Hel beladen n vliegtuigen is een weienschap. De vlaggen uit! DE ZONDEN DER VADEREN. E SCHAKEL ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR Drukkers-Uitgevers Firma SMOOR <S DE HULSTER - Boulevard 120 WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN 6e Jaargang Nummer 292 Vrijdag 18 AUG, 1950 BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs f 1,— per kwartaal; franco per post f 1,15 Prijs der advertentiën 7 cent per m.m. bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen", 10 cent extra -J r~ Op Zaterdag tg Augustus 1950 komen Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard in onze gemeente. De route, die het Koninklijke Paar volgt, is Scheldekade-Spuiplein- Dorpsstraat. Op het Spuiplein zal het gemeentebestuur aan de Ko ningin worden voorgesteld. Het gemeentebestuur en het Bestuur van de Oranjevereniging zullen daar aan de Koningin bloemen aanbieden, terwijl voorts de Breskense Dropsfabrieken voor de prinsesjes producten van hun fa brieken zullen meegeven. In verband met het boven staande verzoekt de Burgemeester aan de ingezetenen om die dag de vlaggen uit te steken en aan de vissers, om tevens hun sche pen te pavoiseren. Voor de schoolkinderen en voor de ouden van dagen wordt aan het Spuiplein een aparte plaats gereserveerd. De schoolkinderen dienen zich bij de scholen te melden (zie de advertentie elders in dit blad). Het verkeer wordt omgelegd over de Grote Kade; parkeren aan de Scheldekade, op het Spui plein, aan de Grote Kade en in de Dorpsstraat, is niet toegestaan. Als parkeerterrein is aangewezen het terrein aan de West-haven. De Koninklijke auto's zullen in zéér langzaam tempo door Breskens rijden. Aller, die zich langs de Scheldekade, Spuiplein en Dorpsstraat opstellen, zullen dus volop gelegenheid hebben om het Koninklijke Paar te zien en toe te juichen. De Burgemeester van Breskens, J. A. EEKHOUT. FEUILLETON 57) door PEDLER. „En heb je hem afgewezen?" „Ja. Niet omdat ik niet van hem hield. Maar juist omdat ik het wel deed." Op de haar eigen lieve manier had Mim haar uit haar geslotenheid ge haald en ze ging voort: „Ik zou niet met Mac kunnen trouwen, tenzij hij de volle waarheid wist en ik kan hem de waarheid niet vertellen. Als ik het deed," voegde ze er bitter bij, „zou hij niet eens meer met me willen trouwen". „Daar ben ik nog zo zeker niet van," antwoordde Lady Bridget kalm. „Liefde is een wonderlijk iets". Mis schien gaf ze onbewust uiting aan de wonderlijkheid van haar eigen liefde voor Quintis Lindris - een liefde, die triomfantelijk stand gehouden had in spijt van zonde, schande en ellende. „Ik geloof niet, dat je het recht hebt aan te nemen, dat Mac datgene wat in het verleden gebeurd is, tussen jou en hem zal laten staan," ging ze ernstig voort. „Waarom zou je hem de hele waarheid niet vertellen en hem de kans geven - de kans, Herrick," haar Vliegtuig moet aan denkbeeldige draad kunnen hangen. Zo enkele tientallen minuten voor dat een vliegtuig vertrekt, bereikt de drukte rond het gereedstaande toestel een hoogtepunt. Kris kras rijden de kleine vliegveldwagentjes over het plat form, van en naar het vliegtuig. Het zijn, om eens enkele voorbeelden te noemen: wagentjes van de Civiele Dienst, die de inventaris van de boordkeuken brengen, wagentjes van de Interieur- dienst, die o m. het beddegoed voor de „sleepers" en de blauwe reisdekens aanvoeren, karretjes, die drinkwater aan boord pompen en dynamowagentjes die de electrische stroomvoorziening in het vliegtuig verzorgen, zolang dit nog stilstaat. Monteurs, douanebeambten, employees van de stationsdienst, vlie gers en anderen, zij allen hebben daar hun taak. Tussen al die drukte door komt dan nog een ware trein vracht wagentjes aangereden, waarop de post, bagage van passagiers en vracht hoog opgeladen zijn. De karretjes worden onder het vliegtuig gerangeerd, de luiken van de ruimen worden geopend en schijnbaar zonder enig systeem stu wen de mensen van de K.L.M.