Set reservelampen
vanaf 9,95!
UW AUTO ALTIJD IN TOPCONDITIE.
Ruimtewagens kun je vandaag de dag simpelweg uitdelen. Wie
geen zogenaamde MPV in het programma heeft, loopt
marktaandeel mis. Vandaar dat fabrikanten er als de kippen
bij zijn om zo'n model in het gamma op te nemen. De vraag:
'wie was er eerder, het kip of het ei', lijkt hier van toepassing,
want of de vraag het aanbod genereert of het aanbod de vraag
creëert, dat zal nooit meer duidelijk worden.
Zakenauto
Eigen inzicht
ccu
ANDEN
UITENWISSERS
LAMPEN
ELSYSTEEM
Als u langskomt voor controle van bovenstaande punten of u
heeft een kleine of grote beurt in gedachten, dan ligt er een
voordelige set reservelampen voor u klaar. Da's dan alvast
geregeld. Deze actie is geldig tot en met 1 november.
Vijf lichtpuntjes cadeau voor de donkere dagen!
WOENSDAG 25 OKTOBER 2000
Nissan Almera Tino praktisch sportief
PAGINA 5
FOTO: Het interieur ligt lekker op het netvlies.
nog even over verdergaan. Want de Ti
no puilt namelijk uit van doordachte
handigheidjes. Dat heeft mede te ma
ken met het feit dat Nissan haar oor
goed te luisteren heeft gelegd bij de
consument. Zo is er drie jaar onder
zoek verricht naar de gebruikers van
ruimte-auto's.
Deskundigheid van buiten de auto
wereld werd aangewend om tot een
optimaal product te komen voor ge
zinnen met jonge kinderen en mensen
met een actieve levensstijl. Het zijn
dan ook de doelgroepen waarop de
marketing-afdeling van Nissan zich
met de Tino richt. Voorbeelden van
'handigheidjes' zijn de meer dan twin
tig verschillende opbergmogelijkhe-
den, waaronder uitneembare opberg-
boxen onder de vloer, een kluisachtige
opbergmogelijkheid onder de achter-
stoelen, bekerhouders, uitklaptafel-
tjes, opberglades en ook in bakjes en
vakjes blinkt de Tino uit. Dat er veel
gezinnen zijn die gebruik gaan maken
van de Tino, blijkt uit de workshops
die met gezinnen gehouden zijn. Een
van de resultaten hieruit is dat de
ruimte tussen de twee voorstoelen be
wust wat ruimer is gehouden zodat
contact met de kinderen gemakkelij
ker mogelijk is.
Vanaf de zetel heb je een mooi uit
zicht. Niet alleen hoog over het ver
keer, maar ook over het fris vormgege
ven dashboard, dat dankzij de two-to-
ne accenten prettig op het netvlies ligt.
Dit geldt ook voor de sportief vormge
geven meters, voorzien van rvs-accen-
ten. Ergonomie wordt met hoofdlet
ters geschreven, zeker in onze Luxury,
want daar is zelfs de standaard radio
vanaf het stuurwiel te bedienen.
Qua veiligheidsvoorzieningen heeft
Nissan eveneens geen half werk gele
verd. Om whiplash zoveel mogelijk te
gen te gaan is de Tino uitgerust met
actieve hoofdsteunen, het ABS is aan
gevuld met Brake Assist dat extra rem-
kracht genereert bij een noodstop en
met EBD dat de remkracht verdeelt
over de wielen die het meeste grip
hebben om zo de auto in het juiste
spoor te houden. Airbags en zij-air
bags, een 1SOFLX kinderzitjes-bevesti
ging en andere zaken maken het vei-
ligheidsverhaal compleet.
Het onderstel van de Tino is perfect
van afstelling. Je kunt met de Nissan
zowel comfortabel over de snelweg
zoeven als lekker bochtjes draaien in
heuvelachtig gebied. De stuurbe
krachtiging is wat licht, maar wel ac
curaat. Kwestie van wennen. En over
de motor hebben we het al kort gehad.
