Sportieve zuinigheid: Mitsubishi Galant GDI-motion
Tankstation gaat er amper op vooruit Ergernis in verkeer
interieurfilters zorgen voor een beter leefklimaat
CAR
ZEI
E3S
mu
1
AP-
A
Veelzijdige autoservice, van start tot finish.
BOVAG OVER BRANDSTOFPRIJS:
De neus van uw auto?
Onze neus is een fijnzinnig orgaan.
Het filtert stof uit de lucht en is onder
andere een waarschuwingssysteem om
onze ademhaling, en dus ons leven,
veilig te stellen: ruiken we "onraad",
dan maken we ons normaliter uit de
voeten. Maar rijdend in een auto wordt
dat een stuk moeilijker.
Op onze autowegen is de concen
tratie schadelijke stoffen, door de
uitlaatgassen uiteraard, vele malen
hoger dan elders. Door de grote
toename van het aantal auto's in ons
land is de kans op blootstelling
hieraan flink toegenomen. En wat
dacht u van een file?
Tijd dus voor een echte neus in uw
auto: een goed werkend interieurfilter.
Interieurfilters doen meer dan u denkt!
Een interieurfilter houdt veel van de
schadelijke stoffen in uitlaatgassen en
roet, benzinedampen, ozon en zelfs
bacteriën buiten de deur. Dat is beter
voor de gezondheid en voorkomt
irritatie aan ogen en luchtwegen.
Een prettige bijkomstigheid van een
interieurfilter is dat het ook stuif
meel, pollen en sporen uit de lucht
haalt. Lijders aan hooikoorts en astma
zijn dus zeer gebaat bij een
interieurfilter van goede kwaliteit.
Vanwege de aanwezigheid van schonere
lucht blijven bovendien het dashboard
en de ruiten langer schoon.
Ook uw airconditioning en verwar
ming presteren beter met schonere
lucht. Ten slotte voorkomt een betere
ventilatie dat uw ruiten beslaan, met
een beter zicht tot gevolg.
Hoe verzekert u zich van schone lucht?
De kwaliteit van het filter is van
doorslaggevend belang. Dat houdt als
eerste in dat voor echt schone lucht
een eombifilter aanwezig moet zijn.
Alleen een dergelijk filter heeft de
werking zoals hiernaast weergegeven.
Ten tweede is vervanging om de
15.000km noodzakelijk, omdat dan
het filter vol is en z'n reinigende werk
niet meer kan doen. U moet zich er
dus van vergewissen of uw filter nog
dienst kan doen.
Daarom: Kom eens langs voor vervan
ging of een totale controle door het
Cargroeplid bij u in de buurt. En
omdat interieurfilters wel in meeste,
maar niet in alle auto's te vinden
zijn, hebben we ook daar een oplos
sing voor. U ziet het: wij hebben een
neus voor uw auto en uw gezondheid.
Nu Mitsubishi ook in Neder
land een fabriek heeft staan,
lijkt het wel alsof ze ook wat
Nederlandse waarden over
genomen hebben: bijvoor
beeld die van de zuinigheid.
Want de direct ingespoten
GDl-benzinemotoren heb
ben nu eenmaal een zuinig
karaktertrekje. Zonder ech
ter onder te doen in kracht.
Vandaar dat sportieve zui
nigheid binnen bereik komt,
vormgegeven in de Galant
GDl-motion, voorzien van
vele sportieve extra's en een
2.4 liter, 150 pk sterke GDI-
motor.
Bekijken we eerst wat er te
zien valt: een gewijzigde
voorbumper met geïnte
greerde voorspoiler, breeds-
tralers en verstralers die
rechtstreeks overgenomen
zijn van het Japanse topmo
del, de VR4. Aan de achter
kant is wat gesleuteld aan de
bumper die een skirt mee
krijgt. Het ovale, verch
roomde uitlaatsierstuk zegt
ook genoeg. Sideskirts en
verlagingsset doen overi
gens eveneens een stevige
duit in het zakje, waarbij
laatstgenoemden boven
dien voor een verbeterde,
sportievere wegligging zor
gen.
De 'snelheid' dmipt ook in
het interieur van de auto af.
Een speciaal dashboard met
geprojecteerde meterscha
len en wijzers en de carbon-
look op de midden- en tun
nelconsole zetten de toon.
Sportstoelen met zwart
blauwe stof, lederen stuur
wiel en dito pookknop en
speciale vloermatten met
GDI-logo maken het geheel
op smakelijke wijze af.
Keren we even terug naar de
2.4 liter GDI die het sportie
ve image waar moet maken.
Hiertoe beschikt de direct
ingespoten benzinemotor
over een vermogen van 150
pk en een hoog maximum
koppel van 225 Nm bij 3.500
tpm. Volgens Mitsubishi is
het blok dan ook soepel te
rijden en doet 'ie z'n werk
heel stil.
De Galant GDI-motion is al
leen leverbaar als sedan, in
de kleuren zilvergrijs metal
lic of donkerblauw met pa
releffect, voor een prijs van
63.995 gulden.
FOTO: Extra dikke Mitsubishi Galant: de GDl-motion
Nu de brandstofprijs tot
recordhoogte is gestegen,
komen bij tankstationon
dernemers veel vragen
binnen over de oorzaak
van die hoogte.
