Deülcheldebode varia Muzikale thriller nieuw fenomeen in theater Is vissen meer dan aan de waterkant zitten? Themadag bij hobbykweker BUREAU VOOR RECHTSHULP: HUMANITAS STEUNT BIJ ROUW GOES - "Ga toch wat leuke dingen doen, dat leidt af" of "Probeer vooruit te kijken. Het leven gaat verder." Dat zeggen mensen soms ook eigen familieleden. Een paar maanden na het over lijden van uw man of vrouw. Want men heeft graag dat iemand flink is. De meeste mensen vinden het zelf ook moeilijk om erover te praten. Herkenning Moeilijk Huisbezoek 'PHYTHON'VERWIJST NAAR RELATIE TUSSEN JUDY GARLAND EN LIZA MINELLI WEST-BRABANT - Bij televisie-opnamen liepen ze elkaar in het verleden regelmatig tegen het lijf. Maar via de als 'muzikale thriller' gelanceerde produktie 'Phython' zijn Frits Lambrechts en Gerrie van der Klei pas echt collega's van elkaar geworden. "Het is even wennen," verzucht Frits Lambrechts na de tweede try-out-voorstelling in het Zuid- landtheater in Terneuzen. "Maar dat is het leuke van dit vak, je komt constant voor nieuwe uitdagingen te staan." Stimulans Duidelijk Druk seizoen Vlammend protest _1 woensdag 15 maart 2000 Door Ben Donkers Het hoort er vandaag de dag bij: informatie over hengelsport. Hengelen is tegenwoordig niet alleen maar aan de waterkant zitten, er komt blijkbaar heel wat meer bij kijken. Maar het lijkt er af en toe op of de theore tische kant belangrijker is ge worden dan het vissen zelf. Dat kan natuurlijk niet zo zijn, van het vissen zelf steek je nog het meest op. Vissen zien niet of je met een hengel van een paar tientjes of van duizend gulden vist. Ze hebben er ook geen weet van of de actie van de stok wel de goede is, of de hengelaar uit gekiend materiaal gebruikt. Het is begrijpelijk, importeurs en groothandels willen omzet. Daarom moet het materiaal ge promoot worden. Dat gebeurt op de Visma (van 22 tot en met 26 maart in Ahoy Rotterdam), op de Fly Fair in Hattem, een spe ciale beurs voor vliegvissers op 29 en 30 april, komend weekein de bij de Visvaria in de IJsselhal- len te Zwolle en, iets dichter bij huis, op 19 maart tijdens de hen- gelsport-infodag in wijkhuis West in Roosendaal. Bovendien is zondag Vis-TV weer op televi sie begonnen bij RTL-5. Da's leuk. Veel actie en deskundig commentaar van NWS-voor- lichter Ed Stoop. Het program ma is inmiddels erg populair ge worden. Vrijwel iedere henge laar zit zondagmiddag om vijf uur voor de buis.Dat kan nog tot en met 28 mei. Stoop belicht er heel wat takken van de hengel sport. Of dat nu over het voorn- tjesvissen in een stadsgracht gaat, of feedervissen zoals ko mende zondag in een ver bui tenland. Vorig jaar keken er liefst 3 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Daarnaast waren er ook nog eens duizenden jon ger dan 13. Uit onderzoek blijkt dat een vaste groep van onge veer 400.000 elke uitzending keek. Vis-tv laat zien wat vissen inhoudt, met welke materialen er succesvol gevangen kan wor den. Wat er achter de schermen allemaal gebeurt op het gebied van onderzoek, belangenbehar tiging, visstandbeheer en jeugd opleiding en welke activiteiten er plaatsvinden. Doel is om de Nederlandse samenleving een goed beeld te geven van de sportvisserij en de hengelaars zelf te stimuleren in hun hobby. Tot nu toe lukt dat heel goed. BIGGEKERKE - Het voorjaar dient zich weer aan, reden voor hobbykwekerij Habitat en Ben- martino's om weer een serie open themadagen te houden en wel iedere derde zaterdag van de maand (t/m september). De eerste open themadag vindt zaterdag 18 maart plaats in Big- gekerke, Dorpsstraat 