\}oWcS Mok T S life# 1 f wint: wintig jaar bestaat Clarisse nu, voor velen een bekend merk (en dat is het ook) maar wel de eigen naam van Piet Clarisse, van origine een Hagenaar, doch al jaren een import Bra bander, die samen met echtgenote Coby het merk van de grond heeft getild. Begonnen met één naamachine is Clarisse nu in 800 boe tieks in Nederland te koop, exporteert men naar vijftien landen en brengt het in Halsteren gevestigde bedrijf zes collecties per jaar uit. Eén ding staat onder tussen bij dit bedrijf voorop: de Nederlandse vrouw houdt de mode goed in de gaten, kleedt zich meer naar leefstijl, dan naar leeftijd en heeft als één van de be langrijkste wensen, dat kleding lekker moet zit ten. Comfortabel dus. Piet Clarisse: „De Ne derlandse vrouw is nu eenmaal anders ge bouwd dan de Franse en Italiaanse, alleen al als we - doorsnee geno men - naar de heupen kijken, en daar houden wij wel degelijk reke ning mee. Natuurlijk brengen wij in onze jonge lijn met de naam Rapido strakke kleren, maar met een paar sty- listische ingrepen breng je via een net wat andere belijning eigen tijdse mode, waarin een vrouw zich happy voelt. En dan hoef je niets aan allure in te boeten". Mixen Nederlandse vrouw werd fikkie dikker Mantel net over de knie Life'!*1? Foto's Betty Barclay Bianca Clarisse Plus Gil Bret Damo Piet Clarisse en de Hollandse vrouw oepele stretch denim met een lurexje er in. Zo'n bescheiden glim mertje voor net dat beetje meer. 'n Fluweelachtige stof, maar door een fijn ribbeltje een beetje sportiever, dit babycord. Ruiten, je kunt er niet buiten de komende maanden. De pied de coq belooft daarbij hoge ogen te gooien. Bont - en dan mag/moet je best zien, dat het niet echt is - in een aparte kleur- melange voor een coatje of een behaag lijke bodywarmer. Supervrouwelijk. Piet Clarisse is duidelijk enthousiast. Zijn nieuwe herfst- en wintercollectie beantwoordt aan het uitgangspunt van Clarisse: mode toegespitst op de Hollandse vrouw, die er goed uit wil zien, actueel gekleed gaat en vooral let op comfort. Dus brengt Clarisse dit sei zoen net zo goed jasjes met een ceintuur op heuphoogte en brede schouders voor een vrouwelijk silhouet. Reke ning houdend met de vele laarzen, die we gaan zien, ko men we over de hele linie trouwens veel zeven/achtste broeken tegen, langer en vrij recht vallend kan ook. Rok ken hebben en A-lijn met de lengte net over de knie. Zo'n lengte past ook prima bij de vele mantelpakken, die na jaar 2001 brengt, waarbij je net zo goed je eigen stijl kunt mixen. Krijtstrepen zijn ove rigens in die sfeer ook een goede binnenkomer, zeker voor de 'mannenpakken'. Bij zo'n pak kan een poplin blouse in overhemdmodel, maar truien, vaak met hand- brei-effect en een wijde hangcoll doen het ook goed. Gewoon los of onder een bo dywarmer. Tweeds, luxe de nim, de babyrib, wollig tricot, behoorlijk veel leer, jersey met glittereffecten: ook als we naar de stoffen kijken zien we een vrouwelijke mode met aubergine, tal van bruin nuances, petrol, hardroze en het altijd blijvende zwart als belangrijke tinten. Alle afslankmethoden ten spijt staat voor Piet Clarisse als een paal boven water dat de Hollandse vrouw de afge lopen tien jaar een maatje groter is gegroeid. „Waren de maten 40-42 de meest gang bare, nu is dat 42-44 gewor den", is hier een ervarings feit. Dit uiteraard met uit schieters naar beneden, maar ook behoorlijk wat daarboven. Niet voor niets wordt daarom onder de naam Clarisse Plus een spe ciale collectie gebracht, zodat vrouwen tot en met maat 56 mode kunnen dragen, die ze niet zo'n volumineus gevoel geven. En die blijkt behoor lijk succesvol. „Zo probeer je de dennen met maat 36 tot de royaler bemetenen een 'good-looking'-gevoel te ge ven, want daar draait het toch om bij alles wat mode heet", zo was en blijft hier de filosofie. Dé lengte voor de nieuwe mantels zijn de modellen, die net over de knie vallen. Dat is mede ingegeven door het praktische feit, dat je er han diger mee in de auto stapt dan in een enkellange, maar het is ook duidelijk een mo- degegeven. Zulke mantels staan vlug, kunnen getail leerd zijn of ruim vallen, een bontkraag hebben en vaak een retrolook door het ge bruik van wollen stoffen, al of niet met ruit. Het donsjack blijft onveranderd populair en vergeet vooral de lammy-

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 2001 | | pagina 19