Alfa 156 staat bij de dealer Sportieve Duitser met Hollandse zuinigheid UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN met topservice KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW BANDEN? Voor banden ga je naar 'n BOVAG-autobedrijf U BENT AAN HET JUISTE ADRES BIJ DE: UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN instellen Top Ruimte Uiterlijk Veiligheid Uw B0VAG-VAKMAN IS 00K EEN BANDENMAN SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 DECEMBER 1997 MA/ PAGINA 313 Het interieur is perfect, afgewerkt en zeer comfortabel. CLK iets meer ellipsvormig zijn en ook meer achterover liggen dan bij zijn grote broer. De forsheid van de auto wordt geaccentueerd door de in kleur meegespoten bumpers voor en achter, waardoor een mas sieve blik ontstaat. De chromen grille en de dunne lijst van hetzelfde materiaal rondom de zijruiten, verluchtigen dit beeld. De C-stijlen zijn aan de brede kant, waardoor het zicht rondom van binnenuit iets belemmerd wordt. Het kofferdeksel loopt een beetje de hoogte in om de dynamiek te verhogen. De grote achterlichtu nits zijn gedeeltelijk in dit koffer deksel verwerkt, gedeeltelijk in de spatborden, waarbij ze om de hoek buigen. baar. Hierdoor hoeft er niet lang gezocht te worden naar een ideale positie. Het informatiecentrum is goed te overzien vanuit de bestuur derspositie en ook de bediening van de diverse knoppen en hendels vergt geen probleem. De op de 320 standaard automatische airco (met links/rechts gescheiden tempera tuurregeling) is qua bediening de eenvoud zelve en werkt perfect. Minpuntje is de Tempomat (in goed Nederlands "Cruise Control") die je bij een automatische vijfversnel lingsbak, en dus bij de V6, krijgt. Het hendeltje voor de instelling van de gewenste snelheid bevindt zich net boven de gecombineerde richtingaanwijzer/ruitewisser/gro ot lichtschakelaar en wordt nogal Overigens heeft de Tempomat ook een Limiterfunctie. Hier kan de notoire hardrijder van te voren een snelheid op instellen (bijv. 120 km/u) en als deze grens bereikt wordt, doet de CLK verder niks meer. Hoe diep je het gaspedaal ook in drukt. Wel even rekening mee hou den als je op je nieuwe topsnelheid rijdt en een inhaalmanouvre wil uitvoeren. Het interieur is degelijk uitge voerd. Zeker in de 320 Elegance, die standaard is voorzien van lede ren bekleding. Ook over de stan daarduitrusting hoeft niet ge- Eenmaal rijdend hoef je eigenlijk niets meer te doen dan relaxed in de stoel te zitten, met een lekker muziekje op en een aangename temperatuur. Want de CLK 320 rijdt zich zowat vanzelf. De aan wezige 160 kW/218 pk geven de CLK voldoende versnelling om bij de vlotsten in het verkeer te beho ren. De top ligt bij 240 km/u, hoewel wij in Duitsland niet verder kwa men dan 190 km/u omdat toen de limiter aansloeg en niet meer van ophouden wist. Jammer. De vijftraps automaat is er een waaraan het label "heerlijk' gehan gen mag worden. De schakelmo menten liggen perfect en passen zich aan aan de rechtervoet van de bestuurder. Zowel vlot optrekken als rustig wegzoeven behoren hierdoor tot de mogelijkheden. Dankzij de ge avanceerde elektronica. Aan veel vuldige, snelle pedaalbewegingen herkent de automaat de sportieve rijder en past hier zijn schakelpun- ten op aan. Het rijden in de CLK 320 is dan ook een feest van formaat. Eigen lijk zijn er geen minpuntjes te be denken. Zelfs aan de pomp ge draagt de sportieve Duitser zich als een zuinige Hollander: gemiddeld kwamen wij uit op een verbruik van 1 op 10,2 en dat is voor een krachtige V6 een prestatie van for maat. Zeker omdat wij door de automaat ook als "sportieve rijder" zijn gere gistreerd. Al met al blijkt de CLK 320 een ingetogen sportcoupé, met vele positieve kanten. Wel even doorsparen. Want voor 129.250 gulden mag ie pas mee. Wie bovendien nog het Elegance- pakket erbij wil hebben, die moet 8.950 gulden dieper in de buidel tasten. De CLK is er met 100 kW/136 pk tweeliter motor overi gens al vanaf 87.950 gulden. De Nederlandse Alfa Romeo-dealers hebben de 156 onder het doek vandaan gehaald. Wie de auto nog niet gezien heeft, kan hij de lokale dealer terecht om hem eens goed te bekijken en eventueel te berij den. Om niet voor verrassingen te komen staan, mocht de proefrit bevallen, geven we hier alvast de prij zen. De prijslijst opent met de 1.6 Twin Spark die voor 43.950 gulden te boek staat. De 1.8 TS kost 46.950 gulden, de 2.0 TS 52.950 gulden. Topmodel is de 2.5 V6 24V die 68.950 gulden moet opbrengen. Dieselrijders kunnen kiezen uit de 1.9 JTD of 2.4 JTD die respectievelijk 49.550 en 59.950 gulden kos ten. "t Is maar dat u het weet. Als Mercedes-Benz een nieuwe auto uitbrengt, dan geeft deze meteen een overzicht van de stand van technische za ken bij vDas Haus" op dat moment. Zo ook bij de CLK, de nieuwe sportcoupé van de Duitsers die sinds enkele weken in de Nederlandse showrooms te vinden is. Een test in de CLK 320, met in het vooronder een 3.2 liter V6 met een ver mogen van 160 kW/218 pk en een vanafprijskaartje van 129.250 gulden, moet uitwijzen hoe ver de