MILITAIR GEZAG.
PLAATSELIJK NIEUWS.
INGEZONDEN.
Het is verboden zich te bevinden
2 K.M. van de Schelde in het bezit van
fototoestel of kijker.
De Militaire Commissaris van
het district Z.-Vlaanderen
De Kapitein ter Zee K. M.
J. VAN LEEUWEN.
-0
MIJNENRUIMERS.
Dezer dagen is de eerste ploeg
mijnenruimers haar mooie taak, ons
land weer veilig te maken, begonnen.
Een tweede ploeg wordt thans samen
gesteld. Er is ook nog plaats voor U.
Meldt U nog heden voor inlichtingen
aan het bureau Militair Gezag te Groede.
0
VERBOD BIJENVERVOER.
In verband met een onder de bijen
volken in West Zeeuwsch-Vlaanderen
heerschende besmettelijke ziekte wordt
er op gewezen dat het verbod om bijen
vandaar naar Oost Zeeuwsch-Vlaanderen
te vervoeren, gehandhaafd blijft.
Bekendmaking van het
Centraaltransportbureau
Door de Regeering zullen een aantal vracht
auto's ter beschikking worden gesteld van
het Civiele Verkeer. Belanghebbenden kun
nen aanvragen om toewijzing van een zoo
danige vrachtauto richten tot den Rijksinspec
teur van het Verkeer in hun district.
De aanvragen moeten vóór 10 Februari e.k.
ten kantore der Rijksinspecteurs aanwezig zijn.
Het kantoor der Rijksverkeersinspectie voor
de Prov. Zeeland is gevestigd te Middelburg,
Rouaansche Kaai 23.
De Gemachtigde voor het Wegverkeer,
Mr. G. M. J. HF.NKET.
Sluis. In deze gemeente is een
werkgemeenschap Wederopbouw ge'
vormd welke ten doel heeft eenerzijds
het bevoegd gezag van advies te dienen,
anderzijds maatregelen door dit gezag
genomen aan het publiek duidelijk te
maken. Het adviseeren geschiedt recht
streeks aan den burgemeester en meestal
via de werkgroep wederopbouw, waar
over in het vorige nummer van dit blad
is gesproken, aan andere autoriteiten.
Dikwijls zijn er klachten soms ge
grond, heel dikwijls echter ook niet, of
kan de instantie die er voor aansprake
lijk wordt gesteld er niets aan veranderen.
De werkgemeenschap wil nu de klach
ten van het publiek opvangen, nagaan
in hoeverre ze juist zouden kunnen zijn
om vervolgens bij de betreffende auto
riteiten te informeeren en adviseeren.
Daarentegen beschouwt ze het als haar
plicht de bevolking er op te wijzen dat
veel voorschriften, hoe onbillijk ze ook
schijnen, genomen zijn in het algemeen
belang. Dat daarbij soms persoonlijke
belangen geschaad worden is nu een
maal een onvermijdelijk gevolg. Voor
gezonde, opbouwende critiek staat de
werkgemeenschap steeds open.
Leden van de werkgemeenschap zijn:
B. Baas, Petrus Boes, H. Bogaard, gem.
opzichter, A. Barendse, L. de Broek,
H. H. Blondeel, P. van Daalen, J. de
Feijter, A. van Hoorikx, J. P. van der
Leeuw, A. v. d. Oever, R. Plasschaert.
S. Meeuwsen, G. Vennix en P. Verhage.
Geadviseerd is reeds over: voedsel
voorziening, distributie, het bewakings
kamp, Roode Kruis enz. Door bemidde
ling van de werkgemeenschap zal ge
tracht worden in de zaal van Grahame
films te draaien, een kleine bibliotheek
te krijgen, een Nederlandsche en Pool-
sche arts naar hier te laten komen om
een lezing te houden over de Gestapo"
en 31 Jan. (de jaardag van Prinses
Beatrix) een feestelijk karakter te geven.
0
Oostburg. Toen een zoon van
den slager B. alhier voor de „aardig
heid" een jachtgeweer, dat hij onbevoegd
voorhanden had, wilde afschieten, sprong
het wapen uit elkaar. Hij h?d het n 1.
geladen met een z.g. sabotagepatroon.
