2001 Peugeot 607 audi A2 PT Cruiser Volvo S60 Alfa 147 Toyota Prius Santa Fé Aluminium Het jaar 2000 zit er bijna op, een jaar waarover in de histo rie veel gefantaseerd is en waarover de voorspellingen veelal verder gingen dan de werkelijkheid. Als we toe komstvoorspellers uit de jaren zestig mochten geloven, zouden we al lang op vakantie gaan haar de maan en rond rijden in grote glazen bollen die ook konden vliegen. Niets van dat al! Zomer en winter Rustiger vaarwater Brug geslagen Hoop op de poten Modelwisselingen Onrust zaaien i Het autojaar Anno 2000 rijden we nog gewoon op vier wielen met banden, versto ken nog steeds benzine, LPG of die selolie en hebben in toenemende mate met files te maken, maar ook daarvan had men vele tientallen ja ren geleden al gehoord. aanbieden. Seat's belangrijkste nieuws is de Leon, de vijfdeurs ver sie van de Toledo die technisch vrij wel identiek is aan de Volkswagen Golf. De Leon heeft ook sportieve aspiraties, want er kan worden ge kozen voor een 1,8 liter turbo met vierwielaandrijving, terwijl er ook een Cupra-versie op stapel staat met een 2,8 liter V6. Het jaar 2000 heeft een behoorlijke reeks nieuwe automodellen opgele verd. Een aantal zijn inmiddels al een vertrouwd onderdeel van het straatbeeld geworden, anderen zijn nog nauwelijks zichtbaar. Dat komt dan door hun exclusiviteit of door het feit dat ze nog maar net bij de dealers zijn gearriveerd en pas van af januari volop zullen worden uit geleverd. Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwe Alfa 147. Hij staat pas sinds begin november bij de dealer en werd kort daarna verkozen tot 'Auto van het Jaar 2001', terwijl Alfa met hetzelfde model ook een Gouden Stuurwiel in de wacht sleepte. De Alfa 147 is een driedeurs model aan de bovenkant van de middenklasse waarmee het merk de strijd aan bindt met modellen als de VW Golf en BMW 3-serie Compact. Een vijf deurs verschijnt komend voorjaar evenals een krachtige common rail diesel. De Alfa 147 is een sportief rij dende, maar tegelijk comfortabele auto met een uitermate fraaie vormgeving met elementen uit het rijke verleden van het merk. Maar 2000 levert nog een andere schoon heid van Alfa op, de 156 Sportwa- gon, een echte life-style stationwa gon waarbij de vormgeving belang rijker is dan de functie. Aluminium wordt in de autowereld veelvuldig voor diverse onderdelen toegepast, maar een volledig uit dit materiaal opgetrokken carrosserie is nog steeds bijzonder. We komen het nog wel eens tegen bij dure sportwagens en topklasse limous ines, maar Audi kwam dit jaar met de compacte A2 op de proppen met een volledig aluminium carrosserie. Deze metaalsoort is licht en sterk tegelijk, waardoor Audi kan vol staan met relatief kleine en zuinige motoren. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen biedt de A2 vol doende ruimte aan vier passagiers en een behoorlijke hoeveelheid ba gage. De verkoopprijs is in verhou ding tot de afmetingen aan de hoge kant, maar voor dat geld schaft men zich wel een technologisch hoog staande auto aan. Alhoewel de huidige 3-serie van BMW al weer enkele jaren op de markt is, is het merk bezig het pro gramma verder te verfijnen. Dat le verde dit jaar een paar uiterst bege renswaardige uitvoeringen op. Na de sedan, coupé en touring ver scheen de cabriolet voorzien van een fraaie kapconstructie die het mogelijk maakt er zomer en winter mee te rijden. BMW start de 3 ca- brio in de grotere motorvarianten, maar voor de toekomst staan ook 4 cilinders geprogrammeerd. Aan de sportieve top van het programma is inmiddels de M3 beschikbaar geba seerd op de coupé, maar er komt ook een cabrioversie aan. Een van de meest opvallende nieu we auto's van het jaar 2000 is zon der twijfel de Chrysler PT Cruiser, een midi-MPV met een wel zeer Amerikaanse styling. De ontwer pers hebben de klassieke hotrod als voorbeeld genomen en die vertaald naar de huidige tijd. De PT Cruiser is dan ook een model zonder verge lijk, maar belangrijk is dat dit model ook bijzonder praktisch en bruik baar is en beschikt over prima rijei- genschappen. Er is alleen een 2 liter 16V leverbaar, maar als het model in de loop van 2001 in Oostenrijk geassembleerd zal gaan worden, zullen er ook diesels aan het pro gramma worden toegevoegd. Het lijkt al weer even geleden, maar 2000 leverde bij Citroën de Xsara Pi casso op, een midi-ruimtewagen met een typisch Franse signatuur. Of men nu de Picasso wel of niet mooi vindt, origineel is deze auto beslist. Daarnaast wordt een forse binnenruimte geboden en slaat het model met zijn rijgedrag een brug naar grote