-Vracht afdeling op Schiphol temidden van de gonzende drukte de laadruimen van het vliegtuig vol. Oppervlakkig bezien lijkt er inder daad geen systeem in te zitten, in werkelijkheid gaat er aan dit inladen een wetenschappelijk opgesteld plan vooraf, dat in de laatste 20 minuten voor het vertrek met de grootste nauwgezetheid is uitgevoerd. Dat de nauwkeurigheid, waarmee het beladen van een modern verkeers vliegtuig moet worden uitgevoerd, zo een grote rol speelt, kan verklaard worden door het feit, dat men reke ning moet houden met een groot aan tal factoren. Het beste zou men zich kunnen voor stellen, dat de vlucht van een vlieg tuig een krachtmeting is met de.zwaarte- kracht van de aarde. Vanzelfsprekend zijn o.m. het motorvermogen en de afmetingen bepalend voor de hoeveel heid vracht en passagiers, die vervoerd kunnen worden. Een andere bepalende factor is het voor ieder vliegtuig vast stem was vol aandrang, „om groot te zijn?" Het meisje schudde het hoofd. „Hij zou de gelegenheid niet aan grijpen," zei ze droogjes. „Ik heb geen illusies meer omtrent mannen". Lady Bridget glimlachte droevig. „Dat hebben heel weinig van ons over de mannen in het algemeen, al doen we ook nog zo alsof. Maar iedere vrouw heeft illusies omtrent één man in het bijzonder - de man, die ze lief heeft". „En moet er later voor boeten," antwoordde Herrick. Ze had er eens voor geboet en zwaar ook en juist in de tijd van haar leven dat ze het meest vatbaar was voor indrukken en de bit terheid daarvan was nog in haar hart. „Nee, Mim, ik kan het Mac niet ver tellen. Ik durf niet riskeren om alles te verliezen. Ik wil liever houden wat ik heb alleen maar zijn vriendschap dat is toch ook iets". Haar lippen beefden en Lady Brid gets hart kromp ineen van overweldi gend medelijden met dit jonge leven, dat voorbestemd scheen te zijn om al bij de 'aanvang geremd te worden. „Vertel het hem dan niet," zei ze impulsief. „Er is geen enkele reden waarom hij het hoeft te weten. Hij trouwt met jou - niet met je vader. En misschien zul je het later, als je gestelde start- en landingsgewicht, waarbij het toelaatbare startgewicht altijd hoger licht dan het landingsge wicht. Dit verschil in gewicht bij lan ding en start bestaat omdat de ma chine tijdens de vlucht brandstof voor de motoren verbruikt. Houdt men met deze beperkingen rekening, evenals met andere vaste gewichten, die met het vliegtuig meegaan, zoals o.m. die van de bemanning en de inventaris van de keuken, dan kan men bepalen, hoe veel betalende lading het vliegtuig op een bepaalde vlucht kan meenemen. Deze betalende lading bestaat uit pas sagiers, vracht en post. Wat de passa giers betreft, levert de „belading" niet veel moeilijkheden. Zij gaan allen in de vliegtuigstoelen zitten, die zo ge plaatst zijn, dat zij de stabiliteit van het vliegtuig niet ongunstig kunnen beinvloeden. Anders is dat met de post en vracht. Deze moeten n.l. zo geladen worden, dat het evenwicht in het toestel bewaard blijft. Een vlieg tuig heeft een z.gn. zwaartepuntslig ging, dat is een punt, waaraan men bij wijze van spreken het toestel zou kunnen ophangen, waarna het zuiver in evenwicht zou blijven. Plaatst men nu b.v. een hoeveelheid vracht in een van de voorste ruimen, dan wordt dit evenwicht verbroken en zal het toestel aan zijn denkbeeldige draad naar vo ren gaan hellen. Een hoeveelheid vracht in de staart doet het evenwicht herstellen of naar achteren doorslaan, gelijk dat bij een weegschaal het ge val is. Het spreekt vanzelf, dat een goed evenwicht belangrijk is voor een vlieg tuig tijdens de vlucht. Zou het even wicht naar achteren of naar voren verstoord zijn, dan zou de vlieger moeten bijsturen om het toestel toch horizontaal te houden, iets wat extra energie van de motoren vereist, en dus economisch nadelig is. Om nu tijdens de belading aan alle voorwaarden te voldoen, maakt de K.L.M. Beladings afdeling gebruik van een zgn. loadsheet, een in vele vakjes verdeelde en met tal van kleuren en arseringen