Sportieve New Beetle RSi Alfa Sportwagon: volmaakte schoonheid Titel v°°rde Nissan oiesei UW AUTO ALTIJD IN TOPCONDITIE. Hff lüeuwsblacJ wanneer is keuring van trekhaak nodig? Wanneer is de keuring van een trekhaak nodig? In het verleden moest voor alle regis- tratieplichtige aanhangwa gens een aanvullingsblad aan gevraagd worden. Dit is sinds april 1998 echter niet meer van toepassing. Het maximum aanhangwagengewicht zoals dat voorheen op het aanvullingsblad gespecifi ceerd stond, staat nu stan daard vermeld op het kene- kenbewijs deel 1 van nieuw ge registreerde voertuigen. 'Van een volmaakte schoonheid.' Henk Westbroek zong het over een vrouw. Ook de Alfa Sportwagon kun je die kwalificatie toe dichten. Op basis van de al schitterende 156 zet Alfa Romeo een stationwagon neer, die er niet alleen fantastisch uitziet, maar ook voortreffelijk rijdt. Kracht Veiligheid Aanhaken maar! De vakantieperioden staan weer voor de deur. Dat betekent dromen van warme, rustige of avontuurlijke bestemmingen. En van een evenzo warme, rustige of avontuurlijke reis daar naar toe. U heeft net een nieuwe caravan, boottrailer, alpenkreuzer of fietsenrek aan de haak geslagen. Of u heeft bij al die aantrekkelijkheden een nieuwe auto aangeschaft. En nu eens kijken of dat allemaal past. De trekhaak Die moet er in de eerste plaats wel zitten en goed gemonteerd zijn. Tussen haak en montagebalk mag namelijk niets extra's zitten (bv. bitumen), omdat dat kans geeft op loslaten van uw trek haak. Tussen twee haakjes: mocht u een trekhaak een vervelend zicht vinden de rest van het jaar: er zijn ook eenvoudig afneembare koppen verkrijgbaar. Ook zoiets: stekkers Daar zijn wat haken en ogen aan. Dat komt omdat er drie soorten van zijn: een 7-polige en twee soorten 13-polige stekkers. Omdat auto en achtervoegsel toch optimaal met elkaar verbonden moeten worden (bijvoorbeeld omdat de 13-polig, multicon 13-polig, DIN 7-polig verlichting moet werken) zijn er dus 5 verkeerde en 1 goede mogelijkheid. Dat betekent dat u bij aanschaf goed moet kijken naar de koppelingsmogelijkheden: een goede voorbereiding voorkomt dat er later iets niet in de haak is. Mochten er dan nog problemen zijn, dan zijn er nog altijd verloopstekkers verkrijgbaar. En: hulpveren! Zeker voor het trekken van zware lasten als caravans en trailers is het gebruik van hulpveren aan te bevelen. Dat beïnvloedt het rijgedrag van uw auto nauwelijks, terwijl het overmatige bandenslijtage eenvoudig helpt voorkomen. Kortom: weer zo'n zaak die eenvou diger lijkt dan-ie in werkelijkheid is. Maar of het nu de montage van trekhaken, stekkers en hulpveren betreft of de keuring of het nakijken van de algehele installatie: een lid van Cargroep Zeeland zal alles schoon aan de haak afleveren. Vakmanschap, kwaliteit en vriendelijkheid voor een schappelijke prijs: aantrekkelijk, toch? F11"1 PAGINA 5 WOENSDAG 24 MEI 2000 De New Beetle als snelle sportauto of als avontuurlijke variant. We zagen de Beet le-concepts in Genève. De ene uitvoe ring is een verdere ontwikkeling van de vorig jaar gepresenteerde ontwerpstudie RSi. De carrosserie van dat studiemodel is tachtig millimeter breder en de spoiler is veel groter dan die van de 'gewone' versie. De achterklep is voorzien van een spoiler en opvallend zijn de dorpel- verbreders. De New Beede RSi is voor zien van een 3,2 liter V6-motor met een vermogen van 165 kW/225 pk. De Beet le-variant is bovendien voorzien van 4Motion-vierwielaandrijving. De avon tuurlijke versie, die als Dune door het le ven gaat, heeft een V5-motor als aan- drijfbron voor de vier wielen. Het varia bele dak is van lichtdoorlatend kunst stof. Ook open kan de