ALGEMENE BOVAG-AUTOBEPRIJVEN
dineetc, e» uetMefautuue tofr&vuMce!
Voordelig rijden: Occasion kan uitkomst bieden
Mitsubishi Colt voor
deligste in zijn klasse
Toyota maakt WRC-capaciteiten
bereikbaar met G6R
Bij ons bent U geen nummer
BETER
Afschrijvings
kosten
Reparatie
Krasjes en
deuken
Betrouwbaar
heid
Gunstig
Sportiviteit
Bijzonder
Succesvol
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-586666
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-551991
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
TP
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Braamweg 10a
0118-551265
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.l. Sandersestr. 70
0118-461498
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
OREEL
Bedrijventerrein
Molenweg 0118-561276
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
FAASSE-KALAND
Zuidstraat 27
0118-571382
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langendam 33
0118-561363
Wij hebben 'n mooi autobedrijf.
Niet te groot en niet te klein. Daar
door kennen we al onze klanten bij
naam. En vaak bij toenaam. Dat
praat wel zo makkelijk. En werkt
een stuk persoonlijker. Als u toe
bent aan een goed inruiladvies, of
als uw auto een stevige inspectie
of professioneel uitgevoerde repa
ratie nodig heeft, bel ons dan voor
een afspraak. Als u duidelijk uw
naam zegt, zullen we 'm nooit meer
vergeten.
'n Bovag autobedrijf
NIEUWSBLAD VAN WOENSDAG 20 JANUARI 1999 M/V
PAGINA 14
Bij het aanschaffen van een auto moet een beslis
sing genomen worden over wat voor auto het
wordt: een nieuwe of een occasion. Veel mensen
denken dat je met een nieuwe auto voordeliger
rijdt. Maar dit hoeft lang niet altijd zo te zijn.
Een gebruikte auto kopen kan veel aantrekkelij
ker zijn dan het aanschaffen van een nieuwe. Op
een gebruikte auto hoef je minder af te schrijven
en de wellicht iets hogere reparatie- en onder
houdskosten wegen daar niet altijd tegen op.
Uit cijfers van de onder-
zoeksdienst van de BO-
VAG blijkt, dat autobe
drijven veel meer ge
bruikte auto's verkopen
dan nieuwe.
In 1995 zijn er 446.000
nieuwe personenauto's
verkocht. Het aantal ge
bruikte auto's dat in een
andere hand is overge
gaan, bedroeg 915.000.
Dit is 1,6% meer dan in
1994 toen 900.000 ge
bruikte auto's zijn afge
zet. De vraag naar occa
sions neemt nog steeds
toe.
Voor een potentiële klant
is het zinvol een bewuste
afweging te maken of z'n
keus op een nieuwe of een
gebruikte auto moet val
len. Hij dient vooral te
letten op de afschrij
vingskosten in de eerste
jaren van een nieuwe au
to en op de te verwachten
reparatie- en onder
houdskosten van een ge
bruikte auto.
De belangrijkste reden
om een gebruikte auto te
kopen is voor velen de
prijs. Natuurlijk betaal
je voor een gebruikte wa
gen een lagere aanschaf
prijs. Een auto wordt
eerder bereikbaar om te
kopen.
Een lagere aanschafprijs
betekent dat rentekosten
lager zijn. Immers, had
een aanschafbedrag op de
bank gestaan, dan was
rente ontvangen. Volgens
Boudewijn Hamel, hoofd
aftersalesdienst van de
BOVAG, is nog andere
factor van invloed op het
kopen van een occasion.
'De afschrijvingskosten
van een gebruikte auto
zijn lager dan van een
nieuwe auto.
Een nieuwe auto heeft na
1 jaar een afschrijving
tussen de 25 en 35% van
de aankoopprijs; na het
2de jaar ligt dit tussen de
40 en 50%; Vanaf 3 jaar
bevindt deze zich tussen
de 50 en 60% van de aan
schafprijs; minder hard
gaat de afschrijving na
3,5 jaar.'
De afschrijving bedraagt
dan na 5 jaar en 6 jaar re
spectievelijk tussen de
60% en 75% en 70% en
80%. 'Hoe ouder de auto
is, hoe lager de afschrij
vingskosten worden. Al
leen de laatste eigenaar
komt nog wel eens bedr
ogen uit. Immers wan
neer een auto niet meer
door de APK komt en
naar de sloop moet, is de
restwaarde direct nihil.'
