Zijnen Mode Country liny dan 11 "De Golfbaan" Smoking I? CO s Kolgans 'Dat creatieve komt van mijn moeder' Zeurpieten CROENKALENDER EEK HUIS AAN HUIS OP WALCHERE WOENSDAG 2 DECEMBER 1998 M/V St.Jacobspassage 3 Vlissingen II])l)A(f 6 IJP«BMlti:il 1»!)1! Western ate Iggpo -mm tipt i Party Centrum Een prominente organisatie RDS AUTORADIO MET CD SPELER Beste service, laagste prijs! voor maar r—-I ELKE De winnende Sinterklaaspakken zijn bekend. De jeugd, en met name de meisjes, hebben goed hun best gedaan. in discotheek The Nighttrain treedt vrijdagavond 4 december Boney M live op. Bij imkerij Poppendamme wordt een speciale Christmas Fair gehouden met tal van workshops. v*; i ARJELIEN VAN DUKE: GETALENTEERD KUNSTENARES UIT BIEZELINGE Passie Minimaal Drie keer WERELD VAN ONBEGRIP EN VOOROORDELEN TEN OPZICHTE VAN ASIELZOEKERS V. WB' RUSt Bureaucratie Werkgroepen Niet kieskeurig Verwachtingen Brochure LU INI LU O IRI BURG. VAN HOI I III HIM VW 3 - VLISSINGlilV - TEL. 01 i8-41»»5« „Greenpeace is zonder twijfel één van de meest prominente or ganisaties in de wereld die al jarenlang aandacht vraagt voor mogelijke gevaren en risico's die de wereld en de mensheid te wachten staan als we doorgaan op de weg die we nu bewande len." Uit: Welwezen, een periodiek bedoeld om politici, media, be leidsmakers en verzekeraars te informeren over feiten, ont wikkelingen en meningen op het snijvlak van de maatschappij. (ADVERTENTIES) Type DEH-425. Muziekvermogen 4 x 35 Watt. Tuner LW. MW en FM. 18 voorkeurzenders. RDS met EON en PTY. Best Station Memory. CD speler. Nummer zoeken scannen en herhalen Geheugen laatste positie en Randomplay. Digitale klok. Amberkleurige nachtvelichting. Afneembaar front met waarschuwingssignaal. Gratis smokinghemci zolang de voorraad strekt BOS-MEN-SHOP Goes, Lange Vorslstraat 56, Middelburg, Lange Delft. 1, Middelburg Lange Delft 37, STICHTING HET ZEEUWSE LANDSCHAP De vorst is in Nederland ingezet. Is dat voorspeld door de in V-for matie vliegende ganzenIeder najaar komen ze weer, wilde ganzen uit het hoge noorden, die in Nederland komen overwinteren. Bij en kele graden vorst ervaren wij koude', maar voor de ganzen is dit, in vergelijking met de barre poolwinters, een acceptabele tempera tuur. Om de poolwinters te overleven trekken de ganzen weg en overwinteren elders, bijvoorbeeld in Nederland. De grauwe gans, de kolgans, de rietgans, de kleine rietgans, de brandgans en de rotgans zijn de zes verschillende ganzensoorten die in ons land in grote aan tallen voorkomen. De meest talrijke is de kolgans. Zonder hem te zien is hij te herkennen aan zijn opvallend hoge, bijna juichende roep. Als je hem wel kunt zien, is hij herkenbaar door zijn witte kol en witte voorhoofdvlek rond de snavel en de zwarte gebandeerde buik. En als je hem van verre afstand ziet, door het vliegen in V-for- matie. Wat dat betreft zijn kolganzen net scholieren. Zij fietsen in groepen naar school, waarbij de voorste twee koppen', voorop rij den, waarbij voor de hele groep de wind opgevangen wordt. Dege nen die volgen hebben het daardoor een stuk gemakkelijker. En zo is het ook bij de in V-formaties vliegende kolganzen. De volgers pro fiteren van de zuiging en luwte van de voorganger. En dat scheelt. Eén kilometer alleen vliegen kost net zoveel energie als ruim ander halve kilometer vliegen in V-vorm-groep. Ganzen leven altijd in een duidelijk afgebakende sociale groep, waarin de kolganzengezinnen duidelijk als groepjes te onderscheiden zijn. Het grote voordeel van bescherming compenseert ruimschoots de conflicten die zich bin nen de