Nieuws- en Advertentieblad voor West Z.-Vlaanderen
No. 27. Maandag 16 Juli 1945 le Jaargang
Drukker-Uitgever. I gLf^ I Prijs per kwartaal f 1,25
Fa. Smoor de Hulster iffi»9| fesas#? ...H, .w&aL. JOEL- JlJB Franco per post t 1,40
Boulevard 120 - Breskens 1T- ti -ii i t«t rr tti t Advertenties 7 ct. p. m.m.
Weekblad onder Redactie v d. Werkgroep Wederopbouw West Z.-Vl., Hoofd-Redacteur de heer A. Hoolhorst, Oude Haven 8, Oostburg
Ve zorging van de oorlogs
slachtoffers.
(vervolg)
Behalve de de geëvacueerden zijn er
nog heel wat meer oorlogsslachtoffers:
lieden, die door de oorlogshandelingen
zonder inkomsten geraakt zijn, nagela
ten betrekkingen van burgers, die door
de oorlog omkwamen, tijdelijk of blijvend
invalide personen en nog verschillende
andere gevallen.
Tot voor kort werden deze, niet met
evacuatie samenhangende gevallen ver
zorgd door het HERSTELFÖNDS, maar
thans is deze dienst opgenomen in het
Centraal Bureau voor de verzorging van
oorlogsslachtoffers.
De vergoeding voor hen, die ten ge
volge van de oorlogshandelingen zonder
inkomsten zijn geraakt, bedraagt: f 3,
per dag voor een echtpaar, f2,voor
voor een weduwe of weduwnaar f 1
voor elk inwonend gezinslid van 18 jaar
of ouder en f 0,75 voor elk inwonend
gezinslid beneden 18 jaar.
De totale uitkering kan maximaal 80
pCt. van het laatst genoten inkomen be
dragen.
Voorop sta weer, dat de getroffene
niet zelf in zijn onderhoud kan voorzien.
Eigen inkomsten worden van het
steunbedrag afgetrokken.
De gesteunde moet ingeschreven zün
bij het arbeidsbureau en moet voor hem
geschikt werk aannemen.
Alleenstaande personen kunnen ont
vangen f 2,per dag als ze 18 jaar
of ouder en f 1,50 als ze onder 18 jaar
zijn, tot tot een maximum 70 resp 60
pCt. van het laatste inkomen.
Bovendien kunnen de oorlogsslacht
offers hulp krijgen ter voorziening in de
eerste nood aan huisraad, kleding, dek
king, bij de betaling van begrafenis
kosten, ziekenhuiskosten, hulp in de
huishouding als de huisvrouw ten ge
volge van de oorlogshandelingen haar
werk niet kan doen.
Deze cevallen moeten den minister
van Binnenlandsche Zaken worden voor
gelegd.
De geheel of gedeeltelijk invalide
geworden personen worden in twee
categorieën verdeeld, ten eerste dege- I
nen, die invalide geworden zijn ten I
gevolge van het plegen van verzets
handelingen of door mishandeling door
den vijand, ten tweede, diegene, die
b.v. door beschieting of bombardement
getroffen werden.
De eerste groep wordt voorlopig uit
gekeerd een bedrag ingevolge de be
palingen van de Pensioenwet voor de
Zee- en Landmacht, de tweede groep
krijgt voorloopig dezelfde uitkeering als
de oorlogsslachtoffers, die geen inkom
sten meer hebben.
Eenzelfde indeeling wordt gemaakt
ten aanzien van de nagelaten betrek
kingen.
Is de verzorger van het gezin geval
len door daadwerkelijk verzet of door
repressaille maatregelen, dan gelden
voorloopig ook de bepalingen voor de
nagelaten betrekkingen van het perso
neel van Zee- en Landmacht, is de
verzon er slachtoffer geworden van be
schieting of bombardement, dan gelden
voorloopig de vergoedingen van f2,—
f 1en f 0,75.
De gemeentebesturen moeten alle
gevallen aan het Districtsbureau V
voorleggen.
Kunnen de gemeente besturen niet
afdoende helpen, dan kunnen de oor
logsgetroffen zich wenden tot het Dis
trictsbureau Verzorging Oorlogsslacht
offers te Oostburg. H-
Het Streekplan. (VIII).
Zeeuwsch-Vlaamsche Belangen.
In ons vorig artikel over deze stof consta
teerden wij dat het noodig zal zijn om gedu
rende de tijd van de wederopbouw van West
Z.-Vlaanderen voortdurend op de uitkijk te
staan, ten einde geen kansen en gelegenheden
voorbij te laten gaan.
