Renault Scenic RX4 geniet van common rail
Fp
Set reservelampen
vanaf 9,95!
ALTIJD IN TOPCONDITIE
CAI
Zl
De Scheldebode
Chevy SSR in productie
'3#
ciüsd
k
Als een accu het niet doet, dan doet
ineens heel veel het niet. Starten
bijvoorbeeld. Zekerheid over het functio
neren van de accu is daarom van cruciaal
belang. Een grote rol daarbij speelt de
capaciteit van het onderdeel. Die is
eenvoudig te testen. U heeft dan snel
duidelijkheid en geen last van verrassingen
onderweg.
RUITENWISSERS
ets kunnen zien door de voorruit is van
vitaal belang. Heeft u net de vliegen en
muggen ervan af gekrabd: straks zullen
regen en strooisel uw deel zijn. En hoe
kouder het is, hoe meer rubber bevriest en
breekt. Met een deskundige blik op de
wissers kan uitsluitsel worden gegeven
over het functioneren ervan.
ELSYSTEEM
Dat heeft - hoe vreemd het moge klinken
- ook in de koudere periodes van het jaar
een belangrijke functie. De motor maakt
het namelijk niet uit of het zomer of
winter is: die heeft het altijd warm.
Bovendien kunt u zo de kachel aanzetten
als het kwik buiten weer eens beneden
het nulpunt is gedaald. Met koude handen
is het vervelend reparareren, dus laat het
nog even nakijken.
BANDEN
3rip op de weg is te allen tijde prettig en
levensbelang. Die grip staat of valt
natuurlijk met goede banden op de juiste
spanning die een stootje kunnen hebben.
Voor uw veiligheid moet een band mini
maal 2mm profieldiepte bezitten. Een
goed uitgebalanceerd wiel draagt ook veel
bij aan het rijcomfort. Ten slotte scheelt
een goede afstelling in de brandstofkosten.
LAMPEN
Moeten vooral allemaal kunnen branden.
En als ze branden, dan ook nog zodanig
dat een ander er geen last van heeft. Met
een paar doeltreffende handelingen van
uw Car-groeplid kunt u ook dit onderdeel
van uw "te doen"-lijstje schrappen.
Als u langskomt voor controle van bovenstaande punten of u
heeft een kleine of grote beurt in gedachten, dan ligt er een
voordelige set reservelampen voor u klaar. Da's dan alvast
geregeld. Deze actie is geldig tot en met 1 november.
PAGINA 8
WOENSDAG 18 OKTOBER 2000
Renault is gewend om standaarden te zetten.
Dat gebeurde ooit met de Renault Espace, een
paar jaar geleden met de Scénic. Beide wagens
maakten de weg vrij voor nieuwe markten, res
pectievelijk het grote en het compacte ruimte
wagen-segment. Vele merken zouden volgen
omdat beide Renaults meteen op veel kooplust
konden rekenen daar wil iedereen wel van pro
fiteren.
wm
Onlangs presenteerde Re
nault wederom een no
viteit in de MPV-klasse, de
Scénic RX4. Met 2.0 liter
zestienkleppen benzine
motor. Vanaf nu echter ook
in de smaak 1.9 dCi, voor
zien van common rail die
seltechniek. Alvorens de
dieselaar op de markt
komt, wilde Renault ons al
vast kennis laten maken
met de 1.9 dCi. En welke
plek is hiervoor beter ge
schikt dan Val d'Isère, een
groot wintersportgebied
dat 's zomers droogligt. De
ski-pistes vormen namelijk
een prima oefengebied
voor de vierwielangedre-
ven RX4.
De Scénic RX4 kenmerkt
zich door zijn stoere uiter
lijk. Veel kunststof aan de
onderkant om beschadi
gingen door steenslag of
anderszins in het terrein
zoveel mogelijk tegen te
gaan. Typisch is ook de
achterzijde, waar het reser
vewiel in een grote kunst
stof hoes tegen de achter
deur is geplakt. Inderdaad:
deur en geen klep zoals de
'normale' Scénic. De
achterruit is bovendien
apart te openen zodat niet
voor elk wissewasje de
door het reservewiel zware
achterdeur geopend hoeft
te worden.
Natuurlijk is de familie
band met de Scénic verder
duidelijk: de carrosserie
wijkt amper af en ook de
grote koplampen sieren de
terreinvariant. Alleen de
extra ruimte in de wielkast
siert de RX4 ten opzichte
van zijn asfalt-broer.
Het interieur wijkt hier en
daar ook wat af, maar pro
fiteert natuurlijk van alle
praktische zaken waarom
de Scénic bekend staat, zo
als veel opbergruimte en
uitneembare achterstoe-
len. Net als zijn benzine
broer is de diesel te koop
als RX4 (64.350 gulden) en
RX4 Pack (plus 3.200 gul
den). Verschil (op de prijs
na): automatische airco in
plaats van handbediende
versie, lichtmetalen wielen
en een Renault-radio. De
rest van de uitrusting is dik
in orde: ABS met elektroni
sche remkrachtverdeling,
tractiecontrole en hoofd
en zij-airbags. De 'benzi-
ne-prijs' begint overigens
bij 58.250 gulden.
