Zuinige Audi A8 Smart op wensen koper afgestemd Daihatsu doet met nieuwe Sirion serieuze aanval op de koppositie ALGEMENE BOVAG-AUTOBEDRIJVEN Octavia Combi eerder in productie Bij ons bent U geen nummer BETER Banden, uitlaten. dempers enz. Algemene Bovag Autobedrijven Anders Uitvoeringen Bagage Vierkanaals AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-586666 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-551991 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Braamweg 10a 0118-551265 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.l. Sandersestr. 70 0118-461498 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF OREEL Bedrijventerrein Molenweg 0118-561276 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 S WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE-KALAND Zuidstraat 27 0118-571382 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langendam 33 0118-561363 Wij hebben 'n mooi autobedrijf. Niet te groot en niet te klein. Daar door kennen we al onze klanten bij naam. En vaak bij toenaam. Dat praat wel zo makkelijk. En werkt een stuk persoonlijker. Als u toe bent aan een goed inruiladvies, of als uw auto een stevige inspectie of professioneel uitgevoerde repa ratie nodig heeft, bel ons dan voor een afspraak. Als u duidelijk uw naam zegt, zullen we 'm nooit meer vergeten. 'n Bovag autobedrijf SCHELDE BODE VAN WOENSDAG 2 SEPTEMBER 1998 MA/ PAGINA 11 koopt u het beste bij de BOVAG-leden met zekerheid Je verwacht het mis schien niet van een li mousine als de Audi A8, maar het blijkt te kunnen: op één tank benzine van het Zuid- Tiroolse Sterzing naar de Zweedse hoofdstad Stockholm rijden. Goed voor 1.912 kilo meter. Kampioen Zui- nigheidsritten Ger hard Plattner pres teerde het onlangs. Toch was de vreugde van korte duur. Hij kreeg een telefoontje uit Schotland. Een team had kans gezien om met één tank de A8 van Italië naar Zwe den (2.153 km) te ver plaatsen met een ge middelde snelheid van 88,5 km/u. Plattner liet het er niet bij zit ten. Hij zocht de uit daging en slaagde met 2.176 km en een ge middelde van 69,78 km/u. De felbegeerde Guiness-vermelding voor de Audi A8 was daarmee heroverd. Skoda heeft de nieuwe Octavia Combi al in de eerste helft van 1998 in productie genomen. Dat is onder andere het gevolg van de enthousiaste reacties op de designstudie, die Skoda presen teerde tijdens de autotentoonstelling in Frank furt (I.A.A.). FOTOEen designstudie van de Skoda Octavia Volkswagen-dochter Skoda accentueert met deze riante stationwa gon overduidelijk het nieuwe gezicht van Sko da en de serieuze plan nen in de middenklasse. De Combi-studie van de Octavia oogt door de lange lijnen opvallend elegant en stijlvol. Daarmee sluit het ont werp naadloos aan op de huidige trend dat sta tionwagons behalve ruim vooral ook repre sentatief moeten en mo gen zijn. De getoonde Octavia Combi heeft dezelfde pluspunten en moderne techniek als de succes volle Octavia hatch back,. waarvan de hui dige productie van vier honderd auto's per dag maar nauwelijks genoeg is om de vraag te kunnen bijhouden. Daarbij biedt de Combi een zee van bagageruimte: 550 liter met de achterbank rechtop en met de ach terbank plat is er 1.500 liter beschikbaar. Hoewel nog niet hele maal zeker, maken de enthousiaste reacties tij dens de I.A.A. Skoda kwam tijdens de I.A.A. overigens nog met een ander nieuwtje: de Felicia Fun, een opval lende en eigenwijze vrij- etijdsuitvoering op basis van de Felicia 1.6 Pic kup met 75 paarde- krachten onder de mo torkap. Opvallend detail van de Felicia Fun is de uitklapbare cabineach terwand met ingebouw de tweede zitrij. Door deze naar achteren te klappen verandert de auto van een handige pickup met pakweg twee vierkante meter laadvloer in een veelzij dige halfopen vierzitter met onmiskenbaar zo merse 'boulevardtrek jes'. De Felicia Fun gaat in een kleine oplage in pro ductie als antwoord op de enthousiaste reacties op een vergelijkbaar studiemodel dat de fa brikant enige tijd gele den op de autoshow van Genève toonde. De Smart. Iedereen heeft de auto inmiddels wel op het netvlies. Er is immers al zoveel over gezegd en ge schreven. Bovendien had de auto de wegen al moeten bevolken. nog zijairbags en ABS. Twee balken in de deuren beschermen de inzitten den bij een botsing van op zij. De Sirion voldoet al aan de veiligheidsnor men die in 2001 gaan gel den. Bij een frontale botsing knikt bijvoorbeeld het chassis waardoor het mo torblok onder het passa gierscompartiment schuift. Hierdoor wordt beenletsel zoveel moge lijk voorkomen. De tweede Sirion in de rij, de XTi, is slecht twee mille duurder dan het ba- Maar de verantwoordelij ken van Swatch en Daim ler-Benz waren niet tevre den over de stabiliteit. Uitstel, maar geen afstel. Op de internationale auto salons staat het koddige mobieltje steevast in de picture. Zo ook in Turijn waar studiemodel Torino ten tonele werd gevoerd. Deze onderscheidt zich door zijn bijzondere kleur stelling en het gebruik van speciale materialen. Naast de smart pure- en smart pulse-modellen, presenteerde Micro Com pact Car in Turijn tevens de Limited/1, de speciaal voor de introductie ver vaardigde exclusieve, bij zonder luxueus uitgeruste versie van de Smart. Deze