gratis verkrijgbaar worden gesteld ter griffie van het waterschap, Bredestraat 41, Oostburg. Deze opgaven moeten zijn onderte^ kend door ten minste twintig in het kiesdistrict stemgerechtigden en moeten bevatten de naam, de voornamen (voluit) en de woonplaats van elk der candi- daten en van elk der stemgerechtigden die de opgaven hebben ondertekend Zij mogen niet meer namen van candidaten vermelden dan er plaatsen zijn te ver^ vullen in het betreffende district dus Kiesdistrict Oostburg 11 namen van candidaten, zowel van hoofdingelanden als plaatsvervangers. Kiesdistrict IJzendijke 11 namen van candidaten, zowel van hoofdingelanden als van plaatsvervangers. Kiesdistrict Groede 9 namen van carv didaten, zowel van hoofdingelanden als plaatsvervangers. Kiesdistrict Aardenburg 9 namen van candidaten, zowel van hoofdingelanden als plaatsvervangers. Tot het ondertekenen dezer opgaven zijn ook bevoegd zij die stembevoegd zijn als wettelijk vertegenwoordiger (voogd, curator, enz.), bewindvoerder of aangewezenen door firma, vennoot schap, stichting, zedelijk liohaam, erven, enz. De opgaven moeten door een der ondertekenaars persoonlijk bij de Voor zitter van het hoofdstembureau te Oost burg worden ingeleverd. Bij de opgave moet worden overgelegd de schriftelijke verklaring van elk der daarop voor komende candidaten, dat hij in de can- didaatstelling bewilligt. Deze verklaring kan ook telegrafisch tussen des voor middags negen uur en des namiddags vier uur worden gedaan. Bij de inleve ring wordt door de Voorzitter een bewijs van ontvangst aan de inleveraar afge geven. De bereidverklaringen voor de can didaten kunnen eveneens gratis vanaf een nader bekend te maken datum worden afgehaald ten kantore van het waterschap, Bredestraat 41, Oostburg. De bijeenkomst van het hoofdstem- bureau om vier uur des namiddags, waarin de geldigheid der lijsten wordt onderzocht, is toegankelijk voor alle candidaten en ondertekenaars. Twee jaren Zuid-Amerika per K.L.M. Maandag 18 October a.s. bestaat de Zuid Amerika-lijn der ICL.M. twee jaar. Door deze luchtverbinding voegde de Nederlandse luchtvaart een belang rijke schakeL toe aan het internationale naoorlogse handelsverkeer. Het belang hiervan ligt vooral in de snelle en di recte verbinding tussen de voornaam ste Zuid Amerikaanse landen en Europa. Aan de opening van deze lijn, nu twee jaar geleden, gingen enige proef vluchten ter verkenning van de route vooraf. De eerste van deze vluchten werd op 6 Aug. 1946 met een Douglas DC-4 uitgevoerd. De officiële opening van de geregelde eenmaal wekelijkse dienst volgde op 18 October van dat jaar. De route liep toen van Amster dam via Lissabon, Dakar, Natal, Rio de Janeiro naar Montevideo. Van deze laatste plaats bestaat er een goede nachtboot- of luchtverbinding met Buenos Aires, Argentinie's hoofdstad. Een half jaar na de opening was het vervoer -op deze lijn zo sterk ge stegen, dat een verdubbeling van de frequentie nodig was. Dit geshciedde op 31 Mei 1947. Ook deze tweede dienst volgde de oude route, maar op 18 November werd deze niet meer over Lissabon, maar over Rome en Casablanca geleid. Hierdoor verkregen Italië en de omringende landen een betere verbinding met Zuid Amerika. Een zeer grofe verbetering in de diensten op Zuid Amerika werd be reikt, toen op 6 Juni van dat jaar de nieuwe, moderne en snelle Douglas DC-6 vliegtuigen op deze route wer den ingezet. Door de vervanging van de DC-4 door de DC-6 werd de reis- duur op deze ongeveer 12.000 km. lange luchtlijn met iets minder dan een etmaal tot ongeveer 37 uur be kort, mede ook, doordat het over nachten resp. te Rome en Lissabon