De permanente vierwiel-
A
- "V-
m
l
n
ft...-life
ÉifÈÉIPÉɧill
Daewoo zet met de Tacuma een aantrekkelijk geprijsde en ruim uitgevoerde MPV op de markt
i
f nr* Ho mirl/t
aandrijving is ontwikkeld
in samenwerking met de
Oostenrijkse specialist Ste-
yr Daimler Puch. Zonder
tussenkomst van de be
stuurder past de aandrij
ving, door middel van een
visco- koppeling, zich aan
aan de ondergrond en
voorkomt het doorslippen
van de wielen. In de prak
tijk werkt dit goed. De
combinatie van het antisli-
psysteem en het elektroni
sche stuursysteem zorgt er
voor dat de RX4 zich in alle
moeilijke omstandigheden
uitstekend redt. We spre
ken dan over ondergron
den als zand, kiezel en wa
ter, want meer zijn we niet
tegengekomen in Val d'Isè
re. Geen spectaculair ter
rein op de route. Maar
goed, daar is de RX4 ook
niet voor bedoeld. Wie er
echter een trailer achter
wil hangen of veel rijdt in
slechte weersomstandig
heden, heeft wel een be
langrijk voordeel met de
4x4: altijd optimale grip.
De common rail motor
heeft 75 kW/105 pk onder
de leden, alsmede een
maximum koppel van 200
Nm bij 1.500 tpm. Hiermee
hangt de RX4 dCi lekker de
beest uit. Wordt de heuvel
echter wat steiler, dan is
het raadzaam om de airco
uit te zetten. Soms heb je
echt alle vermogen nodig
en een airco scheelt wel zo-
'n 10%.
De diesel is lekker stil en
heeft voldoende trek
kracht. Alleen jammer dat
we niet de gelegenheid
hadden om het blok ook op
volle snelheid aan de tand
te voelen. Dat doen we
binnenkort wel. Maar de
eerste indrukken zijn in elk
geval zeer positief: kracht
en souplesse zijn volop
aanwezig en de RX4 rea
geert goed op het gaspe
daal. Een dieselaar naar
ons hart. In tegenstelling
tot de benzinevariant voelt
de dCi wat krachtiger en
rustiger aan. Met name
dankzij het prachtige kop
pel onderin.
Een roadster is hartstikke trendy op het mo
ment, ook de pick-up wint steeds meer terrein.
En dat heus niet alleen in Amerika.
Chevrolet voelt aan dat de
consument zoekt naar an
dere, gecombineerde toe
passingen. In concept
vorm was er die al, nu gaat
de Amerikaanse tak van
GM de SSR in serie produ
ceren. Het gaat hier om de
innovatieve SSR, die we als
studiemodel al enkele ke
ren zagen op diverse
autoshows. Vanaf het be
gin van 2002 staat de SSR
in de Amerikaanse show-
rooms. De SSR oogt door
zijn uitgebouwde wiel
kasten als een pick-up,
maar in feite is hij uitge
rust met een elektrohy-
draulisch wegklapbaar
dak. Capaciteiten heeft de
SSR voldoende als je weet
dat onder de motorkap
een dikke V8 een plaats
heeft gekregen. Die is ge
koppeld aan een viertraps
automatische transmissie.
De aandrijving verloopt
via de achterwielen. De
Chevrolet SSR is de tweede
van negen concept cars,
die begin dit jaar op de di
verse (Amerikaanse) auto
tentoonstellingen te zien
waren, die de weg naar de
productielijn heeft gevon
den. Eerder werd door GM
de gang van de Hummer
H2 naar de productielijn al
aangekondigd. Binnenkort
kondigt Chevrolet nog
meer modellen aan die ra
zendsnel het traject van
studiemodel naar produc
tie-uitvoering volgen.
Vijf lichtpuntjes cadeau voor de donkere dagen!
m
GQQOO
Ik
VEERSEDAM AUTO BV VROUWENPOLDER Vrouwenpoiderscweg 75 - 0118 59 15 24 - AUTOBEDRIJF KOPPEJAN DOMBURG Domburgseweg 18 - 0118 58 14 87 - AUTOBEDRIJF VAM HOEK RILLAND
Haltestraat 76 - 0113 55 22 51- AUTO- EN SCHADEBEDRIJF OOSTPOLDER KRABBENDIJKE Oostpolderweg 11 - 0113 50 33 88 - VAM DE VELDE AUTO'S BV KAPELLE Stationssingel 12 - 0113 34 14 16 -
CITROENSPECIALIST VIS BV 'S-GRAVENPOLDER 's-Gravenstraat 32 - 0113 31 14 65 - GARAGE DE KRIJGER VOF 'S-HEER ARENDSKERKE Nijverheidsstraat 6 - 0113 56 30 94 AUTOBEDRIJF 'S-HEER
ARENDSKERKE 'S-HEER ARENDSKERKE Vermetstraat 38 - 0113 56 13 81 - PIET VOGE1AAR AUTO'S GOES Ringbaan West 2b - 0113 22 02 11 - AUTOBEDRIJF AKKERMANS GOES Fruitlaan 12-14 - 0113 27 67 60 -
AUTOBEDRIJF W.J. SONKE BV GOES Industriestraat 8-12 - 0113 21 54 15 - AUTOBEDRIJF VAN WEELE WOLPHAARTSDIJK Stadseweg 14 - 0113 58 17 51 - AUTOBEDRIJF DE MOOR WISSENKERKE
Oostvoorstraat 23 - 0113 37 12 10 - AUTOBEDRIJF VAN DJLMME VOF WISSENKERKE Noordeindstraat 30 - 0113 37 14 77 - GARAGE VAN HALST A ZN. KAMPERLAND Veerweg 40-42 - 0113 37 22 88