SCHELDEBODE i HIJ KOOS VOOR HET CRILLICE THEATERVAK EN HEEFT Muziek van den Ende Niet gemakkelijk Auditie indruk Hechte band Geluk 0118-652700 Prestaties Sfeertje Mogelijkheid I ET W E T EN WAARD 'Ik wilde zelf op de OOST-SOUBURG - Dat een leven binnen enkele jaren soms totaal verandert kan de 35-jarige Rob van der Meule uit Oost-Souburg beamen. Hij koos voor het grillige theatervak en heeft vanaf de eerste dag de wind in de zeilen. Veel voorspoed en wei nig tegenslag. Toch blijft hij nuchter onder het succes... door Marcel van der Voort Rob van der Meule in diverse creaties, en als zichzelf Wanneer Rob de tijd neemt om uitgebreid over zijn vak te pra ten is hij net terug uit Duitsland. Daar stond hij veertien maan den in het theater van Frankfurt met zijn collega's te schitteren in de musical Sunset Boulevard. Voor het eerst heeft hij weer een beetje rust. De feestdagen wer den samen doorgebracht met zijn vriend Jan en de familie. Want dat is Rob van der Meule. Succes in de showbisz of niet. Hij blijft altijd weer terug ko men naar Souburg waar hij is opgegroeid. Dat hij een leven zou gaan lei den in de wereld van glitter en glamour zat er lang geleden al in. Vandaar dat hij een zangopleiding aan het conserva torium volgde. Door zijn ouders werd hij nooit tegengehouden. „Ik wilde graag iets in de mu ziek gaan doen. Daar hebben mijn vader en moeder mij altijd bij geholpen. Ze zeiden niet: muziek, dat is géén vak! Maar toen ik studeerde waren er wel veel mede-studenten die eerst een ander vak van hun ouders moesten leren." „Maar bij mij stond alles snel vast. Toen ik nog op het conser vatorium zat, was ik hier in Zee land al volop aan het dirigeren, les aan het geven en ik verzorg de workshops. Ik wilde meer, zelf op de planken. Daar heb ik toen veel over nagedacht. Ik kon een praktijk met leerlingen gaan opbouwen, maar dan zou mijn eigen carriere wellicht niet van de grond komen." „Daarom wilde ik eerst probe ren om een rol bij een musical of opera te krijgen. Om die reden deed ik auditie bij de Phantom of the opera in Scheveningen. Tot mijn grote verbazing werd ik direct bij deze Joop van den Ende productie aangenomen. Op die auditie kwamen twaalf honderd mensen en dertig wer den er uiteindelijk aangenomen. Ik heb toen blijkbaar iets goeds van mezelf laten zien", reali- veert Rob nu. Op het moment dat de Soubur ger bij Van den Ende op de stoep stond had hij tien jaar Barbers- hopkoren gedirigeerd. Hij had dus enige ervaring in het vak. Maar hij realiseerde zich ook dat er duizenden mensen rond lopen die hetzelfde wilden als hem. „Na de eerste auditie moest ik nog een paar keer terug komen. Er gingen drie maanden over heen voordat alles echt rond was. Ik wist dat het iets zou worden met de Phantom, dus daar had ik toen mijn zinnen op gezet. Ik kreeg wel door dat ik mij in een luxe positie bevond." „Tachtig procent van de colle ga's uit het vak werken bij een bank of bij de spoorwegen. Het is niet gemakkelijk om in de theaterwereld of in de muziek je brood te verdienen. Op donder dag deed ik eindexamen voor het conservatorium, vrijdag was er natuurlijk groot feest, op maandag had ik een beetje rust en dinsdag's stond ik op de planken voor de Phantom. Toen begonnen voor mij de repetities. Sindsdien heb ik altijd geluk ge had. Zat geen dag zonder job." Dat Rob's geluk niet voor ieder een geldt is duidelijk. „Vooral de musicalwereld is niet gemak kelijk. Een heleboel mensen denken dat als je er eenmaal in zit, je van het ene in het andere rolt. Zo is het niet. Inmiddels heb ik in een korte tijd een goe de staat van dienst opgebouwd. Daar ben ik trots op. Je moet ta lent hebben, maar geluk speelt eveneens een grote rol. Iemand moet bij een bepaalde rol pas sen." „Vooral bij die grote theaterpro ducties staat van te voren hele maal vast wat voor type ze voor een bepaalde rol zoeken. Daar van wordt niet afgeweken. Ik werkte ruim een jaar in de Phantom