kwam te vervallen. Bovendien bestaat in deze nieuwe vliegtuigen, naast aller lei andere verbeteringen in het com fort, gelegenheid om van de inge bouwde slaapplaatsen gebruik te ma ken. Enige andere veranderingen in de route werden op 20 September j.l. aan gebracht. In de dienst over Lissabon werd Zwitserland, n.l. Genève, inge voegd. In Zuid Amerika werd het vliegveld van Recife, een belangrijk handelscentrum, verkozen boven dat van Natal. De snelle ontwikkeling van de KLM- lijn tussen Nederland en Zuid Amerika blijkt echter het duidelijkst uit de ver voerscijfers over de twee jaren van haar bestaan. In 1946 werden reeds in weinige maanden 1650 passagiers, 4250 kg. vracht en 2654 kg. post ver voerd. In 1947 stegen deze cijfers tot 5419 passagiers, 60.000 kg. vracht en bijna 10.000 kg. post. Van de eerste vlucht in Augustus 1946 tot en met Augustus van dit jaar werden niet minder dan 11.600 passagiers, 19000 kg. post en ruim 152 ton vracht op deze luchtlijn tussen de oude en de „goude" wereld vervoerd. Het reizen van Europa naar Zuid Amerika is door deze KLM-verbinding een kwestie van nog geen twee dagen geworden. Vandaag in Amsterdam, Genève, Rome of Lissabon is men de volgende dag reeds in Recife, Rio de Janeiro of Montevideo. Door een over eenkomst met Zuid Amerikaanse lucht vaartmaatschappijen heeft men thans goede doorverbindingen naar Belo Ho- rizonte, Sao Paolo en Santiago de Chile. In Europa zorgt het 22.000 km. lange KLM-luchtnet voor verbin dingen met alle West Europese landen en het Nabije Oosten. Ongetwijfeld heeft de KLM met deze luchtverbin ding de banden tussen Zuid Amerika en Europa nauwer aangehaald. C.C.D. maakt een einde aan een vies bedrijf. Onlangs constateerden ambtenaren van de C-C.D., dat aan enkele slagers minderwaardige producten voor de worstbereiding werden aangeboden. Naar aanleiding hiervan stelde men een onderzoek in bij een bedrijf te Barne- veld, dat vrijwel geheel ingesteld bleek te zijn op het be- en verwerken van kopvellen, die uiteindelijk hun bestem ming vonden in de worstfabricage. De kopvellen waren atkomstig van huiden- zouterijen, en bleken voor een groot deel te zijn afgesneden van uit Argentinië gimporteerde huiden. De toebereiding van deze kopvellen tartte alle hygiënische voorschriften. De vellen werden allereerst in grote cementen bakken, waar een verpestende stank heerste, met kalk bewerkt en van het haar ontdaan. Vervolgens kregen *zij een bad van zoutzuur, om kleur en reuk te verdrijven. Hierna werden de vellen ingezouten, in vaten verpakt en naar de diverse „liefhebbers" verzonden. Van half Januari af werden deze producten regelmatig afgeleverd aan worstbereiders tegen een pJijs van f 0,85 per kg. In totaal is ongeveer voor f 50.000,afgeleverd. Gelukkig kon nog ongeveer 36.000 kg. kopvellen in beslag worden genomen. Java, te Velde. Streekgenoten. Uit de couranten, dagbladen en over de radio hebben wij vernomen dat met ingang van 1 Oct. in Nederland de veldpostbladen worden ingevoerd voor het schrijven naar de Militairen hier in Indië. Deze maatregel heeft onder de jongens grote verontwaar- diging teweeg gebracht. Een dergelijke maatregel pleit nu niet bepaald voor het prestige van onze regering. Het gaat hier om ons recht, en wij zullen trachten met alle krachten deze maatregel te niet te doen of daarvoor een andere redelijke oplossing te krijgen. We kunnen ons niet voor stellen waar we deze maatregel aan te danken hebben. Velen der betroffen overheidsper sonen weten waarschijnlijk nog niet wat een brief voor ons betekent, en als zij het weten, dan vergeten ze Dat een brief onze grootste steun is, dat