DE ZONDEN DER VADEREN. De schakel ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN 6e jaargang Nummer 310 Vrijdag 22 DEC. 1350 Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Drukkers-Uitgevers Firma SMOOR DE HULSTER Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs f 1,per kwartaal; franco per post f 1,15 Prijs der advertentiën 7 cent per m.m. bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen", 10 cent extra __y In ons volgend nummer kunnen Nieuwjaarswensen worden opgenomen. De adverteerders wor den beleefd verzocht deze zo spoedig mógelijk in te zenden. Tevens wijzen wij er op dat „De Schakel" in verband met Nieuwjaarsdag inplaats van Vrijdag Zaterdag zal verschijnen. De Uitgevers. In tegenstelling tot verschillende voorafgegane jaren wijst alles in de natuur er dit jaar op, dat de Kerst dagen in aantocht zijn. De jeugd ver maakt zich reeds met schaatsenrijden en in de duinstreken ligt hier en daar de sneeuw zo hoog, dat men er zelfs de beoefenaars van de ski-sport in actie kan zien. Niet aan een ieder is deze, voor onze hedendaagse begrippen te vroege, winter even welkom en in het bijzonder denk ik thans aan de land bouwbevolking. Aan de suikerbieten die nog niet allemaal gerooid zijn; aan de millioenen kilo's daarvan die nog op het land liggen te wachten op ver voer naar de fabriek en aan de tien duizenden hectaren landbouwgrond, die voor het invallen van de winter omge ploegd hadden moeten zijn. Edoch, de boer wikt en de natuur beschikt. Een behoorlijke prijs voor de suikerbieten en de ondervinding in de afgelopen vijf droge herfstgetijden opgedaan zijn geen klemmende argumenten tegen, doch wel een aansporing voor het be bouwen van een uitgestrekt areaal sui kerbieten. En zo kan het dan gebeu ren, dat het najaar van 1950 in het geheugen van de landbouwbevolking een indruk van ondervonden tegensla gen zal vastleggen. En zal de boer zich daardoor in 1951 en volgende jaren laten afschrikken en afzien van de verbouw van suikerbieten, waaraan zulk een beestachtig gesjouw - beest achtig voor mens en dier - in het na jaar verbonden kan zijn? Zeer zeker niet. De boer gaat voort op de inge slagen weg, ongeacht het weer, onge acht een natte of droge herfst. Rustig gaat hij voort, ongestoord ieder jaar, in de hoop dat de Voorzienigheid met hem zal zijn, doch ook met de vaste wil om eventuele moeilijkheden te overwinnen. Het is dit beeld van rust en onver zettelijkheid in zijn streven om tot een goed einde te komen, ongeacht de on FEUILLETO 75) door PEDLER. Jems stem was niet erg vast toen hij, weer terug in de kleine woonka mer ademloos tegenover Herrick stond. „Jullie zijn een beetje onverstandig geweest, jij en Carol allebei," zei ze, hoewel er een toegevende glimlach in haar ogen was. „Hoe kwamen jullie er toe om zo'n risico te lopen?" „We hadden geen idee dat er enig gevaar aan verbonden was," zei hij, „anders zou ik haar regelrecht naar Mortlake hebben teruggebracht zodra ze kwam. Maar Mortimer werd pas over een paar dagen terug verwacht, dus het leek absoluut veilig We hebben al weken geen ogenblikje sa men alleen gehad - daar heeft hij wel voor gezorgd. En - we zullen elkaar misschien in geen jaren meer terug zien". Hij hield op. Zijn gezicht leek inge vallen en ze begreep wat het besluit verwachte moeilijkheden die zich moch ten voordoen, dat ik het mensdom in de tegenwoordige tijdsomstandigheden zo gaarne wil voorhouden. De mens heid schreeuwt om rust, om vrede in de wereld, die maar niet komen wil. De christelijke mens, Katholiek en Protestant, viert met Kerstmis, ieder op zijn wijze, de herdenking van de geboorte van Jezus Christus. De Hei land, die 1950 jaren geleden op aarde kwam, om te boeten voor de zonden der mensen en om de mensheid van haar zonden te bevrijden. Men her denkt de geboorte van Christus en men hoopt op Zijn terugkomst, zo spoedig mogelijk, opdat de wereld verlost moge worden van de vele kwa len, waaraan zij thans lijdende is. Alom klinkt overmorgen het „Vrede op aarde, in den mensen een welbehagen" of „Vrede op aarde, in den mensen van goeden wil". De vrede lijkt ons aan het einde van 1950 verder van ons verwijderd dan ooit het geval was. Maar is dat nu zo verwonderlijk wanneer we constateren, dat er toch maar zo weinig mensen in de wereld zijn wier „goede wil" waar heid is of in wie ook maar een zweem van „goede wil" aanwezig is? Hebben we ons zelf wel voldoende ingesteld op het leven naar God's woord, onze goede wil wel