ALGEMENE BOVAG-AUTOBEPRIJVEN
dinette, foentoMMlifée e*t tofr&envice!
Nissan stemt Primera Estate
af op voorkeuren Europeaan
Bij ons bent U geen nummer
BETER
Robuust
Comfortabel
Perfect
Erg goed
Specifiek
Boogvorm
Optie
Veiligheid
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-551991
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.l. Sandersestr. 70
0118-461498
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Staten laan 244
0118-625663
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
OREEL
Bedrijventerrein
Molenweg 0118-561276
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
FAASSE-KALAND
Zuidstraat 27
0118-571382
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langendam 33
0118-561363
Wij hebben 'n mooi autobedrijf.
Niet te groot en niet te klein. Daar
door kennen we al onze klanten bij
naam. En vaak bij toenaam. Dat
praat wel zo makkelijk. En werkt
een stuk persoonlijker. Als u toe
bent aan een goed inruiladvies, of
als uw auto een stevige inspectie
of professioneel uitgevoerde repa
ratie nodig heeft, bel ons dan voor
een afspraak. Als u duidelijk uw
naam zegt, zullen we 'm nooit meer
vergeten.
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Braamweg 10a
0118-551265
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
II
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
'n Bovag autobedrijf
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 MEI 1998 MA/
PAGINA 313
Nieuwe Toyota LandCruiser 100
brengt luxe op hoog niveau
Ontbrak het de Toyota
LandCruiser Custom wa
gon al niet aan een forse
en krachtige uitstraling,
zijn opvolger de Land
Cruiser 100 doet er nog
een schepje bovenop. De
100 groeide maar liefst 70
millimeter in de lengte en
10 mm in de breedte. Re
sultaat: een terreinauto
van 4.890 mm lengte en
1.940 mm breedte. De
wielbasis bleef met 2.850
mm gelijk aan zijn voor
ganger, wel werd de
spoorbreedte iets ver
groot om de stabiliteit op
een hoger plan te bren
gen.
Ook beschikt de Land
Cruiser hierdoor over
meer binnenruimte die
bovendien nog luxer is in
gericht. Kortom: een luxe
auto op hoge poten.
Dat we deze impressie be
ginnen met het vermelden
van wat afmetingen,
komt omdat de Land
Cruiser 100 aanwezig is
op het moment dat je hem
ziet.
De forse terrein-Toyota
geeft door zijn afmetin
gen meteen een robuust
beeld. Zo'n auto waarmee
je de woestijn of het oer
woud durft te doorkrui
sen. Wij deden het met
bergweggetjes in het
Zuidspaanse Malaga.
„De LandCruiser is voor
een ons een soort van sub-
merk, niet in eerste in
stantie een Toyota, maar
een LandCruiser. Het is
een terreinauto met een
sterke eigen identiteit",
zegt Frank de Munck van
de Nederlandse impor
teur Louwman Parqui.
Vandaar dat de auto door
Toyota gekoesterd wordt
en in de meeste markten
als vlaggeschip wordt in
gezet.
In de Verenigde Staten
wordt de LandCruiser
100 ook onder de naam
Lexus op de markt ge
bracht. Dat zit er in Euro
pa niet in, maar of ie nu
Toyota of Lexus heet, qua
comfort maakt het niks
uit. Dat staat op hoog ni
veau (ook letterlijk).
Zo stoer als de auto er van
buiten uitziet, zo comfor
tabel en zachtaardig is
het interieur. De ruimte
lijke werking die van het
exterieur uitgaat, treffen
we achter de deuren ook
aan.
Dit wordt bewerkstelligd
door het enorme dash
board en de dito midden
console. Vijf passagiers
kunnen een zeer ruime
zitplek vinden in de
LandCruiser 100, eventu
eel uit te breiden tot ze
ven inzittenden door mid
del van een optionele
tweede bank.
De versies die naar Ne
derland komen, zitten dik
in de slappe was. Dit
houdt in veel accessoires
die perfect afgewerkt zijn
en die men op logische
plaatsen aantreft. De di
verse knoppen en hendels
voelen stevig aan en
dankzij het gebruik van
verschillende beige- en/of
grijstinten ziet het geheel
er zeker niet saai uit.