groep voordoen. Dergelijke conflicten uiten de ganzen in gakken en dreigen, in hoge uitzondering loopt het uit tot feitelijk geweld. Een kolganzenhuwelijk is een verbintenis voor het leven. Niet alleen daarin, maar ook in de keuze van het gebied waar over winterd wordt zijn ganzen trouw. Ieder jaar keren zij naar dezelfde plaats terug. Als zij in maart weer naar de poolgebieden terugtrek ken, moeten ze ervoor zorgen dat hun conditie goed bijgespijkerd is en dat ze de nodige reserve hebben aangelegd om op trek te kunnen gaan. Bij een goede conditie hoort uiteraard een strak passend, goed onderhouden pak. Daarom besteden ganzen hieraan dagelijks veertje voor veertje de grootste zorg. SCHELDEBODE BIEZELINGE - Arjelien van Dijke is een zeer getalenteerd kunstenares uit Biezelinge. Sa men met haar vriend is dit artis tieke echtpaar hele dagen bezig met tekenen, ontwerpen en schilderen voor een opdracht of een expositie en daarnaast ge ven beiden les. door Jeannette van der Meer Arjelien: „Eigenlijk is het gevoel voor creatief bezig zijn te dan ken aan mijn moeder." „Vroeger in mijn jeugd werden er regelmatig, op donkere avon den of in het weekeinde, allerlei spullen op de eettafel gelegd, waar we dan iets mee konden doen. Hierdoor is mijn passie voor de schilderkunst ont staan." Maar alleen met passie kom je er niet. Er is een opleiding voor beeldende vorming in Tilburg die haar aansprak. Hier volg je twee opleidingen tegelijk. Als je hierop afgestudeerd bent na 5 jaar, ben je leraar beeldende vorming en dus gekwalificeerd om les te kunnen geven. Arjelien is nu verbonden als st afdocent aan het Instituut voor Beeldende vorming en Muzikale vorming in Terneuzen. Tijdens de lessen die ze naar ei gen inzicht heeft ingedeeld, streeft ze ernaar om de cursisten te leren kijken naar het object dat geschilderd moet worden. Arjelien: „De meeste mensen kijken naar iets, maar registre ren geen verschil in diepte. Ook kijken ze niet goed genoeg." „Het object wat geschilderd moet worden is niet hetgeen er voor hun staat. Bijvoorbeeld het tekenen van een beer. Heel veel mensen tekenen dan eigenlijk en beer uit hun gedachten met wat trekjes van de beer die op tafel staat. Dat is dus niet de bedoe ling." Om deel te kunnen nemen aan de cursussen moet je minimaal 5 jaar oud zijn en je kunt door gaan met schilderen tot je heel oud bent. Ook nemen minder validen aan de lessen deel. Er is in het centrum een heus 'kinderatelier'. Deze lessen zijn speciaal voor basisscholieren en ingedeeld per leeftijd. Naast al deze bezigheden slokt het schilderen in opdracht een groot deel van de tijd op. Steeds vaker is er ook de vraag om die ren, speciaal honden en katten, als schilderij vast te leggen. Dit vindt ze een uitdaging om te doen. „Het schilderen van een dier vraagt weer andere kwaliteiten van jezelf dan het maken van meer sprookjesachtige surre alistische figuren, waar overi gens meestal ook weer dieren in voorkomen. Op deze manier blijf je jezelf steeds weer verbe teren. Het vergt veel techniek. Arjelien heeft nu drie keer geëx poseerd in Kapelle. De eerstvol gende expositie is in de hal van l Arjelien van Dijke is creatief, ze schildert ook graag huisdieren. het stadhuis van Terneuzen. Het is geen eigen expositie, daar staat de datum nog niet van vast, maar een expositie van alle leraren die verbonden zijn aan het Instituut van Terneuzen. Heeft u een huisdier wat u graag op het doek zou willen hebben FOTO: JEANNETTE of u heeft andere vragen, kunt u altijd contact met Arjelien van Dijke opnemen. Haar telefoon nummer is: (0113) 341496. 