7 UI VN EL NIEL IWS IN CIJFERS TUNN E L Plannen voor tunnel stammen al uit de dertiger jaren Tura,el: 60 benedcn de zeespieael NV Westerscheldetunnel is een feit N HET KORT UNN WE ERSCHELDE NIEUWE RUBRIEK IN DE SCHELDERODE VERSCHIJNT ELKE MAAND DE FEITEN OP EEN RIJ VAN DE TUNNEL WOENSDAG 25 NOVEMBER 1998 PAGINA 19 NANCY VINKE ENTHOUSIASTE COMMUNICATIEMEDEWERKSTER TERNEUZEN - Het informatiecentrum van de Westerscheldetunnel in Terneuzen krijgt heel wat bezoekers over de vloer. Nancy Vinke is sinds augustus werkzaam als de voorlichtster van dit centrum. „We hebben het heel druk. We krijgen aanvragen van diverse instellingenmaar ook de gewone burger stapt hier binnen. In de toekomst hebben we bijvoorbeeld hoge verwachtingen van scholen," aldus de goedlachse Nancy Vinke, die oorspronkelijk uit Hengstdijk komt. VANAF DECEMBER MAANDELIJKS NIEUWS OVER DE TUNNEL Een kort overzicht van cle feiten sinds 1966. 1966 Bouwers van de Zeelandbrug zoeken contact met Gedepu teerde Staten om de mogelijkheden tot bouw van een WOV te onderzoeken. Een ambtelijke werkgroep onder leiding van de directeur van Rijkswaterstaat Zeeland begint een studie naar een verbinding onder of over de Westerschei de. 1967 Installatie van de Stichting Vaste Oeververbinding Wester schei de. De minister van verkeer en waterstaat verklaart dat het tracé in de loop van 1968 zal worden vastgesteld. 1968 De minister biedt het rapport van de ambtelijke werkgroep aan Gedeputeerde Staten aan. De werkgroep heeft zes mo gelijke tracé's aangegeven voor een brugverbinding en vier voor een brug-tunnelverbinding. De minister wenst een tr acé nabij het veer Kruiningen-Perkpolder. 1969 De staten van Zeeland besluiten mee te werken aan het on derzoek naar een tracé aldaar. Zes Nederlandse en drie Belgische bedrijven vormen de Combinatie Westerschelde. De minister stelt in overleg met het provinciaal bestuur een stuurgroep in die de technische, planologische en finan- cieel-economische kanten gaat bestuderen. 1970 De minister zegt er naar te streven dat eind 1973 met de bouw kan worden begonnen. 1971 Rijkswaterstaat en de Combinatie Westerschelde sluiten een overeenkomst voor het gezamelijk maken van een be stek met tekeningen en kostenbegroting. De staten beslui ten tot oprichting van de NV Westerschelde-OeverVerbin- ding. 1972 De minister schuift een besluit tot toestemming om met de bouw te beginnen voor zich uit. .1973 De minister-president zegt dat de oliecrisis de oorzaak is van vertraging bij de besluitvorming in het kabinet. 1974 In april verklaart de minister van verkeer en waterstaat dat de beslissing op zijn vroegst begin 1975 wordt genomen. 1975 De minister-president deelt mee dat de beslissing over de aanleg een paar maanden is uitgesteld. Dit jaar moet ech ter de beslissing vallen. 1976 De financiële problematiek, waarvoor de regering zich ge steld ziet, laat niet toe dat een beslissing over het tijdstip van de aanleg van de vaste.oeververbinding kan worden ge nomen. 1977 De minister gaat ervan uit dat dit jaar een besluit tot aan leg wordt genomen. ]n 1983 zal de verbinding dan gereed zijn, wat tot gevolg heeft dat van 1981 tot 1983 piekbelas- tingen bij de veerboten zullen optreden. 1978 De regering stemt in met de aanleg van de verbinding tus sen Kruiningen en Perkpolder, mits in 1981 wordt begonnen of zoveel eerder als de ontwikkelingen op de arbeids- en kapitaalsmarkt dat mogelijk maken. On middellijk wordt de NV Westerschelde-Oever Verbinding opgericht, waartoe de staten al in 1971 besloten hadden. (Tot nu toe was de nv een sluimerende NV.) Deze NV zal de verbinding bouwen en vervolgens exploiteren. 1979 Drie Nijmeegse studenten relativeren in een rapport de noodzaak van een vaste verbinding. 