UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALC
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE UAWÜ
VIJFTIC JAAR ONDERHOUD AAN VOLKSWAGEN
Voor banden ga je naar 'n
BOVAG-autobedrijf
Bovag-bedrijven met topservice
f
3
Maatvoering
snowtrac en wintrac
sterk uitgebreid
[01
Autobedrijven
Walcheren
vTvr
Voorbereiden
Remweg
Kever
Langste tijd
Nieuwe generatie
Olie verversen
Uw BOVAG-vakman is ook een bandenman
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 SEPTEMBER 1997 M/ v
PAGINA 316
van doorsmeren tot diagnose
Wij als Bovag Universeel
doen heel veel
Elke 2.500 kilometer naar de garage voor
doorsmeren en olie verversen. Elke 5.000 ki
lometer een onderhoudsbeurt: carburateur
en ontsteking afstellen, remmen afstellen,
luchtfilter reinigen.
Door uitbreiding van het assortiment Vredestein win
terhanden Snowtrac en Wintrac, worden deze banden
beschikbaar voor de meeste automobilisten.
De Snowtrac en Wintrac dragen aanzienlijk bij tot de
veiligheid op de weg, maar het winterse jaargetijde
vereist ook speciale voorzorgen.
De speciaal voor slechte weers- en wegsituaties ont
wikkelde banden helpen weliswaar het niveau van de
rijveiligheid belangrijk verhogen, maar men moet ui
teraard altijd de natuurlijke grenzen eerbiedigen.
Het is daarom verstandig dat er op de winterse om
standigheden wordt voorbereid.
Vooraf naar de radio luisteren of de weers- en wegsi-
tuatie via televisie volgen.
Regelmatige controle van de auto kan veel ellende be
sparen, kijk of de banden op de voorgeschreven span
ning staan, controleer de koelvloeistof en vergeet
daarbij het anti-vriesgehalte niet. Dat geldt ook voor
het reservoir van de ruitensproeier.
Voorts de motorolie peilen en de verlichting controle
ren.
Een op de winter gerichte uitbreiding van de uitrus
ting kan geen kwaad: integendeel. Behalve de ver
plichte gevarendriehoek zijn reservelampen, zekerin
gen, een zaklantaarn, sleepkabel, eventueel sneeuw
kettingen en een paar laarzen geen overbodige luxe.
Houdt er verder rekening mee dat de remweg op een
glad wegdek een stuk langer is. Mocht de auto in een
slip raken, ga dan niet hard remmen, maar trap de
koppeling in.
Een auto met goede winterhanden blijft stabieler.
Speciaal ontwikkelde profilering zorgt voor optimale
grip.
Goed geprofileerde banden zijn een mxist als het
wegdek glad is.
Het is tegenwoordig moeilijk voor te stellen, maar de
eerste Volkswagens die een halve eeuw geleden naar
Nederland kwamen, waren trouwe garageklanten.
Niet omdat ze vaak defect raakten, maar omdat mate
rialen, constructies en smeermiddelen van toen veel
meer onderhoud nodig maakten. Wat een contrast met
de Volkswagens van vandaag, die slechts om de 15.000
km nieuwe olie nodig hebben en elke 30.000 km een
onderhoudsbeurt zonder doorsmeren.
Toch was de Kever in die beginperiode al een relatief
onderhoudsarme auto, waarin tal van slimme con
structies zaten. Zo beschikte de Kever bijvoorbeeld
over torsieveren die in een koker vol smeervet verpakt
waren. Toch maakte dat een regelmatige doorsmeer-
beurt niet overbodig. Elke 2.500 kilometer moest een
flink aantal smeernippels van nieuw vet worden voor
zien om een soepele werking van verschillende onder
delen te garanderen. En elke 5.000 kilometer moest
het oliebad luchtfilter worden gereinigd en diende de
remstof uit de wieltrommels te worden geblazen.
Verder moesten vaak ook de carburateur en de ontste
king worden afgesteld, net als de klepspeling. En op
rijplaten werd de sporing van de wielen nagekeken.
