SCHELDEBODE
i
HIJ KOOS VOOR HET CRILLICE THEATERVAK EN HEEFT
Muziek
van den Ende
Niet gemakkelijk
Auditie
indruk
Hechte band
Geluk
0118-652700
Prestaties
Sfeertje
Mogelijkheid
I
ET W
E T
EN WAARD
'Ik wilde zelf op de
OOST-SOUBURG - Dat een leven binnen enkele jaren soms totaal verandert kan de
35-jarige Rob van der Meule uit Oost-Souburg beamen. Hij koos voor het grillige
theatervak en heeft vanaf de eerste dag de wind in de zeilen. Veel voorspoed en wei
nig tegenslag. Toch blijft hij nuchter onder het succes...
door Marcel van der Voort
Rob van der Meule in diverse creaties, en als zichzelf
Wanneer Rob de tijd neemt om
uitgebreid over zijn vak te pra
ten is hij net terug uit Duitsland.
Daar stond hij veertien maan
den in het theater van Frankfurt
met zijn collega's te schitteren
in de musical Sunset Boulevard.
Voor het eerst heeft hij weer een
beetje rust. De feestdagen wer
den samen doorgebracht met
zijn vriend Jan en de familie.
Want dat is Rob van der Meule.
Succes in de showbisz of niet.
Hij blijft altijd weer terug ko
men naar Souburg waar hij is
opgegroeid.
Dat hij een leven zou gaan lei
den in de wereld van glitter en
glamour zat er lang geleden al
in. Vandaar dat hij een
zangopleiding aan het conserva
torium volgde. Door zijn ouders
werd hij nooit tegengehouden.
„Ik wilde graag iets in de mu
ziek gaan doen. Daar hebben
mijn vader en moeder mij altijd
bij geholpen. Ze zeiden niet:
muziek, dat is géén vak! Maar
toen ik studeerde waren er wel
veel mede-studenten die eerst
een ander vak van hun ouders
moesten leren."
„Maar bij mij stond alles snel
vast. Toen ik nog op het conser
vatorium zat, was ik hier in Zee
land al volop aan het dirigeren,
les aan het geven en ik verzorg
de workshops. Ik wilde meer,
zelf op de planken. Daar heb ik
toen veel over nagedacht. Ik kon
een praktijk met leerlingen gaan
opbouwen, maar dan zou mijn
eigen carriere wellicht niet van
de grond komen."
„Daarom wilde ik eerst probe
ren om een rol bij een musical of
opera te krijgen. Om die reden
deed ik auditie bij de Phantom
of the opera in Scheveningen.
Tot mijn grote verbazing werd
ik direct bij deze Joop van den
Ende productie aangenomen.
Op die auditie kwamen twaalf
honderd mensen en dertig wer
den er uiteindelijk aangenomen.
Ik heb toen blijkbaar iets goeds
van mezelf laten zien", reali-
veert Rob nu.
Op het moment dat de Soubur
ger bij Van den Ende op de stoep
stond had hij tien jaar Barbers-
hopkoren gedirigeerd. Hij had
dus enige ervaring in het vak.
Maar hij realiseerde zich ook
dat er duizenden mensen rond
lopen die hetzelfde wilden als
hem.
„Na de eerste auditie moest ik
nog een paar keer terug komen.
Er gingen drie maanden over
heen voordat alles echt rond
was. Ik wist dat het iets zou
worden met de Phantom, dus
daar had ik toen mijn zinnen op
gezet. Ik kreeg wel door dat ik
mij in een luxe positie bevond."
„Tachtig procent van de colle
ga's uit het vak werken bij een
bank of bij de spoorwegen. Het
is niet gemakkelijk om in de
theaterwereld of in de muziek je
brood te verdienen. Op donder
dag deed ik eindexamen voor
het conservatorium, vrijdag was
er natuurlijk groot feest, op
maandag had ik een beetje rust
en dinsdag's stond ik op de
planken voor de Phantom. Toen
begonnen voor mij de repetities.
