Sportieve New Beetle RSi
Alfa Sportwagon: volmaakte schoonheid Titel v°°rde Nissan oiesei
UW AUTO ALTIJD IN TOPCONDITIE.
Hff lüeuwsblacJ
wanneer is keuring van trekhaak nodig?
Wanneer is de keuring van een
trekhaak nodig? In het
verleden moest voor alle regis-
tratieplichtige aanhangwa
gens een aanvullingsblad aan
gevraagd worden. Dit is sinds
april 1998 echter niet meer
van toepassing. Het maximum
aanhangwagengewicht zoals
dat voorheen op het
aanvullingsblad gespecifi
ceerd stond, staat nu stan
daard vermeld op het kene-
kenbewijs deel 1 van nieuw ge
registreerde voertuigen.
'Van een volmaakte schoonheid.' Henk Westbroek zong het over
een vrouw. Ook de Alfa Sportwagon kun je die kwalificatie toe
dichten. Op basis van de al schitterende 156 zet Alfa Romeo een
stationwagon neer, die er niet alleen fantastisch uitziet, maar
ook voortreffelijk rijdt.
Kracht
Veiligheid
Aanhaken maar!
De vakantieperioden staan weer voor de
deur. Dat betekent dromen van warme,
rustige of avontuurlijke bestemmingen.
En van een evenzo warme, rustige of
avontuurlijke reis daar naar toe. U heeft
net een nieuwe caravan, boottrailer,
alpenkreuzer of fietsenrek aan de haak
geslagen. Of u heeft bij al die
aantrekkelijkheden een nieuwe auto
aangeschaft. En nu eens kijken of dat
allemaal past.
De trekhaak
Die moet er in de eerste plaats wel
zitten en goed gemonteerd zijn. Tussen
haak en montagebalk mag namelijk
niets extra's zitten (bv. bitumen), omdat
dat kans geeft op loslaten van uw trek
haak. Tussen twee haakjes: mocht u een
trekhaak een vervelend zicht vinden de
rest van het jaar: er zijn ook eenvoudig
afneembare koppen verkrijgbaar.
Ook zoiets: stekkers
Daar zijn wat haken en ogen aan. Dat
komt omdat er drie soorten van zijn:
een 7-polige en twee soorten 13-polige
stekkers. Omdat auto en achtervoegsel
toch optimaal met elkaar verbonden
moeten worden (bijvoorbeeld omdat de
13-polig,
multicon
13-polig,
DIN
7-polig
verlichting moet werken) zijn er dus 5
verkeerde en 1 goede mogelijkheid. Dat
betekent dat u bij aanschaf goed moet
kijken naar de koppelingsmogelijkheden:
een goede voorbereiding voorkomt dat er
later iets niet in de haak is. Mochten er
dan nog problemen zijn, dan zijn er nog
altijd verloopstekkers verkrijgbaar.
En: hulpveren!
Zeker voor het
trekken van zware
lasten als caravans
en trailers is het
gebruik van
hulpveren aan te
bevelen. Dat
beïnvloedt het rijgedrag van uw auto
nauwelijks, terwijl het overmatige
bandenslijtage eenvoudig helpt
voorkomen.
Kortom: weer zo'n zaak die eenvou
diger lijkt dan-ie in werkelijkheid is.
Maar of het nu de montage van
trekhaken, stekkers en hulpveren
betreft of de keuring of het nakijken
van de algehele installatie: een lid van
Cargroep Zeeland zal alles schoon aan
de haak afleveren. Vakmanschap,
kwaliteit en vriendelijkheid voor een
schappelijke prijs: aantrekkelijk, toch?
F11"1
PAGINA 5
WOENSDAG 24 MEI 2000
De New Beetle als snelle sportauto of als
avontuurlijke variant. We zagen de Beet
le-concepts in Genève. De ene uitvoe
ring is een verdere ontwikkeling van de
vorig jaar gepresenteerde ontwerpstudie
RSi. De carrosserie van dat studiemodel
is tachtig millimeter breder en de spoiler
is veel groter dan die van de 'gewone'
versie. De achterklep is voorzien van
een spoiler en opvallend zijn de dorpel-
verbreders. De New Beede RSi is voor
zien van een 3,2 liter V6-motor met een
vermogen van 165 kW/225 pk. De Beet
le-variant is bovendien voorzien van
4Motion-vierwielaandrijving. De avon
tuurlijke versie, die als Dune door het le
ven gaat, heeft een V5-motor als aan-
drijfbron voor de vier wielen. Het varia
bele dak is van lichtdoorlatend kunst
stof. Ook open kan de Dune gereden
worden. Tevens is deze variant voorzien
van een navigatiesysteem dat zelfs de
dwars- en de hellingshoek van de carros
serie aangeeft.
