Fiat Marea
Weekend ligt prettig op het netvlies
Daihatsu: een merk vol
C. TRAAS
AUTOBEDRIJF
BRITANNIA B.V.
te»
DE RODE IB] PILAREN
DAIHATSU
Autobedrijf J.W. de Voogd
AANBIEDINGEN
jxce//ence
DEALER
OO
UW DAIHATSU DEALER:
AANBIEDINGEN
Voor informatie over alle Fiat-modellen gaat u naar
18.95
16.50
9.99
5.00
55.00
Bloemenlaan 28 Vlissingen 0118-412634
WAARDEBON
Osteo Protect
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 9 APRIL 1997
308
Bedrijfsweg 4, Industrieterrein "Vrijburg"
Vlissingen, Tel. 0118-470666 (Fax 490014)
De winkel is verbouwd, het assortiment vernieuwd
DAAROM VIEREN WIJ FEEST EN LATEN WIJ U MEEPROFITEREN!
Een greep uit de vele
NO.PROBLEM 20 kg, van 21.25 voor
DUIVENV0ER 25 kg, nu
TABAKSTELEN 3 kg, nu
K0NIJNENV0ER 5 kg
10 kg JARC0BR0K 1 kg GRATIS
WIELC0BR0KKEN 25 kg
gratis speeltje
Tel. 0118-417736
Vlissingen
Industrieweg 19
In balans
Menstruatie
Overgang
UW VOORDEEL:
MIDDELBURG - LANGE DELFT 121
TEL. 0118 - 63 99 05
VLISSINGEN - OUDE MARKT 18
TEL. 0118 - 43 02 50
D
De opvolger van de nogal hoekige Fiat Tempra Stationwa
gon gaat schuil onder de naam Marea Weekend. Rondere
en bollere lijnen maken meteen duidelijk dat het een mo
del van onze tijd is. Slechts een paar maanden na verschij
nen kom je de Marea Weekend al veelvuldig tegen op 's
Heeren wegen. En als het gevoel ons niet bedriegt, dan
doet hij het minimaal net zo goed, zo niet beter, dan zijn te
gelijkertijd geïntroduceerde sedan-broertje. De verkoop-
kwartaalcijfers, die in april verwacht worden, zullen uit
sluitsel geven. Een ding is echter zeker: met de Marea
Weekend heeft Fiat weer een mooi ogend model in het pro
gramma opgenomen. Om te zien of de prestaties navenant
zijn, gingen we op pad met een Marea Weekend. In ons ge
val de ELX 1.9 liter turbodiesel-uitvoering met 100 pk.
Aan de voorzijde zijn de jeugdige familietrekjes, ingezet bij
de kleinere Bravo en Brava. overduidelijk aanwezig: sterk
aflopende motorkap, smalle koplampen en dito grille zet
ten hierbij de toon, geholpen door de forse bumper met
daarin de (op de ELX standaard) mistlampen en een grote
luchthapper om de motor de nodige verkoeling te ver
schaffen. De voorruit ligt sterk naar achteren gebogen in de
eveneens goed achteroverliggende a-stijlen en dit versterkt
het dynamische karakter van de Weekend. Drie grote zij
ruiten houden de zaak overzichtelijk.
Aan de achterzijde zien we een door verticaal staande ach
terlichtunits geflankeerde grote bagageklep. die na ope
ning hoog opzwiept. De Weekend heeft natuurlijk veel ba
gageruimte in de aanbieding. Met volle bezetting, de bank
omhoog en het (standaard) afdekzeil uitgerold, staat er
maar liefst 500 liter ter beschikking. Wie het maximale er
uit wil halen kan echter tot 1.550 liter doorgaan met laden.
De achterbumper is neerklapbaar om een vlakke laadvloer
te creëren. Leuk detail, maar het kost wel weer extra moei
te. Bovendien is het een detail dat bijvoorbeeld ook al in de
Tempra Stationwagon te vinden was en tradities zijn nu
eenmaal belangrijk. Om het oog gerust te stellen, wordt het
uiterlijke vertoon afgemaakt met de standaard dakrailing
en de dito lichtmetalen velgen (vanaf ELX) die het design
volgend merk als Fiat.
Het overkapte instru-
mentenpanecl. met in el
kaar overlopende me
ters. is overzichtelijk en
alle bedieningsorganen
liggen goed onder hand
bereik. Die voor het au-
diosysteem en de ver
warming/ventilatie zijn
in het centrum van het
dashboard onderge
bracht. De RDS/EON-
radiocassettespeler is
overigens standaard aan
wezig en volledig geïnte
greerd in het dashboard:
dus niet interessant voor
het Gilde der Lange Vin
gers.