Sindsdien heb ik altijd geluk ge
had. Zat geen dag zonder job."
Dat Rob's geluk niet voor ieder
een geldt is duidelijk. „Vooral
de musicalwereld is niet gemak
kelijk. Een heleboel mensen
denken dat als je er eenmaal in
zit, je van het ene in het andere
rolt. Zo is het niet. Inmiddels
heb ik in een korte tijd een goe
de staat van dienst opgebouwd.
Daar ben ik trots op. Je moet ta
lent hebben, maar geluk speelt
eveneens een grote rol. Iemand
moet bij een bepaalde rol pas
sen."
„Vooral bij die grote theaterpro
ducties staat van te voren hele
maal vast wat voor type ze voor
een bepaalde rol zoeken. Daar
van wordt niet afgeweken. Ik
werkte ruim een jaar in de
Phantom of the opera. Daarna
kwam ik bij 'The Sound of Mu
sic' van het Koninklijk Ballet
van Vlaanderen. Daar speelde ik
een slechterik. Het was welis
waar geen grote rol, maar ik
leerde daar wel acteren. In die
productie heb ik geen noot ge
zongen, terwijl zingen eigenlijk
mijn vak is. Bij the Sound of
music kreeg ik bovendien de
kans om veel naar het werk van
mijn collega's te kijken. Daar
heb ik enorm veel van geleerd.
Ik begon het werken in een mu
sical steeds leuker te vinden. Al
les zit er in: dansen, zingen en
acteren. Wat mij ook goed heeft
gedaan is het feit dat 'The
Sound of music' een reizende
productie was. Daar leer je veel
van. Iedere zaal is anders. Je
moet jezelf steeds aanpassen.
Flexibel zijn", vertelt Rob van
der Meule.
Door zijn aandeel bij het Ko
ninklijk Ballet van Vlaanderen
kreeg de creatieve Souburger de
smaak echt te pakken. Hij ging
op auditie voor de musical Cats
die in Antwerpen zou gaan
draaien en werd aangenomen.
„In Cats speelde ik een hoof
drol. Mijn eerste grote rol.
Daar kon ik dansen tot ik een
ons woog, veel acteren en zin
gen. Alles zat er in. Daar heb ik
wederom heel veel geleerd en
het was zonder meer de leukste
productie."
„Het was een zware tijd en
moest er voor waken dat mijn
conditie subliem bleef, maar de
sfeer binnen de groep was fan
tastisch. In het totaal hebben we
Cats acht maanden in Antwer
pen gespeeld. Voor België was
dat aanvankelijk een grote gok.
Het had geen echte musical
traditie."
Toen het doek voor Cats uitein
delijk viel ging Rob naar 'Sunset
Boulevard' in Duitsland. Voor
de rol die hij daar speelde werd
Van de Meule via via getipt.
„Zijn naam was immers niet
langer onbekend en de presta
ties in de andere musicals had
den indruk gemaakt. Rob: „Ik
merkte in Duitsland dat ze daar
anders werken dan bij ons. Er
heerst veel meer dicipline. Acht
uur beginnen is daar ook echt
acht uur beginnen en niet zoals
bij ons om kwart over acht. Ook
als er iets niet in orde was aan
de kostuums werd daar ter plek
ke iets aangedaan. Het was een
pittige periode. We speelden de
show acht keer per week. Op za
terdag en zondag stonden we
twee keer op de planken."
„De musical is in Duitsland een
grote rage. Nog meer dan bij ons
in Nederland. Iedere stad heeft
daar zijn eigen grote vaste pro
ductie. Terwijl er in de staat-
theaters ook allerlei musicals
worden uitgevoerd. Ruim een
jaar was ik van huis. Dat was
een zware opgave. Weg van mijn
vriend en familie, 's Maandags
was mijn vrije dag. Daarom
kroop ik iedere zondagavond
laat na de laatste voorstelling
achter het stuur van mijn auto
en reed ik naar Souburg. Dat
heb ik iedere week gedaan. Echt
uitrusten doe je natuurlijk niet,
maar ik wilde gewoon even
thuis zijn. Op dinsdagochtend
ging ik weer richting het theater
in Frankfurt."
