ALGEMENE BOVAG-AUTOBEPRIJVEN dineetc, e» uetMefautuue tofr&vuMce! Voordelig rijden: Occasion kan uitkomst bieden Mitsubishi Colt voor deligste in zijn klasse Toyota maakt WRC-capaciteiten bereikbaar met G6R Bij ons bent U geen nummer BETER Afschrijvings kosten Reparatie Krasjes en deuken Betrouwbaar heid Gunstig Sportiviteit Bijzonder Succesvol AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-586666 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-551991 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 TP VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Braamweg 10a 0118-551265 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.l. Sandersestr. 70 0118-461498 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF OREEL Bedrijventerrein Molenweg 0118-561276 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE-KALAND Zuidstraat 27 0118-571382 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langendam 33 0118-561363 Wij hebben 'n mooi autobedrijf. Niet te groot en niet te klein. Daar door kennen we al onze klanten bij naam. En vaak bij toenaam. Dat praat wel zo makkelijk. En werkt een stuk persoonlijker. Als u toe bent aan een goed inruiladvies, of als uw auto een stevige inspectie of professioneel uitgevoerde repa ratie nodig heeft, bel ons dan voor een afspraak. Als u duidelijk uw naam zegt, zullen we 'm nooit meer vergeten. 'n Bovag autobedrijf NIEUWSBLAD VAN WOENSDAG 20 JANUARI 1999 M/V PAGINA 14 Bij het aanschaffen van een auto moet een beslis sing genomen worden over wat voor auto het wordt: een nieuwe of een occasion. Veel mensen denken dat je met een nieuwe auto voordeliger rijdt. Maar dit hoeft lang niet altijd zo te zijn. Een gebruikte auto kopen kan veel aantrekkelij ker zijn dan het aanschaffen van een nieuwe. Op een gebruikte auto hoef je minder af te schrijven en de wellicht iets hogere reparatie- en onder houdskosten wegen daar niet altijd tegen op. Uit cijfers van de onder- zoeksdienst van de BO- VAG blijkt, dat autobe drijven veel meer ge bruikte auto's verkopen dan nieuwe. In 1995 zijn er 446.000 nieuwe personenauto's verkocht. Het aantal ge bruikte auto's dat in een andere hand is overge gaan, bedroeg 915.000. Dit is 1,6% meer dan in 1994 toen 900.000 ge bruikte auto's zijn afge zet. De vraag naar occa sions neemt nog steeds toe. Voor een potentiële klant is het zinvol een bewuste afweging te maken of z'n keus op een nieuwe of een gebruikte auto moet val len. Hij dient vooral te letten op de afschrij vingskosten in de eerste jaren van een nieuwe au to en op de te verwachten reparatie- en onder houdskosten van een ge bruikte auto. De belangrijkste reden om een gebruikte auto te kopen is voor velen de prijs. Natuurlijk betaal je voor een gebruikte wa gen een lagere aanschaf prijs. Een auto wordt eerder bereikbaar om te kopen. Een lagere aanschafprijs betekent dat rentekosten lager zijn. Immers, had een aanschafbedrag op de bank gestaan, dan was rente ontvangen. Volgens Boudewijn Hamel, hoofd aftersalesdienst van de BOVAG, is nog andere factor van invloed op het kopen van een occasion. 'De afschrijvingskosten van een gebruikte auto zijn lager dan van een nieuwe auto. Een nieuwe auto heeft na 1 jaar een afschrijving tussen de 25 en 35% van de aankoopprijs; na het 2de jaar ligt dit tussen de 40 en 50%; Vanaf 3 jaar bevindt deze zich tussen de 50 en 60% van de aan schafprijs; minder hard gaat de afschrijving na 3,5 jaar.' De afschrijving bedraagt dan na 5 jaar en 6 jaar re spectievelijk tussen de 60% en 75% en 70% en 80%. 