Coupé completeert k- Nissan zet snelle Primera GT in de markt 1 IN IV El iS El .EAU' roB EDR IJVEI II VAI LCI IEF IE N Bovag-bedrijven met topservice KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW EEN MAGAZIJN MET SLIMME OPLOSSINGEN Universele Autobedrijven Walcheren LG1 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 23 APRIL 1997 315 Wij als Bovag Universeel linie doen heel veel Met de presentatie van de k(appa) Coupé maakt Lancia de k-serie, tot op heden bestaande uit een sedan en een stationwagon, compleet. Maar wat meer is, met dit model heeft Lancia een nieuw vlaggcschip in handen dat het chi que en sportieve merk alle eer aan doet. Trots zijn ze er dan ook op, zo blijkt uit de diverse publicaties en uitspra ken van de Lancia-bobo's. De nieuwe Coupé wordt verge leken met tot de verbeelding sprekende modellen als de Lancia Flaminia Coupé en de Gamma Coupé die in hun jaren (respectievelijk 1959-1%7 en 1977-1984) zeer in trek waren. Natuurlijk hopen de Italianen dat hun nieuw ste Coupé de successen van weleer gaat overtreffen en er is dan ook alles aan gedaan om deze droom waar te ma ken. Niet alleen woordelijk worden vergelijkingen gemaakt met de genoemde voorgangers, ook stilistisch zijn er wat terugblikken te vinden op de nieuwe Coupé. Zo verto nen de op de kofferbak (inhoud een behoorlijk nette 500 liter met via een skiluik ruimte voor drie paar ski's) in kleine vinnen uitmondende C-stijlen gelijkenis met de vinnen van de Flaminia Coupé, net zoals de (schijn baar) stijlloze zijruiten dat doen. Schijnbaar, want ach ter de zwarte lijst die de achterste zijruiten omrandt, zit wel degelijk een B-stijl. De overeenkomsten met zijn k-broeders zijn echter be perkt: tot aan de voorruit is het familiegezicht behou den. Onder andere door de grille te gebruiken die ook op de sedan en de SW terug te vinden is. Wat meteen opvalt in het interieur is dat het dashboard en middenconsole zo van de rest van de k-serie is over genomen. wat lichte aanpassingen daargelaten. Echter, nog steeds is het bovenste gedeelte van de snelheidsme ter, met daarin het (in Europa belangrijke) gebied tus sen de 115 en 145 km/u. niet te zien. Ook met de stoel in de laagste stand. Die stoelen komen overigens uit de ko ker van Recaro en stellen de verwachtingen die deze naam opwekt absoluut niet teleur. Wie het geld niet heeft om een hele k Coupé te kopen. zou. bij wijze van spreken, de aanschaf van een elektrisch in aile standen verstelbare en standaard met Alcantara beklede stoel voor een andere auto (of de huiskamer), eens moeten overwegen. De stoelen zijn hard voor de goede steun en toch uitermate comfortabel. In het vooronder heeft de koper keuze uit twee moto ren, beide afgeleid van de motoren uit de k-sedan. Aller eerst de 3.0 liter V6 24\-motor, die gekoppeld is aan een automatische transmissie. De V6 levert 150 Kw 204 pk aan de as af en trekt de auto naar een top van. volgens de fabrikant zelf. 220 km u. De 0-naar 100 km/u neemt 9.8 seconden in beslag. We doen hierbij een beroep op de fabriekscijfers omdat bij de introductie in Turijn te weinig Coupé's voorhanden waren om beide motorise ringen aan de tand te v oelen. Wel reden we in de hand- geschakelde 2.4 liter twintigkleps vijfcilinder met een vermogen van 129 kW 175 pk. De top ligt bij deze uit voering. volgens Lancia, op 218 km/u. maar tijdens de test kwamen we niet hoger dan ruim 205 km/u op de tel ler. Wel valt op dat de motor, tot aan het eind van zijn vermogen toe. vlot blijft reageren op het gaspedaal. Ook met 170 km u stuift de Coupé nog weg als de linkervoet daar om vraagt. Hoewel de top lager ligt dan bij de V6. gaat de 0 naar 100 km/u-test een tikkie sneller bij de 2.4: 8.7 seconden zijn er voor nodig om de klus te klaren. De eerste vlugge kennismaking met de Lancia k Coupé is goed uitgepakt. De auto heeft alles in zich om de spor tieve geschiedenis van het merk opnieuw waar te ma ken. Wel moeten we de definitieve prijs van de bij Mag- giore in het Italiaanse Chivasso (waar ook de Fiat Bar- chetta vandaan komt) gebouwde Coupé nog even af- De Lancia k Coupé straalt exclusiviteit en sportiviteit uit. wachten, want ook dit is natuurlijk een belangrijke fac- het exclusieve karakter van de auto. de goede 'looks', de tor in het te verwachten verkoopsucces. De door impor- riante standaard-uitrusting en de zeer bevredigende teur Fiat Auto Nederland genoemde richtprijs, vanaf prestaties. Vanaf juni is de k Coupé in Nederland lever- 85.000 gulden, lijkt echter een zeer redelijke prijs gezien baar. Nissan brengt sinds kort een snelle versie van de Primera. De GranTurismo (GT),te verkrijgen als vierdeurs sedan en als vijfdeurs hatchback, is voorzien van een 2.0 liter viercilinder motor met dubbele bovenliggende nokkenas- sen en vier kleppen per cilinder. De 150 pk sterke motor haalt een topsnelheid van 218 km/uur en snelt in 8,8 se conden van 0 naar 100 km/uur. Mede op basis hiervan brengt Nissan ook een raceversie uit om ingezet te wor den in het British Touring Car Championship (BTCC). Deze raceversie brengt echter maar liefst 300 pk vermo gen naar de voorwielen. Het is bijzonder dat Nissan de initialen van onze redacteur Ger Trijsburg gebruikt voor haar snelle GT. Vandaar dat hij ook wat dieper in gaat op de techniek van de auto en wat minder op het