Jeugdbrandweer werd gehuldigd Knaken oogsten! 2 BETALEN 11 z LET OP! SPECIALE MIKRO-ELECTRO BIJLAGE! s5h n ^intratuin De hermelijnvlinder ELKE WEEK HUIS AAN HUIS OP WALCHEREN WOENSDAG 16 JULI 1997 Tel. 418653 A tO SCHOENEN KLEDING SPORT GROENKALENDER De Gamma Vlissingen heeft deze week een heropeningsfeest. Er valt veel voordeel te halen. Eind deze maand gaat de tweemast-klipper Avontuur op mossel- tocht van Yerseke naar Antwerpen. Lief hebbers kunnen mee. De Kadefeesten van Goes staan voor de 24e keer op het pro gramma. Volop ver tier dus komend weekeinde. BEDRIJVEN WORDEN OPGEROEPEN OM MEE TE HELPEN Achthonderd HIJ VERKOOPT ZIJN GEESTESKINDEREN NOG STEEDS MET PIJN IN HET HART I Niets verkocht Dikke Mercedes Prestaties Beste service, laagste prijs! Zeelandbrug LU INI LU O LU O 3*2.6^ SCHELDE BO DE Woelderenlaan - ^B ^B "BBHBBIB ^I^^B^BB MIDDELBURG - De jeugdbrandweer werd in Medemblik Ne derlands kampioen. Voor de kersverse burgemeester mr. L. Spahr van der Hoek aanleiding om de jeugdleden eens extra in het zonnetje te zetten. Vijf jongens en twee meisjes kregen een groepsfoto en een her inneringstegeltje. Bovendien kregen Saskia Valk, Marcel van Schouwen, Karin Kuschnig, Johnny van de Maas, Harrold Minnaard, Wouter Buys en Jaco Tramper 'de speld'. Een bewijs dat ze inmiddels voldoen aan de landelijke eisen. Deze speld ging ook naar drie junioren-leden: Marijn Kaat, Daniël Manu- hutu en Jeroen Valk. Tijdens de bijeenkomst werd afscheid genomen van Tony Schipper, voorzitter van de jeugdbrandweer. Hij gaat naar de brandweer van Veere. Zijn opvolger is Martin Manuhutu. Tot en met 16 augustus is uw bezoek aan Intratuin meer dan ooit de moeite waard. Want naast een schat aan ideeën voor in en om de tuin, krijgt u nu bij besteding van elke 25,- een cheque ter waarde van ƒ2,50 cadeau. KOUDEKERK Vlissingsestraat (tussen Koudekerke en Vlissingen) Tel- 0118-551623 V -• - - m wiiiiiii HET GROENE WARENHUIS NU BU SCAPINO 3 HALEN i Geldt voor alle afgeprijsde artikelen. Laagst geprijsde artikel gratis. KWALITEIT GULDENS VOORDEEL Meer dan 170 winkels. Kijk in de Gouden Gids. STICHTING HET ZEEUWSE Hoe afschrikwekkend een dier er door mensenbril bekeken uitziet, is vaak een kwestie van afmetingen. Dat we niet voor de eerste beste sprinkhaan gillend op de loop gaan, is puur omdat zo'n beest maximaal zo'n vijf centimeter lang is. Bekijk het dier onder een vergroting van honderd keer en het wordt een ver schrikkelijk monster, zeker als je de sprongen van meer dan een meter ook. nog r eens met hon-\ derd vermenig- j vuldigt.De rups van de hermelijnvlin der zou onder I een flinke uer-l groting een\ hoofdrol kun-1 nen spelen in[ de griezeligstel horrorfilm. Eenï kop die aan del voorkant hele-\ maal wordt in-l genomen doorl een vuurrode bek, met tegenl de mondrandl een paar pro tel gitzwarte ogen.l Bij dreigend gevaar zwaait de rups die kop wild heen en weer, en alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zitten er op het achterlijf twee lan ge staartdraden, waarmee het beest vergif kan sproeien.De rups wordt niet veel langer dan een centimeter of zes, en bovendien leeft het dier zo goed verborgen tussen de bladeren van wilgen of populieren dat het zelden opgemerkt wordt. Toch is de her melijnvlinder (en dus ook de bijbehorende rups) verre van zeld zaam. Wie gericht zoekt kan zelfs de roodgekleurde ronde eitjes aan de onderkant van een wilgeblad vinden. Ze zijn maar een paar millimeter in doorsnee, maar omdat ze tegen het groene blad afsteken is het niet al te moeilijk om ze te vinden. Het is evenmin moeilijk om vanaf het eistadium de rupsen op te kwe ken totdat er volwassen vlinders uitkomen. Dat vergt overigens wel flink wat werk, want