'Hoe ouder de auto is, hoe lager de afschrij vingskosten worden. Al leen de laatste eigenaar komt nog wel eens bedr ogen uit. Immers wan neer een auto niet meer door de APK komt en naar de sloop moet, is de restwaarde direct nihil.' Een veel gehoord argu ment om af te zien van het aankopen van een oc casion is, dat de repara tie- en onderhoudskosten hoger liggen. Volgens een medewerker van de BO- VAG-onderzoeksdienst, klopt dit vaak, maar lig gen dé totale kosten van een gebruikte auto deson danks lager. 'We nemen als voorbeeld een personenauto met een aankoopprijs tussen de f 30.000,— en f 31.000,— die op benzine rijdt. Een nieuwe auto die 15000 km per jaar rijdt, heeft over 4 jaar gezien een vaste kos tenpost van 66% van de totale kosten per jaar.' Vaste kosten zijn rente verlies, afschrijving, ver zekering, belasting en on derhoud carrosserie. De variabele rij kosten - afschrijving door het rij den van kilometers, brandstof, technisch on derhoud en banden - be dragen 34% van de totale kosten. 'In totaal kost het rijden met een nieuwe au to bij genoemd kilome- trage van 15.000 circa 84 cent per kilometer. Een vier jaar oude auto met een aanschafprijs tussen de f 13.000,en f 14.000,met gemiddeld 15000 km per jaar op de teller heeft een vaste kos tenpost van 44% van de totale kosten per jaar. De rij kosten bedragen 56%. In totaal kost deze auto 56 cent per kilome ter.' In dit voorbeeld is het dus voordeliger om een tweedehands auto te kopen. Volgens een medewerker van de BOVAG-onder- zoeksdienst is er nog een derde factor van invloed op aankoop van een occa sion. 'Velen vinden het psycho logisch risico van het rij den met een nieuwe auto groter. Hiermee bedoelen we dat automobilisten het min der erg vinden als krasjes en deuken in een gebruik te auto komen dan in een nieuwe. Ze rijden ont- spannender met een ge bruikte auto dan met een nieuwe.' Volgens Boudewijn Ha mel is het gevoel van vei ligheid een argument dat pleit voor het kopen van een nieuwe auto. 'De laatste ontwikkelin gen zoals airbags, gordel spanners, ABS, etc vind je niet altijd terug in een gebruikte auto. Een nieuwe auto is meestal wat betrouwbaarder dan een gebruikte auto. Om de betrouwbaarheid van een gebruikte auto te vergroten hebben we ver schillende mogelijkhe den, aldus Hamel. 'Laat bijvoorbeeld een auto keuren voor de aankoop bij een betrouwbaar BO- VAG-autobedrijf. En vraag bij de aankoop naar het BOVAG-garan- tiebewijs. Een auto heeft dan een garantie van minimaal 3 maanden. Tegelijkertijd kan bij een BOVAGauto- bedrijf een reparatiepolis afgesloten worden. Deze polis zorgt ervoor dat de garantie wordt uitgebreid naar tot zelfs drie jaar.' Deze verzekering heet de BOVAG Reparatiepolis Plus. De verzekering om vat de meeste zaken die kapot kunnen gaan. Het normale onderhoud en de slijtage blijft voor eigen rekening. Deze verzeke ring verkleint het risico bij aankoop van een occa sion aanzienlijk. Mocht na deze voorzorgs maatregelen toch een ge schil ontstaan tussen de koper en het autobedrijf dan kan de klacht voor gelegd worden aan het BOVAG-bemiddelings- bureau. Dit bureau be kijkt of de klacht gegrond is en of maatregelen noodzakelijk zijn. Een occasion kan al met al een hele gunstige aan koop zijn. Iemand die voordelig wil rijden in een betrouwbare auto moet ook zeker een rela tief jonge gebruikte auto in de overwegingen be trekken. Een auto heeft dan min der afschrijvingskosten en in vergelijking met een oudere auto minder repa ratie- en onderhoudskos ten. Als de auto bij een BOVAG-autobedrijf wordt gekocht, kan de betrouwbaarheid behoor lijk worden vergroot door het bijgeleverde BOVAG- garantiebewijs. Eventu eel kunnen voor de eerste drie jaar