De 2.0 liter zestienkleppen benzine
motor met een vermogen van 100
kW/136 pk heeft voldoende power in
huis om de Tino goed over 's heeren
wegen te loodsen. Alleen bij het rap
accelereren zul je hem horen.
De Nissan Almera Tino is een serieuze
nieuwkomer in het compacte MPV-
segment. Zijn vanafprijs van 41.495
gulden is scherp, gezien de riante ba
sisuitrusting waarbij veel aandacht
voor veiligheid, comfort en gebruiks
gemak. Onze 2.0 liter Luxury CVT is
een stukkie duurder (kost 51.895 gul
den), maar is dan ook wel helemaal
volgeladen.
aanblik 'ruimte!'. De achterlichten lig
gen druppelsgewijs naast de enorme
achterklep die toegang geeft tot een
bagageruimte van 440 liter. Lijkt niet
veel, maar in een handomdraai, door
het neerklappen van de achterstoelen,
groeit deze inhoud naar 1.030 liter.
Klaar als een klontje is in elk geval dat
er een ware stortvloed aan modellen
en uitvoeringen voorhanden is. Van
klein naar groot, van basic tot super-
deluxe. Jongste aanwinst, in wat ooit
een niche-markt was, maar nu serieu
zer blijkt dan ooit, is de Nissan Almera
Tino.
En daar waar veel merken zich haasten
om te roepen dat hun compacte MPV,
want daar hebben we het hier over,
naast familie-auto ook zakenauto is,
legt Nissan gelukkig de nadruk op het
familieleven in een Tino. Want daar
komt een midi-ruimtewagen het best
tot zijn recht, zo ondervonden wij tij
dens een test met de Almera Tino 2.0
Luxury CVT.
Om meteen maar een onduidelijkheid
weg te nemen, CVT staat voor conti
nue variabele transmissie, Nissan's
doorontwikkeling van het oude ver
trouwde 'pientere pookje' van Van
Doorne. Vandaag de dag is dat 'pook
je' echter slimmer dan ooit. Dankzij al
le elektronica schakelt de automaat
zijdezacht op en af, daarbij perfect re
agerend op het gaspedaal. Wel maakt
de motor wat lawaai bij het overgaan
naar een hoger verzet. Zeker als er een
snelle inhaalmanoeuvre moet plaats
hebben. Maar dat is zo'n beetje ook
het enige minpuntje dat we hebben
kunnen vinden in de Tino.
Nemen we even een stap terug en be
kijken we het aanzicht van de auto. De
Tino is duidelijk familie van de on
langs gerestylde Almera-lijn. Het voor
aanzicht ziet er sportief agressief uit,
met een geaccentueerde motorkap.
De bumper/grille is lekker dik van
structuur en ziet er door de luchtinlaat
stoer uit. Kijken we verder naar achter,
dan benadrukt de onderste raamlijn
een sterke wigvorm en schreeuw! de
Wil je er echt werk van maken, dan
haal je gewoon alle stoelen er uit en
kun je 1.950 liter ruimte naar eigen in
zicht invullen.
Ruimte genoeg ook voor de inzitten
den. Voorin heb je al helemaal geen
klagen, met dank aan de hoge daklijn,
achterin is het iets krapper aan, maar
kun je de zitpositie wel verstellen. Alle
rugleuningen zijn achterwaarts te ver
stellen en de twee buitenste stoelen
zijn over twintig centimeter verschuif
baar, daarmee de keuze tussen meer
bagage- of beenruimte aan de inzit
tenden overlatend. Is de middelste
stoel in 'actie', dan rolt de schuifmaat
slechts 9 centimeter uit. De zittingen
achterin zijn wel wat klein van stuk,
met name in de breedte, maar voorin
heb je als bestuurder en passagier be
schikking over heerlijk meubilair.
Goede ruggesteun, lekker hard en vol
doende draagvlak.
