UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALC KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAWÜ VIJFTIC JAAR ONDERHOUD AAN VOLKSWAGEN Voor banden ga je naar 'n BOVAG-autobedrijf Bovag-bedrijven met topservice f 3 Maatvoering snowtrac en wintrac sterk uitgebreid [01 Autobedrijven Walcheren vTvr Voorbereiden Remweg Kever Langste tijd Nieuwe generatie Olie verversen Uw BOVAG-vakman is ook een bandenman SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 SEPTEMBER 1997 M/ v PAGINA 316 van doorsmeren tot diagnose Wij als Bovag Universeel doen heel veel Elke 2.500 kilometer naar de garage voor doorsmeren en olie verversen. Elke 5.000 ki lometer een onderhoudsbeurt: carburateur en ontsteking afstellen, remmen afstellen, luchtfilter reinigen. Door uitbreiding van het assortiment Vredestein win terhanden Snowtrac en Wintrac, worden deze banden beschikbaar voor de meeste automobilisten. De Snowtrac en Wintrac dragen aanzienlijk bij tot de veiligheid op de weg, maar het winterse jaargetijde vereist ook speciale voorzorgen. De speciaal voor slechte weers- en wegsituaties ont wikkelde banden helpen weliswaar het niveau van de rijveiligheid belangrijk verhogen, maar men moet ui teraard altijd de natuurlijke grenzen eerbiedigen. Het is daarom verstandig dat er op de winterse om standigheden wordt voorbereid. Vooraf naar de radio luisteren of de weers- en wegsi- tuatie via televisie volgen. Regelmatige controle van de auto kan veel ellende be sparen, kijk of de banden op de voorgeschreven span ning staan, controleer de koelvloeistof en vergeet daarbij het anti-vriesgehalte niet. Dat geldt ook voor het reservoir van de ruitensproeier. Voorts de motorolie peilen en de verlichting controle ren. Een op de winter gerichte uitbreiding van de uitrus ting kan geen kwaad: integendeel. Behalve de ver plichte gevarendriehoek zijn reservelampen, zekerin gen, een zaklantaarn, sleepkabel, eventueel sneeuw kettingen en een paar laarzen geen overbodige luxe. Houdt er verder rekening mee dat de remweg op een glad wegdek een stuk langer is. Mocht de auto in een slip raken, ga dan niet hard remmen, maar trap de koppeling in. Een auto met goede winterhanden blijft stabieler. Speciaal ontwikkelde profilering zorgt voor optimale grip. Goed geprofileerde banden zijn een mxist als het wegdek glad is. Het is tegenwoordig moeilijk voor te stellen, maar de eerste Volkswagens die een halve eeuw geleden naar Nederland kwamen, waren trouwe garageklanten. Niet omdat ze vaak defect raakten, maar omdat mate rialen, constructies en smeermiddelen van toen veel meer onderhoud nodig maakten. Wat een contrast met de Volkswagens van vandaag, die slechts om de 15.000 km nieuwe olie nodig hebben en elke 30.000 km een onderhoudsbeurt zonder doorsmeren. Toch was de Kever in die beginperiode al een relatief onderhoudsarme auto, waarin tal van slimme con structies zaten. Zo beschikte de Kever bijvoorbeeld over torsieveren die in een koker vol smeervet verpakt waren. Toch maakte dat een regelmatige doorsmeer- beurt niet overbodig. Elke 2.500 kilometer moest een flink aantal smeernippels van nieuw vet worden voor zien om een soepele werking van verschillende onder delen te garanderen. En elke 5.000 kilometer moest het oliebad luchtfilter worden gereinigd en diende de remstof uit de wieltrommels te worden geblazen. Verder moesten vaak ook de carburateur en de ontste king worden afgesteld, net als de klepspeling. En op rijplaten werd de sporing van de wielen nagekeken. Een Volkswagen Kever ging vanaf het begin al be hoorlijk lang mee maar bij een kilometerstand van 150.000 had de motor vaak zijn langste tijd wel gehad. Maar de eigen ruildienst van Volkswagen kon dan een nieuw blok leveren of