Nieuws- en Advertentieblad voor V/est Z.-Vlaanderen
POLITIEKE VERNIEUWING.
HET STREEKPLAN.
No. 13
Drukker-Uitgever:
Fa. Smoor de Hulster
Boulevard 120 - Breskens
Vrijdag 6 April 1945
le Jaargang
Prijs per kwartaal f 1,25
Franco per post f 1,40
Advertenties 7 ct. p. m.m.
Weekblad onder Redactie v, d. Werkgroep Wederopbouw West Z.-Vl., Hoofd-Redacteur de heer A. Hoolhorst, Oude Haven 8, Oostburg
II.
Als wij spreken over politieke ver
nieuwing, dan bedoelen wij natuurlijk
een verandering ten goede. Maar om
tot verbetering te komen is het in de
eerste plaats noodig, dat het materiaal,
waarmee gewerkt wordt, goed is en
dit blijft bij de politiek een zeer moeilijk
probleem, doordat het te gebruiken
materiaal menschen zijn. En aan die
menschen mankeert helaas nog wel het
een en ander. Eigenbaat en eerzucht
zijn geen zeldzame verschijnselen! En
deze uit te roeien? Veel zal al gewon
nen zijn, als de meerderheid van onze
menschen voldoende belangstelling zal
hebben voor het staatsbestuur, als velen
met welwillende critiek de gebeurtenis
sen volgen en daardoor in staat zijn
direct de vinger op een zwakke plek
te leggen. Dan zullen baatzucht en eer
zucht zeker minder kans hebben. Wij
kunnen alleen werken met principieele
menschen.
Welke wegen zijn nu reeds genoemd
om tot hernieuwing op politiek gebied
te komen. In de eerste plaats is er
de strooming, die dezelfde weg weer
wil volgen als voor 1940, maar dan in
zuiverder vorm, een politieke tweede
kamer met wat minder partijen en par
tijtjes en alleen menschen er in, die
volkomen eerlijk en zonder aanzien des
persoons de landsbelangen willen be
hartigen. De vraag rijst dan, welke de
politieke partijen zullen zijn en welke
garantie er gegeven kan worden, dat
ook op de duur de kamerleden hun
taak volkomen naar behooren zullen
vervullen. Een waarborg tegen totale
verpolitiking zou dan kunnen bestaan
in een ministerie van vakmenschen, dus
niet gekozen uit de politieke partijen,
maar uit de meest deskundigen op hun
gebied. Krijgt zoo'n specialisten-kabinet
dan een stevig gezag, dan zou er reeds
heel wat tegen excessen bereikt zijn.
Nog een stap verder gaan zij, die de
politieke tweede kamer willen vervangen
door een belangen tweede kamer, dus
een volksvertegenwoordiging, niet ge
kozen uit de politieke partijen, maar
uit de verschillende belangengroepen,
uit handel, industrie, landbouw enz.,
dus een corperatieve vertegenwoordi
ging, waarnaast dan een politieke eerste
kamer zou bestaan om toezicht te hou
den, dat de Nederlandsche wetgeving
de oude en beproefde tradities zou vol
gen. Wij weten zeer goed. dat de
Nederlander zeer gesteld is op zijn
politiek, maar aan de andere kant heeft
hij ook een open oog voor zijn eigen
belang en dit zou in een corporatieve
kamer toch zeker tot zijn recht komen.
Een derde weg, die gewezen wordt is
die van de politieke tweede kamer met
wat minder bevoegdheid en daarnaast
een economische kamer, dus ook weer
samengesteld uit de verschillende be
langengroepen.
Mogelijkheden zijn er genoeg, het is
zaak, om door eerlijk overleg tot een
juist compromis te komen. Daarvoor is
noodig, dat de Nederlandsche man en
de Nederlandsche vrouw zich reeds
thans bezinnen, opdat, als zij straks
weer tot de stembus opgeroepen wor
den met zooveel mogelijk kennis van
zaken mee zullen beslissen over het lot
van ons Vaderland. H
I. Inleiding.
W. Z.-Vl. moet zoo spoedig mogelijk
worden herbouwd. En het moet goed
worden opgebouwd, want het is één
van de belangrijkste voedsel producee-
rende gebieden van Nederland gewor
den. En het zal nog aan belangrijkheid
kunnen winnen door een doeltreffende
reorganisatie. Door de groote verwoes-
t'ngen is deze reorganisatie veel ge
makkelijker geworden daar allerlei ob
stakels verdwenen zijn.
In een goed georganiseerde wereld
neemt ieder land natuurlijk zijn plaats
in, harmonisch verbonden met de buur
landen. Ieder land vormt als het ware
een onmisbaar orgaan in het groote
wereldlichaam. Ieder land moet echter
ook weer een gezond geheel zijn waarin
de provinciën hun logische plaats heb
ben. Aldus afdalende komen wij tot
steeds kleinere eenheden: provincie,
district, gemeente, dorp, huis. Deze alle
hooren harmonisch in en naast elkaar
te passen, wil het geheel soepel kun
nen functioneeren.
Hoewel W. Z.-Vl. in innig contact
leeft met zijn omgeving, vormt het door
zijn natuurlijke beslotenheid tusschen
zee en Belgische grens, toch een m.o.m.
in zichzelf besloten eenheid. Bij de
wederopbouw zullen dus zoowel deze
eenheid, als het contact naar buiten ter
sprake moeten komen. Moge W. Z.-Vl.
veel hebben verloren door deze oorlog,
gewonnen heeft het zonder twijfel de
mogelijkheid om in velerlei opzicht doel
treffender herbouwd te kunnen worden.
Maar, om te komen tot een zoo prac-
tisch mogelijk geheel is er zeer veel
dat van te voren overdacht moet wor
den. Al deze gedachten worden ten
slotte samengevat in het plan dat aan
de opbouw ten grondslag zal komen
te liggen: het Streekplan W. Z.-Vl
Meestal kunnen nieuwe streek- en
uitbreidingsplannen niet radicaal worden
doorgevoerd, daar de bestaande toe
standen zulks beletten. Men moet dan
volstaan met compromis oplossingen.
Door de verwoestingen zal men bij ons
zeer radicaal te werk kunnen gaan.
Enkele verkeersknooppunten die verre
van ideaal waren (denk b.v. aan de
markt te Oostburg) zullen veel beter
kunnen worden herbouwd. Zoo zullen
ook zonder twijfel enkele dorpen aan
schoonheid winnen.
De vraagstukken die van te voren
bekeken moeten worden zijn legio, en
van velerlei aard o.a. politieken, econo-
mischen, cultureelen, biologischen aard.
Het is ons plan in een serie korte ar
tikelen deze problemen aan te snijden
en zoo onder de aandacht van de be
volking te brengen. Het ligt immers
niet in ons om af te wachten hoe men
W. Z.-Vl. voor ons herbouwd. Wil het
woord van H.M. de Koningin in ver
vulling gaan dat W. Z.-Vl. schooner
zal herrijzen dan het was, dan zullen
we zelf aan moeten pakken en er ons
een voorstelling van moeten maken hoe
wij ons een ideaal W. Z.-Vl. denken.
En dit ideaal zal dan moeten worden
opgebouwd. De Schakel en de Werk
groep willen hierin graag leiding geven,
voor zoover dat in hun vermogen ligt.
Ieder die naar aanleiding van de vol
gende artikelen ideeën of vragen heeft
wordt uitgenoodigd deze ter kennis
van de redactie te brengen. Zij komen
dan meteen onder oogen van Ir. de
Vink, pl.v. directeur van de Zeeuwsche
Planologische dienst, met wien wij