Sportieve zuinigheid: Mitsubishi Galant GDI-motion Tankstation gaat er amper op vooruit Ergernis in verkeer interieurfilters zorgen voor een beter leefklimaat CAR ZEI E3S mu 1 AP- A Veelzijdige autoservice, van start tot finish. BOVAG OVER BRANDSTOFPRIJS: De neus van uw auto? Onze neus is een fijnzinnig orgaan. Het filtert stof uit de lucht en is onder andere een waarschuwingssysteem om onze ademhaling, en dus ons leven, veilig te stellen: ruiken we "onraad", dan maken we ons normaliter uit de voeten. Maar rijdend in een auto wordt dat een stuk moeilijker. Op onze autowegen is de concen tratie schadelijke stoffen, door de uitlaatgassen uiteraard, vele malen hoger dan elders. Door de grote toename van het aantal auto's in ons land is de kans op blootstelling hieraan flink toegenomen. En wat dacht u van een file? Tijd dus voor een echte neus in uw auto: een goed werkend interieurfilter. Interieurfilters doen meer dan u denkt! Een interieurfilter houdt veel van de schadelijke stoffen in uitlaatgassen en roet, benzinedampen, ozon en zelfs bacteriën buiten de deur. Dat is beter voor de gezondheid en voorkomt irritatie aan ogen en luchtwegen. Een prettige bijkomstigheid van een interieurfilter is dat het ook stuif meel, pollen en sporen uit de lucht haalt. Lijders aan hooikoorts en astma zijn dus zeer gebaat bij een interieurfilter van goede kwaliteit. Vanwege de aanwezigheid van schonere lucht blijven bovendien het dashboard en de ruiten langer schoon. Ook uw airconditioning en verwar ming presteren beter met schonere lucht. Ten slotte voorkomt een betere ventilatie dat uw ruiten beslaan, met een beter zicht tot gevolg. Hoe verzekert u zich van schone lucht? De kwaliteit van het filter is van doorslaggevend belang. Dat houdt als eerste in dat voor echt schone lucht een eombifilter aanwezig moet zijn. Alleen een dergelijk filter heeft de werking zoals hiernaast weergegeven. Ten tweede is vervanging om de 15.000km noodzakelijk, omdat dan het filter vol is en z'n reinigende werk niet meer kan doen. U moet zich er dus van vergewissen of uw filter nog dienst kan doen. Daarom: Kom eens langs voor vervan ging of een totale controle door het Cargroeplid bij u in de buurt. En omdat interieurfilters wel in meeste, maar niet in alle auto's te vinden zijn, hebben we ook daar een oplos sing voor. U ziet het: wij hebben een neus voor uw auto en uw gezondheid. Nu Mitsubishi ook in Neder land een fabriek heeft staan, lijkt het wel alsof ze ook wat Nederlandse waarden over genomen hebben: bijvoor beeld die van de zuinigheid. Want de direct ingespoten GDl-benzinemotoren heb ben nu eenmaal een zuinig karaktertrekje. Zonder ech ter onder te doen in kracht. Vandaar dat sportieve zui nigheid binnen bereik komt, vormgegeven in de Galant GDl-motion, voorzien van vele sportieve extra's en een 2.4 liter, 150 pk sterke GDI- motor. Bekijken we eerst wat er te zien valt: een gewijzigde voorbumper met geïnte greerde voorspoiler, breeds- tralers en verstralers die rechtstreeks overgenomen zijn van het Japanse topmo del, de VR4. Aan de achter kant is wat gesleuteld aan de bumper die een skirt mee krijgt. Het ovale, verch roomde uitlaatsierstuk zegt ook genoeg. Sideskirts en verlagingsset doen overi gens eveneens een stevige duit in het zakje, waarbij laatstgenoemden boven dien voor een verbeterde, sportievere wegligging zor gen. De 'snelheid' dmipt ook in het interieur van de auto af. Een speciaal dashboard met geprojecteerde meterscha len en wijzers en de carbon- look op de midden- en tun nelconsole zetten de toon. Sportstoelen met zwart blauwe stof, lederen stuur wiel en dito pookknop en speciale vloermatten met GDI-logo maken het geheel op smakelijke wijze af. Keren we even terug naar de 2.4 liter GDI die het sportie ve image waar moet maken. Hiertoe beschikt de direct ingespoten benzinemotor over een vermogen van 150 pk en een hoog maximum koppel van 225 Nm bij 3.500 tpm. Volgens Mitsubishi is het blok dan ook soepel te rijden en doet 'ie z'n werk heel stil. De Galant GDI-motion is al leen leverbaar als sedan, in de kleuren zilvergrijs metal lic of