1980 Gedeputeerde Staten komen met de minister overeen dat het goedkoopste model wordt aangelegd, dat wil zeggen geen dubbel-, maar een enkelbaansweg; dat de WOV in vijf jaar, van 1980 tot 1985 wordt gebouwd en dat Zeeland geen derde dubbeldekker mag aanschaffen voor het veer Vlissin- gen-Breskens, dat de drukte met de oude boten niet aan kan. In september nemen de Provinciale Staten, boos en moe geworden van alle uitstel, een motie aan, waarin zij de regering duidelijk maken dat de veerdiensten in afwach ting van een besluit over de WOV al vele jaren worden "ver waarloosd". Zij eisen van de regering een besluit voor half november 1980, zodat uiterlijk begin 1981 met de aanleg kan worden begonnen. Het kabinet stelt zich terughoudend op. Het eist een grotere financiële deelname van de provin cie. 1981 Rijk en provincie komen overeen dat de verbinding voor 830 miljoen wordt gebouwd en dat de aanleg in 1982 of 1983 begint, nadat alle bouwvergunningen binnen zijn en alle beroepen zijn afgehandeld. Bovendien mag het geleen de geld niet meer dan tien procent rente kosten. 1982 Een enquête van de Zeeuws-Vlaamse dierenarts Pol van de Vijver wijst uit dat een meerderheid van de Zeeuws-Vla mingen tegen de bouw van de brugtunnelverbinding is. 1983 Volgens de minister van verkeer en waterstaat heeft de vo rige regering een voorbehoud gemaakt wat betreft herover weging van het besluit tot aanleg door het nieuwe kabinet. Dat voorbehoud grijpt de minister aan om het project ge durende deze kabinetsperiode te schrappen. 1984 De Commissaris van de Koningin ondertekent namens het provinciaal bestuur het contract met de scheepswerf voor de bouw van een derde dubbeldekker. De kosten: 58,5 mil joen. De toeleidende wegen in Breskens en Vlissingen wor den aan een dubbeldeksboot aangepast. 1986 Uit een provinciaal onderzoek komt een nieuw idee dat een vaste verbinding mogelijk lijkt te maken: een centraal tracé en opheffing van beide veerdiensten. In het regeeraccoord is de afspraak gemaakt de mogelijkheden en wenselijkheid van een vaste verbinding opnieuw te onderzoeken. De zaak begint van voren af aan. 1987 Een stuurgroep met rijks- en provinciale vertegenwoordi ger-s brengt rapport uit aan de minister van verkeer en wa terstaat en aan Gedeputeerde Staten van Zeeland over de plannen van twee particuliere exploitatie-maatschappijen (de Tolbrug-exploitatiemaatschappij TBM en de Exploita tiemaatschappij Westerscheide EW) voor een vaste oever verbinding met private financiering en een concessie voor tolheffing. TBM wil een brug bouwen en EW wil een tun nel met brug aanleggen. Beide maatschappijen gaan uit- van een overheidsbijdrage van 34 miljoen gulden, geduren de de exploitatieterrnijn van 25 jaar. Na die termijn moet de verbinding worden overgedragen aan het rijk. 1988 De minister deelt aan het provinciaal bestuur mee, dat zij bereid is gedurende 25 jaar maximaal 30 miljoen gulden geïndexeerd in de WOV bij te dragen. Aan de toezegging worden enkele voorwaarden verbonden. Gedeputeerde Staten hebben al eerder kenbaar gemaakt, dat van provin ciale kant 4 miljoen gulden per jaar beschikbaar komt. 1989 De provincie beperkt het aantal tracés, waarvoor een mi lieu-effectrapportage moet worden opgesteld: westelijk van Eliewoutsdijk en Terneuzen (trace 3) oostelijk van Eliewoutsdijk en Terneuzen (tracé 4 west) en Kruiningen- Perkpolder met handhaving van een volwaardig veer tus sen Vlissingen en Breskens (tracé 5). Tracé 5 is het milieu vriendelijkst. De huidige situatie met de veerverbindingen Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder geldt als referentiekader en wordt het nul-alternatief genoemd. Bij de tracés 3 en 4 west komt bij Vlissingen-Breskens een fiet sers- en voetgangersveer. Alle andere tracés, inclusief de suggesties van de gemeente Borsele, zijn hiermee vervallen. Het milieu-effectrapport en de tracé-nota zullen gecombi neerd worden gepresenteerd. 