Hel beladen n vliegtuigen
is een weienschap.
De vlaggen uit!
DE ZONDEN DER VADEREN.
E SCHAKEL
ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
Drukkers-Uitgevers Firma SMOOR <S DE HULSTER - Boulevard 120
WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN
6e Jaargang Nummer 292
Vrijdag 18 AUG, 1950
BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296
Verschijnt iedere Vrijdag
Abonnementsprijs
f 1,— per kwartaal; franco
per post f 1,15
Prijs der advertentiën
7 cent per m.m.
bij abonnement korting
Advertenties met „brieven
onder nr. of bij ons te
bevragen", 10 cent extra
-J
r~
Op Zaterdag tg Augustus 1950
komen Hare Majesteit de Koningin
en Zijne Koninklijke Hoogheid
Prins Bernhard in onze gemeente.
De route, die het Koninklijke Paar
volgt, is Scheldekade-Spuiplein-
Dorpsstraat. Op het Spuiplein zal
het gemeentebestuur aan de Ko
ningin worden voorgesteld. Het
gemeentebestuur en het Bestuur
van de Oranjevereniging zullen
daar aan de Koningin bloemen
aanbieden, terwijl voorts de
Breskense Dropsfabrieken voor de
prinsesjes producten van hun fa
brieken zullen meegeven.
In verband met het boven
staande verzoekt de Burgemeester
aan de ingezetenen om die dag
de vlaggen uit te steken en aan
de vissers, om tevens hun sche
pen te pavoiseren.
Voor de schoolkinderen en voor
de ouden van dagen wordt aan
het Spuiplein een aparte plaats
gereserveerd.
De schoolkinderen dienen zich
bij de scholen te melden (zie de
advertentie elders in dit blad).
Het verkeer wordt omgelegd
over de Grote Kade; parkeren
aan de Scheldekade, op het Spui
plein, aan de Grote Kade en in
de Dorpsstraat, is niet toegestaan.
Als parkeerterrein is aangewezen
het terrein aan de West-haven.
De Koninklijke auto's zullen
in zéér langzaam tempo door
Breskens rijden. Aller, die zich
langs de Scheldekade, Spuiplein
en Dorpsstraat opstellen, zullen
dus volop gelegenheid hebben om
het Koninklijke Paar te zien en
toe te juichen.
De Burgemeester van Breskens,
J. A. EEKHOUT.
FEUILLETON
57) door PEDLER.
„En heb je hem afgewezen?"
„Ja. Niet omdat ik niet van hem
hield. Maar juist omdat ik het wel
deed."
Op de haar eigen lieve manier had
Mim haar uit haar geslotenheid ge
haald en ze ging voort: „Ik zou niet
met Mac kunnen trouwen, tenzij hij de
volle waarheid wist en ik kan hem de
waarheid niet vertellen. Als ik het
deed," voegde ze er bitter bij, „zou
hij niet eens meer met me willen
trouwen".
„Daar ben ik nog zo zeker niet
van," antwoordde Lady Bridget kalm.
„Liefde is een wonderlijk iets". Mis
schien gaf ze onbewust uiting aan de
wonderlijkheid van haar eigen liefde
voor Quintis Lindris - een liefde, die
triomfantelijk stand gehouden had in
spijt van zonde, schande en ellende.
„Ik geloof niet, dat je het recht hebt
aan te nemen, dat Mac datgene wat
in het verleden gebeurd is, tussen jou
en hem zal laten staan," ging ze ernstig
voort. „Waarom zou je hem de hele
waarheid niet vertellen en hem de
kans geven - de kans, Herrick," haar
Vliegtuig moet aan denkbeeldige
draad kunnen hangen.
Zo enkele tientallen minuten voor
dat een vliegtuig vertrekt, bereikt de
drukte rond het gereedstaande toestel
een hoogtepunt. Kris kras rijden de
kleine vliegveldwagentjes over het plat
form, van en naar het vliegtuig. Het
zijn, om eens enkele voorbeelden te
noemen: wagentjes van de Civiele Dienst,
die de inventaris van de boordkeuken
brengen, wagentjes van de Interieur-
dienst, die o m. het beddegoed voor
de „sleepers" en de blauwe reisdekens
aanvoeren, karretjes, die drinkwater
aan boord pompen en dynamowagentjes
die de electrische stroomvoorziening in
het vliegtuig verzorgen, zolang dit nog
stilstaat. Monteurs, douanebeambten,
employees van de stationsdienst, vlie
gers en anderen, zij allen hebben daar
hun taak. Tussen al die drukte door
komt dan nog een ware trein vracht
wagentjes aangereden, waarop de post,
bagage van passagiers en vracht hoog
opgeladen zijn. De karretjes worden
onder het vliegtuig gerangeerd, de
luiken van de ruimen worden geopend
en schijnbaar zonder enig systeem stu
wen de mensen van de K.L.M.-Vracht
afdeling op Schiphol temidden van de
gonzende drukte de laadruimen van
het vliegtuig vol.