reparatie- en onderhoudskosten wor den verzekerd door de BOVAG Reparatiepolis Plus. Een zuinige rijder kan dus gerust na overweging van alle kosten, besluiten een occasion te kopen. De Consumentenbond heeft zich weer eens gestort op de (kleine) auto. De Mitsubishi Colt 1.3 12V onderscheidde zich in zijn klasse als de 'grootste' of beter gezegd de voor deligste in gebruik. Zowel over een periode van 2,5 jaar en een afstand van 40.000 ki lometer als over 5 jaar en 80.000 kilometer blijkt de Colt het minste te kosten. De Colt van Misubishi blijkt een opvallend voordelige auto. De Consumentenbond ba seert zich op de gegevens van vijfduizend automo bilisten. Dat panel regis treert op de cent nauw keurig alle werkelijke kosten, inclusief onder meer brandstof, onder houd, afschrijving en ver zekering. Bij een gebruiksduur van 2,5 jaar (40.000 km) is de Colt-rijder slechts 840 gulden per maand kwijt. Daarmee is de Mitsubishi Colt verreweg het goed koopst in de kleine mid denklasse. Opel werd in deze klasse met de Astra 1.4L een goede tweede met een maandelijks kostenplaat je van 980 gulden. Opmer kelijk is dat de Colt zelfs aanzienlijk minder kost dan veel auto's uit de compacte klasse waarin de kleinere auto's vallen. Worden gebruiksduur en kilometrage verdubbeld, dan is de Colt zelfs nog goedkoper en komen de kosten uit op 727 gulden per maand. Ook de mid denklassers werden door gelicht en Mitsubishi scoort ook daarin goed. De Carisma blijkt zeer economisch in gebruik met een tweede en derde plek. De berekeningen gaan hierbij over een pe riode van een jaar en een afstand van 15.000 kilo meter. Toyota kijkt met plezier terug op het voorbije World Rally Championchip. Niet verwonder lijk, want de Toyota Corolla WRC behaalde een eervolle tweede plaats in het eindklasse ment. Alle reden om een aantal capaciteiten die de auto heeft, ook bereikbaar te maken voor de sportieve automobilist. rijdt, worden er regelma tig speciale sportieve uit voeringen van succesvol le Toyota-modellen ge bouwd. Opmerkelijk is dat deze Corolla tot in ieder detail sportiviteit uitstraalt. Evenals de rallywagens van Toyota Team Europe heeft ook deze Corolla Hatchback een closeratio zesversnellingsbak, die goed is voor uitmuntende prestaties. De directe be sturing zorgt voor een op timale handelbaarheid van de auto. Comfort biedt de spor- tuitvoering voldoende, de vier speakers zorgen voor een aangenaam geluid tijdens het verblijf in de Corolla G6R. Om dat nog extra verhogen levert Toyota op het model een airconditioning voor 1.500 gulden. De exclusieve 'civiele' versie van de rallywagen komt in een beperkte op lage in de showroom als Corolla Hatchback G6R. De auto is voorzien van een krachtige 1.6i 16V motor, met een vermogen van 81 kW/110 pk, die ge koppeld is aan een close ratio zesversnellingsbak. De rij eigenschappen worden versterkt door het sportieve onderstel, schijfremmen rondom, ABS, lichtmetalen velgen en 195/55 R15 banden. Het bijzondere karakter van de auto wordt onder streept met een alumini um motorkap, fraaie spoilers, mistlampen voor, sportstoelen, een aluminium versnelling spook, chique zwart me tallic lak en rode accen ten in het interieur. De auto komt in een opla ge van tweehonderd op de Nederlandse markt en kost 36.990 gulden. Toyota is al vele jaren succesvol in de race- en rallysport. Speciaal voor liefhebbers van een auto die kwalitatief tot de top behoort, prettig geprijsd is en aangenaam sportief Toyota baseert de Corolla 1.6 G6R op de World Rally Car uit de eigen stal. fe1:..:.-. 1 iJjH

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1999 | | pagina 14