Alfa 156 staat bij de dealer
Sportieve Duitser met Hollandse zuinigheid
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN met topservice
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE UAW
BANDEN?
Voor banden ga je naar 'n
BOVAG-autobedrijf
U BENT AAN HET
JUISTE ADRES
BIJ DE:
UNIVERSELE
AUTOBEDRIJVEN
WALCHEREN
instellen
Top
Ruimte
Uiterlijk
Veiligheid
Uw B0VAG-VAKMAN IS 00K EEN BANDENMAN
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 DECEMBER 1997 MA/
PAGINA 313
Het interieur is perfect, afgewerkt en zeer comfortabel.
CLK iets meer ellipsvormig zijn en
ook meer achterover liggen dan bij
zijn grote broer. De forsheid van de
auto wordt geaccentueerd door de
in kleur meegespoten bumpers
voor en achter, waardoor een mas
sieve blik ontstaat.
De chromen grille en de dunne lijst
van hetzelfde materiaal rondom de
zijruiten, verluchtigen dit beeld.
De C-stijlen zijn aan de brede kant,
waardoor het zicht rondom van
binnenuit iets belemmerd wordt.
Het kofferdeksel loopt een beetje
de hoogte in om de dynamiek te
verhogen. De grote achterlichtu
nits zijn gedeeltelijk in dit koffer
deksel verwerkt, gedeeltelijk in de
spatborden, waarbij ze om de hoek
buigen.
baar. Hierdoor hoeft er niet lang
gezocht te worden naar een ideale
positie. Het informatiecentrum is
goed te overzien vanuit de bestuur
derspositie en ook de bediening
van de diverse knoppen en hendels
vergt geen probleem. De op de 320
standaard automatische airco (met
links/rechts gescheiden tempera
tuurregeling) is qua bediening de
eenvoud zelve en werkt perfect.
Minpuntje is de Tempomat (in goed
Nederlands "Cruise Control") die je
bij een automatische vijfversnel
lingsbak, en dus bij de V6, krijgt.
Het hendeltje voor de instelling
van de gewenste snelheid bevindt
zich net boven de gecombineerde
richtingaanwijzer/ruitewisser/gro
ot lichtschakelaar en wordt nogal
Overigens heeft de Tempomat ook
een Limiterfunctie. Hier kan de
notoire hardrijder van te voren een
snelheid op instellen (bijv. 120
km/u) en als deze grens bereikt
wordt, doet de CLK verder niks
meer.
Hoe diep je het gaspedaal ook in
drukt. Wel even rekening mee hou
den als je op je nieuwe topsnelheid
rijdt en een inhaalmanouvre wil
uitvoeren.
Het interieur is degelijk uitge
voerd. Zeker in de 320 Elegance,
die standaard is voorzien van lede
ren bekleding. Ook over de stan
daarduitrusting hoeft niet ge-
Eenmaal rijdend hoef je eigenlijk
niets meer te doen dan relaxed in
de stoel te zitten, met een lekker
muziekje op en een aangename
temperatuur. Want de CLK 320
rijdt zich zowat vanzelf. De aan
wezige 160 kW/218 pk geven de
CLK voldoende versnelling om bij
de vlotsten in het verkeer te beho
ren.
De top ligt bij 240 km/u, hoewel
wij in Duitsland niet verder kwa
men dan 190 km/u omdat toen de
limiter aansloeg en niet meer van
ophouden wist. Jammer.
De vijftraps automaat is er een
waaraan het label "heerlijk' gehan
gen mag worden. De schakelmo
menten liggen perfect en passen
zich aan aan de rechtervoet van de
bestuurder.
Zowel vlot optrekken als rustig
wegzoeven behoren hierdoor tot de
mogelijkheden. Dankzij de ge
avanceerde elektronica. Aan veel
vuldige, snelle pedaalbewegingen
herkent de automaat de sportieve
rijder en past hier zijn schakelpun-
ten op aan.
Het rijden in de CLK 320 is dan
ook een feest van formaat. Eigen
lijk zijn er geen minpuntjes te be
denken. Zelfs aan de pomp ge
draagt de sportieve Duitser zich als
een zuinige Hollander: gemiddeld
kwamen wij uit op een verbruik
van 1 op 10,2 en dat is voor een
krachtige V6 een prestatie van for
maat.
Zeker omdat wij door de automaat
ook als "sportieve rijder" zijn gere
gistreerd. Al met al blijkt de CLK
320 een ingetogen sportcoupé, met
vele positieve kanten.
Wel even doorsparen. Want voor
129.250 gulden mag ie pas mee.
Wie bovendien nog het Elegance-
pakket erbij wil hebben, die moet
8.950 gulden dieper in de buidel
tasten. De CLK is er met 100
kW/136 pk tweeliter motor overi
gens al vanaf 87.950 gulden.
De Nederlandse Alfa Romeo-dealers hebben de 156 onder het doek vandaan gehaald. Wie de auto nog
niet gezien heeft, kan hij de lokale dealer terecht om hem eens goed te bekijken en eventueel te berij
den.
Om niet voor verrassingen te komen staan, mocht de proefrit bevallen, geven we hier alvast de prij
zen. De prijslijst opent met de 1.6 Twin Spark die voor 43.950 gulden te boek staat. De 1.8 TS kost
46.950 gulden, de 2.0 TS 52.950 gulden. Topmodel is de 2.5 V6 24V die 68.950 gulden moet opbrengen.
Dieselrijders kunnen kiezen uit de 1.9 JTD of 2.4 JTD die respectievelijk 49.550 en 59.950 gulden kos
ten. "t Is maar dat u het weet.