De benodigde klokken en
informatiepanelen zijn
altijd perfect afleesbaar
en de hendels goed be
reikbaar.
Toyota heeft hoge ver
wachtingen van de Land
Cruiser. Honderd per jaar
willen ze er in Nederland
van gaan verkopen en dat
is een ambitieuze doel
stelling.
Zeker gezien de prijzen,
die met bedragen vanaf
156.990 gulden, niet bin
nen ieders handbereik
liggen. Troefkaart is ech
ter de zeer luxueuze uit
rusting die standaard
meekomt. Dubbele air
bag, ABS, climate con
trol, cruise control, mist
lampen voor, startonder
breker, centrale deurver
grendeling met afstands
bediening, elektrische
raam en spiegelbediening,
limited slip differentieel
achter, lederen stuurwiel
en ga zo maar door.
En dan hebben we het
over de basis VX-uitvoe-
ring. Daarnaast bestaat
nog de Executive-versie.
Die wordt afgeroomd met
lederen bekleding, alumi
nium velgen, niveaurege
ling met air suspension en
elektrische verstelling
van stoel (inclusief geheu
gen) en stuurkolom. De
LandCruiser met V8-ben-
zinemotor is overigens al
leen als Executive auto
maat verkrijgbaar, met
een prijskaartje van
169.000 gulden onder de
ruim bemeten ruitewis-
sers.
Rijden doen de terreinwe
zens erg goed, ook zoals
verwacht op het normale
asfalt. Zeker de instelbare
vering van de Executive
(Sport en Comfort) maakt
de LandCruiser tot een
zowel in het terrein als op
hoge snelheid op de snel
weg prettig te rijden auto.
De stilte is ook opvallend
aan boord, met name de
diesel (150 kW/204 pk) is
voor een diesel erg stille
tjes. En erg snel. Wel gaat
onze voorkeur bij deze
auto uit naar de handge-
schakelde versie, omdat
de automaat wat te traag
lijkt voor de dieselaar.
De V8 (173 kW/235 pk)
zouden we echter niet an
ders willen dan met auto
maat, vandaar dat een
handgeschakelde versie
ook niet verkrijgbaar is.
In het terrein is de bo
demvrijheid met een druk
op de knop te variëren. De
lage positie is overigens
handig bij het uitstappen.
De eerste impressie is dat
de LandCruiser 100 in
derdaad zowel op asfalt
als in het ruige terrein
zijn mannetje staat en
constant comfort op de
eerste plaats zet. De prijs
is er ook wel naar, maar je
krijgt er heel wat voor te
rug.
Het neusje van de nieuwe Primera staat al geruime tijd
op ons netvlies als sportief. Het is nu de achterkant van
dat model dat de aandacht vraagt. We hebben het hier
over de nieuwe Primera Estate, stationwagon, waar
mee Nissan opnieuw het D-segment instapt.
De Primera Estate is
ontwikkeld in Europa
voor de Europese markt
daarmee inspelend op
de specifieke doelgroep
in ons continent.
Het onderscheidend
vermogen zit overigens
niet opgesloten in de
bolle achterruit en de
holle vorm van het on
derste gedeelte van de
achterklep. De veelzij
digheid van het model
vindt de Estate-rijder
terug in de vele ge
bruiksmogelijkheden
zowel in privé als zake
lijke sfeer.
Japanse autobouwers
richten zich voortaan op
specifieke markten.
Toyota deed het met de
nieuwe Corolla, Nissan
doet het ook met de Pri
mera Estate. Design en
afmetingen zijn vaak
aan werelddeel gebon
den.
Bovendien verschillen
ook de veiligheidseisen
in een aantal gevallen,
denk maar aan de nor
men die Amerika stelt.
De Fransman Stéphane
Schwarz kreeg bij Nis
san Design Europe in
München alle gelegen
heid om een spraakma
kende stationwagen te
ontwikkelen op basis
van de nieuwe Primera.
