gratis verkrijgbaar worden gesteld ter
griffie van het waterschap, Bredestraat
41, Oostburg.
Deze opgaven moeten zijn onderte^
kend door ten minste twintig in het
kiesdistrict stemgerechtigden en moeten
bevatten de naam, de voornamen (voluit)
en de woonplaats van elk der candi-
daten en van elk der stemgerechtigden
die de opgaven hebben ondertekend Zij
mogen niet meer namen van candidaten
vermelden dan er plaatsen zijn te ver^
vullen in het betreffende district dus
Kiesdistrict Oostburg 11 namen van
candidaten, zowel van hoofdingelanden
als plaatsvervangers.
Kiesdistrict IJzendijke 11 namen van
candidaten, zowel van hoofdingelanden
als van plaatsvervangers.
Kiesdistrict Groede 9 namen van carv
didaten, zowel van hoofdingelanden als
plaatsvervangers.
Kiesdistrict Aardenburg 9 namen van
candidaten, zowel van hoofdingelanden
als plaatsvervangers.
Tot het ondertekenen dezer opgaven
zijn ook bevoegd zij die stembevoegd
zijn als wettelijk vertegenwoordiger
(voogd, curator, enz.), bewindvoerder
of aangewezenen door firma, vennoot
schap, stichting, zedelijk liohaam, erven,
enz.
De opgaven moeten door een der
ondertekenaars persoonlijk bij de Voor
zitter van het hoofdstembureau te Oost
burg worden ingeleverd. Bij de opgave
moet worden overgelegd de schriftelijke
verklaring van elk der daarop voor
komende candidaten, dat hij in de can-
didaatstelling bewilligt. Deze verklaring
kan ook telegrafisch tussen des voor
middags negen uur en des namiddags
vier uur worden gedaan. Bij de inleve
ring wordt door de Voorzitter een bewijs
van ontvangst aan de inleveraar afge
geven.
De bereidverklaringen voor de can
didaten kunnen eveneens gratis vanaf
een nader bekend te maken datum
worden afgehaald ten kantore van het
waterschap, Bredestraat 41, Oostburg.
De bijeenkomst van het hoofdstem-
bureau om vier uur des namiddags,
waarin de geldigheid der lijsten wordt
onderzocht, is toegankelijk voor alle
candidaten en ondertekenaars.
Twee jaren Zuid-Amerika
per K.L.M.
Maandag 18 October a.s. bestaat de
Zuid Amerika-lijn der ICL.M. twee
jaar. Door deze luchtverbinding voegde
de Nederlandse luchtvaart een belang
rijke schakeL toe aan het internationale
naoorlogse handelsverkeer. Het belang
hiervan ligt vooral in de snelle en di
recte verbinding tussen de voornaam
ste Zuid Amerikaanse landen en
Europa.
Aan de opening van deze lijn, nu
twee jaar geleden, gingen enige proef
vluchten ter verkenning van de route
vooraf. De eerste van deze vluchten
werd op 6 Aug. 1946 met een Douglas
DC-4 uitgevoerd. De officiële opening
van de geregelde eenmaal wekelijkse
dienst volgde op 18 October van dat
jaar. De route liep toen van Amster
dam via Lissabon, Dakar, Natal, Rio
de Janeiro naar Montevideo. Van deze
laatste plaats bestaat er een goede
nachtboot- of luchtverbinding met
Buenos Aires, Argentinie's hoofdstad.
Een half jaar na de opening was
het vervoer -op deze lijn zo sterk ge
stegen, dat een verdubbeling van de
frequentie nodig was. Dit geshciedde
op 31 Mei 1947. Ook deze tweede
dienst volgde de oude route, maar op
18 November werd deze niet meer
over Lissabon, maar over Rome en
Casablanca geleid. Hierdoor verkregen
Italië en de omringende landen een
betere verbinding met Zuid Amerika.
Een zeer grofe verbetering in de
diensten op Zuid Amerika werd be
reikt, toen op 6 Juni van dat jaar de
nieuwe, moderne en snelle Douglas
DC-6 vliegtuigen op deze route wer
den ingezet. Door de vervanging van
de DC-4 door de DC-6 werd de reis-
duur op deze ongeveer 12.000 km.
lange luchtlijn met iets minder dan
een etmaal tot ongeveer 37 uur be
kort, mede ook, doordat het over
nachten resp. te Rome en Lissabon
kwam te vervallen. Bovendien bestaat
in deze nieuwe vliegtuigen, naast aller
lei andere verbeteringen in het com
fort, gelegenheid om van de inge
bouwde slaapplaatsen gebruik te ma
ken. Enige andere veranderingen in de
route werden op 20 September j.l. aan
gebracht. In de dienst over Lissabon
werd Zwitserland, n.l. Genève, inge
voegd. In Zuid Amerika werd het
vliegveld van Recife, een belangrijk
handelscentrum, verkozen boven dat
van Natal.
