1 Daewoo Nubira SX wagon: veel waar voor zijn geld a ALGEMENE BOVAG-AUTOBEDRIJVEN Walcherse primeur Autobedrijf Koppejan Bij ons bent U geen nummer BETER accu's schok dempers enz. Algemene Bovag Autobedrijven Trots Overtuigen Sjorogen Gemakkelijk Eenvoudig Aanhanggewicht ring. Aantrekkelijk 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 °4 AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-586666 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-551991 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE-KALAND Zuidstraat 27 0118-571382 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langendam 33 0118-561363 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.l. Sandersestr. 70 0118-461498 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF OREEL Bedrijventerrein Molenweg 0118-561276 Wij hebben 'n mooi autobedrijf. Niet te groot en niet te klein. Daar door kennen we al onze klanten bij naam. En vaak bij toenaam. Dat praat wel zo makkelijk. En werkt een stuk persoonlijker. Als u toe bent aan een goed inruiladvies, of als uw auto een stevige inspectie of professioneel uitgevoerde repa ratie nodig heeft, bel ons dan voor een afspraak. Als u duidelijk uw naam zegt, zullen we 'm nooit meer vergeten. KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Braamweg 10a 0118-551265 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 'n Bovag autobedrijf UNA koopt u het beste bij de BOVAG-leden met zekerheid De opening naar de koffer is ruim en datzelfde geldt voor het compartiment zelf. 'De Gezinsauto van het Jaar 1998' staat achterop onze Nubira wagon SX. Dat weten ze dit jaar ook in een groot deel van Frankrijk. Niet dat de Fransen dat kunnen lezen, maar ze kun nen wel zien waartoe dit, vooral voor buitenlanders vrij onbe kende, Daewoo-model in staat is enn wat het allemaal kan ver voeren. Tenminste op ons drieeneenhalfduizend kilometer lange traject naar het zuidwesten en op de campings waar we met de diep donkerblauwe stationwagon neerstreken. Behalve ons vierkoppige gezin, leek uit de modern gestyleerde automobiel ons hele hebben en hou wen te komen. Het enige wat ze niet konden zien, was onze rijervaring ofschoon ze dat aan onze gezichten hebben kunnen aflezen, dat daar nagenoeg niks mis mee was. In het voorjaar werd de Daewoo Nubira op de Huishoudbeurs/Negen Maanden beurs door de bezoekers gekozen tot 'de Gezinsauto van het Jaar 1998' (voor auto's onder de veertig mille). Met recht was Daewoo daar trots op. Met die Nubira, en dat had het forum bestaande uit de bezoekers goed gezien, is het goed kersen eten. Om te beginnen bij zijn uiter lijk: dat is eerder Euro pees dan Koreaans. Het is het resultaat van de sa menwerking tussen ont werpers uit Korea en En geland. De overhang aan de ach terkant mag dan mis schien wat ruim zijn, we refereren hierbij toch even aan de uiterlijke ge lijkenissen met de Ford Mondeo station. In Biarritz gebeurde het op een dag tweemaal dat mensen een rondje maak ten rondom onze Nubira om zich te overtuigen van merk en type. Zij consta teerden ongetwijfeld net als wij, dat de grille, voor de kenners, weinig te ra den over laat. De kop lampen lopen iets aan de zijkant door. Ze geven optimaal licht en in moeilijke situaties kunnen die ogen nog on dersteund worden met mistlampen, standaard op de SX. Ook vanaf de zijkant oogt de wagon ro buust. De grote portieren zorgen voor een ruime in stap. De lichtmetalen velgen en de 185ers Bridgestones daarop ver sterken dat nog eens ex tra. De geïtegreerde dak rails zijn zowel op de SE- SX- als CDX-wagon standaard. Aan de achterkant oogt de Nubira wagon zeer sophisticated. Nubira Daewoo staat er in een bescheiden lettertype op. In- en uitladen is gemak kelijk door de lage drem pel. De achterklep geeft toe gang tot een enorm com partiment (550 liter) waarin het goed stapelen is. Wij konden onze spul len, van twee koffers, slaapzakken, krat met huishoudelijk spul, koel box, lab top, beautyca ses, sportspullen tot wat speelgoed, eenvoudig