'Wie hulp nodig heeft, moet dat krijgen' door Tannie van Eek MIDDELBURG - Tussen de kreet 'alle grenzen pot dicht voor asielzoekers' en de handelwijze om ze alle maal over hun veelal donker gekleurde bolletjes te aai en, ligt een wereld van onbegrip, van vooroordelen, van té weinig of té veel toleratie; kortom ligt een wereld vol problemen. Waar één ding vast staat; wie werkelijk hulp behoeft, moet die hulp ook krijgen. kleine kinderen zijn die dit ver hinderen, maar ook kleine klus jes in huis opknappen of de nieuwkomer in ons kikkerland leren wat je zoal met een spons en zeem kunt doen. Kortom, praktische hulp. Flam man: "Vrijwilligers die zich tot het vluchtelingenwerk voelen aangetrokken moet je dan ook niet zien als irreëele zwevers. Het zijn praktische mensen die willen helpen waar dat nodig is." Waarbij Flamman direkt aante kent dat de dertig vrijwilligers die in Middelburg werken nog wel wat versterking kunnen ge bruiken. Vluchtelingenwerk Middelburg is de grootste van de drie werk groepen. Er worden ongeveer 500 mensen van her en der, voor het merendeel uit Irak, Somalië, Soedan en Afghanistan, bege leid. Ze zijn 'opgeborgen' in 199 dossiers; de helft wordt actief begeleid. Want van Irak naar Middelburg is niet zo'n eenvoudig stap. En die neem je niet zo maar. Flam man: "Ik moet de eerste vluchte ling nog zien die hierheen is ge komen om een beter bestaan op te bouwen. Ik ken geen econo mische vluchtelingen. Die ik ken zijn mensen die in eigen land ge vaar lopen. Vluchten is voor hen niet meer dan hoop op rust." Over die rust in Middelburg is Flamman goed te spreken. "Als gezinnen ergens gaan wo nen zijn de contacten met de omgeving heel goed." De weg bij het verkrijgen van woonruimte is tweeërlei. De ge meente Middelburg moet van de overheid een bepaald aantal nieuwkomers huisvesten. Daar voor zijn afspraken gemaakt met woningbouwverenigingen. Vluchtelingen die met een ver blijfsvergunning nog in een asielzoekerscentrum wonen kunnen ook zelf een woning zoe ken. Beide procedures lopen soepel, vinden de medewerkers. Lijntje Wibbens wil graag een misverstand opruimen: "Wie denkt dat vluchtelingen hier in een paradijs komen, die heeft het heel erg mis. Ten eerste laten ze al hun familie achter. En het enorme lange wachten op een status is voor de mensen heel moeilijk. Ik ken een man die al zeven jaar wacht. In die tijd mag hij niets doen, niet studeren, niet wer ken. Waarom niet? Zelf wil hij graag en wat hij leert is meege nomen, ook al zou hij toch nog terug moeten. Jonge mensen ook, die willen absoluut stude ren, werken, maar het mag niet. Het komt ook voor dat ze in hun land een goede opleiding hebben In een gesprek met Joop Flam man en Lijntje Wibbens, respec tievelijk coördinatoren van Vluchtelingenwerk Middelburg en Vlissingen en met Tjebbe van Dijk, vrijwillig medewerker op het kantoor in Middelburg, blijkt al snel dat het geen een voudige opgave is het beleid van de overheid en de uitvoering van dat beleid in het land, ofwel in het veld op papier te zetten. Één grote kluwen van bureau cratie, van wetten en regels, van afkortingen A-status, C-sta- tus, WTV, COA, OC, AZC, IND en sinds kort WIN) is het. In een taal die niet van de over heid komt valt het te proberen die kluwen een klein beetje te ontwarren. Laat ik beginnen met dat wat voor ieder van ons en voor de vluchtelingen eens te meer be langrijk is: de status. Een A-sta tus wordt toegekend aan iemand die niet naar zijn land terug kan omdat hij gegronde reden heeft voor persoonlijke vervolging. Een C-status wordt verleend aan iemand bij wie die