De snelle ontwikkeling van de KLM-
lijn tussen Nederland en Zuid Amerika
blijkt echter het duidelijkst uit de ver
voerscijfers over de twee jaren van
haar bestaan. In 1946 werden reeds
in weinige maanden 1650 passagiers,
4250 kg. vracht en 2654 kg. post ver
voerd. In 1947 stegen deze cijfers tot
5419 passagiers, 60.000 kg. vracht en
bijna 10.000 kg. post. Van de eerste
vlucht in Augustus 1946 tot en met
Augustus van dit jaar werden niet
minder dan 11.600 passagiers, 19000
kg. post en ruim 152 ton vracht op
deze luchtlijn tussen de oude en de
„goude" wereld vervoerd.
Het reizen van Europa naar Zuid
Amerika is door deze KLM-verbinding
een kwestie van nog geen twee dagen
geworden. Vandaag in Amsterdam,
Genève, Rome of Lissabon is men de
volgende dag reeds in Recife, Rio de
Janeiro of Montevideo. Door een over
eenkomst met Zuid Amerikaanse lucht
vaartmaatschappijen heeft men thans
goede doorverbindingen naar Belo Ho-
rizonte, Sao Paolo en Santiago de
Chile. In Europa zorgt het 22.000
km. lange KLM-luchtnet voor verbin
dingen met alle West Europese landen
en het Nabije Oosten. Ongetwijfeld
heeft de KLM met deze luchtverbin
ding de banden tussen Zuid Amerika
en Europa nauwer aangehaald.
C.C.D. maakt een einde
aan een vies bedrijf.
Onlangs constateerden ambtenaren
van de C-C.D., dat aan enkele slagers
minderwaardige producten voor de
worstbereiding werden aangeboden.
Naar aanleiding hiervan stelde men een
onderzoek in bij een bedrijf te Barne-
veld, dat vrijwel geheel ingesteld bleek
te zijn op het be- en verwerken van
kopvellen, die uiteindelijk hun bestem
ming vonden in de worstfabricage. De
kopvellen waren atkomstig van huiden-
zouterijen, en bleken voor een groot
deel te zijn afgesneden van uit
Argentinië gimporteerde huiden.
De toebereiding van deze kopvellen
tartte alle hygiënische voorschriften. De
vellen werden allereerst in grote
cementen bakken, waar een verpestende
stank heerste, met kalk bewerkt en
van het haar ontdaan. Vervolgens
kregen *zij een bad van zoutzuur, om
kleur en reuk te verdrijven. Hierna
werden de vellen ingezouten, in vaten
verpakt en naar de diverse „liefhebbers"
verzonden.
Van half Januari af werden deze
producten regelmatig afgeleverd aan
worstbereiders tegen een pJijs van
f 0,85 per kg. In totaal is ongeveer
voor f 50.000,afgeleverd. Gelukkig
kon nog ongeveer 36.000 kg. kopvellen
in beslag worden genomen.
Java, te Velde.
Streekgenoten.
Uit de couranten, dagbladen en over
de radio hebben wij vernomen dat
met ingang van 1 Oct. in Nederland
de veldpostbladen worden ingevoerd
voor het schrijven naar de Militairen
hier in Indië. Deze maatregel heeft
onder de jongens grote verontwaar-
diging teweeg gebracht.
Een dergelijke maatregel pleit nu
niet bepaald voor het prestige van
onze regering.
Het gaat hier om ons recht, en wij
zullen trachten met alle krachten
deze maatregel te niet te doen of
daarvoor een andere redelijke oplossing
te krijgen. We kunnen ons niet voor
stellen waar we deze maatregel aan
te danken hebben.
Velen der betroffen overheidsper
sonen weten waarschijnlijk nog niet
wat een brief voor ons betekent, en
als zij het weten, dan vergeten ze
Dat een brief onze grootste steun is,
dat wij daar als het ware op leven.