MPVs. Naast twee ben zinemotoren is de Picasso ook le verbaar met de uitstekende HDi common rail diesel. Het interieur is origineel van inrichting en ui teraard op diverse manieren in te richten. In hetzelfde segment kwam Dae woo met de nieuwe Tacuma op de proppen met een geslaagde vorm geving en rijke keuze aan motoren en uitrustingsvarianten. Het pro gramma zal nog verder worden uit gebreid, want voor succes op de Eu ropese markt is absoluut een diesel noodzakelijk. Daihatsu herzag niet alleen het pro gramma van de Terios en Sirion, maar start op de valreep van het jaar met de levering van YRV, de Young Recreational Vehicle. Ty pisch zo'n auto die tussen verschil lende segmenten in valt, maar door zijn vlotte vormgeving en uitgebrei de mogelijkheden vooral een jong publiek aanspreekt. Het best is de YRV te vergelijken met de Toyota Yaris Verso, waar het model tech nisch de nodige overeenkomsten mee heeft. Ford bewaarde haar belangrijke nieuws voor het einde van het jaar, de nieuwe Mondeo, die tweede werd in de Auto van het Jaar verkie zing. Net als voorheen is er een se dan, hatchback en stationwagon. De Mondeo is in alle richtingen ge groeid en behoort tot een van de ruimste auto's in dit segment. Sa men met deze auto introduceert Ford een reeks nieuwe motoren, 16- kleps benzinemotoren en een nieu we direct ingespoten 16V turbodie sel. Ford heeft op dit moment de beschikking over de sedan, de twee andere varianten volgen iets later. Honda hield het behoorlijk rustig en voegde de Amerikaanse Accord Coupé aan haar programma toe. De nieuwe Civic zal over zo'n twee tot drie maanden in de showroom ver schijnen. Daarentegen was het Ko reaanse Hyundai bijna hyperactief met in één jaar tijd de nieuwe Trajet ruimtewagen, de vier- en vijfdeurs Elantra en de Santa Fe sport utility. Drie totaal verschillende modellen waarmee Hyundai haar positie in de verschillende segmenten enorm zal verstevigen. En ook voor het ko mende jaar staat er het nodige nieuws op de rol. Kia is in rustiger vaarwater geko men sinds de overname door Hy undai. De nieuwe Rio zal als sedan en vijfdeurs hatchback een belang rijke positie binnen het merk gaan innemen. De Carens is een midi- ruimtewagen die technisch is afge leid van de Shuma. Land Rover is de maker van origine len en de Freelander is het ant woord op compacte SUV's. Dit po pulaire model, de Europese bestsel ler in het 4WD-segment, heeft naast een aantal uiterlijke wijzigingen twee nieuwe motoren gekregen. Het gaat om de 2,5 liter V6 en 2 liter common rail turbodiesel. Verder is het chassis aangepakt. Lexus, onderdeel van Toyota, zat ook niet bepaald stil dit jaar, maar bewaarde het nieuws vooral voor de laatste maanden. De bestaande GS300 werd op details herzien en kreeg een snellere broer met de 8 ci linder GS430, de snelste Lexus tot nu toe. De RX300 SUV is in Amerika al anderhalfjaar leverbaar en maakt na diverse aanpassingen de stap naar Europa, waar dit,model een re latief jonge doelgroep moet aan spreken. Een hele andere doelgroep voorziet Lexus voor de LS430, een statige limousine in het topseg ment. Mercedes verving een van haar best verkopende modellen, de C-klasse. De nieuweling heeft een sportieve re vormgeving, want alle merken zullen en moeten jongere mensen binnenhalen. De auto kenmerkt zich door typisch gevormde kop lampen en natuurlijk geribbelde achterlichten. Mercedes levert alle modellen met moderne meerkleps benzinemotoren of common rail diesels. Komend jaar komen er de nodige varianten bij, zoals de drie deurs Sport Coupé en Combi. Mer cedes kwam dit jaar ook met de S400 CDI, de eenzame top op die- selgebied. Mitsubishi versterkte haar moge lijkheden in het 4WD-segment met eerste de compacte Pajero Pinin die in Italië wordt gemaakt en de grote Pajero die voor het eerst in zijn be staan is voorzien van een zelfdra gende carrosserie. Een stoere auto met een eigenzinnige vormgeving, waardoor een brug wordt geslagen tussen een echte terreinwagen en een Sport Utility. De middenklasse wordt door Nis san veel beter bediend sinds de komst van de Almera 3-, 4- en 5- deurs en de Tino midi-MPV op het zelfde onderstel. De auto hebben een moderne vormgeving en zijn veel beter op de Europese smaak af gestemd dan de voorgaande mo delserie. Opel bracht vooral nieuws aan de onderkant van haar programma, met midden in het jaar de nieuwe Agila, gebaseerd op de reeds be staande Suzuki Wagon R+. Opel bouwt dit model in haar eigen fa briek in Polen en rust de Agila uit met een eigen drie- en viercilinders motor. Ook de Corsa onderging dit jaar een gedaantewisseling. De