de vreetgrage rupsen moeten min stens ,,n keer per dag met verse wilgenbladeren gevoerd wor den. Wie dat allemaal opbrengt ziet op een gegeven moment de prachtige hermelijnvlinder uit het cocon kruipen. Het witte dons dat bezaaid is met zwarte stippen herinnert aan de her melijnen mantel die vroeger door personen van koninklijken bloede gedragen werd. Daarop is de naam van deze intrigeren de vlinder gebaseerd. PI 4- Kinderen gaan terug in de tijd MIDDELBURG - Er komen twee bouwspeelplaatsen. En dat is veel meer dan in eerste in stantie gedacht werd. In het be gin van het jaar stond de 'bouw speelplaats' er namelijk finan cieel helemaal niet goed voor. Inmiddels heeft de stichting So ciaal Kultureel Werk Middel burg voldoende subsidie gekre gen om toch met een tweetal bouwspeelplaatsen voor de dag te kunnen komen. Er komt er een op het Meiveld, de andere bij het Trefpunt in Nieuw-Middelburg. Wat die laatste locatie betreft hebben de bewoners duidelijk te kennen gegeven dat er behoefte is aan een dergelijk evenement voor de jeugd. De plaatselijke wijkver- eniging heeft er zich dan ook ex tra voor ingezet. Bovendien on dersteunen het SKWM en het project Mooi zo, Goed zo de ac tiviteiten. Maar er blijft een probleem. Er is een tekort van 7.000 gulden op de begroting. Dat komt door de verwerking van afvalhout. De nieuwe milieuwet geeft strakke richtlijnen, het afvalhout waar de kinderen doorgaans mee bou wen, is er niet meer. Er kan ook geen kampvuurtje worden ge stookt. Toch wil de werkgroep alles op alles zetten om een vol waardige vakantie-activiteit te kunnen presenteren. Er is een werkgroep Bouwspeel plaats opgericht, bestaande uit vrijwilligers die zich voor de jeugd in willen zetten. Samen met Mooi zo, Goed zo gaat men op zoek naar sponsors en koste loos materiaal. Er worden be drijven gezocht die mogelijk een steentje bij kunnen dragen. Dat hoeft niet direct financieel te zijn. Containers of rijplaten be schikbaar stellen is al heel wat. Het geld dat men ermee uit spaart wordt aan echte kinder activiteiten besteed. Van 21 tot en met 24 juli staan de bouw speelplaatsen gepland. Het the ma van dit jaar is 'jonkvrouwen en ridders'. De kinderen gaan hun eigen kasteel bouwen, ma ken kleding uit de tijd van toen, versieren hutten en houden rid derspelen. Doorgaans komen er achthon derd kinderen naar deze vakan- tiespelen. De ouders en omwo nenden hebben middels handte keningen duidelijk gemaakt dat deze activiteiten niet mogen ontbreken. Mede daarom is er een financiële bijdrage gevraagd aan het Juliana Welzijn Fonds. Met man en macht wordt er ge werkt om volwaardige bouw speelplaatsen van de grond te krijgen. Er zijn diverse werk groepen die allemaal hun eigen specifieke taak hebben. Jongeren kunnen meedoen aan de Riddertijd. Ouderen vanaf 16 jaar kunnen daarbij helpen. In lichtingen bij het SKW sectie Wijkgericht Werk, telefoon 634611. 0De bouwspeelplaatsen zijn bij de jeugd altijd bijzonder in trek Liggend fietsen steeds populairder MIDDELBURG - Veertien jaar geleden stond hij nog voor de klas. Maar de 'P te- Mid- prikkels die het onderwijs hem gaf wogen niet gen ae prikkels die aelburger Bram Moens zelf aan het leven wilde rikkels die Middelburger ram Moens zelf aan net leven wilde geven. Dus koos hij zijn eigen weg. Géén kunstonderwijs waarvoor hij geleerd had, maar het bouwen van lig fietsen. Menigeen fronste toendertijd de wenkbrau wen. Maar dat is veran derd. Dit jaar werd tijdens de Twee- wieler-Rai Moens' ligfiets de 'Speedliner M5 Blue Gilde' tot 'fiets van hét jaar' gekozen. Ein delijk erkenning voor de Zeeuw die nog steeds met pijn in zijn hart één van zijn geesteskinde ren verkoopt, want die moeten in goede