Honda frist Logo op
.vtCWA
De nieuwe kentekenplaat:
eenvoudig, snel voordelig bij Cargroep Zeeland.
UW AUTO ALTIJD IN TOPCONDITIE.
NL
I VR-AA-Gl
1VR-AA-G21 f VR-AA-G3
IVR-AA-G4
VR-AA-G5
De Scheldebode
(NL)
Normaal
Aangepast
Keuze
Waarom komt er een nieuwe kentekenplaat
en wanneer moet deze op mijn auto
zitten? Het gebeurt vooral om misbruik
van kentekenplaten te kunnen voorkomen.
Het vervangen van kentekenplaten is
vanaf 1 juni 2000 verplicht bij elke auto
die een APK ondergaat.
Hoe kom ik aan zo'n nieuwe kentekenplaat?
kunt terecht bij alle bij Cargroep
Zeeland aangesloten leden (zie beneden)
of bij het autobedrijf waar u normaliter
uw auto in onderhoud geeft.
Wat moet ik meenemen?
U neemt uw kentekenbewijs deel 1 en 2
mee. Daarnaast heeft u een geldig
legitimatiebewijs nodig (een paspoort of
rijbewijs dat niet verlopen is).
Hoeveel platen moet of mag ik kopen?
Voor uw auto kunt u maximaal 2 kenteken
platen kopen (voor voor- en achterop op
uw auto). Voor uw aanhangwagen,
caravan of fietsendrager etc. kunt u er
meerdere aanschaffen. Deze zijn dan niet
geel, maar wit van kleur.
En wat kost dat?
Niet veel, tenminste als u bij de leden
van Cargroep Zeeland aanklopt. U betaalt
dan slechts 20,-- per plaat inclusief de
btw, maar exclusief de montage.
Meer informatie nodig? Raadpleeg
www.rdw.nl of de leden van Cargroep
Zeeland.
PACINA 7
M
WOENSDAC 13 SEPTEMBER 2000
verjongingskuur Renault Espace
FOTO: Renault heeft de Espace lichtelijk onder handen genomen.
Met de Espace richt Renault zich
op mensen die zakelijk of familiair
gezien op zoek zijn naar een on
conventionele, ruime, statusver
hogende en sportieve auto.
En dat lukt vrij aardig, want de Es
pace is de onbetwiste marktleider
bij de grote ruimtewagens in Euro
pa. Om die positie vast te houden,
heeft de Franse autobouwer de Es
pace voor modeljaar 2001 op di
verse punten nagekeken en aange
past.
En dus staat er binnenkort een op
gefriste MPV bij de Renault-dea
lers, eentje waarmee wij al even
kennis konden maken.
Veel aanpassingen onderhuids.
Helemaal nieuw is bijvoorbeeld de
2.2 liter 16-kleps turbodiesel met
een directe common rail inspui
ting. Maar liefst 90% van alle
onderdelen is ten opzichte van de
2.2 liter 12-klepper veranderd. De
motor maakt gebruik van een tur
bocompressor met variabele ge
ometrie, waardoor het hoge kop
pel over een breed toerenbereik
beschikbaar is.
De 16 kleppen worden bediend
door twee bovenliggende nokke-
nassen met roltuimelaars voor een
lage interne wrijving. Het resultaat
is een vermogen van 130 pk bij
4000 tr/min en een koppel van 290
Nm bij 1750 tr/min.
De Espace 2.2 dCi 16V weegt tus
sen de 1662 en 1702 kg afhankelijk
van de keuze voor de normale of
lange carrosserie. De motor zorgt
voor een top van 185 km/u en de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
wordt in 12,4 seconden afgewerkt.
De Espace diesel is niet alleen stil
ler en krachtiger geworden, maar
neemt bovendien genoegen met
minder brandstof.
Een nieuwe toevoeging voor de
Nederlandse markt is de 1.9 liter
turbodiesel met directe inspuiting,
maar nog zonder common rail.
Met 100 pk bij 4000 tr/min en 190
Nm bij 2000 tr/min zorgt deze
krachtbron in de normale Espace
voor een top van 167 km/u en een
sprintje naar de 100 km/u in 15 se
conden.
Aan de basis van het benzinepro
gramma komt de 2.0 liter 16-klep-
per met variabele kleptiming, goed
voor 140 pk bij 5500 tr/min en 188
Nm bij 3750 tr/min. De handge-
schakelde versie haalt 185 km/u
en vraagt 11,6 seconden geduld
om de 100 km/u te bereiken.
Nieuw is de combinatie van deze
motor met de pro-actieve auto
maat, een viertraps automaat met
9 verschillende schakelprogram
ma's die afhankelijk van de rij-om-
standigheden worden gekozen.
Dat was tijdens de proefrit ook
goed te merken.