Als Mercedes-Benz een nieuwe auto uitbrengt, dan geeft
deze meteen een overzicht van de stand van technische za
ken bij vDas Haus" op dat moment. Zo ook bij de CLK, de
nieuwe sportcoupé van de Duitsers die sinds enkele weken
in de Nederlandse showrooms te vinden is. Een test in de
CLK 320, met in het vooronder een 3.2 liter V6 met een ver
mogen van 160 kW/218 pk en een vanafprijskaartje van
129.250 gulden, moet uitwijzen hoe ver de techniek gevor
derd is.
De instap is riant, want hoewel de
CLK bediend is met maar twee
deuren, kunnen we melden dat ze
wel groot van snit zijn. Dat heeft
ook z"n voordelen voor de achter
passagiers, want zelfs die kunnen
mee in de CLK. Zowel aan de be
stuurders als aan de passagiers
kant beschikt de CLK over een zo
genaamd "easy entry' systeem: als
de rugleuning van de voorstoelen
wordt omgeklapt, schuiven deze
stoelen naar voren, zodoende een
weg naar achteren banend. Aan de
buitenkant lijkt het door de plots
aflopende daklijn misschien wat
krap achterin, maar de heren ont
werpers hebben de achterbank ge
construeerd zoals een kuipstoel:
een hoge rugleuning met een diepe
zit. Hierdoor moet je wel erg lang
zijn om het dak met het hoofd te
toucheren.
De bestuurder en voorpassagier
hebben alle ruimte tot hun be
schikking. De stoelen zijn meer
voudig instelbaar, het stuur van de
320 is bovendien in lengte verstel-
Zoals gezegd zit een nieuwe Merce
des-Benz meestal vol technische
snufjes en innovaties. Wat te den
ken van zaken als de rem-assistent
die de remweg verkort bij nood
remsituaties, de elektronische con
tactsleutel waarbij de traditionele
metalen schacht achterwege is ge
bleven en ASSYST, het Actieve
Service Systeem dat de intervallen
tussen de olieverversingsbeurten,
afhankelijk van het gebruik, ver
lengt tot maximaal 20.000 km.
Nieuws is ook de V6 die in de 320 is
gelepeld. Dit blok is compleet
nieuw ontwikkeld en zal ook terug
te vinden zijn in de Eklasse.
De CLK ziet lekker gestroomlijnd uit. De achterkant wipt wat omhoog om de dynamiek te accentueren.
Beginnen we echter bij het uiter
lijk. De belijning van de CLK duidt
inderdaad op een coupé, al was het
maar dat de carrosserie slechts
plaats biedt aan twee deuren. De
daklijn is kort van stuk en gaat rap
naar beneden aan de achterkant. In
verhouding tot deze daklijn ziet de
motorkap lekker lang uit. Aan de
voorkant dubbele koplampen zoals
de E-klasse, zij het dat ze bij de
sistent) verhogen de veiligheid.
Voor het meenemen van grote ba-
gagedelen kan de achterbank in
1/32/3 omgeklapt worden.
Handig is bovendien dat het
kofferdeksel op afstand kan wor
den geopend. En voor een coup,
valt de inhoud absoluut niet tegen.
Dus de wagen volladen en rijden
maar. Nadat de sleutel is omge
draaid moet je nog even op het gas
pedaal duwen om er zeker van te
zijn dat de zescilinder ook daad
werkelijk draait. Zo stil is dit blok,
nog afgezien van het feit dat de
wijzer van de toerenteller statio
nair amper uit zijn rustpositie
komt: nog geen vijfduizend toeren.
Maar ook gordelspanners en gor-
delkrachtbegrenzers, balken in de
deuren, ABSremsysteem, ASR (an-
tislipregeling) en BAS (de "remas-
eens abusievelijk beroerd als er
van richting veranderd moet wor
den. Gevolg: de cruise control
wordt geactiveerd. Een apart
knopje om deze installatie in dan
wel uit te schakelen zou geen over
bodige luxe zijn.
klaagd te worden. Naast de al ge
noemde zaken, heeft elke CLK so
wieso airconditioning (alleen 320
automatisch) aan boord, evenals
een buitentemperatuurmeter, cen
trale portiervergrendeling, elek
trisch bedienbare zijruiten, sport
stuur, stuurbekrachtiging en
hoofdsteunen voor en achter. Air
bags voor bestuurder en medepas
sagier en sideairbags zijn gewoon
aanwezig.
Het enige contact dat een vele honderden kilo's zware
auto met de weg heeft wordt gevormd door vier banden.
Gezamenlijk is dat contact niet groter dan een handpalm.
U kunt zich voorstellen welke enorm grote krachten zich
in die vier uiterst kleine contactvlakken afspelen. Eigen
lijk is een auto een olifant op naaldhakken.
Het is dan ook van het grootste belang dat uw auto op
exact de juiste banden staat. Van het merk en type dat de
autofabrikant na uitvoerig testen geschikt heeft bevon
den voor uw auto. Eveneens van levensbelang is de pro
fieldiepte van uw autobanden. Wanneer deze minder
wordt dan twee millimeter moet u ernstig aan vervan
ging gaan denken. Uw BOVAG-autobedrijf kan u een ob
jectief advies geven over de staat van uw autobanden. En
als er vervangen moet worden: hij weet precies welke
band bij uw auto past en levert, monteert en balanceert
voor een scherpe prijs. Zonder de onaangename verras
sing van bijkomende kosten zoals ventielen en eventueel
balanceren.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-586666
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloem laan 1
0186-602023
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-551991
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581370
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
\mm
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Braamweg 10a
0118-551265
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
FAASSE ZN.
Jac. Brasserstr. 2
0118-571292
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
OREEL
Bedrijventerrein
Molenweg 0118-561276
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
6iM'
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KA LAND
Zuidstraat 27
0118-571382
I