Kent IIJt wan? Ziet er non uracil nil! v DE ZONDEN DER VADEREN. Moord in beeld of E SCHAKEL ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN 6e Jaargang Nummer 283 Vrijdag 16 JUNI 1950 Drukkers-Uitgevers Firma SMOOR DE HULSTER - Boulevard 120 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358297 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs f 1,— per kwartaal; franco per post f 1,15 Prijs der advertentiën 7 cent per m.m. bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen", 10 cent extra Wat een boef! Wie zou dat nu van hem hebben ge dacht? Hij was toch altijd zo correct, ging gezellig met vrouw en kinderen om, was goed en zorgzaam voor zijn gezin, zorgde altijd, dat hetgeen nodig was voor het dagelijkse levensonder houd er was, kortom hij was een prachtkerel. En nuDe schurk! Ja, daar komt het de critiek van de mensen. Zonder dat men weet, wat er precies is gebeurd, zonder dat men alle omstandigheden, welke tot zijn fout, tot zijn misdaad hebben geleid, kent, wordt hij vertrapt, wordt hij uit gestoten uit de maatschappij en als hij straks vrij komt, wordt hij met de vinger nagewezen en krijgt hij geen voet meer aan de grond. Nu ja, zegt men dan, dat is zijn eigen schuld. Dan had hij maar zus of dan had hij maar zoWat zoudt hebben gedaan, indien u in dié om standigheden was gekomen? Het gaat er hier niet om alle fouten goed te praten, alle misdaad met de mantel der liefde te bedekken en te zeggen goed dat is voorbij, daar pra ten we niet meer over en kom nu maar hier, dan zullen we je weer eens netjes op het paard zetten. Wat die dief, die brandstichter, die dronkaard, die oplichter enz. deed, was grotelijks verkeerd, was radicaal fout. Op die misdaad moet straf worden ge steld. Dat eist het recht. Daarom werd de misdadiger dan ook voor zijn rechter geleid en hoorde hij zijn vonnis uitspreken io jaren, 5 jaren, i jaar, 6 maanden gevangenisstraf of vaak ook een voorwaardelijke veroor deling van x maanden met x jaren proeftijd. Wat zoudt u ervan denken, indien, die man straks uit de gevangenis komt of zijn proeftijd (bij voorwaardelijke veroordeling) achter de rug heeft en hij is verbitterd tegen zichzelf en tegen de maatschappij? Is dat in het belang van onze samenleving, is dat in het belang van hemzelf, van zijn vrouw, van zijn kinderen? Natuurlijk niet, zult u zeggen. Maar wat dóén we er dan aan? Wat móéten we er aan doen? Kijk, die straftijd, die proeftijd moet worden benut om die mensen, die in nood verkeren, te helpen er bovenop te komen, te helpen weer een andere man, een andere vrouw te worden. Daar heeft die man, daar heeft die vrouw wat aan, daar hebben wij als mensen in de samenleving wat aan, daar heeft ons vaderland wat aan! FEUILLETON 48) door PEDLER. Ze was altijd beste vrienden geweest met haar vaders half-broer. Er hadden nooit formaliteiten als „oom" en „nicht" tussen hen bestaan en ze stonden op de voet van een toegevende, oudere broer en een jonger zusje. Severn vertelde, waarom hij zo laat .was en zijn verslag van Herricks avon tuur op het ijs deed het warme jonge hartje van zijn toehoorster huiveren. „Het schijnt," zei hij, toen Barbara's kleine uitroepen van medelijden en schrik telkens onder zijn verhaal weer klonken, „het schijnt, dat Miss Waylen er in geslaagd is zich een grote plaats te veroveren in de harten van St. Heriot". „Ja zeker," antwoordde ze met vuur. Je kunt niet laten om dol op Herrick te zijn". „Het is verre van me om je tegen te spreken, schone nicht. Mijn enige Dat nu is o.a. de taak van de re classering de in nood verkerende man, de in nood verkerende vrouw te helpen. Die mens roept daar ook om. Kijkt U maar naar het affiche van dit jaar. Reeds als hij nog in de gevange nis zit, hijst hij de noodvlag (de witte doek) en smeekt U om hem niet al leen te laten. Om die hulp mogelijk te maken wordt elk jaar de NATIONALE RE- CLASSERINGSDAG georganiseerd, waarvan de materiële resultaten bestemd zijn voor de reclasseringsarbeid, te ver richten door instellingen van alle ge zindten. Dat wij staande zijn gebleven heb ben wij te danken aan het feit, dat wij onder zoveel gunstiger omstandig heden hebben geleefd dan zij. Laat ons die dankbaarheid