1998 Opening Westerschelde Tunnelcentrum 1998 Op 9 november richtte minister Netelenbos van Verkeer de NV Westerscheldetunnel op in het Tunnelcentrum. TERNEUZEN/BORSELE - Interessant bij de tunnel zijn na tuurlijk de cijfers. Hier volgen ze: -de tunnel wordt 6,6 kilometer lang -het diepste punt ligt op -60 meter NAP -het hellingspercentage is maximaal 4,5 procent -de tunnelbuizen worden elk 11 meter in diameter -elke buis bestaat uit twee rijstroken van 3,5 meter breed -de bouw van een tunnel boormachine duurt 15 maanden het opstellen ervan neemt ongeveer drie maanden in beslag -er wordt zes dagen per week, gedurende 27 maanden gewerkt, 24 uur per dag geboord -per dag wordt 12 meter afgelegd -bij het graven komt 1,6 miljoen kubieke meter boorspecie vrij -het hele project kost, inclusief de aanleg van de aansluitende wegen 1,6 miljard gulden -gemiddeld gaat een kaartje 11,75 gulden kosten 1Af Tunnelcentrum houdt publiek op de hoogte door Eddy de Schrijver Wie het tunnelcentrum binen- wandelt krijgt eerst 'af te reke nen' met de informatiebalie en de aflopende entree die je in derdaad het gevoel geeft dat in een tunnel stapt. Na een uiterst plezierig welkom kun je allerlei panelen bekijken en staat een grote maquette klaar waar je wegwijs wordt gemaakt op het terrein. Met knopjes en lichtjes worden bijvoorbeeld de beton- fabriek, het bouwterrein en het wandelpad aangegeven. Het publiek mag het terrein niet op, maar om tegemoet te komen aan de drang om toch een glimp op te kunnen vangen van de bouwwerkzaamheden in de bouwput wordt er een wandel pad aangelegd dat voor het pu bliek toegankelijk is. Nancy Vinke spreekt vol vertrouwen en enthousiasme over het im mense project. Maar het is bijzonder leuk werk. Vooral de rondleidingen op zaterdag worden heel druk bezocht." Het Tunnelcentrum is gratis toegankelijk. Groepen kunnen op afspraak rondleidingen krij gen tegen een beperkt tarief. Dit is het kloppend hart van Zeeuws-Vlaanderen de komen de vijf jaar. De Terneuzenaren Peter Nijhoff, technisch voor lichter en Magda Reijers-Beka- ert, officemanager vormen sa men met Nancy Vinke het trio dat de bezoekers de komende vijf jaar van dienst zal zijn. Het Tunnelcentrum is ontworpen door de Amsterdamse ontwer per Rob Guillonard en kostte 1,1 miljoen gulden. De opzet van het gebouw werd bedacht door een Utrechts bureau dat gespecialiseerd is in educatieve en projectcommunicatie Dit bureau neemt de exploitatie voor zijn rekening. In het Tun nelcentrum staan onder meer maquettes van het bouwterrein en de boormachine. 180 METER Deze boormachine is 180 meter lang en heeft een doorsnede van 11.33 meter. In de filmzaal kan het publiek een film bekijken die ook is samengesteld door hét Utrechts bureau. Daarin wordt een overzicht ge geven van de bouwactiviteiten. Verder profileren zich de pro vincie, de gemeenten Borsele en Terneuzen, Arbeidsvoorziening Zeeland en Zeeland Seaports zich. Verwacht wordt dat dit aantal zich verder zal uitbrei den gezien de enorme impact van dit project. Het Tunnelcen trum kun je bezoeken van dins dag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot 16.00 uur en op zater dagvan 11.00 tot 16.00 uur. Nancy Vinke voor hef funnelcenfrum FOTO WIM KOOIMAN TUD "NT TT T TH' t?TVT TERNEUZEN/ELLEWOUTS- DIJK - De Vaste Oeververbin ding Westerschelde was jaren lang een gewild onderwerp als discussiestuk in de Tweede Ka mer, tijdens gemeenteraadsver gaderingen, tijdens symposia, voor ing. Van der Eeden als dé pleitbezorger van het tracé Kruiningen-Perkpolder etc. Uiteindelijk krijgen Zeeuwsch- Vlaanderen en De Bevelanden hun lang gekoesterde verbin ding. Het duurt nog tot onge veer maart 2003 vooraleer de eerste auto door de geboorde tunnel kan rijden. Er is volop bedrijvigheid momenteel al waar te nemen. In Zeeuwsch- Vlaanderen zijn de voorberei dingen al een tijdje aan de gang. Op De Bevelanden wordt bin nenkort ook definitief gestart. Wie over de bruggen van Ter neuzen rijdt en naar Hoek af slaat volgt de Nieuwe Neuzen- weg, aan het eind sla je rechtsaf en maak je de bocht mee naar links. Enkele honderden meters verder ga je links en zie je