Jeugdbrandweer
werd gehuldigd
Knaken oogsten!
2 BETALEN
11
z
LET OP! SPECIALE
MIKRO-ELECTRO BIJLAGE!
s5h n ^intratuin
De hermelijnvlinder
ELKE WEEK HUIS AAN HUIS OP WALCHEREN
WOENSDAG 16 JULI 1997
Tel. 418653
A tO
SCHOENEN
KLEDING
SPORT
GROENKALENDER
De Gamma Vlissingen
heeft deze week een
heropeningsfeest. Er valt
veel voordeel te halen.
Eind deze maand gaat
de tweemast-klipper
Avontuur op mossel-
tocht van Yerseke
naar Antwerpen. Lief
hebbers kunnen mee.
De Kadefeesten van
Goes staan voor de
24e keer op het pro
gramma. Volop ver
tier dus komend
weekeinde.
BEDRIJVEN WORDEN OPGEROEPEN OM MEE TE HELPEN
Achthonderd
HIJ VERKOOPT ZIJN GEESTESKINDEREN NOG STEEDS MET PIJN IN HET HART
I
Niets verkocht
Dikke Mercedes
Prestaties
Beste service, laagste prijs!
Zeelandbrug
LU
INI
LU
O
LU
O
3*2.6^
SCHELDE BO DE
Woelderenlaan - ^B ^B "BBHBBIB ^I^^B^BB
MIDDELBURG - De jeugdbrandweer werd in Medemblik Ne
derlands kampioen. Voor de kersverse burgemeester mr. L.
Spahr van der Hoek aanleiding om de jeugdleden eens extra in
het zonnetje te zetten.
Vijf jongens en twee meisjes kregen een groepsfoto en een her
inneringstegeltje. Bovendien kregen Saskia Valk, Marcel van
Schouwen, Karin Kuschnig, Johnny van de Maas, Harrold
Minnaard, Wouter Buys en Jaco Tramper 'de speld'. Een bewijs
dat ze inmiddels voldoen aan de landelijke eisen. Deze speld
ging ook naar drie junioren-leden: Marijn Kaat, Daniël Manu-
hutu en Jeroen Valk.
Tijdens de bijeenkomst werd afscheid genomen van Tony
Schipper, voorzitter van de jeugdbrandweer. Hij gaat naar de
brandweer van Veere. Zijn opvolger is Martin Manuhutu.
Tot en met 16 augustus is uw bezoek aan Intratuin meer dan ooit de moeite
waard. Want naast een schat aan ideeën voor in en om de tuin, krijgt u
nu bij besteding van elke 25,- een cheque ter waarde van ƒ2,50 cadeau.
KOUDEKERK Vlissingsestraat
(tussen Koudekerke en Vlissingen)
Tel- 0118-551623
V -• - - m wiiiiiii
HET GROENE WARENHUIS
NU BU SCAPINO
3 HALEN i
Geldt voor alle afgeprijsde artikelen. Laagst geprijsde artikel gratis.
KWALITEIT GULDENS VOORDEEL
Meer dan 170 winkels. Kijk in de Gouden Gids.
STICHTING HET ZEEUWSE
Hoe afschrikwekkend een dier er door mensenbril bekeken
uitziet, is vaak een kwestie van afmetingen. Dat we niet voor de
eerste beste sprinkhaan gillend op de loop gaan, is puur omdat
zo'n beest maximaal zo'n vijf centimeter lang is. Bekijk het dier
onder een vergroting van honderd keer en het wordt een ver
schrikkelijk monster, zeker als je de sprongen van meer dan een
meter ook. nog r
eens met hon-\
derd vermenig- j
vuldigt.De
rups van de
hermelijnvlin
der zou onder I
een flinke uer-l
groting een\
hoofdrol kun-1
nen spelen in[
de griezeligstel
horrorfilm. Eenï
kop die aan del
voorkant hele-\
maal wordt in-l
genomen doorl
een vuurrode
bek, met tegenl
de mondrandl
een paar pro tel
gitzwarte ogen.l
Bij dreigend
gevaar zwaait de rups die kop wild heen en weer, en alsof dat
allemaal nog niet genoeg is, zitten er op het achterlijf twee lan
ge staartdraden, waarmee het beest vergif kan sproeien.De rups
wordt niet veel langer dan een centimeter of zes, en bovendien
leeft het dier zo goed verborgen tussen de bladeren van wilgen
of populieren dat het zelden opgemerkt wordt. Toch is de her
melijnvlinder (en dus ook de bijbehorende rups) verre van zeld
zaam. Wie gericht zoekt kan zelfs de roodgekleurde ronde eitjes
aan de onderkant van een wilgeblad vinden. Ze zijn maar een
paar millimeter in doorsnee, maar omdat ze tegen het groene
blad afsteken is het niet al te moeilijk om ze te vinden. Het is
evenmin moeilijk om vanaf het eistadium de rupsen op te kwe
ken totdat er volwassen vlinders uitkomen. Dat vergt overigens
wel flink wat werk, want de vreetgrage rupsen moeten min
stens ,,n keer per dag met verse wilgenbladeren gevoerd wor
den. Wie dat allemaal opbrengt ziet op een gegeven moment de
prachtige hermelijnvlinder uit het cocon kruipen. Het witte
dons dat bezaaid is met zwarte stippen herinnert aan de her
melijnen mantel die vroeger door personen van koninklijken
bloede gedragen werd. Daarop is de naam van deze intrigeren
de vlinder gebaseerd.