dan ook tonen: niet alleen met het woord be lijden maar ook met de daad bewijzen door de Nationale Reclasseringscollecte, in de meeste gemeenten van het land op of omstreeks Zaterdag 17 Juni a.s., eens extra goed te bedenken. Giften kunnen ook worden gestort op postrekening 160150 ten name van Nationale Reclasseringsdag te 's-Gra- venhage. Ten bate van dit doel is nog een grote prijsvraag uitgeschreven, waarbij als prijzen zijn beschikbaar gesteld een reis voor 2 personen met het s.s. „Veendam" van Rotterdam naar Southampton en een terugreis met het s.s. „Nieuw Amsterdam" van Southamp ton naar Rotterdam; inclusief verblijf te Southampton. Beide reizen ie klasse. Voor de voor het verblijf te Southampton benodigde ponden zal worden gezorgd. Behalve de genoemde prijzen zijn nog grote geldprijzen alsmede honder den prachtige en waardevolle artikelen beschikbaar tot een waarde van dui zenden guldens. klacht is, dat noch jij, noch Alec het nodig hebben geoordeeld me te ver tellen dat er zo'n charmeuse in de buurt was". „O, dan zou je zeker al veel eerder hier zijn gekomen, he?" zei ze brutaal. „Natuurlijk". Er was een ondertoon van ernst achter zijn spottende woorden en Bar bara keek hem plotseling onderzoekend aan. Hoewel ze veel van hem hield, had ze toch geen erg hoge dunk over hem. „Ze is veel te goed voor je, Gair," zei ze beslist. „Bovendien is Mac Ke- nyon verliefd op haar". En toen had ze haar tong wel willen afbijten, want ze besefte heel goed, dat ze nu juist datgene gezegd had, wat Severn tot groter doorzetting zou aanvuren. De kleinste oppositie was altijd voldoende om zijn plan te crystalliseren in iets even onwrikbaars als graniet. Zijn mond vertrok ironisch toen hij de blos van ergernis zag die haar naar het gezicht steeg. „Zo?" zei hij gerekt. „Dat is ver duiveld beroerd voor Kenyon". We stopten geluidloos. De remmen sloegen muurvast aan. Bewonderend kwam mijn relatie naar buiten en schudde mijn hand door het portier raampje. Hij zei„Prima wagentje heb jij, amice. Ziet er ook nog prachtig uit. Goed onderhouden, pas gerevi seerd?" We rilden een beetje van af schuw bij het aanhoren van die woor den en we antwoordden zuurzoet „Nee, mijn waarde, deze wagen is spiksplinternieuw in 1950 gebouwd. Mercedes-Benz type 170-S van elfdui zend-vijfhonderd pietermannen!" De man aan het portierraam keek ongelovig en nadat we hem met een hoofdknik van de waarheid overtuigd hadden, mompelde hij bedremmeld „Het model, ja 't is een mooie wa gen, maarre ik dacht dat dit model er voor de oorlog al wasHij had gelijk. Want hoe zit dat met de Mercedes- Benz, de terugkeer van een bekende Duitse auto op de Nederlandse wegen? Sinds ons landje de Oosterbuurman zo rijkelijk van groenten voorziet - af en toe een stopzetting er tussendoor - hebben Nederlandse importeurs ge tracht Duitse wagens weer te mogen invoeren. Aanvankelijk lukte dat al leen met de Volkswagens, die in vrij wel alle Europese landen zo'n grote aftrek vinden. Maar er waren veel meer merken, die men vroeger kende en die, met terzijde stelling van de begrijpelijke aarzeling tengevolge van de bezettingsjaren, zeer goed waren. In de eerste plaats Mercedes- Benz. Die' firmanaam komt voor in verschillende aardige gebeurtenissen met betrekking tot het Koninklijk Huis, aangezien zowel Koningin Wilhelmina als haar dochter, met een Prins van Duitsen bloede huwden. We denken even aan die blijde eerste weken van September 1936. De ervaringen van de reporter, die de moeder van Prins Bernhard opwachtte aan de grens. Op het nummerbord moesten de letters staan IB-7535, wat het automerk was zou hij later wel merkenEn ja, daar komt ze. Snel starten en haar achter na. Prachtige vlakke weg, slechts drie honderd meter achterstand, die zó ingehaald zullen zijn. Dames rijden langzaam, dames rijden nooit snel, denkt die journalist. Maar, hij haalde haar niet in! De naald van zijn snel heidsmeter danst omhoog langs 90 en 100 tot 110! Ze blijft hem vóór en hij verliest terrein, het gaspedaal van zijn wagen zit tegen de vloer gedrukt, hij kan niet harder en mag niet harder: de motor van vijf-en-tachtig p.k. raast In de blauwe salon. „Het is een heerlijke dag geweest, Jem," zei