Een veel gehoord argu
ment om af te zien van
het aankopen van een oc
casion is, dat de repara
tie- en onderhoudskosten
hoger liggen. Volgens een
medewerker van de BO-
VAG-onderzoeksdienst,
klopt dit vaak, maar lig
gen dé totale kosten van
een gebruikte auto deson
danks lager.
'We nemen als voorbeeld
een personenauto met een
aankoopprijs tussen de f
30.000,— en f 31.000,—
die op benzine rijdt. Een
nieuwe auto die 15000 km
per jaar rijdt, heeft over 4
jaar gezien een vaste kos
tenpost van 66% van de
totale kosten per jaar.'
Vaste kosten zijn rente
verlies, afschrijving, ver
zekering, belasting en on
derhoud carrosserie.
De variabele rij kosten -
afschrijving door het rij
den van kilometers,
brandstof, technisch on
derhoud en banden - be
dragen 34% van de totale
kosten. 'In totaal kost het
rijden met een nieuwe au
to bij genoemd kilome-
trage van 15.000 circa 84
cent per kilometer.
Een vier jaar oude auto
met een aanschafprijs
tussen de f 13.000,en f
14.000,met gemiddeld
15000 km per jaar op de
teller heeft een vaste kos
tenpost van 44% van de
totale kosten per jaar.
De rij kosten bedragen
56%. In totaal kost deze
auto 56 cent per kilome
ter.' In dit voorbeeld is
het dus voordeliger om
een tweedehands auto te
kopen.
Volgens een medewerker
van de BOVAG-onder-
zoeksdienst is er nog een
derde factor van invloed
op aankoop van een occa
sion.
'Velen vinden het psycho
logisch risico van het rij
den met een nieuwe auto
groter.
Hiermee bedoelen we dat
automobilisten het min
der erg vinden als krasjes
en deuken in een gebruik
te auto komen dan in een
nieuwe. Ze rijden ont-
spannender met een ge
bruikte auto dan met een
nieuwe.'
Volgens Boudewijn Ha
mel is het gevoel van vei
ligheid een argument dat
pleit voor het kopen van
een nieuwe auto.
'De laatste ontwikkelin
gen zoals airbags, gordel
spanners, ABS, etc vind
je niet altijd terug in een
gebruikte auto. Een
nieuwe auto is meestal
wat betrouwbaarder dan
een gebruikte auto.
Om de betrouwbaarheid
van een gebruikte auto te
vergroten hebben we ver
schillende mogelijkhe
den, aldus Hamel. 'Laat
bijvoorbeeld een auto
keuren voor de aankoop
bij een betrouwbaar BO-
VAG-autobedrijf. En
vraag bij de aankoop
naar het BOVAG-garan-
tiebewijs.
Een auto heeft dan een
garantie van minimaal 3
maanden. Tegelijkertijd
kan bij een BOVAGauto-
bedrijf een reparatiepolis
afgesloten worden. Deze
polis zorgt ervoor dat de
garantie wordt uitgebreid
naar tot zelfs drie jaar.'
Deze verzekering heet de
BOVAG Reparatiepolis
Plus. De verzekering om
vat de meeste zaken die
kapot kunnen gaan. Het
normale onderhoud en de
slijtage blijft voor eigen
rekening. Deze verzeke
ring verkleint het risico
bij aankoop van een occa
sion aanzienlijk.
Mocht na deze voorzorgs
maatregelen toch een ge
schil ontstaan tussen de
koper en het autobedrijf
dan kan de klacht voor
gelegd worden aan het
BOVAG-bemiddelings-
bureau. Dit bureau be
kijkt of de klacht gegrond
is en of maatregelen
noodzakelijk zijn.
Een occasion kan al met
al een hele gunstige aan
koop zijn. Iemand die
voordelig wil rijden in
een betrouwbare auto
moet ook zeker een rela
tief jonge gebruikte auto
in de overwegingen be
trekken.
Een auto heeft dan min
der afschrijvingskosten
en in vergelijking met een
oudere auto minder repa
ratie- en onderhoudskos
ten. Als de auto bij een
BOVAG-autobedrijf
wordt gekocht, kan de
betrouwbaarheid behoor
lijk worden vergroot door
het bijgeleverde BOVAG-
garantiebewijs. Eventu
eel kunnen voor de eerste
drie jaar reparatie- en
onderhoudskosten wor
den verzekerd door de
BOVAG Reparatiepolis
Plus.
