Saab geeft 95-uitvoering vrij baan
Bij ons bent U geen nummer
BETER
Banden, uitlaten,
accu's schok
dempers enz.
Algemene
Bovag
Autobedrijven
Herkennen
Uitbouw
Geen windeieren
Optimaal
Prima
Warm
Uitzicht
Stoelen
Uitrusting
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-586666
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-551991
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
I
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.l. Sandersestr. 70
0118-461498
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
OREEL
Bedrijventerrein
Molenweg 0118-561276
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
FAASSE-KALAND
Zuidstraat 27
0118-571382
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langendam 33
0118-561363
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Braamweg 10a
0118-551265
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
Wij hebben 'n mooi autobedrijf.
Niet te groot en niet te klein. Daar
door kennen we al onze klanten bij
naam. En vaak bij toenaam. Dat
praat wel zo makkelijk. En werkt
een stuk persoonlijker. Als u toe
bent aan een goed inruiladvies, of
als uw auto een stevige inspectie
of professioneel uitgevoerde repa
ratie nodig heeft, bel ons dan voor
een afspraak. Als u duidelijk uw
naam zegt, zullen we 'm nooit meer
vergeten.
'n Bovag autobedrijf
koopt u het beste bij de
BOVAG-leden met zekerheid
Clio 1.6 RXE: comfortabele compactheid
Toen we hem tijdens de introductie al even
een paar uur aan de tand mochten voelen,
waren we al onder de indruk. De kennisma
king met de nieuwe Renault Clio smaakte
naar meer en dit verhaal krijgt nu dan zijn
vervolg. Om een goed beeld te krijgen van de
kunsten van Renaults nieuweling, reden wij
er een week in rond.
Om precies te zijn in de rijk uitgeruste 1.6 RXE-uit-
voering die voor 28.595 gulden in de prijslijst staat.
Wie een Clio wil hebben, maar hieraan minder geld wil
besteden, kan vanzelfsprekend ook bij de Renault-
dealer terecht, want daar staat de nieuwe Clio al voor
u klaar vanaf 22.495 gulden.
Het rare aan de Clio van de tweede generatie is dat hij
meteen te herkennen valt als een Clio, terwijl het ui
terlijk toch drastisch veranderd is, waarbij de nadruk
op een sportieve uitstraling is komen te liggen. In het
vooraanzicht vallen meteen de grote koplampen a la
FOTO: Vooral de grote koplampen vallen op, net zoals de forse spoiler met de, bij
de RXE, standaard mistlampen.
golvende achterklep.
Vooral dit laatste geeft een duidelijk visitekaartje: het
tekent de nieuwe Clio als een ietwat 'dikke' volwassen
en toch compacte auto.
Ook de 1.6 RXE ziet er al potent uit dankzij de enorme
voorspoiler met luchthapper en de twee standaard
mistpitjes.
Het interieur van onze driedeurs (de Clio is ook te koop
als vijfdeurs) is door de ver op de hoek geplaatste wie
len ruim van opzet.
Door de groot uitgesneden portieren is de instap zeer
gemakkelijk, ook voor de achterpassagiers. Twee vol
wassen kunnen overigens een aardig plekje vinden op
de achterbank, hoewel de beenruimte iets te wensen
overlaat, zeker als de bestuurder de stoel naar achter
moet plaatsen vanwege de beenlengte.
FOTO: De achterklep doorsnijdt als het ware de achterlichten. Let op de typische
bollingen.
In deze 'uitbouw' is aan
de achterkant ruimte ge
vonden voor de achter
lichtunits, die schuin af
gesneden worden door de
extreem bolle, enigszins
Het Saab-museum is een museumstuk rijker. Saab
9000 nummer 503.087 is aan de collectie toegevoegd.
Het is de laatste Saab 9000 die de Zweedse producent
bouwde.
In veertien jaar een productie van meer dan een half
miljoen, zegt iets over de populariteit van het Saab
topmodel.
Saab kijkt graag terug op het succes maar vooruit kij
ken, is zeker zo belangrijk. Door met de productie te
stoppen wordt in de Zweedse fabriek ruimte gecreëerd
voor extra productie van de Saab 95.
De komst van de 95 heeft
Saab geen windeieren ge
legd. De verkopen zijn
wereldwijd sterk geste
gen. Om aan de grote
vraag tegemoet te komen,
wordt de productiecapa
citeit opgevoerd en inves
teert Saab enkele honder
den miljoenen guldens in
zijn fabrieken.
Begin volgend jaar komt
bovendien de productie
van de Saab 95 Estate op
gang en daarvoor moet
ruimte worden vrij ge
maakt.
De ontwikkeling van de
Saab 9000 startte al in
1979. Samen met Fiat en
Lancia kwam het basis
ontwerp tot stand. Na
twee jaar stokte de sa
menwerking. De Zweden
wilden hun model, als
enige van de drie part
ners, ook afstemmen op de Amerikaanse markt en gin
gen uiteindelijk op eigen kracht verder met de ontwik
keling van de Saab 9000.
Optimale prestaties en veiligheid zijn altijd handin-
hand gegaan bij de Saab 9000. Een Zweedse verzeke
raar bestempelde de 9000 zelfs tot de veiligste auto
van 1989 tot en met 1994. Gedurende de veertien pro
ductie jaren is slechts eenmaal het uiterlijk herzien.
Verder bleven de styling, het cockpitachtige dash
board en het riante interieur vrijwel onveranderd. Tal
van innovaties uit de 9000 zijn nu terug te vinden in de
93 en 95 en zo leeft de 9000 toch een beetje voort.
