DE SCHAKEL
Nieuws- en Advertentieblad voor West Z.-Vlaanderen
BALANS.
HET STREEKPLAN.
No. 14
Vrijdag 13 April 1945
le Jaargang
Drukker-Uitgever:
Fa. Smoor de Hulster
Boulevard 120 - Breskens
Prijs per kwartaal f 1,25
Franco per post f 1,40
Advertenties 7 ct. p. m.m.
Weekblad onder Redactie v. d. Werkgroep Wederopbouw West Z.-Vl., Hoofd-Redacteur de heer A. Hoolhorst, Oude Haven 8, Oostburg
Het is nauwelijks te ge ooven, dat er
al weer b ina een half jaar verloopen
is, sedert de oorlogswoede over onze
streek raasde. Door de felheid van de
slagen liggen ze nog vers in ons ge-
heugen, maar ondertusschen ging het
leven voort, anders dan voordien, maar
voort ging het. Eerst werden wij als
het ware geleid door onze vers'agen-
heid en veroijstering over alle ellende,
dan keerde de bezinning te ug, bij den
een vlug, bij den ander langzaam en
kwam het inzicht, dat er weer aange
pakt moest worden. Het werk werd weer
ter hand genomen. De moeilijkheden
waren grootvele posten waren onbezet,
veel materiaal was verloren gegaan, de
ges oten keten van het bestuursapp iraat
was verbroken Het Militair Gezag kwam
als geheel nieuwe ins elling, het moes*
aan ons wennen en wij aan dat Gezag
Achter dat M litair Gezag ston len en
staan nog steids de Geallieerden, di -
wilden, dat de zaken weer op gang
kwamen Boven !ien zorgden zij, dat er
met hun beperkte middelen weer aan
voer kwam van verschillende nood
zakelijke dingen. Weinig'n we en, hoe
hard er te Sluiskil door Civil Affairs
gewerkt wordt, dit apparaat treed' we -
nig naar buiten, maar per slot van re
kening draa't alles om deze weinige
Engelsche officieren En nu weten wij
wel, dat er nog enkele van onze men
schen ontevreden zijn ontevreden over
biskwie zonder su'ker, ontevreden over
te weinig chocolade, die zij langen tijd
alleen door de Duitschers hadden zien
eten, ontevreden over te weini? ciga-
retten, ontevreden over te weinig ben
zine. Zulke lieden ve'd'enen nog twin
tig jaar oorlog en b'ze'ting, maar nu
opsluiting De norma'e mensch ziet dat
er op stoffelijk gebied al heel wat ver
beterd is en nog verbeteren zal. En
veel van deze sfoffe'ijke vcbe'eringen
danken wij aan de Geallieerden door
de bemoeiïncen van Civil Affairs Ook
u t eigen kracht is heel wat bereikt
velen hebhen weer e!ectri<ch licht en
waterleiding, de telefoon werkt weer,
we hebben weer kranten, waar we vrii
onze meening in kunnen zeggen A's
men de balans oomaakt, komt men tot
de s'otsom, dat er nog veel niet klopt,
maar dat er toch al heel wat bereikt
is. Er wordt door velen hard gewerkt
onder de moeilijkste omstandigheden,
zeebooten trotseeren het duikbootgevaar
om óns te bevoorraden, marn n van de
openbare bedrijven werken vaak met
het slechts denkbare gereedschap, aan
de oorlogsfronten spannen dageli)ks dui
zenden van onze geallieerde vrienden
zich in om de wereld een duurzame
vrede te brengen. Ook van den arbeid
kunnen we de balans opmakendan
vinden wij, dat deze, ondanks veel
Nederlandsche inspanning, toch door
slaat naar de Geallieerde kant. Er zijn
nog teveel van onze menschen, die hun
juiste houding in dezen tijd niet gevon
den hebben, die nog niet de fut heb
ben herkregen om hard aan te pakken,
die nóg niet beseffen, dat de oorlog
mede door o s gewonnen moet worden
Hoe weinig b grip ontmoet men, als
en zegt, dat het noodig is om een
uu" langer oer dag op het kantoor te
?.i ten om daardoor een kracht voor
Noord Nederland vrij te maken, welk
verzet wekt het, als men naar de vrije
Zaterdagmiddag wi;si Het is niet nco
dig. dat wij allen aan de directe ge
vechtsfronten staan, ook het thuisfront
is belangrijk Veen zijn hier aange
treden als goede soldaten. Laten nu ook
d Luwen aantreden, in het voors'e
gelid van het thuisfront Straks komt
Nederland vrij en dan zullen zij van
..boven de rivieren vragen ..Wat deed
gij toen gil b vrijd waart Wee hem.
