ALGEMENE BOVAG-AUTOBEPRIJVEN dinette, foentoMMlifée e*t tofr&envice! Nissan stemt Primera Estate af op voorkeuren Europeaan Bij ons bent U geen nummer BETER Robuust Comfortabel Perfect Erg goed Specifiek Boogvorm Optie Veiligheid KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-551991 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.l. Sandersestr. 70 0118-461498 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Staten laan 244 0118-625663 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF OREEL Bedrijventerrein Molenweg 0118-561276 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE-KALAND Zuidstraat 27 0118-571382 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langendam 33 0118-561363 Wij hebben 'n mooi autobedrijf. Niet te groot en niet te klein. Daar door kennen we al onze klanten bij naam. En vaak bij toenaam. Dat praat wel zo makkelijk. En werkt een stuk persoonlijker. Als u toe bent aan een goed inruiladvies, of als uw auto een stevige inspectie of professioneel uitgevoerde repa ratie nodig heeft, bel ons dan voor een afspraak. Als u duidelijk uw naam zegt, zullen we 'm nooit meer vergeten. VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Braamweg 10a 0118-551265 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 II VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 'n Bovag autobedrijf SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 MEI 1998 MA/ PAGINA 313 Nieuwe Toyota LandCruiser 100 brengt luxe op hoog niveau Ontbrak het de Toyota LandCruiser Custom wa gon al niet aan een forse en krachtige uitstraling, zijn opvolger de Land Cruiser 100 doet er nog een schepje bovenop. De 100 groeide maar liefst 70 millimeter in de lengte en 10 mm in de breedte. Re sultaat: een terreinauto van 4.890 mm lengte en 1.940 mm breedte. De wielbasis bleef met 2.850 mm gelijk aan zijn voor ganger, wel werd de spoorbreedte iets ver groot om de stabiliteit op een hoger plan te bren gen. Ook beschikt de Land Cruiser hierdoor over meer binnenruimte die bovendien nog luxer is in gericht. Kortom: een luxe auto op hoge poten. Dat we deze impressie be ginnen met het vermelden van wat afmetingen, komt omdat de Land Cruiser 100 aanwezig is op het moment dat je hem ziet. De forse terrein-Toyota geeft door zijn afmetin gen meteen een robuust beeld. Zo'n auto waarmee je de woestijn of het oer woud durft te doorkrui sen. Wij deden het met bergweggetjes in het Zuidspaanse Malaga. „De LandCruiser is voor een ons een soort van sub- merk, niet in eerste in stantie een Toyota, maar een LandCruiser. Het is een terreinauto met een sterke eigen identiteit", zegt Frank de Munck van de Nederlandse impor teur Louwman Parqui. Vandaar dat de auto door Toyota gekoesterd wordt en in de meeste markten als vlaggeschip wordt in gezet. In de Verenigde Staten wordt de LandCruiser 100 ook onder de naam Lexus op de markt ge bracht. Dat zit er in Euro pa niet in, maar of ie nu Toyota of Lexus heet, qua comfort maakt het niks uit. Dat staat op hoog ni veau (ook letterlijk). Zo stoer als de auto er van buiten uitziet, zo comfor tabel en zachtaardig is het interieur. De ruimte lijke werking die van het exterieur uitgaat, treffen we achter de deuren ook aan. Dit wordt bewerkstelligd door het enorme dash board en de dito midden console. Vijf passagiers kunnen een zeer ruime zitplek vinden in de LandCruiser 100, eventu eel uit te breiden tot ze ven inzittenden door mid del van een optionele tweede bank. De versies die naar Ne derland komen, zitten dik in de slappe was. Dit houdt in veel accessoires die perfect afgewerkt zijn en die men op logische plaatsen aantreft. De di verse knoppen en hendels voelen stevig aan en dankzij het gebruik van verschillende beige- en/of grijstinten ziet het geheel er zeker niet saai uit. De benodigde klokken en informatiepanelen zijn altijd perfect afleesbaar en de hendels goed be reikbaar. Toyota heeft hoge ver wachtingen van de Land Cruiser. Honderd per jaar willen ze er in Nederland van gaan verkopen en dat is een ambitieuze doel stelling. Zeker gezien de prijzen, die met bedragen vanaf 156.990 gulden, niet bin nen ieders handbereik liggen. Troefkaart is ech ter de zeer luxueuze uit rusting die standaard meekomt. Dubbele air bag, ABS, climate con trol, cruise control, mist lampen voor, startonder breker, centrale deurver grendeling met afstands bediening, elektrische raam en spiegelbediening, limited slip differentieel achter, lederen stuurwiel en ga zo maar door. En dan hebben we het over de basis VX-uitvoe- ring. Daarnaast bestaat nog de Executive-versie. Die wordt afgeroomd met lederen bekleding, alumi nium velgen, niveaurege ling met air suspension en elektrische verstelling van stoel (inclusief geheu gen) en stuurkolom. De LandCruiser met V8-ben- zinemotor is overigens al leen als Executive auto maat verkrijgbaar, met een prijskaartje van 169.000 gulden onder de ruim bemeten ruitewis- sers. Rijden doen de terreinwe zens erg goed, ook zoals verwacht op het normale asfalt. Zeker de instelbare vering van de Executive (Sport en Comfort) maakt de LandCruiser tot een zowel in het terrein als op hoge snelheid op de snel weg prettig te rijden auto. De stilte is ook opvallend aan boord, met name de diesel (150 kW/204 pk) is voor een diesel erg stille tjes. En erg snel. Wel gaat onze voorkeur bij deze auto uit naar de handge- schakelde versie, omdat de automaat wat te traag lijkt voor de dieselaar. De V8 (173 kW/235 pk) zouden we echter niet an ders willen dan met auto maat, vandaar dat een handgeschakelde versie ook niet verkrijgbaar is. In het terrein is de bo demvrijheid met een druk op de knop te variëren. De lage positie is overigens handig bij het uitstappen. De eerste impressie is dat de LandCruiser 100 in derdaad zowel op asfalt als in het ruige terrein zijn mannetje staat en constant comfort op de eerste plaats zet. De prijs is er ook wel naar, maar je krijgt er heel wat voor te rug. Het neusje van de nieuwe Primera staat al geruime tijd op ons netvlies als sportief. Het is nu de achterkant van dat model dat de aandacht vraagt. We hebben het hier over de nieuwe Primera Estate, stationwagon, waar mee Nissan opnieuw het D-segment instapt. De Primera Estate is ontwikkeld in Europa voor de Europese markt daarmee inspelend op de specifieke doelgroep in ons continent. Het onderscheidend vermogen zit overigens niet opgesloten in de bolle achterruit en de holle vorm van het on derste gedeelte van de achterklep. De veelzij digheid van het model vindt de Estate-rijder terug in de vele ge bruiksmogelijkheden zowel in privé als zake lijke sfeer. Japanse autobouwers richten zich voortaan op specifieke markten. Toyota deed het met de nieuwe Corolla, Nissan doet het ook met de Pri mera Estate. Design en afmetingen zijn vaak aan werelddeel gebon den. Bovendien verschillen ook de veiligheidseisen in een aantal gevallen, denk maar aan de nor men die Amerika stelt. De Fransman Stéphane Schwarz kreeg bij Nis san Design Europe in München alle gelegen heid om een spraakma kende stationwagen te ontwikkelen op basis van de nieuwe Primera. Dat alles in nauw over leg met het technische team bij NETC in Cran- field in GrootBrittan- nië. Het resultaat is een functionele, elegante en prestigieuze auto, die de dynamische prestaties van een sportsedan biedt. „Eerst hebben we gekeken naar functio naliteit, later hebben we daar sportiviteit een toegevoegd", kijkt Sch warz terug op het ont wikkelingsproces. „De boogvorm in de daklijn is daarvan een goed voorbeeld. Het passagiersgedeelte en de bagageruimte wor den zo mooi één ge heel." De achterlichten zijn speciaal voor de Estate ontworpen en zijn opvallend gelijnd. Technisch komt de i De Primera Estate is een aantrekkelijke partner voor privé en zakelijk gebruik Estate overeen met de sedan en de hatchback. De laatste twee hebben reeds een reputatie op gebouwd, onder meer door hun multilink voorwielophanging en achteras. Wel is de ve ring en demping gewij zigd om het hoofd te bieden aan het laadver mogen. De zestienkleps 1.6 en 2.0 liter benzinemoto ren en de 2.0 liter turbo diesel zorgen mede voor de populariteit die de Primera geniet. Het is dan ook niet verwon derlijk dat Nissan die succesvolle basisele menten ook in de Estate doorvoert. De bagageruimte vraagt bij een Estate natuurlijk alle aandacht. Die is goed toegankelijk, is vlak en biedt volop praktische gebruiksmo gelijkheden. De in twee ongelijke delen neer- klapbare achterbank is standaard in de Estate. Is bij de SE-topuitvoe- ring het bagagenet stan daard, in de overige uit voeringen is het net als optie te bestellen. Onder de laadvloer zit nog een bagageruimte voor waardevolle zaken. Handig is ook dat de in terieurverlichting auto matisch dooft als de klep wat langer blijft open staan. Een veiligheidje tegen het leeglopen van de ac cu bij recreatief ge bruik. In het achter compartiment kan een koelbox of lamp worden ingeplugged. Praktisch detail is de omkeerbaar heid van laadvloer, aan de ene kant mooi afge werkte vloerbedekking en aan de andere kant gemakkelijk te reinigen oppervlak. De nieuwe Estate is 86 mm langer dan de sedan maar heeft dezelfde breedte, hoogte en wiel basis dan zijn broer. Het motorengamma van de Estate omvat zestien kleps benzinemotoren. Uiteraard is de Estate ook leverbaar met de CD20T turbodiesel die samen met de sedan werd gelanceerd. De handgeschakelde vijf versnellingsbak is stan daard. Op de 2.0 benzi nemodellen is een elek tronisch geregelde vier- traps automatische transmissie als optie le verbaar. Zuinigheid is troef bij de motoren. Ook het aspect veilig heid werd bij de ont wikkeling niet overge slagen. Van remmen tot botskrachtabsorberen- de carrosseriedelen werden uitgebreid ge test en krachtig genoeg bevonden voor deze Estate. Die is verkrijg baar als SE, SLX en GX. Later in het jaar le vert Nissan ook een Estate als SRi en Si. Al le drie de motoren zijn leverbaar in de combi natie met de SLX- en de GX-uitvoeringen. Nissan Motor Neder land bracht samen met alle ins en outs over de auto ook de prijzen naar voren. Als instapper staat de Primera Estate 1.6 GX in de showroom voor 41.495 gulden, de SLX-uitvoering op ba sis van een 1.6 motor is 2.400 gulden duurder De goedkoopste twee li ter kost 44.495 gulden en de turbodiesel staat vanaf 46.495 in de prijs lijst. De duurste Estate- versie is de automaat 2.0 SE: voor 55.995 gul den. i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1998 | | pagina 13