De deur staat altij
Peter Polfliet. conciërge
de HZ krant
31
de HZ kranl
Open Dagen
Oriëntatiedag
Dag van de talen
Met bijna vierduizend studen
ten uit binnen- en buitenland
is de Hogeschool Zeeland het
grootste onderwijsinstituut in
de provincie. De afgelopen
jaren heeft dit kenniscentrum
zich nadrukkelijk in de
belangstelling geplaatst met
een reeks opvallende initiatie
ven. In de wisselwerking met
het bedrijfsleven, in de keuze
voor nieuwe opleidingen en
als voorloper bij de toepassing
van digitaal onderwijs. Een
gesprek met directeur
bedrijfsbetrekkingen A. J. C. M.
Vermunt over de mogelijkhe
den van een hogeschool die
nog overzichtelijk is.
Peter Polfliet noemt zichzelf
'meewerkend voorman' hij de
conciërgerie. 'Kende je dat
woord niet? liet bestaat toch
echt hoor. Tussen het Louvre
en de Notre Dame in Parijs is
er een gebouw dat zo genoemd
wordt. Daar woonde de huis
meester van de koning.
Op de Edisonweg hebben we 3
fulltime conciërges, 1 parttime
en 3 assistent-conciërges. Dat
zijn studenten, die we werven
via TWZ, het uitzendbureau.
Op de Boulevard zijn er
2 fulltime conciërges. Dat is
bij elkaar een hele club. maar
nog komen we mensuren
tekort.'
Van pas
6
Beetje thuis
Zelfdiscipline van
studenten toegenomen
Geen boeman
Strand
Serieuzer
De Hogeschool Zeeland is present op
de jaarlijkse middag voor Studie- en
Beroepenvoorlichting. Deze middag
wordt gehouden op vrijdag 16
november, van 13.00 tot 16.30 uur in
de CSW, Elzenlaan 4 in Middelburg.
De Hogeschool houdt zelf, verspreid
door het jaar, verschillende open
dagen of avonden. Het zijn er dit
schooljaar vijf:
In Vlissingen, Edisonweg 4 en
Boulevard Bankert (maritieme oplei
dingen:
zaterdag 24 november 2001,
10.30- 15.00 uur;
zaterdag 26 januari 2002,
10.30-15.00 uur, tevens Scheep
vaartdag: rederijen en maritieme
bedrijven geven voorlichting over
beroepen als maritiem officier en
maritiem logisticus;
dinsdag 26 maart 2002,
19.00 - 21.00 uur;
donderdag 6 juni 2002,
19.00-21.00 uur.
In Terneuzen, Vlietstraat 11A:
woensdag 6 februari 2002,
19.00-21.00 uur,
(voor propedeuse).
Voorts is er dit cursusjaar nog één ori
ëntatiedag in Vlissingen. Dat is een
open lesdag met een speciaal pro
gramma, waarop je theorielessen
kunt volgen, kunt kennismaken met
de praktijk en sfeer kunt proeven.
Oriëntatiedag:
woensdag 20 februari 2002,
10.00-15.00 uur.
Overigens: wie het leuk vindt tijdens
schooltijd te komen kijken of een dag
mee te lopen, kan dat altijd doen. Als
je daar belangstelling voor hebt:
neem contact op met het Studie
Informatie Centrum 0118 489 229.
De opleiding International
Business Languages van de
Hogeschool Zeeland grijpt de
Open Dag van zaterdag 24
november aan om tegelijk een
Dag van de Talen te presente
ren.Dat gebeurt tussen 10.30
en 15.00 uur in en bij het
gebouw van de Hogeschool
aan de Edisonweg.
Deze dag is landelijk in het
nieuws via radio 538, posters,
folders en de website van het
Europees Jaar van de Talen
2001. Leerlingen uit het voort
gezet onderwijs en het MBO -
en hun docenten - krijgen er
een idee wat ze kunnen ver
wachten wanneer ze zich toe
leggen op talen.
Er zijn allerlei taalactiviteiten.
