DE ZONDEN DER VADEREN. E SCHAKEL ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAAN DEREN 7e Jaargang Nummer 322 Vrijdag 16 MAART 1951 Drukkers-Uitgeverij: Firma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs f 1,per kwartaal; franco per post f 1,15 Prijs der advertentiën 7 cent per m.m.; bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen'', 10 cent extra Sinds enige maanden vindt er in vele plaatselijke en provinciale bladen een discussie plaats over onderwerpen alsde herbewapening, de nationale veiligheid, de actie voor de vrede, de afschaffing van het atoomwapen, enz. enz. Door plaatsgebrek zijn sommige bladen er maar mee opgehouden, alle ingezonden stukken van over en weer, pro en contra, te publiceren. Zij doen daar verstandig aan. Het is o.i. nu welletjes. Zeker, het was interessant e.e.a. een poos te volgen, maarde aap is uit de mouw gekomen! Een Komin- formaap! Hoe kwam het, dat alle bladen ineens ingezonden stukken ter plaatsing kre gen aangeboden, over dezelfde onder werpen? Hoe kwam het, dat dit alles op hetzelfde tijdstip begon? Wij moe ten daarvoor de bron zoeken in Moskou. Nederland is Kominform-acties waard; men zond een nieuw soort sluipschut ters op ons afNiet alleen op de krantenbureaux, ook op de verenigingen, de jeugdorganisaties, de sportclubs, de ontspanningsgroepjes van fabrieken, de studenten-verenigingen, de boerenbon den, de kransjes, de catechisaties, ja, tot binnen de muren van kerken. En zij zijn daar nog! Wij moeten hen ont maskeren Na de oorlog leek het er eerst op, of de Sowjets met de niet-communistische naties wilden samenwerken. In de ge meenschappelijke strijd tegen de nazi's kon het, dus waarom ook in 't vervolg niet, zo dachten wij, al was het ons wat vreemd te moede. „De grote Vier" gingen ons hierin trouwens vóór. Spoe dig bleek, dat mèt de strijd tegen de As-Mogendheden, de samenwerking van de U.S.S.R. met de rest van de wereld ten einde was. Moskou gebruikte de schijn van samenwerking alléén, zo lang mogelijk, voor propagandistische doeleinden. Dit is een feit, dat ieder weten kan, maar waarbij duizenden doen, alsof het 1945 is! Tot hen gaat de roep uit „Ontwaakt! Het is 1951! Onze natie is in gevaar!" Zij, die voort- dromen, vormen de gemakkelijke prooi, waarop de sluipschutters het gemunt hebben De principes van de naakte Sowjet- Politiek zijn ondubbelzinnig neergelegd in de werken van Marx, Lenin en Stalin. De door deze heren aangegeven leer stukken voor de buitenlandse politiek, zijn nimmer door het Kremlin herroe pen, ondanks alle mooie praatjes of schijnheilige aanklederij. Leest U eens aandachtig de aanwijzingen van Lenin, in 1919: „Wij leven niet slechts in één staat, FEUILLETON 86) door PEDLER. Ze verlangde zo oprecht, dat het meisje, dat ze liefhad gelukkig zou worden en het kind was zo verschrik kelijk gesloten. „Heb je niet wat overijld gehandeld," vroeg ze eens. „Laat dwaze trots je leven toch niet bederven - als dat de enige reden is, waarom je het met Mac hebt uitgemaakt". Herrick glimlachte. „Bedoelt u, dat ik mijn verloving met Gair nu moet verbreken en Mac nog eens een kansje geven, Mim?" antwoordde ze koeltjes. „Ik kan maar niet aan 't veranderen blijven". „Het is beter om aan 't veranderen te blijven, dan een vergissing te be gaan en met de verkeerde man te trouwen - een vergissing, die de rest van je leven zal duren," antwoordde Mim practisch. „Luister eens, Herrick, als het dat is en je bang bent om maar in een systeem van staten. Het langdurig naast elkaar voortbestaan van de Sowjet-Republiek en de imperialis tische staten, is ondenkbaar. Eén van beide moet op de duur overwinnen. Voordat dit punt is bereikt, zal onver mijdelijk een reeks vreselijke botsingen tussen de Sowjet-Republiek en de bourgeois-staten moeten plaats vinden. Dit betekent, dat, indien de heersende klasse, het proletariaat, de overhand wil behouden, het moet bewijzen, daar toe in staat te zijn, door zijn militaire organisatie". Ter voorbereiding tot deze worste ling, gaf Lenin de instructie uit, in alle organisaties binnen te dringen, die ook maar enigermate nuttig zouden kunnen zijn voor het gestelde, communistische doel. Wel, de vergelijking is niet moei lijk. Wij leven thans in de reeds door Lenin aangekondigde tijd van voorbe reiding. Met andere woorden Te wa pen, want de vijand bevindt zich reeds binnen onze muren! Elke actie van de Sowjets, hoe klein en onschuldig ook op het eerste gezicht, is erop gericht, hun positie op internationaal gebied te versterken. Ten koste van de niet- communistische mogendheid zelve. Het