rechten, die aan de massa worden ont
houden en heeft dus wel wat aantrek
kelijks. Het is evenwel niet zo een
voudig om dat lidmaatschap te ver
krijgen.
„Wanneer een jonge Rus," aldus
Fischer, „aspiraties heeft voor het lid
maatschap der JPartij, zegt hij de we
reld vaarwel en wijdt ziéh aan de roe
ping van het leiderschap. Hij schuift
al zijn andere geloofsovertuigingen op
zij, ook het Christendom en leert,zulke
verderfelijke ketterijen als het door- en
door rotte liberalisme en de orthodoxe
richting te verfoeien. Na een lange
leertijd van goede werken en bestude
ring van de geheiligde boeken (bedoeld
wordt natuurlijk de communistische leer
betreffende) wordt hij door drie be
staande leden voorgedragen en als het
onderzoek van zijn conduitestaat, zijn
karakter en zijn kennis van de Marxis
tische geschriften door vooraanstaande
leden van de Kaste met goeden uitslag
wordt bekroond, mag hij eindelijk de
orde-eed afleggen. Van dat ogenblik
af behoort zijn leven aan het Kremlin.
Hij moet dan elke opdracht door Mos-
kou gegeven uitvoeren; hij mag geen
eigen morele overtuiging meer hebben,
omdat alles zijn rechtvaardiging vindt
in dat ene feitblinde gehoorzaamheid
aan de organisatie".
Ziehier in het kort geschetst de vrij
heid van een Partij-lid, van een uit
verkorene nog wel van het Russische
volk. De overige 97 of 98 procent van
dat volk heeft natuurlijk nog veel min-
der vrijheid; dat zijn de slaven, die
alleen recht hebben op adem halen,
op sterven en op hard werken. Niet
voor hun eigen levensonderhoud of
bestaan, maar uitsluitend in uitvoering
van een of ander drie-, vier- of vijf
jaren plan, ten behoeve van de Staat.
Niet voor de gemeenschap, want die
bestaat niet, althans daarvan maken
die 98 procent geen deel uit, maar ten
behoeve van de overige twee procent
en de leiders met hun protégé's. Het
Russische volk zelf leeft in absolute
armoede en slavernij; hard, zeer hard
werken onder de meest onmenswaar
dige omstandigheden, zonder enigerlei
beloning voor zichzelf en zonder uit
zicht op betere tijden.
Geheel zonder morren gaat dit leven
niet steeds voort, dat is begrijpelijk,
doch tot een explosie is de ontevre
denheid totnogtoe niet gekomen. Zo
af en toe wordt van hogerhand iets
„Ik vraag u verschoning, kolonel,"
zeide hij zacht. Deftig en bevallig bracht
hij daarop het saluut en ging snel heen.
„Een van de kerels van Chateauroy,
he?" vroeg de Tirailleur.
„Ja - en dat is, voor de duivel, jam
mer genoegl" zeide Chanrellon. „De
Zwarte Havik heeft - God weet waarom
- gruwelijk het land aan hem en houdt
hem daarom zo kort, alsof hij een
schelm of een rebel was."
Inmiddels was de jager voortgegaan.
Een weinig verderop zaten een groep
Engelsen, die een zeiltocht maakten en
wier schoener in de haven lag, voor
de deur van een café-chantant te bab
belen en ijs te eten. Een ogenblik bleef
hij staan en stak, om tijd te winnen
en de taal van zijn moederland weer
eens te horen, een sigaar op. Een van
de Engelsen keek hem met belangstel
lende blikken strak aan.
„Wel, alle duivels! Op wié lijkt die
franse soldaat toch zo sprekend?"
fluisterde hij daarop zijn buurman in.