Maro-multimediaal neemt op
het schoolterrein een promi
nente plek in met een demon
stratiebus. Buitenlandse stu
denten aan de HZ presenteren
hun land op een ludieke manier
en er worden computertaal
spelletjes gespeeld. Voorts is
er een paneldiscussie over de
positie en het belang van talen.
ycriiiuiii "eeft zijn credo maar dadelijk
af: 'De I logeschool Zeeland w il voor de
héle provincie, voor alle geledingen, een kennis
centrum zijn. waar op het niveau van het hoger
beroepsonderwijs kennis kan worden gehaald.
Iegelijk willen we ook een centrum zijn dat
kennis ontwikkelt ten dienste van de Zeeuwse
samenleving en daarbij gebruik maken van de
know-how. die er in de regio aanwezig is.
Kennis geven en nemen: anderen aanreiken wat
in dit instituut voorhanden is en zelf wat opste
ken van de kennis die in liet bedrijfsleven
beschikbaar is.
We werken er bewust aan om in dat streven alle
sectoren van de samenleving te bedienen. Je
moet dan niet alleen denken aan het reguliere
(dag)onderwijs aan studenten, 's Avonds zijn de
parkeerplaatsen bij de school net zo druk bezet
als overdag: allemaal mensen, die dan naast
hun baan een cursus of een opleiding op hbo-
niveau volgen.
Hogeschool
combineert
en menselijke
Vermunt: Wc leiden als Hogeschool Zeeland
studenten op voor heel concrete beroepen. W il je
kunnen voldoen aan de eisen, die daaraan wor
den gesteld, dan moet je nauw samenwerken
met het bedrijfsleven, waar de studenten later
terecht zullen komen, liet bedrijfsleven weet
namelijk wat die eisen zijn. Die samenwerking
tussen Hogeschool en Bedrijfsleven hebben we
ook nadrukkelijk gezocht.
Elk van de zestien - en volgend jaar negentien -
reguliere opleidingen kent een speciale oplei
dingscommissie. De voorzitter daarvan is
iemand van buiten de school, een vertegenwoor
diger van het bedrijfsleven. In die clubs wordt
inhoudelijk over de betrokken opleiding
gepraat, het gaat er niet over koetjes en kalfjes.
We stimuleren als instituut bovendien dat het
bedrijfsleven betrokken wordt bij allerlei andere
activiteiten. Al een aantal jaren geven onderne
mers gastcolleges bijvoorbeeld. W'e halen de
samenleving ook binnen bij bijzondere activitei
ten als een Studium Generale of de bedrijven,
de I IZ-Carrièredag: die laatste is niet alleen
bestemd voor vierdejaars-studenten, maar we
betrekken er ook de andere studenten bij. De
redenering daarbij is: als je kennis in huis hebt
of in huis haalt - profileer er als school en
samenleving zo breed mogelijk van.
Is er meer Ie doen don id gebeurt In de samenwerking
meI Iwl bedrijfsleren 'f
We hebben allerminst reden om ons te bekla
gen over de bereidheid van het Zeeuwse
bedrijfsleven om mee te deuken en mee te doen
aan de opzet en vormgeving van allerlei oplei
dingen of aan bijvoorbeeld stageplaatsen te leve
ren. Integendeel. Maar ik zie in het buitenland
nogal eens dat er een heel actieve participatie
van overheden en bedrijfsleven in hogescholen
en universiteiten is. Dat gaat zover dat er sprake
is van gezamenlijke verantwoordelijkheid voor
het instituut. Daar zou ik ook in Nederland wel
wat in zien. En ik ben niet bang dat een instituut
als de Hogeschool Zeeland in zo n conceptie
afhankelijk zou worden van het bedrijfsleven.
Daar geloof ik niet in. Ik zou het aan de andere
kant ook positief vinden als het bedrijfsleven de
Hogeschool bij wijze van spreken niet aan liet
eind. maar aan het begin van de tunnel vraagt
mee te deuken over oplossingen.
Met vele tientallen hogere beroepsopleidingen in
Xederland moet de onderlinge concurrentie
groot zijn.