De hoofdruimte is prima, mede omdat de daklijn pas
laat weer naar beden gaat. De grote deuren leveren wel
een probleem op krap bemeten parkeerplaatsen.
Om de buurauto niet te raken, kan de portier niet al te
ver open. Maar ja, er zijn maar weinig voordelen zon
der nadelen.
De layout van het dashboard doet denken aan de lijn
die is ingezet met de Mé-
gane-reeks: bol en rond
en veel kunststof. Door
de specifieke vormge
ving verveelt de kunst
stofoase echter niet. De
ergonomie is ondertus
sen al beproefd en vol
doet uitstekend.
Het stuur ligt lekker in
de hand en de hendels en
schakelaars zijn met mi
nimale moeite te bedie
nen. Alle aandacht kan
dus naar de weg, want
ook de klokkenwinkel is
duidelijk en groot uitge
voerd, met dank aan de
heldere witte wijzers en
de ferme cijfers.
In de middenconsole
treffen we een digitaal
klokje aan met buiten
temperatuurvermelding.
Wie bovendien kiest
voor een Radio Renault
leest op dit schermpje de
zenderfrequentie, c.q
schaft, krijgt bovendien zaken als een in hoogte ver
stelbare bestuurdersstoel met lendesteun, in hoogte
verstelbaar stuur, centrale portiervergrendeling met
afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten
voor en een warmtewerende voorruit in plaats van de
zonwerende versie.
Deze ruit houdt de auto aanmerkelijk koeler dan de
zonwerende versie. Wie het nog koeler wil hebben, kan
kiezen voor de optionele airconditioning (1.990 gul
den). Dit apparaat was ook in onze testauto te vinden
en zorgde er inderdaad voor dat we ons hoofd koel
hielden.
Want af en toe kregen we het warm van de Clio. Warm
vanwege het sportieve karakter van de 1.6 achtklep-
per. De manier waarop de 66 kW/92 pk op de weg ge
legd worden, is zeer aangenaam te noemen.
De auto luistert zeer precies naar de commando's die
via stuur en gaspedaal worden doorgegeven, waarbij
vooral de prettige stuurbekrachtiging opvalt. In het
middengebied op hoge snelheden is hij ietwat vaag,
maar bij normaal gebruik van de auto op in Nederland
geldende snelheden werkt de bekrachtiging perfect.
Ook bij het fileparkeren zult u de stuurhulp vaak prij
zen. De wegligging is comfortabel van aard, met vol
doende sportiviteit om een snel genomen bocht goed te
verwerken. Met andere woorden: de Clio 1.6 is een zeer
prettig te rijden auto.
Al rijdend merk je bovendien dat het uitzicht rondom
ruim voldoende is.
Alleen bij het achteruitparkeren ontbreekt wat over
zicht door de relatief kleine en hooggeplaatste achter
ruit. Schakelen gaat soepel en strak en het motorgeluid
blijft dik binnen de perken. Zelfs als je op topsnelheid
rijdt, ruim 175 km/u, is normaal praten gewoon moge
lijk.
Het zijn dit soort zaken die doen blijken dat de Clio
een zeer volwassen compacte auto is. Alleen in de nul
naar 100 km/u-test brult de motor wat overheersend,
maar dat mag wel, want hij klaart de klus tenslotte in
10,1 seconde. En om een en ander ook snel genoeg weer
tot stilstand te brengen, hebben de ingenieurs van Re
nault een goed remsysteem bedacht.
Voor beschikt onze 1.6 over geventileerde schijfrem
men, achter is de Clio voorzien van trommels. Wie
meer remvermogen wil hebben, kan vragen om het op
tionele ABS (1.690 gulden).
Volwassen is overigens ook de indeling van de Clio. Er
zijn voldoende opbergruimtes te vinden om kleine en
middelgrote spullen van een plekje te voorzien.
Achterin is plek voor 255 liter bagage, maximaal uit te
breiden tot 596 liter als de achterbank helemaal omge
klapt wordt.
FOTO: Het interieur is ook bol en rond, net als bij de Mégane-reeks.
naam, uit. Dit om diefstal van de radio tegen te gaan.
FOTO: Van de Saab 9000 zijn er 503.087 exemplaren gebouwd
De stoelen van de Clio zitten goed, maar hadden iets
breder gemogen.
De hoofdsteunen zijn ook voor langere mensen goed in
te stellen en bieden door hun bijzondere vormgeving
een extra veiligheid tegen whiplash. De uitrusting
staat op behoorlijk niveau. Bestuurdersairbag, gordel
spanners, startonderbreking, voldoende opbergruim
tes, zonwerend glas, startonderbreker en tot slaapstoe
len om te vormen voorstoelen staan op de standaard-
lijst. Onze RXE heeft echter vooraan gestaan bij het
uitdelen van de accessoires, want wie een RXE aan-
De Renault Clio II is een duidelijke evolutie van de eer
ste generatie. Alles voelt solide en stevig aan en zowel
carrosserie als motor getuigen van volwassenheid.
Vooral onze 1.6 RXE is qua uitrusting en motorvermo
gen een heerlijke auto. Het brandstofverbruik, met een
weekgemiddelde van 1 op 12,2, is niet extreem laag,
maar zeker ook niet hoog.
Met een wat beheerste rechtervoet kun je de 1 op 13
ook nog wel halen, dan is het ook ver op. Uiteindelijk
valt echter weinig negatiefs te zeggen over de Clio. Het
is gewoon een complete, comfortabele en compacte au
to.
s>