Een Volkswagen Kever ging vanaf het begin al be
hoorlijk lang mee maar bij een kilometerstand van
150.000 had de motor vaak zijn langste tijd wel gehad.
Maar de eigen ruildienst van Volkswagen kon dan een
nieuw blok leveren of een compleet nieuwe motor,
waarna de Kever gewoon aan een tweede of derde le
ven begon. Met het groeien van de verkoopcijfers van
de Kever groeide ook de servicebehoefte. De Neder
landse Volkswagen-importeur begon in 1947 met tien
dealers en bouwde dat in een periode van nog geen
vijftien jaar uit tot meer dan tweehonderd service
punten. Er was dus altijd een Volkswagen-dealer in
de buurt en in feite is dat nog steeds zo. Het uitvoeren
van onderhoudsbeurten werd daarbij voortdurend
professioneler aangepakt. Speciaal voor de Kever
werd er een éénkolomshefbrug ontwikkeld. De wagen
diende slechts in speciale kuiltjes in de vloer te wor
den gereden en kon daarna snel omhoog worden ge
bracht, zodat de monteur toegang had tot de onderzij
de van de auto en de smeernippels. Ook werd door de
dealer een soort ruilsysteem opgezet voor bepaalde
onderdelen om de onderhoudsbeurten snel te kunnen
uitvoeren. Zo werden oliezeven niet vervangen maar
verruild, zodat de monteur bij het olie verversen di
rect een schone zeef kon monteren. Ook van klepdek-
sels die voorzien waren van kurkpakking bestond zo'n
ruilsysteem.
Op die manier ontstond een hele systematische wijze
om onderhoud uit te voeren, die ook wel 'taktstand'
werd genoemd. In de loop der jaren voerde Volkswa
gen steeds technische vernieuwingen door, waardoor
de Kever met minder onderhoud toe kon.
Zo werden in 1955 al duizend Kevers bij wijze van
proef uitgerust met spoorstangen zonder smeernip
pels. In 1957 werd de proef uitgebreid met 20.000
voertuigen en in 1961 was de nieuwe vinding stan
daard op alle Kevers. De grootste vooruitgang in on
derhoud kwam echter van brandstoffen, smeermidde
len en slijtagegevoelige onderdelen. De zich voortdu
rend verbeterende kwaliteit van de benzine betekende
minder aanslag op zuigers, kleppen en cilinderkoppen
1 De Kever moest destijds meer naar de garage voor een beurt dan de huidige VW's.
en daardoor een aanzienlijk kleinere kans op verbran
de kleppen.
Betere olie betekende direct een langere periode tus
sen twee verversingen. En bougies gingen ook steeds
langer mee. Je zou zelfs kunnen stellen dat een Kever
van toen met de smeermiddelen en slijtage-onderde-
len van nu, met aanzienlijk minder onderhoud toe
kan.
De systematiek in de onderhoudsbeurten van Volks
wagen had er inmiddels toe geleid dat de term 'VW-
Controlebeurt' was ontstaan. Op het Volkswagen Ser
vice-paspoort kon worden bijgehouden welke beurten
waren uitgevoerd en op bonnen stond aangegeven
welke werkzaamheden bij welke kilometerstanden
dienden te worden uitgevoerd.
In 1969 ging Volkswagen echter nog een stap verder in
de vereenvoudiging van het onderhoud met de invoe
ring van het "Volkswagen diagnose- en onderhouds-
systeem", dat ook wel VW-diagnose werd genoemd.
Elke dealer werd voorzien van speciale, deels elektro
nische, deels mecfianische testapparatuur.
Bij een onderhoudsbeurt werd «vanaf dat moment al
tijd eerst de VW-cLiagnose doorgevoerd, een controle
van de auto op*zes£ig vitale punten.
Maar de echte dooi'braak in service kwam toen Volks
wagen in het najaar van 1971 de computerdiagnose
invoerde. Alle nieuwe Volkswagens werden vanaf dat
moment voorzien van een speciaal 28-polig stopcon
tact, waarop de dealer zijn computergestuurde test-
kast kon aansluiten.