komt in oktober in een oplage van 7.500 exemplaren op de markt. Met de Torino, een studie- „Wij willen de koppositie pakken in het kleine segment", zei marketing manager Evert-Jan Jurgens van Daihatsu Holland bij de introductie van de Sirion, een goed ogend autootje met een vlotte aanvangsprijs van 19.995 gulden. Daihatsu is namelijk specialist in het maken van kleine auto's. Met de Cuore scoorde het merk zeer goed en doet dat overigens nog steeds. De Cuore vangt aan bij een prijs van 15.495 gul den. Vorig jaar werd de Move geïntroduceerd en nu dan de Sirion. Verder heeft Daihatsu nog de Charade, Valéra, Applau se, Gran Move, Terios en Rocky in het personen wagenprogramma De Sirion is anders dan wat wij gewend zijn, met name door de kunststof met chroomaccenten. Zo zijn de bumpers en de zijstrips in chroom uitge voerd. Bij de lijst extra accessoi res komen bovendien veel chromen onderdelen voor. De lichtmetalen velgen kunnen ook in ch- roomkleur worden gele verd. Het is zelfs mogelijk om ze goudkleurig te bestel len. De Sirion is een vierdeurs auto met grote achter klep. In de spoiler (alleen bij de ZTi en extra te be stellen voor de overige uitvoeringen) boven de achterklep is het derde remlicht opgenomen. De auto lijkt aan de ach terkant erg breed. Van opzij gezien valt het der de zijruitje op. Eigenlijk zijn de meest opvallende details nog steeds de ch roomversieringen. Daihatsu brengt de Si rion in diverse uitvoerin gen: STi,XTi,RTi en ZTi. Allemaal hebben ze de zelfde motor. Het gaat hier om een 989 cm3 driecilinder twin- cam-twaalfkleppenmotor die 40,5 kW/55 pk levert. Het koppel bedraagt 88,3 Nm bij 3.600 tpm. Aan de motor is een vijfversnel- lingsbak gekoppeld. Er is ook een viertraps automaat te verkrijgen. Volgens Daihatsu heeft de Sirion een extreem laag brandstofverbruik: 21 kilometer op 1 liter loodvrij is mogelijk. Gelukkig hebben de Ja panners hun best gedaan om van het interieur een vrolijk en functioneel ge heel te maken. Keurige bekleding siert de stoelen en de binnen kant van de deuren. Vier personen beschikken over genoeg ruimte. De achterbankleuning kan in 60/40 omgeklapt wor den. In normale stand kan er 267 liter bagage in en bij een neergeklapte achter bankleuning 890 liter. Het dashboard zit ergo nomisch in elkaar. Alle meters zijn duidelijk en goed afleesbaar. Er is veel aandacht ge schonken aan veiligheid. Naast een stevige kooi constructie zijn er twee airbags en bezit de duur dere ZTi-uitvoering ook sismodel, maar heeft wel veel meer te bieden. Standaard heeft deze uit voering twee airbags, stuurbekrachtiging, elek trisch bedienbare buiten spiegels in de kleur van de carrosserie, wis/was- installatie op de achter klep, gordelspanners, in carrosserie gespoten bumpers en een chroom- kleurige sierlijst, geschei den neerklapbare achter bank, van binnenuit te openen achterklep en benzineklep, bekerhou ders voorin, lichtwaar- schuwingszoemer, getint glas, interval op de ruite- wissers voor, metaallak, derde remlicht, wieldop pen, speakers en een toe- renteller. De goedkopere STi (19.995 gulden) mist stuurbekrachtiging en de wis/was-installatie op de achterklep. Ook de elek trisch bedienbare buiten spiegels ontbreken. De Sirion RTi, die voor 23.595 gulden wordt aan geboden, heeft chroom- kleurige zijstrips, elek trisch bedienbare ramen voor en achter, centrale portiervergrendeling, 14 inch wielen met 165/65 banden, luxueuzere stoelbekleding en een di gitaal klokje. Tot slot de Sirion ZTi, het topmodel. Deze 27.995 gulden kostende uitvoe ring bezit een vierkanaals anti-blokkeer remsys- teem, sideairbags, air conditioning en lichtme talen velgen alsmede een achterklepspoiler met derde remlicht en de bumpersierlijsten en zij- beschermstrips zijn in de kleur grey metallic. Vanaf heden staat de Si rion in de showroom. Nog even voor de volledig heid: de leaseprijs be draagt 519 gulden exclu sief BTW (48 maan den/20.000 km p.j.). Daarnaast bestaat de mo gelijkheid om gebruik te maken van het Daihatsu Golden Car Plan. Vanaf 348 gulden per maand kunt u dan elke drie jaar in een nieuwe Sirion stappen. FOTO: Veel chroomaccenten zijn tekenend voor de nieuwe Daihatsu Sirion. model, laten de bouwers zien dat de smart op de in dividuele wensen van de klant af te stemmen is. De Torino heeft gematteerde crèmekleurige bodypanels en een glanzende, chroom- kleurige Tridion veilig heidscel en is voorzien van lichtmetalen velgen. Het interieur heeft dezelf de kleurstelling, bevat hoogwaardig leer en getin te, semitransparante ac cessoires en designelemen ten, zoals ringen rondom het instrumentenpaneel, de analoge klok en de toe- renteller. De Limited/1 heeft witte bodypanels, een Tridion- veiligheidscel in antraciet en lichtmetalen velgen. Binnenin is een aantal on derdelen met leer over trokken zoals stoelen, deurtassen, stuur en pook. De kleur van de matten is daarop afgestemd. Tot de FOTO: De Smart zal straks in vele uitvoeringen de weg bevolken. standaarduitrusting beho- tioning, een radiocassette- een analoog klokje. Op de het reeksnummer van de ren onder andere aircondi- speler, een toerenteller en B-stijl en binnenin wordt Limited/1 aangegeven.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1998 | | pagina 11