38. Het thema van die dag is; bloembol len voor de rotstuin. Naast een keur van opgepotte bollen treft u ook een uitgebreid assorti ment perkplanten, zoals diverse saxifraga's, gentianen etc. aan. Ook is er een groot aanbod van cactussen, vetplanten, woonde coratie en accessoires op het ge bied van plant en tuin. Het sociaal plan (afvloeiing bij reorganisaties en ontslag) Het Zeeuwse bedrijfsleven wordt regelmatig opgeschrikt door grote reorganisaties en de daarbij behorende (massa) ont slagen: de Schelde te Vlissingen, de Cokesfabriek te Sluiskil, voor beelden zijn er te over. Vaak wordt er door werkgever en vak bonden een afspraak gemaakt over de afvloeiingsregelingen en de vergoedingen die betaald worden bij het ontslag van werk nemers, het Sociaal Plan. (Een Sociaal Plan kan overigens ook eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld of alleen in samenspraak met de OR). Wat nu indien werknemers niet of niet volledig akkoord zijn met de inhoud van het Sociaal Plan. Het Sociaal Plan schept recht op een financiële vergoeding in het ka der van ontslag en regelt wie voor een vergoeding in aanmer king komt en zo ja, tot welke hoogte. Lees verder rechterkolom Hulp in een moeilijke tijd Maar men blijft ermee zitten en voelt zich niet begrepen want er vaart nog dagelijks de leegte. Men zou graag weer eens met iemand willen praten. Vertrouwelijk en vrijuit. Met iemand die kan luiste ren. Vrijwillige medewerkers van Humanitas willen graag helpen in deze moeilijke tijd Zij kunnen zich goed verplaatsen in iemand die een verlies heeft gele den. Humanitas is een organisatie voor maatschappelijke dienstverlening en samenlevingsopbouw. In het brede scala van activiteiten hebben vrijwilligers een belangrijk aandeel. Steun bij rouw is daar een voor beeld van. De vrijwilligers doen dat vanuit de achtergrond dat mensen zichzelf en elkaar kunnen helpen, ook bij het verwerken van het ver lies en het meedenken over de toe komst. Er bestaat ook de mogelijkheid om deel te nemen aan een gespreks groep met mensen die ook iemand verloren hebben. Het betreft acht tot tien bijeenkomsten die zoveel mogelijk in uw eigen omgeving worden georganiseerd. Mevrouw Piëta van Dalen is coördinator Steun bij Rouw van Humanitas Zee land en zij is actief op Noord- en Zuid-Beveland en Schouwen-Dui- veland. Piëta is getraind om dit werk te doen en ook vrijwilligers worden hierin getraind. Vorig jaar bereikte haar een verzoek van Els Jansen om aan een gespreksgroep deel te ne men en sinds juli vorig jaar kwam die groep acht keer bij elkaar met als deelnemers ondermeer Els Jan sen, de heren Verkerk, van Ham en Boone. Piëta van Dalen: "Het doel is begeleiding rouwverwerking. Het leidt tot teleurstelling dat de kerken het soms af laten weten naar de mensen toe. Het moet bespreek baar zijn. Wij zijn niet van een be paalde geloofsrichting, wij zijn er voor iedereen. Spreken over 'wat gebeurt er na de dood?' Is er iets, niets, is er een hemel? En het is vaak nodig. Veel mensen zitten alleen en als mensen bellen dan gaan ze vertel len en kunnen haast niet meer stop pen." In een gespreksgroep heb je te maken met mensen die dezelfde ervaring delen. "Hoe ga je er mee om? Veel praten, we zijn lotgeno ten", stelt de heer Boone vast, "Het is een stukje herkenning, meevoe len met elkaar." Behalve praten met elkaar zijn er ook andere vormen zoals de heer Verkerk: "Naar aanleiding van het thema praten ben ik bezig met een dagboek. Er zijn zo veel zaken die je bezig houden. Wat is er gebeurd, het sterven, de uitvaart, hoe is het gegaan. De