handen terecht komen. door Marcel van der Voort Wie de fiets van het jaar maakt zal vast en zeker een doorgewin terde zakenman zijn met een vlotte babbel. Niets is minder waar. Bram Moens ontvangt de verslaggever in zijn werkplaats anex showroom in de Middel burgse Brakstraat. Constant zijn er mensen met vragen over de ligfietsen en die worden des kundig beantwoord. Halverwe ge het gesprek komt een be- zweette sporter het pandje bin nenlopen op zoek naar een nieu we band. Even later raakt hij in gesprek met de ontwerper over een nieuw zadel. Haast veront schuldigend wordt een prijs ge noemd. „Maar het weegt net zeshonderd gram. Prima ge schikt voor uw fiets. Denk er eens over na." Dat typeert Bram Moens. Een kennis van hem liet eerder al weten dat hij het liefst verkoopt aan echte liefhebbers. Moens was zesentwintig jaar toen hij fulltime met het bouwen van ligfietsen begon. „Als je het in een baan niet kunt vinden, dan moet je iets anders gaan doen. Veertien jaar geleden werd er een nieuw model ligfiets geïntroduceerd en dat zette mij aan het denken. Ik zag er iets in. Mijn vrouw is ook blijven wer ken en zo kon ik aan het avon tuur beginnen. De eerste jaren moest ik enorm veel tijd en geld investeren. En dan moet je er voor waken dat het niet uit de hand loopt. Die jaren was ik zes dagen per week bezig. Maar het is niet voor niets geweest. Ik heb er veel plezier aan beleefd. Al had ik niets verkocht, dan was ik de fietsen nog blijven ontwer pen en maken." Dat hij 'de fiets van het jaar' heeft ontworpen legt Moens geen windeieren. Er worden drie types in serie gemaakt en hon derdtwintig dealers gaan deze tweewielers verkopen. „Ik had gehoopt en verwacht dat de ommezwaai vier jaar ge leden zou komen. Het heeft ech ter langer geduurd. Voor de jury die uiteindelijk voor mijn ont werp koos heb ik grote bewon dering. Ze hebben een grote stap genomen. Natuurlijk heeft dit gevolgen. Het is de laatste tijd opvallend drukker. In het verle den leverde ik ook aan dealers. Maar door de beperkte aantal len was de winstmarge eveneens kleiner. Ik vind het vooral ple zierig dat de ligfiets nu meer in de belangstelling staat." Ook dat is Moens. Hij vindt zijn product belangrijker dan de man die het bedacht heeft. De ligfiets is hem alles. Boos kan hij zich daarom maken over de wie lerbond, die ligfietsen niet bin nen de nationale sport wil opne men. „De ligfiets is in 1933 in de ban gegaan om er nooit meer uit te komen. Er kwamen andere re gels waardoor de ligfiets niet er kend werd voor races." Toch ziet de ontwerper een lichtpunt je. Hij weet dat bij mountainbi- ken als sport aanvankelijk ook de neus werd opgehaald. Nu is het zelfs een Olympische sport en landgenoot Bart Brentjes haalt de laatste jaren veel prij zen binnen. „Dat klopt. Er wordt eerst ge wacht op een goede verkoop van de fiets, dan komen er wedstrij den en uiteindelijk wordt het voorgedragen als Olympische sport." Toch heeft Moens met name moeite met de houding van bestuurslid Verbrugge van de UCI, die zich als fanatiek te genstander van de ligfiets bin nen de sport zou hebben ont plooid. „Het is hard nodig dat er veranderingen komen", houdt Moens vol. De ligfiets is niet uitsluitend be doeld voor de sport. Hij wordt vooral gemaakt voor recreatief gebruik en om deel te nemen in het woon-werk ver keer. Was het vooral de grote stad waar deze lage fiets, waarin de bestuurder relaxed ligt, vooral opviel. Te genwoordig wordt het voertuig steeds vaker gesignaleerd in de provincie. „Maar", waarschuwt de Middelburger, „ik hoop niet dat het een rage wordt. Ik merk dat de ligfiets meer wordt verkocht. Wij zijn bekend als fietsland, maar ik verbaas mezelf er nog steeds over als