Zuinige Audi A8
Smart op wensen koper afgestemd
Daihatsu doet met nieuwe Sirion serieuze
aanval op de koppositie
ALGEMENE BOVAG-AUTOBEDRIJVEN
Octavia Combi
eerder in productie
Bij ons bent U geen nummer
BETER
Banden, uitlaten.
dempers enz.
Algemene
Bovag
Autobedrijven
Anders
Uitvoeringen
Bagage
Vierkanaals
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-586666
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-551991
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Braamweg 10a
0118-551265
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.l. Sandersestr. 70
0118-461498
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
OREEL
Bedrijventerrein
Molenweg 0118-561276
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524 S
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
FAASSE-KALAND
Zuidstraat 27
0118-571382
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langendam 33
0118-561363
Wij hebben 'n mooi autobedrijf.
Niet te groot en niet te klein. Daar
door kennen we al onze klanten bij
naam. En vaak bij toenaam. Dat
praat wel zo makkelijk. En werkt
een stuk persoonlijker. Als u toe
bent aan een goed inruiladvies, of
als uw auto een stevige inspectie
of professioneel uitgevoerde repa
ratie nodig heeft, bel ons dan voor
een afspraak. Als u duidelijk uw
naam zegt, zullen we 'm nooit meer
vergeten.
'n Bovag autobedrijf
SCHELDE BODE VAN WOENSDAG 2 SEPTEMBER 1998 MA/
PAGINA 11
koopt u het beste bij de
BOVAG-leden met zekerheid
Je verwacht het mis
schien niet van een li
mousine als de Audi
A8, maar het blijkt te
kunnen: op één tank
benzine van het Zuid-
Tiroolse Sterzing naar
de Zweedse hoofdstad
Stockholm rijden.
Goed voor 1.912 kilo
meter. Kampioen Zui-
nigheidsritten Ger
hard Plattner pres
teerde het onlangs.
Toch was de vreugde
van korte duur. Hij
kreeg een telefoontje
uit Schotland. Een
team had kans gezien
om met één tank de A8
van Italië naar Zwe
den (2.153 km) te ver
plaatsen met een ge
middelde snelheid van
88,5 km/u. Plattner
liet het er niet bij zit
ten. Hij zocht de uit
daging en slaagde met
2.176 km en een ge
middelde van 69,78
km/u. De felbegeerde
Guiness-vermelding
voor de Audi A8 was
daarmee heroverd.
Skoda heeft de nieuwe Octavia Combi al in de
eerste helft van 1998 in productie genomen. Dat
is onder andere het gevolg van de enthousiaste
reacties op de designstudie, die Skoda presen
teerde tijdens de autotentoonstelling in Frank
furt (I.A.A.).
FOTOEen designstudie van de Skoda Octavia
Volkswagen-dochter
Skoda accentueert met
deze riante stationwa
gon overduidelijk het
nieuwe gezicht van Sko
da en de serieuze plan
nen in de middenklasse.
De Combi-studie van de
Octavia oogt door de
lange lijnen opvallend
elegant en stijlvol.
Daarmee sluit het ont
werp naadloos aan op de
huidige trend dat sta
tionwagons behalve
ruim vooral ook repre
sentatief moeten en mo
gen zijn.
De getoonde Octavia
Combi heeft dezelfde
pluspunten en moderne
techniek als de succes
volle Octavia hatch
back,. waarvan de hui
dige productie van vier
honderd auto's per dag
maar nauwelijks genoeg
is om de vraag te kunnen
bijhouden. Daarbij
biedt de Combi een zee
van bagageruimte: 550
liter met de achterbank
rechtop en met de ach
terbank plat is er 1.500
liter beschikbaar.
Hoewel nog niet hele
maal zeker, maken de
enthousiaste reacties tij
dens de I.A.A.
Skoda kwam tijdens de
I.A.A. overigens nog met
een ander nieuwtje: de
Felicia Fun, een opval
lende en eigenwijze vrij-
etijdsuitvoering op basis
van de Felicia 1.6 Pic
kup met 75 paarde-
krachten onder de mo
torkap. Opvallend detail
van de Felicia Fun is de
uitklapbare cabineach
terwand met ingebouw
de tweede zitrij.