voldoende ontplooid of getoond, dat we reeds nu beloond kunnen worden met een vrede op aarde? Deze vraag zal ieder mens voor zichzelf moeten beantwoorden, doch ik vrees dat de bevestiging daarvan in de meeste gevallen niet onvoorwaardelijk zal kunnen worden gegeven. In het bijzonder zal op het gebied van on derlinge verdraagzaamheid nog al een en ander ontbreken. We zien in de wereld thans een grote oorlog, welke in Korea tussen Oost en West wordt gevoerd. In Indo- China wordt eenzelfde oorlog gevoerd, ook tussen Oost en West; in Europa een nog koude oorlog, eveneens tussen Oost en West. Tussen het commu nisme uit het Oosten en de democratie uit het Westen. We zouden nog een andere indeling kunnen volgen, n.l. tussen de Christenen en de niet tot het Christendom behorende volken, of tussen Europa en Ameiika enerzijds en de Aziaten met inbegrip van het Tartaren-Rusland anderzijds. De klein ste kleinigheid kan onder de spannin gen van die onverdraagzaamheid tussen Oost en West uitgroeien tot een berg van ellende. Een dertienjarig kind, het meisje Bertha Hertogh dat door haar verzorgster of baboe wordt verkwanseld aan een Maleise onderwijzer in Singa pore, die haar onder de Mohamedaanse wet tot een huwelijk dwingt. Dat kind om St. Heriot en Engeland te verlaten, hem kostte. „We proberen om ons goed te hou den," voegde hij er eenvoudig bij. Ze stak hem impulsief de hand toe en hij drukte die vast. „Dat weet ik," zei ze warm. „Het is prachtig van je". Zijn mond vertrok pijnlijk. „Er is niets prachtigs in. Het is een prachtigheid, waaraan ik me niet schul dig zou maken als *er niet één ding was". Ze keek hem vragend aan en hij ging voort: „Ik vermoed dat je het wel zult weten. Carol heeft het me einde lijk verteld de reden waarom niets haar zal kunnen bewegen Mortimer te verlaten, de koop die ze met hem sloot. Anders „Anders?" „Anders zou ik het goed en niet verkeerd vinden haar van hem af te nemen. Er is geen heiligheid in zo'n huwelijk. God heeft nooit Francis Mor timer en Carol te samen vereend". „Neen," gaf Herrick toe. „Zij boet voor de fouten die haar vader beging. wordt door verstandige Engelse rech ters in Singapore aan haar ouders teruggegeven, alles overeenkomstig de Goddelijke wet van het geschreven en ongeschreven recht. Pin de gevolgen? Een met burgeroorlog gelijkstaande opstandige beweging in Singapore, ook hier wederom tussen Oost en West. Overal in de wereld, waar ook maar enigszins de mogelijkheid kan worden geschapen tot het oproepen van een conflict tussen Oost en West, tussen communisme en democratie, tussen oorlogsstokers en vredebewaarders, laat men de gelegenheid niet onbenut voorbijgaan. Op vele plaatsen tegelijk worden vuurtjes aangestoken door mensen, die geen vrede op aarde wen sen, door mensen dié niet van goede wil kunnen of willen zijn; aangestoken in de hoop dat daaruit een wereld brand zal ontstaan, die de beschaving of wat ons daarvan nog rest, geheel zal vernietigen. Het ergste van alles is, dat er onder ons en in onze onmiddel lijke omgeving nog genoeg lieden ge vonden worden, die sympathiseren met de wereld-onruststokers; die zelfs be reid zijn de verlangde brandstoffen voor een wereldbrand aan te dragen. Het meest opvallend is, dat deze lie den in het bijzonder gevonden worden in de groep van hen, die het meest van de oorlogsgesel 1940/1945 hebben geleden, ook in Nederland. Want na de Joden waren het in het bijzonder de communisten, die het meest te lij den hadden van de vijanden der de mocratie, van de volgelingen van Hit- Ier. En inplaats van zich aan de zijde der democraten te scharen, stellen zij zich nu tegenover hen. Tegenover hun verlossers, zoals negentien eeuwen ge leden het plebs zich stelde tegenover de Grote Verlosser, Die gekomen was voor de bevrijding der mensheid. Kerstfeest is Bevrijdingsfeest, doch het ziet er niet naar uit dat dit feest in 1950 tot zijn volle glorie zal kun nen uitgroeien. Integendeel, de scha duwen die over onze arme wereld lig gen zijn zo zwart, dat zij het licht van vele Kerstverlichtingen zullen over stemmen. Vrede op aarde is ook dit jaar helaas nog slechts een wensdroom, geen werkelijkheid. Zij kan alleen werkelijkheid worden wanneer er rust is, rust in de mens zelf en om hem heen. Onbereikbaar is zij dus| zeker niet, maar' daarvoor is nodig, dat wij het voorbeeld volgen van de boer, zoals ik dat in het begin van dit artikel heb geschetst. Onverdroten voortgaan op de ingeslagen goede weg en met