kan niet vaak genoeg worden herhaald Elke manifestatie, die een communis tisch tintje heeft, hoe men ook z'n best doet het anders te doen vóórkomen, moet gezien worden als een onderdeel van het grote Russische plan Hier bij zal, naar wij nu van dichtbij kun nen constateren, geen middel onbe proefd worden gelaten. Men maakt ge bruik van het algemeen verlangen naar vrede, om de steun van de vrije wereld te krijgen. De Sowjets speculeren op de voortdurende angstpsychose in het Westen, zij maken dankbaar gebruik van ons gebrek aan eigen overtuiging en geloof in vaste levenswaarden. De instructie van de Kominform van 1949 luidt in dit verband „Aandacht dient te worden besteed aan het samenbrengen in een aanhang van de vredesbewegingjeugd, vrou wen, sport, culturele en religieuze organisaties, enz." Zo moet de door het Kremlin ge propageerde „worsteling om de vrede" gepaard gaan met veret tegen de be wapening, om welke reden uitbanning van de atoomwapens en vermindering van de bewapening is geëist. De hele arbeidersklasse in het Westen moet hier toe worden ingeschakeld - de com munisten moeten de socialisten mee trekken, en die op hun beurt weer de anderen. Voorts vergeet men de boe ren niet, die met allerlei argumenten bewerkt moeten worden, omdat zij de basis van een leger vormen. Desnoods via hun vrouwen, die vatbaarder zijn Gair zijn woord terug te geven, laat mij het dan voor je doen". Herrick sloeg impulsief haar armen om de hals van de oudere vrouw. „Mim, u is de grootste engel die er bestaat," zei ze hartelijk. U hoeft zich zelf niet voor mij op te offeren, hoor. Ik weet nu, dat het een vergissing zou zijn geweest als ik het weer goed had gemaakt met Mac. Je - je kunt nooit meer goed worden met mensen die je gewantrouwd hebt of die jou gewan trouwd hebben". Ze was zelf verbaasd over het gemak waarmee ze loog. Intussen had Severn heel wat tijd op de pastorie doorgebracht en drong op een spoedig huwelijk aan. En nu hij zijn zin had gekregen was hij weer zichzelf, om beurten geestig, innemend en heerszuchtig - en altijd een veel eisend en hartstochtelijk minnaar. „Ik zweer, dat ik je gelukkig zal maken, Herrick," zei hij eens. „Hoewel ik weet, dat je het niet gelooft. Wer kelijk" en er was een zeldzame ernst in de brutale, blauwe ogen, „werkelijk, ik had gruwelijk het land dat ik dwang moest gebruiken, ik zou je veel liever door hen voor te houden, hoe de her bewapening de inkomsten zal vermin deren en hoe een nieuwe oorlog hen weer zal doen lijden Trekt U de lijn maar door! Onder Protestants-Christelijke ver- enigings-besturen in ons land, circuleert op het ogenblik een rondschrijven, dat stellig ieders aandacht verdient. De inhoud is bona-fide en er staan een groot aantal bekende predikanten ach ter. We laten het hier in z'n geheel volgen „Vele vijanden bedreigen de mens heid. Vele vijanden bedreigen ook de Kerk van Christus. Twee grote vijan den zien wij juist in deze tijd, op de voorgrond treden, n.l. het communisme en de geest der wereld. Het commu nisme is, in de na-oorlogse jaren, een bron van grote zorg geworden. In de landen, die onder dit régime zuchten, is het kerkelijk leven totaal stuk ge slagen. De gelovigen worden verteerd van angst. Angst om te spreken, angst om kleur te bekennen, angst om te leven. En juist deze angst is de oor zaak, dat er gelovigen dreigen weg te zinken, in een moeras van twijfel en ongeloof. Het communisme heeft een indruk op het kerkelijk leven achterge laten. Dreigend balt deze vijand zijn vuist - ook naar ons en Satan lacht. De andere grote vijand is de geest der wereld. Onder de gelovigen is een in sterke mate toegenomen streven merkbaar, van aanpassen bij de wereld, en bij de gewijzigde tijdsomstandig heden. Dancings, bioscopen, „ruim denken", „niet conservatief zijn", „wij moeten meedoen" dat zijn de go den van den tijd, voor deze moderne gelovigen. Modern, met de schijn van kerkelijkheid. Zij willen God dienen, zoals zij dat wensen - niet zo conser vatief. Dat zij daardoor in strijd komen met Gods Geboden, en met het Evangelie van Jezus Christus, dat zien zij niet meer. Dat zij daardoor afglij den, naar de wereld die God niet kent, of niet wil kennen, en daardoor weer verder van Hem en Zijn Liefde wor den afgetrokken, dat zien zij evenmin. Zij dreigen ten onder te gaan, in materialisme, humanismeen rationalisme. Ja, ook deze vijand treedt bruter op en belaagt ons, steeds dreigender Satan lacht! Deze twee vijanden, zijn in wezen één. In plaats van algehele mobilisatie der geestelijke krachten, om aan het gevaar van deze twee