Kan I loge school Zeeland die redelijk aanY
Vermunt: 'Binnen Zeeland is de HogesclI hel
grootste onderwijsinstituut in de provincie, op
de landelijke schaal kom je niet verder dan een
middelgrote instelling. We hebben hier ruim
3800 studenten waarvan dertig procent uit het
buitenland komt. Dat betekent dus bijna één op
de drie studenten. De andere 2600 studenten
komen uit Zeeland of de aangrenzende regio's
als de Zuid-i lollandse eilanden en West-
Brabant; een kleine groep uit andere delen van
het land volgt hier specifieke opleidingen.
Met nog geen 4000 studenten is het lastig con
curreren tegen sommige kolossen van hogescho
len. die 30.000 studenten hebben. Zeeland is
een kleine provincie. Die kleine schaal werkt
wel bedreigend. Met 2600 studenten uil deze
provincie en de omgeving heb je het aanbod ook
wel ongeveer in kaart gebracht: er zitten in deze
omgeving niet nog eens ergens I000 extra stu
denten voor Hogeschool Zeeland verborgen.
Contact met mensen,
dat vind ik belangrijk
een docent is een sleutel vergeten, er is ergens
een lamp si ukJe moet ook mensen durven aan
spreken, want zowel studenten als docenten
maken er wel eens een potje van. Daarom is het
zo belangrijk dal je weet dal de directie achter
je staat/
Werken met de studenten vind ik
heel leuk, ook omdat ze altijd zo
verbaasd zijn dat er zo veel bij komt kijken, bij
het runnen van zo n Hogeschool. Daar hebben
ze vanuit hun perspectief geen idee van.
Andersom vind ik het weer heel vernieuwend
om de dingen van hun kant te zien. Zij weten
precies wat er zich afspeelt iu het studentenwe
reldje en daar dring je dan toch iets dieper in
door. Dan heb je ook meer begrip voor bepaalde
zaken. 'Wat een goede conciërge nodig heeft,
dal is overzicht hebben over wat er allemaal
gebeuren moet, ordelijk werken, zorgen dat het
geen rommeltje wordt, vriendelijk en duidelijk
zijn. gezag uitstralen. "Ms ik van A naar B loop
in het gebouw dan word ik wel door 3 of 4 men
sen aan m n jasje getrokken. Daar moet je tegen
kunnen. De hordstiften zijn op in een lokaal.
Polfliet vindt dat zijn horeea-ervaring goed van
pas komt in deze job. 'Dienstbaarheid en klant
vriendelijkheid zijn ook voor een conciërge
belangrijk. Ik weet nog dat ik bij mijn eerste
baas in de horeca wel eens dacht Nou man.
krijg wat Alles moest zo precies, elke stoel
moest recht, kleedjes op tafel, bloemstukjes in
het midden, viltjes en glazen precies op hun
plaats. Nu ben ik wel blij met die ervaring want
ook hier moet ik heel gestructureerd werken, hij
voorbeeld bij de opslag van goederen. Behalve
horecapapieren heb ik (Kik een diploma elektro
techniek en dat is natuurlijk ook erg nuttig.
'Wat ik de laatste jaren heb zien veranderen is
dat door het nieuwe systeem met studiepunten
de zelfstudie is toegenomen en daarmee ook de
noodzaak van zelfdiscipline. De studentenvere
nigingen hebben zo weinig leden dal ze zijn
gefuseerd en dat heeft volgens mij veel te
maken met de druk die op de studenten ligt om
hun studiepunten te halen.
Ook lopen er aanzienlijk meer buitenlanders
rond op de I logeschool. Dat betekent voor ons
dat er vooral 's avonds veel meer mensen in het
gebouw aanw ezig zijn. want die mensen blijven
langer 0111 hier te werken. Wc hebben er wel aan
moeten wennen om mensen in het Engels aan te
spreken.
'Het is leuk om te zien hoe de verschillende
nationaliteiten reageren. Zonder te willen gene
raliseren zie ik bijvoorbeeld een groot verschil
in Spanjaarden en Duitsers op de vraag of ze
willen opruimen omdat ik een lokaal w il slui
ten. Spanjaarden pakken op hun gemakje in en
sloffen naar het volgende lokual dat open is.
Duitsers vragen meteen 'W ie bent u, bent 11 wel
gemachtigd om zoiets te vragen?