een compleet nieuwe motor, waarna de Kever gewoon aan een tweede of derde le ven begon. Met het groeien van de verkoopcijfers van de Kever groeide ook de servicebehoefte. De Neder landse Volkswagen-importeur begon in 1947 met tien dealers en bouwde dat in een periode van nog geen vijftien jaar uit tot meer dan tweehonderd service punten. Er was dus altijd een Volkswagen-dealer in de buurt en in feite is dat nog steeds zo. Het uitvoeren van onderhoudsbeurten werd daarbij voortdurend professioneler aangepakt. Speciaal voor de Kever werd er een éénkolomshefbrug ontwikkeld. De wagen diende slechts in speciale kuiltjes in de vloer te wor den gereden en kon daarna snel omhoog worden ge bracht, zodat de monteur toegang had tot de onderzij de van de auto en de smeernippels. Ook werd door de dealer een soort ruilsysteem opgezet voor bepaalde onderdelen om de onderhoudsbeurten snel te kunnen uitvoeren. Zo werden oliezeven niet vervangen maar verruild, zodat de monteur bij het olie verversen di rect een schone zeef kon monteren. Ook van klepdek- sels die voorzien waren van kurkpakking bestond zo'n ruilsysteem. Op die manier ontstond een hele systematische wijze om onderhoud uit te voeren, die ook wel 'taktstand' werd genoemd. In de loop der jaren voerde Volkswa gen steeds technische vernieuwingen door, waardoor de Kever met minder onderhoud toe kon. Zo werden in 1955 al duizend Kevers bij wijze van proef uitgerust met spoorstangen zonder smeernip pels. In 1957 werd de proef uitgebreid met 20.000 voertuigen en in 1961 was de nieuwe vinding stan daard op alle Kevers. De grootste vooruitgang in on derhoud kwam echter van brandstoffen, smeermidde len en slijtagegevoelige onderdelen. De zich voortdu rend verbeterende kwaliteit van de benzine betekende minder aanslag op zuigers, kleppen en cilinderkoppen 1 De Kever moest destijds meer naar de garage voor een beurt dan de huidige VW's. en daardoor een aanzienlijk kleinere kans op verbran de kleppen. Betere olie betekende direct een langere periode tus sen twee verversingen. En bougies gingen ook steeds langer mee. Je zou zelfs kunnen stellen dat een Kever van toen met de smeermiddelen en slijtage-onderde- len van nu, met aanzienlijk minder onderhoud toe kan. De systematiek in de onderhoudsbeurten van Volks wagen had er inmiddels toe geleid dat de term 'VW- Controlebeurt' was ontstaan. Op het Volkswagen Ser vice-paspoort kon worden bijgehouden welke beurten waren uitgevoerd en op bonnen stond aangegeven welke werkzaamheden bij welke kilometerstanden dienden te worden uitgevoerd. In 1969 ging Volkswagen echter nog een stap verder in de vereenvoudiging van het onderhoud met de invoe ring van het "Volkswagen diagnose- en onderhouds- systeem", dat ook wel VW-diagnose werd genoemd. Elke dealer werd voorzien van speciale, deels elektro nische, deels mecfianische testapparatuur. Bij een onderhoudsbeurt werd «vanaf dat moment al tijd eerst de VW-cLiagnose doorgevoerd, een controle van de auto op*zes£ig vitale punten. Maar de echte dooi'braak in service kwam toen Volks wagen in het najaar van 1971 de computerdiagnose invoerde. Alle nieuwe Volkswagens werden vanaf dat moment voorzien van een speciaal 28-polig stopcon tact, waarop de dealer zijn computergestuurde test- kast kon aansluiten. In een half uurtje kon de monteur op deze manier een auto controleren op 88 punten, 28 punten meer dan voorheen. Bovendien was het niet meer mogelijk om controlepunten over te slaan, omdat de computer diagnose door een ponskaart gestuurd werd. Het resultaat van de nieuwe diagnose werd op een speciaal formulier geprint. En de kosten waren bij zonder laag: 21,50 gulden, exclusief btw, voor de diag nose van een Kever. Overigens kwamen niet alleen nieuwe