Omdat Rob zo'n lange tijd van
huis was kreeg hij met sommige
van zijn collega's een hechte
band. „Het verve
lende is dat
je aan het
einde
van een
produc
tie af
scheid
van je
mede
spelers
moet ne
men.
Je eet met elkaar, je speelt met
elkaar, staat na de voorstelling
samen onder de douche, lacht
met elkaar en je maakt samen
ruzie."
„Daardoor onstaat met sommige
collega's een hechte band. aan
iedere productie hou je zo'n
twee contacten over. De meeste
mensen zie je nooit meer. Je gaat
weer verder met iets anders en
dat geldt ook voor de anderen.
Het leuke van Sunset Boulevard
was trouwens dat de spelers van
alle plekken van de wereld kwa
men. Dat was een bonte mengel
moes. Ik geloof dat ik zo'n beet
je alle internationale feestdagen
heb meegevierd en natuurlijk
heb ik getrakteerd op stroopwa
fels, Limburgse vlaai en mosse
len. En Koninginnedag hebben
we in Duitsland uitbundig ge
vierd!", lacht Rob.
Hoewel Rob tot nu toe alle geluk
van de wereld heeft gehad, koos
hij niet het eenvoudigste beroep.
„Zeker niet. Dat weet ik heel
goed. Als ik zie dat ik pas drie
jaar bezig ben en in vier grote
producties heb gezeten mag ik
absoluut niet mopperen. Daar
om steekt het
mij wel eens
als men
denkt dat
het alle
maal zo
eenvou
dig gaat.
Verschijnt in een oplage van 49.511 exemplaren elke woensdag huis-aan-huis in de gemeenten Ar-
nemuiden. Domburg, Mariekerke, Middelburg, Valkenisse, Veere, Vlissingen, Westkapelle
Kantoor 1 Vrijlandstraat 33d, Postbus 70114330 GA Middelburg
telefoon: 0118-652700 telefax: 0118-652701
Inleveradressen 'Boekhandel Van de Hoeven, Spuistraat 94, Vlissingen
'Bruna Loek, Lange Delft 39, Middelburg
Bladmanager Kees Maas, tel.(privé): 0165-504691
Advertentieverkoop Tijdens kantooruren tel: 0118-652700
Sonja Broeders (vertegenwoordiger) tel.(privé): 0118-479084
Peter Boelee (vertegenwoordiger) tel.(privé): 0164-246733
Marcel Schreur (vertegenwoordiger) tel. (privé): 0118-473051
Mini's (rubrieksadvertenties), tel: 0118-652700
Afsluitlijd advertenties: maandag 12.00 uur
Redactie Tijdens kantooruren tel.: 0118-652713 fax: 0118-652701
Ben Donkers, tel.(privé): 0165-552493
Afsluittijd redactie: maandag 12.00 uur
Correspondenten Tannie van Eek, tel. 0118-460594
Ad Roos, tel. 0118-602860 06-53265518
Marcel van der Voort, tel. 0118-430086
Piet Davidse, tel.(privé): 0118-623594
Harry de Lange, tel.(privé): 0118-625195/06-54335459
Fotograaf
Bezorging
Voor klachten over bezorging tijdens kantooruren bellen:
De Scheldebode is een uitgave van Zuidwest - Weekbladen
CofWc 1996 Uitgeversmaatschappij Zuidwest - Nederland B.V.
De theaterwereld is één grote
competitie. Voor iedere nieuwe
productie sta je minstens met
vijfhonderd mensen in de rij. Je
bent altijd op zoek naar die
kans. Dat geeft heel veel stress
en dat mag je op de planken na
tuurlijk nooit uitstralen."
„Bovendien krijg je die ene leu
ke rol nooit op een presenteer
blaadje aangeboden. Ook de
grote sterren moeten zelf overal
achteraan. Om te slagen moet je
ambitieus zijn, veel zelfkritiek
hebben, maar ook tegen kritiek
kunnen. En genoeg talent bezit
ten Dat is het allerbelangrijkste.