Door deze naar achteren
te klappen verandert de
auto van een handige
pickup met pakweg
twee vierkante meter
laadvloer in een veelzij
dige halfopen vierzitter
met onmiskenbaar zo
merse 'boulevardtrek
jes'.
De Felicia Fun gaat in
een kleine oplage in pro
ductie als antwoord op
de enthousiaste reacties
op een vergelijkbaar
studiemodel dat de fa
brikant enige tijd gele
den op de autoshow van
Genève toonde.
De Smart. Iedereen heeft de auto inmiddels wel op het
netvlies. Er is immers al zoveel over gezegd en ge
schreven. Bovendien had de auto de wegen al moeten
bevolken.
nog zijairbags en ABS.
Twee balken in de deuren
beschermen de inzitten
den bij een botsing van
op zij. De Sirion voldoet
al aan de veiligheidsnor
men die in 2001 gaan gel
den.
Bij een frontale botsing
knikt bijvoorbeeld het
chassis waardoor het mo
torblok onder het passa
gierscompartiment
schuift. Hierdoor wordt
beenletsel zoveel moge
lijk voorkomen.
De tweede Sirion in de
rij, de XTi, is slecht twee
mille duurder dan het ba-
Maar de verantwoordelij
ken van Swatch en Daim
ler-Benz waren niet tevre
den over de stabiliteit.
Uitstel, maar geen afstel.
Op de internationale auto
salons staat het koddige
mobieltje steevast in de
picture. Zo ook in Turijn
waar studiemodel Torino
ten tonele werd gevoerd.
Deze onderscheidt zich
door zijn bijzondere kleur
stelling en het gebruik van
speciale materialen.
Naast de smart pure- en
smart pulse-modellen,
presenteerde Micro Com
pact Car in Turijn tevens
de Limited/1, de speciaal
voor de introductie ver
vaardigde exclusieve, bij
zonder luxueus uitgeruste
versie van de Smart.
Deze komt in oktober in
een oplage van 7.500
exemplaren op de markt.
Met de Torino, een studie-
„Wij willen de koppositie pakken in het kleine segment", zei marketing
manager Evert-Jan Jurgens van Daihatsu Holland bij de introductie van
de Sirion, een goed ogend autootje met een vlotte aanvangsprijs van 19.995
gulden. Daihatsu is namelijk specialist in het maken van kleine auto's.
Met de Cuore scoorde het
merk zeer goed en doet
dat overigens nog steeds.
De Cuore vangt aan bij
een prijs van 15.495 gul
den. Vorig jaar werd de
Move geïntroduceerd en
nu dan de Sirion. Verder
heeft Daihatsu nog de
Charade, Valéra, Applau
se, Gran Move, Terios en
Rocky in het personen
wagenprogramma
De Sirion is anders dan
wat wij gewend zijn, met
name door de kunststof
met chroomaccenten. Zo
zijn de bumpers en de
zijstrips in chroom uitge
voerd.
Bij de lijst extra accessoi
res komen bovendien veel
chromen onderdelen
voor. De lichtmetalen
velgen kunnen ook in ch-
roomkleur worden gele
verd.
Het is zelfs mogelijk om
ze goudkleurig te bestel
len.
De Sirion is een vierdeurs
auto met grote achter
klep. In de spoiler (alleen
bij de ZTi en extra te be
stellen voor de overige
uitvoeringen) boven de
achterklep is het derde
remlicht opgenomen.
De auto lijkt aan de ach
terkant erg breed. Van
opzij gezien valt het der
de zijruitje op. Eigenlijk
zijn de meest opvallende
details nog steeds de ch
roomversieringen.
Daihatsu brengt de Si
rion in diverse uitvoerin
gen: STi,XTi,RTi en ZTi.
Allemaal hebben ze de
zelfde motor.
Het gaat hier om een 989
cm3 driecilinder twin-
cam-twaalfkleppenmotor
die 40,5 kW/55 pk levert.
Het koppel bedraagt 88,3
Nm bij 3.600 tpm. Aan de
motor is een vijfversnel-
lingsbak gekoppeld.
Er is ook een viertraps
automaat te verkrijgen.