rechts het (Westerschelde) Tun nelcentrum. Dat centrum staat in de Wil- lemskerkeweg. Wie werkelijk alles nauwkeurig wil bijhouden over de vorderingen van de bouw kan in dat centrum te recht. Communicatiemede werkster Nancy Vinke staat daar klaar om bezoekers te woord te staan en rond te lei den. In het gemeentehuis van Borsele -Heinkenszand- komt een informatiestand te staan. In Goes staat het kantoor van de NV Westerscheldetunnel. De plannen voor de aanleg van een vaste oeververbinding tussen- Zeeuwsch-Vlaanderen en Mid den-Zeeland zijn bepaald niet nieuw. Al in de jaren 30 namen Zeeuwse zakenlui het eerste initiatief om de oversteek van De pont bij Breskens-Vlissingen de Westerschelde te vergemak kelijken. Een tunnel met afge zonken tunnelelementen moest uitkomst bieden. Om allerlei redenen, voornamelijk finan ciële, gingen de plannen niet door. Maar Zeeland zette door. In de jaren 70 doken er nieuwe plannen op voor een vaste ver binding tussen Kruiningen en Perkpolder: een hangbrug in combinatie met een afgezonken tunnel leek de oplossing. De geschiedenis herhaalde zich: het project bleek te duur en kwam in de la terecht. In 1986 werden de plannen voor een vaste verbinding onder de Wes terschelde weer opgepakt. Een brug/tunnelcombinatie tussen Eliewoutsdijk (Zuid-Beveland) en Terneuzen (Zeeuwsch- Vlaanderen) leek de beste optie, maar geld om te beginnen was er nog niet. Bovendien had Bel gië onoverkomelijke bezwaren tegen deze opzet omdat het bruggedeelte de scheepvaart van en naar Antwerpen zou stremmen. Het ontwerp werd aangepast en de gehoorde tun- FOTO WIM KOOIMAN nel deed zijn intrede. Eindelijk lag er een haalbaar plan voor de laatste schakel in de ontsluiting van Zeeland. TERNEUZEN - Voor de veilig heid van de Westerscheldetun nel zijn kosten noch moeite ge spaard. In het ontwerp is een bijzonder uitgebreid pakket vei ligheidsmaatregelen opgeno men. Juist voor een project als dit geldt tenslotte: voorkomen is beter dan genezen. Het bedie ningsgebouw wordt dag en nacht bemand. Als zich een ca lamiteit voordoet grijpt de be waking direct in het verkeer in en buiten de tunnel wordt stilge legd en de hulpdiensten worden gewaarschuwd. Grond uit de bouwputten is gebruikt om 'kanteldijken' te maken aan weerszijden van de tunneltoerit- ten. Die dijken beschermen de tunnel tegen water uit de achter liggende polder. Omgekeerd be schermen ze de polder in geval er water in de tunnel zou komen te staan. Om de 50 meter is in de tunnel een hulppost ingericht met poederbussers, brandslan gen en een intercomaansluiting. De tunnel is van binnen boven dien bekleed met een speciale hittewerende laag. Deze laag voorkomt dat het beton in de tunnel gaat scheuren door over verhitting. Door de keuze voor twee gescheiden tunnelbuizen met elk een rijrichting, zijn fron tale botsingen in de tunnel on mogelijk. Alleen personenauto's mogen beide rijstroken gebrui ken: vrachtverkeer en bussen zijn verplicht rechts te houden. Om de 250 meter zijn dwarsver bindingen in de tunnel aange bracht. De dwarsverbindingen hebben een tweeledig deel: ze zijn bestemd als vluchtroute bij calamiteiten en als snelle toe gangsroute voor hulpdiensten. Het koolmonoxydegehalte en het zicht in de tunnel worden automatisch gemeten. Bij ver keersopstoppingen of rookont wikkeling gaan de ventilatoren automatisch aan om gassen te verdrijven. De tunnel ligt voor Nederlandse begrippen diep: op het diepste punt 60 meter bene den de zeespiegel. Het heilings- percentage is desondanks maxi maal 4,5%: niet meer dan in an dere tunnels. Doordat de hellin gen lang zijn, zullen bestuurders van vrachtauto s en caravans hier wel rekening mee moeten houden. Verlichting Exclusieve maandelijkse rubriek TERNEUZEN/BORSELE - Gisteren was me vrouw T. Netelenbos, verkeersminister, op bezoek in Zeeuws Vlaanderen. In baar bif zijn werd de nv Westerscheldetunnel opgericht. De aanleg van de tunnel is reden voor de