2001
Peugeot 607
audi A2
PT Cruiser
Volvo S60
Alfa 147
Toyota Prius
Santa Fé
Aluminium
Het jaar 2000 zit er bijna op, een jaar waarover in de histo
rie veel gefantaseerd is en waarover de voorspellingen
veelal verder gingen dan de werkelijkheid. Als we toe
komstvoorspellers uit de jaren zestig mochten geloven,
zouden we al lang op vakantie gaan haar de maan en rond
rijden in grote glazen bollen die ook konden vliegen. Niets
van dat al!
Zomer en winter
Rustiger vaarwater
Brug geslagen
Hoop op de poten
Modelwisselingen
Onrust zaaien
i
Het autojaar
Anno 2000 rijden we nog gewoon
op vier wielen met banden, versto
ken nog steeds benzine, LPG of die
selolie en hebben in toenemende
mate met files te maken, maar ook
daarvan had men vele tientallen ja
ren geleden al gehoord.
aanbieden. Seat's belangrijkste
nieuws is de Leon, de vijfdeurs ver
sie van de Toledo die technisch vrij
wel identiek is aan de Volkswagen
Golf. De Leon heeft ook sportieve
aspiraties, want er kan worden ge
kozen voor een 1,8 liter turbo met
vierwielaandrijving, terwijl er ook
een Cupra-versie op stapel staat
met een 2,8 liter V6.
Het jaar 2000 heeft een behoorlijke
reeks nieuwe automodellen opgele
verd. Een aantal zijn inmiddels al
een vertrouwd onderdeel van het
straatbeeld geworden, anderen zijn
nog nauwelijks zichtbaar. Dat komt
dan door hun exclusiviteit of door
het feit dat ze nog maar net bij de
dealers zijn gearriveerd en pas van
af januari volop zullen worden uit
geleverd.
Een goed voorbeeld daarvan is de
nieuwe Alfa 147. Hij staat pas sinds
begin november bij de dealer en
werd kort daarna verkozen tot 'Auto
van het Jaar 2001', terwijl Alfa met
hetzelfde model ook een Gouden
Stuurwiel in de wacht sleepte. De
Alfa 147 is een driedeurs model aan
de bovenkant van de middenklasse
waarmee het merk de strijd aan
bindt met modellen als de VW Golf
en BMW 3-serie Compact. Een vijf
deurs verschijnt komend voorjaar
evenals een krachtige common rail
diesel. De Alfa 147 is een sportief rij
dende, maar tegelijk comfortabele
auto met een uitermate fraaie
vormgeving met elementen uit het
rijke verleden van het merk. Maar
2000 levert nog een andere schoon
heid van Alfa op, de 156 Sportwa-
gon, een echte life-style stationwa
gon waarbij de vormgeving belang
rijker is dan de functie.
Aluminium wordt in de autowereld
veelvuldig voor diverse onderdelen
toegepast, maar een volledig uit dit
materiaal opgetrokken carrosserie
is nog steeds bijzonder. We komen
het nog wel eens tegen bij dure
sportwagens en topklasse limous
ines, maar Audi kwam dit jaar met
de compacte A2 op de proppen met
een volledig aluminium carrosserie.
Deze metaalsoort is licht en sterk
tegelijk, waardoor Audi kan vol
staan met relatief kleine en zuinige
motoren. Ondanks zijn compacte
buitenafmetingen biedt de A2 vol
doende ruimte aan vier passagiers
en een behoorlijke hoeveelheid ba
gage. De verkoopprijs is in verhou
ding tot de afmetingen aan de hoge
kant, maar voor dat geld schaft men
zich wel een technologisch hoog
staande auto aan.
Alhoewel de huidige 3-serie van
BMW al weer enkele jaren op de
markt is, is het merk bezig het pro
gramma verder te verfijnen. Dat le
verde dit jaar een paar uiterst bege
renswaardige uitvoeringen op. Na
de sedan, coupé en touring ver
scheen de cabriolet voorzien van
een fraaie kapconstructie die het
mogelijk maakt er zomer en winter
mee te rijden. BMW start de 3 ca-
brio in de grotere motorvarianten,
maar voor de toekomst staan ook 4
cilinders geprogrammeerd. Aan de
sportieve top van het programma is
inmiddels de M3 beschikbaar geba
seerd op de coupé, maar er komt
ook een cabrioversie aan.