'Als je even wal langer praat met ze dan heb je
echt contact, dat is leuk. Ik reis veel d<M>r
Krank rijk en als ik daarover met Franse studen
ten praat, zo van 'Goh. waar woon je iu
Stefan de Nooijer is administratief medewerker van
de centrale studentenadministratie.
Hij oogt als een sportief type (inderdaad, liet is de
broer van'.) en zou zich ipia leeftijd gemakkelijk
kunnen verstoppen in een groep studenten. Toch
houdt hij zich met veel plezier bezig met hel in- en
uitschrijven van studenten, en de informatie die
heen en weer gaat tussen de Informatie Beheer
(iroep (1BG), de instantie die de studiefinanciering
verzorgt, en het ministerie.
111 totaal houden ze op zijn afdeling de gege
vens bij van 15.000 studenten en oud-stu
denten, verdeeld over 16 opleidingen. 'We heb
ben bij ons op de afdeling bewust altijd de deur
opeustuan. Dan is het gemakkelijker voor een
student om binnen te stappen. Dagelijks hebben
we wel contact mei ze. hoewel de studenten via
het InfoNct ook veel gegevens per computer
kunnen opvragen. Dan kunnen ze bekijken hoe
het lesrooster er uil ziet. krijgen ze een overzicht
van het aantal studiepunten, de resultaten van
tentamens, enzovoorts. Ook adreswijzigingen,
inschrijvingen, verandering van opleiding, col
legegeld. het kan allemaal met de computer. In
iedere vleugel is er een computerlokaal en er
zijn heel veel p.c.'s beschikbaar. Daarvoor heb
ben we eigen systeembeheerders in dienst bij
automatisering. Alle gegevens zijn (Mik vanaf hel
huisadres oproepbaar.
'Toch zie je dat het heel verschillend is of ze
daar gebruik van maken, of dat ze de gegevens
liever persoonlijk opvragen. Naak zijn die ver
schillen in type student per studierichting her
kenbaar. Wij maken er in de pauze wel eens een
spelletje van 0111 te raden bij welke studierich
ting een student hoort: dat is er een van de sosa.
van de pabo. verpleegkunde, technische of eco
nomische opleidingen. Mijn ervaring in de 8
jaar dat ik nu dit werk doe is dat de studenten
Klankrijk 'Och daar en daar. maar dat ken je
toch niet' 'O jawel, daar heb ik ook nog een
aantal nachten gelogeerd Dat vinden zij ook
prachtig, dan voelen ze zich een beetje thuis,
liet is wel moeilijker geworden om te onder
scheiden w ie student is en w ie niet. roeger zag
je meteen, die meneer is vreemd hier. Nu ken je
de mensen niet goed genoeg meer om dal te her
kennen. Ik spreek ze bij twijfel wel altijd aan.
dat hoort ook bij dit werk. een s(Mirt gastheer
zijn. Bovendien is het ook van belang voor de
veiligheid.'De school is van 8.00 uur tot 22.00
uur open. vrijdags tot 18.00 uur en zaterdags
van 10.00 tot 13.00 uur v(Mir de Open
I Diversiteit. 'Zo n groot gebouw als dit kan niet
helemaal eigen worden. Je moet leren samen
werken. dingen over leren dragen. De repro
afdeling. de kantine, de technische dienst ze
hebben alle
maal een deel
van 'onze
taken overge
nomen. Maar
er blijft
genoeg over:
de bewegwij
zering bijvoor
beeld. dc
naambordjes, oud papier. W ist je dat er ondanks
de invoering van e-mail nog 10 containers oud
papier per week worden afgevoerd? De meubi
lering. iedere dag afsluiten. Dat op zich kost al
anderhalf tot twee uur per dag. Hamen, deuren,
lichten, lamellen, stoelen recht zetten, controle
ren of er niemand meer is.' "Ik leef met dit werk
iu het gebouw, niet in mijn kantoor. Ik kan ook
niet stilzitten, ik zit nog geen uur achter elkaar
op een stoel. Altijd aan het lopen. Ik zeg wel
eens: 'Ik mag sporten in de lijd van de baas",
want je maakt heel wat kilometers door de gan
gen en over de trappen
De contacten met de studenten, die vindt Peter
Polfliet belangrijk: 'Ik heb ook liever dat ze me
Peter noemen, niet meneer. Een conciërge is
voor een eerstejaars vaak nog een soort boeman.