wij daar als het ware op leven. Elke brief uit het Vaderland ver breekt de dagelijkse sleur en brengt ons weer enkele, ogenblikken terug in het Vaderland, in de oude vertrouwde huiselijke omgeving. Streekgenoten, het aantal brieven dat naar Indië gezonden wordt mag niet verminderen, maar moet eerder nog toenemen. Elke brief meer, steunt het moreel van de soldaat. Als deze maatregel van kracht blijft zal het aantal brieven verminderen, want niet iedereen is instaat om voort te blijven schrijven zoals voor heen. Het spreekwoord zegt Ergert U niet, verwondert U slechts, zeer zeker verwonderen wij ons, maar moet dat en kan dat? Hopende op een spoedige oplossing in ons aller belang teken ik. Korp. H. W. Bondewel. Verschuiving leeftijdsgroepen bij uitreiking nieuwe distributie kaarten. Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat bij de uitreiking van de bonkaarten 901 voor voedingsmiddelen, welke op 19 December a.s. in gebruik genomen zullen worden en welke uit reiking in het tijdvak van 25 October- 18 December plaats heeft, de leeftijds groepen wederom 1 jaar zullen worden opgeschoven. De uitreiking zal als volgt geschie den bewaar dit dan als een gedachtenis. Ik heb niet anders". Cecil gaf haar de ring, die zij in 't bonbondoosje had zien liggen. Hij was afkomstig van zijn moeder. Een gevoel van hartstochtelijke drift, waarvan Cecil niet het minste begreep en waarvan Cigarette zelve zich niet behoorlijk rekenschap had kunnen ge ven, joeg de marketentster het bloed naar de wangen. Driftig smeet zij de ring op de grond. „De ring van je maitresl Wou je die soms aan mij geven? Denk je dan, dat ik betaling verlgng?" ,,'t Is de ring van mijn moeder, ik schonk hem je als een aandenken". Cigarette werd doodsbleek. Haar drift was bliksemsnel verdwenen. Zij raapte de ring op en gaf hem die terug. „Dan is dit een reden te meer waarom je er niet van moet scheiden. Ik - ik heb niets bijzonders gedaan". „Mag ik je dan op deze wijze dank zeggen?" Cecil gaf haar een kus, een kus, zoals een man die een vrouw al tijd op de lachende, jeugdige lippen zal drukken, maar toch, zoals Cigarette wist, een, die alle hartstocht, die alle tederheid miste. Met gloeiend gelaat en bonzend hart rukte zij zich uit zijn armen los en rende in de duisternis weg. Cecil wendde geen poging aan haar te volggn; hij wierp zich in het zadel en reed het volgende ogenblik tot de tanden gewapend het kamp uit, de zwijgende, donkere nacht tegemoet. Alleen op de wereld. Dat hij bij de hem opgedragen taak duizend kansen liep niet levend weder te keren, was Cecil bekend. Hij moest orders overbrengen naar een detachement, dat, ver van het hoofdkorps verwijderd, alleen te be reiken was door een vijandige streek, bewoond door een stam Bedouinen, die nog nooit een vredesverdrag met zich had laten sluiten. Zijn kennis van de taal en de vriendschapsbetrekkingen, die hij met enkele hunner stamgenoten had aangeknoopt, waren hem daarbij van niet het minste nut. Hun haat tegen de Fransen was groot en volgens het verhaal werd iedere krijgsgevangene op barbaarse wijze om het leven gebracht. Toen Cecil zijn rit over de eenzame vlakte begon, was zijn geest niet met die gedachte vervuld. „Wij moeten zo snel en zo stil mo gelijk doorrijden," waren de enige woorden, die hij met Rake wisselde, voordat hij zijn grijze in galop zette. „Best, meneer," antwoordde de ja ger. Dat hij de dag van Zaraila ver van 't slagveld aan 't fourageren was geweest, had Rake doodongelukkig gemaSkt en dat hij voor deze corvee was uitgekozen, maakte hem zo blij als een engel. De nacht was gevallen. Even te vo ren was het avondrood