huis-aan-huisbladen op Walcheren, Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen, respectievelijk De Scheldebode, het Nieuwsblad voor de Bevelanden en de Zeeuws Vlaamse Koerier, om een exlu- sieve rubriek op te starten. Maande lijks worden de Zeeuwse lezers op de hoogte gehouden van de ontwikkelin gen en de stand van zaken. We probe ren ons zowel op de Zeeuws-vlaamse kant als de Bevelandse 'overkant' te richten Of je als fietser of voetganger door de tunnel kunt, het komt allemaal aan bod. Mochten er lezers zijn met prangende vragen over dit unieke pro ject, dan kunt u ook terecht bij Nancy Vinke van het Tunnelcentrum in Ter neuzen. U vindt de eerste aflevering el ders in dit blad. De Westerscheldetun nel kan dan ook op grote belangstelling van technici uit binnen- en buitenland rekenen. TUNNELTOERITTEN De tunneltoerit aan de zuidzijde wordt gebouwd in een soort kunstmatige pol der. Deze wordt gemaakt van dam- wanden die reiken tot in de wateraf- sluitende Boomse klei. Op Zuid-Beve land ligt de Boomse klei te diep. Daar om wordt daar een betonnen bak (cais son) ingegraven tot ongever 20 meter onder NAP. De twee boormachines die de tunnelbuizen gaan boren worden speciaal voor dit project in Duitsland ontworpen en gebouwd. Ze hebben een diameter van 11,30 meter en bewegen zich als twee reusachtige mollen vsnsf Terneuzen richting Zuid-Beveland. De boormachines werken volgens de hy- droschildmethode. Dit is een methode waarbij het gat dat geboord wordt tijdelijk in stand wordt gehouden door een boorschild; en sta len cilinder van acht meter lengte. Het boorschild voorkomt dat grond en wa ter de tunnel binnenstromen. Direct achter het schild wordt de definitieve tunnelwand gemaakt. De twee tunnel buizen hebben een onderlinge afstand van ongeveer 12 meter. Om de 250 me ter zijn ze verbonden door dwarsver bindingen die gemaakt worden door de omliggende grond eerst te bevriezen en vervolgens uit te graven. VEER Het wegvallen van de autoveerdiensten leidt tot verschillende economische ef fecten. Heel wat mensen in dienst van de Provinciale Zeeuwse Stoomboot Diensten komen door de aanleg van de tunnel zonder werk te zitten. Continu ering van de pont Vlissingen-Breskens -fiets-voetveer- kan werk opleveren voor vijftig tot tachtig mensen. Maar de catering van de veerboten en bedrij ven die daarbij betrokken zijn zullen door de tunnel hun inkomsten dras tisch zien dalen. De bouwput in Terneuzen Het verlichtingsniveau is lager dan in veel andere tunnels. Er wordt namelijk gebruikgemaakt van tegenstraalverlichting: een techniek die eerder met succes is toegepast in de Wijkertunnel (Wijk aan Zee). De tegenstraal verlichting zorgt ervoor dat au tomobilisten de contouren van de auto s voor zich goed kunnen zien. De verlichting wordt bij de in- en uitgang stapsgewijs aan gepast. Om de wegen te kunnen aanleggen moet NV Wester scheldetunnel in totaal zo'n 220 hectare grond kopen van de ei genaren. Naast deze grondver werving wordt - waar mogelijk - het instrument aanpassingsin richting toegepast. Dit is een vorm van herverkaveling waar bij, in nauw overleg met de be trokkenen, het agrarisch gebied opnieuw wordt ingedeeld. Natuur In de Ellewoutsdijkpolder. op Zuid-Bevelend, legt de N.V. Westerscheldtunnel een natuur gebied van ongeveer 40 hectare aan, oorspronkelijk om de aan tasting van een slikkengebied te compenseren. Dankzij een aan passing van het tracé komt de tunnel niet meer door De Staart- sche Nol. Maar het nieuwe na tuurgebied komt er toch. Het bestaat uit een patroon van eilanden die in de winter gedeel telijk onder water lopen. Hier door ontstaat een gebied waar veel plantensoorten zich thuis- voelen. En dat trekt weer allerlei water- en moerasvogels aan. Daarnaast betaalt de NV Wes terscheldetunnel mee aan de aanleg van het Sloebos, aan de rand van het tolplein. in de ge meente Borsele.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1998 | | pagina 19