen de uitgestoken hand van een bedelaar - vergelijken derwijs - met een oud jasje aan, waar onder een brede gouden horlogeketting schemerde op een weldoorvoede buik! Alles bijeen moeten we echter respect hebben voor die Duitsers in het zaken leven, die wel beseffen, dat een Rus sische uitval naar het Westen hun land in de eerste plaats zal treffen, maar verbeten doorwerken - grimmig, driftig, zonder omzien. Hannover toonde dat ten minste. In de komende maanden zal blijken, of de politieke tendenzen de econo mische ontwikkeling in de weg zullen treden of niet. Door onverstandige maatregelen van de bezettende mogend heden begunstigd, streven de Duitse vakbonden naar groter medezeggen schap in de fabrieken. Steunend op links georiënteerde partijen Wat zal uit deze machtsconcentratie voort komen? Hoeveel invloed zal Hannover hebben op Bonn - de zetel van de federale regering? J. P. de Klerk. Hij volgde haar via het kleine gangetje naar de ruime, zonnige voor kamer. In een oogopslag zag hij, dat hier vrouwen woonden, die een grote dosis smaak hadden. De kamer was een paradijs in het klein. Overal ston den vazen met bloemen of bloeiende planten. Voor het raam stond een brede rustbank, waarop een aantal kussens in verschillende dessinslagen. Verder vier beklede clubs en een kleine ronde salontafel. Tegen de ene wand stond een klein, modern dressoir waarop een drijfschaal met enkele bloemen. Aan de tegenovergestelde kant, schuin bij het raam, een vleugel. Bij de suitedeuren een theetafel op wielen en in de donkerste hoek van het vertrek een grote staande schemer lamp. Aan de wand, boven het dres soir een groot bosgezicht, op de vleu gel een portret van een man en een vrouw, blijkbaar de ouders van Josien. josien zag met genoegen zijn be wonderende blik, toen hij het inte rieur opnam. „Kan het je goedkeuring wegdragen?" vroeg ze olijk. „Uitstekend," prees hij. En toen, De planters hebben via „General Motors" de laatste drie maanden 1200 vrachtauto's en jeeps gekregen, dit wil zeggen: na maandenlang anti-cham breren bij de Prioriteitscommissie heb ben zij van deze uiterst belangrijke in stantie aankoopvergunningen verkregen waarop de G.M.-dealers de tienduizen den roepiahs voor iedere wagen incas seerden. In totaal is daar een enorm bedrag mee gemoeid. Om de gedach ten inzake de prijzen te bepalende nieuwe Cadillac van president Soekarno kost ruim 70.000 roepiah. De prijzen voor personen- en vrachtauto's varieren zo tussen de 30.000 en de 60.000 roepiah. Intussen rijden er te Djakarta met zijn 2,8 millioen inwoners zo langza merhand ruim 25.000 auto's. Ongeveer 60 pCt. van de vele geimporteerde vervoermiddelen blijft hier hangen, voornamelijk uit veiligheidsoverwegin gen. Het transport van een nieuwe wagen buiten Djakarta is een hache lijke onderneming om meer dan één reden. Soerabaja kreeg verleden jaar van „General Motors" in het geheel geen auto's vanwege de geringe graad van veiligheid in die tijd aldaar. Ook Djocja is een tijdlang van nieuwe auto's verstoken geweest, wegens de onvei ligheid op de wegen naar deze voor malige Republikeinse hoofdstad. Het valt de newcomer in Indonesië altijd op, dat er te Djakarta „zo'n razend druk verkeer is". Bij zijn bezoek aan Djakarta verklaarde Philip Jessup een beetje plagerig, „ik had een min of meer rommelige kamer verwacht, met op iedere stoel een stapel vol getypte vellen en ergens in een hoek een klein tafeltje met een schrijf machine". „Dat rommelkamertje vind je boven. Daar is mijn werkkamer. Hier wordt niet gewerkt, maar alleen gerust. Hier brengen we onze schaarse vrije uren door. Wel, ik zou zeggen: val ergens neer en excuseer me dan nog een kwartiertje. Dan is het eten klaar. Tenzij je mij altijd nog wilt zien in een schort voor het fornuis. In dit ge val nodig ik je uit me te volgen naar