Voor de eigenaren van voertuigen
die vóór maart 1998 een kenteken
hebben gekregen en waarvoor nog
niet eerder een aanvullingsblad af
gegeven is, geldt de volgende proce
dure:
ken dient het originele deel 1 van het
kentekenbewijs, met begeleidend
schrijven, opgestuurd te worden
naar de RDW. In plaats van een be
geleidend schrijven kan ook het for
mulier gebruikt worden, waarmee in
het verleden een aanvullingsblad
aangevraagd kon worden. De eige
naar ontvangt een nieuw deel 1,
waarop het te trekken aanhangwa
gengewicht vermeld slaat.
Van voertuigen met grijs kenteken
(bedrijfsauto's met een maximum
toelaatbare massa van minder dan
3500 kg.) dient het originele deel 1
van het kentekenbewijs met het aan
vraagformulier voor het aanvul
lingsblad naar de RDW gestuurd te
worden.
Door de RDW wordt in de meeste
gevallen zonder verdere keuring een
nieuw deel 1 verstrekt, waarop het te
trekken aanhangwagengewicht ver
meld staat. Het is echter ook moge
lijk dat een aanvullende keuring ver
eist is. Hierover wordt de eigenaar
door de RDW geïnformeerd.
van personenauto's met geel kente- Reeds afgegeven aanvullingsbladen
voor voertuigen die vóór maart 1998
een kenteken hebben gekregen, blij
ven geldig. Voor deze voertuigen
hoeft dus géén nieuw deel 1 van het
kentekenbewijs aangevraagd te wor
den.
Uitzonderingen aanvraagprocedure:
1. Bovenstaande procedures zijn
niet van toepassing wanneer u, met
een bedrijfsauto met een maximum
toelaatbare massa van minder dan
3500 kg., een aanhangwagen wilt
trekken die is uitgerust met een hy
draulisch of elektrisch bediende
rem. In dergelijke gevallen wordt ge
adviseerd contact op te nemen met
een keuringsstation van de RDW,
omdat een keuring van de trekhaak
en speciale voorziening(en) noodza
kelijk kan zijn.
2. Is het trekkende voertuig een be
drijfsauto (met grijs kentekenbe
wijs) met een maximum toelaatbare
massa van meer dan 3500 kilogram,
dan moet er een keuring van de trek
haakmontage plaatsvinden. De
RDW kan er meer informatie over
verstrekken.
Na het vertrek van 156-ontwerper Da
Silva, die overigens nog een rol heeft
gespeeld bij de styling van deze Sport
wagon, blijkt er op de ontwerpafdeling
van Alfa Romeo nog genoeg talent over
te zijn. Met de 156 zette Alfa Romeo
dertig maanden geleden een succes
model in de markt. Het model schopte
het zelfs tot 'auto van het jaar'. Vorig
jaar bestond de helft van de totale Alfa
verkopen uit 156-uitvoeringen. De
successtory krijgt nu een vervolg. De
nieuwe Sportwagon, waarvan er dit
jaar nog 2.200 naar ons land komen,
zal dat percentage verder omhoog ha
len. Daar zijn we na een eerste kennis
makingvan overtuigd.
Halsstarrig laat Alfa Romeo de aandui
ding 156 tijdens de presentatie weg.
„Het is gewoon onze Sportwagon", zei
R. Testore, directeur van de Fiat-auto-
divisie. Hij was aangeschoven om de
nieuwe alliantie met General Motors
wat nader toe te lichten. De Amerika
nen nemen een belang van twintig
procent in Fiat. Misschien wel het be
langrijkste van die stap is, dat de Italia
nen daardoor een gemakkelijke entree
krijgen in de States. Synergie moet lei
den tot grotere afzetmarkten en nog
betere producten. Terug naar waar we
voor kwamen. De Sportwagon is voor
Alfa de eerste exponent van een nieuw
concept. De ingenieurs van het Itali
aanse merk hebben er hun creativiteit
ten volle op tot ontplooiing laten ko
men. De carrosserie is heel fraai,
spreekt enorm aan en is er niet zo
maar aangeplakt. Dat was, naast het
handhaven van de lengte van de se
dan, ook een van de opdrachten voor
de ontwerpers. Er zijn nieuwe portie
ren ontworpen, uiteraard voorzien van
de weggewerkte handgrepen.
De deurstijlen staan onder een flinke
hoek, de achterportieren buigen iets
minder naar binnen waardoor de ach
terkant kracht en evenwicht uitstraalt.