Oppervlakkig bezien lijkt er inder
daad geen systeem in te zitten, in
werkelijkheid gaat er aan dit inladen
een wetenschappelijk opgesteld plan
vooraf, dat in de laatste 20 minuten
voor het vertrek met de grootste
nauwgezetheid is uitgevoerd.
Dat de nauwkeurigheid, waarmee
het beladen van een modern verkeers
vliegtuig moet worden uitgevoerd, zo
een grote rol speelt, kan verklaard
worden door het feit, dat men reke
ning moet houden met een groot aan
tal factoren.
Het beste zou men zich kunnen voor
stellen, dat de vlucht van een vlieg
tuig een krachtmeting is met de.zwaarte-
kracht van de aarde. Vanzelfsprekend
zijn o.m. het motorvermogen en de
afmetingen bepalend voor de hoeveel
heid vracht en passagiers, die vervoerd
kunnen worden. Een andere bepalende
factor is het voor ieder vliegtuig vast
stem was vol aandrang, „om groot te
zijn?"
Het meisje schudde het hoofd.
„Hij zou de gelegenheid niet aan
grijpen," zei ze droogjes. „Ik heb geen
illusies meer omtrent mannen".
Lady Bridget glimlachte droevig.
„Dat hebben heel weinig van ons
over de mannen in het algemeen, al
doen we ook nog zo alsof. Maar iedere
vrouw heeft illusies omtrent één man
in het bijzonder - de man, die ze lief
heeft".
„En moet er later voor boeten,"
antwoordde Herrick. Ze had er eens
voor geboet en zwaar ook en juist in
de tijd van haar leven dat ze het meest
vatbaar was voor indrukken en de bit
terheid daarvan was nog in haar hart.
„Nee, Mim, ik kan het Mac niet ver
tellen. Ik durf niet riskeren om alles
te verliezen. Ik wil liever houden wat
ik heb alleen maar zijn vriendschap
dat is toch ook iets".
Haar lippen beefden en Lady Brid
gets hart kromp ineen van overweldi
gend medelijden met dit jonge leven,
dat voorbestemd scheen te zijn om al
bij de 'aanvang geremd te worden.
„Vertel het hem dan niet," zei ze
impulsief. „Er is geen enkele reden
waarom hij het hoeft te weten. Hij
trouwt met jou - niet met je vader.
En misschien zul je het later, als je
gestelde start- en landingsgewicht,
waarbij het toelaatbare startgewicht
altijd hoger licht dan het landingsge
wicht. Dit verschil in gewicht bij lan
ding en start bestaat omdat de ma
chine tijdens de vlucht brandstof voor
de motoren verbruikt. Houdt men met
deze beperkingen rekening, evenals met
andere vaste gewichten, die met het
vliegtuig meegaan, zoals o.m. die van
de bemanning en de inventaris van de
keuken, dan kan men bepalen, hoe
veel betalende lading het vliegtuig op
een bepaalde vlucht kan meenemen.
Deze betalende lading bestaat uit pas
sagiers, vracht en post. Wat de passa
giers betreft, levert de „belading" niet
veel moeilijkheden. Zij gaan allen in
de vliegtuigstoelen zitten, die zo ge
plaatst zijn, dat zij de stabiliteit van
het vliegtuig niet ongunstig kunnen
beinvloeden. Anders is dat met de
post en vracht. Deze moeten n.l. zo
geladen worden, dat het evenwicht in
het toestel bewaard blijft. Een vlieg
tuig heeft een z.gn. zwaartepuntslig
ging, dat is een punt, waaraan men
bij wijze van spreken het toestel zou
kunnen ophangen, waarna het zuiver
in evenwicht zou blijven. Plaatst men
nu b.v. een hoeveelheid vracht in een
van de voorste ruimen, dan wordt dit
evenwicht verbroken en zal het toestel
aan zijn denkbeeldige draad naar vo
ren gaan hellen. Een hoeveelheid
vracht in de staart doet het evenwicht
herstellen of naar achteren doorslaan,
gelijk dat bij een weegschaal het ge
val is.
Het spreekt vanzelf, dat een goed
evenwicht belangrijk is voor een vlieg
tuig tijdens de vlucht. Zou het even
wicht naar achteren of naar voren
verstoord zijn, dan zou de vlieger
moeten bijsturen om het toestel toch
horizontaal te houden, iets wat extra
energie van de motoren vereist, en dus
economisch nadelig is. Om nu tijdens
de belading aan alle voorwaarden te
voldoen, maakt de K.L.M. Beladings
afdeling gebruik van een zgn. loadsheet,
een in vele vakjes verdeelde en met
tal van kleuren en arseringen gemerkt
vel papier, dat op het eerste gezicht
een bijzonder ingewikkelde indruk
maakt. In grote trekken komt de in
richting van het loadsheet hierop neer,
dat men aan de linkerzijde, met behulp
van een aantal staten het gewicht van
een betalende lading voor een bepaalde
vlucht kan berekenen, waarna men aan
de rechterzijde van dit loadsheet dit
geleerd hebt hem te vertrouwen en op
zijn liefde voor jou te bouwen, gemak
kelijker vinden om hem de hele ge
schiedenis te vertellen".
