Meedenkend en flexibel i n CARELS Kom ons team versterken SOLLICITATIE SOLLICITATI EGESPREK Het is gemakkelijker een gewonnen stelling te krijgen dan een gewonnen stelling te winnen GESPREK Een sollicitatiegesprek is nooit hetzelfde. Het toont aan dat je door de eerste selectieronde (brieven) heen bent gekomen. Maar dan moet je in een persoonlijke ontmoeting een goede indruk achterlaten. TIPS&T0RUCS TIPS&TRUCS UNIFARMAV.O.F.: Unipharma v.o.f. is een groothandel die drogisterij-, parfumerie- en cosmetische artikelen levert aan apotheek en drogisterij. "Landelijk bedient Unipharma ruim 700 relaties die meerdere malen per week bestellen. Fruitlaan 24, 4462 EP Goes O controller (hbo) O medewerker Quality Assurance (mbo) O productiemedewerkers (lbo/mbo) O procesoperators (mbo) BLAGDEN PACKAGING Blagden Packaging Nederland b.v. gevestigd te Halsteren is een onderdeel van de internationale Blagden Packaging groep. Blagden Packaging met de hoofdzetel in Rumbeke (België) is de belangrijkste Europese reconditionerings onderneming en producent van stalen vaten. Met 25 vestigingen in heel Europa bestrijkt de on derneming alle belangrijke industriële centra. Wi Max Euzue ISOLLICITATI EKRANTl |een gesprek voorbereiden Sommige mensen doen dat door op hun mooist opgepoetst naar een gesprek te gaan en zich daar heel anders te gedra gen dan dat ze echt zijn. Nooit doen! Een personeelsmede- werker die de gesprekken voert doet dat heus niet voor het eerst. Hij of zij doorziet meteen als u zich anders voordoet dan dat u echt bent. Hoe bereid je een gesprek voor? U kunt thuis oefenen met een kennis. Er is een aantal vragen dat altijd op elk gesprek wordt gesteld. Waarom denkt u geschikt te zijn voor deze functie?, is er een van. Of, wat verwacht u van uw functie?, is een andere. Het scheelt enorm als u van tevoren deze vra gen al probeert te beantwoorden. |L E T OP DE LICHAAMSTAAL Ruim driekwart van alle communicatie die we voeren gaat niet via spraak, maar via signalen. Lichaamstaal, is waar we dan aan denken. Dat uit zich 'in de manier waarop u zich kleedt, maar ook of u mensen aankijkt. Bij het kleden is het best om rekening te houden met het soort functie. Wordt u manager, kleedt u ook al eentje. Wordt u lasser, trek dan geen kostuum aan naar het ge sprek: dat is volstrekt ongepast. Wat betreft lichaamstaal moet u de gesprekspartners aankij ken, proberen enthousiast en vrolijk te kijken zonder er dom en nerveus uit te zien. Wees eerlijk in uw antwoorden, want als u dat niet bent, dan verraadt uw lichaamstaal dat vaak. HOE VERKOOP JE JEZELF Voor u begint met solliciteren moet u eens nadenken over wat u nu precies wilt van uw carrière. Welke goede eigen schappen heeft u? Bent u vriendelijk, voorkomend en houdt u van dienstverlening? Dan zou u in de horeca meteen aan de slag kunnen. Maak eens een lijstje met uw goede en min der goede eigenschappen. Een bekende truc is om in een ge sprek uw minder eigenschappen om te buigen naar positie ve kanten. Bent u bijvoorbeeld verlegen, dan kunt u zeggen dat u goed kunt luisteren. Overdrijf het echter niet, nie mand is perfect. BEREID JE VOOR OP EE PSYCHOLOGISCHE TEST N Tegenwoordig wordt bij een aantal functies een psycholo gisch onderzoek gebruikt. Het kan zijn dat u naar een bu reau moet gaan en daar allerlei vragenlijsten in moet vullen. Veèl mensen zien hier nogal tegen op omdat ze denken dat ze ontleed worden door een psycholoog die een oordeel over hen velt. Zo'n onderzoek is echter voor iets anders be doeld: soms krijgt u bijvoorbeeld in uw toekomstige baan te maken met veel stress. Door die vragenlijsten probeert het testbureau te achterhalen of u echt zo goed met stress kunt omgaan als u zelf denkt of zegt. Meestal maakt een intelligentietest deel uit van het onder zoek. Zo'n test bestaat standaard uit een aantal onderdelen, die we hier bespreken: verbale test: kijken wat uw