Volgens Daihatsu heeft
de Sirion een extreem
laag brandstofverbruik:
21 kilometer op 1 liter
loodvrij is mogelijk.
Gelukkig hebben de Ja
panners hun best gedaan
om van het interieur een
vrolijk en functioneel ge
heel te maken.
Keurige bekleding siert
de stoelen en de binnen
kant van de deuren. Vier
personen beschikken
over genoeg ruimte. De
achterbankleuning kan
in 60/40 omgeklapt wor
den.
In normale stand kan er
267 liter bagage in en bij
een neergeklapte achter
bankleuning 890 liter.
Het dashboard zit ergo
nomisch in elkaar. Alle
meters zijn duidelijk en
goed afleesbaar.
Er is veel aandacht ge
schonken aan veiligheid.
Naast een stevige kooi
constructie zijn er twee
airbags en bezit de duur
dere ZTi-uitvoering ook
sismodel, maar heeft wel
veel meer te bieden.
Standaard heeft deze uit
voering twee airbags,
stuurbekrachtiging, elek
trisch bedienbare buiten
spiegels in de kleur van
de carrosserie, wis/was-
installatie op de achter
klep, gordelspanners, in
carrosserie gespoten
bumpers en een chroom-
kleurige sierlijst, geschei
den neerklapbare achter
bank, van binnenuit te
openen achterklep en
benzineklep, bekerhou
ders voorin, lichtwaar-
schuwingszoemer, getint
glas, interval op de ruite-
wissers voor, metaallak,
derde remlicht, wieldop
pen, speakers en een toe-
renteller.
De goedkopere STi
(19.995 gulden) mist
stuurbekrachtiging en de
wis/was-installatie op de
achterklep. Ook de elek
trisch bedienbare buiten
spiegels ontbreken. De
Sirion RTi, die voor
23.595 gulden wordt aan
geboden, heeft chroom-
kleurige zijstrips, elek
trisch bedienbare ramen
voor en achter, centrale
portiervergrendeling, 14
inch wielen met 165/65
banden, luxueuzere
stoelbekleding en een di
gitaal klokje.
Tot slot de Sirion ZTi, het
topmodel. Deze 27.995
gulden kostende uitvoe
ring bezit een vierkanaals
anti-blokkeer remsys-
teem, sideairbags, air
conditioning en lichtme
talen velgen alsmede een
achterklepspoiler met
derde remlicht en de
bumpersierlijsten en zij-
beschermstrips zijn in de
kleur grey metallic.
Vanaf heden staat de Si
rion in de showroom. Nog
even voor de volledig
heid: de leaseprijs be
draagt 519 gulden exclu
sief BTW (48 maan
den/20.000 km p.j.).
Daarnaast bestaat de mo
gelijkheid om gebruik te
maken van het Daihatsu
Golden Car Plan. Vanaf
348 gulden per maand
kunt u dan elke drie jaar
in een nieuwe Sirion
stappen.
FOTO: Veel chroomaccenten zijn tekenend voor de nieuwe Daihatsu Sirion.
model, laten de bouwers
zien dat de smart op de in
dividuele wensen van de
klant af te stemmen is. De
Torino heeft gematteerde
crèmekleurige bodypanels
en een glanzende, chroom-
kleurige Tridion veilig
heidscel en is voorzien van
lichtmetalen velgen.
Het interieur heeft dezelf
de kleurstelling, bevat
hoogwaardig leer en getin
te, semitransparante ac
cessoires en designelemen
ten, zoals ringen rondom
het instrumentenpaneel,
de analoge klok en de toe-
renteller.
De Limited/1 heeft witte
bodypanels, een Tridion-
veiligheidscel in antraciet
en lichtmetalen velgen.
Binnenin is een aantal on
derdelen met leer over
trokken zoals stoelen,
deurtassen, stuur en pook.
De kleur van de matten is
daarop afgestemd. Tot de
FOTO: De Smart zal straks in vele uitvoeringen de weg bevolken.
standaarduitrusting beho- tioning, een radiocassette- een analoog klokje. Op de het reeksnummer van de
ren onder andere aircondi- speler, een toerenteller en B-stijl en binnenin wordt Limited/1 aangegeven.