Het gevolg was dat hij vrij ernstig ge
wond aan gelaat en handen in het
ziekenhuis moest worden opgenomen.
WAAROM?
Het zal nu zachtjes aan wel bekend
zijn, hoe zwaar en omvangrijk het Weste
lijk deel van Z.-Vlaanderen door het
jongste oorlogsgeweld is getroffen. Des
te onbegrijpelijker is het, dat nog steeds
geen oplossing is gevonden voor de
verregaande bevoorrechting van het
Oostelijk deel vergeleken bij ons gewest.
In Kloosterzande is op alle achterstallge
bonnen kolen geleverd, zoo ook in
Philippine en andere plaatsen, terwijl
in het land van Cadzand sedert de be
vrijding slechts 75 k.g. kolen verstrekt
is en dat nog niet aan iedereen. Ik per
soonlijk heb b.v. nog niets gekregen,
daar mijn leverancier uitgebrand en ge-
evacueerd is en de andere handelaren
nauwelijks genoeg hebben voor eigen
klanten. Weet U, lezer, wat het betee-
kenen wil in deze kou in een huis waar
de vensters met planken dicht zijn,
zonder brandstof te zitten? Degene, die
de brandstoffenvoorzieningin Zeeuwsch-
Vlaanderen verzorgt, zeker niet!
Dan het punt bonaanwijzing. De win
kelier heeft hier niets meer in voorraad,
zoodat na bekendmaking der bonnen,
eerst de klant, daarna de winkelier en
vervolgens de grossier zijn bonnen in
levert. Met het onaangename gevolg dat
de klant op zijn minst, maar meestal
langer dan 14 dagen op de zoo hoog
noodige levensmiddelen moet wachten.
In Terneuzen b.v. stapt de huisvrouw
reeds de eerste dag naar de winkel en
heeft alles. Als er van bevoorrechting
sprake zou zijn, zou het toch wel om
gekeerd moeten zijn, daar zeker 75 pCt.
van de bevolking in W. het kleine voor
raadje dat ze nog had, door het oor
logsgeweld is kwijtgeraakt. In Oost is
zeeppoeder verstrekt, maar hier niets
van dien aard, terwijl toch het schurft-
en diphterie-gevaar, vooral in getroffen
gebieden, verre van denkbeeldig is. Ik
vind de boer te respecteeren, die op
zijn bedrijf blijft om te redden wat er
te redden valt. In plaats van het zeer
zeker gemakkelijker „evacueeren" te ver
kiezen. Hij verdient de sympathie van
ons alle. Ik ken er zulken, die. iedere
dag hutspot eten omdat zij maar een
pan hebben. Waarom worden er in
Terneuzen wel pannen en serviesgoed
verstrekt en niet hier, terwijl er ook hier
toestanden zijn op huishoudelijk gebied
die hoog noodig om verbetering roepen.
Verder de melkvoorziening. Het groot
ste deel van de melkkoeien is weg in
W., zoodat het begrijpelijk is dat niet
op alle bonnen melk verstrekt kan wor
den. Persoonlijk heb ik kleine kinderen,
zoodat ik volle melk-bonnen heb. In 3
weken heb ik hierop echter geen melk
kunnen krijgen. Ik was er al mee ver
zoend, het is er niet, dus nog maar even
de tanden op elkaar. Maar nu wordt in
Terneuzen, waar geen voldoende volle
melk aanwezig is, het tekort aangevuld
met busjes melk. Waarom daar dan alles
wel en hier niet We weten het allen,
het vervoer is moeilijk en er zijn nog
massa's andere moeilijkheden. Maar we
ten de heeren, die de voedsel- en brand-
stoffenvoorziening hier regelen, wel goed
hoe zwaar en verantwoordelijk de taak
is, die op hun schouders rust? Nu wordt
gelukkig niet meer alles voorgezegd
door „Verordnung zus en zoo" maar nu
komt het aan op eigen iniatief; door
pakken, helpen een oplossing te vinden
en niet maar afwachten wat er wellicht
vanuit het Oostelijk deel gedecreteerd