Neemt elektronica het
van de automobilist over?
mmmm i i
uw auto altijd in topconditie
Waar Jules Verne een wel zeer vooruitstrevende blik op de
toekomst had, kijken we tegenwoordig niet meer dan zo'n
tien jaar vooruit, omdat we door allerhande uiteenlopende
omstandigheden de toekomst niet zo ver vooruit kunnen
voorspellen. Wat wel voorspelbaar is, is dat de elektronica
in de moderne auto een steeds grotere rol gaat spelen.
Daardoor komt de vraag naar boven of we over enkele ja
ren als automobilist zelf nog iets mogen doen.
Multiplex
Navigatiesysteem
Blackbox
Van Wml Auto's
.utobedri
in de Veli
AUTO- fcN SCHADEBEDRIJF
ieweg
vaarnatfkm aan
«•«rsv.M, 52 'Mt. tor
55—
NDAMME
------
autRema
"L
a
o
hema
Elektronica maakt ai lang een deel
uit van onze auto, zonder dat we dat
weten. Wat denkt u van een elektro
nisch injectiesysteem, of een
elektronisch aangestuurde toeren-
teller. Geen zaken waar we qua op
winding wakker van liggen. Bij
elektronica denken we vaak aan
meer ingewikkelde systemen.
In de jaren tachtig kwamen enkele
auto's op de markt met een spre
kende boordcomputer en rond 1990
kwamen de eerste navigatiesyste
men in een primitieve vorm. Maar
ook bij ABS, ESP, cruise-control en
traction-control hebben we met ge
avanceerde elektronica te maken.
Er zijn inmiddels al enkele auto's op
de markt waar in principe alles wat
maar enigszins met elektriciteit te
maken heeft, op elektronica is geba
seerd.
Steeds meer nieuwe auto's krijgen
zogenaamde multiplex bedrading.
Eén van de grote voordelen hiervan
is dat per auto veel minder bekabe
ling nodig is en dat de betrouwbaar
heid van de verschillende elektroni
sche systemen wordt verbeterd. La
ten we even simpel het voorbeeld
van een koplamp nemen.
U draait normaal aan de schakelaar
en daarmee wordt een relais aange
stuurd dat weer een permanente
stroom geeft aan de koplamp die
vervolgens aan gaat. Op dezelfde
manier lopen er draden naar alle
andere verlichtingsdelen, de claxon
etc. In het geval van multiplex be
drading geeft u met uw schakelaar
een signaal aan de boordelektronica
dat u uw koplampen wilt ontsteken
en vanuit het brein wordt via de
centrale bedrading een signaal aan
de koplampen afgegeven dat ze aan
moeten gaan. Over dezelfde kabel
stuurt men bijvoorbeeld ook een
signaal naar de richtingaanwijzers,
claxon, injectiesysteem etc. De sig
nalen zijn verschillend en de betref
fende elektrische systemen weten
precies op welk signaal ze moeten
reageren. Zo kan het ook dat bij
voorbeeld de nieuwe Mercedes C-
klasse een beveiliging voor het uit
vallen van een remlicht heeft. Gaat
een lampje kapot, dan neemt de
normale verlichting deze functie tij
delijk over. Dat zou bij een klassieke
bedrading niet kunnen.
Bij elektronica denken we steeds va
ker aan mobiele communicatie en
navigatie. Deze systemen zijn ui
teraard los verkrijgbaar, maar kun
nen ook geïntegreerd in de auto ge
leverd worden. Een mobiele tele
foon is een bekend fenomeen en
vooral zakelijke rijders ontdekken
ook steeds meer het gemak van een
navigatiesysteem. Maar de moge
lijkheden zijn voorlopig nog niet
uitgeput. Met een navigatiesysteem
vindt u feilloos uw bestemming,
maar ook een parkeerplaats, tank
station of museum.
En in de toekomst kunt u via uw na
vigatiesysteem de wensen ingeven
omtrent een partner (dik, dun,
blond, zwart, kaal, jong, oud etc.). U
geeft uiteraard ook uw eigen gege
vens door en als de computer een
geschikte partner vindt, wordt u via
uw navigatiesysteem naar de prins
of prinses op het witte paard geleid.
Maar we gaan nog vele stappen ver
der. Volvo introduceert een systeem
dat automatisch een alarmsignaal
zendt als u in een ongeluk verzeild
raakt. Via de GSM wordt er dan door
een meldkamer contact met u ge
zocht. Mocht u niet in staat zijn
door verwondingen om te antwoor
den, dan worden de hulpdiensten
direct gealarmeerd. Via hetzelfde
systeem kan een signaal naar de
verkeerscomputer worden doorge
geven, zodat achteropkomend ver
keer gewaarschuwd kan worden
voor een ongeluk en bijbehorende
file.