Op de middelbare -chnol hebben ze die ervaring
omdat ze bij hem briefjes moeten halen \(Mir te
laat komen of het schoolplein moeten aanvegen
als ze straf hebben. Dat nemen ze dan mee hier
heen. maar dan hoop ik toch dat ze mij anders
bekijken.Ik merk wel dat het leeftijdsverschil
groter wordt. Ik word ouder, maar de studenten
blijven e\en jong en dat ga je merken.
'Ik zie wel grote verschillen in
de types per studierichting. De
studenten die gewend zijn con
crete handelingen te verrich
ten. die met hun handen wer
ken. dat zijn de studenten die
graag assistent conciërge wor
den. Zoals studenten van de
Aquatische Ecotechnologie.
Daar maak ik ook gemakkelijk
contact mee. HEAO-ers herken je vaak aan hun
kleding. Ik zag laatst een siel eerstejaars bij het
kopieerapparaat. Ze hadden zo echt vail die
koffertjes bij zich. geen tassen, koffertjes. Dus
ik zei: 'Zeker van de HEAO?' Ja meneer, hoe
weet 11 dat?" 'Dat zie ik aan de koffertjes.
Hebben jullie al een pak? 'Nee meneer, dat
kopen we volgend jaar
losser geworden zijn, mondiger, zelfstandiger.
Misschien komt dat omdat veel moeders nu een
baan hebben en kinderen al vroeg leren op eigen
benen te staan'.
Stefan heeft zelf twee kinderen, de oudste is vier
jaar. 'Die is al zo vroeg w ijs. veel vroeger dan wij
heb ik de indruk. Ze zien (Mik al zo veel om zich
heen en op televisie. Ik kom uit Oost-Souburg,
zat op Scheldemond en het Deltacollege. Ik
woon heel graag hierop Walcheren, in de zomer
zit je in tien minuten op het strand, wat wil je
nog meer.
'Ook voorstudenten die niet uit Zeeland komen
is dat een belangrijke reden om naar lissingen
te komen. Toch komt 50 tot 60 procent van de
Nederlandse studenten uit Zeeland zelf. I let zijn
vooral de opleidingen Aquatische
Ecotechnologie. Maritiem Officier en Logistiek
en Technische Vervoerskunde die veel studenten
van buiten Zeeland trekken omdat er maar I of
enkele andere opleidingen van in Nederland
zijn. Daar-van komen er(Mik veel uit het buitrii-
land. I it Duitsland, Spanje en frankrijk komen
er veel voor de economische opleidingen en
International Bussines and Languages."
Ik vind het heel leuk om zo met andere cultu
ren iu contact te komen. Je weet alleen niet
meer in welke taal je een student moet aanspre
ken. ik begin meestal maar in het Nederlands,
liet i- wel geruststellend dat je die buitenlandse
studenten meestal ziet in groepjes bij elkaar,
dan weet je dat ze niet zo eenzaam zijn in zo n
vreemd land.
liet nieuwe systeem met studiepunten heeft ue
sfeer wel serieuzer gemaakt. Je maakt ook mee
dat er enorme studieschulden worden opge
bouwd. je zit al gauw aan de 25.000 lot 30.000
gulden. Dal legt (Mik wel een druk op de studen
ten.''
'Ik ben 1111 2'' jaar. de aanwas van eerstejaars is
altijd rond de achttien. Dus zelf word je steeds
ouder, terwijl zij dezelfde leeftijd houden. Dan
denk ik "geboren in 1083. jeetje dat is jong!'
Dat is ook een van de redenen waarom ik graag
hierop de IlogeschiMil werk: omgaan met jonge
ren daar blijf je zelf jong bij. Bovendien is het
bij ons op de gang met de verschillende admi
nistratieve afdelingen heel gezellig. W ij zitten
vooraan in de gang naast de koffie dus de colle
ga s komen nogal eens een babbeltje maken!