PI
4-
Kinderen gaan terug in de tijd
MIDDELBURG - Er komen
twee bouwspeelplaatsen. En dat
is veel meer dan in eerste in
stantie gedacht werd. In het be
gin van het jaar stond de 'bouw
speelplaats' er namelijk finan
cieel helemaal niet goed voor.
Inmiddels heeft de stichting So
ciaal Kultureel Werk Middel
burg voldoende subsidie gekre
gen om toch met een tweetal
bouwspeelplaatsen voor de dag
te kunnen komen.
Er komt er een op het Meiveld,
de andere bij het Trefpunt in
Nieuw-Middelburg. Wat die
laatste locatie betreft hebben de
bewoners duidelijk te kennen
gegeven dat er behoefte is aan
een dergelijk evenement voor de
jeugd. De plaatselijke wijkver-
eniging heeft er zich dan ook ex
tra voor ingezet. Bovendien on
dersteunen het SKWM en het
project Mooi zo, Goed zo de ac
tiviteiten.
Maar er blijft een probleem. Er
is een tekort van 7.000 gulden op
de begroting. Dat komt door de
verwerking van afvalhout. De
nieuwe milieuwet geeft strakke
richtlijnen, het afvalhout waar
de kinderen doorgaans mee bou
wen, is er niet meer. Er kan ook
geen kampvuurtje worden ge
stookt. Toch wil de werkgroep
alles op alles zetten om een vol
waardige vakantie-activiteit te
kunnen presenteren.
Er is een werkgroep Bouwspeel
plaats opgericht, bestaande uit
vrijwilligers die zich voor de
jeugd in willen zetten. Samen
met Mooi zo, Goed zo gaat men
op zoek naar sponsors en koste
loos materiaal. Er worden be
drijven gezocht die mogelijk een
steentje bij kunnen dragen. Dat
hoeft niet direct financieel te
zijn. Containers of rijplaten be
schikbaar stellen is al heel wat.
Het geld dat men ermee uit
spaart wordt aan echte kinder
activiteiten besteed. Van 21 tot
en met 24 juli staan de bouw
speelplaatsen gepland. Het the
ma van dit jaar is 'jonkvrouwen
en ridders'. De kinderen gaan
hun eigen kasteel bouwen, ma
ken kleding uit de tijd van toen,
versieren hutten en houden rid
derspelen.
Doorgaans komen er achthon
derd kinderen naar deze vakan-
tiespelen. De ouders en omwo
nenden hebben middels handte
keningen duidelijk gemaakt dat
deze activiteiten niet mogen
ontbreken. Mede daarom is er
een financiële bijdrage gevraagd
aan het Juliana Welzijn Fonds.
Met man en macht wordt er ge
werkt om volwaardige bouw
speelplaatsen van de grond te
krijgen. Er zijn diverse werk
groepen die allemaal hun eigen
specifieke taak hebben.
Jongeren kunnen meedoen aan
de Riddertijd. Ouderen vanaf 16
jaar kunnen daarbij helpen. In
lichtingen bij het SKW sectie
Wijkgericht Werk, telefoon
634611.
0De bouwspeelplaatsen zijn bij
de jeugd altijd bijzonder in trek
Liggend fietsen steeds populairder
MIDDELBURG - Veertien
jaar geleden stond hij nog
voor de klas. Maar de
'P te-
Mid-
prikkels die het onderwijs
hem gaf wogen niet
gen ae prikkels die
aelburger Bram Moens
zelf aan het leven wilde
rikkels die Middelburger
ram Moens zelf aan net
leven wilde geven. Dus
koos hij zijn eigen weg.
Géén kunstonderwijs
waarvoor hij geleerd had,
maar het bouwen van lig
fietsen. Menigeen fronste
toendertijd de wenkbrau
wen. Maar dat is veran
derd.
