Nieuws- en Advertentieblad voor West Z.-Vlaanderen HET STREEKPLAN. Zuid helpt Noord. Samenwerking bij den arbeid. No. 22. Maandag 11 Juni 1945 le Jaargang Drukker-Uitgever: I j| a ffeasf Êujk H®8 1 Pr'Js Per kwartaal f 1,25 Fa. Smoor de Hulster j^J £S||n JLjl Franco per post f 1,40 Boulevard 120 - Breskens TT 1 T1T n T71 Advertenties 7 ct. p. m.m. Weekblad onder Redactie v. d. Werkgroep Wederopbouw West Z.-Vl., Hoofd-Redacteur de heer A. Hoolhorst, Oude Haven 8, Oostburg VI. H e t v e r k e e r. Uit een aantal brieven blijkt ons, dat de belangstel ling voor het toekomstig lot van W. Z.-Vl. in vele kringen niet gering is. Dit stemt tot vreugde en doet de hoop rijzen, dat bij vele belangrijke beslis singen de stem van de bevolking mee zal kunnen tellen. Wij zullen in hierna volgende artikelen gelegenheid hebben de ons toegezonden gedachten over het contact met overig Nederland te be spreken en te toetsen aan de plannen die de autoriteiten koesteren of in on derzoek hebben. Het stemt hoopvol te merken, dat de Planologische Dienst zeer geïnteresseerd is voor het toe komstig lot van Z.-Vl. en dat belang rijke problemen reeds uitvoerig in onderzoek zijn. Een belangrijke zaak, die ten nauwste samenhangt met de questie van meer en beter contact met Noord-Nederland is de vraag hoe het verkeer zich hier in de toekomst zal ontwikkelen. Wel zeker is het, dat het benzine-verkeer zich na de oorlog weer zeer sterk zal uitbreiden. Het is niet onwaarschijnlijk, dat over enkele jaren iedere ilinke boerderij over één of meer eigen vrachtauto's zal beschikken. Voor het contact tusschen de dorpen onder ling en voor het verkeer tusschen Oost en West zal de tram zich mis schien kunnen handhaven, maar dan zal ze zich geheel moeten herzien, door gebruik te gaan maken van Diesel- of electrisch materiaal of van autobussen. Dit wat het korte afstandsverkeer be treft. Veel moeilijker z jn de problemen betreffende het groote verkeer. W. Z.-Vl. heeft een groote invoer, en een nog grooter uitvoer. Voor het vervoer van kunstmest, landbouwpro ducten etc. staan drie wegen open: de auto, het spoor, het schip. Het schip is verreweg het goedkoop ste, maar om het vervoer per schip mogelijk te maken moet er een kanaal gegraven worden en het is niet direct duidelijk of dit zou rendeeren. We kunnen nu alleen nog maar zeggen dat het tot stand komen van een scheep vaartkanaal in W. Z.-Vl. niet tot de onmogelijkheden behoort. De zaak is reeds voor een kostenberekening aan een bureau van deskundigen voorge legd! De kanaalplannen willen we als een onderwerp apart een volgende keer bespreken. Blijkt een kanaal te duur, dan blijft de mogelijkheid van een spoorlijn van W. naar O. aansluitend op het Bel gische of, wat natuurlijk veel wensche- lijker zou zijn op het Hollandsche net in Braband. Het blijft zeer de vraag of de bezwaren van Antwerpen niet onoverkomenlijk zouden blijken indien plannen werden gemaakt voor een spoorbrug over .de Schelde (over het smalle deel bij het dan ingedijkte land van Saeftinge). Maar nog afgezien hier van is het zeer twijfelachtig of een spoorlijn op zulk een traject loonend zou zijn. Voorloopig ziet het naar uit dat de tram zich eenigen tijd zal hand haven, want al wordt er besloten tot het graven van een kanaal, dan zal dit werk zeker niet voor over 5 a 10 jaar zijn uitgevoerd. De eerstvolgende jaren zullen beslissen over het lot van de tram. Misschien willen de directies van de tramlijnen ons eens inlichten over de vraag hoe zij zich de toekomstige ont wikkeling van de tramlijnen in O. en W. Z.-Vl. denken. B. Naast voedsel heeft het Noorden ook werkkrachten noodig. En twee colonnes meisjes hebben zich in een spoedcur sus voorbereid om hulp in de gezin nen te gaan brengen. 2 Juni werden de colonnes geïnstalleerd door den Burgemeester van Oostburg. De eene colonne was reeds in costuum, de ander nog in civiel, maar beide colon nes maakten een kranige en geestdrif tige indruk. De Prot. colonne zal staan onder leiding van Mevr. Bunia (Zuid- zande), de R.-Kath. onder Mej. Hop penbrouwers (Hulst). De Burg. sprak allen toe, wees op de spontaniteit waarmede deze hulp werd aangeboden en hij hoopte op eenig besef van de moeilijkheden, die zouden kunnen komen; onze ervaringen hebben ons wel wat geleerd. Moge men later zeggen: zij hebben gedaan wat zij konden. En van haite hopen allen op een goede harmonie tusschen leiding en meisjes. Tenslotte verklaarde de Burg. de colonne voor geïnstalleerd. Enkele andere sprekers voerden nog het woord, de meisjes zelf zongen hun colonnelied, waarvan wij aanstippen: „Zeeuwsch-Viaamsche ploeg, geef nu je krachten, hulp met de daad, 't leed te verzachten. Breng liefde en troost op de plaats [waar je* staat, 't Gezin is de oorsprong van een [bloeiende staat". En tenslotte werd aan docenten dank gebracht voor hun werk en de goede hoop uitgesproken, dat er in goede samenwerking hulp gegeven moge worden. De colonnes: Cadsandria en W. Z.-Vlaanderen staan gereed om te vertrekken. Voor het herrijzen van Nederland zijn noodig Oorlog in het bedrijfsleven kan elk wederopbouw-programma saboteeren, kan een volk lamleggen, hoe heldhaftig het ook tegen den vijand strijdt Frankri k was in de fabrieken tekort geschoten, voordat het in '40 aan het front tekort schoot. De Franschen kon den niet samenwerken. De werkgevers wilden geen offers brengen. De werk nemerswilden zich niet inspannen. Toen de nood het hoogst was, kon de moed der wanhoop het gebrek aan voorbe reiding niet meer goed maken. Frank rijk was verloren. Wij Nederlanders moeten overwinnen in den strijd voor samenwerking in landbouw en industrie, willen wij tot gezonden wederopbouw komen. Hierin moet iedereen het zijne bijdragen Iedere werknemer, iedere werkgever, iedere vakvereenigingsleider. Er zal hard ge werkt moeten worden om Nederland te doen herrijzen. Wij Nederlanders kunnen gelukkig hard werken. Wij zullen nog veel harder moeten werken dan vroeger. Niet iedereen voor zich zelf, maar allemaal samen voor ons land - wat voor werk wij ook hebben, iedereen op zijn eigen plaats. Wij moe ten werken met alle kracht, die in ons is. Ons land is als een lekgeslagen reddingsboot, en een zware branding staat vlak voor den boeg. Alleen als

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1945 | | pagina 1