Zijnen
Mode
Country liny dan
11
"De Golfbaan"
Smoking
I? CO s
Kolgans
'Dat creatieve komt van mijn moeder'
Zeurpieten
CROENKALENDER
EEK HUIS AAN HUIS OP WALCHERE
WOENSDAG 2 DECEMBER 1998 M/V
St.Jacobspassage 3 Vlissingen
II])l)A(f
6 IJP«BMlti:il 1»!)1!
Western
ate Iggpo -mm tipt
i Party Centrum
Een prominente organisatie
RDS AUTORADIO
MET CD SPELER
Beste service, laagste prijs!
voor maar
r—-I
ELKE
De winnende Sinterklaaspakken zijn
bekend. De jeugd, en met name de
meisjes, hebben goed hun best
gedaan.
in discotheek
The Nighttrain treedt
vrijdagavond 4 december
Boney M live op.
Bij imkerij Poppendamme
wordt een speciale
Christmas Fair gehouden
met tal van workshops.
v*; i
ARJELIEN VAN DUKE: GETALENTEERD KUNSTENARES UIT BIEZELINGE
Passie
Minimaal
Drie keer
WERELD VAN ONBEGRIP EN VOOROORDELEN TEN OPZICHTE VAN ASIELZOEKERS
V.
WB'
RUSt
Bureaucratie
Werkgroepen
Niet kieskeurig
Verwachtingen
Brochure
LU
INI
LU
O
IRI
BURG. VAN HOI I III HIM VW 3 - VLISSINGlilV - TEL. 01 i8-41»»5«
„Greenpeace is zonder twijfel één van de meest prominente or
ganisaties in de wereld die al jarenlang aandacht vraagt voor
mogelijke gevaren en risico's die de wereld en de mensheid te
wachten staan als we doorgaan op de weg die we nu bewande
len."
Uit: Welwezen, een periodiek bedoeld om politici, media, be
leidsmakers en verzekeraars te informeren over feiten, ont
wikkelingen en meningen op het snijvlak van de maatschappij.
(ADVERTENTIES)
Type DEH-425. Muziekvermogen 4 x 35 Watt.
Tuner LW. MW en FM. 18 voorkeurzenders.
RDS met EON en PTY. Best Station Memory.
CD speler. Nummer zoeken scannen en herhalen
Geheugen laatste positie en Randomplay.
Digitale klok. Amberkleurige nachtvelichting.
Afneembaar front met waarschuwingssignaal.
Gratis smokinghemci zolang de voorraad strekt
BOS-MEN-SHOP
Goes, Lange Vorslstraat 56,
Middelburg, Lange Delft. 1,
Middelburg Lange Delft 37,
STICHTING HET ZEEUWSE
LANDSCHAP
De vorst is in Nederland ingezet. Is dat voorspeld door de in V-for
matie vliegende ganzenIeder najaar komen ze weer, wilde ganzen
uit het hoge noorden, die in Nederland komen overwinteren. Bij en
kele graden vorst ervaren wij koude', maar voor de ganzen is dit, in
vergelijking met de barre poolwinters, een acceptabele tempera
tuur. Om de poolwinters te overleven trekken de ganzen weg en
overwinteren elders, bijvoorbeeld in Nederland. De grauwe gans, de
kolgans, de rietgans, de kleine rietgans, de brandgans en de rotgans
zijn de zes verschillende ganzensoorten die in ons land in grote aan
tallen voorkomen. De meest talrijke is de kolgans. Zonder hem te
zien is hij te herkennen aan zijn opvallend hoge, bijna juichende
roep. Als je hem wel kunt zien, is hij herkenbaar door zijn witte kol
en witte voorhoofdvlek rond de snavel en de zwarte gebandeerde
buik. En als je hem van verre afstand ziet, door het vliegen in V-for-
matie. Wat dat betreft zijn kolganzen net scholieren. Zij fietsen in
groepen naar school, waarbij de voorste twee koppen', voorop rij
den, waarbij voor de hele groep de wind opgevangen wordt. Dege
nen die volgen hebben het daardoor een stuk gemakkelijker. En zo
is het ook bij de in V-formaties vliegende kolganzen. De volgers pro
fiteren van de zuiging en luwte van de voorganger. En dat scheelt.
