Coupé completeert k-
Nissan zet snelle Primera GT in de markt
1
IN
IV
El
iS
El
.EAU'
roB
EDR
IJVEI
II
VAI
LCI
IEF
IE
N
Bovag-bedrijven met topservice
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE UAW
EEN MAGAZIJN
MET SLIMME
OPLOSSINGEN
Universele
Autobedrijven
Walcheren
LG1
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 23 APRIL 1997
315
Wij als Bovag Universeel
linie doen heel veel
Met de presentatie van de k(appa) Coupé maakt Lancia
de k-serie, tot op heden bestaande uit een sedan en een
stationwagon, compleet. Maar wat meer is, met dit model
heeft Lancia een nieuw vlaggcschip in handen dat het chi
que en sportieve merk alle eer aan doet. Trots zijn ze er
dan ook op, zo blijkt uit de diverse publicaties en uitspra
ken van de Lancia-bobo's. De nieuwe Coupé wordt verge
leken met tot de verbeelding sprekende modellen als de
Lancia Flaminia Coupé en de Gamma Coupé die in hun
jaren (respectievelijk 1959-1%7 en 1977-1984) zeer in
trek waren. Natuurlijk hopen de Italianen dat hun nieuw
ste Coupé de successen van weleer gaat overtreffen en er
is dan ook alles aan gedaan om deze droom waar te ma
ken.
Niet alleen woordelijk worden vergelijkingen gemaakt
met de genoemde voorgangers, ook stilistisch zijn er wat
terugblikken te vinden op de nieuwe Coupé. Zo verto
nen de op de kofferbak (inhoud een behoorlijk nette
500 liter met via een skiluik ruimte voor drie paar ski's)
in kleine vinnen uitmondende C-stijlen gelijkenis met
de vinnen van de Flaminia Coupé, net zoals de (schijn
baar) stijlloze zijruiten dat doen. Schijnbaar, want ach
ter de zwarte lijst die de achterste zijruiten omrandt, zit
wel degelijk een B-stijl.
De overeenkomsten met zijn k-broeders zijn echter be
perkt: tot aan de voorruit is het familiegezicht behou
den. Onder andere door de grille te gebruiken die ook
op de sedan en de SW terug te vinden is.
Wat meteen opvalt in het interieur is dat het dashboard
en middenconsole zo van de rest van de k-serie is over
genomen. wat lichte aanpassingen daargelaten. Echter,
nog steeds is het bovenste gedeelte van de snelheidsme
ter, met daarin het (in Europa belangrijke) gebied tus
sen de 115 en 145 km/u. niet te zien. Ook met de stoel in
de laagste stand. Die stoelen komen overigens uit de ko
ker van Recaro en stellen de verwachtingen die deze
naam opwekt absoluut niet teleur. Wie het geld niet
heeft om een hele k Coupé te kopen. zou. bij wijze van
spreken, de aanschaf van een elektrisch in aile standen
verstelbare en standaard met Alcantara beklede stoel
voor een andere auto (of de huiskamer), eens moeten
overwegen. De stoelen zijn hard voor de goede steun en
toch uitermate comfortabel.
In het vooronder heeft de koper keuze uit twee moto
ren, beide afgeleid van de motoren uit de k-sedan. Aller
eerst de 3.0 liter V6 24\-motor, die gekoppeld is aan een
automatische transmissie. De V6 levert 150 Kw 204 pk
aan de as af en trekt de auto naar een top van. volgens
de fabrikant zelf. 220 km u. De 0-naar 100 km/u neemt
9.8 seconden in beslag. We doen hierbij een beroep op
de fabriekscijfers omdat bij de introductie in Turijn te
weinig Coupé's voorhanden waren om beide motorise
ringen aan de tand te v oelen. Wel reden we in de hand-
geschakelde 2.4 liter twintigkleps vijfcilinder met een
vermogen van 129 kW 175 pk. De top ligt bij deze uit
voering. volgens Lancia, op 218 km/u. maar tijdens de
test kwamen we niet hoger dan ruim 205 km/u op de tel
ler. Wel valt op dat de motor, tot aan het eind van zijn
vermogen toe. vlot blijft reageren op het gaspedaal. Ook
met 170 km u stuift de Coupé nog weg als de linkervoet
daar om vraagt. Hoewel de top lager ligt dan bij de V6.
gaat de 0 naar 100 km/u-test een tikkie sneller bij de 2.4:
8.7 seconden zijn er voor nodig om de klus te klaren.