Een van de meest opvallende nieu
we auto's van het jaar 2000 is zon
der twijfel de Chrysler PT Cruiser,
een midi-MPV met een wel zeer
Amerikaanse styling. De ontwer
pers hebben de klassieke hotrod als
voorbeeld genomen en die vertaald
naar de huidige tijd. De PT Cruiser
is dan ook een model zonder verge
lijk, maar belangrijk is dat dit model
ook bijzonder praktisch en bruik
baar is en beschikt over prima rijei-
genschappen. Er is alleen een 2 liter
16V leverbaar, maar als het model
in de loop van 2001 in Oostenrijk
geassembleerd zal gaan worden,
zullen er ook diesels aan het pro
gramma worden toegevoegd.
Het lijkt al weer even geleden, maar
2000 leverde bij Citroën de Xsara Pi
casso op, een midi-ruimtewagen
met een typisch Franse signatuur.
Of men nu de Picasso wel of niet
mooi vindt, origineel is deze auto
beslist. Daarnaast wordt een forse
binnenruimte geboden en slaat het
model met zijn rijgedrag een brug
naar grote MPVs. Naast twee ben
zinemotoren is de Picasso ook le
verbaar met de uitstekende HDi
common rail diesel. Het interieur is
origineel van inrichting en ui
teraard op diverse manieren in te
richten.
In hetzelfde segment kwam Dae
woo met de nieuwe Tacuma op de
proppen met een geslaagde vorm
geving en rijke keuze aan motoren
en uitrustingsvarianten. Het pro
gramma zal nog verder worden uit
gebreid, want voor succes op de Eu
ropese markt is absoluut een diesel
noodzakelijk.
Daihatsu herzag niet alleen het pro
gramma van de Terios en Sirion,
maar start op de valreep van het
jaar met de levering van YRV, de
Young Recreational Vehicle. Ty
pisch zo'n auto die tussen verschil
lende segmenten in valt, maar door
zijn vlotte vormgeving en uitgebrei
de mogelijkheden vooral een jong
publiek aanspreekt. Het best is de
YRV te vergelijken met de Toyota
Yaris Verso, waar het model tech
nisch de nodige overeenkomsten
mee heeft.
Ford bewaarde haar belangrijke
nieuws voor het einde van het jaar,
de nieuwe Mondeo, die tweede
werd in de Auto van het Jaar verkie
zing. Net als voorheen is er een se
dan, hatchback en stationwagon.
De Mondeo is in alle richtingen ge
groeid en behoort tot een van de
ruimste auto's in dit segment. Sa
men met deze auto introduceert
Ford een reeks nieuwe motoren, 16-
kleps benzinemotoren en een nieu
we direct ingespoten 16V turbodie
sel. Ford heeft op dit moment de
beschikking over de sedan, de twee
andere varianten volgen iets later.
Honda hield het behoorlijk rustig
en voegde de Amerikaanse Accord
Coupé aan haar programma toe. De
nieuwe Civic zal over zo'n twee tot
drie maanden in de showroom ver
schijnen. Daarentegen was het Ko
reaanse Hyundai bijna hyperactief
met in één jaar tijd de nieuwe Trajet
ruimtewagen, de vier- en vijfdeurs
Elantra en de Santa Fe sport utility.
Drie totaal verschillende modellen
waarmee Hyundai haar positie in
de verschillende segmenten enorm
zal verstevigen. En ook voor het ko
mende jaar staat er het nodige
nieuws op de rol.
Kia is in rustiger vaarwater geko
men sinds de overname door Hy
undai. De nieuwe Rio zal als sedan
en vijfdeurs hatchback een belang
rijke positie binnen het merk gaan
innemen. De Carens is een midi-
ruimtewagen die technisch is afge
leid van de Shuma.
