De deur staat altij Peter Polfliet. conciërge de HZ krant 31 de HZ kranl Open Dagen Oriëntatiedag Dag van de talen Met bijna vierduizend studen ten uit binnen- en buitenland is de Hogeschool Zeeland het grootste onderwijsinstituut in de provincie. De afgelopen jaren heeft dit kenniscentrum zich nadrukkelijk in de belangstelling geplaatst met een reeks opvallende initiatie ven. In de wisselwerking met het bedrijfsleven, in de keuze voor nieuwe opleidingen en als voorloper bij de toepassing van digitaal onderwijs. Een gesprek met directeur bedrijfsbetrekkingen A. J. C. M. Vermunt over de mogelijkhe den van een hogeschool die nog overzichtelijk is. Peter Polfliet noemt zichzelf 'meewerkend voorman' hij de conciërgerie. 'Kende je dat woord niet? liet bestaat toch echt hoor. Tussen het Louvre en de Notre Dame in Parijs is er een gebouw dat zo genoemd wordt. Daar woonde de huis meester van de koning. Op de Edisonweg hebben we 3 fulltime conciërges, 1 parttime en 3 assistent-conciërges. Dat zijn studenten, die we werven via TWZ, het uitzendbureau. Op de Boulevard zijn er 2 fulltime conciërges. Dat is bij elkaar een hele club. maar nog komen we mensuren tekort.' Van pas 6 Beetje thuis Zelfdiscipline van studenten toegenomen Geen boeman Strand Serieuzer De Hogeschool Zeeland is present op de jaarlijkse middag voor Studie- en Beroepenvoorlichting. Deze middag wordt gehouden op vrijdag 16 november, van 13.00 tot 16.30 uur in de CSW, Elzenlaan 4 in Middelburg. De Hogeschool houdt zelf, verspreid door het jaar, verschillende open dagen of avonden. Het zijn er dit schooljaar vijf: In Vlissingen, Edisonweg 4 en Boulevard Bankert (maritieme oplei dingen: zaterdag 24 november 2001, 10.30- 15.00 uur; zaterdag 26 januari 2002, 10.30-15.00 uur, tevens Scheep vaartdag: rederijen en maritieme bedrijven geven voorlichting over beroepen als maritiem officier en maritiem logisticus; dinsdag 26 maart 2002, 19.00 - 21.00 uur; donderdag 6 juni 2002, 19.00-21.00 uur. In Terneuzen, Vlietstraat 11A: woensdag 6 februari 2002, 19.00-21.00 uur, (voor propedeuse). Voorts is er dit cursusjaar nog één ori ëntatiedag in Vlissingen. Dat is een open lesdag met een speciaal pro gramma, waarop je theorielessen kunt volgen, kunt kennismaken met de praktijk en sfeer kunt proeven. Oriëntatiedag: woensdag 20 februari 2002, 10.00-15.00 uur. Overigens: wie het leuk vindt tijdens schooltijd te komen kijken of een dag mee te lopen, kan dat altijd doen. Als je daar belangstelling voor hebt: neem contact op met het Studie Informatie Centrum 0118 489 229. De opleiding International Business Languages van de Hogeschool Zeeland grijpt de Open Dag van zaterdag 24 november aan om tegelijk een Dag van de Talen te presente ren.Dat gebeurt tussen 10.30 en 15.00 uur in en bij het gebouw van de Hogeschool aan de Edisonweg. Deze dag is landelijk in het nieuws via radio 538, posters, folders en de website van het Europees Jaar van de Talen 2001. Leerlingen uit het voort gezet onderwijs en het MBO - en hun docenten - krijgen er een idee wat ze kunnen ver wachten wanneer ze zich toe leggen op talen. Er zijn allerlei taalactiviteiten. Maro-multimediaal neemt op het schoolterrein een promi nente plek in met een demon stratiebus. Buitenlandse stu denten aan de HZ presenteren hun land op een ludieke manier en er worden computertaal spelletjes gespeeld. Voorts is er een paneldiscussie over de positie en het belang van talen. ycriiiuiii "eeft zijn credo maar dadelijk af: 'De I