nieuweling blijft er vertrouwd uit zien, maar is een flinke slag groter geworden. Het Astra-programma werd aangevuld met de tweedeurs coupé die bij Bertone wordt ge bouwd. Het zat Peugeot met haar grote nieuws dit jaar niet mee. De 607 zou in juni bij de dealers komen en van af september geleverd worden. Maar de grote limousine is pas sinds een paar weken in de show room te bewonderen en de eerste exemplaren zullen in januari wor den afgeleverd. De 206 Coupé Ca- brio werd eveneens in zijn definitie ve verschijningsvorm gelanceerd, maar is vanwege enorme popula riteit de eerste tijd uitverkocht. Renault kwam dit jaar met een aan tal bijzondere auto's in piepkleine of nieuwe marktsegmenten. Van de vertrouwde Scénic, hét voorbeeld bij de midi-MPV's, kwam de RX4 uit, een variant met permanente vierwielaandrijving die opvallend hoog op de poten is geplaatst en wordt voorzien van echte 4WD-de- tails. Heel andere koek is de Clio V6 waarin de 2,9 liter motor achter de voorstoelen is geplaatst. Op circuits was dit model als weer bijna twee jaar actief, maar de straatversie wordt nu in een beperkte oplage aangeboden. Rover profiteert al bijna een vol jaar van de nieuwe 25 en 45 de respec tievelijke opvolgers van de 200 en 400. Rover kwam dit jaar op eigen benen te staan en heeft vergaande plannen om onder de merknaam MG een aantal begerenswaardige en zeer sportieve auto's te gaan Een andere VW-dochter is Skoda, die bezig is een zeer actueel pro gramma op te bouwen. De nieuwe Fabia staat al op het onderstel dat VW zelf binnenkort gaat gebruiken op de nieuwe Polo. De Fabia startte zijn carrière als vijfdeurs hatchback die door zijn afmetingen tussen de compactklasse en middenklasse in zit. Begin volgend jaar volgt een compacte en tegelijk ruime station wagon. Subaru heeft een vrij bescheiden modellenprogramma en daarom vallen modelwisselingen direct op. Sinds enkele dagen heeft de Impre- za een opvolger onder dezelfde naam. Er is zelfs een deel van de vertrouwde uitstraling behouden. Het leveringsprogramma bestaat uit de sedan en Plus stationwagon en net als voorheen kan er worden gekozen uit drie motoren, waaron der de zeer krachtige 2 liter turbo. Bij de Opel noemde we al de Suzuki Wagon R+, die Suzuki met een face lift voorstelde. Ook Suzuki bouwt dit model in Europa, maar brengt haar eigen techniek in. Toyota is het merk dat dit jaar de meeste nieuwe modellen op de markt bracht. Een facelift werd er doorgevoerd op de Avensis en Co rolla. Helemaal nieuw is de Previa een zeer grote ruimtewagen met een opvallende vormgeving. De MR2 volgt zijn gelijknamige voorlo per op, maar is geen coupé met tar- gadak, maar een volwaardige road ster. In het sportieve segment kwam Toyota ook met de Celica op de proppen, een 2+2 coupé met een zeer strakke lijnvoering. Van een heel andere orde is de RAV4, de op volger van de Funcruiser. Er is een drie- en vijfdeurs variant met een afwijkende lengte en de keuze uit twee- of vierwielaandrijving. Tech nologisch nieuws is de Prius, de eerste in serie gebouwde hybride auto ter wereld, die na drie jaar ex perimenteren in Japan nu ook in Europa op de markt komt. Toyota heeft er alle vertrouwen in, getuige de 5 jaar volledige fabrieksgarantie. Volvo heeft ook niet stilgezeten en heeft vooral het middendeel van haar programma gewijzigd, terwijl ook de S40 en V40 ingrijpend wer den aangepakt, zonder noemens waardige uiterlijke gevolgen. De V70, het meest belangrijke Volvo- model, werd geheel herzien en deelt zijn onderstel met de grote S80. Een direct opvolger van de S70 komt er niet, wel is de S60 recent verschenen. Technisch gelijk aan de V70, maar met een uiterst spor tief ogende carrosserie waardoor in het segment van de BMW 3-serie onrust gezaaid wordt. Volkswagen is een merk van uiter sten en dat zien we ook aan het nieuws van 2000. Begin dit jaar werd de Lupo 3 liter leverbaar, een compacte auto met extra lichte car rosserie en zeer zuinige 1,2 liter tur bodieselmotor. Wie zijn best doet kan er 1 op 33 mee rijden, maar 1 op 24 blijkt de praktijk. De grote Passat was al een chique, voorname auto, maar de uitstraling is nog verder verbeterd. Bovendien werden tech nisch de nodige wijzigingen door gevoerd. Zo is Volkswagen bezig haar volledige dieselprogramma te herzien. Steeds meer TDI-motoren maken gebruik van pompverstui- vers om aan strengere milieunor men te kunnen voldoen. Het jaar 2001 dient zich aan en het ziet er naar uit dat de komende maanden net zo interessant zullen gaan worden.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 2000 | | pagina 8