De eerste vlugge kennismaking met de Lancia k Coupé
is goed uitgepakt. De auto heeft alles in zich om de spor
tieve geschiedenis van het merk opnieuw waar te ma
ken. Wel moeten we de definitieve prijs van de bij Mag-
giore in het Italiaanse Chivasso (waar ook de Fiat Bar-
chetta vandaan komt) gebouwde Coupé nog even af-
De Lancia k Coupé straalt exclusiviteit en sportiviteit uit.
wachten, want ook dit is natuurlijk een belangrijke fac- het exclusieve karakter van de auto. de goede 'looks', de
tor in het te verwachten verkoopsucces. De door impor- riante standaard-uitrusting en de zeer bevredigende
teur Fiat Auto Nederland genoemde richtprijs, vanaf prestaties. Vanaf juni is de k Coupé in Nederland lever-
85.000 gulden, lijkt echter een zeer redelijke prijs gezien baar.
Nissan brengt sinds kort een snelle versie van de Primera.
De GranTurismo (GT),te verkrijgen als vierdeurs sedan
en als vijfdeurs hatchback, is voorzien van een 2.0 liter
viercilinder motor met dubbele bovenliggende nokkenas-
sen en vier kleppen per cilinder. De 150 pk sterke motor
haalt een topsnelheid van 218 km/uur en snelt in 8,8 se
conden van 0 naar 100 km/uur. Mede op basis hiervan
brengt Nissan ook een raceversie uit om ingezet te wor
den in het British Touring Car Championship (BTCC).
Deze raceversie brengt echter maar liefst 300 pk vermo
gen naar de voorwielen.
Het is bijzonder dat Nissan de initialen van onze redacteur
Ger Trijsburg gebruikt voor haar snelle GT. Vandaar dat hij
ook wat dieper in gaat op de techniek van de auto en wat
minder op het uiterlijk. Dat uiterlijk kennen wij al wat lan
ger. Het verschil met de 'gewone' Primera zit in een spoiler
voor- en achter en zijskirts. Daarnaast zijn de bumpers en de
stootstrippen in kleur van de carrosserie gespoten. Boven
dien zijn in de voorspoiler twee mistlampen opgenomen.
Fraaie 15 inch lichtmetalen velgen met banden in de maat
195/60 VR15 completeren het uiterlijk van de Primera GT.
Bij een sportieve auto hoort een 'snel' interieur. Nissan heeft
de voorstoelen voorzien van met leer beklede wangen voor
optimale steun in bochten. Het stuurwiel is met leer bekleed.
Voor de bestuurder doemen blauw-grijs getinte meters op.
een boordcomputer, buitentemperatuurmeter en ook kan
hij de buitenspiegels, die verwarmbaar zijn. elektrisch ver
stellen. Verder is de GT uitgerust met centrale portierverg-
rcndeling en elektrisch te bedienen zijruiten. De achterbank
is voorzien van een middenarmsteun en hoofdsteunen. Om
het dievengilde geen kans te geven, is het simpel omdraaien
van de sleutel voldoende. Dan worden namelijk alle beveili
gingssystemen ingeschakeld, inclusief het alarm. Nissan
noemt dit systeem NATS III (Nissan Anti Theft System 111).
