rechten, die aan de massa worden ont houden en heeft dus wel wat aantrek kelijks. Het is evenwel niet zo een voudig om dat lidmaatschap te ver krijgen. „Wanneer een jonge Rus," aldus Fischer, „aspiraties heeft voor het lid maatschap der JPartij, zegt hij de we reld vaarwel en wijdt ziéh aan de roe ping van het leiderschap. Hij schuift al zijn andere geloofsovertuigingen op zij, ook het Christendom en leert,zulke verderfelijke ketterijen als het door- en door rotte liberalisme en de orthodoxe richting te verfoeien. Na een lange leertijd van goede werken en bestude ring van de geheiligde boeken (bedoeld wordt natuurlijk de communistische leer betreffende) wordt hij door drie be staande leden voorgedragen en als het onderzoek van zijn conduitestaat, zijn karakter en zijn kennis van de Marxis tische geschriften door vooraanstaande leden van de Kaste met goeden uitslag wordt bekroond, mag hij eindelijk de orde-eed afleggen. Van dat ogenblik af behoort zijn leven aan het Kremlin. Hij moet dan elke opdracht door Mos- kou gegeven uitvoeren; hij mag geen eigen morele overtuiging meer hebben, omdat alles zijn rechtvaardiging vindt in dat ene feitblinde gehoorzaamheid aan de organisatie". Ziehier in het kort geschetst de vrij heid van een Partij-lid, van een uit verkorene nog wel van het Russische volk. De overige 97 of 98 procent van dat volk heeft natuurlijk nog veel min- der vrijheid; dat zijn de slaven, die alleen recht hebben op adem halen, op sterven en op hard werken. Niet voor hun eigen levensonderhoud of bestaan, maar uitsluitend in uitvoering van een of ander drie-, vier- of vijf jaren plan, ten behoeve van de Staat. Niet voor de gemeenschap, want die bestaat niet, althans daarvan maken die 98 procent geen deel uit, maar ten behoeve van de overige twee procent en de leiders met hun protégé's. Het Russische volk zelf leeft in absolute armoede en slavernij; hard, zeer hard werken onder de meest onmenswaar dige omstandigheden, zonder enigerlei beloning voor zichzelf en zonder uit zicht op betere tijden. Geheel zonder morren gaat dit leven niet steeds voort, dat is begrijpelijk, doch tot een explosie is de ontevre denheid totnogtoe niet gekomen. Zo af en toe wordt van hogerhand iets „Ik vraag u verschoning, kolonel," zeide hij zacht. Deftig en bevallig bracht hij daarop het saluut en ging snel heen. „Een van de kerels van Chateauroy, he?" vroeg de Tirailleur. „Ja - en dat is, voor de duivel, jam mer genoegl" zeide Chanrellon. „De Zwarte Havik heeft - God weet waarom - gruwelijk het land aan hem en houdt hem daarom zo kort, alsof hij een schelm of een rebel was." Inmiddels was de jager voortgegaan. Een weinig verderop zaten een groep Engelsen, die een zeiltocht maakten en wier schoener in de haven lag, voor de deur van een café-chantant te bab belen en ijs te eten. Een ogenblik bleef hij staan en stak, om tijd te winnen en de taal van zijn moederland weer eens te horen, een sigaar op. Een van de Engelsen keek hem met belangstel lende blikken strak aan. „Wel, alle duivels! Op wié lijkt die franse soldaat toch zo sprekend?" fluisterde hij daarop zijn buurman in. De franse soldaat hoorde die woor den en ging heen. Hoe licht kon hij worden herkend! Hoewel, voor dit laatste behoefde hij niet bevreesd te toegegeven, doch dan is het toch steeds met de vooropgezette bedoeling, om daar later op terug te komen. Onder de drang van omstandigheden heeft de grote veertien bijvoorbeeld goedgevon den om de kerk weer open te stellen, zodat het Russische volk, dat de Grieks- Katholieken godsdienst trouw aanhing, nu weer ter.kerke mag gaan. Dit voor recht zal echter worden ingetrokken zodra mocht blijken, dat de invloed van de kerk weer vermeende kwade gevolgen zou krijgen voor het onvoor waardelijk opvolgen van de leer van Marx. Eerst en boven alles de Marxis tische leer, zo mogelijk alleen die leer. Het van nature zo religieuze Russische volk hield er vroeger een schitterende ikonendienst'op na; fraaie afbeeldingen van heiligen werden in iedere Russische woning opgehangen en door de devote Rus vereerd. Deze ikonen-verering is niet verdwenen doch de ikonen zijn in opdracht van de Partij veranderd.. In de plaats van die heiligen zijn nu ge treden de volgende afbeeldingen: Lenin, de Vader, Stalin, de Zoon en Marx, de Heilige Geest! L. (Wordt vervolgd). D. K. Oostburg 225. Ingaande 15 Maart wordt begonnen met het uitreiken der bonkaarten levensmiddelen voor de 6e en 7e periode 1948 op de datum als ver meld op de achterzijde van de thans geldige bonkaart. Tevens wordt uitge reikt de brandstoffenkaartTA806, waarvoor het formulier ingevuld en ondertekend moet worden ingeleverd met de bonkaart brandstoffen TA 707, waarvan de bon Reserve 2 wordt afge knipt. Deze bonnen mogen niet zoals de inwisselbon voor de levensmiddelen kaarten los worden aangeboden. Schoenenbonnen worden uitge reikt aan personen wier TD nummer eindigt op 7 tegen inname