verdwenen. Geheel uitgerust en vers van stal, sto ven de paarden voort. Als hij tien uur voor de mars nam en twee uur voor rnsten en voederen, hoopte Cecil, die onderweg eenmaal van paarden moest verwisselen, voor de andere dag twaalf uur het kamp te bereiken. (Wordt vervolgd). A-kaarten aan personen, geboren in 1928 en eerder; B-kaarten aan per sonen, geboren in 1929 t/m 1934; C-kaarten aan personen, geboren in 1935 t/m 1944; D-kaarten aan personen, geboren in 1945 t/m 194?; Ê-kaarten aan personen, geboren in 1948 en iater. Deze indeling blijft gedurende het gehele jaar 1949 gehandhaafd. Tegelijk met de bovengenoemde bonkaarten zullen weer tabaks- en ver- snaperingenkaarten worden uitgereikt. Hierbij zal echter geen keuze meer mogelijk zijn. Alle mannelijke personen, geboren in 1931 en eerder, ontvangen een tabakskaart. Alie personen, geboren in 1932 en later ontvangen een ver- snaperingenkaart. Aan alle vrouwelijke personen, geboren in 1931 en eerder, zal een „diversen" kaart worden uitge reikt. Op deze „diversen" kaarten zullen t.z.t. bonnen worden aangewesen voor het betrekken van tabaksartikelen of versnaperingen. Te zijner tijd zal nog een nadere mededeling verschijnen omtrent de mogelijkheid van ruiling der aan man nen uitgereikte tabakskaarten. Plaatselijk Nieuws Biervliet. Badinrichting. Heden Vrijdag zal de bevolking voor het eerst in de gelegenheid wor den gesteld, om, tegen zeer matig ta rief, gebruik te. maken van de mooie badinrichting in het arbeiderslogeer- kamp. De afd. Biervliet van de vereniging „West Zeeuwsch-Vlaanderen" heeft zich bereid verklaard, de exploitatie op zich te nemen. De inrichting zal ge opend zijn van Vrijdagmiddag tot Zaterdagavond van elke week. Schoondijke. Ernstig ongeluk Maandagnamiddag kwamen enige jongens van de O.L. School alhier, die op excursie geweest waren naar Oost- burg, per rijwiel naar huis gereden. De 12-jarige H., die met een tochtge noot in aanraking en daardoor op de weg terecht kwam, werd door een juist passerende auto gegrepen en zo danig tegen de grond geslingerd, dat hij zeer ernstig gewond bleef liggen en naar het ziekenhuis te Oostburg moest worden overgebracht. Zijn toe stand was zeer ernstig. De chauffeur die geen schuld treft was zeer onder de indruk van het gebeurde. Sluis. Gunningen. Alhier zullen weer een drietal pan den worden gebouwd en wel het Zeeuwse Landbouwhuis voor de heren Aernoudts en gegund aan de heer Jac. Bogaerdt alhier. Een winkelpand voor de heer Ohms, gegund aan de heer Cortvriend, alhier. Eèn winkelpand voor de heer Tanghe, gegund aan de heren v.d. Elzen en Sanders, aannemers, alhier. Alle panden zullen worden gebouwd in de Kapellestraat. Groede. Bond voor Staatspensioen. De afdeling van de Bond vopr Staatspensionnering ^lhier, hield een algemene vergadering in Hotel „De drie Koningen". Uit de rekening en verantwoording van de penningmeester bleek, dat de collecte voor de autorit van de ouden van dagen f 717,50 had opgebracht en tevens, dat een batig saldo aanwezig was van f 48,60. Na controle door een 3-tal leden, werd de penning meester décharge verleend. Besloten werd nog om een propa- ganda-avond te houden met mede werking van een toneelgezelschap. Cadzand. Ned. Herv. Kerk. Bedankt voor de toezegging van beroep naar Terwinselen, door Ds. M. Enker, alhier. Retranchement. Nieuwe straatnamen. Op voorstel van B en W alhier is besloten, dat enkele straatnamen zullen worden gewijzigd. Zo zal een gedeelte van de Dorpsstraat voortaan Molenstr. genoemd worden, terwijl de weg naar het Hazegras Nieuwstraat wordt.

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1948 | | pagina 2