Opnieuw ernstige vissersramp.
Breskens voor de tweede maal .zwaar getroffen.
NIEUWE BONNEN.
storm nam
^weer het
Gevaar,
Het heeft lang geduurd, maar het
begin is gemaakt. Duizenden en tien
duizenden zilver-glinsterende haringen
zijn reeds aangevoerd en ook Zondag
was men nog laat bezig het zee-banket
uit de schepen op de auto's te laden.
Het -met groot verlangen verbeidde
ogenblik is gekomen. Er heerst onge
wone drukte op de haven van ons'
vissersdorp, er komt vis, er komt geld,
al is het niet alles winst. Er is ook
groot risico. De vis moet gehaald wor
den en op deze tochten dreigt gevaar:
mijnen stormen wrakken
10 Nov. 1947. Zwarte dag". De
3 levens weg. Nu is het
wrak. Het eiste 5 levens,
elk uur, elk ogenblik. En
toch de vis wordt gevangen. De
vissers wérken' door. Het moet.
Wij kunnen het ons nog niet goed
realiseren. Nog vers in het geheugen
ligt de ramp van de BR 27 en nu
reeds weer de BR 1. Zware slagen
voor ons toch reeds zo lelijk „inge
deukte" dorp.
o
Zaterdagmorgen voer de BR 1 uit
ter haringvangst met aan boord de
.schipper Jan van den Heuvel, 54 jaar,
zijn 3 zoons: Joost, 26 jaar, Izaak, 20
jaar en Marinus 14 jaar, benevens de
knecht P. de Badt, 25 jaar (gehuwd,
doch geen kinderen). Bij het huiswaarts
keren op Zondagmorgen schijnt het
ongeluk te zijn gebeurd en zich als
volgt te hebben toegedragen.
De BR 55, met aan boord schipper
Jacobus van den Heuvel, broer van de'
schipper der BR 1, voer Zondagmor
gen in de vroegte eveneens huiswaarts,
toert men plotseling vóór het schip
een wrak zag, waarvan de boei, die
deze gevaarlijke plaats aanduidt,
niet brandde* Wonder boven wonder
voer men er nog juist rakeling voor
bij. Plet hoeft geen betoog, dat de
bemanning hevig geschrokken was.
Men heeft toen ook nog op enige af
stand de BR 1 gezien. Nadat de la
ding in de thuishaven gelost was-en
de BR 1 steeds niet kwam opdagen,
was de schipper van de BR 5 5 er toch
niet geheel gerust op. Hij is toen nog
eens terug gevaren, maar heeft niets
meer kunnen bespeuren.
Zondagavond heeft men zich tele
fonisch in verbinding gesteld met ver
schillende havenplaatsen langs de Bel
gische kust, doch ook daar kon men
helaas geen inlichtingen géven. Men
begon toen steeds meer en meer aan
te nemen, dat de BR 1 naar alle waar
schijnlijkheid op het wrak, dat de BR
55 zo 'rakelings passeerde, moet zijn
gelopen en gezonken.
Maandagmorgen zou de hier lig
gende reddingsboot uitvaren voor een
onderzoekingstocht. D<^ mógelijkheid
bestond immers, dat men althans nog
iets van de BR 1 zou kunnen ontdek
ken. Door het optreden van motorsto
ring en het daarna weer moeten wach
ten op een gunstig getij, om althans
met enige kans op succes, dit onder
zoek in te stellen, werd het Dinsdag
voordat werd uitgevaren. Nadat men
geruimen tijd op de vermoedelijke
plaats des onheils, dwars van Blanken-
berghe, ongeveer 5 mijl uit de kust,
ha'd. rond gevaren, moest ook de red
dingsboot onvernchterzake terugkeren.
In een onderhopd, dat wij met de
schipper en machinist van de red
dingsboot hadden, ^rerd door hén ge
wezen op de grote noodzakelijkheid,
dat de vissers, indien zij ook maar iets
van -een ongeval vermoeden, daarvan
toch steeds onmiddellijk mededeling te
doen aan een der leden van de red
dingsboot, en men niet, zoals nu het
geval was, via het publiek moet
worden op de hoogte gebracht.