de keuken". Hij lachte, terwijl hij zich behaaglijk installeerde in een der clubs. „Ik trek mijn woorden maar in," zei hij. „Want een vrouw die in staat is om een ka mer te herscheppen in een dergelijk paradijsje, zal ook wel weten, wat er in de keuken te doen is". „Je moet mijn vriendin nog even excuseren, want ze is net thuis en verkleed zich op het ogenblik Maar eh hoe vond je mijn artikel"? Ze een half jaar geleden dat hij „nergens in de steden van het Verre Oosten en Azie zoveel nieuwe auto's had gezien als te Djakarta". Men kan in deze uitspraak critiek vindenIndonesiës deviezen worden gebruikt voor aankoop van een over dreven aantal auto's, terwijl het onder houd aan wegen en bruggen buiten de steden in ernstige mate wordt ver waarloosd. Natuurlijk de grote weg DjakartaBandoeng is in orde. Maar de ondernemingswegen zijn en blijven uitermate slecht. Controle op de werk lieden is er noch van particuliere zijde, noch van regeringswege. Bron van inkomsten? Deze toestand is trouwens een goede bron van inkomsten voor sommige politiemensen, die een derde-klasse-weg degraderen tot „vierde klasse", juist omdat hij zo slecht is. Zestig kilometer van Djakarta liggen namelijk enige rubberondernemingen, die over drie- tonsvrachtauto's beschikken. Deze auto's mogen wel op derde klasse, doch niet op vierde klasse wegen rijden. En aan gezien de rubber toch moet worden vervoerd, worden nu per vrachtauto dikwijls honderden roepiahs betaald aan politiemannen, die dan wel een oogje dicht doen 1 Gelukkig is deze toestand nog maar plaatselijk geconstateerd. Dan maar reizen met de trein? Wij hebben laatst begrepen waarom de Staatsspoorwegen 70 millioen roepiah te kort komen on danks het feit dat de wagons dagelijks meer uitpuilen. Met een tweede klasse biljet reisden wij in een goederenwagon van Djakarta naar Bogor. Daarvoor betaalden we dan het zesvoudige van voor de oorlog. Het controleren ge schiedde door een oude conducteur, zo één uit de goede, oude tijd, dachten we. Die zou het wel goed doen. In derdaad, dat deed hij, en zeer streng. Maar kennelijk te eigen bate. Koop lieden met lege manden, van de Djakartaanse markt komend, bleken niet over een vervoersbewijs te be schikken. Maar niemand verwonderde zich. Zij haalden zonder meer het „verschuldigde" (redelijk lage) bedrag te voorschijn en het geld verdween in de wijde broekzak van de conducteur Scherpe tegenstellingen. Steeds scherper wordt te tegenstel ling rijk en arm Indonesiërs in Buicks en Indonesiërs met het piepende bam boe-juk op de kromme schouders. Is het een wonder, dat in het nieuwe, splinternieuwe Chinese bioscoopje aan Kramat te Djakarta de Russische film „The fall of Berlin" duizenden toe schouwers trekt, zoals ook „Rainbow" in dit theater, en in de bioscoop „Sin nam een krant uit de bak naast de schemerlamp en hield die hem voor. „Ik heb het al gelezen," antwoordde hij, de krant uit haar handen nemend, „en ik moet eerlijk zeggen: het is uit stekend. Trouwens mijn ouders den ken er evenzo over". „Fijn, dank je wel. Maar nu ga ik gauw naar de keuken, want anders brandt alles aan. Daar staan sigaret ten. Vermaak je maar een paar mi nuten". Kees stak een sigaret op en toen het meisje weg was, vouwde hij op nieuw de krant open en las het arti kel nog eens over. Maar daarna ver diepte hij zich in het verdere nieuws, dat hij thuis verzuimd had te lezen. Allereerst dat, wat geschreven werd over Indonesië. Maar hij zat nog geen twee minuten, toen zijn oog plotseling viel op een berichtje, dat met een kleine kop er boven, in een verloren .hoekje was geplaatst. Hij ging met een schok rechtop zitten en las het, waarna hij even naar buiten keek en het toen voor de tweede maal las. Toen liet hij de krant zakken en keek

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1951 | | pagina 1