We stipten de praktische kant van de
Tino al even aan, maar we moeten er
FOTO: De Nissan Almera Tino combineert sportiviteit
met elegantie.
Als een accu het niet doet, dan doet
ineens heel veel het niet. Starten
bijvoorbeeld. Zekerheid over het functio
neren van de accu is daarom van cruciaal
belang. Een grote rol daarbij speelt de
capaciteit van het onderdeel. Die is
eenvoudig te testen. U heeft dan snel
duidelijkheid en geen last van verrassingen
onderweg.
m
rip op de weg is te allen tijde prettig en
van levensbelang. Die grip staat of valt
natuurlijk met goede banden op de juiste
spanning die een stootje kunnen hebben.
Voor uw veiligheid moet een band mini
maal 2mm profieldiepte bezitten. Een
goed uitgebalanceerd wiel draagt ook veel
bij aan het rijcomfort. Ten slotte scheelt
een goede afstelling in de brandstofkosten.
ets kunnen zien door de voorruit is van
vitaal belang. Heeft u net de vliegen en
muggen ervan af gekrabd: straks zullen
regen en strooisel uw deel zijn. En hoe
kouder het is, hoe meer rubber bevriest en
breekt. Met een deskundige blik op de
wissers kan uitsluitsel worden gegeven
over het functioneren ervan.
oeten vooral allemaal kunnen branden.
En als ze branden, dan ook nog zodanig
dat een ander er geen last van heeft. Met
een paar doeltreffende handelingen van
uw Car-groeplid kunt u ook dit onderdeel
van uw "te doen"-lijstje schrappen.
Dat heeft - hoe vreemd het moge klinken
ook in de koudere periodes van het jaar
een belangrijke functie. De motor maakt
het namelijk niet uit of het zomer of
winter is: die heeft het altijd warm.
Bovendien kunt u zo de kachel aanzetten
als het kwik buiten weer eens beneden
het nulpunt is gedaald. Met koude handen
is het vervelend reparareren, dus laat het
nog even nakijken.
oo
V
VEERSEDAM AUTO BV VROUWENPOLDER Vrouwenpoiderseweg 75 - 0118 59 15 24 - AUTOBEDRIJF KOPPEJAN DOMBURG Domburgseweg 18 - 0118 58 14 87 - AUTOBEDRIJF VAN HOEK RILLAND
Haltescraat 76 - 0113 55 22 51- AUTO- EN SCHADEBEDRIJF OOSTPOLDER KRABBENDIJKE Oostpolderweg 11 - 0113 50 33 88 - VAN DE VELDE AUTO'S BV KAPELLE Stationssingel 12 - 0113 34 14 16 -
CITROËNSPECIALIST VIS BV 'S-GRAVENPOLDER 's-Gravenstraat 32 - 0113 31 14 65 - GARAGE DE KRIJGER VOF 'S-HEER ARENDSKERKE Nijverheidsstraat 6 - 0113 56 30 94 - AUTOBEDRIJF 'S-HEER
ARENDSKERKE 'S-HEER ARENDSKERKE Vermetstraat 38 - 0113 56 13 81 - PIET VOGELAAR AUTO'S GOES Ringbaan West 2b - 0113 22 02 11 - AUTOBEDRIJF AKKERMANS GOES Fruitlaan 12-14 - 0113 27 67 60 -
AUTOBEDRIJF W.J. SONKE BV GOES Industriestraat 8-12 - 0113 21 54 15 - AUTOBEDRIJF VAN WEELE WOLPHAARTSDIJK Stadseweg 14 - 0113 58 17 51 - AUTOBEDRIJF DE MOOR WISSENKERKE
Oostvoorstraat 23 - 0113 37 12 10 - AUTOBEDRIJF VAN DAMME VOF WISSENKERKE Noordeindstraat 30 - 0113 37 14 77 - GARAGE VAN HALST ZN. KAMPERLAND Veerweg 40-42 - 0113 37 22 88
I