Eén kilometer alleen vliegen kost net zoveel energie als ruim ander
halve kilometer vliegen in V-vorm-groep. Ganzen leven altijd in een
duidelijk afgebakende sociale groep, waarin de kolganzengezinnen
duidelijk als groepjes te onderscheiden zijn. Het grote voordeel van
bescherming compenseert ruimschoots de conflicten die zich bin
nen de groep voordoen. Dergelijke conflicten uiten de ganzen in
gakken en dreigen, in hoge uitzondering loopt het uit tot feitelijk
geweld. Een kolganzenhuwelijk is een verbintenis voor het leven.
Niet alleen daarin, maar ook in de keuze van het gebied waar over
winterd wordt zijn ganzen trouw. Ieder jaar keren zij naar dezelfde
plaats terug. Als zij in maart weer naar de poolgebieden terugtrek
ken, moeten ze ervoor zorgen dat hun conditie goed bijgespijkerd is
en dat ze de nodige reserve hebben aangelegd om op trek te kunnen
gaan. Bij een goede conditie hoort uiteraard een strak passend,
goed onderhouden pak. Daarom besteden ganzen hieraan dagelijks
veertje voor veertje de grootste zorg.
SCHELDEBODE
BIEZELINGE - Arjelien van
Dijke is een zeer getalenteerd
kunstenares uit Biezelinge. Sa
men met haar vriend is dit artis
tieke echtpaar hele dagen bezig
met tekenen, ontwerpen en
schilderen voor een opdracht of
een expositie en daarnaast ge
ven beiden les.
door Jeannette van der Meer
Arjelien: „Eigenlijk is het gevoel
voor creatief bezig zijn te dan
ken aan mijn moeder."
„Vroeger in mijn jeugd werden
er regelmatig, op donkere avon
den of in het weekeinde, allerlei
spullen op de eettafel gelegd,
waar we dan iets mee konden
doen. Hierdoor is mijn passie
voor de schilderkunst ont
staan."
Maar alleen met passie kom je er
niet. Er is een opleiding voor
beeldende vorming in Tilburg
die haar aansprak. Hier volg je
twee opleidingen tegelijk. Als je
hierop afgestudeerd bent na 5
jaar, ben je leraar beeldende
vorming en dus gekwalificeerd
om les te kunnen geven.
Arjelien is nu verbonden als st
afdocent aan het Instituut voor
Beeldende vorming en Muzikale
vorming in Terneuzen.
Tijdens de lessen die ze naar ei
gen inzicht heeft ingedeeld,
streeft ze ernaar om de cursisten
te leren kijken naar het object
dat geschilderd moet worden.
Arjelien: „De meeste mensen
kijken naar iets, maar registre
ren geen verschil in diepte. Ook
kijken ze niet goed genoeg."
„Het object wat geschilderd
moet worden is niet hetgeen er
voor hun staat. Bijvoorbeeld het
tekenen van een beer. Heel veel
mensen tekenen dan eigenlijk en
beer uit hun gedachten met wat
trekjes van de beer die op tafel
staat. Dat is dus niet de bedoe
ling."
Om deel te kunnen nemen aan
de cursussen moet je minimaal 5
jaar oud zijn en je kunt door
gaan met schilderen tot je heel
oud bent. Ook nemen minder
validen aan de lessen deel.
Er is in het centrum een heus
'kinderatelier'. Deze lessen zijn
speciaal voor basisscholieren en
ingedeeld per leeftijd.
Naast al deze bezigheden slokt
het schilderen in opdracht een
groot deel van de tijd op. Steeds
vaker is er ook de vraag om die
ren, speciaal honden en katten,
als schilderij vast te leggen. Dit
vindt ze een uitdaging om te
doen.
„Het schilderen van een dier
vraagt weer andere kwaliteiten
van jezelf dan het maken van
meer sprookjesachtige surre
alistische figuren, waar overi
gens meestal ook weer dieren in
voorkomen. Op deze manier
blijf je jezelf steeds weer verbe
teren. Het vergt veel techniek.
Arjelien heeft nu drie keer geëx
poseerd in Kapelle. De eerstvol
gende expositie is in de hal van
l Arjelien van Dijke is creatief, ze schildert ook graag huisdieren.
het stadhuis van Terneuzen. Het
is geen eigen expositie, daar
staat de datum nog niet van
vast, maar een expositie van alle
leraren die verbonden zijn aan
het Instituut van Terneuzen.
