Opnieuw ernstige vissersramp. Breskens voor de tweede maal .zwaar getroffen. NIEUWE BONNEN. storm nam ^weer het Gevaar, Het heeft lang geduurd, maar het begin is gemaakt. Duizenden en tien duizenden zilver-glinsterende haringen zijn reeds aangevoerd en ook Zondag was men nog laat bezig het zee-banket uit de schepen op de auto's te laden. Het -met groot verlangen verbeidde ogenblik is gekomen. Er heerst onge wone drukte op de haven van ons' vissersdorp, er komt vis, er komt geld, al is het niet alles winst. Er is ook groot risico. De vis moet gehaald wor den en op deze tochten dreigt gevaar: mijnen stormen wrakken 10 Nov. 1947. Zwarte dag". De 3 levens weg. Nu is het wrak. Het eiste 5 levens, elk uur, elk ogenblik. En toch de vis wordt gevangen. De vissers wérken' door. Het moet. Wij kunnen het ons nog niet goed realiseren. Nog vers in het geheugen ligt de ramp van de BR 27 en nu reeds weer de BR 1. Zware slagen voor ons toch reeds zo lelijk „inge deukte" dorp. o Zaterdagmorgen voer de BR 1 uit ter haringvangst met aan boord de .schipper Jan van den Heuvel, 54 jaar, zijn 3 zoons: Joost, 26 jaar, Izaak, 20 jaar en Marinus 14 jaar, benevens de knecht P. de Badt, 25 jaar (gehuwd, doch geen kinderen). Bij het huiswaarts keren op Zondagmorgen schijnt het ongeluk te zijn gebeurd en zich als volgt te hebben toegedragen. De BR 55, met aan boord schipper Jacobus van den Heuvel, broer van de' schipper der BR 1, voer Zondagmor gen in de vroegte eveneens huiswaarts, toert men plotseling vóór het schip een wrak zag, waarvan de boei, die deze gevaarlijke plaats aanduidt, niet brandde* Wonder boven wonder voer men er nog juist rakeling voor bij. Plet hoeft geen betoog, dat de bemanning hevig geschrokken was. Men heeft toen ook nog op enige af stand de BR 1 gezien. Nadat de la ding in de thuishaven gelost was-en de BR 1 steeds niet kwam opdagen, was de schipper van de BR 5 5 er toch niet geheel gerust op. Hij is toen nog eens terug gevaren, maar heeft niets meer kunnen bespeuren. Zondagavond heeft men zich tele fonisch in verbinding gesteld met ver schillende havenplaatsen langs de Bel gische kust, doch ook daar kon men helaas geen inlichtingen géven. Men begon toen steeds meer en meer aan te nemen, dat de BR 1 naar alle waar schijnlijkheid op het wrak, dat de BR 55 zo 'rakelings passeerde, moet zijn gelopen en gezonken. Maandagmorgen zou de hier lig gende reddingsboot uitvaren voor een onderzoekingstocht. D<^ mógelijkheid bestond immers, dat men althans nog iets van de BR 1 zou kunnen ontdek ken. Door het optreden van motorsto ring en het daarna weer moeten wach ten op een gunstig getij, om althans met enige kans op succes, dit onder zoek in te stellen, werd het Dinsdag voordat werd uitgevaren. Nadat men geruimen tijd op de vermoedelijke plaats des onheils, dwars van Blanken- berghe, ongeveer 5 mijl uit de kust, ha'd. rond gevaren, moest ook de red dingsboot onvernchterzake terugkeren. In een onderhopd, dat wij met de schipper en machinist van de red dingsboot hadden, ^rerd door hén ge wezen op de grote noodzakelijkheid, dat de vissers, indien zij ook maar iets van -een ongeval vermoeden, daarvan toch steeds onmiddellijk mededeling te doen aan een der leden van de red dingsboot, en men niet, zoals nu het geval was, via het publiek moet worden op de hoogte gebracht. Jammer is ook, dat bij een zo ernstig ongeval zo gemakkelijk onware en loze geruchten worden verspreid. Men wist o.a. reeds Dinsdag te ver tellen, dat in de omgeving van Knocke een lid der bemanning van de BR 1 zou zijn aangespoeld, hetgeen echter volkomen uit de lucht is gegrepen. De vissersvloot, die tengevolge van de oorlogsomstandigheden reeds zwaar geleden heeft en deze schade nog niet te boven is, krijgt nu in korte tijd weer nieuwe slagen. Maar bovenal denken wij toch aan de nabestaanden, die zo onverwachts vader, zoon of broeder missen moeten. Voor hen heeft het haringseizoen 1947-1948 al een heel bittere na smaak. „Geloof maar", brult de Commissaris, „Dat op mijn hele hoofd geen haar is, Of 't trilt van woede om jouw streken, Maar, vrind, je kans is nu verkeken We hebben je voorgoed gevangen En morgenochtend zul je hangen Eer 't negen slaat, let maar eens op, Hang jij te beng'len aan de strop!" P^EDl KB£U RTËN. Zondag 11 Januari Breskens, 10 uur, Ds. van Vliet. Collecte wederopbouw Kerk 6,30 uur, Ds. van Vliet. Groede, 5,30 uur, Ds. Derksen. Bediening H. Avondmaal Nieuw vliet, 10 uur, Ds. Derksen. Bediening H. Avondmaal Retranchement 10 uur Ds. Barnouw Schoondijke 10,15 uur Ds. Schopenhauer. Doopsgez. Gem. Aardenburg 10,15 uur, Ds. Nolthenius. Ev. Lu tb. Gemeente Groede, 10 uur, de heer S. van Sabben tc Vlissingen. Geref. Kerk Breskens v.m. ro uur, Ds. Hindriks van Vlissingen Bevestiging dhr. P. de Jónge, Middelburg n.m. 2,30 uur, dhr. P. de Jonge, intrede. Vertrek bus Groede 9,30 en 2,15 uur. Clubgebouw voorm. fabriek Van Mell'e. Vismijn - Breskens Week van 28 Dec. - 3 Jan 32 kg exp. garnalen f 0,70. ,1106 Sardijn van f 0,44 - f 0,59. 