Elke brief uit het Vaderland ver
breekt de dagelijkse sleur en brengt
ons weer enkele, ogenblikken terug in
het Vaderland, in de oude vertrouwde
huiselijke omgeving.
Streekgenoten, het aantal brieven
dat naar Indië gezonden wordt mag
niet verminderen, maar moet eerder
nog toenemen. Elke brief meer, steunt
het moreel van de soldaat.
Als deze maatregel van kracht blijft
zal het aantal brieven verminderen,
want niet iedereen is instaat om voort
te blijven schrijven zoals voor heen.
Het spreekwoord zegt Ergert U
niet, verwondert U slechts, zeer zeker
verwonderen wij ons, maar moet dat
en kan dat?
Hopende op een spoedige oplossing
in ons aller belang teken ik.
Korp. H. W. Bondewel.
Verschuiving leeftijdsgroepen bij
uitreiking nieuwe distributie
kaarten.
Het Centraal Distributiekantoor deelt
mede, dat bij de uitreiking van de
bonkaarten 901 voor voedingsmiddelen,
welke op 19 December a.s. in gebruik
genomen zullen worden en welke uit
reiking in het tijdvak van 25 October-
18 December plaats heeft, de leeftijds
groepen wederom 1 jaar zullen worden
opgeschoven.
De uitreiking zal als volgt geschie
den
bewaar dit dan als een gedachtenis.
Ik heb niet anders". Cecil gaf haar de
ring, die zij in 't bonbondoosje had
zien liggen. Hij was afkomstig van zijn
moeder.
Een gevoel van hartstochtelijke drift,
waarvan Cecil niet het minste begreep
en waarvan Cigarette zelve zich niet
behoorlijk rekenschap had kunnen ge
ven, joeg de marketentster het bloed
naar de wangen. Driftig smeet zij de
ring op de grond. „De ring van je
maitresl Wou je die soms aan mij
geven? Denk je dan, dat ik betaling
verlgng?"
,,'t Is de ring van mijn moeder, ik
schonk hem je als een aandenken".
Cigarette werd doodsbleek. Haar
drift was bliksemsnel verdwenen. Zij
raapte de ring op en gaf hem die
terug. „Dan is dit een reden te meer
waarom je er niet van moet scheiden.
Ik - ik heb niets bijzonders gedaan".
„Mag ik je dan op deze wijze dank
zeggen?" Cecil gaf haar een kus, een
kus, zoals een man die een vrouw al
tijd op de lachende, jeugdige lippen
zal drukken, maar toch, zoals Cigarette
wist, een, die alle hartstocht, die alle
tederheid miste. Met gloeiend gelaat
en bonzend hart rukte zij zich uit zijn
armen los en rende in de duisternis
weg.
Cecil wendde geen poging aan haar
te volggn; hij wierp zich in het zadel
en reed het volgende ogenblik tot de
tanden gewapend het kamp uit, de
zwijgende, donkere nacht tegemoet.
Alleen op de wereld.
Dat hij bij de hem opgedragen taak
duizend kansen liep niet levend weder
te keren, was Cecil bekend.
Hij moest orders overbrengen naar
een detachement, dat, ver van het
hoofdkorps verwijderd, alleen te be
reiken was door een vijandige streek,
bewoond door een stam Bedouinen,
die nog nooit een vredesverdrag met
zich had laten sluiten. Zijn kennis van
de taal en de vriendschapsbetrekkingen,
die hij met enkele hunner stamgenoten
had aangeknoopt, waren hem daarbij
van niet het minste nut.
Hun haat tegen de Fransen was groot
en volgens het verhaal werd iedere
krijgsgevangene op barbaarse wijze
om het leven gebracht.
Toen Cecil zijn rit over de eenzame
vlakte begon, was zijn geest niet met
die gedachte vervuld.
„Wij moeten zo snel en zo stil mo
gelijk doorrijden," waren de enige
woorden, die hij met Rake wisselde,
voordat hij zijn grijze in galop zette.
„Best, meneer," antwoordde de ja
ger. Dat hij de dag van Zaraila ver
van 't slagveld aan 't fourageren was
geweest, had Rake doodongelukkig
gemaSkt en dat hij voor deze corvee
was uitgekozen, maakte hem zo blij
als een engel.
De nacht was gevallen. Even te vo
ren was het avondrood verdwenen.