woordenschat is en of u goed verbanden kunt leggen. Bijvoorbeeld: poes staat tot kitten als schaap staat tot U zou hier 'lammetje' moeten in vullen. cijfermatige tests. U moet sommen oplossen of een getal lenreek aanvullen. Bijvoorbeeld: 2,6,18,?. Het goede ant woord is 54. Elk getal wordt vermenigvuldigd met 3 om het goede antwoord te krijgen. U dient te ontdekken welke be rekening in welk geval van toepassing is. figurentests. U ziet plaatjes waar u de verschillen in moet ontdekken. Of u ziet een plaatje dat telkens verandert en u moet de laatste uit de reeks uit vier mogelijkheden halen. Deze onderdelen kunt u met testboekjes uit de bibliotheek en boekhandel voorbereiden. Als u er al mee geoefend hebt dan weet u wat er van u verwacht wordt. (assessment Soms ook zult u met een groep onbekenden, vaak de ande re kandidaten voor de functie, een groepsopdracht moeten doen. U speelt bijvoorbeeld een rollenspel, waarbij de waar nemers kijken wie er bijvoorbeeld het beste leidinggeeft. Op dit soort opdrachten kunt u zich niet goed voorbereiden. Gedraag u zoals u in het echt, op de werkvloer, ook zou doen, dan komt u het oprechtst over. Breek het ijs. Wanneer u binnenkomt op een sollici tatie bent u waarschijnlijk zenuwachtig. De gesprekslei der zal het ijs proberen te breken door te vragen of u de weg kon vinden of iets dergelijks. Begin geen eindeloze verhalen over uw zoektocht naar de locatie, waar wees beleefd en antwoord beknopt. Luister naar wat men zegt. Soms zegt iemand het ene, maar denkt u dat ze iets anders bedoelen. Als ie mand vraagt of u uw hobby's wel kunt combineren met het werk, dan kunt u denken dat ze u te laag inschatten. U hoort dus eigenlijk 'U kunt dat zeker niet?' Geef dus antwoord op de vragen die gesteld worden, niet op wat u vermoedt dat de ander zou kunnen bedoelen. Als u afgewezen wordt voor een functie, zit dan niet bij de pakken neer. U kunt het bedrijf opbellen en vra gen waarom ze u niet hebben uitgekozen uit alle kandi daten. Vraag het vriendelijk, anders lijkt het of u veron gelijkt uw gelijk wilt halen. Tot slot nog wat tips, voor bij het binnenkomen. Wees op tijd voor uw gesprek. Geef de andere personen een hand, steek niet meteen een sigaret op en wees niet te joviaal. De bestellingen komen binnen via telefoon, fax, e-mail en internet en worden grotendeels afgehandeld door de verkoop-binnendienst. Het bedrijf biedt zijn afnemers een 24/48 uurs service en dat vereist een strakke logistiek, die begint als de orders het magazijn gelopen worden om verzendklaar gemaakt worden. Orderverwerking moet accuraat gebeuren want dat scheelt tijd", weet Maaike Hooge- deure, account manager en perso neelszaken Unipharma, "We leve ren snel en staan ons voor op flexi biliteit. Verschil in klanten, ver schil in aanpak. Wij vragen van on ze werknemers grote flexibiliteit, flexibel zijn moet. We proberen een vaste structuur te hanteren maar er kan altijd iets tussen ko men." Doordat de medewerkers van Unipharma in een 3-ploegen dienst werkzaam zijn, kunnen de bestellingen over een breder tijds- patroon worden geaccepteerd. Zo is het mogelijk om binnen redelij ke grenzen nabestellingen en spoedbestellingen op te geven zonder bijkomende kosten. Unipharma levert in bloktijden door heel Nederland aan. Unipharma v.o.f. is een snel groei end bedrijf dat zijn omzet in vijf jaar tijd jaarlijks zag verdubbelen. Van een relatief klein bedrijf groei de Unipharma uit tot een landelijk opererende onderneming (en te vens een klein deel van België). Ruim 16.000 verschillende artike len ondermeer receptvrije genees middelen, voedingssupplemen ten, artikelen voor lichaamsver zorging en cosmetica. Drogisterijen en apotheken bevin den zich in een markt die volop in beweging is. Meer overheidsbe moeienis, een mondiger klant of patiënt en concurrentie uit andere markten hebben belangrijke ge volgen voor de strategie