Anders red je het nooit. Je mag
ook nooit genoegen met bijvoor
beeld negenennegentig procent
nemen. Het moet altijd honderd
procent zijn. Tijdens de auditie
en op het toneel. Stress is voor
mij inspirerend."
„Ik moet minstens één keer
per week staan te schudden
in mijn tuig, anders gaat het
niet goed met me. Pas dan
kom ik tot optimale presta
ties. Dat heeft voor mij al
les te maken met energie.
Dat moet ik voelen van
mijn grote teen tot aan
mijn kruin. Ik vind trou
wens dat ik dat ook aan het
publiek verplicht ben.
Soms telt het publiek twee
honderd piek voor kaartjes
neer."
Tot nu toe moest Rob van
der Meule veel inleveren
voor zijn carrière. „Mijn so
ciale leven ligt sinds een
paar jaar op z'n gat. Ik werk
als een ander thuis zit. Tij
dens een speelperiode is er
weinig tijd om vrienden te be
zoeken. Wel heb ik dan enorme
telefoonrekeningen en ik schrijf
vaak brieven."
„Mijn vriend en familie komen
altijd naar een nieuwe productie
kijken. Het rare is dat ik flink
gespannen ben, terwijl dit juist
de mensen zijn die mij elke fout
zouden vergeven en helemaal
niet zo kritisch op me zijn."
Inmiddels is Rob gepokt en ge
mazeld door het theaterleventje.
„Ik kan echt genieten van mijn
werk. Het rare is misschien dat
ik dat vooral doe buiten de voor
stellingen om. Dus niet op het
moment dat ik in spotlights sta.
Het lekkerst voel ik mezelf tij
dens de repetitie in het werk-
licht. Zo vind ik het heerlijk om
op het toneel te gaan liggen, ter
wijl ik de verrichtingen van
mijn collega's volg."
„Het sfeertje achter de scher
men vind ik het mooiste wat er
is, de geur van de schmink én de
kleedkamer. Dat mis ik ook het
meest als ik een tijdje niet op
hoef te treden.
„Wat voor mij romatiek is, is
voor het publiek een kater. De
toeschouwer ziet een sprookje
vol pracht en praal. Die willen je
niet in een badjas backstage
zien, net afgeschminkt.
Op het ogenblik geniet Rob
zijn vakantie. In maart beg* nm
de repetities voor alweer c
theaterproductie. Het houdt nii
op. Hij vergaarde een rol in h<
Belgische La Misérable.
„Ik heb zin in deze rol. Maar
speelt nog iets mee. De produc
tie staat in Antwerpen, lekk<
dicht bij huis. Daar ben ik an
toe. De show op zich is wederom
een hoogtepunt voor me. Voor
een zanger is het een must om.
hieraan mee te doen. Ik kari
een jaar Duitsland lekker in
gen taal zingen."
De Zeeuw weet dat ook eon.
voor hem het doek valt.
„Deze vorm van entertainnv
kost veel energie, iedereen is
een dag te oud om te dansen, om
aan alle eisen te voldoen.
„Toen ik hieraan begon 'wisl
het. Ik had de mogelijkheid oi
een praktijk te starten, om mei
sen iets op muzikaal gebii .i
leren. Ik koos voor de show
aks wil ik mijn oude plain,
gaan uitvoeren. In Zeel;
want weggaan wil ik 1
nooit."
„Op mijn vakgebied is hier
per iets. Een groot gat in
markt, dat wil ik opvullen. 1
kan lesgeven en dirigeren. O;
die manier wil ik allerlei din;
op gaan zetten. Ik denk aan c.
kamer- en kinderkoor."
Zelf wil hij in de theaters acl n
blijven.
„Met een close-harmony kt
dat lijkt me het einde. De dr i
beperken tot honderd vijl
voorstellingen per jaar. Dus r
langer zeven of acht voorstel 111
gen per week, anders heb ik voor
andere zaken geen tijd."
