Saab geeft 95-uitvoering vrij baan Bij ons bent U geen nummer BETER Banden, uitlaten, accu's schok dempers enz. Algemene Bovag Autobedrijven Herkennen Uitbouw Geen windeieren Optimaal Prima Warm Uitzicht Stoelen Uitrusting AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-586666 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-551991 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 I MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.l. Sandersestr. 70 0118-461498 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF OREEL Bedrijventerrein Molenweg 0118-561276 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE-KALAND Zuidstraat 27 0118-571382 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langendam 33 0118-561363 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Braamweg 10a 0118-551265 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 Wij hebben 'n mooi autobedrijf. Niet te groot en niet te klein. Daar door kennen we al onze klanten bij naam. En vaak bij toenaam. Dat praat wel zo makkelijk. En werkt een stuk persoonlijker. Als u toe bent aan een goed inruiladvies, of als uw auto een stevige inspectie of professioneel uitgevoerde repa ratie nodig heeft, bel ons dan voor een afspraak. Als u duidelijk uw naam zegt, zullen we 'm nooit meer vergeten. 'n Bovag autobedrijf koopt u het beste bij de BOVAG-leden met zekerheid Clio 1.6 RXE: comfortabele compactheid Toen we hem tijdens de introductie al even een paar uur aan de tand mochten voelen, waren we al onder de indruk. De kennisma king met de nieuwe Renault Clio smaakte naar meer en dit verhaal krijgt nu dan zijn vervolg. Om een goed beeld te krijgen van de kunsten van Renaults nieuweling, reden wij er een week in rond. Om precies te zijn in de rijk uitgeruste 1.6 RXE-uit- voering die voor 28.595 gulden in de prijslijst staat. Wie een Clio wil hebben, maar hieraan minder geld wil besteden, kan vanzelfsprekend ook bij de Renault- dealer terecht, want daar staat de nieuwe Clio al voor u klaar vanaf 22.495 gulden. Het rare aan de Clio van de tweede generatie is dat hij meteen te herkennen valt als een Clio, terwijl het ui terlijk toch drastisch veranderd is, waarbij de nadruk op een sportieve uitstraling is komen te liggen. In het vooraanzicht vallen meteen de grote koplampen a la FOTO: Vooral de grote koplampen vallen op, net zoals de forse spoiler met de, bij de RXE, standaard mistlampen. golvende achterklep. Vooral dit laatste geeft een duidelijk visitekaartje: het tekent de nieuwe Clio als een ietwat 'dikke' volwassen en toch compacte auto. Ook de 1.6 RXE ziet er al potent uit dankzij de enorme voorspoiler met luchthapper en de twee standaard mistpitjes. Het interieur van onze driedeurs (de Clio is ook te koop als vijfdeurs) is door de ver op de hoek geplaatste wie len ruim van opzet. Door de groot uitgesneden portieren is de instap zeer gemakkelijk, ook voor de achterpassagiers. Twee vol wassen kunnen overigens een aardig plekje vinden op de achterbank, hoewel de beenruimte iets te wensen overlaat, zeker als de bestuurder de stoel naar achter moet plaatsen vanwege de beenlengte. FOTO: De achterklep doorsnijdt als het ware de achterlichten. Let op de typische bollingen. In deze 'uitbouw' is aan de achterkant ruimte ge vonden voor de achter lichtunits, die schuin af gesneden worden door de extreem bolle, enigszins Het Saab-museum is een museumstuk rijker. Saab 9000 nummer 503.087 is aan de collectie toegevoegd. Het is de laatste Saab 9000 die de Zweedse producent bouwde. In veertien jaar een productie van meer dan een half miljoen, zegt iets over de populariteit van het Saab topmodel. Saab kijkt graag terug op het succes maar vooruit kij ken, is zeker zo belangrijk. Door met de productie te stoppen wordt in de Zweedse fabriek ruimte gecreëerd voor extra productie van de Saab 95. De komst van de 95 heeft Saab geen windeieren ge legd. De verkopen zijn wereldwijd sterk geste gen. Om aan de grote vraag tegemoet te komen, wordt de productiecapa citeit opgevoerd en inves teert Saab enkele honder den miljoenen guldens in zijn fabrieken. Begin volgend jaar komt bovendien de productie van de Saab 95 Estate op gang en daarvoor moet ruimte worden vrij ge maakt. De ontwikkeling van de Saab 9000 startte al in 1979. Samen met Fiat en Lancia kwam het basis ontwerp tot stand. Na twee jaar stokte de sa menwerking. De Zweden wilden hun model, als enige van de drie part ners, ook afstemmen op de Amerikaanse markt en gin gen uiteindelijk op eigen kracht verder met de ontwik keling van de Saab 9000. Optimale prestaties en veiligheid zijn altijd handin- hand gegaan bij de Saab 9000. Een Zweedse verzeke raar bestempelde de 9000 zelfs tot de veiligste auto van 1989 tot en met 1994. Gedurende de veertien pro ductie jaren is slechts eenmaal het uiterlijk herzien. Verder bleven de styling, het cockpitachtige dash board en het riante interieur vrijwel