van die ondernemingen. Unipharma denkt met de klant mee en biedt zijn klanten een uitgebreid dien stenpakket aan. Maaike Hooge- deure: "Wij hebben een eigen for mule voor apotheek/drogisterij waarmee wij onze klanten begelei den. Unipharma kan voor klanten een markt-onderzoek doen, on dersteuning in de verkoop verzor gen. Exploitatie-overzichten uit draaien: een schappenplan ma ken, begeleiding en besteladviezen verzorgen. De mensen die wij zoeken zijn op eer) aantal gebieden actief; we pro beren duizendpoten te vinden. In ons bedrijf hebben we steeds een aantal stagiares lopen. In het ma gazijn kunnen we gemotiveerde mensen gebruiken, door de groei zijn er regelmatig vacatures. Ook voor huisvrouwen of studenten die part-time willen werken. De mo gelijkheid bestaat om intern in het bedrijf door te groeien." HK WtÊÊWÊÊNü Door toenemende activiteiten en verdere professionalisering zijn we continu op zoek naar enthousiaste en gemotiveerde mensen die onze organisatie willen versterken. Wij hebben momenteel de volgende vacatures: i Carets Goes B. V. ontwikkelt, produceert en verkoopt gelei en halffabrikaten op basis van fruit voorde bakkerij-industrie en am bachtelijke bakkerijen. Deze producten zijn bekend onder de merknamen Fruffi, Jelfix en Confi. Carels is al jarenlang een begrip binnen de bakkerijsector zowel binnen cle Benelux als wereldwijd. Bij Carels werken circa 100 personen. Voor meer informatie over ons bedrijf en deze vacatures, be zoek onze website www.carels-goes.com of neem contact op met Mevr. Oele 0113 - 23641Alle sollicitaties zullen met ver trouwelijkheid worden behandeld. Uw reactie Heeft u belangstelling voor één van deze functies, stuur dan binnen 2 weken uw sollicitatiebrief met CV aan: Carels Goes B.V. t.a.v. Afdeling P&O Postbus 81 4460 AB Goes Blagden Packaging biedt zijn klan ten via het Blagden Close Loop con cept een volledig interne en milieu vriendelijke verpakkingsoplossing voor de gebruikte vaten. De omzet van de onderneming in 1999 be droeg 192 miljoen Euro. Dit bedrag vertegenwoordigt een volume van meer dan elf miljoen nieuwe en ge- reconditioneerde vaten. Blagden heeft als klanten grote industriële ondernemingen als Akzo Nobel, BP-Amoca, Mobil Excon, Shell en Total Fina/Elf. "We zijn bijna zestig jaar in Halsteren gevestigd. Blagden Packaging is een metaal verwer kend bedrijf met 160 werknemers", weet Ed Been, production manager, "We maken grote vaten. Ons assor timent bestaat uit metalen verpak king van een halve liter tot 250 liter inhoud. Wij hebben een brede klan tenkring, zowel in de voedings- als in de chemische sector. Er is gere geld nieuw personeel nodig de laat ste tijd. Dat komt omdat wij een flinke uitbreiding ondergaan, er zijn wat kleinere bedrijven overgeno men, en dat vergt personeel. Onze productie is onderverdeeld in teams en voor diverse teams zijn wij op zoek naar een machinebediende op LTS niveau. Wij doen intern veel aan opleiding en leiden ondermeer op voor het VAPRO A diploma. VA- PRO is vrij breed, scholing en prak tijkopleiding. Intern heeft Blagden Packaging een mentor die dit hele project begeleid. Blagden is best wel een gezellig be drijf, er heerst een prettige sfeer. Wij zijn een groeiend bedrijf met goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Kijk, in een team werken dat schept een band en dat kunnen wij goed merken. Er zijn ook geen afstanden, geen drempels onderling. We heb ben allemaal een flexibele instelling want onze klanten eisen dat. Service naar de klanten toe staat bij ons hoog in het vaandel." Wie meer wilt weten over de inhoud van de functie en het werken bij Blagden Packaging, neemt direct contact op met Ed Been telefoon 0164 - 681129 (ook buiten werku ren), e-mail kan ook, been@blag- den.nlof neem contact op met An neke Baay telefoon 0164 - 650661.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 2000 | | pagina 14