De stoelen zijn uitge
breid verstelbaar, de be
stuurdersstoel ook in
hoogte en deze is tevens
voorzien van een lende-
steun. Daarnaast is het
stuur ook in hoogte ver
stelbaar en zodoende is
een goede zitpositie te
scheppen. Voorin is bo
vendien meer dan vol-
De verticaal staande achterlichiiinits gaan mooi over in de dakrails. doende ruimte te vinden.
achterin valt de been-
naar onze smaak alleen maar ten goede komen. ruimte ietwat tegen. Maar over hoofdruimte hoor je ons
Ook aan de binnenkant zijn de ronde vormen van de eer- niet.
dere genoemde kleinere broertjes te^ug te vinden. Wat het Om het verblijf in de Marea Weekend zo aangenaam mo-
dashboard betreft, heeft de koper keuze uit twee kleuren, gelijk te maken, is de auto standaard, vanaf de basis-SX
zwart/grijs of beige. Onze versie was uitgerust in de laatst- dus. heel behoorlijk uitgerust. Getint glas, centrale portier-
genoemde kleur en die valt wat tegen, zeker van een trend- vergrendeling, bumpers in carrosseriekleur, stuurbekrach
tiging. in delen neerklapbare achterbank, toerenteller. in
hoogte verstelbaar stuurwiel, startbcveiliging. middels een
chip in de contactsleutel, en de al eerder genoemde radio-
cassettespeler. Onze ELX voegt hier onder andere nog aan
toe: elektrisch bediende portierruiten en buitenspiegels
(die laatste zijn bovendien verwarmbaar) en de mistlam
pen vóór. Dit was overigens ook een van de uitgangspunten
van de Italiaanse autobouwer: niet alleen moest de prijs
concurrerend zijn (er is al een Weekend vanaf 36.450 gul
den, de 1.6 SX 16V), ook de uitrusting diende op hoog ni
veau te staan. Welnu, daarin is men wat ons betreft ge
slaagd. De door ons gereden 1.9Tds 100 pk ELX staat ove
rigens vanaf 44.000 gulden in de boeken.
Bij de vermelding van de door ons gereden motor noteren
we steeds heel braaf '100 pk'. Dit heeft namelijk te maken
met het feit dat Fiat nog een andere 1.9 liter turbodiesel
motor in de Marea Weekend levert. Deze motor, van het
type soft-turbo, levert 25 paarden minder aan de as af.
De 3.550 gulden duurdere 1.9 Tds 100 pk levert naast het
topvermogen van 100 pk een maximum koppel van 200
Nm. dat al beschikbaar is bij 2.250 tpm. Negentig procent
daarvan zelfs al vanaf 1.700 tpm. De prestaties zijn dan ook
uitstekend: top iets boven de 180 km/u. acceleratietijd 10.9
seconden. De motor doet zijn werk zeer stilletjes en hangt
lekker aan het gas. Een tikje op het gaspedaal en de 100 pk-
sterke oliedrinker zoeft weer lustig er op los pruttelend
vooruit. Dat een groot deel van het maximum koppel over
een groot toerenbereik beschikbaar is. is dan ook duidelijk
te merken in de praktijk. Bij de in ons land gehanteerde
maximum snelheden heeft de dieselende Weekend altijd
power genoeg in huis voor een soepele inhaalmanoeuvre.
Het benzineverbruik bleef steken op een prima 1 op 14.8.
Kortom.de Fiat Marea Weekend is niet alleen een prettige
auto om te zien, hij rijdt net zoals hij er uitziet. Prettig dus.
Zeker de door ons geteste 1.9 Tds 100 pk-motor verdient
alle lof: soepel, krachtig en stil. Tel daarbij de uitgebreide
standaarduitrusting bij op en je hebt een zeer concurreren
de auto met prima eigenschappen: zowel voor de zaak als
privé.
Druk. druk, druk. Dit is zo'n beetje de algemene tendens
binnen de Daihatsu-organisatie. Niet alleen werden afge
lopen jaar verschillende modellen, zoals de Charade, de
Valera en de Feroza, onder handen genomen, ook totaal
nieuwe automobielen maken nog dit jaar hun opw achting
bij de Nederlandse dealers. Op de AutoR AI konden we al
getuige zijn van de Move en Gran Move, in Genève was
het weer raak op de stand van Daihatsu: daar troffen we
een spiksplinternieuwe 4x4 aan, de MS-X97. Kortom,
Daihatsu is anno 1997 een merk dat volop in actie is. En
dat geldt ook voor de verschillende actiemodeilen die mo
menteel de showrooms bevolken.