di dan zal moeten zeggen, dat hij cp
het appèl ontbrak 1
H
2. Wat is een streekplan.
Dit is het beste duidelijk te maken
door de gedachtegang te volgen van
hem die het heeft te ontwerpen. Deze
is ongeveer zoo: Er moeten weer pl.m.
2800Ó menschen worden ondergebracht
in W. Z.-Vl en er moeten dus weer
huizen komen. De tijden zijn voorbij
dat ieder zich een huis bouwt op de
plaats en de wijze zooals hem dat
goeddunkt. Onze huizen zullen in de
toekomst uitsluitend kunnen worden
gebouwd in het kader van een dorps-
of stadsplan dat door de hiervoor be
noemde architect eerst wordt ontworpen.
Maar, we moeten niet alleen wonen,
we moeten ook werken, en in W. Z.-
Vl. beteekent dat vooral: de grond be
bouwen, veetelen, handeldrijven, de
Schelde bevaren (vrachtvaart en vis-
scherij). Voorts zullen er de oude in
dustrieën weer verrijzen, naast misschien
geheel nieuwe en ook het vreemdelingen
verkeer zal weer 'n plaats gaan innemen.
Om nu al deze takken van bestaan
zooveel mogelijk te doen bloeien is er
allereerst een goede organisatie van
de heele streek noodig. Aan deze orga
nisatie dient een schema ten grondslag
te liggen: het streekplan. Dit is dus
het plan dat leiding geeft aan de op
bouw van een gebied, en dat er uit-
teraard naar streeft deze opbouw zoo
danig te doen geschieden, dat zooveel
mogelijk wordt voldaan aan alle be
staande eischen en behoeften op ieder
terrein des levens.
Het streekplan omvat dus het geheel,
en is wel te onderscheiden van de al
even genoemde plannen voor de op
bouw van onze dorpen en stadjes, de
z.g. uitbreidingsplannen, beter genoemd
dorps- of stadsplannen. Natuurlijk staan
beide plannen in nauw contact met el
kaar. Zoo heeft b.v. Ir. Klokke opdracht
gekregen om een plan voor Oostburg
te ontwerpen. Zijn eerste streven zal
zijn om van het centrum van W. Z.-Vl.
een schoon en doeltreffend geheel te
maken voor de Oostburgers zelf, maar
bovendien zal zijn Oostburgsche plan
zich hebben te voegen naar het plan
voor de geheele streek, doordat Oost
burg èn als verkeerscentrum, èn als
onderwijs en marktcentrum zal hebben
te voldoen aan eischen die het heele
dist ct stelt.
Niet alleen heeft de ontwerper van
een streekplan rekening te houden met
de behoeften van dit oogenblik, hij
heeft ook de blik op de toekomst ge
richt te houden. Hij moet er zich b.v.
een voorstelling van maken hoe het
verkeer zich zal ontwikkelen na de
oorlog. Heeft de tram nog een reden
van bestaan, of zal alles per auto gaan?
Moet er een scheepvaart-verbinding
komen met het Belgische en Holland-
sche kanalenstelsel, of moet er een
spoorweg komen?
Uit deze gerichtheid op steeds wis-