logeschool Zeeland w il voor de héle provincie, voor alle geledingen, een kennis centrum zijn. waar op het niveau van het hoger beroepsonderwijs kennis kan worden gehaald. Iegelijk willen we ook een centrum zijn dat kennis ontwikkelt ten dienste van de Zeeuwse samenleving en daarbij gebruik maken van de know-how. die er in de regio aanwezig is. Kennis geven en nemen: anderen aanreiken wat in dit instituut voorhanden is en zelf wat opste ken van de kennis die in liet bedrijfsleven beschikbaar is. We werken er bewust aan om in dat streven alle sectoren van de samenleving te bedienen. Je moet dan niet alleen denken aan het reguliere (dag)onderwijs aan studenten, 's Avonds zijn de parkeerplaatsen bij de school net zo druk bezet als overdag: allemaal mensen, die dan naast hun baan een cursus of een opleiding op hbo- niveau volgen. Hogeschool combineert en menselijke Vermunt: Wc leiden als Hogeschool Zeeland studenten op voor heel concrete beroepen. W il je kunnen voldoen aan de eisen, die daaraan wor den gesteld, dan moet je nauw samenwerken met het bedrijfsleven, waar de studenten later terecht zullen komen, liet bedrijfsleven weet namelijk wat die eisen zijn. Die samenwerking tussen Hogeschool en Bedrijfsleven hebben we ook nadrukkelijk gezocht. Elk van de zestien - en volgend jaar negentien - reguliere opleidingen kent een speciale oplei dingscommissie. De voorzitter daarvan is iemand van buiten de school, een vertegenwoor diger van het bedrijfsleven. In die clubs wordt inhoudelijk over de betrokken opleiding gepraat, het gaat er niet over koetjes en kalfjes. We stimuleren als instituut bovendien dat het bedrijfsleven betrokken wordt bij allerlei andere activiteiten. Al een aantal jaren geven onderne mers gastcolleges bijvoorbeeld. W'e halen de samenleving ook binnen bij bijzondere activitei ten als een Studium Generale of de bedrijven, de I IZ-Carrièredag: die laatste is niet alleen bestemd voor vierdejaars-studenten, maar we betrekken er ook de andere studenten bij. De redenering daarbij is: als je kennis in huis hebt of in huis haalt - profileer er als school en samenleving zo breed mogelijk van. Is er meer Ie doen don id gebeurt In de samenwerking meI Iwl bedrijfsleren 'f We hebben allerminst reden om ons te bekla gen over de bereidheid van het Zeeuwse bedrijfsleven om mee te deuken en mee te doen aan de opzet en vormgeving van allerlei oplei dingen of aan bijvoorbeeld stageplaatsen te leve ren. Integendeel. Maar ik zie in het buitenland nogal eens dat er een heel actieve participatie van overheden en bedrijfsleven in hogescholen en universiteiten is. Dat gaat zover dat er sprake is van gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het instituut. Daar zou ik ook in Nederland wel wat in zien. En ik ben niet bang dat een instituut als de Hogeschool Zeeland in zo n conceptie afhankelijk zou worden van het bedrijfsleven. Daar geloof ik niet in. Ik zou het aan de andere kant ook positief vinden als het bedrijfsleven de Hogeschool bij wijze van spreken niet aan liet eind. maar aan het begin van de tunnel vraagt mee te deuken over oplossingen. Met vele tientallen hogere beroepsopleidingen in Xederland moet de onderlinge concurrentie groot zijn. Kan I loge school Zeeland die redelijk aanY Vermunt: 'Binnen Zeeland is de HogesclI hel grootste onderwijsinstituut in de provincie, op de landelijke schaal kom je niet verder dan een middelgrote instelling. We hebben hier ruim 3800 studenten waarvan dertig procent