ik een dikke dure Mer cedes zie rijden met een goedko pe fiets achterop. En dat komt vaak voor bij ons Nederlanders. Nu de ligfiets goedkoper wordt, groeit de vraag. Je krijgt een an der soort publiek. De leukste klanten heb ik gehad. Die heb ben in een vroeg stadium reeds de waarde geschat van een an dere vorm van fietsen. Terwijl dat toen nog relatief duur was." Die uitspraak doet vermoeden dat de lol er voor Bram een beet je af is. „Het kan best zijn dat ik over drie jaar iets anders doe. Je moet in je leven prikkels blij- Bram Moens op zijn super-ligfiets. ven houden. Ook wat de ligfiet sen betreft komt er een stadium dat alles anders is. Als ik mijn dag moet vullen met de vraag welk biesje er op een fiets moet komen, dan ben ik weg. Als het werk gedaan is, wordt het tijd voor iets anders. Misschien wel de beeldende kunst. Daarin ben ik immers opgeleid en het blijft mij trekken." Maar ondertussen gaat de Mid delburger onverstoord door. Hij verzint en bouwt niet enkel fiet sen, als sporter heeft Moens zich evenmin onbetuigd gelaten. „Ik zie mezelf niet als een echte topsporter. De ligfiets doet uit eindelijk het werk." De lijst met prestaties bewijst echter dat hij zich als sporter bescheiden opstelt. Twee weken geleden deed Bram mee aan de vijfhonderd kilometer lange 'monsterrace' Trondheim-Oslo. Hiervoor werd een periode da gelijks driehonderd kilometer getraind. Hij deed mee met een ander doel dan de overwinning. „Wat mij interesseerde was te laten zien hoe je met weinig vermogen een hoge snelheid kan halen. Uiter aard vergt het veel van de ren ner. Trondheim-Oslo staat ge lijk aan twee zware touretap pes." Dit najaar wordt er een aanval gedaan op het werel duurrecord. Dat stond in het verleden op naam van de Zeeuw, FOTO PIET DAVIDSE maar werd overgenomen door profrenner Lars Teutenberg. Moens heeft de prestaties van de huidige recordhouder flink be studeerd en wil dit record spoe dig omver rijden. De tol op de Zeelandbrug is te vroeg afgeschaft. Zes jaar nadat de Provinciale Staten beslisten dat er niet meer betaald hoefde te worden op de verbinding tussen NoordBeveland en SchouwenDuiveland blijkt dat er grotere kosten zijn dan voorzien. De kosten zijn zo hoog, dat het indertijd opgerichte onderhoudsfonds bij lange na niet toereikend is. Voor alle noodzakelijke maatregelen die getroffen dienen te worden is het lieve sommetje van vijftien miljoen gulden nodig. Dan pas voldoet de Zeelandbrug weer aan alle veiligheidseisen. Even werd nog de suggestie geopperd om de tolheffing weer in te voeren, maar daar werd niet serieus op in ge gaan. Het had anders best wat, die tolheffing. Omdat er betaald moest worden kwam er minder verkeer over, want "nie alleen ons Zeeuwen bin zuunig" maar die 'Ollanders even goed. Het mes sneed van twee kanten, minder verkeer betekent minder slijtage en door die tol bracht het nog wat op. In de hokjes bij de slagbomen za ten tolgaarders (m/v) zodat er ook nog eens werkgele genheid was. Als regelmatig berijder van de Zeeland brug kreeg je een relatie met die mensen. Maar die tijd ligt achter ons, de tolhuisjes werden afgebroken en de maximum snelheid op de brug ging van 70 naar 80 kilo meter per uur. Nu moet er verlichting op dit Zeeuwse visitekaartje, de ijzers van de brugplaten zitten los en de vangrail is te laag. Kortom, verkeersonveilig. Hoe nu de benodigde fondsen te wervenCamera 's voor te hard rijden van De Val naar Colijnsplaat en met het geld van de bekeuringen het brugdek onderhouden? De Zeeuwse Staten moeten snel met een sluitende financi%ole oplos sing komen. Anders is ook de Zeelandbrug een brug te ver. Cameleon

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1997 | | pagina 1