Land Rover is de maker van origine
len en de Freelander is het ant
woord op compacte SUV's. Dit po
pulaire model, de Europese bestsel
ler in het 4WD-segment, heeft naast
een aantal uiterlijke wijzigingen
twee nieuwe motoren gekregen.
Het gaat om de 2,5 liter V6 en 2 liter
common rail turbodiesel. Verder is
het chassis aangepakt.
Lexus, onderdeel van Toyota, zat
ook niet bepaald stil dit jaar, maar
bewaarde het nieuws vooral voor de
laatste maanden. De bestaande
GS300 werd op details herzien en
kreeg een snellere broer met de 8 ci
linder GS430, de snelste Lexus tot
nu toe. De RX300 SUV is in Amerika
al anderhalfjaar leverbaar en maakt
na diverse aanpassingen de stap
naar Europa, waar dit,model een re
latief jonge doelgroep moet aan
spreken. Een hele andere doelgroep
voorziet Lexus voor de LS430, een
statige limousine in het topseg
ment.
Mercedes verving een van haar best
verkopende modellen, de C-klasse.
De nieuweling heeft een sportieve
re vormgeving, want alle merken
zullen en moeten jongere mensen
binnenhalen. De auto kenmerkt
zich door typisch gevormde kop
lampen en natuurlijk geribbelde
achterlichten. Mercedes levert alle
modellen met moderne meerkleps
benzinemotoren of common rail
diesels. Komend jaar komen er de
nodige varianten bij, zoals de drie
deurs Sport Coupé en Combi. Mer
cedes kwam dit jaar ook met de
S400 CDI, de eenzame top op die-
selgebied.
Mitsubishi versterkte haar moge
lijkheden in het 4WD-segment met
eerste de compacte Pajero Pinin die
in Italië wordt gemaakt en de grote
Pajero die voor het eerst in zijn be
staan is voorzien van een zelfdra
gende carrosserie. Een stoere auto
met een eigenzinnige vormgeving,
waardoor een brug wordt geslagen
tussen een echte terreinwagen en
een Sport Utility.
De middenklasse wordt door Nis
san veel beter bediend sinds de
komst van de Almera 3-, 4- en 5-
deurs en de Tino midi-MPV op het
zelfde onderstel. De auto hebben
een moderne vormgeving en zijn
veel beter op de Europese smaak af
gestemd dan de voorgaande mo
delserie.
Opel bracht vooral nieuws aan de
onderkant van haar programma,
met midden in het jaar de nieuwe
Agila, gebaseerd op de reeds be
staande Suzuki Wagon R+. Opel
bouwt dit model in haar eigen fa
briek in Polen en rust de Agila uit
met een eigen drie- en viercilinders
motor. Ook de Corsa onderging dit
jaar een gedaantewisseling. De
nieuweling blijft er vertrouwd uit
zien, maar is een flinke slag groter
geworden. Het Astra-programma
werd aangevuld met de tweedeurs
coupé die bij Bertone wordt ge
bouwd.
Het zat Peugeot met haar grote
nieuws dit jaar niet mee. De 607 zou
in juni bij de dealers komen en van
af september geleverd worden.
Maar de grote limousine is pas
sinds een paar weken in de show
room te bewonderen en de eerste
exemplaren zullen in januari wor
den afgeleverd. De 206 Coupé Ca-
brio werd eveneens in zijn definitie
ve verschijningsvorm gelanceerd,
maar is vanwege enorme popula
riteit de eerste tijd uitverkocht.
Renault kwam dit jaar met een aan
tal bijzondere auto's in piepkleine
of nieuwe marktsegmenten. Van de
vertrouwde Scénic, hét voorbeeld
bij de midi-MPV's, kwam de RX4
uit, een variant met permanente
vierwielaandrijving die opvallend
hoog op de poten is geplaatst en
wordt voorzien van echte 4WD-de-
tails. Heel andere koek is de Clio V6
waarin de 2,9 liter motor achter de
voorstoelen is geplaatst. Op circuits
was dit model als weer bijna twee
jaar actief, maar de straatversie
wordt nu in een beperkte oplage
aangeboden.