of the opera. Daarna kwam ik bij 'The Sound of Mu sic' van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Daar speelde ik een slechterik. Het was welis waar geen grote rol, maar ik leerde daar wel acteren. In die productie heb ik geen noot ge zongen, terwijl zingen eigenlijk mijn vak is. Bij the Sound of music kreeg ik bovendien de kans om veel naar het werk van mijn collega's te kijken. Daar heb ik enorm veel van geleerd. Ik begon het werken in een mu sical steeds leuker te vinden. Al les zit er in: dansen, zingen en acteren. Wat mij ook goed heeft gedaan is het feit dat 'The Sound of music' een reizende productie was. Daar leer je veel van. Iedere zaal is anders. Je moet jezelf steeds aanpassen. Flexibel zijn", vertelt Rob van der Meule. Door zijn aandeel bij het Ko ninklijk Ballet van Vlaanderen kreeg de creatieve Souburger de smaak echt te pakken. Hij ging op auditie voor de musical Cats die in Antwerpen zou gaan draaien en werd aangenomen. „In Cats speelde ik een hoof drol. Mijn eerste grote rol. Daar kon ik dansen tot ik een ons woog, veel acteren en zin gen. Alles zat er in. Daar heb ik wederom heel veel geleerd en het was zonder meer de leukste productie." „Het was een zware tijd en moest er voor waken dat mijn conditie subliem bleef, maar de sfeer binnen de groep was fan tastisch. In het totaal hebben we Cats acht maanden in Antwer pen gespeeld. Voor België was dat aanvankelijk een grote gok. Het had geen echte musical traditie." Toen het doek voor Cats uitein delijk viel ging Rob naar 'Sunset Boulevard' in Duitsland. Voor de rol die hij daar speelde werd Van de Meule via via getipt. „Zijn naam was immers niet langer onbekend en de presta ties in de andere musicals had den indruk gemaakt. Rob: „Ik merkte in Duitsland dat ze daar anders werken dan bij ons. Er heerst veel meer dicipline. Acht uur beginnen is daar ook echt acht uur beginnen en niet zoals bij ons om kwart over acht. Ook als er iets niet in orde was aan de kostuums werd daar ter plek ke iets aangedaan. Het was een pittige periode. We speelden de show acht keer per week. Op za terdag en zondag stonden we twee keer op de planken." „De musical is in Duitsland een grote rage. Nog meer dan bij ons in Nederland. Iedere stad heeft daar zijn eigen grote vaste pro ductie. Terwijl er in de staat- theaters ook allerlei musicals worden uitgevoerd. Ruim een jaar was ik van huis. Dat was een zware opgave. Weg van mijn vriend en familie, 's Maandags was mijn vrije dag. Daarom kroop ik iedere zondagavond laat na de laatste voorstelling achter het stuur van mijn auto en reed ik naar Souburg. Dat heb ik iedere week gedaan. Echt uitrusten doe je natuurlijk niet, maar ik wilde gewoon even thuis zijn. Op dinsdagochtend ging ik weer richting het theater in Frankfurt." Omdat Rob zo'n lange tijd van huis was kreeg hij met sommige van zijn collega's een hechte band. „Het verve lende is dat je aan het einde van een produc tie af scheid van je mede spelers moet ne men. Je eet met elkaar, je speelt met elkaar, staat na de voorstelling samen onder de douche, lacht met elkaar en je maakt samen ruzie." „Daardoor onstaat met sommige collega's een hechte band. aan iedere productie hou je zo'n twee contacten over. De meeste mensen zie je nooit meer. Je gaat weer verder met iets anders en dat geldt ook voor de anderen. Het leuke van Sunset Boulevard was trouwens dat de spelers van alle plekken van de wereld kwa men. Dat was een bonte mengel moes. Ik geloof dat ik zo'n beet je alle internationale feestdagen heb meegevierd en natuurlijk heb ik getrakteerd op stroopwa fels, Limburgse vlaai en mosse len. En Koninginnedag hebben we in Duitsland uitbundig ge vierd!", lacht Rob. Hoewel Rob tot nu toe alle geluk van de wereld heeft gehad, koos hij niet het eenvoudigste beroep. „Zeker niet. Dat weet ik heel goed. Als ik zie dat ik pas drie jaar bezig ben en in vier grote producties heb gezeten mag ik absoluut niet mopperen. Daar om steekt het mij wel eens als men denkt dat het alle maal zo eenvou dig gaat. Verschijnt in een oplage van 49.511 exemplaren elke woensdag huis-aan-huis in de gemeenten Ar- nemuiden. Domburg, Mariekerke, Middelburg, Valkenisse, Veere, Vlissingen, Westkapelle Kantoor 1 Vrijlandstraat 33d, Postbus 70114330 GA Middelburg telefoon: 0118-652700 telefax: 0118-652701 Inleveradressen 'Boekhandel Van de Hoeven, Spuistraat 94, Vlissingen 'Bruna Loek, Lange Delft 39, Middelburg Bladmanager Kees Maas, tel.