Beginnen we bij de meest verse primeur, die uit Genève.
De MS-X97 is een 'stadse 4x4', althans zo typeert Dai
hatsu zelf de auto die de Japanse autoproducent binnen
kort in de markt gaat zetten. De auto combineert com
fort, handelbaarheid en wegligging met de eigenschap
pen van een MPV zonder daarbij de afkomst van een ter
reinwagen te verloochenen. Het interieur is sportief en
comfortabel tegelijk.
De interieurruimte van de auto bedraagt 1.66 x 1.22 x
1,16 meter. Van alle stoelen kunnen de rugleuningen plat.
De bagageruimte heeft een volume van 358 liter bij twee
inzittenden en 205 liter met vijf passagiers aan boord. De
auto is voorzien van een permanente 4WD met een me
chanisch center differentieel, met als voordeel dat het re
latief eenvoudig is om los te komen mocht de wagen toch
onverhoopt vast komen te zitten in modder of sneeuw.
Keren we nog even terug naar de AutoRAI. want daar
had Daihatsu groot Europees nieuws te melden. Twee
Europese primeurs zelfs: de Move en de Gran Move. De
Move is een complete, opvallende ruimtewagen, voor
zien van een 850 cm3 multipoint injectiemotor. Hij wordt
leverbaar in twee versies met naar keus een handgescha-
kelde vijfbak of automaat. De Gran Move is een midden
klasse MPV. voorzien van een 1.5 liter 16-klepper. Ook
de Gran Move wordt leverbaar in twee versies, met keus
uit handgeschakelde vijfbak of automaat. Beide wagens
hebben onafhankelijke wielophanging rondom, voor ge
ventileerde schijfremmen en achter trommelremmen.
Vooral het uiterlijk van de Move is op z'n zachtst gezegd
nogal opvallend. Hij oogt zeer compact en is binnen toch
ruim. Op het dak zien we een railing en een geïntegreer
de spoiler. Hij heeft vier deuren en een naar rechts schar
nierende achterdeur. De bagageruimte heeft een varia
bele inhoud van 170 tot 260 liter, afhankelijk van de leng
teverstelling van de achterstoelen. Met de gescheiden
neerklapbare achterstoelen kan deze inhoud worden uit
gebreid tot 1.150 liter.
De Gran Move is in feite de grote broer van de Move en
biedt eveneens duizend en één mogelijkheden. De auto
heeft vier deuren en een achterklep met wisser. Met zijn
afmetingen van 406 cm lang. 160 cm breed en 160 cm
hoog heeft de Gran Move alle mogelijkheden om zich te
ontwikkelen tot een nieuwe ster in het middenklasse
MPV segment. De grote binnenruimte en de hoge zitpo-,
sitie van de Gran Move zorgen voor een comfortabele zit
en een veilig gevoel. De auto biedt plaats aan vijf perso
nen en veel bagage. Door de voor- en achterstoelen neer
te klappen worden de zitplaatsen slaapplaatsen. Wat be
treft de prijzen van de Move (18.995 gulden, de luxere X
De Daihatsu MS-X97 die over een tijdje in de markt wordt gezet.
kost 20.495 gulden) en Gran Move (31.995 gulden, de X
kost hier 34.495 gulden) zijn we het met de importeur
eens dat ze zeer concurrerend zijn.
Behalve al dit primeur-geweld, heeft Daihatsu natuurlijk
ook andere auto's in het pakket. Van veel types is een
aantal actiemodellen in het leven geroepen, bijvoorbeeld
van de Cuore.een voor Daihatsu belangrijk model. Naast
het standaard-gamma spelen de actiemodellen Magie.
Shiga en Marathon, alle drie met onder andere een air
bag. hier een belangrijke rol.
Naast de normale Charadelijn zien we de Sport als actie
model. Deze versie stdat bol van de extra's tot en met
lichtmetalen velgen toe. Uiteraard ontbreken ook de Va
lera. Applause en de vierwielaangedreven Feroza en
Rocky niet op het appel bij de Nederlandse Daihatsu-
dealers.
cA"*o flamko
In-, verkoop bemiddeling van auto's
Wij doen wat anderen beloven
Ford Escort 1.3 L
Nissan Cherry 1.3
Honda Integra 1.5
Opel Kadett 1.3
1984
1985
1987
1987
2.650.