„Dat zou ik niet kunnen doen, het
zou niet eerlijk zijn," antwoordde Her
rick. „Misschien - 0 neen, er is heus
geen uitweg, heus niet".
„Ik weet zeker, dat je er eens een
zult vinden," antwoordde Mim. On
danks de ondervindingen die het leven
haar gebracht had - of was het mis
schien juist daardoor? - had ze een
onuitroeibaar vertrouwen in de mense
lijke natuur. „Ik wou, dat ik je helpen
kon, maar ik geloof dat alleen de tijd
dat kan doen".
Zoeklichten.
De studeerkamer van de predikant
was in een ongewoon keurige staat -
aangeveegd en opgeruimd en was bijna
niet weer te herkennen. Hij had haar
een uur geleden verlaten - was zonder
hoed weg gerend, na een dringende
boodschap om een van zijn parochianen,
die schijnbaar stervende was, te ko
men bezoeken - en Barbara had van
de gelegenheid gebruik gemaakt om
de kamer op orde te brengen. Billy
had haar geholpen - of in de weg ge
lopen, hoe men het beschouwen wilde
- en nu was er de laatste hand aan
gelegd in de vorm van vers geplukte
UlMcam.
fj Koningin der Nederlanden:
Welkom op ons grondgebied, (5
i"1 Waar een oorlog in 't verleden,
p. Diepe sporen achterliet.
r Waar men reeds van oude tijden, f|
Aan Oranje is gehecht; g
fj Waar een nijvere bevolking,
Graag voor vrede en vrijheid vecht, g)
H Welkom Prins der Nederlanden,
In dit afgelegen land.
g Ook wij voelen meer dan immer,
Dat een onverb.reekb're band, j|
Aan Oranje ons komt binden,
Want men leefde in wel en wee, S)
jju Zoals blijkt op deze feestdag, 3
Metonsschoon Zeeuws-Vlaanderen
fj [mee. ff
Hier, waar 't Luctor et Emergo,
Het devies is van de Zeeuw,
S Scharen we ons zeer eendrachtig,
Om de Nederlandse leeuw.
Waar de golven rust'loos klotsen,
Tegen duin en tegen dijk, P
Ligt ons West Zeeuws-Vlaanderen,
Sieraad van Uw Koninkrijk. s
Tijmen. j|
gewicht met behulp van een vernuftig
systeem van onder elkaar geplaatste
schaalverdelingen over de verschillende
ruimen kan verdelen. Op deze schaal
verdelingen nl., worden de hoeveelheden
vracht, post, brandstof en het gewicht
van de bemanning uitgeteld en uit
gezet, waardoor het mogelijk wordt te
zien, waar het zgn. zwaartepunt bij
een bepaalde belading ligt. Van dit
loadsheet maakt men ladingsbriefjes,
aan de hand waarvan de ladingmees-
ters de vrachten in de ruimen stuwen.
Het opmaken van een loadsheet ver
eist grote ervaring. Immers, men heeft
bloemen in de vazen en was de metar-
morphose compleet.
„Ik geloof, dat dat een kranig stuk
werk is," zei Billy met een trotse blik
door het vertrek.
Barbara knikte goedkeurend.
„Het is net een transformatie-scène,
vindt je niet?" gaf ze toe. „Maar heus
Billy, lieverd," ging ze voort, hem met
een spijtig lachje aanziend, „ik geloof,
dat we alle hoop om ooit samen te
trouwen moeten opgeven. Vader is
even ongeschikt om alleen te blijven
als een kind".
„Nonsens," antwoordde hij met meer
kracht dan elegance. „Dat is juist een
van de dingen waarover ik met je wou
praten, schat. Ik ben beu van dat
achterbakse en ik stel voor, dat we op
ons stuk staan en het recht eisen om
ons engagement publiek te maken.
Dat is in ieder geval de eerste stap
op de weg naar het huwelijk".
„Er is al heel weinig achterbaks in
onze verhouding, vindt je wel?" zei ze
lachend. Iedereen weet er alles van -
geloof ik".
Billy grinnikte.
„Ze zouden zo blind als mollen
moeten zijn als ze het niet wisten,"
vond hij.
„En Lady Bridget en vader vinden
het allebei in hun hart best," ging ze
voort: