Deülcheldebode varia
Muzikale thriller nieuw fenomeen in theater
Is vissen meer
dan aan de
waterkant zitten?
Themadag bij
hobbykweker
BUREAU VOOR
RECHTSHULP:
HUMANITAS STEUNT BIJ ROUW
GOES - "Ga toch wat leuke
dingen doen, dat leidt af" of
"Probeer vooruit te kijken.
Het leven gaat verder." Dat
zeggen mensen soms ook
eigen familieleden. Een
paar maanden na het over
lijden van uw man of
vrouw. Want men heeft
graag dat iemand flink is.
De meeste mensen vinden
het zelf ook moeilijk om
erover te praten.
Herkenning
Moeilijk
Huisbezoek
'PHYTHON'VERWIJST NAAR RELATIE TUSSEN JUDY GARLAND EN LIZA MINELLI
WEST-BRABANT - Bij televisie-opnamen liepen ze elkaar
in het verleden regelmatig tegen het lijf. Maar via de als
'muzikale thriller' gelanceerde produktie 'Phython' zijn
Frits Lambrechts en Gerrie van der Klei pas echt collega's
van elkaar geworden. "Het is even wennen," verzucht Frits
Lambrechts na de tweede try-out-voorstelling in het Zuid-
landtheater in Terneuzen. "Maar dat is het leuke van dit
vak, je komt constant voor nieuwe uitdagingen te staan."
Stimulans
Duidelijk
Druk seizoen
Vlammend protest
_1
woensdag 15 maart 2000
Door Ben Donkers
Het hoort er vandaag de dag bij:
informatie over hengelsport.
Hengelen is tegenwoordig niet
alleen maar aan de waterkant
zitten, er komt blijkbaar heel
wat meer bij kijken. Maar het
lijkt er af en toe op of de theore
tische kant belangrijker is ge
worden dan het vissen zelf.
Dat kan natuurlijk niet zo zijn,
van het vissen zelf steek je nog
het meest op. Vissen zien niet of
je met een hengel van een paar
tientjes of van duizend gulden
vist. Ze hebben er ook geen weet
van of de actie van de stok wel
de goede is, of de hengelaar uit
gekiend materiaal gebruikt.
Het is begrijpelijk, importeurs
en groothandels willen omzet.
Daarom moet het materiaal ge
promoot worden. Dat gebeurt
op de Visma (van 22 tot en met
26 maart in Ahoy Rotterdam), op
de Fly Fair in Hattem, een spe
ciale beurs voor vliegvissers op
29 en 30 april, komend weekein
de bij de Visvaria in de IJsselhal-
len te Zwolle en, iets dichter bij
huis, op 19 maart tijdens de hen-
gelsport-infodag in wijkhuis
West in Roosendaal. Bovendien
is zondag Vis-TV weer op televi
sie begonnen bij RTL-5. Da's
leuk. Veel actie en deskundig
commentaar van NWS-voor-
lichter Ed Stoop. Het program
ma is inmiddels erg populair ge
worden. Vrijwel iedere henge
laar zit zondagmiddag om vijf
uur voor de buis.Dat kan nog tot
en met 28 mei. Stoop belicht er
heel wat takken van de hengel
sport. Of dat nu over het voorn-
tjesvissen in een stadsgracht
gaat, of feedervissen zoals ko
mende zondag in een ver bui
tenland. Vorig jaar keken er liefst
3 miljoen Nederlanders van 13
jaar en ouder. Daarnaast waren
er ook nog eens duizenden jon
ger dan 13. Uit onderzoek blijkt
dat een vaste groep van onge
veer 400.000 elke uitzending
keek. Vis-tv laat zien wat vissen
inhoudt, met welke materialen
er succesvol gevangen kan wor
den. Wat er achter de schermen
allemaal gebeurt op het gebied
van onderzoek, belangenbehar
tiging, visstandbeheer en jeugd
opleiding en welke activiteiten
er plaatsvinden. Doel is om de
Nederlandse samenleving een
goed beeld te geven van de
sportvisserij en de hengelaars
zelf te stimuleren in hun hobby.
Tot nu toe lukt dat heel goed.
BIGGEKERKE - Het voorjaar
dient zich weer aan, reden voor
hobbykwekerij Habitat en Ben-
martino's om weer een serie
open themadagen te houden en
wel iedere derde zaterdag van
de maand (t/m september).