kwijt onder de (stan daard) afdekhoes. Een veilig gevoel. De sjorogen bleven daar bij ongebruikt en we ko zen voor de praktische en gemakkelijk te reinigen 'vloerbedekking' in plaats van voor de sjieke uitvoering. Een kwestie van het vloerkleed omdraaien. Daaronder zitten nog twee kastjes waarin een voudig wat ander soorti- ge spullen opgeborgen kunnen worden. De zit van de voorstoelen is optimaal, al hadden de zittingen enkele centime ters langer mogen zijn. Wellicht een ontwerpidee van onze kort gebeende Koreaanse vrienden? Verder is de bestuurder- stoel optimaal instelbaar. Achterin heeft de jeugd, het zijn er twee, een zee van ruimte. Schoonmoe der had zonder moeite de reis comfortabel mee kunnen maken. Had ze niet eens op de armsteun hoeven zitten, die ont breekt namelijk. Verder is de achterbank in twee delen (40/60) neerklap baar en ga je met twee of drie mensen op pad ver groot dat de laadruimte tot ongekende propor ties. 'De langste en breedste in zijn klasse', weet de im porteur. Voor de bestuurder zitten alle bedieningsorganen binnen handbereik. Het dashboard oogt gepast sober. Twee stevige knuppels, links en rechts aan de overigens in hoog te verstelbare stuurko- lom, zorgen voor een handige bediening van licht en ruitewissers. Alles laat zich gemakke lijk bedienen en de inten tie van de ruitewisser voor en achter zijn afzon derlijk in snelheid regel baar. De twee bekerhou ders, die met een simpele 'push' uit het dashboard getoverd kunnen worden, bewijzen veelvuldig hun diensten al is het lastig om dan het audicompar- timent te bedienen. Met eenzelfde 'push' opent zich de asbak. Ove rigens, die hebben we al leen gebruikt voor het papiertje van onze frui- tella. De meters (kilometers, toeren, temperatuur, tank) zijn duidelijk en de lampjes daaronder geven in een oogopslag aan wat er eventueel mis is. Wij zagen alleen die van 'gor dels aan!', 'portier geo pend', 'handrem', 'ABS' (optie op de SX en stan daard op de CDX) bij het starten en 'beveiligd' na het afsluiten. De bediening van de elektrische ramen zit naast de bestuurder in het portier. Naast zijn stoel kan hij of zij met een handige knop de toe gang tot de tankdop ope nen. De SX is evenals de CDX standaard voorzien van airco (AC). Die is toereikend voor de gehele auto en dat in ieder geval onder omstandigheden van 28 graden en meer. Het systeem laat zich eenvoudig bedienen en boven de stand '3' stroomt de koele lucht hoorbaar binnen. Irritant is dat overigens niet en het overstemt ook het la waai dat de kinderen ma ken niet eens. Jammer? Nog even terug naar die benzinemeter. Aftanken ging niet altijd even vloeiend en onze meter hebben we dan ook niet tot het laagste niveau ge test. Geen risico lopen, maar dat geldt eigenlijk altijd. Dat wil niet zeg gen dat we het verbruik niet bij hebben gehou den. Over een aanslag op onze vakantieportemon- naie kunnen we niet spreken. Met volle be pakking, vier personen en een leeggewicht van 1.213 kilogram, stevig doorrijden en de airco op toeren tekenden we een verbruik op van 1 op 10 en 1 op 11 aan afhanke lijk van het stijgingsper centage. Dat is overigens iets hoger dan wat de brochures melden. Met een tankinhoud van 62 liter heeft de auto een prima actieradius. We zullen u niet vermoei en met allerlei technische informatie. Belangrijk is wel om te weten dat het maximaal aanhangge wicht geremd 1.200 kilo gram bedraagt en daar door is deze Nubira in staat om menige caravan mee op sleeptouw te ne men in de vakantie. Met een vermogen van 78 kW/106 pk bij 5.800 tpm mag dat ook wel al moet ons van het hart dat onze 1.6 liter 5-versnellingen- uitvoering wel vroeg om veel schakelen, vooral in de laagste versnellingen. Daarom zouden we de gezinnen, en anderen, die kiezen voor 'de Gezins auto van het Jaar 1998' aanraden om te kiezen voor de 2.0 liter-uitvoe- Die heeft meer 27 pk meer vermogen en juist in de kleinste versnellin gen wellicht meer bij te zetten. Dat geeft een vei liger gevoel. Die veilig heid is best wel gewaar borgd