Carol. Die paar woorden verbraken het stilzwijgen dat tussen hen geheerst had. Ze zaten samen bij het vuur, had den al lang hun thee op en nu zat Jem tevreden te roken, terwijl Carol met de handen om de knieën geslagen nadenkend in de vlammen had zitten staren, die om de houtblokken krulden en nu en dan omhoog schoten in een fontein van fijne gouden vonkjes, die dan een ogenblik achter in de haard lagen te schitteren voor ze uitdoofden. De wandeling van het meer naar huis door de weiden en bossen, die er tussen lagen, was zonder ontmoe tingen volbracht en toen Carol en Jem langs een zijdeur het huis waren bin nen gegaan, zeker, dat ze niet van uit de tuin bespionneerd konden ziin, lachten ze zachtjes tegen elkaar als een paar kinderen, die samenzweer- dertje spelen. En toen had een derde samenzweerder zijn kracht bij de hun ne gevoegd - de oude Collfns, de but- op hoogste snelheid. Tot het drukker wordende verkeer op de Nederlandse "wegen redding brengt, een zucht van verlichting en een ervaring rijker Welnu, dit type wagen is terugge keerd en het is zeer zeker de aan dacht waard van hen die menen, dat een protserige uitgesproken Ameri kaanse wagen beter zou zijn, dat dit Europees product - wereldberoemd om z'n soliditeit en prestaties, in elk land schap en op elk soort weg, desnoods dwars door de rimboe.'Dat is de con cessie wel waard, dat men kan menen, dat het uiterlijk te weinig overnam van al de wilde modestromingen der afgelopen vijf jaren. De Daimler-Benz-Werke, altijd her kenbaar aan het aardige Dieseldrie hoekje in een cirkel, draaien op volle toeren. De minïtieuze zorg, waarmee men er de auto's afwerkt, zodat men zich afvraagt of de schroeven misschien met een vergrootglas werden gedraaid en of de bekleding onder een micros- coop moest worden aangebracht, is fantastisch. Welk een verschil met de nonchalance waarmee tegenwoordig sommige andere fabrikaten aan de markt durven verschijnen. Het is niet teveel gezegd, als men de Mercedes- Benz 170-S in kwaliteit en bruikbaar heid op één lijn stelt met de driemaal duurdere Rolls-Royce, die ook vrij van de mode een geheel eigen stijl in En geland heeft weten te bewaren. Het benzineverbruik van de 170-S staat op 1 liter per 10 kilometer, tank- inhoud 47 liter. Grootste snelheid 120 km. per uur. Gewicht (voor de wegen belasting) 1220 kilo. De wagen is op grootste breedte 1 meter 68, hoogte onbelast 1 meter 61. Vier cylinder- motor, olieverbruik per 100 kilometer 0,1 1. Starter iste versnelling 33 km. p. u., 2de versnelling 58 km. p. u., 3de versnelling 93 km. p. u., 4de ver snelling 120 km. p. u. We hebben hier alleen de voornaamste bizonder- heden opgesomd, om U een inzicht te geven in de kwaliteiten. Wij hopen, dat ook dit iets toedraagt tot meer daadwerkelijke aandacht voor de nieuwe slagzin„Koopt Europees fabrikaat!" Dat ziet er over tien jaar nog prachtig uit! d. K. Leraren en onderwijzers vertellen, dat ze gelukkig minder beeldromans zien dan een jaar geleden. En werkelijk, ook aan kiosken en in boekwinkels is er minder vraag naar. Heeft de ge concentreerde aanval der opvoeders op deze verfoeilijke sensatie-lectuur dus Ier, die de grond vereerde waar Carol over liep en die reeds lang de dienst van Sir Francis verlaten zou hebben, als zijn jonge meesteres er niet ge weest was. Er was een zachte, vriendelijke glans in de ogen van de oude man toen ze op haar opgewekt gezichtje rustten, dat gloeide van de beweging in de open lucht - en van iets diepers, van een inwendig genot dat haar het bloed deed stromen en een zachte gloed ont stak in haar ogen. Maar Collins had perfecte manieren - hij was correct en rustig, alsof nooit menselijke emoties hem zijn zelfbeheersing zouden kun nen doen verliezen. „Waar wilt u de thee hebben, me vrouw?" vroeg hij eerbiedig. Carol dacht even na. Ze had hele maal geen plan gehad om met Jem thee te drinken. Ze had afscheid van hem willen nemen en hem weer terug laten gaan door het bos en zou mis schien een kop thee boven hebben la ten brengen voor haarzelf, terwijl ze rustte en haar gedachten liet verwijlen bij het korte geluk, dat die dag haar

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1950 | | pagina 1