Set reservelampen vanaf 9,95! UW AUTO ALTIJD IN TOPCONDITIE. Ruimtewagens kun je vandaag de dag simpelweg uitdelen. Wie geen zogenaamde MPV in het programma heeft, loopt marktaandeel mis. Vandaar dat fabrikanten er als de kippen bij zijn om zo'n model in het gamma op te nemen. De vraag: 'wie was er eerder, het kip of het ei', lijkt hier van toepassing, want of de vraag het aanbod genereert of het aanbod de vraag creëert, dat zal nooit meer duidelijk worden. Zakenauto Eigen inzicht ccu ANDEN UITENWISSERS LAMPEN ELSYSTEEM Als u langskomt voor controle van bovenstaande punten of u heeft een kleine of grote beurt in gedachten, dan ligt er een voordelige set reservelampen voor u klaar. Da's dan alvast geregeld. Deze actie is geldig tot en met 1 november. Vijf lichtpuntjes cadeau voor de donkere dagen! WOENSDAG 25 OKTOBER 2000 Nissan Almera Tino praktisch sportief PAGINA 5 FOTO: Het interieur ligt lekker op het netvlies. nog even over verdergaan. Want de Ti no puilt namelijk uit van doordachte handigheidjes. Dat heeft mede te ma ken met het feit dat Nissan haar oor goed te luisteren heeft gelegd bij de consument. Zo is er drie jaar onder zoek verricht naar de gebruikers van ruimte-auto's. Deskundigheid van buiten de auto wereld werd aangewend om tot een optimaal product te komen voor ge zinnen met jonge kinderen en mensen met een actieve levensstijl. Het zijn dan ook de doelgroepen waarop de marketing-afdeling van Nissan zich met de Tino richt. Voorbeelden van 'handigheidjes' zijn de meer dan twin tig verschillende opbergmogelijkhe- den, waaronder uitneembare opberg- boxen onder de vloer, een kluisachtige opbergmogelijkheid onder de achter- stoelen, bekerhouders, uitklaptafel- tjes, opberglades en ook in bakjes en vakjes blinkt de Tino uit. Dat er veel gezinnen zijn die gebruik gaan maken van de Tino, blijkt uit de workshops die met gezinnen gehouden zijn. Een van de resultaten hieruit is dat de ruimte tussen de twee voorstoelen be wust wat ruimer is gehouden zodat contact met de kinderen gemakkelij ker mogelijk is. Vanaf de zetel heb je een mooi uit zicht. Niet alleen hoog over het ver keer, maar ook over het fris vormgege ven dashboard, dat dankzij de two-to- ne accenten prettig op het netvlies ligt. Dit geldt ook voor de sportief vormge geven meters, voorzien van rvs-accen- ten. Ergonomie wordt met hoofdlet ters geschreven, zeker in onze Luxury, want daar is zelfs de standaard radio vanaf het stuurwiel te bedienen. Qua veiligheidsvoorzieningen heeft Nissan eveneens geen half werk gele verd. Om whiplash zoveel mogelijk te gen te gaan is de Tino uitgerust met actieve hoofdsteunen, het ABS is aan gevuld met Brake Assist dat extra rem- kracht genereert bij een noodstop en met EBD dat de remkracht verdeelt over de wielen die het meeste grip hebben om zo de auto in het juiste spoor te houden. Airbags en zij-air bags, een 1SOFLX kinderzitjes-bevesti ging en andere zaken maken het vei- ligheidsverhaal compleet. Het onderstel van de Tino is perfect van afstelling. Je kunt met de Nissan zowel comfortabel over de snelweg zoeven als lekker bochtjes draaien in heuvelachtig gebied. De stuurbe krachtiging is wat licht, maar wel ac curaat. Kwestie van wennen. En over de motor hebben we het al kort gehad. De 2.0 liter zestienkleppen benzine motor met een vermogen van 100 kW/136 pk heeft voldoende power in huis om de Tino goed over 's heeren wegen te loodsen. Alleen bij het rap accelereren zul je hem horen. De Nissan Almera Tino is een serieuze nieuwkomer in het compacte MPV- segment. Zijn vanafprijs van 41.495 gulden is scherp, gezien de riante ba sisuitrusting waarbij veel aandacht voor veiligheid, comfort en gebruiks gemak. Onze 2.0 liter Luxury CVT is een stukkie duurder (kost 51.895 gul den), maar is dan ook wel helemaal volgeladen. aanblik 'ruimte!'. De achterlichten lig gen druppelsgewijs naast de enorme achterklep die toegang geeft tot een bagageruimte van 440 liter. Lijkt niet veel, maar in een handomdraai, door het neerklappen van de achterstoelen, groeit deze inhoud naar 1.030 liter. Klaar als een klontje is in elk geval dat er een ware stortvloed aan modellen en uitvoeringen voorhanden is. Van klein naar groot, van basic tot super- deluxe. Jongste aanwinst, in wat ooit een niche-markt was, maar nu serieu zer blijkt dan ooit, is de Nissan Almera Tino. En daar waar veel merken zich haasten om te roepen dat hun compacte MPV, want daar hebben we het hier over, naast familie-auto ook zakenauto is, legt Nissan gelukkig de nadruk op het familieleven in een Tino. Want daar komt een midi-ruimtewagen het best tot zijn recht, zo ondervonden wij tij dens een test met de Almera Tino 2.0 Luxury CVT. Om meteen