met de Nubira. Een stevige veiligheids- kooi verhoogt de botsbe- stendigheid en tevens het rijgedrag. Dat laatste is prima. De Nubira laat zich vlot door bochten voeren en in klims en afdalingen gedraagt deze wagon zich naar behoren. Zowel vol als leeg. Deze wagon laat weinig te wensen over. Ook de prijs is aantrekkelijk ge zien de volledige uitvoe ring. De wagon als 1.6 SE-uitvoering kost 34.995 gulden, en stapje hoger, de SX-uitvoering, vraagt een investering van drie mille meer en de 1.6 SX-uitvoering met ABS kost 39.495 gulden. De 2.0 CDX-uitvoering staat met een vijfbak voor 41.995 gulden in de Daewoo-showroom en als automaat kost deze luxe Nubira wagon 44.995 gulden. Wij ervaarden op onze tocht met de Nubira 1.6 SX wagon een auto die voldoet aan het gevraag de gebruiksgemak, al ad viseren we toch de aan schaf van een 2.0-uitvoe- ring. Die is niet alleen nog completer, maar vooral krachtiger. i Een prima reisgezel deze gezinsauto van het jaar. Auto Koppejan heeft twee showrooms. FOTO: HARRY DE LANGE DOMBURG - Een krappe vier jaar geleden liep Ko Koppejan, de eigenaar van het gelijknamige au tobedrijf aan de Dom- burgseweg 18 er al mee rond. Verbouwen, nieuw bouw binnen Domburg of gewoon verhuizen en er gens anders beginnen. Het is Domburg gebleven en het autobedrijf is vol ledig op z'n kop gezet. Formeel is het natuurlijk zo dat Koppejan heeft verbouwd, maar wie de oude behuizing kent komt toch tot de conclu sie dat er eigenlijk een to taal ander autobedrijf staat. Weliswaar met de zelfde mensen, maar toch.... Vorige week dinsdag werd het 'nieuwe autobe drijf' officieel geopend. Of eigenlijk ook nog niet eens. „Gewoon 's avonds een gezellige bijeenkomst van relaties, klanten en ver der iedereen die maar binnen wilde komen", omschrijft Ko de ope ning. Het pand mag er zijn. Uniek zijn in ieder geval de twee showrooms. Twee? Ja twee. Een op de begane grond en de twee de op de eerste etage!. Daarmee heeft Koppejan de Walcherse primeur. De totale oppervlakte van het autobedrijf be draagt nu ruim 1500 vier kante meter en dat is vrij wel een verdubbeling van het oude pand. Het nieuwe bedrijf be staat qua inrichting nu uit een receptie, een kan toor waar zaken in alle rust kunnen worden be sproken en natuurlijk de werkplaats. Wie met na me al eens in de zomer maanden in Domburg is geweest kent de kommer en kwel: het parkeren. Koppejan heeft dat pro bleem voor zijn klanten opgelost, door een eigen parkeerplaats aan te leg gen. Tel daarbij op de wasstraat, de eigen plaat werkerij en spuiterij en iedereen die Koppejan anno 1998 heeft bezocht weet nu dat er een com pleet automobielbedrijf in Domburg staat. Met een reguliere voorraad van circa zestig jonge ge bruikte wagens, een ser vice die eigen is aan de vrije garagisten en waar meer wordt gelet op de kwaliteit dan op wat dan ook. Het autobedrijf van Kop pejan bestaat sinds 1956 en werd opgezet door Koppejan senior. Ko kwam al vroeg in het be drijf en sinds 1988 is hij zoals dat zo mooi heet 'ei gen baas'. Zijn 'carrière' begon onderaan de lad der. Leerde met vooral veel vallen en opstaan en volgde alle cursussen en meer die nodig zijn om als ondernemer in het ga ragebedrijf bij te blijven of voor te zijn. En nog zit Koppejan jaarlijks in de schoolban ken. Eigen baas zijn be tekent voor Koppejan een stuk vrijheid en zelf kie zen voor een invulling om zijn bedrijf zo optimaal te laten lopen. De filosofie die hij eti zijn vier mon teurs voeren is simpel. Niet van dat arrogante zoals 'de klant komt toch wel, Nee, verre van dat. „Blij zijn dat de klant juist jouw garage uitkiest en zuinig zijn op je klan ten", verduidelijkt Ko. Snelheid en een optimale service zijn de sleutel woorden bij Autobedrijf Koppejan. Geavanceerde testapparatuur moet bin nen een mum van tijd het technische probleem lo kaliseren en een klant die zijn auto voor een repara tie of onderhoud brengt kan rekenen op een van de gratis leenauto's.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1998 | | pagina 11