reacties van je omge ving, de nabestaanden, hoe verder te leven, wat doe je zelf, je bent al leen, kook je wel of niet, en wat is nu de toekomst? Het viel mij ook zwaar om aan huis in de gespreksgroep te komen." De reacties uit de naaste omgeving zijn voor de leden van de groep herken baar, soms valt het mee en dan valt het tegen. "Er is moed voor nodig om iemand te benaderen", weet Piëta, "het voordeel van de groep is dat ze elkaar behoorlijk ondersteu nen. Het unieke van deze groep is dat er vijf mannen in zitten; het al gemene beeld is dat er vrouwen in de groep zitten. Dit is een goede groep, er is gehuild en gelachen. Dat komt ook door de huissituatie, er is geen tijdsdruk en men kan ge zellig zitten. Het belangrijkste is dat men sneller over dingen gaat pra ten. Het is besloten; allen praten over problemen en hebben daar hetzelfde gevoel bij. Je moet het stukje bij beetje loslaten. Het twee de jaar is meestal ontzettend moei lijk; dan sta je er echt alleen voor." Huisbezoek bij rouw' is een project waarbij het er om gaat dat mensen die iemand verloren hebben hun verhaal in elk geval kwijt kunnen. Waarom een vreemde dat zou moe ten doen? Onze samenleving valt ei genlijk uit elkaar. We worden steeds indi- vidualistischer, we hebben het druk, kinderen wonen soms ver weg en vrienden zijn niet altijd voorhan den. Het is in onze huidige maat schappij wat minder vanzelfspre kend geworden elkaar te onder steunen. Het 'samen delen' is wat weggeëbd. In vroeger tijd droeg je samen de overledene naar het graf. Dat gebeurt nu nog maar zelden. Huisbezoek bij rouw is er ook op ge richt dat vrijwilligers van Humani tas dingen ondernemen met dege ne die om hulp gevraagd heeft. Hu manitas doet meer dan alleen pra ten; Humanitas is behulpzaam bij het afscheid nemen van de overle dene, de uitvaartbegeleiding. Zij doen dat vanuit de overtuiging dat mensen zelf en met elkaar zin geven aan het leven. Voor meer in formatie: mevrouw Piëta van Dalen, telefoon 0111-652130. Voor dit artikel is gedeeltelijk ge bruik gemaakt van teksten uit een brochure van Humanistisch Ver bond en Humanitas. Als de bloemen van de begrafenis verwelkt zijn, verwacht de omgeving dat iemand flink wordt en vooruit gaat kijken' Door Jaap Pleij 'Phython' draait om een driehoeks verhouding tussen twee vrouwen en een uitgerangeerde tekstschrij ver. Ooit was zij (Gerrie van der Klei) een diva, een gevierd come- diënne. Toen ze een dochter (Janke Dekker) kreeg besloot de diva haar eigen opvolgster te creëren. Doch terlief moest en zou een ster wor den die nog feller zou schijnen dan zij ooit had gedaan. Zij kneedde, vormde, sloeg en drilde. Haar doch ter werd een fenomeen, maar al snel sloeg het noodlot toe. Het nietsontziende gedrag van moeder zorgt ervoor dat de dochter verlamd in een rolstoel terecht komt. Beiden zitten vol verwijten. Ze laten geen kans voorbij gaan om elkaar het le ven zuur te maken. Die situatie is het vertrekpunt van 'Phython'. Na wat inleidende schermutselin gen verschijnt de aan lager wal ge raakte tekstschrijver/componist Harry (Frits Lambrechts) ten tonele. Hij onderneemt verwoede pogin gen om een van de twee vrouwen tot een come-back te bewegen en speelt ze daarbij genadeloos tegen elkaar uit, waardoor de wurgende haat-liefdeverhouding tussen moe der en dochter nog grimmiger wordt. Naarmate de voorstelling vordert, komt een gruwelijke waar heid aan het licht. Een waarheid waarin ook een hoofdrol is wegge legd voor de geslepen Harry. 