In een half uurtje kon de monteur op deze manier een
auto controleren op 88 punten, 28 punten meer dan
voorheen. Bovendien was het niet meer mogelijk om
controlepunten over te slaan, omdat de computer
diagnose door een ponskaart gestuurd werd.
Het resultaat van de nieuwe diagnose werd op een
speciaal formulier geprint. En de kosten waren bij
zonder laag: 21,50 gulden, exclusief btw, voor de diag
nose van een Kever. Overigens kwamen niet alleen
nieuwe Volkswagens voor de computerdiagnose in
aanmerking. Op alle Volkswagen-modellen vanaf
1965 kon het stopcontact via een adapterkabel tijde
lijk worden aangebracht, zodat ook deze modellen
konden profiteren van het efficiëntere en verbeterde
onderhoudssysteem.
Met de introductie van een nieuwe generatie Volks
wagen-modellen, werd heel veel technische vooruit
gang geboekt.
De komst van de Volkswagen Golf maakt olie verver
sen nog maar eens in de 7.500 kilometer nodig, terwijl
grote onderhoudsbeurten nog slechts elke 15.000 kilo
meter noodzakelijk waren. Het afstellen van de ont
steking, eens een nauwkeurig en tijdrovend klusje,
werd toen al niet meer nodig omdat de Golf later werd
voorzien van elektronische ontsteking.
En kleppen stellen werd ook minder vaak noodzake
lijk.
Het kleppen stellen kon uiteindelijk helemaal verval
len in 1985, toen alle Volkswagens werden uitgerust
piet hydraulische klepstoters.
Vanaf die periode verdrongen bovendien elektronisch
geregelde brandstofsystemen, mede als gevolg van het
streven naar schonere uitlaatgassen, de relatief afstel-
lingsgevoelige carburateur.
Waarmee opnieuw een stukje onderhoud verdween.
Inmiddels zorgen onderhoudsvrije, elektronische mo
tormanagementsystemen voor de berekening van het
ontstekingstijdstip en de injectie. Bougies gaan voor
taan 60.000 kilometer mee en olie verversen is nog
maar eens per jaar of 15.000 kilometer nodig.
En de computerdiagnose-apparatuur heeft plaats ge
maakt voor de een testkast, die de storingen kan uitle
zen die het motormanagement zelf vastlegt in zijn ge
heugen. Dat zijn vaak storingen die de Volkswagen
rijder zelf nog niet eens heeft opgemerkt.
Treffender kan de onderhoudsvriendelijkheid van
moderne Volkswagens dan ook nauwelijks worden
omschreven.
Het enige contact dat een vele honderden kilo's zware
auto met de weg heeft wordt gevormd door vier banden.
Gezamenlijk is dat contact niet groter dan een handpalm.
U kunt zich voorstellen welke enorm grote krachten zich
in die vier uiterst kleine contactvlakken afspelen. Eigen
lijk is een auto een olifant op naaldhakken.
Het is dan ook van het grootste belang dat uw auto op
exact de juiste banden staat. Van het merk en type dat de
autofabrikant na uitvoerig testen geschikt heeft bevon
den voor uw auto. Eveneens van levensbelang is de pro
fieldiepte van uw autobanden. Wanneer deze minder
wordt dan twee millimeter moet u ernstig aan vervan
ging gaan denken. Uw BOVAG-autobedrijf kan u een ob
jectief advies geven over de staat van uw autobanden. En
als er vervangen moet worden: hij weet precies welke
band bij uw auto past en levert, monteert en balanceert
voor een scherpe prijs. Zonder de onaangename verras
sing van bijkomende kosten zoals ventielen en eventueel
balanceren.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuid weg 7
0118-586666
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0186-602023
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-551991
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581370
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATEN LAAN
Statenlaan 244
0118-625663
lya
tl o
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Braamweg 10a
0118-551265
MIDDELBURG
AUTO
STURM
Noordweg 467
0118-612042
IWl
tl o
liiir
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
OREEL
Bedrijventerrein
Molenweg 0118-561276
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
ia
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
61^
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KA LA ND
Zuidstraat 27
0118-571382
IMU/.IH
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
FAASSE ZN.
Jac. Brasserstr. 2
0118-571292