uit het buitenland komt. Dat betekent dus bijna één op de drie studenten. De andere 2600 studenten komen uit Zeeland of de aangrenzende regio's als de Zuid-i lollandse eilanden en West- Brabant; een kleine groep uit andere delen van het land volgt hier specifieke opleidingen. Met nog geen 4000 studenten is het lastig con curreren tegen sommige kolossen van hogescho len. die 30.000 studenten hebben. Zeeland is een kleine provincie. Die kleine schaal werkt wel bedreigend. Met 2600 studenten uil deze provincie en de omgeving heb je het aanbod ook wel ongeveer in kaart gebracht: er zitten in deze omgeving niet nog eens ergens I000 extra stu denten voor Hogeschool Zeeland verborgen. Contact met mensen, dat vind ik belangrijk een docent is een sleutel vergeten, er is ergens een lamp si ukJe moet ook mensen durven aan spreken, want zowel studenten als docenten maken er wel eens een potje van. Daarom is het zo belangrijk dal je weet dal de directie achter je staat/ Werken met de studenten vind ik heel leuk, ook omdat ze altijd zo verbaasd zijn dat er zo veel bij komt kijken, bij het runnen van zo n Hogeschool. Daar hebben ze vanuit hun perspectief geen idee van. Andersom vind ik het weer heel vernieuwend om de dingen van hun kant te zien. Zij weten precies wat er zich afspeelt iu het studentenwe reldje en daar dring je dan toch iets dieper in door. Dan heb je ook meer begrip voor bepaalde zaken. 'Wat een goede conciërge nodig heeft, dal is overzicht hebben over wat er allemaal gebeuren moet, ordelijk werken, zorgen dat het geen rommeltje wordt, vriendelijk en duidelijk zijn. gezag uitstralen. "Ms ik van A naar B loop in het gebouw dan word ik wel door 3 of 4 men sen aan m n jasje getrokken. Daar moet je tegen kunnen. De hordstiften zijn op in een lokaal. Polfliet vindt dat zijn horeea-ervaring goed van pas komt in deze job. 'Dienstbaarheid en klant vriendelijkheid zijn ook voor een conciërge belangrijk. Ik weet nog dat ik bij mijn eerste baas in de horeca wel eens dacht Nou man. krijg wat Alles moest zo precies, elke stoel moest recht, kleedjes op tafel, bloemstukjes in het midden, viltjes en glazen precies op hun plaats. Nu ben ik wel blij met die ervaring want ook hier moet ik heel gestructureerd werken, hij voorbeeld bij de opslag van goederen. Behalve horecapapieren heb ik (Kik een diploma elektro techniek en dat is natuurlijk ook erg nuttig. 'Wat ik de laatste jaren heb zien veranderen is dat door het nieuwe systeem met studiepunten de zelfstudie is toegenomen en daarmee ook de noodzaak van zelfdiscipline. De studentenvere nigingen hebben zo weinig leden dal ze zijn gefuseerd en dat heeft volgens mij veel te maken met de druk die op de studenten ligt om hun studiepunten te halen. Ook lopen er aanzienlijk meer buitenlanders rond op de I logeschool. Dat betekent voor ons dat er vooral 's avonds veel meer mensen in het gebouw aanw ezig zijn. want die mensen blijven langer 0111 hier te werken. Wc hebben er wel aan moeten wennen om mensen in het Engels aan te spreken. 'Het is leuk om te zien hoe de verschillende nationaliteiten reageren. Zonder te willen gene raliseren zie ik bijvoorbeeld een groot verschil in Spanjaarden en Duitsers op de vraag of ze willen opruimen omdat ik een lokaal w il slui ten. Spanjaarden pakken op hun gemakje in en sloffen naar het volgende lokual dat open is. Duitsers vragen meteen 'W ie bent u, bent 11 wel gemachtigd om zoiets te vragen? 