De veiligheid van de inzittenden is gewaarborgd door een
airbag voor de bestuurder en medepassagier voorin. Daar-
1 Qua uiterlijk oogt de Nissan Primera GT een stukje dynamischer dan zijn GT-loze broers.
naast zijn er natuurlijk kreukelzones en balken in de deuren
om aanrijdingen van opzij te absorberen. De gordels zijn uit
gerust met automatische spanners en de voorstoelen zijn zo
danig gevormd dat het onder de gordel uitschuiven wordt
voorkomen. Een Anti-blokkeer remsysteem helpt ook mee
aan een hogere veiligheidsmarge. Nissan heeft een gordel
systeem bedacht voor kinderstoeltjes. Dit systeem verge
makkelijkt een veilige installatie van kinderstoeltjes. En wat
Nissan hoog in het vaandel heeft staan is airconditioning.
Concentratieverlies bij warm weer zouden alle ingebouwde
veiligheidsvoorzieningen teniet doen. Nissan redeneert dat
een frisse bestuurder attenter reageert in moeilijke verkeers
situaties.
Dankzij veel proeven zijn de technici er in geslaagd om een
hogere stijfheid van de carrosserie te bereiken ten opzichte
van de vorige GT. Daarnaast lukte het om 0.94 G dwars
krachten met het onderstel te verwerken. Dat wil zeggen dat
de Primera een perfecte wegligging in bochten heeft. De Nis
san 300 ZX bijvoorbeeld komt maar tot 0.92 G. Die krachten
vragen natuurlijk om een perfect onderstel. De Primera GT
is daarom uitgerust met een multi-link ophanging voor en de
al bekende multi-link beam achteras. Verder is het onderstel
gelijk aan de Primera SRi. alleen met dit verschil dat de
spoorbreedte zes millimeter vergroot is om de 15 inch licht
metalen velgen met de 195 brede banden te kunnen herber
gen.
De besturing van de GT is mede door de snelheidsafhanke
lijke stuurbekrachtiging erg prettig. De wagen laat zich ge
makkelijk bedienen. De GT kent alleen een vijfversnelling-
bak. De schakelmomenten liggen dicht bijeen. Vooral van
vier naar vijf is kort. Dat laat een sportief rijgedrag toe. Om
al die krachten bijeen te houden zijn de remmen rondom
schijven, waarvan de voorste twee inwendig worden ge
koeld. Bijgestaan door het ABS remsysteem blijven ze hun
werk goed doen.
Dat is ook wel nodig bij de 110 kW/150 pk sterke motor. Met
z'n koppel van 181 Nm bij 4.800 tpm bereikt de GT een top
snelheid van 218 km/uur. De motor stamt overigens van de
vorige GT. maar is op een 50 tal punten gewijzigd. Zo is bij
voorbeeld ook het uitlaatspruitstuk nieuw ontwikkeld. De
opbouw van vier-in-twee-in-één heeft een pulserend effect
op de gasstroom. die daarmee de doorstroming in de cilin
ders versterkt. Het inlaatkanaal werkt volgens het omge
keerde principe.
De trekkracht van de motor laat zien dat. in de tweede ver
snelling rijdend met 20 km/uur.de reactie op het gas met vijf
tien procent verbeterd is ten opzichte van de vorige GT. In
z'n vierde versnelling bij 120 km/uur is de respons zelfs 25
procent versterkt.
De Primera GT. die in Sunderland in Engeland wordt ge
bouwd. kost als vierdeurs 52.395 gulden en als vijfdeurs
53.195 gulden.
Juist omdat we auto's van alle merken en
types repareren, zijn we zo allround. En
omdat we daarbij vaak ons
improvisatietalent moeten aanspreken,
hebben we inmiddels een groot magazijn
met slimme oplossingen: onze vakkennis,
die op elk autotechnisch probleem
meteen het juiste antwoord weet. Als uw
auto dus aan een grondige inspectie,
advies en reparatie toe is, bel dan even
voor een slimme afspraak.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-586666
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
KORENBLOEMLAAN 1
0118-602023
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-551991
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
ÏÏl
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Braamweg 10a
0118-551265
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
0118-612042
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
OREEL
Bedrijventerrein
Molenweg 0118-561276
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KA LAND
Zuidstraat 27
0118-571382
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
FAASSE ZN.
Jac. Brasserstr. 2
0118-571292