Nadat we vanaf de snelweg een
heuvelachtig gebied in gingen,
duurde het enkele minuten voor
dat de bak zich had aangepast en
de schakelmomenten weer als lo
gisch overkwamen. De bediening
van de automaat zit gewoon op de
vloer en dat is vanaf nu ook bij de
V6 het geval, waardoor de kenmer
kende spriet aan de stuurkolom is
verdwenen.
De zichtbare wijzigingen blijven
redelijk beperkt. Aan de buiten
kant zien we voortaan heldere
koplampen eventueel met Xenon
verlichting. Er zijn afhankelijk van
het uitrustingsniveau twee nieuwe
wieldoppen, terwijl de twee be
schikbare lichtmetalen wielen be
kend zijn.
Het interieur is tevens op details
onder handen genomen. Zo zit er
in de enorme dashboardkast (in
het midden) nu een inbouwpaneel
voor een standaard formaat au
dio-installatie. De bediening van
de temperatuur was voorheen al
per wagenhelft gescheiden, maar
is nu digitaal uitgevoerd, terwijl de
airconditioning is opgenomen in
de automatische klimaatsbeheer-
sing (niet op alle types).
Er kan worden gekozen voor de
Authentique, Expression, Privilège
en Initiale. De Authentique volgt
de RTE op en heeft ABS, airbags,
zijairbags, mistlampen voor, pol
lenfilter, elektrische spiegels, elek
trisch bediende voorportierruiten,
verstelbaar stuurwiel, bagagedek
en een handbediende airco.
De prijzen van de vernieuwde Es
pace zijn nog niet bekend. Het eni
ge dat Renault Nederland wist te
melden is dat de benzineversie in
ieder geval onder de 70.000 gulden
gaat beginnen en de diesel (1.9 li
ter) onder de 76.000 gulden. Vanaf
september is de vernieuwde Espa
ce leverbaar.
Nee, niet het naamlogo, maar het Hon-
da-model Logo heeft een aantal wijzigin
gen ondergaan. Vanaf nu is een toeren-
teller standaard en zijn de buitenspie
gels elektrisch te bedienen.
Qua uiterlijk zijn de bumperstrips, deur
grepen en kentekenhouder in kleur van
de carrosserie. Binnen zijn er nieuwe be-
kledingsstoffen toegepast en is het
stuurwiel nu in driespaaks uitvoering en
hebben beide zonnekleppen een make
up spiegel.
Met nog in hoogte verstelbare bestuur
dersstoel en een walk-in systeem voor de
passagiersstoel, een airbag, stuurbe
krachtiging en in twee delen neerklapba-
re achterbank, biedt Honda de Logo nu
met een 48 kW/65 pk sterke motor aan
voor 26.690 gulden.
De CVT uitvoering kost 29.190 en wil je
elektrische bediening van de zijruiten en
centrale portiervergrendeling met af
standsbediening, dan dient er 1.600 gul
den extra te worden betaald.
Het Honda-model logo heeft een aantal
wijzigingen ondergaan.
't is nu verplicht, maar 't blijft een plaatje!
001 0101010
EU
CGZ001
PA
CGZ001
20
VEERSEDAM AUTO BV VROUWENPOLDER Vrouwenpolderseweg 75 - 0118 59 15 24 - AUTOBEDRIJF KOPPEJAN DOMBURG Domburgseweg 18 - 0118 58 14 87 - AUTOBEDRIJF VAN HOEK RILLAND
Haltestraat 76 - 0113 55 22 51- AUTO- EN SCHADEBEDRIJF OOSTPOLDER KRABBENDIJKE Oostpolderweg 11 - 0113 50 33 88 - VAN DE VELDE AUTO'S BV KAPELLE Stationssingel 12 - 0113 34 14 16 -
CITROËNSPECIALIST VIS BV 'S-GRAVENPOLDER 's-Gravenstraat 32 - 0113 31 14 65 - GARAGE DE KRIJGER VOF 'S-HEER ARENDSKERKE Nijverheidsstraat 6 - 0113 56 30 94 - AUTOBEDRIJF 'S-HEER
ARENDSKERKE 'S-HEER ARENDSKERKE Vermetstraat 38 - 0113 56 13 81 - PIET VOGELAAR AUTO'S GOES Ringbaan West 2b - 0113 22 02 11 - AUTOBEDRIJF AKKERMANS GOES Fruitlaan 12-14 - 0113 27 67 60 -
AUTOBEDRIJF W.J. SONKE BV GOES Industriestraat 8-12 - 0113 21 54 15 - AUTOBEDRIJF VAN WEELE WOLPHAARTSDIJK Stadseweg 14 - 0113 58 17 51 - AUTOBEDRIJF DE MOOR WISSENKERKE
Oostvoorstraat 23 - 0113 37 12 10 - AUTOBEDRIJF VAN DAMME VOF WISSENKERKE Noordeindstraat 30 - 0113 37 14 77 - GARAGE VAN HALST ZN. KAMPERLAND Veerweg 40-42 - 0113 37 22 88