donkerblauw met pa releffect, voor een prijs van 63.995 gulden. FOTO: Extra dikke Mitsubishi Galant: de GDl-motion Nu de brandstofprijs tot recordhoogte is gestegen, komen bij tankstationon dernemers veel vragen binnen over de oorzaak van die hoogte. Veel van die tankstations zijn aangesloten bij bran cheorganisatie BOVAG-af- deling Branche Beharti ging Tankstations (BBT). Eén van de taken van BO VAG is voorlichting aan het publiek namens de aangesloten leden. Allerereerst is er de pro ductieprijs. Hierin zit de prijs van opsporing, win ning en raffinage van olie. Vervolgens rekent de oliemaatschappij of oliele verancier een marge voor de opslag en distributie (groothandelsmarge). De tankstationhouder, die de brandstof aan de klant ver koopt, ontvangt de detail handelsmarge. De over heid berekent accijnzen en heffingen en over alle voorgaande bedragen ook nog eens BTW. Van in vloed op de productieprijs is de productnotering, d.w.z. hoeveel wordt inter nationaal voor een vat olie (=159 liter) betaald. Hier bij gelden de wetten van vraag en aanbod. Het afge lopen jaar hebben de olieproducerende landen verenigd in OPEC met el kaar afgesproken de pro ductie (=aanbod) te beper ken, waardoor de prijs van een vat olie van $10 begin 1999 opliep naar $30 dit jaar. Dit heeft een op waarts effect op de pro ductieprijs en daardoor de prijs die uiteindelijk voor een liter diesel of benzine wordt betaald. Groothan delsmarge en detailhan delsmarge De groothandelsmarge en detailhandelsmarge zijn relatief stabiele factoren. Een tankstationhouder verdient bij een adviesprijs van f 2,00 evenveel als bij een adviesprijs van f 2,50, ongeveer 10 cent. Een Nederlandse pomp houder profiteert niet van hogere brandstofprijzen. Integendeel: door toena me van voorraadkosten, kosten van betalingsver keer (met name credit cards, waarvoor de tank stationhouder een bedrag over de omzet afdraagt aan de credit-card maat schappij) wordt het ook voor de tankstationhouder flink duurder. De Nederlandse overheid stelt dat deze marges bij elkaar opgeteld groter zijn dan die in het buitenland. Belangrijk is echter te we ten dat de brandstofdistri butie in elk land van de EG eigen kenmerken heeft. Zo is de prijs op de pomp in Nederland lang niet altijd de prijs die door de klant wordt betaald. Een tank station in Duitsland ver koopt gemiddeld 30% meer liters dan een Neder lands tankstation, hetgeen lagere marges mogelijk maakt. Het kon niet uitblijven. De gedragingen in het verkeer hebben tot een Ergernis Top-10 geleid. Daarbij heeft 'te weinig afstand houden' wel de hoogste prioriteit. De volledige Top-10: 1. afstand houden, ofwel kleven. 2. het onnodig links rijden. 3. het voeren van onjuiste verlichting. 4. wisselen van rijstrook. 5. telefoneren en kaartlezen tijdens het rijden. 6. over de vluchtstrook rijden. 7. geen richting aangeven. 8. onjuist inhalen. 9. snelheid bij wegwerkzaamheden. 10. snelheid in het algemeen. U30 hebben een neus voor uw auto! VEERSEDAM AUTO BV VROUWENPOLDER Vrouwenpolderseweg 75 - 0118 59 15 24 - AUTOBEDRIJF KOPPEJAN DOMBURG Domburgseweg 18 - 0118 58 14 87 - AUTOBEDRIJF VAN HOEK RILLAND Haltestraat 76 - 0113 55 22 51- AUTO- EN SCHADEBEDRIJF OOSTPOLDER KRABBENDIJKE Oosrpolderweg 11 - 0113 50 33 88 - VAN DE VELDE AUTO'S BV KAPELLE Stationssingel 12 - 0113 34 14 16 - CITROËNSPECIALIST VIS BV 'S-GRAVENPOLDER 's-Gravenstraat 32 - 0113 31 14 65 - GARAGE DE KRIJGER VOF 'S-HEER ARENDSKERKE Nijverheidsstraat 6 - 0113 56 30 94 - AUTOBEDRIJF 'S-HEER ARENDSKERKE 'S-HEER ARENDSKERKE Vermetstraat 38 - 0113 56 13 81 - PIET VOGELAAR AUTO'S GOES Ringbaan West 2b - 0113 22 02 11 - AUTOBEDRIJF AKKERMANS GOES Fruitlaan 12-14 - 0113 27 67 60 - AUTOBEDRIJF W.J. SONKE BV GOES Industriestraat 8-12 - 0113 21 54 15 - AUTOBEDRIJF VAN WEELE WOLPHAARTSDIJK Stadseweg 14 - 0113 58 17 51 - AUTOBEDRIJF DE MOOR WISSENKERKE Oostvoorstraat 23 - 0113 37 12 10 - AUTOBEDRIJF VAN DAMME VOF WISSENKERKE Noordeindstraat 30 - 0113 37 14 77 - GARAGE VAN HALST A ZN. KAMPERLAND Veerweg 40-42 - 0113 37 22 88

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 2000 | | pagina 5