gemerkt vel papier, dat op het eerste gezicht een bijzonder ingewikkelde indruk maakt. In grote trekken komt de in richting van het loadsheet hierop neer, dat men aan de linkerzijde, met behulp van een aantal staten het gewicht van een betalende lading voor een bepaalde vlucht kan berekenen, waarna men aan de rechterzijde van dit loadsheet dit geleerd hebt hem te vertrouwen en op zijn liefde voor jou te bouwen, gemak kelijker vinden om hem de hele ge schiedenis te vertellen". „Dat zou ik niet kunnen doen, het zou niet eerlijk zijn," antwoordde Her rick. „Misschien - 0 neen, er is heus geen uitweg, heus niet". „Ik weet zeker, dat je er eens een zult vinden," antwoordde Mim. On danks de ondervindingen die het leven haar gebracht had - of was het mis schien juist daardoor? - had ze een onuitroeibaar vertrouwen in de mense lijke natuur. „Ik wou, dat ik je helpen kon, maar ik geloof dat alleen de tijd dat kan doen". Zoeklichten. De studeerkamer van de predikant was in een ongewoon keurige staat - aangeveegd en opgeruimd en was bijna niet weer te herkennen. Hij had haar een uur geleden verlaten - was zonder hoed weg gerend, na een dringende boodschap om een van zijn parochianen, die schijnbaar stervende was, te ko men bezoeken - en Barbara had van de gelegenheid gebruik gemaakt om de kamer op orde te brengen. Billy had haar geholpen - of in de weg ge lopen, hoe men het beschouwen wilde - en nu was er de laatste hand aan gelegd in de vorm van vers geplukte UlMcam. fj Koningin der Nederlanden: Welkom op ons grondgebied, (5 i"1 Waar een oorlog in 't verleden, p. Diepe sporen achterliet. r Waar men reeds van oude tijden, f| Aan Oranje is gehecht; g fj Waar een nijvere bevolking, Graag voor vrede en vrijheid vecht, g) H Welkom Prins der Nederlanden, In dit afgelegen land. g Ook wij voelen meer dan immer, Dat een onverb.reekb're band, j| Aan Oranje ons komt binden, Want men leefde in wel en wee, S) jju Zoals blijkt op deze feestdag, 3 Metonsschoon Zeeuws-Vlaanderen fj [mee. ff Hier, waar 't Luctor et Emergo, Het devies is van de Zeeuw, S Scharen we ons zeer eendrachtig, Om de Nederlandse leeuw. Waar de golven rust'loos klotsen, Tegen duin en tegen dijk, P Ligt ons West Zeeuws-Vlaanderen, Sieraad van Uw Koninkrijk. s Tijmen. j| gewicht met behulp van een vernuftig systeem van onder elkaar geplaatste schaalverdelingen over de verschillende ruimen kan verdelen. Op deze schaal verdelingen nl., worden de hoeveelheden vracht, post, brandstof en het gewicht van de bemanning uitgeteld en uit gezet, waardoor het mogelijk wordt te zien, waar het zgn. zwaartepunt bij een bepaalde belading ligt. Van dit loadsheet maakt men ladingsbriefjes, aan de hand waarvan de ladingmees- ters de vrachten in de ruimen stuwen. Het opmaken van een loadsheet ver eist grote ervaring. Immers, men heeft bloemen in de vazen en was de metar- morphose compleet. „Ik geloof, dat dat een kranig stuk werk is," zei Billy met een trotse blik door het vertrek. Barbara knikte goedkeurend. „Het is net een transformatie-scène, vindt je niet?" gaf ze toe. „Maar heus Billy, lieverd," ging ze voort, hem met een spijtig lachje aanziend, „ik geloof, dat we alle hoop om ooit samen te trouwen moeten opgeven. Vader is even ongeschikt om alleen te blijven als een kind". „Nonsens," antwoordde hij met meer kracht dan elegance. „Dat is juist een van de dingen waarover ik met je wou praten, schat. Ik ben beu van dat achterbakse en ik stel voor, dat we op ons stuk staan en het recht eisen om ons engagement publiek te maken. Dat is in ieder geval de eerste stap op de weg naar het huwelijk". „Er is al heel weinig achterbaks in onze verhouding, vindt je wel?" zei ze lachend. Iedereen weet er alles van - geloof ik". Billy grinnikte. „Ze zouden zo blind als mollen moeten zijn als ze het niet wisten," vond hij. „En Lady Bridget en vader vinden het allebei in hun hart best," ging ze voort:

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1950 | | pagina 1