'Als je even wal langer praat met ze dan heb je echt contact, dat is leuk. Ik reis veel d<M>r Krank rijk en als ik daarover met Franse studen ten praat, zo van 'Goh. waar woon je iu Stefan de Nooijer is administratief medewerker van de centrale studentenadministratie. Hij oogt als een sportief type (inderdaad, liet is de broer van'.) en zou zich ipia leeftijd gemakkelijk kunnen verstoppen in een groep studenten. Toch houdt hij zich met veel plezier bezig met hel in- en uitschrijven van studenten, en de informatie die heen en weer gaat tussen de Informatie Beheer (iroep (1BG), de instantie die de studiefinanciering verzorgt, en het ministerie. 111 totaal houden ze op zijn afdeling de gege vens bij van 15.000 studenten en oud-stu denten, verdeeld over 16 opleidingen. 'We heb ben bij ons op de afdeling bewust altijd de deur opeustuan. Dan is het gemakkelijker voor een student om binnen te stappen. Dagelijks hebben we wel contact mei ze. hoewel de studenten via het InfoNct ook veel gegevens per computer kunnen opvragen. Dan kunnen ze bekijken hoe het lesrooster er uil ziet. krijgen ze een overzicht van het aantal studiepunten, de resultaten van tentamens, enzovoorts. Ook adreswijzigingen, inschrijvingen, verandering van opleiding, col legegeld. het kan allemaal met de computer. In iedere vleugel is er een computerlokaal en er zijn heel veel p.c.'s beschikbaar. Daarvoor heb ben we eigen systeembeheerders in dienst bij automatisering. Alle gegevens zijn (Mik vanaf hel huisadres oproepbaar. 'Toch zie je dat het heel verschillend is of ze daar gebruik van maken, of dat ze de gegevens liever persoonlijk opvragen. Naak zijn die ver schillen in type student per studierichting her kenbaar. Wij maken er in de pauze wel eens een spelletje van 0111 te raden bij welke studierich ting een student hoort: dat is er een van de sosa. van de pabo. verpleegkunde, technische of eco nomische opleidingen. Mijn ervaring in de 8 jaar dat ik nu dit werk doe is dat de studenten Klankrijk 'Och daar en daar. maar dat ken je toch niet' 'O jawel, daar heb ik ook nog een aantal nachten gelogeerd Dat vinden zij ook prachtig, dan voelen ze zich een beetje thuis, liet is wel moeilijker geworden om te onder scheiden w ie student is en w ie niet. roeger zag je meteen, die meneer is vreemd hier. Nu ken je de mensen niet goed genoeg meer om dal te her kennen. Ik spreek ze bij twijfel wel altijd aan. dat hoort ook bij dit werk. een s(Mirt gastheer zijn. Bovendien is het ook van belang voor de veiligheid.'De school is van 8.00 uur tot 22.00 uur open. vrijdags tot 18.00 uur en zaterdags van 10.00 tot 13.00 uur v(Mir de Open I Diversiteit. 'Zo n groot gebouw als dit kan niet helemaal eigen worden. Je moet leren samen werken. dingen over leren dragen. De repro afdeling. de kantine, de technische dienst ze hebben alle maal een deel van 'onze taken overge nomen. Maar er blijft genoeg over: de bewegwij zering bijvoor beeld. dc naambordjes, oud papier. W ist je dat er ondanks de invoering van e-mail nog 10 containers oud papier per week worden afgevoerd? De meubi lering. iedere dag afsluiten. Dat op zich kost al anderhalf tot twee uur per dag. Hamen, deuren, lichten, lamellen, stoelen recht zetten, controle ren of er niemand meer is.' "Ik leef met dit werk iu het gebouw, niet in mijn kantoor. Ik kan ook niet stilzitten, ik zit nog geen uur achter elkaar op een stoel. Altijd aan het lopen. Ik zeg wel eens: 'Ik mag sporten in de lijd van de baas", want je maakt heel wat kilometers door de gan gen en over de