Volkswagens voor de computerdiagnose in aanmerking. Op alle Volkswagen-modellen vanaf 1965 kon het stopcontact via een adapterkabel tijde lijk worden aangebracht, zodat ook deze modellen konden profiteren van het efficiëntere en verbeterde onderhoudssysteem. Met de introductie van een nieuwe generatie Volks wagen-modellen, werd heel veel technische vooruit gang geboekt. De komst van de Volkswagen Golf maakt olie verver sen nog maar eens in de 7.500 kilometer nodig, terwijl grote onderhoudsbeurten nog slechts elke 15.000 kilo meter noodzakelijk waren. Het afstellen van de ont steking, eens een nauwkeurig en tijdrovend klusje, werd toen al niet meer nodig omdat de Golf later werd voorzien van elektronische ontsteking. En kleppen stellen werd ook minder vaak noodzake lijk. Het kleppen stellen kon uiteindelijk helemaal verval len in 1985, toen alle Volkswagens werden uitgerust piet hydraulische klepstoters. Vanaf die periode verdrongen bovendien elektronisch geregelde brandstofsystemen, mede als gevolg van het streven naar schonere uitlaatgassen, de relatief afstel- lingsgevoelige carburateur. Waarmee opnieuw een stukje onderhoud verdween. Inmiddels zorgen onderhoudsvrije, elektronische mo tormanagementsystemen voor de berekening van het ontstekingstijdstip en de injectie. Bougies gaan voor taan 60.000 kilometer mee en olie verversen is nog maar eens per jaar of 15.000 kilometer nodig. En de computerdiagnose-apparatuur heeft plaats ge maakt voor de een testkast, die de storingen kan uitle zen die het motormanagement zelf vastlegt in zijn ge heugen. Dat zijn vaak storingen die de Volkswagen rijder zelf nog niet eens heeft opgemerkt. Treffender kan de onderhoudsvriendelijkheid van moderne Volkswagens dan ook nauwelijks worden omschreven. Het enige contact dat een vele honderden kilo's zware auto met de weg heeft wordt gevormd door vier banden. Gezamenlijk is dat contact niet groter dan een handpalm. U kunt zich voorstellen welke enorm grote krachten zich in die vier uiterst kleine contactvlakken afspelen. Eigen lijk is een auto een olifant op naaldhakken. Het is dan ook van het grootste belang dat uw auto op exact de juiste banden staat. Van het merk en type dat de autofabrikant na uitvoerig testen geschikt heeft bevon den voor uw auto. Eveneens van levensbelang is de pro fieldiepte van uw autobanden. Wanneer deze minder wordt dan twee millimeter moet u ernstig aan vervan ging gaan denken. Uw BOVAG-autobedrijf kan u een ob jectief advies geven over de staat van uw autobanden. En als er vervangen moet worden: hij weet precies welke band bij uw auto past en levert, monteert en balanceert voor een scherpe prijs. Zonder de onaangename verras sing van bijkomende kosten zoals ventielen en eventueel balanceren. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuid weg 7 0118-586666 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0186-602023 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-551991 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581370 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATEN LAAN Statenlaan 244 0118-625663 lya tl o OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Braamweg 10a 0118-551265 MIDDELBURG AUTO STURM Noordweg 467 0118-612042 IWl tl o liiir ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF OREEL Bedrijventerrein Molenweg 0118-561276 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 ia ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 61^ VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LA ND Zuidstraat 27 0118-571382 IMU/.IH WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE ZN. Jac. Brasserstr. 2 0118-571292

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1997 | | pagina 16