vijanden, weer stand te bieden, zien wij het tegen overgestelde. Défaitisme en lauwheid ondermijnen in sterke mate de geeste lijke weerbaarheid. De gevolgen hier van zullen zeker niet uitblijven. Om zonder dat hebben veroverd. Maar je zult dat alles eens vergeten - als ik je geleerd heb me lief te hebben, En dat zal ik". En Herrick had kalm geantwoord: „Ik zal het nooit vergeten. Ik heb be loofd met je te trouwen, maar ik heb niet beloofd, dat ik je lief zou hebben". Tegenover Gair en Gair alleen kon ze in die dagen geheel zichzelf zijn - ge heel en onverdeeld oprecht. Lady Bridget had de moeilijke taak om Carol te troosten, die diep bedroefd was over de gang van zaken. „Ik heb het gevoel dat het allemaal mijn schuld is en die van Jem," zei ze verdrietig. „Als ik niet zo dwaas was geweest om die avond naar zijn huis te gaan zou er niets gebeurd zijn". „Nee, liefste," antwoordde Lady Brid get. „Ik vrees, dat het Macs eigen schuld is. Hij heeft Herrick diep ge griefd. En Gair maakte van de gele genheid gebruik". „Ik zou nooit gedacht hebben dat Herrick zo onverzoenlijk kon zijn," zei Carol bitter om her verloren geluk van haar broer. die een halt te kunnen toeroepen, is het de plicht van ieder Christen, met alle mogelijke geoorloofde middelen, het gevaar te bestrijden, de geestelijke weerbaarheid op peil te brengen en op te voeren. Als we dit niet doen, en we zouden onder een communistische overheersing geraken (de mogelijkheid mag niet uitgesloten worden geacht), dan staan we voor dezelfde feiten, die het leven der Christenen, in de thans door het communisme overheerste lan den, kenmerken. Wij moeten nü de strijd aanbinden tegen de vijanden, tegen beide. Niet uit angst, maar uit liefde tot God. Die ons heeft toege roepen, niemand anders te vrezen, dan Hem alleen. Een waarlijk Christelijke actie zal te dezen 's Heren Zegen vinden. Gezien verkiezingsuitslagen, is de Communistische Partij Nederland aan het tanen. Wij mogen ons daarop echter niet blind staren. De commu nistische partijgroeperingen zijn hier mee des te gevaarlijker geworden. Zij moeten hun toevlucht nemen tot uiterst geraffineerde middelen, waarop dag en nacht in het communistische kamp is gebroed. Men zet daar alles op alles, de gestelde doelen toch te bereiken. En vormt daarmee een belangrijke uit zondering op de grote verslapping, die onder alle lagen van de bevolking valt waar te nemen. Om enige middelen te noemen 1). De communistische arbeiders be werken, op bijna niet waarneembare wijze, de niet-communistische arbeiders, zelfs onder het mom van anti-commu nistisch streven. 2). De communistische jeugd infil treert niet-communistische jeugdorgani saties, met bepaalde opdrachten. 3). Men deinst nergens voor terug, ook niet voor „een jasje aantrekken" van een makelij, die hen niet past, zelfs niet voor „een christelijk jasje". 4). Men maakt gebruik van onze gebreken en de toestand waarin ons land verkeert, de financiële moeilijk heden en de ontevredenheid. Wij moeten stelling nemen. Wij moeten onze geestelijke weerbaarheid hervinden. En wel zo snel mogelijk, opdat wij niet nog meer achterraken. De organisaties die in vele plaatsen zijn opgericht met het doel, anti-com munistische actie te voeren, hebben dikwijls bepaalde bijbedoelingen, eer zuchtige of soms financiële. Hun uit eindelijk succes is nihil. Het voornaam ste wordt verwaarloosd. Wij zullen het communisme moeten verwerpen, om dat het God verwerpt. Daarom, stel ling nemen, met Gods Woord als richtsnoer". J. P. de Klerk. Lady Bridget zuchtte. „Je moet pro beren haar niet te hard të beoordelen," antwoordde ze. „Vergeet niet, dat Gair een zeldzame invloed op vrouwen heeft. Zelfs ik - zo oud als ik ben - merk dat. Hij heeft ontzettend volgehouden en ik denk, dat hij Herrick tenslotte omver heeft gepraat"' Carol ging naar huis met leed in het hart, want ze had geen karakter dat haar in staat stelde de humoris tische tolerante en tedere philosophic te verwerven, die Mim door het leven droeg. En in de hall liep ze dokter Lincoln tegen het lijf, die voor een tweede, hoewel minder ernstige hart- aanval opnieuw naar het ziekbed van Sir Francis geroepen was. De dokter schudde haar de hand en wees naar de zitkamer, waarop hij haar naar binnen volgde. „Het is zijn hart," zei hij kortaf. „Dat kan niet veel meer verdragen van de bedwelmende middelen die hij gebruikt - en ook niet veel opwinding van welke aard ook. Ik heb hem ge waarschuwd En ik acht het mijn plicht u ook te waarschuwen. Ik geef

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1951 | | pagina 1