van bon 612 van het inlegvel en aan kinderen, geboren in de jaren 1932 tot en met 1945 ofwel in de maand Januari of Februari 1947 en voor zover zij nog in het bezit zijn van de inlegvelbon 604.; Gelijktijdig worden ook uitgereikt de toeslagkaarten voor a.s. en jonge moeders. Hiervoor mede te brengen de kaart MC, CA of CB, waarvan voor iedere periode éénbon wordt afgeknipt. wezen. „Twaalf jaar! En ik ben im mers dood!" Toen er op de lijn Parijs-Marseille een ongeluk gebeurde, zo ontzettend en afgrijselijk als men bedenken kan bij een trein en toen hij zelf en de man, die trouw in zijn lot had willen delen, als door een wonder ongedeerd waren gebleven, had hij in die ramp het zekerste behoedmiddel tegen ver volging of ontdekking gezien. Hij had zijn bagage in de verbrij zelde wagon laten liggen, de weinige uren afstand, die hem nog van Mar seille scheidde, met Rake te voet afge legd en die stad reeds bereikt, voor dat de middagzon de verwoesting op de rails verlichtte. Het toeval wilde, dat een handels vaartuig dat in de haven lag, nog de zelfde dag naar Algiers onder zeil zou gaan. De kapitein had geen volk ge noeg en had bijster weinig lust zijn kleine equipage met inlandse matrozen voltallig te maken, toen Cecil zich bij hem aanmeldde. Op die wijze stak hij onopgemerkt over naar Algiers, terwijl in Europa het praatje liep, dat een onherkenbaar NIEUWE BONNEN. Geldig van 14 t/m 27 Maart 1948. BONKAARTEN KA, KB, KC 804. Melk: 241 Melk 4 liter, 243 Melk 7 liter. Vlees: 246 Vlees 100 gr., 247 Vlees 300 gr. Boter: 248, 249 Boter 250 gr. boter of mar garine of 200 gr. vet. Kaas: 266 Algemeen 200 gr. kaas of 250 gr. korstloze kaas. Cacao. 267 Algemeen 50 gr. Brood: 268 Algemeen 1600 gr., 253 Reserve 800 gr., 256 Réserve 400 gr. (alles geldig t/m 20 Maart); 269 Algemeen 400 gr. brood of 1 rantsoen puddingpoeder, vermicelli, e.d. Kaas: 255 Reserve 200 gr. of 250 gr. korst loze kaas. Zeep: 180 Algemeen (bonkaart 802) 250 gr. zachte zeep (reeds aangewezen, geldig t/m 20 Maart a.s.) BONKAARTEN KD, KE 804. Melk: 743 Melk 12 liter. Vlees: 746, 747 Vlees 100 gr. Boter: 748 Boter 250 gr. boter ot margarine of 200 gr. vet; 749 boter 125 gr. boter of margarine of 100 gr. vet. Kaas: 766 Algemeen 100 gr. of 125 gr. korst loze kaas. Cacao: 767 Algemeen 100 gr. Brood768 Algemeen 400 gr.753 Reserve 400 gr. (alles geldig t/m 20 Maart a.s.) 769 Algemeen 400 gr. brood of 1 rantsoen pud dingpoeder, vermicelli, etc. Zeep: 680 Algemeen (bonkaart 802) 500 gr. zachte zeep (reeds aangewezen, geldig t/m 20 Maart a.s.) BONKAARTEN ZA, ZB, ZC, ZD, ZE, MD, MF, MG, MH 804 (Bijzondere arbeid, a.s. moeders en zieken): Geldig zijn de bonnen van de strook A. Op de bonnen komt de letter A voor met de aanduiding van het artikelen de hoeveelheid. Deze bonnen zijn veertien dagen geldig, hoe wel zij wat betreft de 'tekst enige overeen komst vertonen met de rantsoen bonnen. Zij zijn van rantsoenbonnen te onderscheiden door de kleur (groen of groen met paars). De bonkaarten A, B, C, D en E 802 als mede de toeslagkaarten MA, MB, MC, MD, MF, MG en MH 802 zijn geheel vervallen. Aanwijzing nieuwe Werkkledingbonnen. Thans zijn ook de bonnen voor werkkleding H 2 en L 2 tot nader order geldig voor het kopen van werkkleding. Op H 2 kan men kopen: een overall, een werkpak van drill, keper of satijn, een lange stofjas, een lange witte jas, een laboratorium- jas of een mouwschort. Op L 2 kan men kopen: een werkbroek of werkjasje van keper, drill, satijn, beaverteen, Engels leer, manchester of pilow, een korte witte jas, een koksbuis of een korte stofjas. De bonnen H 3 t/m 12 en L 3 t/m 12 zijn nog niet geldig. Rijkspostspaarbank. Aan het postkantoor Breskens en het daaronder behorende ambtsgebied werd gedurende de maand Februari ingelegd f 113373,39, terugbetaald f 169362,82. Het laatste door dat kantoor uitge geven boekje draag het nummer 20920. geworden lijk het zijne was en dat hij de dood had gevonden in die ont zettende nacht, toen twee sneltreinen als onweerswolken op elkander waren losgestormd. Cecil liet allen in die waan, liet zich onder de naam van Louis Victor bij het Franse leger inlij ven en legde de persoon van Bertie Cecil voor immer af. Terstond was hij naar het binnen land gezonden en sinds zijn indienst- treden had hij bijna niet een der grote steden bezocht. Slechts eenmaal had hij gevaar gelopen te worden herkend, n.l. toen een marschalk van Frankrijk, die hij te Parijs en aan het hof van St. James herhaaldelijk had ontmoet, over de troepen inspectie hield. Van een leven van grenzeloze weelde, gemakzucht, vadsigheid, genot en bui tensporigheden was Cecil overgegaan tot een bestaan vol ontberingen en armoede, vol jammer en zware arbeid. Jaren waren dat geweest, waarin de verknochtheid en de trouw van de man, die hem in ballingschap was gevolgd, meermalen de enige troost was. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1948 | | pagina 2