'Phython' is een van de weinige oorspronkelijke Nederlandse thea tervoorstellingen. Dat was voor Lambrechts een extra stimulans om deze rol te accepteren. "Als acteur is het ideaal om je personage te kun nen invullen zonder gehinderd te worden door vertolkingen van be roemde voorgangers. Die artistieke vrijheid was inderdaad een belang rijke overweging om in dit avontuur te stappen. Maar wat echt de door slag gaf, was de schitterende mu ziek van Johnny Mercer. Aan de hand van zijn rijke repertoire, waar van 'Moonriver' zonder meer het bekendste stuk is, wordt het publiek meegenomen op een rondtocht langs de Amerikaanse muziekindustrie van de jaren vijftig. Carwin Gijsing heeft die nummers prachtig gearrangeerd voor deze productie. Gelukkig is er veel ruim te voor de muziek ingeruimd. In dit stuk wordt gedanst en gezongen en daar voel ik me lekker bij. Alleen to neelspelen zou voor mij iets te be perkt zijn." Voor Lambrechts is het duidelijk door welke moeder-dochter-relatie tekstschrijver Dick van den Heuvel zich heeft laten inspireren. "Vrijwel iedereen die een beetje op de hoog te is van de Amerikaanse showbusi ness zal in dit stuk onmiddellijk de moeizame verhouding tussen Judy Garland en haar dochter Liza Mi- nelli herkennen. Uit zeer liefdevolle overwegingen spaarde Garland kosten noch moeite om Minelli tot een ster te verheffen. Haar eerste rolletje speelde ze al op driejarige leeftijd. Minelli is weliswaar niet in een rolstoel beland, maar haar aanhoudende alcoholproblemen zijn zo goed als zeker wel terug te voeren op die verstikkende relatie." Lambrechts beleeft een druk sei zoen. Recentelijk was hij een van de solisten in de theatershow waarmee De Zonnebloem door het land trok. "Dat vond ik ontzettend leuk om te doen. Bij die voorstellingen sta je voor een publiek dat nog maar zel den naar de theaters gaat. Ouderen en gehandicapte mensen zijn zeer dankbare toehoorders. Een paar jaar geleden nam ik een liedje op, 'de ballade van de twee oudjes, dat een onderwerp aansnijdt waar nu nog steeds een taboe op rust: seks tussen bejaarden. Een man en een vrouw in een bejaardenhuis -dat woord mocht toen nog- krijgen een relatie en doen het uiteindelijk met elkaar als was het de allereerste keer. Daar heb ik heel wat commen taar op gehad. Liefde, seks en een gevoelsleven schijnt in deze maat schappij nog steeds het exclusieve terrein voor jonge mensen te zijn. Waanzin natuurlijk." De drang om zelf commentaar te le veren op onderwerpen van maatschappelijke relevantie is nau welijks nog aanwezig bij Lam brechts. "In de jaren zeventig trok ik met een liedjesprogramma langs de theaters dat bol stond van het vlam mend protest. Bepaalde stukken, zoals 'Beursplein 5' en 'Mr GBJ' (Hilterman, JP) uit die periode wor den nog regelmatig gedraaid. Ach teraf vraag ik me af waarom ik me Frits Lambrechts en Gerrie van der Klei staan in 'Phython' voor het eerst samen op het podium. Janke Dekker completeert de driehoeksverhouding. FOTO SERGE LIGTENBERG ooit druk heb gemaakt om een man als Mr. GBJ Hilterman. Een vols trekt oninteressant personage dat denkt de wijsheid in pacht te heb ben. Ik heb hem nadien ook nooit meer gevolgd. Behoudens zijn af- scheidspraatje dan, toen bleek dat hij ondanks zijn 85 jaar nog geen klap wijzer is geworden." Phython - Een muzikale thriller, in deze regio te zien op 24 februari in De Nobelaer in Etten-Leur, 13 april in De Kring in Roosendaal, 3 mei in de Stadsschouwburg in Middel burg, 13 mei in De Bussel in Ooster hout, 19 mei in het Chassé Theater in Breda en 25 mei in De Maagd in Bergen op Zoom. Voor de vraag of betrokken werknemers aan de inhoud van een Sociaal