onveranderd. Tal van innovaties uit de 9000 zijn nu terug te vinden in de 93 en 95 en zo leeft de 9000 toch een beetje voort. De hoofdruimte is prima, mede omdat de daklijn pas laat weer naar beden gaat. De grote deuren leveren wel een probleem op krap bemeten parkeerplaatsen. Om de buurauto niet te raken, kan de portier niet al te ver open. Maar ja, er zijn maar weinig voordelen zon der nadelen. De layout van het dashboard doet denken aan de lijn die is ingezet met de Mé- gane-reeks: bol en rond en veel kunststof. Door de specifieke vormge ving verveelt de kunst stofoase echter niet. De ergonomie is ondertus sen al beproefd en vol doet uitstekend. Het stuur ligt lekker in de hand en de hendels en schakelaars zijn met mi nimale moeite te bedie nen. Alle aandacht kan dus naar de weg, want ook de klokkenwinkel is duidelijk en groot uitge voerd, met dank aan de heldere witte wijzers en de ferme cijfers. In de middenconsole treffen we een digitaal klokje aan met buiten temperatuurvermelding. Wie bovendien kiest voor een Radio Renault leest op dit schermpje de zenderfrequentie, c.q schaft, krijgt bovendien zaken als een in hoogte ver stelbare bestuurdersstoel met lendesteun, in hoogte verstelbaar stuur, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten voor en een warmtewerende voorruit in plaats van de zonwerende versie. Deze ruit houdt de auto aanmerkelijk koeler dan de zonwerende versie. Wie het nog koeler wil hebben, kan kiezen voor de optionele airconditioning (1.990 gul den). Dit apparaat was ook in onze testauto te vinden en zorgde er inderdaad voor dat we ons hoofd koel hielden. Want af en toe kregen we het warm van de Clio. Warm vanwege het sportieve karakter van de 1.6 achtklep- per. De manier waarop de 66 kW/92 pk op de weg ge legd worden, is zeer aangenaam te noemen. De auto luistert zeer precies naar de commando's die via stuur en gaspedaal worden doorgegeven, waarbij vooral de prettige stuurbekrachtiging opvalt. In het middengebied op hoge snelheden is hij ietwat vaag, maar bij normaal gebruik van de auto op in Nederland geldende snelheden werkt de bekrachtiging perfect. Ook bij het fileparkeren zult u de stuurhulp vaak prij zen. De wegligging is comfortabel van aard, met vol doende sportiviteit om een snel genomen bocht goed te verwerken. Met andere woorden: de Clio 1.6 is een zeer prettig te rijden auto. Al rijdend merk je bovendien dat het uitzicht rondom ruim voldoende is. Alleen bij het achteruitparkeren ontbreekt wat over zicht door de relatief kleine en hooggeplaatste achter ruit. Schakelen gaat soepel en strak en het motorgeluid blijft dik binnen de perken. Zelfs als je op topsnelheid rijdt, ruim 175 km/u, is normaal praten gewoon moge lijk. Het zijn dit soort zaken die doen blijken dat de Clio een zeer volwassen compacte auto is. Alleen in de nul naar 100 km/u-test brult de motor wat overheersend, maar dat mag wel, want hij klaart de klus tenslotte in 10,1 seconde. En om een en ander ook snel genoeg weer tot stilstand te brengen, hebben de ingenieurs van Re nault een goed remsysteem bedacht. Voor beschikt onze 1.6 over geventileerde schijfrem men, achter is de Clio voorzien van trommels. Wie meer remvermogen wil hebben, kan vragen om het op tionele ABS (1.690 gulden). Volwassen is overigens ook de indeling van de Clio. Er zijn voldoende opbergruimtes te vinden om kleine en middelgrote spullen van een plekje te voorzien. Achterin is plek voor 255 liter bagage, maximaal uit te breiden tot 596 liter als de achterbank helemaal omge klapt wordt. FOTO: Het interieur is ook bol en rond, net als bij de Mégane-reeks. naam, uit. Dit om diefstal van de radio tegen te gaan. FOTO: Van de Saab 9000 zijn er 503.087 exemplaren gebouwd De stoelen van de Clio zitten goed, maar hadden iets breder gemogen. De hoofdsteunen zijn ook voor langere mensen goed in te stellen en bieden door hun bijzondere vormgeving een extra veiligheid tegen whiplash. De uitrusting staat op behoorlijk niveau. Bestuurdersairbag, gordel spanners, startonderbreking, voldoende opbergruim tes, zonwerend glas, startonderbreker en tot slaapstoe len om te vormen voorstoelen staan op de standaard- lijst. Onze RXE heeft echter vooraan gestaan bij het uitdelen van de accessoires, want wie een RXE aan- De Renault Clio II is een duidelijke evolutie van de eer ste generatie. Alles voelt solide en stevig aan en zowel carrosserie als motor getuigen van volwassenheid. Vooral onze 1.6 RXE is qua uitrusting en motorvermo gen een heerlijke auto. Het brandstofverbruik, met een weekgemiddelde van 1 op 12,2, is niet extreem laag, maar zeker ook niet hoog. Met een wat beheerste rechtervoet kun je de 1 op 13 ook nog wel halen, dan is het ook ver op. Uiteindelijk valt echter weinig negatiefs te zeggen over de Clio. Het is gewoon een complete, comfortabele en compacte au to. s>

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1998 | | pagina 14