Een zuinige rijder kan
dus gerust na overweging
van alle kosten, besluiten
een occasion te kopen.
De Consumentenbond heeft zich weer eens gestort op de (kleine) auto. De Mitsubishi
Colt 1.3 12V onderscheidde zich in zijn klasse als de 'grootste' of beter gezegd de voor
deligste in gebruik. Zowel over een periode van 2,5 jaar en een afstand van 40.000 ki
lometer als over 5 jaar en 80.000 kilometer blijkt de Colt het minste te kosten.
De Colt van Misubishi blijkt een opvallend voordelige auto.
De Consumentenbond ba
seert zich op de gegevens
van vijfduizend automo
bilisten. Dat panel regis
treert op de cent nauw
keurig alle werkelijke
kosten, inclusief onder
meer brandstof, onder
houd, afschrijving en ver
zekering.
Bij een gebruiksduur van
2,5 jaar (40.000 km) is de
Colt-rijder slechts 840
gulden per maand kwijt.
Daarmee is de Mitsubishi
Colt verreweg het goed
koopst in de kleine mid
denklasse.
Opel werd in deze klasse
met de Astra 1.4L een
goede tweede met een
maandelijks kostenplaat
je van 980 gulden. Opmer
kelijk is dat de Colt zelfs
aanzienlijk minder kost
dan veel auto's uit de
compacte klasse waarin
de kleinere auto's vallen.
Worden gebruiksduur en
kilometrage verdubbeld,
dan is de Colt zelfs nog
goedkoper en komen de
kosten uit op 727 gulden
per maand. Ook de mid
denklassers werden door
gelicht en Mitsubishi
scoort ook daarin goed.
De Carisma blijkt zeer
economisch in gebruik
met een tweede en derde
plek. De berekeningen
gaan hierbij over een pe
riode van een jaar en een
afstand van 15.000 kilo
meter.
Toyota kijkt met plezier terug op het voorbije
World Rally Championchip. Niet verwonder
lijk, want de Toyota Corolla WRC behaalde
een eervolle tweede plaats in het eindklasse
ment. Alle reden om een aantal capaciteiten
die de auto heeft, ook bereikbaar te maken
voor de sportieve automobilist.
rijdt, worden er regelma
tig speciale sportieve uit
voeringen van succesvol
le Toyota-modellen ge
bouwd.
Opmerkelijk is dat deze
Corolla tot in ieder detail
sportiviteit uitstraalt.
Evenals de rallywagens
van Toyota Team Europe
heeft ook deze Corolla
Hatchback een closeratio
zesversnellingsbak, die
goed is voor uitmuntende
prestaties. De directe be
sturing zorgt voor een op
timale handelbaarheid
van de auto.
Comfort biedt de spor-
tuitvoering voldoende, de
vier speakers zorgen voor
een aangenaam geluid
tijdens het verblijf in de
Corolla G6R. Om dat nog
extra verhogen levert
Toyota op het model een
airconditioning voor
1.500 gulden.
De exclusieve 'civiele'
versie van de rallywagen
komt in een beperkte op
lage in de showroom als
Corolla Hatchback G6R.
De auto is voorzien van
een krachtige 1.6i 16V
motor, met een vermogen
van 81 kW/110 pk, die ge
koppeld is aan een close
ratio zesversnellingsbak.
De rij eigenschappen
worden versterkt door
het sportieve onderstel,
schijfremmen rondom,
ABS, lichtmetalen velgen
en 195/55 R15 banden.
Het bijzondere karakter
van de auto wordt onder
streept met een alumini
um motorkap, fraaie
spoilers, mistlampen
voor, sportstoelen, een
aluminium versnelling
spook, chique zwart me
tallic lak en rode accen
ten in het interieur.
De auto komt in een opla
ge van tweehonderd op
de Nederlandse markt en
kost 36.990 gulden.
Toyota is al vele jaren
succesvol in de race- en
rallysport. Speciaal voor
liefhebbers van een auto
die kwalitatief tot de top
behoort, prettig geprijsd
is en aangenaam sportief
Toyota baseert de Corolla 1.6 G6R op de World Rally Car uit de eigen stal.
fe1:..:.-. 1 iJjH