Dune gereden worden. Tevens is deze variant voorzien van een navigatiesysteem dat zelfs de dwars- en de hellingshoek van de carros serie aangeeft. Voor de eigenaren van voertuigen die vóór maart 1998 een kenteken hebben gekregen en waarvoor nog niet eerder een aanvullingsblad af gegeven is, geldt de volgende proce dure: ken dient het originele deel 1 van het kentekenbewijs, met begeleidend schrijven, opgestuurd te worden naar de RDW. In plaats van een be geleidend schrijven kan ook het for mulier gebruikt worden, waarmee in het verleden een aanvullingsblad aangevraagd kon worden. De eige naar ontvangt een nieuw deel 1, waarop het te trekken aanhangwa gengewicht vermeld slaat. Van voertuigen met grijs kenteken (bedrijfsauto's met een maximum toelaatbare massa van minder dan 3500 kg.) dient het originele deel 1 van het kentekenbewijs met het aan vraagformulier voor het aanvul lingsblad naar de RDW gestuurd te worden. Door de RDW wordt in de meeste gevallen zonder verdere keuring een nieuw deel 1 verstrekt, waarop het te trekken aanhangwagengewicht ver meld staat. Het is echter ook moge lijk dat een aanvullende keuring ver eist is. Hierover wordt de eigenaar door de RDW geïnformeerd. van personenauto's met geel kente- Reeds afgegeven aanvullingsbladen voor voertuigen die vóór maart 1998 een kenteken hebben gekregen, blij ven geldig. Voor deze voertuigen hoeft dus géén nieuw deel 1 van het kentekenbewijs aangevraagd te wor den. Uitzonderingen aanvraagprocedure: 1. Bovenstaande procedures zijn niet van toepassing wanneer u, met een bedrijfsauto met een maximum toelaatbare massa van minder dan 3500 kg., een aanhangwagen wilt trekken die is uitgerust met een hy draulisch of elektrisch bediende rem. In dergelijke gevallen wordt ge adviseerd contact op te nemen met een keuringsstation van de RDW, omdat een keuring van de trekhaak en speciale voorziening(en) noodza kelijk kan zijn. 2. Is het trekkende voertuig een be drijfsauto (met grijs kentekenbe wijs) met een maximum toelaatbare massa van meer dan 3500 kilogram, dan moet er een keuring van de trek haakmontage plaatsvinden. De RDW kan er meer informatie over verstrekken. Na het vertrek van 156-ontwerper Da Silva, die overigens nog een rol heeft gespeeld bij de styling van deze Sport wagon, blijkt er op de ontwerpafdeling van Alfa Romeo nog genoeg talent over te zijn. Met de 156 zette Alfa Romeo dertig maanden geleden een succes model in de markt. Het model schopte het zelfs tot 'auto van het jaar'. Vorig jaar bestond de helft van de totale Alfa verkopen uit 156-uitvoeringen. De successtory krijgt nu een vervolg. De nieuwe Sportwagon, waarvan er dit jaar nog 2.200 naar ons land komen, zal dat percentage verder omhoog ha len. Daar zijn we na een eerste kennis makingvan overtuigd. Halsstarrig laat Alfa Romeo de aandui ding 156 tijdens de presentatie weg. „Het is gewoon onze Sportwagon", zei R. Testore, directeur van de Fiat-auto- divisie. Hij was aangeschoven om de nieuwe alliantie met General Motors wat nader toe te lichten. De Amerika nen nemen een belang van twintig procent in Fiat. Misschien wel het be langrijkste van die stap is, dat de Italia nen daardoor een gemakkelijke entree krijgen in de States. Synergie moet lei den tot grotere afzetmarkten en nog betere producten. Terug naar waar we voor kwamen. De Sportwagon is voor Alfa de eerste exponent van een nieuw concept. De ingenieurs van het Itali aanse merk hebben er hun creativiteit ten volle op tot ontplooiing laten ko men. De carrosserie is heel fraai, spreekt enorm aan en is er niet zo maar aangeplakt. Dat was, naast het handhaven van de lengte van de se dan, ook een van de