De eerste open themadag vindt
zaterdag 18 maart plaats in Big-
gekerke, Dorpsstraat 38. Het
thema van die dag is; bloembol
len voor de rotstuin. Naast een
keur van opgepotte bollen treft
u ook een uitgebreid assorti
ment perkplanten, zoals diverse
saxifraga's, gentianen etc. aan.
Ook is er een groot aanbod van
cactussen, vetplanten, woonde
coratie en accessoires op het ge
bied van plant en tuin.
Het sociaal plan
(afvloeiing bij
reorganisaties en ontslag)
Het Zeeuwse bedrijfsleven
wordt regelmatig opgeschrikt
door grote reorganisaties en de
daarbij behorende (massa) ont
slagen: de Schelde te Vlissingen,
de Cokesfabriek te Sluiskil, voor
beelden zijn er te over. Vaak
wordt er door werkgever en vak
bonden een afspraak gemaakt
over de afvloeiingsregelingen en
de vergoedingen die betaald
worden bij het ontslag van werk
nemers, het Sociaal Plan. (Een
Sociaal Plan kan overigens ook
eenzijdig door de werkgever
worden vastgesteld of alleen in
samenspraak met de OR). Wat
nu indien werknemers niet of
niet volledig akkoord zijn met de
inhoud van het Sociaal Plan. Het
Sociaal Plan schept recht op een
financiële vergoeding in het ka
der van ontslag en regelt wie
voor een vergoeding in aanmer
king komt en zo ja, tot welke
hoogte. Lees verder rechterkolom
Hulp in een moeilijke tijd
Maar men blijft ermee zitten en
voelt zich niet begrepen want er
vaart nog dagelijks de leegte. Men
zou graag weer eens met iemand
willen praten. Vertrouwelijk en
vrijuit. Met iemand die kan luiste
ren. Vrijwillige medewerkers van
Humanitas willen graag helpen in
deze moeilijke tijd
Zij kunnen zich goed verplaatsen in
iemand die een verlies heeft gele
den.
Humanitas is een organisatie voor
maatschappelijke dienstverlening
en samenlevingsopbouw. In het
brede scala van activiteiten hebben
vrijwilligers een belangrijk aandeel.
Steun bij rouw is daar een voor
beeld van. De vrijwilligers doen dat
vanuit de achtergrond dat mensen
zichzelf en elkaar kunnen helpen,
ook bij het verwerken van het ver
lies en het meedenken over de toe
komst.
Er bestaat ook de mogelijkheid om
deel te nemen aan een gespreks
groep met mensen die ook iemand
verloren hebben. Het betreft acht
tot tien bijeenkomsten die zoveel
mogelijk in uw eigen omgeving
worden georganiseerd. Mevrouw
Piëta van Dalen is coördinator
Steun bij Rouw van Humanitas Zee
land en zij is actief op Noord- en
Zuid-Beveland en Schouwen-Dui-
veland.
Piëta is getraind om dit werk te
doen en ook vrijwilligers worden
hierin getraind. Vorig jaar bereikte
haar een verzoek van Els Jansen om
aan een gespreksgroep deel te ne
men en sinds juli vorig jaar kwam
die groep acht keer bij elkaar met
als deelnemers ondermeer Els Jan
sen, de heren Verkerk, van Ham en
Boone. Piëta van Dalen: "Het doel is
begeleiding rouwverwerking. Het
leidt tot teleurstelling dat de kerken
het soms af laten weten naar de
mensen toe. Het moet bespreek
baar zijn. Wij zijn niet van een be
paalde geloofsrichting, wij zijn er
voor iedereen. Spreken over 'wat
gebeurt er na de dood?' Is er iets,
niets, is er een hemel? En het is vaak
nodig.
Veel mensen zitten alleen en als
mensen bellen dan gaan ze vertel
len en kunnen haast niet meer stop
pen." In een gespreksgroep heb je
te maken met mensen die dezelfde
ervaring delen. "Hoe ga je er mee
om? Veel praten, we zijn lotgeno
ten", stelt de heer Boone vast, "Het
is een stukje herkenning, meevoe
len met elkaar."