Heeft u een huisdier wat u graag
op het doek zou willen hebben
FOTO: JEANNETTE
of u heeft andere vragen, kunt u
altijd contact met Arjelien van
Dijke opnemen. Haar telefoon
nummer is: (0113) 341496.
'Wie hulp nodig heeft, moet dat krijgen'
door
Tannie
van Eek
MIDDELBURG - Tussen de kreet 'alle grenzen pot
dicht voor asielzoekers' en de handelwijze om ze alle
maal over hun veelal donker gekleurde bolletjes te aai
en, ligt een wereld van onbegrip, van vooroordelen, van
té weinig of té veel toleratie; kortom ligt een wereld vol
problemen. Waar één ding vast staat; wie werkelijk
hulp behoeft, moet die hulp ook krijgen.
kleine kinderen zijn die dit ver
hinderen, maar ook kleine klus
jes in huis opknappen of de
nieuwkomer in ons kikkerland
leren wat je zoal met een spons
en zeem kunt doen.
Kortom, praktische hulp. Flam
man: "Vrijwilligers die zich tot
het vluchtelingenwerk voelen
aangetrokken moet je dan ook
niet zien als irreëele zwevers.
Het zijn praktische mensen die
willen helpen waar dat nodig
is."
Waarbij Flamman direkt aante
kent dat de dertig vrijwilligers
die in Middelburg werken nog
wel wat versterking kunnen ge
bruiken.
Vluchtelingenwerk Middelburg
is de grootste van de drie werk
groepen. Er worden ongeveer
500 mensen van her en der, voor
het merendeel uit Irak, Somalië,
Soedan en Afghanistan, bege
leid. Ze zijn 'opgeborgen' in 199
dossiers; de helft wordt actief
begeleid.
Want van Irak naar Middelburg
is niet zo'n eenvoudig stap. En
die neem je niet zo maar. Flam
man: "Ik moet de eerste vluchte
ling nog zien die hierheen is ge
komen om een beter bestaan op
te bouwen. Ik ken geen econo
mische vluchtelingen. Die ik ken
zijn mensen die in eigen land ge
vaar lopen. Vluchten is voor hen
niet meer dan hoop op rust."
Over die rust in Middelburg is
Flamman goed te spreken.
"Als gezinnen ergens gaan wo
nen zijn de contacten met de
omgeving heel goed."
De weg bij het verkrijgen van
woonruimte is tweeërlei. De ge
meente Middelburg moet van de
overheid een bepaald aantal
nieuwkomers huisvesten. Daar
voor zijn afspraken gemaakt
met woningbouwverenigingen.
Vluchtelingen die met een ver
blijfsvergunning nog in een
asielzoekerscentrum wonen
kunnen ook zelf een woning zoe
ken.
Beide procedures lopen soepel,
vinden de medewerkers.
Lijntje Wibbens wil graag een
misverstand opruimen: "Wie
denkt dat vluchtelingen hier in
een paradijs komen, die heeft
het heel erg mis. Ten eerste laten
ze al hun familie achter. En het
enorme lange wachten op een
status is voor de mensen heel
moeilijk.
Ik ken een man die al zeven jaar
wacht. In die tijd mag hij niets
doen, niet studeren, niet wer
ken. Waarom niet? Zelf wil hij
graag en wat hij leert is meege
nomen, ook al zou hij toch nog
terug moeten. Jonge mensen
ook, die willen absoluut stude
ren, werken, maar het mag niet.
Het komt ook voor dat ze in hun
land een goede opleiding hebben
In een gesprek met Joop Flam
man en Lijntje Wibbens, respec
tievelijk coördinatoren van
Vluchtelingenwerk Middelburg
en Vlissingen en met Tjebbe van
Dijk, vrijwillig medewerker op
het kantoor in Middelburg,
blijkt al snel dat het geen een
voudige opgave is het beleid van
de overheid en de uitvoering
van dat beleid in het land, ofwel
in het veld op papier te zetten.
Één grote kluwen van bureau
cratie, van wetten en regels, van
afkortingen A-status, C-sta-
tus, WTV, COA, OC, AZC, IND
en sinds kort WIN) is het.
In een taal die niet van de over
heid komt valt het te proberen
die kluwen een klein beetje te
ontwarren.
Laat ik beginnen met dat wat
voor ieder van ons en voor de
vluchtelingen eens te meer be
langrijk is: de status. Een A-sta
tus wordt toegekend aan iemand
die niet naar zijn land terug kan
omdat hij gegronde reden heeft
voor persoonlijke vervolging.