techniek gevor derd is. De instap is riant, want hoewel de CLK bediend is met maar twee deuren, kunnen we melden dat ze wel groot van snit zijn. Dat heeft ook z"n voordelen voor de achter passagiers, want zelfs die kunnen mee in de CLK. Zowel aan de be stuurders als aan de passagiers kant beschikt de CLK over een zo genaamd "easy entry' systeem: als de rugleuning van de voorstoelen wordt omgeklapt, schuiven deze stoelen naar voren, zodoende een weg naar achteren banend. Aan de buitenkant lijkt het door de plots aflopende daklijn misschien wat krap achterin, maar de heren ont werpers hebben de achterbank ge construeerd zoals een kuipstoel: een hoge rugleuning met een diepe zit. Hierdoor moet je wel erg lang zijn om het dak met het hoofd te toucheren. De bestuurder en voorpassagier hebben alle ruimte tot hun be schikking. De stoelen zijn meer voudig instelbaar, het stuur van de 320 is bovendien in lengte verstel- Zoals gezegd zit een nieuwe Merce des-Benz meestal vol technische snufjes en innovaties. Wat te den ken van zaken als de rem-assistent die de remweg verkort bij nood remsituaties, de elektronische con tactsleutel waarbij de traditionele metalen schacht achterwege is ge bleven en ASSYST, het Actieve Service Systeem dat de intervallen tussen de olieverversingsbeurten, afhankelijk van het gebruik, ver lengt tot maximaal 20.000 km. Nieuws is ook de V6 die in de 320 is gelepeld. Dit blok is compleet nieuw ontwikkeld en zal ook terug te vinden zijn in de Eklasse. De CLK ziet lekker gestroomlijnd uit. De achterkant wipt wat omhoog om de dynamiek te accentueren. Beginnen we echter bij het uiter lijk. De belijning van de CLK duidt inderdaad op een coupé, al was het maar dat de carrosserie slechts plaats biedt aan twee deuren. De daklijn is kort van stuk en gaat rap naar beneden aan de achterkant. In verhouding tot deze daklijn ziet de motorkap lekker lang uit. Aan de voorkant dubbele koplampen zoals de E-klasse, zij het dat ze bij de sistent) verhogen de veiligheid. Voor het meenemen van grote ba- gagedelen kan de achterbank in 1/32/3 omgeklapt worden. Handig is bovendien dat het kofferdeksel op afstand kan wor den geopend. En voor een coup, valt de inhoud absoluut niet tegen. Dus de wagen volladen en rijden maar. Nadat de sleutel is omge draaid moet je nog even op het gas pedaal duwen om er zeker van te zijn dat de zescilinder ook daad werkelijk draait. Zo stil is dit blok, nog afgezien van het feit dat de wijzer van de toerenteller statio nair amper uit zijn rustpositie komt: nog geen vijfduizend toeren. Maar ook gordelspanners en gor- delkrachtbegrenzers, balken in de deuren, ABSremsysteem, ASR (an- tislipregeling) en BAS (de "remas- eens abusievelijk beroerd als er van richting veranderd moet wor den. Gevolg: de cruise control wordt geactiveerd. Een apart knopje om deze installatie in dan wel uit te schakelen zou geen over bodige luxe zijn. klaagd te worden. Naast de al ge noemde zaken, heeft elke CLK so wieso airconditioning (alleen 320 automatisch) aan boord, evenals een buitentemperatuurmeter, cen trale portiervergrendeling, elek trisch bedienbare zijruiten, sport stuur, stuurbekrachtiging en hoofdsteunen voor en achter. Air bags voor bestuurder en medepas sagier en sideairbags zijn gewoon aanwezig. Het enige contact dat een vele honderden kilo's zware auto met de weg heeft wordt gevormd door vier banden. Gezamenlijk is dat contact niet groter dan een handpalm. U kunt zich voorstellen welke enorm grote krachten zich in die vier uiterst kleine contactvlakken afspelen. Eigen lijk is een auto een olifant op naaldhakken. Het is dan ook van het grootste belang dat uw auto op exact de juiste banden staat. Van het merk en type dat de autofabrikant na uitvoerig testen geschikt heeft bevon den voor uw auto. Eveneens van levensbelang is de pro fieldiepte van uw autobanden. Wanneer deze minder wordt dan twee millimeter moet u ernstig aan vervan ging gaan denken. Uw BOVAG-autobedrijf kan u een ob jectief advies geven over de staat van uw autobanden. En als er vervangen moet worden: hij weet precies welke band bij uw auto past en levert, monteert en balanceert voor een scherpe prijs. Zonder de onaangename verras sing van bijkomende kosten zoals ventielen en eventueel balanceren. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-586666 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloem laan 1 0186-602023 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-551991 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581370 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 \mm DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Braamweg 10a 0118-551265 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE ZN. Jac. Brasserstr. 2 0118-571292 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF OREEL Bedrijventerrein Molenweg 0118-561276 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 6iM' ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LAND Zuidstraat 27 0118-571382 I

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1997 | | pagina 13