Plan gebonden zijn wanneer dit plan is overeenge komen door werkgever en vak bonden is van belang of een So ciaal Plan kan worden aange merkt als een CAO in de zin van de Wet op de Collectieve Ar beidsovereenkomst. Algemeen wordt aangenomen dat een Sociaal Plan een CAO is. Zo ook rechtbank Middelburg. In het kader van de Centurion- operatie bij Philips werd met de vakbonden na langdurig overleg een sociaal plan gesloten dat bij het Ministerie van Sociale Za ken en Werkgelegenheid als een CAO werd aangemeld. In een appèlzaak wees Recht bank Middelburg in 1996 de vordering van een werkneem ster af en baseerde zich daarbij onder meer op "het CAO-karak- ter van het Sociaal Plan". Als het Sociaal Plan niet is aan gemeld bij het Ministerie (Dienst Collectieve Arbeidsvoorwaarden) dan vindt geen automatische doorwer king plaats van de in het Sociaal Plan voorkomende voorwaar den. Het Sociaal Plan fungeert dan alleen als een handvat voor de betrokken werknemers. Deze kunnen het aannemen of afwij zen. Is een Sociaal Plan wel aan gemeld dan is aannemelijk dat het Sociaal Plan geldt, maar al leen voor die werknemers die lid zijn van de vakbond die partij was bij de totstandkoming van het Sociaal Plan. Voor ongebonden werknemers (diegenen die geen lid van een vakbond zijn) of voor diegenen die lid zijn van een andere vak bond dan die die partij was bij het Sociaal Plan geldt wederom dat het Sociaal Plan slechts als een handvat voor het bepalen van een ontslagvergoeding fun geert. Als een werknemer niet akkoord gaat met de aangeboden ver goeding en deze werknemer is met inachtneming van de wet telijke bepalingen (ontslagver gunning, opzegtermijn e.d.) ontslagen, dan kan de werkne mer zijn zaak voorleggen aan de Kantonrechter, de zogenaamde "kennelijk onredelijk ontslag procedure". Er bestonden 2 stromingen on der Kantonrechters. In het ene geval hield de rechter zich aan de voorwaarden van het Sociaal Plan en week daar alleen vanaf bij aperte gevallen van onbillijk heid. In het andere geval bepaalde de Kantonrechter in beginsel los van de financiële regeling van het Sociaal Plan hoe hoog de vergoeding bij ontslag zal be dragen. De rechter achtte zich als uitgangspunt in geen enkel opzicht gebonden aan de af spraken tussen werkgever en bonden. Onlangs heeft de Kring van Kan tonrechters bepaald dat in het vervolg voor de eerste stroming gekozen zal worden indien de werkgever een verzoek tot ont binding van de arbeidsovereen komst wegens reorganisatie in dient bij het Kantongerecht. Dit geldt alleen indien het Sociaal Plan is vastgesteld door werkge ver en vakbonden. Een werknemer hoeft dus niet altijd klakkeloos akkoord te gaan met een Sociaal Plan. In dien hij/zij niet tevreden is met het bereikte resultaat is het ver standig om te laten bekijken of er een mogelijkheid bestaat een hogere vergoeding te bedingen. Dit geldt met name voor oudere werknemers en diegenen die een langdurig dienstverband hebben. Uiteraard is het bovenstaande slechts een voorbeeld. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of andere vragen van juridische aard, dan kunt u altijd voor advies en hulp te recht op het gratis spreekuur van het Buro voor Rechtshulp: Middelburg, Vlasmarkt 28, maandag 9.00 - 11.00 uur. donderdag 13.30 - 16.30 uur. Goes, Zonnebloemstraat 53, maandag 9.00 - 11.00 uur. Vlissingen, A. Gogelweg 59, dinsdag 9.00 - 11.00 uur. Spuistraat 6, vrij dag 10.00-12.00 uur. Voor alle spreekuren dient een afspraak gemaakt te worden via 0118-637120.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 2000 | | pagina 11