Nieuws- en Advertentieblad voor West Z.-Vlaanderen
HET STREEKPLAN.
Zuid helpt Noord.
Samenwerking bij den arbeid.
No. 22. Maandag 11 Juni 1945 le Jaargang
Drukker-Uitgever: I j| a ffeasf Êujk H®8 1 Pr'Js Per kwartaal f 1,25
Fa. Smoor de Hulster j^J £S||n JLjl Franco per post f 1,40
Boulevard 120 - Breskens TT 1 T1T n T71 Advertenties 7 ct. p. m.m.
Weekblad onder Redactie v. d. Werkgroep Wederopbouw West Z.-Vl., Hoofd-Redacteur de heer A. Hoolhorst, Oude Haven 8, Oostburg
VI. H e t v e r k e e r. Uit een aantal
brieven blijkt ons, dat de belangstel
ling voor het toekomstig lot van W.
Z.-Vl. in vele kringen niet gering is.
Dit stemt tot vreugde en doet de hoop
rijzen, dat bij vele belangrijke beslis
singen de stem van de bevolking mee
zal kunnen tellen. Wij zullen in hierna
volgende artikelen gelegenheid hebben
de ons toegezonden gedachten over het
contact met overig Nederland te be
spreken en te toetsen aan de plannen
die de autoriteiten koesteren of in on
derzoek hebben. Het stemt hoopvol te
merken, dat de Planologische Dienst
zeer geïnteresseerd is voor het toe
komstig lot van Z.-Vl. en dat belang
rijke problemen reeds uitvoerig in
onderzoek zijn. Een belangrijke zaak,
die ten nauwste samenhangt met de
questie van meer en beter contact met
Noord-Nederland is de vraag hoe het
verkeer zich hier in de toekomst zal
ontwikkelen. Wel zeker is het, dat het
benzine-verkeer zich na de oorlog weer
zeer sterk zal uitbreiden. Het is niet
onwaarschijnlijk, dat over enkele jaren
iedere ilinke boerderij over één of meer
eigen vrachtauto's zal beschikken. Voor
het contact tusschen de dorpen onder
ling en voor het verkeer tusschen
Oost en West zal de tram zich mis
schien kunnen handhaven, maar dan
zal ze zich geheel moeten herzien, door
gebruik te gaan maken van Diesel- of
electrisch materiaal of van autobussen.
Dit wat het korte afstandsverkeer be
treft. Veel moeilijker z jn de problemen
betreffende het groote verkeer.
W. Z.-Vl. heeft een groote invoer,
en een nog grooter uitvoer. Voor het
vervoer van kunstmest, landbouwpro
ducten etc. staan drie wegen open:
de auto, het spoor, het schip.
Het schip is verreweg het goedkoop
ste, maar om het vervoer per schip
mogelijk te maken moet er een kanaal
gegraven worden en het is niet direct
duidelijk of dit zou rendeeren. We
kunnen nu alleen nog maar zeggen dat
het tot stand komen van een scheep
vaartkanaal in W. Z.-Vl. niet tot de
onmogelijkheden behoort. De zaak is
reeds voor een kostenberekening aan
een bureau van deskundigen voorge
legd! De kanaalplannen willen we als
een onderwerp apart een volgende keer
bespreken.
Blijkt een kanaal te duur, dan blijft
de mogelijkheid van een spoorlijn van
W. naar O. aansluitend op het Bel
gische of, wat natuurlijk veel wensche-
lijker zou zijn op het Hollandsche net
in Braband. Het blijft zeer de vraag
of de bezwaren van Antwerpen niet
onoverkomenlijk zouden blijken indien
plannen werden gemaakt voor een
spoorbrug over .de Schelde (over het
smalle deel bij het dan ingedijkte land
van Saeftinge). Maar nog afgezien hier
van is het zeer twijfelachtig of een
spoorlijn op zulk een traject loonend
zou zijn. Voorloopig ziet het naar uit
dat de tram zich eenigen tijd zal hand
haven, want al wordt er besloten tot
het graven van een kanaal, dan zal dit
werk zeker niet voor over 5 a 10 jaar
zijn uitgevoerd. De eerstvolgende jaren
zullen beslissen over het lot van de
tram.
Misschien willen de directies van de
tramlijnen ons eens inlichten over de
vraag hoe zij zich de toekomstige ont
wikkeling van de tramlijnen in O. en
W. Z.-Vl. denken. B.
Naast voedsel heeft het Noorden ook
werkkrachten noodig. En twee colonnes
meisjes hebben zich in een spoedcur
sus voorbereid om hulp in de gezin
nen te gaan brengen. 2 Juni werden
de colonnes geïnstalleerd door den
Burgemeester van Oostburg. De eene
colonne was reeds in costuum, de
ander nog in civiel, maar beide colon
nes maakten een kranige en geestdrif
tige indruk. De Prot. colonne zal staan
onder leiding van Mevr. Bunia (Zuid-
zande), de R.-Kath. onder Mej. Hop
penbrouwers (Hulst).
De Burg. sprak allen toe, wees op
de spontaniteit waarmede deze hulp
werd aangeboden en hij hoopte op
eenig besef van de moeilijkheden, die
zouden kunnen komen; onze ervaringen
hebben ons wel wat geleerd. Moge
men later zeggen: zij hebben gedaan
wat zij konden. En van haite hopen
allen op een goede harmonie tusschen
leiding en meisjes. Tenslotte verklaarde
de Burg. de colonne voor geïnstalleerd.
Enkele andere sprekers voerden nog
het woord, de meisjes zelf zongen hun
colonnelied, waarvan wij aanstippen:
„Zeeuwsch-Viaamsche ploeg,
geef nu je krachten,
hulp met de daad,
't leed te verzachten.
Breng liefde en troost op de plaats
[waar je* staat,
't Gezin is de oorsprong van een
[bloeiende staat".
En tenslotte werd aan docenten dank
gebracht voor hun werk en de goede
hoop uitgesproken, dat er in goede
samenwerking hulp gegeven moge
worden. De colonnes: Cadsandria en
W. Z.-Vlaanderen staan gereed om te
vertrekken.
Voor het herrijzen van Nederland
zijn noodig
Oorlog in het bedrijfsleven kan elk
wederopbouw-programma saboteeren,
kan een volk lamleggen, hoe heldhaftig
het ook tegen den vijand strijdt
Frankri k was in de fabrieken tekort
geschoten, voordat het in '40 aan het
front tekort schoot. De Franschen kon
den niet samenwerken. De werkgevers
wilden geen offers brengen. De werk
nemerswilden zich niet inspannen. Toen
de nood het hoogst was, kon de moed
der wanhoop het gebrek aan voorbe
reiding niet meer goed maken. Frank
rijk was verloren.
Wij Nederlanders moeten overwinnen
in den strijd voor samenwerking in
landbouw en industrie, willen wij tot
gezonden wederopbouw komen. Hierin
moet iedereen het zijne bijdragen Iedere
werknemer, iedere werkgever, iedere
vakvereenigingsleider. Er zal hard ge
werkt moeten worden om Nederland
te doen herrijzen. Wij Nederlanders
kunnen gelukkig hard werken. Wij
zullen nog veel harder moeten werken
dan vroeger. Niet iedereen voor zich
zelf, maar allemaal samen voor ons
land - wat voor werk wij ook hebben,
iedereen op zijn eigen plaats. Wij moe
ten werken met alle kracht, die in ons
is. Ons land is als een lekgeslagen
reddingsboot, en een zware branding
staat vlak voor den boeg. Alleen als