gegronde vrees in de zin van het Vluchte lingenverdrag niet is aange toond, maar waar wel risico is dat bij terugzending naar het ei gen land deze mens een onmen selijke behandeling wacht. Hu manitaire overwegingen of trau matische ervaringen van de be trokkene geven hier de doorslag. Wie niet in aanmerking komt voor een A- of C-status kan een voorwaardelijke vergunning tot verblijf krijgen. Als de situatie in een land in drie jaar niet ver betert kan dit omgezet worden in een gewone vergunning. Dit geldt onder andere voor mensen die, zoals bijvoorbeeld in Bosnië gebeurde, massaal een burger oorlog ontvluchten. De StichtingVluchtelingenWerk Walcheren met drie werkgroe pen, de twee al eerder hier ge noemd en Veere, geeft vluchte lingen die al een status hebben verkregen gedurende twee jaar maatschappelijke hulp. Dit kan op het juridische vlak zijn, ondersteuning bij het leren van de Nederlandse taal bij mensen die of te oud zijn om naar school te gaan of omdat er l Joop Flamman (rechts) coördinator van het Vluchtelingenwerk met enkele medewerkers. genoten, maar die diploma's tel len dan hier weer niet. „Ik durf te zeggen", en Flam man en Van Dijk zijn het met haar eens, ik zeg dat 75% aan de slag wil en ook niet kieskeu rig is bij het soort van werk." Natuurlijk weet Lijntje ook dat er onder de vluchtelingen men sen zijn die denken: En nou zit ik in Nederland en nou moeten ze maar voor me zorgen ook. "Dat is een te verwaarlozen groep". De StichtingVluchtelingenWerk Walcheren is aangesloten bij de landelijke Vereniging van Vluchtelingenwerk. Deze ver eniging zorgt voor allerlei acti viteiten. Er zijn juristen aanwe zig die bijstand kunnen verlenen en vrijwilligers wordt ruimte geboden voor gratis scholing waarin onder meer juridische vorming, vooroordelen en inter culturele communicatie aan bod komen. Bij onderhandelingen met de overheid is de landelijke vereniging vaak gesprekspart ner. Scholing voor vrijwilligers is nodig, in het belang van beide partijen. „Mogen wij al denken dat de nieuwkomers mensen zijn met een andere cultuur, de vluchte lingen denken hetzelfde van ons. Dat moet redelijk te verenigen zijn. Lijntje Wibbens heeft er haar grenzen door leren verleg gen: "Soms denk je iets goed te doen en pakt het heel anders uit. Het is onze arrogantie om te denken dat onze aanpak altijd de juiste is. Omgekeerd, het feit dat wij op tijd staan, op tijd ko men, daar zal een vluchteling zich bij aan moeten passen. „Half drie bij de dokter is ook half drie en als die dokter na twee, drie keer te laat komen te gen zo iemand zegt: ik help je niet meer, heeft hij daar het vol ste recht toe." Te hoge verwachtingen, ook dat moet worden bijgesteld. Joop: "Soms zijn mensen kwaad op ons. Als dingen lang duren, Ne derland is een papierland, wij kunnen daar ook niets aan doen. En van onze kant soms de te leurstelling als iemand waar je veel tijd en aandacht in hebt ge stoken ineens besluit te vertrek ken." Vrijwilligerswerk heeft als na deel dat het vaak niet voor vol wordt aangezien, voor vrijblij vend. Daarom is de WIN (Wet Integratie Nieuwkomers) van groot belang. Deze wet stelt, dat vluchtelingen verplicht zijn om in te burgeren en ze daarbij maatschappelijke begeleiding moeten accepteren. "Het traject van die begeleiding moet dus als 'werk' beschouwd worden en geeft het vrijwiligerswerk een andere status." Nederland is naar de mening van Joop Flamman nog lang niet vol. Het probleem is dat bij moeilijk heden die moeten worden opge lost, de overheid dit denkt te moeten doen met regels en wet ten. Ellenlange procedures