De franse soldaat hoorde die woor
den en ging heen. Hoe licht kon hij
worden herkend! Hoewel, voor dit
laatste behoefde hij niet bevreesd te
toegegeven, doch dan is het toch steeds
met de vooropgezette bedoeling, om
daar later op terug te komen. Onder
de drang van omstandigheden heeft de
grote veertien bijvoorbeeld goedgevon
den om de kerk weer open te stellen,
zodat het Russische volk, dat de Grieks-
Katholieken godsdienst trouw aanhing,
nu weer ter.kerke mag gaan. Dit voor
recht zal echter worden ingetrokken
zodra mocht blijken, dat de invloed
van de kerk weer vermeende kwade
gevolgen zou krijgen voor het onvoor
waardelijk opvolgen van de leer van
Marx. Eerst en boven alles de Marxis
tische leer, zo mogelijk alleen die leer.
Het van nature zo religieuze Russische
volk hield er vroeger een schitterende
ikonendienst'op na; fraaie afbeeldingen
van heiligen werden in iedere Russische
woning opgehangen en door de devote
Rus vereerd. Deze ikonen-verering is
niet verdwenen doch de ikonen zijn in
opdracht van de Partij veranderd.. In
de plaats van die heiligen zijn nu ge
treden de volgende afbeeldingen: Lenin,
de Vader, Stalin, de Zoon en Marx,
de Heilige Geest! L.
(Wordt vervolgd).
D. K. Oostburg 225.
Ingaande 15 Maart wordt begonnen
met het uitreiken der bonkaarten
levensmiddelen voor de 6e en 7e
periode 1948 op de datum als ver
meld op de achterzijde van de thans
geldige bonkaart. Tevens wordt uitge
reikt de brandstoffenkaartTA806,
waarvoor het formulier ingevuld en
ondertekend moet worden ingeleverd
met de bonkaart brandstoffen TA 707,
waarvan de bon Reserve 2 wordt afge
knipt. Deze bonnen mogen niet zoals
de inwisselbon voor de levensmiddelen
kaarten los worden aangeboden.
Schoenenbonnen worden uitge
reikt aan personen wier TD nummer
eindigt op 7 tegen inname van bon
612 van het inlegvel en aan kinderen,
geboren in de jaren 1932 tot en met
1945 ofwel in de maand Januari of
Februari 1947 en voor zover zij nog
in het bezit zijn van de inlegvelbon
604.;
Gelijktijdig worden ook uitgereikt de
toeslagkaarten voor a.s. en jonge
moeders.
Hiervoor mede te brengen de kaart
MC, CA of CB, waarvan voor iedere
periode éénbon wordt afgeknipt.
wezen. „Twaalf jaar! En ik ben im
mers dood!"
Toen er op de lijn Parijs-Marseille
een ongeluk gebeurde, zo ontzettend
en afgrijselijk als men bedenken kan
bij een trein en toen hij zelf en de
man, die trouw in zijn lot had willen
delen, als door een wonder ongedeerd
waren gebleven, had hij in die ramp
het zekerste behoedmiddel tegen ver
volging of ontdekking gezien.
Hij had zijn bagage in de verbrij
zelde wagon laten liggen, de weinige
uren afstand, die hem nog van Mar
seille scheidde, met Rake te voet afge
legd en die stad reeds bereikt, voor
dat de middagzon de verwoesting op
de rails verlichtte.
Het toeval wilde, dat een handels
vaartuig dat in de haven lag, nog de
zelfde dag naar Algiers onder zeil zou
gaan. De kapitein had geen volk ge
noeg en had bijster weinig lust zijn
kleine equipage met inlandse matrozen
voltallig te maken, toen Cecil zich bij
hem aanmeldde.
Op die wijze stak hij onopgemerkt
over naar Algiers, terwijl in Europa
het praatje liep, dat een onherkenbaar
NIEUWE BONNEN.
Geldig van 14 t/m 27 Maart 1948.
BONKAARTEN KA, KB, KC 804.
Melk: 241 Melk 4 liter, 243 Melk 7 liter.
Vlees: 246 Vlees 100 gr., 247 Vlees 300 gr.
Boter: 248, 249 Boter 250 gr. boter of mar
garine of 200 gr. vet.
Kaas: 266 Algemeen 200 gr. kaas of 250 gr.
korstloze kaas.
Cacao. 267 Algemeen 50 gr.