De elektronica kan ook een deel van
de functies van de automobilist
gaan overnemen. En dan spreken
we niet over stabiliteitsprogramma
's of traction control. Mercedes le
vert een systeem waarbij gekoppeld
aan de cruise control de auto een
vaste afstand tot zijn voorganger
kan houden, dit uiteraard afhanke
lijk van de snelheid. Remt de voor
ganger, dan remt de auto vanzelf
mee. Dit systeem kan natuurlijk ook
worden losgekoppeld van de cruise
control, zodat in de toekomst de
auto zelf gaat remmen, als de be
stuurder een opstakel te Iaat ziet. Er
bestaan ook al auto's waarbij de
alarmlichten automatisch gaan
branden als de vertraging een be
paalde waarde overschrijdt. Dit om
achterliggend verkeer te waarschu
wen. Experi-menteel zijn enkele
merken bezig om een systeem te
ontwikkelen die de witte lijnen
langs de weg leest, zodat de auto
vanzelf midden op de weg blijft rij
den.
Maar de vergaande toepassing van
elektronica heeft ook zijn keerzijde.
De overheid zoekt naar middelen
om automobilisten meer geld te la
ten betalen. En hoe meer geauto
matiseerd dit kan, hoe gemakkelij
ker het allemaal wordt. We moeten
er dan ook niet gek van op kijken als
we over enkele jaren verplicht een
blackbox in de auto hebben die pre
cies bijhoudt waar, hoeveel en hoe
hard we gereden hebben. Deze ge
gevens worden automatisch per
GSM naar een centrale computer
gevoerd en het verschuldigde be
drag wordt inclusief boetes en spit-
starief maandelijks afgeschreven.
Het lijkt een rampenscenario, maar
het zal absoluut de werkelijkheid
worden.
Kortom, elektronica kan het com
fort, gemak en de veiligheid van een
auto enorm bevorderen. De ver
schillende systemen winnen zeer
aan betrouwbaarheid en raken
steeds beter op elkaar ingesteld.
Maar de controleerbaarheid van de
automobilist wordt ook steeds gro
ter en daarbij kunnen we ons afvra
gen of dat wel zo'n vooruitgang is.
Piekbelasting?
Valt straks zelfs de kerstboom ook
onder het nieuwe belastingstelsel?
Natuurlijk niet, maar het is wel een
aardige aanhaker op de kroon op
ons werk: dat uw auto ondanks
piekbelastingen gewoon z'n werk
blijft doen.
Preventief onderhoud is daarbij het
sleutelwoord, ofte wel het nü voor
komen van mogelijke pech straks.
Een auto zoals de uwe bestaat uit
zo'n 10.000 onderdelen. In de
Formule 1 worden die allemaal
nagekeken. In de dagelijkse
praktijk worden natuurlijk alleen
de meest kritische punten gecon
troleerd. Dat houdt de zaak
betaalbaar en toch betrouwbaar.
Die "kritische punten" zijn lang niet
altijd standaard. We hebben
natuurlijk onze checklists. Maar
daarnaast geven ervaring, gevoel en
bovenal kennis en informatie
steeds weer die punten aan waar
we bij uw auto extra op moeten
letten. Of het nu seizoens
invloeden zijn, typische merk-
eigenaardigheden, vreemde
geluiden of wat dan ook: steeds is
uw auto omringd door extra zorg
en aandacht.
Als groep van 15 onafhankelijke
autobedrijven vinden wij voort
durend nieuwe manieren en midde
len om onze onderhoudstaken
verder te perfectioneren. Dat, en
onze kritische instelling ten
opzichte van elkaar, betekent de
beste waarborg voor het onderhoud
van uw auto.
Wij wensen u prettige feestdagen en
een gelukkig nieuw autojaar.
VEERSEDAM AUTO BV VROUWENPOLDER
Haltestraat 76 - 0113 55 22 51- AUTO- EN
C1TROËNSPECIALIST VIS BV 'S-GRAVENPOLDER 's
ARENOSKERKE 'S-HEER ARENDSKERKE
AUTOBEDRIJF W.J. SONKE BV GOES Ind
Oostvoorstraat 23 - 0113 37 12 10 - AUTOBEDRIJF VAN DAMME VOF Wl
31
14
PIET
BEDRIJF KOPPEJAN DOMBURG Domburgseweg 18 - 0118 58 14 87 - AUTOBEDRIJF VAN HOEK RILLAND
Oostpolderweg 11 - 0113 50 33 88 - VAN DE VELDE AUTO'S BV KAPELLE Stationssingel 12 - 0113 34 14 16 -
ARAGE DE KRIJOER VOF 'S-HEER ARENDSKERKE Nijverheidsstraat 6 - 0113 56 30 94 - AUTOBEDRIJF 'S-HEER
AUTO'S GOES Ringbaan West 2b - 0113 22 02 11 - AUTOBEDRIJF AKKERMANS GOES Fruitlaan 12-14 - 0113 27 67 60 -
EDRIJF VAN WEELE WOLPHAARTSDIJK Stadseweg 14 - 0113 58 17 51 - AUTOBEDRIJF DE MOOR WISSENKERKE
RKE Noordeindstraat 30 - 0113 37 14 77 - OARAGE VAN HALST A IN. KAMPERLAND Veerweg 40-42 - 0113 37 22 88