DE SCHAKEL Nieuws- en Advertentieblad voor West Z.-Vlaanderen BALANS. HET STREEKPLAN. No. 14 Vrijdag 13 April 1945 le Jaargang Drukker-Uitgever: Fa. Smoor de Hulster Boulevard 120 - Breskens Prijs per kwartaal f 1,25 Franco per post f 1,40 Advertenties 7 ct. p. m.m. Weekblad onder Redactie v. d. Werkgroep Wederopbouw West Z.-Vl., Hoofd-Redacteur de heer A. Hoolhorst, Oude Haven 8, Oostburg Het is nauwelijks te ge ooven, dat er al weer b ina een half jaar verloopen is, sedert de oorlogswoede over onze streek raasde. Door de felheid van de slagen liggen ze nog vers in ons ge- heugen, maar ondertusschen ging het leven voort, anders dan voordien, maar voort ging het. Eerst werden wij als het ware geleid door onze vers'agen- heid en veroijstering over alle ellende, dan keerde de bezinning te ug, bij den een vlug, bij den ander langzaam en kwam het inzicht, dat er weer aange pakt moest worden. Het werk werd weer ter hand genomen. De moeilijkheden waren grootvele posten waren onbezet, veel materiaal was verloren gegaan, de ges oten keten van het bestuursapp iraat was verbroken Het Militair Gezag kwam als geheel nieuwe ins elling, het moes* aan ons wennen en wij aan dat Gezag Achter dat M litair Gezag ston len en staan nog steids de Geallieerden, di - wilden, dat de zaken weer op gang kwamen Boven !ien zorgden zij, dat er met hun beperkte middelen weer aan voer kwam van verschillende nood zakelijke dingen. Weinig'n we en, hoe hard er te Sluiskil door Civil Affairs gewerkt wordt, dit apparaat treed' we - nig naar buiten, maar per slot van re kening draa't alles om deze weinige Engelsche officieren En nu weten wij wel, dat er nog enkele van onze men schen ontevreden zijn ontevreden over biskwie zonder su'ker, ontevreden over te weinig chocolade, die zij langen tijd alleen door de Duitschers hadden zien eten, ontevreden over te weini? ciga- retten, ontevreden over te weinig ben zine. Zulke lieden ve'd'enen nog twin tig jaar oorlog en b'ze'ting, maar nu opsluiting De norma'e mensch ziet dat er op stoffelijk gebied al heel wat ver beterd is en nog verbeteren zal. En veel van deze sfoffe'ijke vcbe'eringen danken wij aan de Geallieerden door de bemoeiïncen van Civil Affairs Ook u t eigen kracht is heel wat bereikt velen hebhen weer e!ectri<ch licht en waterleiding, de telefoon werkt weer, we hebben weer kranten, waar we vrii onze meening in kunnen zeggen A's men de balans oomaakt, komt men tot de s'otsom, dat er nog veel niet klopt, maar dat er toch al heel wat bereikt is. Er wordt door velen hard gewerkt onder de moeilijkste omstandigheden, zeebooten trotseeren het duikbootgevaar om óns te bevoorraden, marn n van de openbare bedrijven werken vaak met het slechts denkbare gereedschap, aan de oorlogsfronten spannen dageli)ks dui zenden van onze geallieerde vrienden zich in om de wereld een duurzame vrede te brengen. Ook van den arbeid kunnen we de balans opmakendan vinden wij, dat deze, ondanks veel Nederlandsche inspanning, toch door slaat naar de Geallieerde kant. Er zijn nog teveel van onze menschen, die hun juiste houding in dezen tijd niet gevon den hebben, die nog niet de fut heb ben herkregen om hard aan te pakken, die nóg niet beseffen, dat de oorlog mede door o s gewonnen moet worden Hoe weinig b grip ontmoet men, als en zegt, dat het noodig is om een uu" langer oer dag op het kantoor te ?.i ten om daardoor een kracht voor Noord Nederland vrij te maken, welk verzet wekt het, als men naar de vrije Zaterdagmiddag wi;si Het is niet nco dig. dat wij allen aan de directe ge vechtsfronten staan, ook het thuisfront is belangrijk Veen zijn hier aange treden als goede soldaten. Laten nu ook d Luwen aantreden, in het voors'e gelid van het thuisfront Straks komt Nederland vrij en dan zullen zij van ..boven de rivieren vragen ..Wat deed gij toen gil b vrijd waart Wee hem. di dan zal moeten zeggen, dat hij cp het appèl ontbrak 1 H 2. Wat is een streekplan. Dit is het beste duidelijk te maken door de gedachtegang te volgen van hem die het heeft te ontwerpen. Deze is ongeveer zoo: Er moeten weer pl.m. 2800Ó menschen worden ondergebracht in W. Z.-Vl en er moeten dus weer huizen komen. De tijden zijn voorbij dat ieder zich een huis bouwt op de plaats en de wijze zooals hem dat goeddunkt. Onze huizen zullen in de toekomst uitsluitend kunnen worden gebouwd in het kader van een dorps- of stadsplan dat door de hiervoor be noemde architect eerst wordt ontworpen. Maar, we moeten niet alleen wonen, we moeten ook werken, en in W. Z.- Vl. beteekent dat vooral: de grond be bouwen, veetelen, handeldrijven, de Schelde bevaren (vrachtvaart en vis- scherij). Voorts zullen er de oude in dustrieën weer verrijzen, naast misschien geheel nieuwe en ook het vreemdelingen verkeer zal weer 'n plaats gaan innemen. Om nu al deze takken van bestaan zooveel mogelijk te doen bloeien is er allereerst een goede organisatie van de heele streek noodig. Aan deze orga nisatie dient een schema ten grondslag te liggen: het streekplan. Dit is dus het plan dat leiding geeft aan de op bouw van een gebied, en dat er uit- teraard naar streeft deze opbouw zoo danig te doen geschieden, dat zooveel mogelijk wordt voldaan aan alle be staande eischen en behoeften op ieder terrein des levens. Het streekplan omvat dus het geheel, en is wel te onderscheiden van de al even genoemde plannen voor de op bouw van onze dorpen en stadjes, de z.g. uitbreidingsplannen, beter genoemd dorps- of stadsplannen. Natuurlijk staan beide plannen in nauw contact met el kaar. Zoo heeft b.v. Ir. Klokke opdracht gekregen om een plan voor Oostburg te ontwerpen. Zijn eerste streven zal zijn om van het centrum van W. Z.-Vl. een schoon en doeltreffend geheel te maken voor de Oostburgers zelf, maar bovendien zal zijn Oostburgsche plan zich hebben te voegen naar het plan voor de geheele streek, doordat Oost burg èn als verkeerscentrum, èn als onderwijs en marktcentrum zal hebben te voldoen aan eischen die het heele dist ct stelt. Niet alleen heeft de ontwerper van een streekplan rekening te houden met de behoeften van dit oogenblik, hij heeft ook de blik op de toekomst ge richt te houden. Hij moet er zich b.v. een voorstelling van maken hoe het verkeer zich zal ontwikkelen na de oorlog. Heeft de tram nog een reden van bestaan, of zal alles per auto gaan? Moet er een scheepvaart-verbinding komen met het Belgische en Holland- sche kanalenstelsel, of moet er een spoorweg komen? Uit deze gerichtheid op steeds wis-

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1945 | | pagina 1