(privé): 0165-504691 Advertentieverkoop Tijdens kantooruren tel: 0118-652700 Sonja Broeders (vertegenwoordiger) tel.(privé): 0118-479084 Peter Boelee (vertegenwoordiger) tel.(privé): 0164-246733 Marcel Schreur (vertegenwoordiger) tel. (privé): 0118-473051 Mini's (rubrieksadvertenties), tel: 0118-652700 Afsluitlijd advertenties: maandag 12.00 uur Redactie Tijdens kantooruren tel.: 0118-652713 fax: 0118-652701 Ben Donkers, tel.(privé): 0165-552493 Afsluittijd redactie: maandag 12.00 uur Correspondenten Tannie van Eek, tel. 0118-460594 Ad Roos, tel. 0118-602860 06-53265518 Marcel van der Voort, tel. 0118-430086 Piet Davidse, tel.(privé): 0118-623594 Harry de Lange, tel.(privé): 0118-625195/06-54335459 Fotograaf Bezorging Voor klachten over bezorging tijdens kantooruren bellen: De Scheldebode is een uitgave van Zuidwest - Weekbladen CofWc 1996 Uitgeversmaatschappij Zuidwest - Nederland B.V. De theaterwereld is één grote competitie. Voor iedere nieuwe productie sta je minstens met vijfhonderd mensen in de rij. Je bent altijd op zoek naar die kans. Dat geeft heel veel stress en dat mag je op de planken na tuurlijk nooit uitstralen." „Bovendien krijg je die ene leu ke rol nooit op een presenteer blaadje aangeboden. Ook de grote sterren moeten zelf overal achteraan. Om te slagen moet je ambitieus zijn, veel zelfkritiek hebben, maar ook tegen kritiek kunnen. En genoeg talent bezit ten Dat is het allerbelangrijkste. Anders red je het nooit. Je mag ook nooit genoegen met bijvoor beeld negenennegentig procent nemen. Het moet altijd honderd procent zijn. Tijdens de auditie en op het toneel. Stress is voor mij inspirerend." „Ik moet minstens één keer per week staan te schudden in mijn tuig, anders gaat het niet goed met me. Pas dan kom ik tot optimale presta ties. Dat heeft voor mij al les te maken met energie. Dat moet ik voelen van mijn grote teen tot aan mijn kruin. Ik vind trou wens dat ik dat ook aan het publiek verplicht ben. Soms telt het publiek twee honderd piek voor kaartjes neer." Tot nu toe moest Rob van der Meule veel inleveren voor zijn carrière. „Mijn so ciale leven ligt sinds een paar jaar op z'n gat. Ik werk als een ander thuis zit. Tij dens een speelperiode is er weinig tijd om vrienden te be zoeken. Wel heb ik dan enorme telefoonrekeningen en ik schrijf vaak brieven." „Mijn vriend en familie komen altijd naar een nieuwe productie kijken. Het rare is dat ik flink gespannen ben, terwijl dit juist de mensen zijn die mij elke fout zouden vergeven en helemaal niet zo kritisch op me zijn." Inmiddels is Rob gepokt en ge mazeld door het theaterleventje. „Ik kan echt genieten van mijn werk. Het rare is misschien dat ik dat vooral doe buiten de voor stellingen om. Dus niet op het moment dat ik in spotlights sta. Het lekkerst voel ik mezelf tij dens de repetitie in het werk- licht. Zo vind ik het heerlijk om op het toneel te gaan liggen, ter wijl ik de verrichtingen van mijn collega's volg." „Het sfeertje achter de scher men vind ik het mooiste wat er is, de geur van de schmink én de kleedkamer. Dat mis ik ook het meest als ik een tijdje niet op hoef te treden. „Wat voor mij romatiek is, is voor het publiek een kater. De toeschouwer ziet een sprookje vol pracht en praal. Die willen je niet in een badjas backstage zien, net afgeschminkt. Op het ogenblik geniet Rob zijn vakantie. In maart beg* nm de repetities voor alweer c theaterproductie. Het