vereende krachten de zich op die weg bevindende obstakels op te ruimen. Want aan het einde van die weg brandt het licht der Bevrijding, Ik zou wel eens willen weten, waarom wij allemaal zo - zo ontzettend moeten boeten voor wat anderen doen?" Jem glimlachte droevig. „Omdat het leven een spel van oor zaken en gevolgen is, denk ik - het ernstigste spel ter wereld, maar we zien dat geen van allen in voor het te laat is". Ze trok haar hand uit de zijne, in eens beseffend dat, terwijl ze praten de tiid omvloog. „Er zullen nog meer gevolgen zijn, als ik niet gauw naar huis ga," zei ze. „Zou je stalknecht de ponywagen al ingespannen hebben?" Jem keerde tot het tegenwoordige terug. Door de opluchting, toen ze wisten dat Carol veilig was, hadden hij en Herrick zonder ongeduld wacht tot de pony ingespannen zou zijn, waarmee hij haar naar Windy- croft zou rijden en terwijl ze wachtten was hun conversatie dieper gegaan, doch nu werd de kwestie van tijd weer urgent. „Ik zal hem eens een beetje gaan aanporren," zei Jem, „hoewel we pas het eeuwige licht van Kerstmis. Een dikke laag sneeuw bedekt van daag - Maandag 18 December - het aardoppervlak. Het is een smetteloos wit kleed van liefde, dat grond en plant bedekt, dat alles gelijk maakt en een symbool is van de reinheid. Van rein heid, dat betekent zonder zonden, zoals de Verlosser dat wilde. Dat rein-witte kleed bedekt ook de grond, waarin onze lieve doden rusten. Daaronder liggen ook zij, die in de oorlogs- en bezettingsjaren 1940/1945 zijn ge sneuveld, gefusilleerd of van ellende zijn omgekomen; zij die het hoogste wat zij hadden, hebben gegeven voor de bevrijding van ons Nederland en van zijn bevolking. En in het Verre Oosten, in ons voormalig Nederlands- Indië liggen onze jongens - ook vele mannen en vrouwen - die daar voor hetzelfde doel zijn gevallen, de bevrij ding van het overzeese deel van Nederland. Zij Eggen niet onder een kleed van sneeuw, doch onder een weelderig dak van groen. Hun graven zijn overwoekerd door tropische planten, doch ook daar is het kleed gelijk, dank zij de zorgen van Moeder Natuur. Ook daar dus zijn zij allen gelijk geworden, zoals hier het geval is. Ginds en hier hebben zij rust gevonden, zij het dan ook niet de rust op aarde, die we hen zo gaarne had den toegedacht en waaraan wij zelf zo'n grote behoefte^hebben, nu meer dan ooit. Mogen de gelijkheid van hen en de eeuwige rust die zij thans hebben als gevolg van het offer dat zij voor onze bevrijding hebben gebracht, door ons nimmer worden vergeten. Mogen wij daaruit de kracht putten om, evenals zij hebben gedaan, bereid te zijn tot het brengen van offers. Offers aan onzen naaste, met wie we gelijk wil len zijn; opofferingen teneinde te ko men op het punt van goede wil, op dat we de bevrijding kunnen bereiken. Eerst dan zal er sprake kunnen zijn van een Vrede op Aarde en eerst dan zal ook voor ons het Kerstfeest Be vrijdingsfeest kunnen zijn. L. Nieuwe koffiebonnen. Het bedrijfschap voor granen, zaden en peulvruchten te 's-Gravenhage heeft bon 487 Algemeen (A- en B-kaarten) en bon 495 Algemeen (D-kaart) aange wezen voor het kopen van 125 gram kffie. Deze bonnen kunnen met ingang van Vrijdag 22 December 1950 wor den gebruikt en blijven geldig voor het kopen van koffie bij de detaillist tot en met 6 Januari 1951 Het rantsoen moet dienen voor 6 weken. De eerstvolgende bonaanwijzing zal op 1 Februari 1951 plaats hebben. een paar minuten gewacht hebben". Hij verdween om met een bezorgd gezicht terug te keren. „Die boerenkinkels zijn toch het toppunt," riep hii geirriteerd. „Nu is Joe al dien tijd aan 't zoeken geweest naar kaarsen voor de lantarens; hij wist niet meer waar hij ze gelaten had, die ezel! En nu heeft hij een stuk van het tuig gebroken en is be zig het met een touwtje te repareren. Ik zal hem even gaan helpen met in spannen - we kunnen nu werkelijk geen tijd meer verliezen. Ik kom je halen zodra we klaar zijn". Hij verdween opnieuw en alleen ge bleven begon Herrick voor het eerst wat onrust te gevoelen over zichzelf. Carol was veilig, dat was de hoofd zaak. Maar ze wilde zelf niet graag door Francis in dit huis ontdekt wor den en ze liep rusteloos de kamer op neer, te ongeduldig om stil te zitten. Ze was verbaasd toen ze na, wat een eeuwigheid leek, op de klok keek en merkte dat er nauwelijks twee minu ten verlopen waren sedert Jem haar alleen had gelaten om in de stal te

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1950 | | pagina 1