Jammer is ook, dat bij een zo
ernstig ongeval zo gemakkelijk onware
en loze geruchten worden verspreid.
Men wist o.a. reeds Dinsdag te ver
tellen, dat in de omgeving van Knocke
een lid der bemanning van de BR 1
zou zijn aangespoeld, hetgeen echter
volkomen uit de lucht is gegrepen.
De vissersvloot, die tengevolge van
de oorlogsomstandigheden reeds zwaar
geleden heeft en deze schade nog niet
te boven is, krijgt nu in korte tijd
weer nieuwe slagen.
Maar bovenal denken wij toch aan
de nabestaanden, die zo onverwachts
vader, zoon of broeder missen moeten.
Voor hen heeft het haringseizoen
1947-1948 al een heel bittere na
smaak.
„Geloof maar", brult de Commissaris,
„Dat op mijn hele hoofd geen haar is,
Of 't trilt van woede om jouw streken,
Maar, vrind, je kans is nu verkeken
We hebben je voorgoed gevangen
En morgenochtend zul je hangen
Eer 't negen slaat, let maar eens op,
Hang jij te beng'len aan de strop!"
P^EDl KB£U RTËN.
Zondag 11 Januari
Breskens, 10 uur, Ds. van Vliet.
Collecte wederopbouw Kerk
6,30 uur, Ds. van Vliet.
Groede, 5,30 uur, Ds. Derksen.
Bediening H. Avondmaal
Nieuw vliet, 10 uur, Ds. Derksen.
Bediening H. Avondmaal
Retranchement 10 uur Ds. Barnouw
Schoondijke 10,15 uur Ds. Schopenhauer.
Doopsgez. Gem. Aardenburg
10,15 uur, Ds. Nolthenius.
Ev. Lu tb. Gemeente
Groede, 10 uur, de heer S. van Sabben
tc Vlissingen.
Geref. Kerk Breskens
v.m. ro uur, Ds. Hindriks van Vlissingen
Bevestiging dhr. P. de Jónge, Middelburg
n.m. 2,30 uur, dhr. P. de Jonge, intrede.
Vertrek bus Groede 9,30 en 2,15 uur.
Clubgebouw voorm. fabriek Van Mell'e.
Vismijn - Breskens
Week van 28 Dec. - 3 Jan
32 kg exp. garnalen f 0,70.
,1106 Sardijn van f 0,44 - f 0,59.
163825 Haring.
58 Bot.
Alles tegen maximum prijzen.
BONKAARTEN KA, KB. KC 713.
Suiker: 113 Algemeen 750 gr. suiker, boter-
hamstrooisel enz. of 1500 gr. jam, stroop
enz. ol 750 gr. versnaperingen.
Waspoeder 112 Algemeen, 250 gr. waspoeder.
Eieren 109 Algemeen 1 ei!
Brood: uo Algemeen 1600 gr.; 105 Reserve
Soo gr.; 108 Reserve 400 gr,-', (alles geldig
tot en met 17 Januari a.s.); m Algemeen
400 gr. of 1 rantsoen gebak (geldig tot en
met 7 Februari a.s,)
Sinaasappelen: 115 Algemeen 500 gr. sinaas
appelen (vóórinleveringsbon)-.
BONKAARTEN KD, KE 713.
Suiker 613, Ó14 Algemeen 250 gr. suiker,
boterhamstrooisel enz. of 500 gr. jam stroop
enz'of 250 gr. versnaperingen.
Waspoeder: 612 Algemeen 500 gr. waspoeder.
Eieren:-609 Algemeen 1 ei.
Brood: 610 Algemeen 400-gr. brood; 604
Reserve 400 gr. brood (alles geldig tot en
met 17 Januari a.s.j; 611 Algemeen 400 gr.
brood of 1 rantsoen gebak (geldig tot en
met 7 Februari a.s.).