Behalve praten met elkaar zijn er
ook andere vormen zoals de heer
Verkerk: "Naar aanleiding van het
thema praten ben ik bezig met een
dagboek. Er zijn zo veel zaken die je
bezig houden. Wat is er gebeurd,
het sterven, de uitvaart, hoe is het
gegaan. De reacties van je omge
ving, de nabestaanden, hoe verder
te leven, wat doe je zelf, je bent al
leen, kook je wel of niet, en wat is nu
de toekomst?
Het viel mij ook zwaar om aan huis
in de gespreksgroep te komen." De
reacties uit de naaste omgeving zijn
voor de leden van de groep herken
baar, soms valt het mee en dan valt
het tegen. "Er is moed voor nodig
om iemand te benaderen", weet
Piëta, "het voordeel van de groep is
dat ze elkaar behoorlijk ondersteu
nen. Het unieke van deze groep is
dat er vijf mannen in zitten; het al
gemene beeld is dat er vrouwen in
de groep zitten. Dit is een goede
groep, er is gehuild en gelachen.
Dat komt ook door de huissituatie,
er is geen tijdsdruk en men kan ge
zellig zitten. Het belangrijkste is dat
men sneller over dingen gaat pra
ten. Het is besloten; allen praten
over problemen en hebben daar
hetzelfde gevoel bij. Je moet het
stukje bij beetje loslaten. Het twee
de jaar is meestal ontzettend moei
lijk; dan sta je er echt alleen voor."
Huisbezoek bij rouw' is een project
waarbij het er om gaat dat mensen
die iemand verloren hebben hun
verhaal in elk geval kwijt kunnen.
Waarom een vreemde dat zou moe
ten doen? Onze samenleving valt ei
genlijk uit elkaar.
We worden steeds indi-
vidualistischer, we hebben het
druk, kinderen wonen soms ver weg
en vrienden zijn niet altijd voorhan
den. Het is in onze huidige maat
schappij wat minder vanzelfspre
kend geworden elkaar te onder
steunen. Het 'samen delen' is wat
weggeëbd. In vroeger tijd droeg je
samen de overledene naar het graf.
Dat gebeurt nu nog maar zelden.
Huisbezoek bij rouw is er ook op ge
richt dat vrijwilligers van Humani
tas dingen ondernemen met dege
ne die om hulp gevraagd heeft. Hu
manitas doet meer dan alleen pra
ten; Humanitas is behulpzaam bij
het afscheid nemen van de overle
dene, de uitvaartbegeleiding.
Zij doen dat vanuit de overtuiging
dat mensen zelf en met elkaar zin
geven aan het leven. Voor meer in
formatie: mevrouw Piëta van Dalen,
telefoon 0111-652130.
Voor dit artikel is gedeeltelijk ge
bruik gemaakt van teksten uit een
brochure van Humanistisch Ver
bond en Humanitas.
Als de bloemen van de
begrafenis verwelkt zijn,
verwacht de omgeving
dat iemand flink wordt en
vooruit gaat kijken'
Door Jaap Pleij
'Phython' draait om een driehoeks
verhouding tussen twee vrouwen
en een uitgerangeerde tekstschrij
ver. Ooit was zij (Gerrie van der
Klei) een diva, een gevierd come-
diënne. Toen ze een dochter (Janke
Dekker) kreeg besloot de diva haar
eigen opvolgster te creëren. Doch
terlief moest en zou een ster wor
den die nog feller zou schijnen dan
zij ooit had gedaan. Zij kneedde,
vormde, sloeg en drilde. Haar doch
ter werd een fenomeen, maar al
snel sloeg het noodlot toe. Het
nietsontziende gedrag van moeder
zorgt ervoor dat de dochter verlamd
in een rolstoel terecht komt. Beiden
zitten vol verwijten. Ze laten geen
kans voorbij gaan om elkaar het le
ven zuur te maken. Die situatie is
het vertrekpunt van 'Phython'.
Na wat inleidende schermutselin
gen verschijnt de aan lager wal ge
raakte tekstschrijver/componist
Harry (Frits Lambrechts) ten tonele.
Hij onderneemt verwoede pogin
gen om een van de twee vrouwen
tot een come-back te bewegen en
speelt ze daarbij genadeloos tegen
elkaar uit, waardoor de wurgende
haat-liefdeverhouding tussen moe
der en dochter nog grimmiger
wordt. Naarmate de voorstelling
vordert, komt een gruwelijke waar
heid aan het licht. Een waarheid
waarin ook een hoofdrol is wegge
legd voor de geslepen Harry.