vol gen en mensen in asielzoekers centra wachten en vervelen zich met soms nare gevolgen. Mede hierdoor onstaat dan weer een verkeerd beeld bij de Nederlan der, die alles wat niet blank is over één kam scheert als zijnde 'de buitenlanders'. Daarom een paar cijfers: per 1 januari 1997 telde Nederland 15.567.000 in woners. Daarvan was 61.274 vluchteling, dit is op de gehele bevolking 0,4 ofwel 1 vluch teling op 254 Nederlanders. Cijfers zijn overgenomen uit de brochure 'Vluchtelingen in ge tal'. Het kantoor aan de Se- geersweg 46 is vanaf tien uur 's morgens open. Niet alleen voor gortdroge cijfer-informatie, de medewerkers zullen u graag vertellen over het alledaagse le ven van vluchtelingen in Neder land. Dat Joop Flamman een ge adopteerde opa is van een So malische baby bijvoorbeeld. Mensen die alles achterliéten, ook hun opa's, zijn vindingrijk Op de open dag (medio novem ber) is het tweehonderdste dos sier geopend. Mensen horen niet in dossiers. Echter, als je in twee dagen moet besluiten of je voor je veiligheid Afghanistan zult ontvluchten, als je familie, huis, baan, je opgebouwde pen sioen, auto, taal, je eigen dialect (alles waar velen van ons ook aan hangen) moet achterlaten, als je beladen met kleine, soms grote trauma's, inharent aan oorlogsgebieden, je wilt vestigen in een nieuw land, de taal wilt leren, wilt werken, hopelijk con tacten zult leggen en vrienden gaat maken, dan kan het niet anders, dan moet je in een dos sier beginnen. Als 'bijzondere nieuwkomer', ie mand die zijn land heeft verla ten, niet uit eigen keuze, maar omdat hij zich persoonlijk be dreigd voelde. In Nederland is geen familie om op terug te val len. Voor deze mensen is een goede buur beter dan een verre vriend die ze achterlieten. Stichting Vluchtelingenwerk probeert niet meer te zijn dan een goede buur. 'Zwarte Piet iedewiedewiet, ik hoor je wel, maar ik zie je niet'. Een bekend vers je dat op de trouwe knecht van Sint Nico- laas slaat. Hij hoort bij Sint als mijter, schimmel, staf, gard, strooigoed, schoor steen en schoentje zetten. Zijn verschij ning werd nogal eens gebruikt om zo no dig, kinderen ontzag en schrik in te boeze men. De hedendaagse Zwarte Pieten zijn goedmoedige grappenmakers, die in rap tempo snoep uitdelen. Vroeger konden kinderen er nog wel eens bang voor zijn omdat het de eerste zwartgekleurde mede mens was die ze zagen. Er zijn er overi gens ook genoeg, die bij het van dichtbij zien van Sinterklaas in een huilbui uitbar sten. In onze huidige samenleving zijn we meer gewend en kijkt niemand meer op van mensen met een donkere huidkleur. Daarom is het vreemd te horen dat men sen zich storen aan de persoon en het functioneren van Zwarte Piet. Volgens sommige zeurpieten is hij een symbool uit een koloniaal verleden en wordt bewust dom en krom pratend opgevoerd. Het is ook nog al ingewikkeld, Sint Nicolaas kwam uit Myra in Turkije en werd in Ita lië zeer vereerd. Hij komt nu sinds half 1400 uit Spanje met lekkers naar Neder land en komt zelfs voor in een van de huis houdens van Jan Steen. Pieterbaas komt gewoon uit ons land. Hij gluurde door ie dere schoorsteen en kreeg zo zijn zwart gezicht. Met de komst van de centrale ver warming ging Piet met zijn Sinterklaas tijd mee en gebruikte niet irriterende zwarte schmink. Zo levert hij zijn onmis bare bijdrage aan het leukste kinderfeest, Sinterklaas. Voor de zeurpieten geldt: "Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe." Wie muggen zift CQ^txi/oCW O mag de Zwarte Piet verwachten.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1998 | | pagina 1