Dit jaar werd tijdens de Twee-
wieler-Rai Moens' ligfiets de
'Speedliner M5 Blue Gilde' tot
'fiets van hét jaar' gekozen. Ein
delijk erkenning voor de Zeeuw
die nog steeds met pijn in zijn
hart één van zijn geesteskinde
ren verkoopt, want die moeten
in goede handen terecht komen.
door
Marcel
van der
Voort
Wie de fiets van het jaar maakt
zal vast en zeker een doorgewin
terde zakenman zijn met een
vlotte babbel. Niets is minder
waar. Bram Moens ontvangt de
verslaggever in zijn werkplaats
anex showroom in de Middel
burgse Brakstraat. Constant
zijn er mensen met vragen over
de ligfietsen en die worden des
kundig beantwoord. Halverwe
ge het gesprek komt een be-
zweette sporter het pandje bin
nenlopen op zoek naar een nieu
we band. Even later raakt hij in
gesprek met de ontwerper over
een nieuw zadel. Haast veront
schuldigend wordt een prijs ge
noemd. „Maar het weegt net
zeshonderd gram. Prima ge
schikt voor uw fiets. Denk er
eens over na." Dat typeert Bram
Moens. Een kennis van hem liet
eerder al weten dat hij het liefst
verkoopt aan echte liefhebbers.
Moens was zesentwintig jaar
toen hij fulltime met het bouwen
van ligfietsen begon. „Als je het
in een baan niet kunt vinden,
dan moet je iets anders gaan
doen. Veertien jaar geleden
werd er een nieuw model ligfiets
geïntroduceerd en dat zette mij
aan het denken. Ik zag er iets in.
Mijn vrouw is ook blijven wer
ken en zo kon ik aan het avon
tuur beginnen. De eerste jaren
moest ik enorm veel tijd en geld
investeren. En dan moet je er
voor waken dat het niet uit de
hand loopt. Die jaren was ik zes
dagen per week bezig. Maar het
is niet voor niets geweest. Ik heb
er veel plezier aan beleefd. Al
had ik niets verkocht, dan was
ik de fietsen nog blijven ontwer
pen en maken."
Dat hij 'de fiets van het jaar'
heeft ontworpen legt Moens
geen windeieren. Er worden drie
types in serie gemaakt en hon
derdtwintig dealers gaan deze
tweewielers verkopen.
„Ik had gehoopt en verwacht
dat de ommezwaai vier jaar ge
leden zou komen. Het heeft ech
ter langer geduurd. Voor de jury
die uiteindelijk voor mijn ont
werp koos heb ik grote bewon
dering. Ze hebben een grote stap
genomen. Natuurlijk heeft dit
gevolgen. Het is de laatste tijd
opvallend drukker. In het verle
den leverde ik ook aan dealers.
Maar door de beperkte aantal
len was de winstmarge eveneens
kleiner. Ik vind het vooral ple
zierig dat de ligfiets nu meer in
de belangstelling staat."
Ook dat is Moens. Hij vindt zijn
product belangrijker dan de
man die het bedacht heeft. De
ligfiets is hem alles. Boos kan hij
zich daarom maken over de wie
lerbond, die ligfietsen niet bin
nen de nationale sport wil opne
men. „De ligfiets is in 1933 in de
ban gegaan om er nooit meer uit
te komen. Er kwamen andere re
gels waardoor de ligfiets niet er
kend werd voor races." Toch
ziet de ontwerper een lichtpunt
je. Hij weet dat bij mountainbi-
ken als sport aanvankelijk ook
de neus werd opgehaald. Nu is
het zelfs een Olympische sport
en landgenoot Bart Brentjes
haalt de laatste jaren veel prij
zen binnen.
„Dat klopt. Er wordt eerst ge
wacht op een goede verkoop van
de fiets, dan komen er wedstrij
den en uiteindelijk wordt het
voorgedragen als Olympische
sport." Toch heeft Moens met
name moeite met de houding
van bestuurslid Verbrugge van
de UCI, die zich als fanatiek te
genstander van de ligfiets bin
nen de sport zou hebben ont
plooid. „Het is hard nodig dat er
veranderingen komen", houdt
Moens vol.