Wij hebben ons afgevraagd wie het zal
moeten zijn die deze uitkijkpost betrekt, m.a.w.
wie de belangen van W. Z.-Vl. zal moeten
behartigen.
Het komt ons voor dat dit een taak is die
te omvangrijk is voor één mensch; zij veron
derstelt grondige kennis van de Zeeuwsch-
Vlaamsche behoeften, nu en in de toekomst
voldoende contacten met overig Nederland,
maar vooral recht van spreken.
Dit recht van spreken nu kan alleen wor
den verstrekt door de heele bevolking, d.w.z.
door dat gedeelte van de bevolking dat zich
intresseert voor de toekomst van zijn gewest,
daar ieders belangen in nog verbonden zijn
met de mate van welvaart van het heele ge-
1 bied, mogen we veronderstellen dat het hier
vrijwel om de heele bevolking gaat.
j De „Werkgroep" heeft geen ander doel voor
oogen gehad dan het behartigen van de be-
langen van iedere W. Z.-Vlaming.
Ze heeft dit werk op zich genomen in een
tijd van volledige chaos, in een tijd waarin
ieder al overbelast was met allerlei werk
zaamheden, maar ze heeft het op zich geno
men omdat het toch zoo bitter noodzakelijk
was dat de goed willende krachten samen
gingen in het bestrijden van de chaos op alle
gebied.
Nu normale bestuurs organen geleidelijk
aan terugkeeren. en op velerlei gebied nor
male verhoudingen aan het terug keeren zijn,
gaat de W.G. zich bezinnen op haar toekom
stige taak. Misschien zal zij geleidelijk aan
verdwijnen, misschien is er nog veel werk te
doen, dit is nu nog niet duidelijk te overzien.
Maar zij zou voorloopig alvast een mogelijk
heid willen propageeren om de idee die aan
haar ten grondslag ligt te bestendigen. Zij zou
graag zien dat er een lichaam ontstond b.v.
een Vereeniging of stichting die zich ten doel
stelt het behartigen van de belangen op ieder
gebied van West Z.-Vlaanderen.
De W.G. zelf is niet gekozen door de be
volking en weet dat zij zonder meer niet epn
dergelijke vereeniging kan stichten. Maar de
grondgedachte van allen die meegewerkt heb
ben in de W.G. was steeds: Wie het werk
doet is van geen belang, als het werk maar
gebeurt. En zoo ook hier. We stellen ons voor,
een openbare vergadering te beleggen waarin
ieder zijn ideeën naar voren kan brengen en
waarin de bevolking zich kan uitspreken over
wenschelijkheid, aard, werkwijze en leiding
van een dergelijk lichaam. Afs een dergelijk
duurzaam instituut tot stand mocht komen,
dan is een van de grondgedachten der „Werk
groep" bestendigd in een vorm die ieders
instemming kan hebben en die dan ook meer
voldoet aan de „democratische" eischen des
tijds. Wij komen op dit onderwerp terug na
de hierboven aangekondigde vergadering en
hopen dan wat meer uitgewerkte plannen te
kunnen bekend maken. B.
P.S. Het lijkt ons nog wat voorbarig om
reeds te trachten tot een lichaam te komen
dat Oost en West Z.-Vl. omvat, hoewel zoo'n
lichaam tenslotte volgens onze idealen zeker
tot stand moet komen. Voorloopig zijn de pro
blemen in West zoo heel anders dan die in
Oost, dat gescheiden acties doeltreffender
schijnen. Misschien zijn er in Oost Z. VI.
menschen die reeds bezig zijn over deze questie
te denken. Graag zullen we ook hun stem
hooren. B.
Ingezonden Stukken.
Van eenige kanten komt de klacht tot ons,
dat de Schakel zoo weinig ingezonden stukken
opneemt. Klagers hebben gelijk. Was het
Schakeltje wat grooter of kon het tweemaal
per week verschijnen, dan zouden wij meer
plaats hebben voor ingezonden stukken, maar
nu moet er met heel weinig ruimte gewoekerd
worden. Ook mag men niet vergeten, wat de
taak van de Schakel is, n.l. leiding geven bij
de geestelijke en materieele wederopbouw van
ons gewest. Een ingezonden stuk, dat een
wantoestand beschrijft, die intusschen is op
geheven, heeft geen beteekenis meer. We
kregen ook stukken van menschen die in de