maar een onduidelijkheid weg te nemen, CVT staat voor conti nue variabele transmissie, Nissan's doorontwikkeling van het oude ver trouwde 'pientere pookje' van Van Doorne. Vandaag de dag is dat 'pook je' echter slimmer dan ooit. Dankzij al le elektronica schakelt de automaat zijdezacht op en af, daarbij perfect re agerend op het gaspedaal. Wel maakt de motor wat lawaai bij het overgaan naar een hoger verzet. Zeker als er een snelle inhaalmanoeuvre moet plaats hebben. Maar dat is zo'n beetje ook het enige minpuntje dat we hebben kunnen vinden in de Tino. Nemen we even een stap terug en be kijken we het aanzicht van de auto. De Tino is duidelijk familie van de on langs gerestylde Almera-lijn. Het voor aanzicht ziet er sportief agressief uit, met een geaccentueerde motorkap. De bumper/grille is lekker dik van structuur en ziet er door de luchtinlaat stoer uit. Kijken we verder naar achter, dan benadrukt de onderste raamlijn een sterke wigvorm en schreeuw! de Wil je er echt werk van maken, dan haal je gewoon alle stoelen er uit en kun je 1.950 liter ruimte naar eigen in zicht invullen. Ruimte genoeg ook voor de inzitten den. Voorin heb je al helemaal geen klagen, met dank aan de hoge daklijn, achterin is het iets krapper aan, maar kun je de zitpositie wel verstellen. Alle rugleuningen zijn achterwaarts te ver stellen en de twee buitenste stoelen zijn over twintig centimeter verschuif baar, daarmee de keuze tussen meer bagage- of beenruimte aan de inzit tenden overlatend. Is de middelste stoel in 'actie', dan rolt de schuifmaat slechts 9 centimeter uit. De zittingen achterin zijn wel wat klein van stuk, met name in de breedte, maar voorin heb je als bestuurder en passagier be schikking over heerlijk meubilair. Goede ruggesteun, lekker hard en vol doende draagvlak. We stipten de praktische kant van de Tino al even aan, maar we moeten er FOTO: De Nissan Almera Tino combineert sportiviteit met elegantie. Als een accu het niet doet, dan doet ineens heel veel het niet. Starten bijvoorbeeld. Zekerheid over het functio neren van de accu is daarom van cruciaal belang. Een grote rol daarbij speelt de capaciteit van het onderdeel. Die is eenvoudig te testen. U heeft dan snel duidelijkheid en geen last van verrassingen onderweg. m rip op de weg is te allen tijde prettig en van levensbelang. Die grip staat of valt natuurlijk met goede banden op de juiste spanning die een stootje kunnen hebben. Voor uw veiligheid moet een band mini maal 2mm profieldiepte bezitten. Een goed uitgebalanceerd wiel draagt ook veel bij aan het rijcomfort. Ten slotte scheelt een goede afstelling in de brandstofkosten. ets kunnen zien door de voorruit is van vitaal belang. Heeft u net de vliegen en muggen ervan af gekrabd: straks zullen regen en strooisel uw deel zijn. En hoe kouder het is, hoe meer rubber bevriest en breekt. Met een deskundige blik op de wissers kan uitsluitsel worden gegeven over het functioneren ervan. oeten vooral allemaal kunnen branden. En als ze branden, dan ook nog zodanig dat een ander er geen last van heeft. Met een paar doeltreffende handelingen van uw Car-groeplid kunt u ook dit onderdeel van uw "te doen"-lijstje schrappen. Dat heeft - hoe vreemd het moge klinken ook in de koudere periodes van het jaar een belangrijke functie. De motor maakt het namelijk niet uit of het zomer of winter is: die heeft het altijd warm. Bovendien kunt u zo de kachel aanzetten als het kwik buiten weer eens beneden het nulpunt is gedaald. Met koude handen is het vervelend reparareren, dus laat het nog even nakijken. oo V VEERSEDAM AUTO BV VROUWENPOLDER Vrouwenpoiderseweg 75 - 0118 59 15 24 - AUTOBEDRIJF KOPPEJAN DOMBURG Domburgseweg 18 - 0118 58 14 87 - AUTOBEDRIJF VAN HOEK RILLAND Haltescraat 76 - 0113 55 22 51- AUTO- EN SCHADEBEDRIJF OOSTPOLDER KRABBENDIJKE Oostpolderweg 11 - 0113 50 33 88 - VAN DE VELDE AUTO'S BV KAPELLE Stationssingel 12 - 0113 34 14 16 - CITROËNSPECIALIST VIS BV 'S-GRAVENPOLDER 's-Gravenstraat 32 - 0113 31 14 65 - GARAGE DE KRIJGER VOF 'S-HEER ARENDSKERKE Nijverheidsstraat 6 - 0113 56 30 94 - AUTOBEDRIJF 'S-HEER ARENDSKERKE 'S-HEER ARENDSKERKE Vermetstraat 38 - 0113 56 13 81 - PIET VOGELAAR AUTO'S GOES Ringbaan West 2b - 0113 22 02 11 - AUTOBEDRIJF AKKERMANS GOES Fruitlaan 12-14 - 0113 27 67 60 - AUTOBEDRIJF W.J. SONKE BV GOES Industriestraat 8-12 - 0113 21 54 15 - AUTOBEDRIJF VAN WEELE WOLPHAARTSDIJK Stadseweg 14 - 0113 58 17 51 - AUTOBEDRIJF DE MOOR WISSENKERKE Oostvoorstraat 23 - 0113 37 12 10 - AUTOBEDRIJF VAN DAMME VOF WISSENKERKE Noordeindstraat 30 - 0113 37 14 77 - GARAGE VAN HALST ZN. KAMPERLAND Veerweg 40-42 - 0113 37 22 88 I

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 2000 | | pagina 5