163825 Haring. 58 Bot. Alles tegen maximum prijzen. BONKAARTEN KA, KB. KC 713. Suiker: 113 Algemeen 750 gr. suiker, boter- hamstrooisel enz. of 1500 gr. jam, stroop enz. ol 750 gr. versnaperingen. Waspoeder 112 Algemeen, 250 gr. waspoeder. Eieren 109 Algemeen 1 ei! Brood: uo Algemeen 1600 gr.; 105 Reserve Soo gr.; 108 Reserve 400 gr,-', (alles geldig tot en met 17 Januari a.s.); m Algemeen 400 gr. of 1 rantsoen gebak (geldig tot en met 7 Februari a.s,) Sinaasappelen: 115 Algemeen 500 gr. sinaas appelen (vóórinleveringsbon)-. BONKAARTEN KD, KE 713. Suiker 613, Ó14 Algemeen 250 gr. suiker, boterhamstrooisel enz. of 500 gr. jam stroop enz'of 250 gr. versnaperingen. Waspoeder: 612 Algemeen 500 gr. waspoeder. Eieren:-609 Algemeen 1 ei. Brood: 610 Algemeen 400-gr. brood; 604 Reserve 400 gr. brood (alles geldig tot en met 17 Januari a.s.j; 611 Algemeen 400 gr. brood of 1 rantsoen gebak (geldig tot en met 7 Februari a.s.). Bloem608 Reserve 500 gr. bloem of zelf rijzend bakmeel of kindermeel of kinder biscuits. Sinaasappelen: 615 Algemeen1500 gr. sinaas appelen (vóórinleveringsbon). BONKAARTEN MA, MB, MC, MD. MB 8ox (bijzondere arbeid, a.s. moeders en zieken). Suiker: 1035 Suiker 250 gr. suiker boterham strooisel enz. of 500 gr. jam, stroop enz of 2-50 gr. versnaperingen. Tabak- en Versnaperingenka4rten, enz. QA, OB OC 711. Tabak V 01, V 02, 1 rantsoen sigaretten of kerftabak. V 03 Tabak 2 rantsoenen sigaretten of kerf tabak. Versnaperingen: V 01 Versnaperingen 200 gr. versnaperingen of 200 gr. suiker, boterham- strooisel enz. of 400 gr. jam stroop, enz. V 03 Versnaperingen 100 gr. versnaperingen of 100 gr. suiker, boterbamströoïsel enz. of 200 gr. jam, stroop enz. Scheerzeep Tabak 4 Reserve 50 gr. scheer zeep, of iao gr. scheercrême of 400 gram snelscheercrême. D.K. Oostburg 225. Distributie van rijwielbanden. In het tijdvak 11 t/m 24 Januari 1948 be staat gelegenheid tot het aanvragen en in ontvangst nemen van Inschrijvingsbewijzen B.l._ 702 tot en met B.I. 706 voor vervanging- van banden aan personen welke in een' der maanden Februari t/m Juni 1947 voor de laatste maal een of twee bonnen voor een toerbuitenband hebben ontvangen. Personen, welke tussen 1 Januari 1945 en 31 Januari 1947 .voor de laatste maal een of meer bonnen voor een buitenband hebben ontvangen, doch nog niet in het bezit zijn van een inschrijvingsbewijs kunnen thans even eens een aanvraag indienen voor een B.I. 702. Transportbanden. In het tijdvak van 11 t/m 24 Januari 1948 bestaat gelegenheid tot het aanvragen van transportbanden voor transportrijwielen en carriers aan hen, die deze moeten gebruiken voor de uitoefening van hun beroep en niet uit een verhuurinrichting^worden gehuurd. Door verhuui-inrichtingen kunnen aanvra gen voor transportbanden worden ingediend. ie voor carriers, welke per dag worden verhuurd. 2e voor carriers, welke volgens contract voor langen tijd zijn verliuurd. Rijwielen. In het tijdvak van 11 t/m 24 Januari 1948 kunnen aanvragen worden ingediend voor rijwielen aan personep welke dagelijks een afstand tussen huis en werk, resp. school afleggen van 3 K.M. of in de uitoefening van hun beroep 12 K.M. per dag van het rijwiel gebruik naken. Aanvragen werkkleding voor bedrijven'. Van 5 t/m 17 Januari 1948 zal tijdens de openingsuren op alle kantoren van de Dislributiedienst gelegenheid bestaan tot het afhalen van aanvraagformulieren voor collec tieve aanvragen voor werkkleding voor be drijven, waarin 5 of meer werkkledingdra- gende arbeiders (sters) werkzaam zijn. In de week van 19 t/m 24 Januari worden deze formulieren ingewacht, waarbij de TD van alle op de lijst voorkomende personen moet worden getoond. Alle werkkledingdragende personen dienen op deze lijst voor te komen ongeacht de sedert de laatste verstrekking verstreken tijd. Uniformdragend en administratief personeel mogen echter niet worden opgegeven. Na-Uitreiking. De na-uitreiking van de bonkaarten 802 zal plaats hebben te Oostburg op 13 en 14 Januari 1948.

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1948 | | pagina 3