opdrachten voor de ontwerpers. Er zijn nieuwe portie ren ontworpen, uiteraard voorzien van de weggewerkte handgrepen. De deurstijlen staan onder een flinke hoek, de achterportieren buigen iets minder naar binnen waardoor de ach terkant kracht en evenwicht uitstraalt. De achterklep, zonder handgreep en elektrisch te ontgrendelen, valt binnen de flanken en sluit naadloos aan op de daklijn. De achterlichten lopen door in de achterklep. Saillant detail is de sub tiel weggewerkte dakspoiler waardoor de achterwielen net dat tikje meer druk krijgen die ze verdienen. De weerstandscoëfficient van de Sport wagon is verlaagd tot een Cw-waarde van 0.30. Alfa Romeo brengt de Sport wagon met vier benzine- (vanaf 1.6 li ter) en twee JTD-dieseluitvoeringen. Wij proefden de kenmerken van de Sportwagon V6 24V en de 2.0 liter met Selespeed. De motoren kenden we al uit andere modellen. Het belangrijkste was: hoe gedraagt zich de achterkant. We kunnen kort zijn: uitstekend. Het totaal gewicht van 1.300 kg, vijftig kilo meer dan de sedan, laat zich uitste kend leiden. Door de vele netten in de niet al te rui me kofferruimte (360 liter) lagen onze spullen lekker vast en konden we zon der problemen een sportieve rijstijl be zigen. Een dat willen Alfa-rijders toch, niet waar? Uiteraard is deze Sportwa gon behangen met vele veiligheidsele menten (zes airbags) en tal van vernuf tigheden zoals het akoestisch comfort. Combineer die met prestaties, styling, veelzijdigheid en variatie en u begrijpt dat de Alfa-mensen glunderend rond liepen tijdens de presentatie. Als Alfa's woordvoerder spreekt over een nieu we stap voorwaarts, dan zegt hij niets te veel. Rond deze tijd wordt de Sport wagon bij de Alfa Romeo-dealer ver wacht. Dit jaar krijgt de importeur 2.200 exemplaren van het nieuwe mo del, dat ruim 3.500 gulden duurder zal zijn dan de sedan-uitvoering. 'Compacte diesel van het jaar 2000'. Die titel heeft de nieuwe Nissan Alme- ra gekregen van het Britse magazine Diesel Car. De Ford Focus TD di en de Fiat Bravo JTD105 eindigden als twee de en derde. De motivatie liegt er niet om. De Almera wordt geroemd om zijn uitstekende rijgedrag en comfort, uit stekende wegligging en bediening en om zijn krachtige uiterlijk en soepele 2.2 liter Di motor. „De Almera weet zich uitstekend te handhaven tussen zijn Europese con currenten", luidt een passage uit het rapport. De 2.2 liter Nissan dieselmo tor heeft een kracht van 110 pk. De motor is niet alleen krachtig maar ook stil en schoon. De aantrekkingskracht van vakantie VEERSEDAM AUTO BV VROUWENPOLDER Vrouwenpolderseweg 75 - 0118 59 15 24 AUTOBEDRIJF KOPPEJAN DOMBURG Domburgseweg 18 - 0118 58 14 87 - AUTOBEDRIJF VAN HOEK RILLAND Haltestraat 76 - 0113 55 22 51- AUTO- EN SCHADEBEDRIJF OOSTPOLDER KRABBENDIJKE Oostpolderweg 11 - 0113 50 33 88 VAN DE VELDE AUTO'S BV KAPELLE Stationssingel 12 - 0113 34 14 16 - CITROËNSPECIALI5T VIS BV 'S-GRAVENPOLDER 's-Gravenstraat 32 - 0113 31 14 65 - GARAGE DE KRIJGER VOF 'S-HEER ARENDSKERKE Nijverheidsstraat 6 - 0113 56 30 94 - AUTOBEDRIJF 'S-HEER ARENDSKERKE 'S-HEER ARENDSKERKE Vermetstraat 38 - 0113 56 13 81 - PIET VOGELAAR AUTO'S GOES Ringbaan West 2b - 0113 22 02 11 - AUTOBEDRIJF AKKERMANS GOES Fruitlaan 12-14 - 0113 27 67 60 - AUTOBEDRIJF W.J. SONKE BV GOES Industriestraat 8-12 - 0113 21 54 15 - AUTOBEDRIJF VAN WEELE WOLPHAARTSDIJK Stadseweg 14 - 0113 58 17 51 - AUTOBEDRIJF DE MOOR WISSENKERKE Oostvoorstraat 23 - 0113 37 12 10 - AUTOBEDRIJF VAN DAMME VOF WISSENKERKE Noordeindstraat 30 - 0113 37 14 77 - GARAGE VAN HALST ZN. KAMPERLAND Veerweg 40-42 - 0113 37 22 88

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 2000 | | pagina 5