De achterklep, zonder handgreep en
elektrisch te ontgrendelen, valt binnen
de flanken en sluit naadloos aan op de
daklijn. De achterlichten lopen door in
de achterklep. Saillant detail is de sub
tiel weggewerkte dakspoiler waardoor
de achterwielen net dat tikje meer
druk krijgen die ze verdienen. De
weerstandscoëfficient van de Sport
wagon is verlaagd tot een Cw-waarde
van 0.30. Alfa Romeo brengt de Sport
wagon met vier benzine- (vanaf 1.6 li
ter) en twee JTD-dieseluitvoeringen.
Wij proefden de kenmerken van de
Sportwagon V6 24V en de 2.0 liter met
Selespeed. De motoren kenden we al
uit andere modellen. Het belangrijkste
was: hoe gedraagt zich de achterkant.
We kunnen kort zijn: uitstekend. Het
totaal gewicht van 1.300 kg, vijftig kilo
meer dan de sedan, laat zich uitste
kend leiden.
Door de vele netten in de niet al te rui
me kofferruimte (360 liter) lagen onze
spullen lekker vast en konden we zon
der problemen een sportieve rijstijl be
zigen. Een dat willen Alfa-rijders toch,
niet waar? Uiteraard is deze Sportwa
gon behangen met vele veiligheidsele
menten (zes airbags) en tal van vernuf
tigheden zoals het akoestisch comfort.
Combineer die met prestaties, styling,
veelzijdigheid en variatie en u begrijpt
dat de Alfa-mensen glunderend rond
liepen tijdens de presentatie. Als Alfa's
woordvoerder spreekt over een nieu
we stap voorwaarts, dan zegt hij niets
te veel. Rond deze tijd wordt de Sport
wagon bij de Alfa Romeo-dealer ver
wacht. Dit jaar krijgt de importeur
2.200 exemplaren van het nieuwe mo
del, dat ruim 3.500 gulden duurder zal
zijn dan de sedan-uitvoering.
'Compacte diesel van het jaar 2000'.
Die titel heeft de nieuwe Nissan Alme-
ra gekregen van het Britse magazine
Diesel Car. De Ford Focus TD di en de
Fiat Bravo JTD105 eindigden als twee
de en derde. De motivatie liegt er niet
om. De Almera wordt geroemd om zijn
uitstekende rijgedrag en comfort, uit
stekende wegligging en bediening en
om zijn krachtige uiterlijk en soepele
2.2 liter Di motor.
„De Almera weet zich uitstekend te
handhaven tussen zijn Europese con
currenten", luidt een passage uit het
rapport. De 2.2 liter Nissan dieselmo
tor heeft een kracht van 110 pk. De
motor is niet alleen krachtig maar ook
stil en schoon.
De aantrekkingskracht van vakantie
VEERSEDAM AUTO BV VROUWENPOLDER Vrouwenpolderseweg 75 - 0118 59 15 24 AUTOBEDRIJF KOPPEJAN DOMBURG Domburgseweg 18 - 0118 58 14 87 - AUTOBEDRIJF VAN HOEK RILLAND
Haltestraat 76 - 0113 55 22 51- AUTO- EN SCHADEBEDRIJF OOSTPOLDER KRABBENDIJKE Oostpolderweg 11 - 0113 50 33 88 VAN DE VELDE AUTO'S BV KAPELLE Stationssingel 12 - 0113 34 14 16 -
CITROËNSPECIALI5T VIS BV 'S-GRAVENPOLDER 's-Gravenstraat 32 - 0113 31 14 65 - GARAGE DE KRIJGER VOF 'S-HEER ARENDSKERKE Nijverheidsstraat 6 - 0113 56 30 94 - AUTOBEDRIJF 'S-HEER
ARENDSKERKE 'S-HEER ARENDSKERKE Vermetstraat 38 - 0113 56 13 81 - PIET VOGELAAR AUTO'S GOES Ringbaan West 2b - 0113 22 02 11 - AUTOBEDRIJF AKKERMANS GOES Fruitlaan 12-14 - 0113 27 67 60 -
AUTOBEDRIJF W.J. SONKE BV GOES Industriestraat 8-12 - 0113 21 54 15 - AUTOBEDRIJF VAN WEELE WOLPHAARTSDIJK Stadseweg 14 - 0113 58 17 51 - AUTOBEDRIJF DE MOOR WISSENKERKE
Oostvoorstraat 23 - 0113 37 12 10 - AUTOBEDRIJF VAN DAMME VOF WISSENKERKE Noordeindstraat 30 - 0113 37 14 77 - GARAGE VAN HALST ZN. KAMPERLAND Veerweg 40-42 - 0113 37 22 88