'Phython' is een van de weinige
oorspronkelijke Nederlandse thea
tervoorstellingen. Dat was voor
Lambrechts een extra stimulans om
deze rol te accepteren. "Als acteur is
het ideaal om je personage te kun
nen invullen zonder gehinderd te
worden door vertolkingen van be
roemde voorgangers. Die artistieke
vrijheid was inderdaad een belang
rijke overweging om in dit avontuur
te stappen. Maar wat echt de door
slag gaf, was de schitterende mu
ziek van Johnny Mercer. Aan de
hand van zijn rijke repertoire, waar
van 'Moonriver' zonder meer het
bekendste stuk is, wordt het publiek
meegenomen op een rondtocht
langs de Amerikaanse
muziekindustrie van de jaren vijftig.
Carwin Gijsing heeft die nummers
prachtig gearrangeerd voor deze
productie. Gelukkig is er veel ruim
te voor de muziek ingeruimd. In dit
stuk wordt gedanst en gezongen en
daar voel ik me lekker bij. Alleen to
neelspelen zou voor mij iets te be
perkt zijn."
Voor Lambrechts is het duidelijk
door welke moeder-dochter-relatie
tekstschrijver Dick van den Heuvel
zich heeft laten inspireren. "Vrijwel
iedereen die een beetje op de hoog
te is van de Amerikaanse showbusi
ness zal in dit stuk onmiddellijk de
moeizame verhouding tussen Judy
Garland en haar dochter Liza Mi-
nelli herkennen. Uit zeer liefdevolle
overwegingen spaarde Garland
kosten noch moeite om Minelli tot
een ster te verheffen. Haar eerste
rolletje speelde ze al op driejarige
leeftijd. Minelli is weliswaar niet in
een rolstoel beland, maar haar
aanhoudende alcoholproblemen
zijn zo goed als zeker wel terug te
voeren op die verstikkende relatie."
Lambrechts beleeft een druk sei
zoen. Recentelijk was hij een van de
solisten in de theatershow waarmee
De Zonnebloem door het land trok.
"Dat vond ik ontzettend leuk om te
doen. Bij die voorstellingen sta je
voor een publiek dat nog maar zel
den naar de theaters gaat. Ouderen
en gehandicapte mensen zijn zeer
dankbare toehoorders. Een paar
jaar geleden nam ik een liedje op,
'de ballade van de twee oudjes, dat
een onderwerp aansnijdt waar nu
nog steeds een taboe op rust: seks
tussen bejaarden. Een man en een
vrouw in een bejaardenhuis -dat
woord mocht toen nog- krijgen een
relatie en doen het uiteindelijk met
elkaar als was het de allereerste
keer. Daar heb ik heel wat commen
taar op gehad. Liefde, seks en een
gevoelsleven schijnt in deze maat
schappij nog steeds het exclusieve
terrein voor jonge mensen te zijn.
Waanzin natuurlijk."
De drang om zelf commentaar te le
veren op onderwerpen van
maatschappelijke relevantie is nau
welijks nog aanwezig bij Lam
brechts. "In de jaren zeventig trok ik
met een liedjesprogramma langs de
theaters dat bol stond van het vlam
mend protest. Bepaalde stukken,
zoals 'Beursplein 5' en 'Mr GBJ'
(Hilterman, JP) uit die periode wor
den nog regelmatig gedraaid. Ach
teraf vraag ik me af waarom ik me
Frits Lambrechts en Gerrie van der Klei staan in 'Phython' voor het eerst samen op het podium.
Janke Dekker completeert de driehoeksverhouding.
FOTO SERGE LIGTENBERG
ooit druk heb gemaakt om een man
als Mr. GBJ Hilterman. Een vols
trekt oninteressant personage dat
denkt de wijsheid in pacht te heb
ben. Ik heb hem nadien ook nooit
meer gevolgd. Behoudens zijn af-
scheidspraatje dan, toen bleek dat
hij ondanks zijn 85 jaar nog geen
klap wijzer is geworden."
Phython - Een muzikale thriller, in
deze regio te zien op 24 februari in
De Nobelaer in Etten-Leur, 13 april
in De Kring in Roosendaal, 3 mei in
de Stadsschouwburg in Middel
burg, 13 mei in De Bussel in Ooster
hout, 19 mei in het Chassé Theater
in Breda en 25 mei in De Maagd in
Bergen op Zoom.