De ligfiets is niet uitsluitend be
doeld voor de sport. Hij wordt
vooral gemaakt voor recreatief
gebruik en om deel te nemen in
het woon-werk ver keer. Was het
vooral de grote stad waar deze
lage fiets, waarin de bestuurder
relaxed ligt, vooral opviel. Te
genwoordig wordt het voertuig
steeds vaker gesignaleerd in de
provincie. „Maar", waarschuwt
de Middelburger,
„ik hoop niet dat het een rage
wordt. Ik merk dat de ligfiets
meer wordt verkocht. Wij zijn
bekend als fietsland, maar ik
verbaas mezelf er nog steeds
over als ik een dikke dure Mer
cedes zie rijden met een goedko
pe fiets achterop. En dat komt
vaak voor bij ons Nederlanders.
Nu de ligfiets goedkoper wordt,
groeit de vraag. Je krijgt een an
der soort publiek. De leukste
klanten heb ik gehad. Die heb
ben in een vroeg stadium reeds
de waarde geschat van een an
dere vorm van fietsen. Terwijl
dat toen nog relatief duur was."
Die uitspraak doet vermoeden
dat de lol er voor Bram een beet
je af is.
„Het kan best zijn dat ik over
drie jaar iets anders doe.
Je moet in je leven prikkels blij-
Bram Moens op zijn super-ligfiets.
ven houden. Ook wat de ligfiet
sen betreft komt er een stadium
dat alles anders is. Als ik mijn
dag moet vullen met de vraag
welk biesje er op een fiets moet
komen, dan ben ik weg. Als het
werk gedaan is, wordt het tijd
voor iets anders. Misschien wel
de beeldende kunst. Daarin ben
ik immers opgeleid en het blijft
mij trekken."
Maar ondertussen gaat de Mid
delburger onverstoord door. Hij
verzint en bouwt niet enkel fiet
sen, als sporter heeft Moens
zich evenmin onbetuigd gelaten.
„Ik zie mezelf niet als een echte
topsporter. De ligfiets doet uit
eindelijk het werk."
De lijst met prestaties bewijst
echter dat hij zich als sporter
bescheiden opstelt. Twee weken
geleden deed Bram mee aan de
vijfhonderd kilometer lange
'monsterrace' Trondheim-Oslo.
Hiervoor werd een periode da
gelijks driehonderd kilometer
getraind.
Hij deed mee met een ander doel
dan de overwinning. „Wat mij
interesseerde was te laten zien
hoe je met weinig vermogen een
hoge snelheid kan halen. Uiter
aard vergt het veel van de ren
ner. Trondheim-Oslo staat ge
lijk aan twee zware touretap
pes." Dit najaar wordt er een
aanval gedaan op het werel
duurrecord. Dat stond in het
verleden op naam van de Zeeuw,
FOTO PIET DAVIDSE
maar werd overgenomen door
profrenner Lars Teutenberg.
Moens heeft de prestaties van de
huidige recordhouder flink be
studeerd en wil dit record spoe
dig omver rijden.
De tol op de Zeelandbrug is te vroeg afgeschaft. Zes jaar
nadat de Provinciale Staten beslisten dat er niet meer
betaald hoefde te worden op de verbinding tussen
NoordBeveland en SchouwenDuiveland blijkt dat er
grotere kosten zijn dan voorzien. De kosten zijn zo
hoog, dat het indertijd opgerichte onderhoudsfonds bij
lange na niet toereikend is. Voor alle noodzakelijke
maatregelen die getroffen dienen te worden is het lieve
sommetje van vijftien miljoen gulden nodig. Dan pas
voldoet de Zeelandbrug weer aan alle veiligheidseisen.
Even werd nog de suggestie geopperd om de tolheffing
weer in te voeren, maar daar werd niet serieus op in ge
gaan. Het had anders best wat, die tolheffing. Omdat er
betaald moest worden kwam er minder verkeer over,
want "nie alleen ons Zeeuwen bin zuunig" maar die
'Ollanders even goed. Het mes sneed van twee kanten,
minder verkeer betekent minder slijtage en door die tol
bracht het nog wat op. In de hokjes bij de slagbomen za
ten tolgaarders (m/v) zodat er ook nog eens werkgele
genheid was. Als regelmatig berijder van de Zeeland
brug kreeg je een relatie met die mensen. Maar die tijd
ligt achter ons, de tolhuisjes werden afgebroken en de
maximum snelheid op de brug ging van 70 naar 80 kilo
meter per uur. Nu moet er verlichting op dit Zeeuwse
visitekaartje, de ijzers van de brugplaten zitten los en
de vangrail is te laag. Kortom, verkeersonveilig. Hoe nu
de benodigde fondsen te wervenCamera 's voor te hard
rijden van De Val naar Colijnsplaat en met het geld van
de bekeuringen het brugdek onderhouden? De Zeeuwse
Staten moeten snel met een sluitende financi%ole oplos
sing komen. Anders is ook de Zeelandbrug een brug te
ver.
Cameleon