Een C-status wordt verleend
aan iemand bij wie die gegronde
vrees in de zin van het Vluchte
lingenverdrag niet is aange
toond, maar waar wel risico is
dat bij terugzending naar het ei
gen land deze mens een onmen
selijke behandeling wacht. Hu
manitaire overwegingen of trau
matische ervaringen van de be
trokkene geven hier de doorslag.
Wie niet in aanmerking komt
voor een A- of C-status kan een
voorwaardelijke vergunning tot
verblijf krijgen. Als de situatie
in een land in drie jaar niet ver
betert kan dit omgezet worden
in een gewone vergunning. Dit
geldt onder andere voor mensen
die, zoals bijvoorbeeld in Bosnië
gebeurde, massaal een burger
oorlog ontvluchten.
De StichtingVluchtelingenWerk
Walcheren met drie werkgroe
pen, de twee al eerder hier ge
noemd en Veere, geeft vluchte
lingen die al een status hebben
verkregen gedurende twee jaar
maatschappelijke hulp.
Dit kan op het juridische vlak
zijn, ondersteuning bij het leren
van de Nederlandse taal bij
mensen die of te oud zijn om
naar school te gaan of omdat er
l Joop Flamman (rechts) coördinator van het Vluchtelingenwerk met enkele medewerkers.
genoten, maar die diploma's tel
len dan hier weer niet.
„Ik durf te zeggen", en Flam
man en Van Dijk zijn het met
haar eens, ik zeg dat 75% aan
de slag wil en ook niet kieskeu
rig is bij het soort van werk."
Natuurlijk weet Lijntje ook dat
er onder de vluchtelingen men
sen zijn die denken: En nou zit
ik in Nederland en nou moeten
ze maar voor me zorgen ook.
"Dat is een te verwaarlozen
groep".
De StichtingVluchtelingenWerk
Walcheren is aangesloten bij de
landelijke Vereniging van
Vluchtelingenwerk. Deze ver
eniging zorgt voor allerlei acti
viteiten. Er zijn juristen aanwe
zig die bijstand kunnen verlenen
en vrijwilligers wordt ruimte
geboden voor gratis scholing
waarin onder meer juridische
vorming, vooroordelen en inter
culturele communicatie aan bod
komen. Bij onderhandelingen
met de overheid is de landelijke
vereniging vaak gesprekspart
ner.
Scholing voor vrijwilligers is
nodig, in het belang van beide
partijen.
„Mogen wij al denken dat de
nieuwkomers mensen zijn met
een andere cultuur, de vluchte
lingen denken hetzelfde van ons.
Dat moet redelijk te verenigen
zijn. Lijntje Wibbens heeft er
haar grenzen door leren verleg
gen: "Soms denk je iets goed te
doen en pakt het heel anders uit.
Het is onze arrogantie om te
denken dat onze aanpak altijd
de juiste is. Omgekeerd, het feit
dat wij op tijd staan, op tijd ko
men, daar zal een vluchteling
zich bij aan moeten passen.
„Half drie bij de dokter is ook
half drie en als die dokter na
twee, drie keer te laat komen te
gen zo iemand zegt: ik help je
niet meer, heeft hij daar het vol
ste recht toe."
Te hoge verwachtingen, ook dat
moet worden bijgesteld. Joop:
"Soms zijn mensen kwaad op
ons. Als dingen lang duren, Ne
derland is een papierland, wij
kunnen daar ook niets aan doen.
En van onze kant soms de te
leurstelling als iemand waar je
veel tijd en aandacht in hebt ge
stoken ineens besluit te vertrek
ken."
Vrijwilligerswerk heeft als na
deel dat het vaak niet voor vol
wordt aangezien, voor vrijblij
vend. Daarom is de WIN (Wet
Integratie Nieuwkomers) van
groot belang. Deze wet stelt, dat
vluchtelingen verplicht zijn om
in te burgeren en ze daarbij
maatschappelijke begeleiding
moeten accepteren. "Het traject
van die begeleiding moet dus als
'werk' beschouwd worden en
geeft het vrijwiligerswerk een
andere status."
Nederland is naar de mening
van Joop Flamman nog lang niet
vol.