houdt nii op. Hij vergaarde een rol in h< Belgische La Misérable. „Ik heb zin in deze rol. Maar speelt nog iets mee. De produc tie staat in Antwerpen, lekk< dicht bij huis. Daar ben ik an toe. De show op zich is wederom een hoogtepunt voor me. Voor een zanger is het een must om. hieraan mee te doen. Ik kari een jaar Duitsland lekker in gen taal zingen." De Zeeuw weet dat ook eon. voor hem het doek valt. „Deze vorm van entertainnv kost veel energie, iedereen is een dag te oud om te dansen, om aan alle eisen te voldoen. „Toen ik hieraan begon 'wisl het. Ik had de mogelijkheid oi een praktijk te starten, om mei sen iets op muzikaal gebii .i leren. Ik koos voor de show aks wil ik mijn oude plain, gaan uitvoeren. In Zeel; want weggaan wil ik 1 nooit." „Op mijn vakgebied is hier per iets. Een groot gat in markt, dat wil ik opvullen. 1 kan lesgeven en dirigeren. O; die manier wil ik allerlei din; op gaan zetten. Ik denk aan c. kamer- en kinderkoor." Zelf wil hij in de theaters acl n blijven. „Met een close-harmony kt dat lijkt me het einde. De dr i beperken tot honderd vijl voorstellingen per jaar. Dus r langer zeven of acht voorstel 111 gen per week, anders heb ik voor andere zaken geen tijd." Tabel week 50 van: 08-12-1997 t/m 14-12-1997 BIJ een gecorlgeerd Jaarverbruik brulk voor 1996 m'gas: de afgelopen 04/11 v. week van: Hoort een En een tol streefver- streefve brulk vanaf 800 19 127 1000 24 158 1200 29 192 1400 33 222 1600 38 253 1800 43 284 2000 48 318 2200 52 349 2400 57 380 2600 62 412 2800 67 445 3000 71 475 3300 78 522 3600 86 572 3900 93 619 4200 100 666 4500 107 713 5000 119 792 6000 143 950 Het werkelijk streefverbruik wordt bepa J aan de hand van de gemiddelde etmaaltemperatuur en enkele andere gegevens HUISARTSEN: VLISSINGEN: 1 januari: W. Osterman, De Kempenaarstraat 2, telefoon 479791. Spreekuur (zonder afspraak) van 12.30 tot 13.00 uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Huisbezoek aanvragen voor 10.00 MIDDELBURG: geen opgave ontvangen. Spreekuren 12.30 - 13.00 uur en 17.30 - 18.00 uur. Centraal doorschakelnummer: 639933. OOST-SOUBURG, MIDDELBURG-ZUID, ARNEMUIDEN. NIEUW&ST.JOOSLAND 1 januari: R. Groot, Prins Bemhard- straat 2, Arnemuiden, telefoon 601308: 3 januari: N. Kapteijn. Lekstraat 6, Oost-Souburg, telefoon 461630. 4 januari: J. Visser, Wachttoren 19, Middelburg, telefoon 627664. Visites aanvragen vóór 10.00 uur. Spreekuur voor dringende ge vallen: 12.30 - 13.00 uur en 17.30 - 18.00 uur. VEERE. GAP1NGE, SEROOSKERKE, OOSTKAPELLE EN VROUWENPOLDER: 1 januari: G. Rullens, telefoon 581276. KOUDEKERKE, WESTKAPELLE, DOMBURG, AAGTEKER- KE. MELIS KERKE, BIGGEKERKE. EN ZOUTELANDE: 2, 3 en 4 januari: P. Noorlander. Middelburgsestraat 94, Koutekerke, te lefoon 551231. Vrijdag 18.00 tot zondag 23.00 uur: A. van der Ma le, Duinweg 59, Zputelande telefoon 561282. MIDDEN-WALCHEREN - 1 en 3 januari: A. Sutterheim, Sivet- straat 40, Meliskerke, telefoon 561760. TANDARTSEN Geen opgave ontvangen. Patiënten-tandartsenpraktijk (alleen ei gen patiënten) P. van Malland. Tobagolaan 6, Vlissingen. Zater dag en zondag voor spoedgevallen bellen 478290. APOTHEEK: MIDDELBURG: Tot wijdag 2 januari Van de Boogert. Vrijland straat 79: van 2 tot 9 januari Stromenwijk 't Zand, Maasstraat VLISSINGEN: Tot 2 januari Apotheek Pauwenberg, Dreessti 2a, telefoon 470717. VERLOSKUNDIGEN VLISSINGEN: Van 31 december tot 3 januari: H. Klompe; 4 januari: H. Hamt- l. DIERENARTSEN: 1 januari A. Diender, Dr. Stavermanstraat 57, Vlissingen, tele foon 410910. Spreekuren zonder afspraak: zaterdag en zondag van 11.00 tot 12.00 uur en van 17.00 tot 18.00 uur. VOGELOPVANG Mn>DEN-ZEELAND: telefoon 628288 POLITIE NOODHULP: telefoon 112 als elke seconde telt Overige assistentie aanvragen via telefoon 633333. Voor alle an dere aangelegenheden zijn de bureaus in Middelburg en Vlissin gen 24 uur per dag open.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1997 | | pagina 5