2.150,
4.750,
4.950,
Inruil, financiering en garantie mogelijk.
Geopend ma. t/m vrij. 09.00-18.00 uur.
Zat. 10.00-16.00 uur.
Wij leveren alle auto's met volle tank en APK
Arnesteinweg 41 Middelburg 0118-614804
"?S -
leder huisdier dat bij ons komt feesten, ontvangt een
leuke attentie.
Aanbiedingen geldig op vrijdag 11 en zaterdag 12 april.
Het is weer fijn om vrouw te zijn...
"In mijn praktijk wordt er heel wat door vrouwen
af geklaagd. En eigenlijk wel een beetje terecht.
Door een wrange speling van de natuur, hebben
wij vrouwen het regelmatig aan de stok met ons
eigen lichaam. Onlangs vertrouwde een vrouw me
toe: "Die mannen hebben het maar gemakkelijk.
Zij hebben geen last van menstruatie en over
gang. Gelukkig kon ik haar geruststellen. Er is nu
in Nederland een uniek voedingssupplement voor
de vrouw verkrijgbaar, dat de kwaliteit van haar
leven drastisch kan verhogen.
aanvulling van zeer speci
fieke voedings- en bouw
stoffen. Het uit Amerika
afkomstige voedingssup
plement Osteo Protect
bevat deze stoffen in een
Aan het woord is Ortho
moleculair therapeute
Nicole de Gier uit
Amsterdam. In haar druk
bezochte praktijk wordt ze
dagelijks geraadpleegd
door vrouwen, die worden
geplaagd door het maan
delijks terugkerend pro
bleem (menstruatie) of
door de bijverschijnselen
tijdens de overgang.
Een veel gehoorde vraag in
de praktijk is bovendien:
hoe komt het dat je op
latere leeftijd last kunt krij
gen van botontkalking en
stijve gewrichten bij het
opstaan?
"Je moet er maar mee
leven", is het advies dat
veel vrouwen regelmatig
te horen krijgen. Nicole de
Gier is het met deze stel
ling echter niet eens.
"De oorzaken zijn bekend.
Dus kunnen we er nu ook
iets aan doen," zegt ze
heel beslist en vervolgt:
"Aangetoond is, dat het
lichaam van de vrouw
behoefte heeft aan een
succes Osteo Protect. De
vele reacties uit haar prak
tijk bevestigen dit.
"Elke maand reageerde ik
me heel onre
delijk af op
mijn omge
ving. Vooral
mijn vriend
moest het dan
ontgelden.
Hoewel hij
altijd wel
begrip voor
mijn situatie
Gier gemaakt. Ze gaf me
een verpakking Osteo
Protect mee. Sinds die tijd
loopt het iedere maand op
rolletjes. Elke keer ben ik
verbaasd, dat het weer
zover is."
"Sinds vier maanden ge
bruik ik Osteo Protect. Al
na een paar dagen voelde
ik, dat ik steeds beter in
mijn vel ging zitten.
Ik ben nu 55 jaar, dus ik
hoef vrouwen niet te ver
tellen wat ik daarvoor alle
maal heb doorgemaakt.
Achteraf realiseer ik me,
dat niet alleen ik door de
overgang geplaagd werd,
maar ook mijn man en kin
deren.
Zij werden toch elke dag
weer opnieuw met mijn
wisselende stemmingen
geconfronteerd," vertelt
mevrouw G. Klebach uit
Amsterdam. En ze voegt er
aan toe:"Heel af en toe
ben ik nog een beetje prik
kelbaar. Maar ja, ik zit er
toch niet voor niets mid
den in?"
Osteo Protect helpt de vrouw maand in maand uit en
zorgt voor aansterking tijdens de menopauze.
Bovendien verzorgt Osteo Protect de gewrichten en
levert een flinke bijdrage aan het verkrijgen en
het behouden van sterke botten.
perfecte verhouding. Het
lichaam van de vrouw
raakt weer in balans en is
niet langer meer kwets
baar."
Sinds een jaar adviseert
Nicole de Gier met groot
kon opbrengen, vond ik
toch, dat er iets moest
gebeuren," vertelt Linda
van Veen uit Diemen:
"Nadat ik van alles ge
probeerd had, heb ik een
afspraak met Nicole de
TEGEN INLEVERING VAN
DEZE AON ONTVANGT U
.v.
t
1 met Osteo Protect is het weer
fijn vrouw te zijn
van 39.95 nu voor 34.95
5
EXCLUSIEF VERKRIJGBAAR BIJ
LlM mi UI