Renault Scenic RX4 geniet van common rail Fp Set reservelampen vanaf 9,95! ALTIJD IN TOPCONDITIE CAI Zl De Scheldebode Chevy SSR in productie '3# ciüsd k Als een accu het niet doet, dan doet ineens heel veel het niet. Starten bijvoorbeeld. Zekerheid over het functio neren van de accu is daarom van cruciaal belang. Een grote rol daarbij speelt de capaciteit van het onderdeel. Die is eenvoudig te testen. U heeft dan snel duidelijkheid en geen last van verrassingen onderweg. RUITENWISSERS ets kunnen zien door de voorruit is van vitaal belang. Heeft u net de vliegen en muggen ervan af gekrabd: straks zullen regen en strooisel uw deel zijn. En hoe kouder het is, hoe meer rubber bevriest en breekt. Met een deskundige blik op de wissers kan uitsluitsel worden gegeven over het functioneren ervan. ELSYSTEEM Dat heeft - hoe vreemd het moge klinken - ook in de koudere periodes van het jaar een belangrijke functie. De motor maakt het namelijk niet uit of het zomer of winter is: die heeft het altijd warm. Bovendien kunt u zo de kachel aanzetten als het kwik buiten weer eens beneden het nulpunt is gedaald. Met koude handen is het vervelend reparareren, dus laat het nog even nakijken. BANDEN 3rip op de weg is te allen tijde prettig en levensbelang. Die grip staat of valt natuurlijk met goede banden op de juiste spanning die een stootje kunnen hebben. Voor uw veiligheid moet een band mini maal 2mm profieldiepte bezitten. Een goed uitgebalanceerd wiel draagt ook veel bij aan het rijcomfort. Ten slotte scheelt een goede afstelling in de brandstofkosten. LAMPEN Moeten vooral allemaal kunnen branden. En als ze branden, dan ook nog zodanig dat een ander er geen last van heeft. Met een paar doeltreffende handelingen van uw Car-groeplid kunt u ook dit onderdeel van uw "te doen"-lijstje schrappen. Als u langskomt voor controle van bovenstaande punten of u heeft een kleine of grote beurt in gedachten, dan ligt er een voordelige set reservelampen voor u klaar. Da's dan alvast geregeld. Deze actie is geldig tot en met 1 november. PAGINA 8 WOENSDAG 18 OKTOBER 2000 Renault is gewend om standaarden te zetten. Dat gebeurde ooit met de Renault Espace, een paar jaar geleden met de Scénic. Beide wagens maakten de weg vrij voor nieuwe markten, res pectievelijk het grote en het compacte ruimte wagen-segment. Vele merken zouden volgen omdat beide Renaults meteen op veel kooplust konden rekenen daar wil iedereen wel van pro fiteren. wm Onlangs presenteerde Re nault wederom een no viteit in de MPV-klasse, de Scénic RX4. Met 2.0 liter zestienkleppen benzine motor. Vanaf nu echter ook in de smaak 1.9 dCi, voor zien van common rail die seltechniek. Alvorens de dieselaar op de markt komt, wilde Renault ons al vast kennis laten maken met de 1.9 dCi. En welke plek is hiervoor beter ge schikt dan Val d'Isère, een groot wintersportgebied dat 's zomers droogligt. De ski-pistes vormen namelijk een prima oefengebied voor de vierwielangedre- ven RX4. De Scénic RX4 kenmerkt zich door zijn stoere uiter lijk. Veel kunststof aan de onderkant om beschadi gingen door steenslag of anderszins in het terrein zoveel mogelijk tegen te gaan. Typisch is ook de achterzijde, waar het reser vewiel in een grote kunst stof hoes tegen de achter deur is geplakt. Inderdaad: deur en geen klep zoals de 'normale' Scénic. De achterruit is bovendien apart te openen zodat niet voor elk wissewasje de door het reservewiel zware achterdeur geopend hoeft te worden. Natuurlijk is de familie band met de Scénic verder duidelijk: de carrosserie wijkt amper af en ook de grote koplampen sieren de terreinvariant. Alleen de extra ruimte in de wielkast siert de RX4 ten opzichte van zijn asfalt-broer. Het interieur wijkt hier en daar ook wat af, maar pro fiteert natuurlijk van alle praktische zaken waarom de Scénic bekend staat, zo als veel opbergruimte en uitneembare achterstoe- len. Net als zijn benzine broer is de diesel te koop als RX4 (64.350 gulden) en RX4 Pack (plus 3.200 gul den). Verschil (op de prijs na): automatische airco in plaats van handbediende versie, lichtmetalen wielen en een Renault-radio. De rest van de uitrusting is dik in orde: ABS met elektroni sche remkrachtverdeling, tractiecontrole en hoofd en zij-airbags. De 'benzi- ne-prijs' begint overigens bij 58.250 gulden. De permanente vierwiel- A - "V- m l n ft...