Bloem608 Reserve 500 gr. bloem of zelf
rijzend bakmeel of kindermeel of kinder
biscuits.
Sinaasappelen: 615 Algemeen1500 gr. sinaas
appelen (vóórinleveringsbon).
BONKAARTEN MA, MB, MC, MD. MB 8ox
(bijzondere arbeid, a.s. moeders en zieken).
Suiker: 1035 Suiker 250 gr. suiker boterham
strooisel enz. of 500 gr. jam, stroop enz of
2-50 gr. versnaperingen.
Tabak- en Versnaperingenka4rten, enz. QA,
OB OC 711.
Tabak V 01, V 02, 1 rantsoen sigaretten of
kerftabak.
V 03 Tabak 2 rantsoenen sigaretten of kerf
tabak.
Versnaperingen: V 01 Versnaperingen 200 gr.
versnaperingen of 200 gr. suiker, boterham-
strooisel enz. of 400 gr. jam stroop, enz.
V 03 Versnaperingen 100 gr. versnaperingen
of 100 gr. suiker, boterbamströoïsel enz. of
200 gr. jam, stroop enz.
Scheerzeep Tabak 4 Reserve 50 gr. scheer
zeep, of iao gr. scheercrême of 400 gram
snelscheercrême.
D.K. Oostburg 225.
Distributie van rijwielbanden.
In het tijdvak 11 t/m 24 Januari 1948 be
staat gelegenheid tot het aanvragen en in
ontvangst nemen van Inschrijvingsbewijzen
B.l._ 702 tot en met B.I. 706 voor vervanging-
van banden aan personen welke in een' der
maanden Februari t/m Juni 1947 voor de
laatste maal een of twee bonnen voor een
toerbuitenband hebben ontvangen.
Personen, welke tussen 1 Januari 1945 en
31 Januari 1947 .voor de laatste maal een of
meer bonnen voor een buitenband hebben
ontvangen, doch nog niet in het bezit zijn van
een inschrijvingsbewijs kunnen thans even
eens een aanvraag indienen voor een B.I. 702.
Transportbanden.
In het tijdvak van 11 t/m 24 Januari 1948
bestaat gelegenheid tot het aanvragen van
transportbanden voor transportrijwielen en
carriers aan hen, die deze moeten gebruiken
voor de uitoefening van hun beroep en niet
uit een verhuurinrichting^worden gehuurd.
Door verhuui-inrichtingen kunnen aanvra
gen voor transportbanden worden ingediend.
ie voor carriers, welke per dag worden
verhuurd.
2e voor carriers, welke volgens contract
voor langen tijd zijn verliuurd.
Rijwielen.
In het tijdvak van 11 t/m 24 Januari 1948
kunnen aanvragen worden ingediend voor
rijwielen aan personep welke dagelijks een
afstand tussen huis en werk, resp. school
afleggen van 3 K.M. of in de uitoefening van
hun beroep 12 K.M. per dag van het rijwiel
gebruik naken.
Aanvragen werkkleding voor bedrijven'.
Van 5 t/m 17 Januari 1948 zal tijdens de
openingsuren op alle kantoren van de
Dislributiedienst gelegenheid bestaan tot het
afhalen van aanvraagformulieren voor collec
tieve aanvragen voor werkkleding voor be
drijven, waarin 5 of meer werkkledingdra-
gende arbeiders (sters) werkzaam zijn.
In de week van 19 t/m 24 Januari worden
deze formulieren ingewacht, waarbij de TD
van alle op de lijst voorkomende personen
moet worden getoond.
Alle werkkledingdragende personen dienen
op deze lijst voor te komen ongeacht de sedert
de laatste verstrekking verstreken tijd.
Uniformdragend en administratief personeel
mogen echter niet worden opgegeven.
Na-Uitreiking.
De na-uitreiking van de bonkaarten 802
zal plaats hebben te Oostburg op 13 en 14
Januari 1948.