Veel van die tankstations
zijn aangesloten bij bran
cheorganisatie BOVAG-af-
deling Branche Beharti
ging Tankstations (BBT).
Eén van de taken van BO
VAG is voorlichting aan
het publiek namens de
aangesloten leden.
Allerereerst is er de pro
ductieprijs. Hierin zit de
prijs van opsporing, win
ning en raffinage van olie.
Vervolgens rekent de
oliemaatschappij of oliele
verancier een marge voor
de opslag en distributie
(groothandelsmarge). De
tankstationhouder, die de
brandstof aan de klant ver
koopt, ontvangt de detail
handelsmarge. De over
heid berekent accijnzen en
heffingen en over alle
voorgaande bedragen ook
nog eens BTW. Van in
vloed op de productieprijs
is de productnotering,
d.w.z. hoeveel wordt inter
nationaal voor een vat olie
(=159 liter) betaald. Hier
bij gelden de wetten van
vraag en aanbod. Het afge
lopen jaar hebben de
olieproducerende landen
verenigd in OPEC met el
kaar afgesproken de pro
ductie (=aanbod) te beper
ken, waardoor de prijs van
een vat olie van $10 begin
1999 opliep naar $30 dit
jaar. Dit heeft een op
waarts effect op de pro
ductieprijs en daardoor de
prijs die uiteindelijk voor
een liter diesel of benzine
wordt betaald. Groothan
delsmarge en detailhan
delsmarge
De groothandelsmarge en
detailhandelsmarge zijn
relatief stabiele factoren.
Een tankstationhouder
verdient bij een adviesprijs
van f 2,00 evenveel als bij
een adviesprijs van f 2,50,
ongeveer 10 cent.
Een Nederlandse pomp
houder profiteert niet van
hogere brandstofprijzen.
Integendeel: door toena
me van voorraadkosten,
kosten van betalingsver
keer (met name credit
cards, waarvoor de tank
stationhouder een bedrag
over de omzet afdraagt
aan de credit-card maat
schappij) wordt het ook
voor de tankstationhouder
flink duurder.
De Nederlandse overheid
stelt dat deze marges bij
elkaar opgeteld groter zijn
dan die in het buitenland.
Belangrijk is echter te we
ten dat de brandstofdistri
butie in elk land van de EG
eigen kenmerken heeft. Zo
is de prijs op de pomp in
Nederland lang niet altijd
de prijs die door de klant
wordt betaald. Een tank
station in Duitsland ver
koopt gemiddeld 30%
meer liters dan een Neder
lands tankstation, hetgeen
lagere marges mogelijk
maakt.
Het kon niet uitblijven. De gedragingen in het verkeer
hebben tot een Ergernis Top-10 geleid.
Daarbij heeft 'te weinig afstand houden' wel de
hoogste prioriteit.
De volledige Top-10:
1. afstand houden, ofwel kleven.
2. het onnodig links rijden.
3. het voeren van onjuiste verlichting.
4. wisselen van rijstrook.
5. telefoneren en kaartlezen tijdens het rijden.
6. over de vluchtstrook rijden.
7. geen richting aangeven.
8. onjuist inhalen.
9. snelheid bij wegwerkzaamheden.
10. snelheid in het algemeen.
U30
hebben een neus voor uw auto!
VEERSEDAM AUTO BV VROUWENPOLDER Vrouwenpolderseweg 75 - 0118 59 15 24 - AUTOBEDRIJF KOPPEJAN DOMBURG Domburgseweg 18 - 0118 58 14 87 - AUTOBEDRIJF VAN HOEK RILLAND
Haltestraat 76 - 0113 55 22 51- AUTO- EN SCHADEBEDRIJF OOSTPOLDER KRABBENDIJKE Oosrpolderweg 11 - 0113 50 33 88 - VAN DE VELDE AUTO'S BV KAPELLE Stationssingel 12 - 0113 34 14 16 -
CITROËNSPECIALIST VIS BV 'S-GRAVENPOLDER 's-Gravenstraat 32 - 0113 31 14 65 - GARAGE DE KRIJGER VOF 'S-HEER ARENDSKERKE Nijverheidsstraat 6 - 0113 56 30 94 - AUTOBEDRIJF 'S-HEER
ARENDSKERKE 'S-HEER ARENDSKERKE Vermetstraat 38 - 0113 56 13 81 - PIET VOGELAAR AUTO'S GOES Ringbaan West 2b - 0113 22 02 11 - AUTOBEDRIJF AKKERMANS GOES Fruitlaan 12-14 - 0113 27 67 60 -
AUTOBEDRIJF W.J. SONKE BV GOES Industriestraat 8-12 - 0113 21 54 15 - AUTOBEDRIJF VAN WEELE WOLPHAARTSDIJK Stadseweg 14 - 0113 58 17 51 - AUTOBEDRIJF DE MOOR WISSENKERKE
Oostvoorstraat 23 - 0113 37 12 10 - AUTOBEDRIJF VAN DAMME VOF WISSENKERKE Noordeindstraat 30 - 0113 37 14 77 - GARAGE VAN HALST A ZN. KAMPERLAND Veerweg 40-42 - 0113 37 22 88