Neemt elektronica het van de automobilist over? mmmm i i uw auto altijd in topconditie Waar Jules Verne een wel zeer vooruitstrevende blik op de toekomst had, kijken we tegenwoordig niet meer dan zo'n tien jaar vooruit, omdat we door allerhande uiteenlopende omstandigheden de toekomst niet zo ver vooruit kunnen voorspellen. Wat wel voorspelbaar is, is dat de elektronica in de moderne auto een steeds grotere rol gaat spelen. Daardoor komt de vraag naar boven of we over enkele ja ren als automobilist zelf nog iets mogen doen. Multiplex Navigatiesysteem Blackbox Van Wml Auto's .utobedri in de Veli AUTO- fcN SCHADEBEDRIJF ieweg vaarnatfkm aan «•«rsv.M, 52 'Mt. tor 55— NDAMME ------ autRema "L a o hema Elektronica maakt ai lang een deel uit van onze auto, zonder dat we dat weten. Wat denkt u van een elektro nisch injectiesysteem, of een elektronisch aangestuurde toeren- teller. Geen zaken waar we qua op winding wakker van liggen. Bij elektronica denken we vaak aan meer ingewikkelde systemen. In de jaren tachtig kwamen enkele auto's op de markt met een spre kende boordcomputer en rond 1990 kwamen de eerste navigatiesyste men in een primitieve vorm. Maar ook bij ABS, ESP, cruise-control en traction-control hebben we met ge avanceerde elektronica te maken. Er zijn inmiddels al enkele auto's op de markt waar in principe alles wat maar enigszins met elektriciteit te maken heeft, op elektronica is geba seerd. Steeds meer nieuwe auto's krijgen zogenaamde multiplex bedrading. Eén van de grote voordelen hiervan is dat per auto veel minder bekabe ling nodig is en dat de betrouwbaar heid van de verschillende elektroni sche systemen wordt verbeterd. La ten we even simpel het voorbeeld van een koplamp nemen. U draait normaal aan de schakelaar en daarmee wordt een relais aange stuurd dat weer een permanente stroom geeft aan de koplamp die vervolgens aan gaat. Op dezelfde manier lopen er draden naar alle andere verlichtingsdelen, de claxon etc. In het geval van multiplex be drading geeft u met uw schakelaar een signaal aan de boordelektronica dat u uw koplampen wilt ontsteken en vanuit het brein wordt via de centrale bedrading een signaal aan de koplampen afgegeven dat ze aan moeten gaan. Over dezelfde kabel stuurt men bijvoorbeeld ook een signaal naar de richtingaanwijzers, claxon, injectiesysteem etc. De sig nalen zijn verschillend en de betref fende elektrische systemen weten precies op welk signaal ze moeten reageren. Zo kan het ook dat bij voorbeeld de nieuwe Mercedes C- klasse een beveiliging voor het uit vallen van een remlicht heeft. Gaat een lampje kapot, dan neemt de normale verlichting deze functie tij delijk over. Dat zou bij een klassieke bedrading niet kunnen. Bij elektronica denken we steeds va ker aan mobiele communicatie en navigatie. Deze systemen zijn ui teraard los verkrijgbaar, maar kun nen ook geïntegreerd in de auto ge leverd worden. Een mobiele tele foon is een bekend fenomeen en vooral zakelijke rijders ontdekken ook steeds meer het gemak van een navigatiesysteem. Maar de moge lijkheden zijn voorlopig nog niet uitgeput. Met een navigatiesysteem vindt u feilloos uw bestemming, maar ook een parkeerplaats, tank station of museum. En in de toekomst kunt u via uw na vigatiesysteem de wensen ingeven omtrent een partner (dik, dun, blond, zwart, kaal, jong, oud etc.). U geeft uiteraard ook uw eigen gege vens door en als de computer een geschikte partner vindt, wordt u via uw navigatiesysteem naar de prins of prinses op het witte paard geleid. Maar we gaan nog vele stappen ver der. Volvo introduceert een systeem dat automatisch een alarmsignaal zendt als u in een ongeluk verzeild raakt. Via de GSM wordt er dan door een meldkamer contact met u ge zocht. Mocht u niet in staat zijn door verwondingen om te antwoor den, dan worden de hulpdiensten direct gealarmeerd. Via hetzelfde systeem kan een signaal naar de verkeerscomputer worden doorge geven, zodat achteropkomend ver keer gewaarschuwd kan worden voor een ongeluk en bijbehorende file. De elektronica kan ook een deel van de functies