Dat alles in nauw over
leg met het technische
team bij NETC in Cran-
field in GrootBrittan-
nië.
Het resultaat is een
functionele, elegante en
prestigieuze auto, die de
dynamische prestaties
van een sportsedan
biedt. „Eerst hebben we
gekeken naar functio
naliteit, later hebben we
daar sportiviteit een
toegevoegd", kijkt Sch
warz terug op het ont
wikkelingsproces.
„De boogvorm in de
daklijn is daarvan een
goed voorbeeld. Het
passagiersgedeelte en
de bagageruimte wor
den zo mooi één ge
heel." De achterlichten
zijn speciaal voor de
Estate ontworpen en
zijn opvallend gelijnd.
Technisch komt de
i De Primera Estate is een aantrekkelijke partner voor privé en zakelijk gebruik
Estate overeen met de
sedan en de hatchback.
De laatste twee hebben
reeds een reputatie op
gebouwd, onder meer
door hun multilink
voorwielophanging en
achteras. Wel is de ve
ring en demping gewij
zigd om het hoofd te
bieden aan het laadver
mogen.
De zestienkleps 1.6 en
2.0 liter benzinemoto
ren en de 2.0 liter turbo
diesel zorgen mede voor
de populariteit die de
Primera geniet. Het is
dan ook niet verwon
derlijk dat Nissan die
succesvolle basisele
menten ook in de Estate
doorvoert.
De bagageruimte vraagt
bij een Estate natuurlijk
alle aandacht. Die is
goed toegankelijk, is
vlak en biedt volop
praktische gebruiksmo
gelijkheden. De in twee
ongelijke delen neer-
klapbare achterbank is
standaard in de Estate.
Is bij de SE-topuitvoe-
ring het bagagenet stan
daard, in de overige uit
voeringen is het net als
optie te bestellen. Onder
de laadvloer zit nog een
bagageruimte voor
waardevolle zaken.
Handig is ook dat de in
terieurverlichting auto
matisch dooft als de
klep wat langer blijft
open staan.
Een veiligheidje tegen
het leeglopen van de ac
cu bij recreatief ge
bruik. In het achter
compartiment kan een
koelbox of lamp worden
ingeplugged. Praktisch
detail is de omkeerbaar
heid van laadvloer, aan
de ene kant mooi afge
werkte vloerbedekking
en aan de andere kant
gemakkelijk te reinigen
oppervlak.
De nieuwe Estate is 86
mm langer dan de sedan
maar heeft dezelfde
breedte, hoogte en wiel
basis dan zijn broer. Het
motorengamma van de
Estate omvat zestien
kleps benzinemotoren.
Uiteraard is de Estate
ook leverbaar met de
CD20T turbodiesel die
samen met de sedan
werd gelanceerd. De
handgeschakelde vijf
versnellingsbak is stan
daard. Op de 2.0 benzi
nemodellen is een elek
tronisch geregelde vier-
traps automatische
transmissie als optie le
verbaar. Zuinigheid is
troef bij de motoren.
Ook het aspect veilig
heid werd bij de ont
wikkeling niet overge
slagen. Van remmen tot
botskrachtabsorberen-
de carrosseriedelen
werden uitgebreid ge
test en krachtig genoeg
bevonden voor deze
Estate. Die is verkrijg
baar als SE, SLX en
GX. Later in het jaar le
vert Nissan ook een
Estate als SRi en Si. Al
le drie de motoren zijn
leverbaar in de combi
natie met de SLX- en de
GX-uitvoeringen.
Nissan Motor Neder
land bracht samen met
alle ins en outs over de
auto ook de prijzen naar
voren. Als instapper
staat de Primera Estate
1.6 GX in de showroom
voor 41.495 gulden, de
SLX-uitvoering op ba
sis van een 1.6 motor is
2.400 gulden duurder
De goedkoopste twee li
ter kost 44.495 gulden
en de turbodiesel staat
vanaf 46.495 in de prijs
lijst. De duurste Estate-
versie is de automaat
2.0 SE: voor 55.995 gul
den.
i