-life ÉifÈÉIPÉɧill Daewoo zet met de Tacuma een aantrekkelijk geprijsde en ruim uitgevoerde MPV op de markt i f nr* Ho mirl/t aandrijving is ontwikkeld in samenwerking met de Oostenrijkse specialist Ste- yr Daimler Puch. Zonder tussenkomst van de be stuurder past de aandrij ving, door middel van een visco- koppeling, zich aan aan de ondergrond en voorkomt het doorslippen van de wielen. In de prak tijk werkt dit goed. De combinatie van het antisli- psysteem en het elektroni sche stuursysteem zorgt er voor dat de RX4 zich in alle moeilijke omstandigheden uitstekend redt. We spre ken dan over ondergron den als zand, kiezel en wa ter, want meer zijn we niet tegengekomen in Val d'Isè re. Geen spectaculair ter rein op de route. Maar goed, daar is de RX4 ook niet voor bedoeld. Wie er echter een trailer achter wil hangen of veel rijdt in slechte weersomstandig heden, heeft wel een be langrijk voordeel met de 4x4: altijd optimale grip. De common rail motor heeft 75 kW/105 pk onder de leden, alsmede een maximum koppel van 200 Nm bij 1.500 tpm. Hiermee hangt de RX4 dCi lekker de beest uit. Wordt de heuvel echter wat steiler, dan is het raadzaam om de airco uit te zetten. Soms heb je echt alle vermogen nodig en een airco scheelt wel zo- 'n 10%. De diesel is lekker stil en heeft voldoende trek kracht. Alleen jammer dat we niet de gelegenheid hadden om het blok ook op volle snelheid aan de tand te voelen. Dat doen we binnenkort wel. Maar de eerste indrukken zijn in elk geval zeer positief: kracht en souplesse zijn volop aanwezig en de RX4 rea geert goed op het gaspe daal. Een dieselaar naar ons hart. In tegenstelling tot de benzinevariant voelt de dCi wat krachtiger en rustiger aan. Met name dankzij het prachtige kop pel onderin. Een roadster is hartstikke trendy op het mo ment, ook de pick-up wint steeds meer terrein. En dat heus niet alleen in Amerika. Chevrolet voelt aan dat de consument zoekt naar an dere, gecombineerde toe passingen. In concept vorm was er die al, nu gaat de Amerikaanse tak van GM de SSR in serie produ ceren. Het gaat hier om de innovatieve SSR, die we als studiemodel al enkele ke ren zagen op diverse autoshows. Vanaf het be gin van 2002 staat de SSR in de Amerikaanse show- rooms. De SSR oogt door zijn uitgebouwde wiel kasten als een pick-up, maar in feite is hij uitge rust met een elektrohy- draulisch wegklapbaar dak. Capaciteiten heeft de SSR voldoende als je weet dat onder de motorkap een dikke V8 een plaats heeft gekregen. Die is ge koppeld aan een viertraps automatische transmissie. De aandrijving verloopt via de achterwielen. De Chevrolet SSR is de tweede van negen concept cars, die begin dit jaar op de di verse (Amerikaanse) auto tentoonstellingen te zien waren, die de weg naar de productielijn heeft gevon den. Eerder werd door GM de gang van de Hummer H2 naar de productielijn al aangekondigd. Binnenkort kondigt Chevrolet nog meer modellen aan die ra zendsnel het traject van studiemodel naar produc tie-uitvoering volgen. Vijf lichtpuntjes cadeau voor de donkere dagen! m GQQOO Ik VEERSEDAM AUTO BV VROUWENPOLDER Vrouwenpoiderscweg 75 - 0118 59 15 24 - AUTOBEDRIJF KOPPEJAN DOMBURG Domburgseweg 18 - 0118 58 14 87 - AUTOBEDRIJF VAM HOEK RILLAND Haltestraat 76 - 0113 55 22 51- AUTO- EN SCHADEBEDRIJF OOSTPOLDER KRABBENDIJKE Oostpolderweg 11 - 0113 50 33 88 - VAM DE VELDE AUTO'S BV KAPELLE Stationssingel 12 - 0113 34 14 16 - CITROENSPECIALIST VIS BV 'S-GRAVENPOLDER 's-Gravenstraat 32 - 0113 31 14 65 - GARAGE DE KRIJGER VOF 'S-HEER ARENDSKERKE Nijverheidsstraat 6 - 0113 56 30 94 AUTOBEDRIJF 'S-HEER ARENDSKERKE 'S-HEER ARENDSKERKE Vermetstraat 38 - 0113 56 13 81 - PIET VOGE1AAR AUTO'S GOES Ringbaan West 2b - 0113 22 02 11 - AUTOBEDRIJF AKKERMANS GOES Fruitlaan 12-14 - 0113 27 67 60 - AUTOBEDRIJF W.J. SONKE BV GOES Industriestraat 8-12 - 0113 21 54 15 - AUTOBEDRIJF VAN WEELE WOLPHAARTSDIJK Stadseweg 14 - 0113 58 17 51 - AUTOBEDRIJF DE MOOR WISSENKERKE Oostvoorstraat 23 - 0113 37 12 10 - AUTOBEDRIJF VAN DJLMME VOF WISSENKERKE Noordeindstraat 30 - 0113 37 14 77 - GARAGE VAN HALST A ZN. KAMPERLAND Veerweg 40-42 - 0113 37 22 88

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 2000 | | pagina 8