Rover profiteert al bijna een vol jaar
van de nieuwe 25 en 45 de respec
tievelijke opvolgers van de 200 en
400. Rover kwam dit jaar op eigen
benen te staan en heeft vergaande
plannen om onder de merknaam
MG een aantal begerenswaardige
en zeer sportieve auto's te gaan
Een andere VW-dochter is Skoda,
die bezig is een zeer actueel pro
gramma op te bouwen. De nieuwe
Fabia staat al op het onderstel dat
VW zelf binnenkort gaat gebruiken
op de nieuwe Polo. De Fabia startte
zijn carrière als vijfdeurs hatchback
die door zijn afmetingen tussen de
compactklasse en middenklasse in
zit. Begin volgend jaar volgt een
compacte en tegelijk ruime station
wagon.
Subaru heeft een vrij bescheiden
modellenprogramma en daarom
vallen modelwisselingen direct op.
Sinds enkele dagen heeft de Impre-
za een opvolger onder dezelfde
naam. Er is zelfs een deel van de
vertrouwde uitstraling behouden.
Het leveringsprogramma bestaat
uit de sedan en Plus stationwagon
en net als voorheen kan er worden
gekozen uit drie motoren, waaron
der de zeer krachtige 2 liter turbo.
Bij de Opel noemde we al de Suzuki
Wagon R+, die Suzuki met een face
lift voorstelde. Ook Suzuki bouwt
dit model in Europa, maar brengt
haar eigen techniek in.
Toyota is het merk dat dit jaar de
meeste nieuwe modellen op de
markt bracht. Een facelift werd er
doorgevoerd op de Avensis en Co
rolla. Helemaal nieuw is de Previa
een zeer grote ruimtewagen met
een opvallende vormgeving. De
MR2 volgt zijn gelijknamige voorlo
per op, maar is geen coupé met tar-
gadak, maar een volwaardige road
ster. In het sportieve segment
kwam Toyota ook met de Celica op
de proppen, een 2+2 coupé met een
zeer strakke lijnvoering. Van een
heel andere orde is de RAV4, de op
volger van de Funcruiser. Er is een
drie- en vijfdeurs variant met een
afwijkende lengte en de keuze uit
twee- of vierwielaandrijving. Tech
nologisch nieuws is de Prius, de
eerste in serie gebouwde hybride
auto ter wereld, die na drie jaar ex
perimenteren in Japan nu ook in
Europa op de markt komt. Toyota
heeft er alle vertrouwen in, getuige
de 5 jaar volledige fabrieksgarantie.
Volvo heeft ook niet stilgezeten en
heeft vooral het middendeel van
haar programma gewijzigd, terwijl
ook de S40 en V40 ingrijpend wer
den aangepakt, zonder noemens
waardige uiterlijke gevolgen. De
V70, het meest belangrijke Volvo-
model, werd geheel herzien en
deelt zijn onderstel met de grote
S80. Een direct opvolger van de S70
komt er niet, wel is de S60 recent
verschenen. Technisch gelijk aan
de V70, maar met een uiterst spor
tief ogende carrosserie waardoor in
het segment van de BMW 3-serie
onrust gezaaid wordt.
Volkswagen is een merk van uiter
sten en dat zien we ook aan het
nieuws van 2000. Begin dit jaar
werd de Lupo 3 liter leverbaar, een
compacte auto met extra lichte car
rosserie en zeer zuinige 1,2 liter tur
bodieselmotor. Wie zijn best doet
kan er 1 op 33 mee rijden, maar 1 op
24 blijkt de praktijk. De grote Passat
was al een chique, voorname auto,
maar de uitstraling is nog verder
verbeterd. Bovendien werden tech
nisch de nodige wijzigingen door
gevoerd. Zo is Volkswagen bezig
haar volledige dieselprogramma te
herzien. Steeds meer TDI-motoren
maken gebruik van pompverstui-
vers om aan strengere milieunor
men te kunnen voldoen.
Het jaar 2001 dient zich aan en het
ziet er naar uit dat de komende
maanden net zo interessant zullen
gaan worden.