Brood: 268 Algemeen 1600 gr., 253 Reserve
800 gr., 256 Réserve 400 gr. (alles geldig
t/m 20 Maart); 269 Algemeen 400 gr. brood
of 1 rantsoen puddingpoeder, vermicelli, e.d.
Kaas: 255 Reserve 200 gr. of 250 gr. korst
loze kaas.
Zeep: 180 Algemeen (bonkaart 802) 250 gr.
zachte zeep (reeds aangewezen, geldig t/m
20 Maart a.s.)
BONKAARTEN KD, KE 804.
Melk: 743 Melk 12 liter.
Vlees: 746, 747 Vlees 100 gr.
Boter: 748 Boter 250 gr. boter ot margarine
of 200 gr. vet; 749 boter 125 gr. boter of
margarine of 100 gr. vet.
Kaas: 766 Algemeen 100 gr. of 125 gr. korst
loze kaas.
Cacao: 767 Algemeen 100 gr.
Brood768 Algemeen 400 gr.753 Reserve
400 gr. (alles geldig t/m 20 Maart a.s.) 769
Algemeen 400 gr. brood of 1 rantsoen pud
dingpoeder, vermicelli, etc.
Zeep: 680 Algemeen (bonkaart 802) 500 gr.
zachte zeep (reeds aangewezen, geldig t/m
20 Maart a.s.)
BONKAARTEN ZA, ZB, ZC, ZD, ZE, MD,
MF, MG, MH 804
(Bijzondere arbeid, a.s. moeders en zieken):
Geldig zijn de bonnen van de strook A.
Op de bonnen komt de letter A voor met de
aanduiding van het artikelen de hoeveelheid.
Deze bonnen zijn veertien dagen geldig, hoe
wel zij wat betreft de 'tekst enige overeen
komst vertonen met de rantsoen bonnen. Zij
zijn van rantsoenbonnen te onderscheiden
door de kleur (groen of groen met paars).
De bonkaarten A, B, C, D en E 802 als
mede de toeslagkaarten MA, MB, MC, MD,
MF, MG en MH 802 zijn geheel vervallen.
Aanwijzing nieuwe Werkkledingbonnen.
Thans zijn ook de bonnen voor werkkleding
H 2 en L 2 tot nader order geldig voor het
kopen van werkkleding.
Op H 2 kan men kopen: een overall, een
werkpak van drill, keper of satijn, een lange
stofjas, een lange witte jas, een laboratorium-
jas of een mouwschort.
Op L 2 kan men kopen: een werkbroek of
werkjasje van keper, drill, satijn, beaverteen,
Engels leer, manchester of pilow, een korte
witte jas, een koksbuis of een korte stofjas.
De bonnen H 3 t/m 12 en L 3 t/m 12 zijn
nog niet geldig.
Rijkspostspaarbank.
Aan het postkantoor Breskens en het
daaronder behorende ambtsgebied werd
gedurende de maand Februari ingelegd
f 113373,39, terugbetaald f 169362,82.
Het laatste door dat kantoor uitge
geven boekje draag het nummer 20920.
geworden lijk het zijne was en dat hij
de dood had gevonden in die ont
zettende nacht, toen twee sneltreinen
als onweerswolken op elkander waren
losgestormd. Cecil liet allen in die
waan, liet zich onder de naam van
Louis Victor bij het Franse leger inlij
ven en legde de persoon van Bertie
Cecil voor immer af.
Terstond was hij naar het binnen
land gezonden en sinds zijn indienst-
treden had hij bijna niet een der grote
steden bezocht. Slechts eenmaal had
hij gevaar gelopen te worden herkend,
n.l. toen een marschalk van Frankrijk,
die hij te Parijs en aan het hof van
St. James herhaaldelijk had ontmoet,
over de troepen inspectie hield.
Van een leven van grenzeloze weelde,
gemakzucht, vadsigheid, genot en bui
tensporigheden was Cecil overgegaan
tot een bestaan vol ontberingen en
armoede, vol jammer en zware arbeid.
Jaren waren dat geweest, waarin de
verknochtheid en de trouw van de man,
die hem in ballingschap was gevolgd,
meermalen de enige troost was.
(Wordt vervolgd).