uiterlijk. Dat uiterlijk kennen wij al wat lan ger. Het verschil met de 'gewone' Primera zit in een spoiler voor- en achter en zijskirts. Daarnaast zijn de bumpers en de stootstrippen in kleur van de carrosserie gespoten. Boven dien zijn in de voorspoiler twee mistlampen opgenomen. Fraaie 15 inch lichtmetalen velgen met banden in de maat 195/60 VR15 completeren het uiterlijk van de Primera GT. Bij een sportieve auto hoort een 'snel' interieur. Nissan heeft de voorstoelen voorzien van met leer beklede wangen voor optimale steun in bochten. Het stuurwiel is met leer bekleed. Voor de bestuurder doemen blauw-grijs getinte meters op. een boordcomputer, buitentemperatuurmeter en ook kan hij de buitenspiegels, die verwarmbaar zijn. elektrisch ver stellen. Verder is de GT uitgerust met centrale portierverg- rcndeling en elektrisch te bedienen zijruiten. De achterbank is voorzien van een middenarmsteun en hoofdsteunen. Om het dievengilde geen kans te geven, is het simpel omdraaien van de sleutel voldoende. Dan worden namelijk alle beveili gingssystemen ingeschakeld, inclusief het alarm. Nissan noemt dit systeem NATS III (Nissan Anti Theft System 111). De veiligheid van de inzittenden is gewaarborgd door een airbag voor de bestuurder en medepassagier voorin. Daar- 1 Qua uiterlijk oogt de Nissan Primera GT een stukje dynamischer dan zijn GT-loze broers. naast zijn er natuurlijk kreukelzones en balken in de deuren om aanrijdingen van opzij te absorberen. De gordels zijn uit gerust met automatische spanners en de voorstoelen zijn zo danig gevormd dat het onder de gordel uitschuiven wordt voorkomen. Een Anti-blokkeer remsysteem helpt ook mee aan een hogere veiligheidsmarge. Nissan heeft een gordel systeem bedacht voor kinderstoeltjes. Dit systeem verge makkelijkt een veilige installatie van kinderstoeltjes. En wat Nissan hoog in het vaandel heeft staan is airconditioning. Concentratieverlies bij warm weer zouden alle ingebouwde veiligheidsvoorzieningen teniet doen. Nissan redeneert dat een frisse bestuurder attenter reageert in moeilijke verkeers situaties. Dankzij veel proeven zijn de technici er in geslaagd om een hogere stijfheid van de carrosserie te bereiken ten opzichte van de vorige GT. Daarnaast lukte het om 0.94 G dwars krachten met het onderstel te verwerken. Dat wil zeggen dat de Primera een perfecte wegligging in bochten heeft. De Nis san 300 ZX bijvoorbeeld komt maar tot 0.92 G. Die krachten vragen natuurlijk om een perfect onderstel. De Primera GT is daarom uitgerust met een multi-link ophanging voor en de al bekende multi-link beam achteras. Verder is het onderstel gelijk aan de Primera SRi. alleen met dit verschil dat de spoorbreedte zes millimeter vergroot is om de 15 inch licht metalen velgen met de 195 brede banden te kunnen herber gen. De besturing van de GT is mede door de snelheidsafhanke lijke stuurbekrachtiging erg prettig. De wagen laat zich ge makkelijk bedienen. De GT kent alleen een vijfversnelling- bak. De schakelmomenten liggen dicht bijeen. Vooral van vier naar vijf is kort. Dat laat een sportief rijgedrag toe. Om al die krachten bijeen te houden zijn de remmen rondom schijven, waarvan de voorste twee inwendig worden ge koeld. Bijgestaan door het ABS remsysteem blijven ze hun werk goed doen. Dat is ook wel nodig bij de 110 kW/150 pk sterke motor. Met z'n koppel van 181 Nm bij 4.800 tpm bereikt de GT een top snelheid van 218 km/uur. De motor stamt overigens van de vorige GT. maar is op een 50 tal punten gewijzigd. Zo is bij voorbeeld ook het uitlaatspruitstuk nieuw ontwikkeld. De opbouw van vier-in-twee-in-één heeft een pulserend effect op de gasstroom. die daarmee de doorstroming in de cilin ders versterkt. Het inlaatkanaal werkt volgens het omge keerde principe. De trekkracht van de motor laat zien dat. in de tweede ver snelling rijdend met 20 km/uur.de reactie op het gas met vijf tien procent verbeterd is ten opzichte van de vorige GT. In z'n vierde versnelling bij 120 km/uur is de respons zelfs 25 procent versterkt. De Primera GT. die in Sunderland in Engeland wordt ge bouwd. kost als vierdeurs 52.395 gulden en als vijfdeurs 53.195 gulden. Juist omdat we auto's van alle merken en types repareren, zijn we zo allround. En omdat we daarbij vaak ons improvisatietalent moeten aanspreken, hebben we inmiddels een groot magazijn met slimme oplossingen: onze vakkennis, die op elk autotechnisch probleem meteen het juiste antwoord weet. Als uw auto dus aan een grondige inspectie, advies en reparatie toe is, bel dan even voor een slimme afspraak. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-586666 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN KORENBLOEMLAAN 1 0118-602023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-551991 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 ÏÏl GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Braamweg 10a 0118-551265 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 0118-612042 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF OREEL Bedrijventerrein Molenweg 0118-561276 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LAND Zuidstraat 27 0118-571382 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE ZN. Jac. Brasserstr. 2 0118-571292

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1997 | | pagina 15