Het probleem is dat bij moeilijk
heden die moeten worden opge
lost, de overheid dit denkt te
moeten doen met regels en wet
ten. Ellenlange procedures vol
gen en mensen in asielzoekers
centra wachten en vervelen zich
met soms nare gevolgen. Mede
hierdoor onstaat dan weer een
verkeerd beeld bij de Nederlan
der, die alles wat niet blank is
over één kam scheert als zijnde
'de buitenlanders'. Daarom een
paar cijfers: per 1 januari 1997
telde Nederland 15.567.000 in
woners. Daarvan was 61.274
vluchteling, dit is op de gehele
bevolking 0,4 ofwel 1 vluch
teling op 254 Nederlanders.
Cijfers zijn overgenomen uit de
brochure 'Vluchtelingen in ge
tal'. Het kantoor aan de Se-
geersweg 46 is vanaf tien uur 's
morgens open. Niet alleen voor
gortdroge cijfer-informatie, de
medewerkers zullen u graag
vertellen over het alledaagse le
ven van vluchtelingen in Neder
land. Dat Joop Flamman een ge
adopteerde opa is van een So
malische baby bijvoorbeeld.
Mensen die alles achterliéten,
ook hun opa's, zijn vindingrijk
Op de open dag (medio novem
ber) is het tweehonderdste dos
sier geopend. Mensen horen
niet in dossiers. Echter, als je in
twee dagen moet besluiten of je
voor je veiligheid Afghanistan
zult ontvluchten, als je familie,
huis, baan, je opgebouwde pen
sioen, auto, taal, je eigen dialect
(alles waar velen van ons ook
aan hangen) moet achterlaten,
als je beladen met kleine, soms
grote trauma's, inharent aan
oorlogsgebieden, je wilt vestigen
in een nieuw land, de taal wilt
leren, wilt werken, hopelijk con
tacten zult leggen en vrienden
gaat maken, dan kan het niet
anders, dan moet je in een dos
sier beginnen.
Als 'bijzondere nieuwkomer', ie
mand die zijn land heeft verla
ten, niet uit eigen keuze, maar
omdat hij zich persoonlijk be
dreigd voelde. In Nederland is
geen familie om op terug te val
len. Voor deze mensen is een
goede buur beter dan een verre
vriend die ze achterlieten.
Stichting Vluchtelingenwerk
probeert niet meer te zijn dan
een goede buur.
'Zwarte Piet iedewiedewiet, ik hoor je
wel, maar ik zie je niet'. Een bekend vers
je dat op de trouwe knecht van Sint Nico-
laas slaat. Hij hoort bij Sint als mijter,
schimmel, staf, gard, strooigoed, schoor
steen en schoentje zetten. Zijn verschij
ning werd nogal eens gebruikt om zo no
dig, kinderen ontzag en schrik in te boeze
men. De hedendaagse Zwarte Pieten zijn
goedmoedige grappenmakers, die in rap
tempo snoep uitdelen. Vroeger konden
kinderen er nog wel eens bang voor zijn
omdat het de eerste zwartgekleurde mede
mens was die ze zagen. Er zijn er overi
gens ook genoeg, die bij het van dichtbij
zien van Sinterklaas in een huilbui uitbar
sten. In onze huidige samenleving zijn we
meer gewend en kijkt niemand meer op
van mensen met een donkere huidkleur.
Daarom is het vreemd te horen dat men
sen zich storen aan de persoon en het
functioneren van Zwarte Piet. Volgens
sommige zeurpieten is hij een symbool uit
een koloniaal verleden en wordt bewust
dom en krom pratend opgevoerd. Het is
ook nog al ingewikkeld, Sint Nicolaas
kwam uit Myra in Turkije en werd in Ita
lië zeer vereerd. Hij komt nu sinds half
1400 uit Spanje met lekkers naar Neder
land en komt zelfs voor in een van de huis
houdens van Jan Steen. Pieterbaas komt
gewoon uit ons land. Hij gluurde door ie
dere schoorsteen en kreeg zo zijn zwart
gezicht. Met de komst van de centrale ver
warming ging Piet met zijn Sinterklaas
tijd mee en gebruikte niet irriterende
zwarte schmink. Zo levert hij zijn onmis
bare bijdrage aan het leukste kinderfeest,
Sinterklaas. Voor de
zeurpieten geldt:
"Wie zoet is krijgt
lekkers, wie
stout is de roe."
Wie muggen zift CQ^txi/oCW O
mag de Zwarte
Piet verwachten.