van de automobilist gaan overnemen. En dan spreken we niet over stabiliteitsprogramma 's of traction control. Mercedes le vert een systeem waarbij gekoppeld aan de cruise control de auto een vaste afstand tot zijn voorganger kan houden, dit uiteraard afhanke lijk van de snelheid. Remt de voor ganger, dan remt de auto vanzelf mee. Dit systeem kan natuurlijk ook worden losgekoppeld van de cruise control, zodat in de toekomst de auto zelf gaat remmen, als de be stuurder een opstakel te Iaat ziet. Er bestaan ook al auto's waarbij de alarmlichten automatisch gaan branden als de vertraging een be paalde waarde overschrijdt. Dit om achterliggend verkeer te waarschu wen. Experi-menteel zijn enkele merken bezig om een systeem te ontwikkelen die de witte lijnen langs de weg leest, zodat de auto vanzelf midden op de weg blijft rij den. Maar de vergaande toepassing van elektronica heeft ook zijn keerzijde. De overheid zoekt naar middelen om automobilisten meer geld te la ten betalen. En hoe meer geauto matiseerd dit kan, hoe gemakkelij ker het allemaal wordt. We moeten er dan ook niet gek van op kijken als we over enkele jaren verplicht een blackbox in de auto hebben die pre cies bijhoudt waar, hoeveel en hoe hard we gereden hebben. Deze ge gevens worden automatisch per GSM naar een centrale computer gevoerd en het verschuldigde be drag wordt inclusief boetes en spit- starief maandelijks afgeschreven. Het lijkt een rampenscenario, maar het zal absoluut de werkelijkheid worden. Kortom, elektronica kan het com fort, gemak en de veiligheid van een auto enorm bevorderen. De ver schillende systemen winnen zeer aan betrouwbaarheid en raken steeds beter op elkaar ingesteld. Maar de controleerbaarheid van de automobilist wordt ook steeds gro ter en daarbij kunnen we ons afvra gen of dat wel zo'n vooruitgang is. Piekbelasting? Valt straks zelfs de kerstboom ook onder het nieuwe belastingstelsel? Natuurlijk niet, maar het is wel een aardige aanhaker op de kroon op ons werk: dat uw auto ondanks piekbelastingen gewoon z'n werk blijft doen. Preventief onderhoud is daarbij het sleutelwoord, ofte wel het nü voor komen van mogelijke pech straks. Een auto zoals de uwe bestaat uit zo'n 10.000 onderdelen. In de Formule 1 worden die allemaal nagekeken. In de dagelijkse praktijk worden natuurlijk alleen de meest kritische punten gecon troleerd. Dat houdt de zaak betaalbaar en toch betrouwbaar. Die "kritische punten" zijn lang niet altijd standaard. We hebben natuurlijk onze checklists. Maar daarnaast geven ervaring, gevoel en bovenal kennis en informatie steeds weer die punten aan waar we bij uw auto extra op moeten letten. Of het nu seizoens invloeden zijn, typische merk- eigenaardigheden, vreemde geluiden of wat dan ook: steeds is uw auto omringd door extra zorg en aandacht. Als groep van 15 onafhankelijke autobedrijven vinden wij voort durend nieuwe manieren en midde len om onze onderhoudstaken verder te perfectioneren. Dat, en onze kritische instelling ten opzichte van elkaar, betekent de beste waarborg voor het onderhoud van uw auto. Wij wensen u prettige feestdagen en een gelukkig nieuw autojaar. VEERSEDAM AUTO BV VROUWENPOLDER Haltestraat 76 - 0113 55 22 51- AUTO- EN C1TROËNSPECIALIST VIS BV 'S-GRAVENPOLDER 's ARENOSKERKE 'S-HEER ARENDSKERKE AUTOBEDRIJF W.J. SONKE BV GOES Ind Oostvoorstraat 23 - 0113 37 12 10 - AUTOBEDRIJF VAN DAMME VOF Wl 31 14 PIET BEDRIJF KOPPEJAN DOMBURG Domburgseweg 18 - 0118 58 14 87 - AUTOBEDRIJF VAN HOEK RILLAND Oostpolderweg 11 - 0113 50 33 88 - VAN DE VELDE AUTO'S BV KAPELLE Stationssingel 12 - 0113 34 14 16 - ARAGE DE KRIJOER VOF 'S-HEER ARENDSKERKE Nijverheidsstraat 6 - 0113 56 30 94 - AUTOBEDRIJF 'S-HEER AUTO'S GOES Ringbaan West 2b - 0113 22 02 11 - AUTOBEDRIJF AKKERMANS GOES Fruitlaan 12-14 - 0113 27 67 60 - EDRIJF VAN WEELE WOLPHAARTSDIJK Stadseweg 14 - 0113 58 17 51 - AUTOBEDRIJF DE MOOR WISSENKERKE RKE Noordeindstraat 30 - 0113 37 14 77 - OARAGE VAN HALST A IN. KAMPERLAND Veerweg 40-42 - 0113 37 22 88

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 2000 | | pagina 3