Tabel week 50 van:
08-12-1997 t/m 14-12-1997
BIJ een
gecorlgeerd
Jaarverbruik brulk voor
1996 m'gas: de afgelopen 04/11 v.
week van:
Hoort een En een tol
streefver- streefve
brulk vanaf
800
19
127
1000
24
158
1200
29
192
1400
33
222
1600
38
253
1800
43
284
2000
48
318
2200
52
349
2400
57
380
2600
62
412
2800
67
445
3000
71
475
3300
78
522
3600
86
572
3900
93
619
4200
100
666
4500
107
713
5000
119
792
6000
143
950
Het werkelijk streefverbruik wordt bepa J
aan de hand van de gemiddelde
etmaaltemperatuur en
enkele andere gegevens
HUISARTSEN:
VLISSINGEN: 1 januari: W. Osterman, De Kempenaarstraat 2,
telefoon 479791. Spreekuur (zonder afspraak) van 12.30 tot 13.00
uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Huisbezoek aanvragen voor 10.00
MIDDELBURG: geen opgave ontvangen. Spreekuren 12.30 -
13.00 uur en 17.30 - 18.00 uur. Centraal doorschakelnummer:
639933.
OOST-SOUBURG, MIDDELBURG-ZUID, ARNEMUIDEN.
NIEUW&ST.JOOSLAND 1 januari: R. Groot, Prins Bemhard-
straat 2, Arnemuiden, telefoon 601308: 3 januari: N. Kapteijn.
Lekstraat 6, Oost-Souburg, telefoon 461630. 4 januari: J. Visser,
Wachttoren 19, Middelburg, telefoon 627664.
Visites aanvragen vóór 10.00 uur. Spreekuur voor dringende ge
vallen: 12.30 - 13.00 uur en 17.30 - 18.00 uur.
VEERE. GAP1NGE, SEROOSKERKE, OOSTKAPELLE EN
VROUWENPOLDER: 1 januari: G. Rullens, telefoon 581276.
KOUDEKERKE, WESTKAPELLE, DOMBURG, AAGTEKER-
KE. MELIS KERKE, BIGGEKERKE. EN ZOUTELANDE: 2, 3 en
4 januari: P. Noorlander. Middelburgsestraat 94, Koutekerke, te
lefoon 551231. Vrijdag 18.00 tot zondag 23.00 uur: A. van der Ma
le, Duinweg 59, Zputelande telefoon 561282.
MIDDEN-WALCHEREN - 1 en 3 januari: A. Sutterheim, Sivet-
straat 40, Meliskerke, telefoon 561760.
TANDARTSEN
Geen opgave ontvangen. Patiënten-tandartsenpraktijk (alleen ei
gen patiënten) P. van Malland. Tobagolaan 6, Vlissingen. Zater
dag en zondag voor spoedgevallen bellen 478290.
APOTHEEK:
MIDDELBURG: Tot wijdag 2 januari Van de Boogert. Vrijland
straat 79: van 2 tot 9 januari Stromenwijk 't Zand, Maasstraat
VLISSINGEN: Tot 2 januari Apotheek Pauwenberg, Dreessti
2a, telefoon 470717.
VERLOSKUNDIGEN VLISSINGEN:
Van 31 december tot 3 januari: H. Klompe; 4 januari: H. Hamt- l.
DIERENARTSEN:
1 januari A. Diender, Dr. Stavermanstraat 57, Vlissingen, tele
foon 410910.
Spreekuren zonder afspraak: zaterdag en zondag van 11.00 tot
12.00 uur en van 17.00 tot 18.00 uur.
VOGELOPVANG Mn>DEN-ZEELAND: telefoon 628288
POLITIE NOODHULP: telefoon 112 als elke seconde telt
Overige assistentie aanvragen via telefoon 633333. Voor alle an
dere aangelegenheden zijn de bureaus in Middelburg en Vlissin
gen 24 uur per dag open.