Voor de vraag of betrokken
werknemers aan de inhoud van
een Sociaal Plan gebonden zijn
wanneer dit plan is overeenge
komen door werkgever en vak
bonden is van belang of een So
ciaal Plan kan worden aange
merkt als een CAO in de zin van
de Wet op de Collectieve Ar
beidsovereenkomst.
Algemeen wordt aangenomen
dat een Sociaal Plan een CAO is.
Zo ook rechtbank Middelburg.
In het kader van de Centurion-
operatie bij Philips werd met de
vakbonden na langdurig overleg
een sociaal plan gesloten dat bij
het Ministerie van Sociale Za
ken en Werkgelegenheid als een
CAO werd aangemeld.
In een appèlzaak wees Recht
bank Middelburg in 1996 de
vordering van een werkneem
ster af en baseerde zich daarbij
onder meer op "het CAO-karak-
ter van het Sociaal Plan".
Als het Sociaal Plan niet is aan
gemeld bij het Ministerie
(Dienst Collectieve
Arbeidsvoorwaarden) dan vindt
geen automatische doorwer
king plaats van de in het Sociaal
Plan voorkomende voorwaar
den. Het Sociaal Plan fungeert
dan alleen als een handvat voor
de betrokken werknemers. Deze
kunnen het aannemen of afwij
zen. Is een Sociaal Plan wel aan
gemeld dan is aannemelijk dat
het Sociaal Plan geldt, maar al
leen voor die werknemers die lid
zijn van de vakbond die partij
was bij de totstandkoming van
het Sociaal Plan.
Voor ongebonden werknemers
(diegenen die geen lid van een
vakbond zijn) of voor diegenen
die lid zijn van een andere vak
bond dan die die partij was bij
het Sociaal Plan geldt wederom
dat het Sociaal Plan slechts als
een handvat voor het bepalen
van een ontslagvergoeding fun
geert.
Als een werknemer niet akkoord
gaat met de aangeboden ver
goeding en deze werknemer is
met inachtneming van de wet
telijke bepalingen (ontslagver
gunning, opzegtermijn e.d.)
ontslagen, dan kan de werkne
mer zijn zaak voorleggen aan de
Kantonrechter, de zogenaamde
"kennelijk onredelijk ontslag
procedure".
Er bestonden 2 stromingen on
der Kantonrechters. In het ene
geval hield de rechter zich aan
de voorwaarden van het Sociaal
Plan en week daar alleen vanaf
bij aperte gevallen van onbillijk
heid.
In het andere geval bepaalde de
Kantonrechter in beginsel los
van de financiële regeling van
het Sociaal Plan hoe hoog de
vergoeding bij ontslag zal be
dragen. De rechter achtte zich
als uitgangspunt in geen enkel
opzicht gebonden aan de af
spraken tussen werkgever en
bonden.
Onlangs heeft de Kring van Kan
tonrechters bepaald dat in het
vervolg voor de eerste stroming
gekozen zal worden indien de
werkgever een verzoek tot ont
binding van de arbeidsovereen
komst wegens reorganisatie in
dient bij het Kantongerecht. Dit
geldt alleen indien het Sociaal
Plan is vastgesteld door werkge
ver en vakbonden.
Een werknemer hoeft dus niet
altijd klakkeloos akkoord te
gaan met een Sociaal Plan. In
dien hij/zij niet tevreden is met
het bereikte resultaat is het ver
standig om te laten bekijken of
er een mogelijkheid bestaat een
hogere vergoeding te bedingen.
Dit geldt met name voor oudere
werknemers en diegenen die
een langdurig dienstverband
hebben.
Uiteraard is het bovenstaande
slechts een voorbeeld.
Heeft u vragen naar aanleiding
van dit artikel of andere vragen
van juridische aard, dan kunt u
altijd voor advies en hulp te
recht op het gratis spreekuur
van het Buro voor Rechtshulp:
Middelburg, Vlasmarkt 28,
maandag 9.00 - 11.00 uur.
donderdag 13.30 - 16.30 uur.
Goes, Zonnebloemstraat 53,
maandag 9.00 - 11.00 uur.
Vlissingen, A. Gogelweg 59,
dinsdag 9.00 - 11.00 uur.
Spuistraat 6, vrij
dag 10.00-12.00 uur.
Voor alle spreekuren dient een
afspraak gemaakt te worden via
0118-637120.