Geheel uitgerust en vers van stal, sto
ven de paarden voort. Als hij tien uur
voor de mars nam en twee uur voor
rnsten en voederen, hoopte Cecil, die
onderweg eenmaal van paarden moest
verwisselen, voor de andere dag twaalf
uur het kamp te bereiken.
(Wordt vervolgd).
A-kaarten aan personen, geboren in
1928 en eerder; B-kaarten aan per
sonen, geboren in 1929 t/m 1934;
C-kaarten aan personen, geboren in
1935 t/m 1944; D-kaarten aan personen,
geboren in 1945 t/m 194?; Ê-kaarten
aan personen, geboren in 1948 en
iater.
Deze indeling blijft gedurende het
gehele jaar 1949 gehandhaafd.
Tegelijk met de bovengenoemde
bonkaarten zullen weer tabaks- en ver-
snaperingenkaarten worden uitgereikt.
Hierbij zal echter geen keuze meer
mogelijk zijn.
Alle mannelijke personen, geboren
in 1931 en eerder, ontvangen een
tabakskaart. Alie personen, geboren in
1932 en later ontvangen een ver-
snaperingenkaart. Aan alle vrouwelijke
personen, geboren in 1931 en eerder,
zal een „diversen" kaart worden uitge
reikt.
Op deze „diversen" kaarten zullen
t.z.t. bonnen worden aangewesen voor
het betrekken van tabaksartikelen of
versnaperingen.
Te zijner tijd zal nog een nadere
mededeling verschijnen omtrent de
mogelijkheid van ruiling der aan man
nen uitgereikte tabakskaarten.
Plaatselijk Nieuws
Biervliet.
Badinrichting.
Heden Vrijdag zal de bevolking
voor het eerst in de gelegenheid wor
den gesteld, om, tegen zeer matig ta
rief, gebruik te. maken van de mooie
badinrichting in het arbeiderslogeer-
kamp.
De afd. Biervliet van de vereniging
„West Zeeuwsch-Vlaanderen" heeft
zich bereid verklaard, de exploitatie op
zich te nemen. De inrichting zal ge
opend zijn van Vrijdagmiddag tot
Zaterdagavond van elke week.
Schoondijke.
Ernstig ongeluk
Maandagnamiddag kwamen enige
jongens van de O.L. School alhier, die
op excursie geweest waren naar Oost-
burg, per rijwiel naar huis gereden.
De 12-jarige H., die met een tochtge
noot in aanraking en daardoor op de
weg terecht kwam, werd door een
juist passerende auto gegrepen en zo
danig tegen de grond geslingerd, dat
hij zeer ernstig gewond bleef liggen
en naar het ziekenhuis te Oostburg
moest worden overgebracht. Zijn toe
stand was zeer ernstig. De chauffeur
die geen schuld treft was zeer onder
de indruk van het gebeurde.
Sluis.
Gunningen.
Alhier zullen weer een drietal pan
den worden gebouwd en wel het
Zeeuwse Landbouwhuis voor de heren
Aernoudts en gegund aan de heer Jac.
Bogaerdt alhier.
Een winkelpand voor de heer Ohms,
gegund aan de heer Cortvriend, alhier.
Eèn winkelpand voor de heer Tanghe,
gegund aan de heren v.d. Elzen en
Sanders, aannemers, alhier.
Alle panden zullen worden gebouwd
in de Kapellestraat.
Groede.
Bond voor Staatspensioen.
De afdeling van de Bond vopr
Staatspensionnering ^lhier, hield een
algemene vergadering in Hotel „De
drie Koningen".
Uit de rekening en verantwoording
van de penningmeester bleek, dat de
collecte voor de autorit van de ouden
van dagen f 717,50 had opgebracht en
tevens, dat een batig saldo aanwezig
was van f 48,60. Na controle door
een 3-tal leden, werd de penning
meester décharge verleend.
Besloten werd nog om een propa-
ganda-avond te houden met mede
werking van een toneelgezelschap.
Cadzand.
Ned. Herv. Kerk.
Bedankt voor de toezegging van
beroep naar Terwinselen, door Ds. M.
Enker, alhier.
Retranchement.
Nieuwe straatnamen.
Op voorstel van B en W alhier is
besloten, dat enkele straatnamen zullen
worden gewijzigd. Zo zal een gedeelte
van de Dorpsstraat voortaan Molenstr.
genoemd worden, terwijl de weg naar
het Hazegras Nieuwstraat wordt.