trappen De contacten met de studenten, die vindt Peter Polfliet belangrijk: 'Ik heb ook liever dat ze me Peter noemen, niet meneer. Een conciërge is voor een eerstejaars vaak nog een soort boeman. Op de middelbare -chnol hebben ze die ervaring omdat ze bij hem briefjes moeten halen \(Mir te laat komen of het schoolplein moeten aanvegen als ze straf hebben. Dat nemen ze dan mee hier heen. maar dan hoop ik toch dat ze mij anders bekijken.Ik merk wel dat het leeftijdsverschil groter wordt. Ik word ouder, maar de studenten blijven e\en jong en dat ga je merken. 'Ik zie wel grote verschillen in de types per studierichting. De studenten die gewend zijn con crete handelingen te verrich ten. die met hun handen wer ken. dat zijn de studenten die graag assistent conciërge wor den. Zoals studenten van de Aquatische Ecotechnologie. Daar maak ik ook gemakkelijk contact mee. HEAO-ers herken je vaak aan hun kleding. Ik zag laatst een siel eerstejaars bij het kopieerapparaat. Ze hadden zo echt vail die koffertjes bij zich. geen tassen, koffertjes. Dus ik zei: 'Zeker van de HEAO?' Ja meneer, hoe weet 11 dat?" 'Dat zie ik aan de koffertjes. Hebben jullie al een pak? 'Nee meneer, dat kopen we volgend jaar losser geworden zijn, mondiger, zelfstandiger. Misschien komt dat omdat veel moeders nu een baan hebben en kinderen al vroeg leren op eigen benen te staan'. Stefan heeft zelf twee kinderen, de oudste is vier jaar. 'Die is al zo vroeg w ijs. veel vroeger dan wij heb ik de indruk. Ze zien (Mik al zo veel om zich heen en op televisie. Ik kom uit Oost-Souburg, zat op Scheldemond en het Deltacollege. Ik woon heel graag hierop Walcheren, in de zomer zit je in tien minuten op het strand, wat wil je nog meer. 'Ook voorstudenten die niet uit Zeeland komen is dat een belangrijke reden om naar lissingen te komen. Toch komt 50 tot 60 procent van de Nederlandse studenten uit Zeeland zelf. I let zijn vooral de opleidingen Aquatische Ecotechnologie. Maritiem Officier en Logistiek en Technische Vervoerskunde die veel studenten van buiten Zeeland trekken omdat er maar I of enkele andere opleidingen van in Nederland zijn. Daar-van komen er(Mik veel uit het buitrii- land. I it Duitsland, Spanje en frankrijk komen er veel voor de economische opleidingen en International Bussines and Languages." Ik vind het heel leuk om zo met andere cultu ren iu contact te komen. Je weet alleen niet meer in welke taal je een student moet aanspre ken. ik begin meestal maar in het Nederlands, liet i- wel geruststellend dat je die buitenlandse studenten meestal ziet in groepjes bij elkaar, dan weet je dat ze niet zo eenzaam zijn in zo n vreemd land. liet nieuwe systeem met studiepunten heeft ue sfeer wel serieuzer gemaakt. Je maakt ook mee dat er enorme studieschulden worden opge bouwd. je zit al gauw aan de 25.000 lot 30.000 gulden. Dal legt (Mik wel een druk op de studen ten.'' 'Ik ben 1111 2'' jaar. de aanwas van eerstejaars is altijd rond de achttien. Dus zelf word je steeds ouder, terwijl zij dezelfde leeftijd houden. Dan denk ik "geboren in 1083. jeetje dat is jong!' Dat is ook een van de redenen waarom ik graag hierop de IlogeschiMil werk: omgaan met jonge ren daar blijf je zelf jong bij. Bovendien is het bij ons op de gang met de verschillende admi nistratieve afdelingen heel gezellig. W ij zitten vooraan in de gang naast de koffie dus de colle ga s komen nogal eens een babbeltje maken!

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 2001 | | pagina 12