Fiat Marea Weekend ligt prettig op het netvlies Daihatsu: een merk vol C. TRAAS AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. te» DE RODE IB] PILAREN DAIHATSU Autobedrijf J.W. de Voogd AANBIEDINGEN jxce//ence DEALER OO UW DAIHATSU DEALER: AANBIEDINGEN Voor informatie over alle Fiat-modellen gaat u naar 18.95 16.50 9.99 5.00 55.00 Bloemenlaan 28 Vlissingen 0118-412634 WAARDEBON Osteo Protect SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 9 APRIL 1997 308 Bedrijfsweg 4, Industrieterrein "Vrijburg" Vlissingen, Tel. 0118-470666 (Fax 490014) De winkel is verbouwd, het assortiment vernieuwd DAAROM VIEREN WIJ FEEST EN LATEN WIJ U MEEPROFITEREN! Een greep uit de vele NO.PROBLEM 20 kg, van 21.25 voor DUIVENV0ER 25 kg, nu TABAKSTELEN 3 kg, nu K0NIJNENV0ER 5 kg 10 kg JARC0BR0K 1 kg GRATIS WIELC0BR0KKEN 25 kg gratis speeltje Tel. 0118-417736 Vlissingen Industrieweg 19 In balans Menstruatie Overgang UW VOORDEEL: MIDDELBURG - LANGE DELFT 121 TEL. 0118 - 63 99 05 VLISSINGEN - OUDE MARKT 18 TEL. 0118 - 43 02 50 D De opvolger van de nogal hoekige Fiat Tempra Stationwa gon gaat schuil onder de naam Marea Weekend. Rondere en bollere lijnen maken meteen duidelijk dat het een mo del van onze tijd is. Slechts een paar maanden na verschij nen kom je de Marea Weekend al veelvuldig tegen op 's Heeren wegen. En als het gevoel ons niet bedriegt, dan doet hij het minimaal net zo goed, zo niet beter, dan zijn te gelijkertijd geïntroduceerde sedan-broertje. De verkoop- kwartaalcijfers, die in april verwacht worden, zullen uit sluitsel geven. Een ding is echter zeker: met de Marea Weekend heeft Fiat weer een mooi ogend model in het pro gramma opgenomen. Om te zien of de prestaties navenant zijn, gingen we op pad met een Marea Weekend. In ons ge val de ELX 1.9 liter turbodiesel-uitvoering met 100 pk. Aan de voorzijde zijn de jeugdige familietrekjes, ingezet bij de kleinere Bravo en Brava. overduidelijk aanwezig: sterk aflopende motorkap, smalle koplampen en dito grille zet ten hierbij de toon, geholpen door de forse bumper met daarin de (op de ELX standaard) mistlampen en een grote luchthapper om de motor de nodige verkoeling te ver schaffen. De voorruit ligt sterk naar achteren gebogen in de eveneens goed achteroverliggende a-stijlen en dit versterkt het dynamische karakter van de Weekend. Drie grote zij ruiten houden de zaak overzichtelijk. Aan de achterzijde zien we een door verticaal staande ach terlichtunits geflankeerde grote bagageklep. die na ope ning hoog opzwiept. De Weekend heeft natuurlijk veel ba gageruimte in de aanbieding. Met volle bezetting, de bank omhoog en het (standaard) afdekzeil uitgerold, staat er maar liefst 500 liter ter beschikking. Wie het maximale er uit wil halen kan echter tot 1.550 liter doorgaan met laden. De achterbumper is neerklapbaar om een vlakke laadvloer te creëren. Leuk detail, maar het kost wel weer extra moei te. Bovendien is het een detail dat bijvoorbeeld ook al in de Tempra Stationwagon te vinden was en tradities zijn nu eenmaal belangrijk. Om het oog gerust te stellen, wordt het uiterlijke vertoon afgemaakt met de standaard dakrailing en de dito lichtmetalen velgen (vanaf ELX) die het design volgend merk als Fiat. Het overkapte instru- mentenpanecl. met in el kaar overlopende me ters. is overzichtelijk en alle bedieningsorganen liggen goed onder hand bereik. Die voor het au- diosysteem en de ver warming/ventilatie zijn in het centrum van het dashboard onderge bracht. De RDS/EON- radiocassettespeler is overigens standaard aan wezig en volledig geïnte greerd in het dashboard: dus niet interessant voor het Gilde der Lange Vin gers. De stoelen zijn uitge breid verstelbaar, de be stuurdersstoel ook in hoogte en deze is tevens voorzien van een lende- steun. Daarnaast is het stuur ook in hoogte ver stelbaar en zodoende is een goede zitpositie te scheppen. Voorin is bo vendien meer dan vol- De verticaal staande achterlichiiinits gaan mooi over in de dakrails. doende ruimte te vinden. achterin valt de been- naar onze smaak alleen maar ten goede komen. ruimte ietwat tegen. Maar over hoofdruimte hoor je ons Ook aan de binnenkant zijn de ronde vormen van de eer- niet. dere genoemde kleinere broertjes te^ug te vinden. Wat het Om het verblijf in de Marea Weekend zo aangenaam mo- dashboard betreft, heeft de koper keuze uit twee kleuren, gelijk te maken, is de auto standaard, vanaf de basis-SX zwart/grijs of beige. Onze versie was uitgerust in de laatst- dus. heel behoorlijk uitgerust. Getint glas, centrale portier- genoemde kleur en die valt wat tegen, zeker van een trend- vergrendeling, bumpers in carrosseriekleur, stuurbekrach tiging. in delen neerklapbare achterbank, toerenteller. in hoogte verstelbaar stuurwiel, startbcveiliging. middels een chip in de contactsleutel, en de al eerder genoemde radio- cassettespeler. Onze ELX voegt hier onder andere nog aan toe: elektrisch bediende portierruiten en buitenspiegels (die laatste zijn bovendien verwarmbaar) en de mistlam pen vóór. Dit was overigens ook een van de uitgangspunten van de Italiaanse autobouwer: niet alleen moest de prijs concurrerend zijn (er is al een Weekend vanaf 36.450 gul den, de 1.6 SX 16V), ook de uitrusting diende op hoog ni veau te staan. Welnu, daarin is men wat ons betreft ge slaagd. De door ons gereden 1.9Tds 100 pk ELX staat ove rigens vanaf 44.000 gulden in de boeken. Bij de vermelding van de door ons gereden motor noteren we steeds heel braaf '100 pk'. Dit heeft namelijk te maken met het feit dat Fiat nog een andere 1.9 liter turbodiesel motor in de Marea Weekend levert. Deze motor, van het type soft-turbo, levert 25 paarden minder aan de as af. De 3.550 gulden duurdere 1.9 Tds 100 pk levert naast het topvermogen van 100 pk een maximum koppel van 200 Nm. dat al beschikbaar is bij 2.250 tpm. Negentig procent daarvan zelfs al vanaf 1.700 tpm. De prestaties zijn dan ook uitstekend: top iets boven de 180 km/u. acceleratietijd 10.9 seconden. De motor doet zijn werk zeer stilletjes en hangt lekker aan het gas. Een tikje op het gaspedaal en de 100 pk- sterke oliedrinker zoeft weer lustig er op los pruttelend vooruit. Dat een groot deel van het maximum koppel over een groot toerenbereik beschikbaar is. is dan ook duidelijk te merken in de praktijk. Bij de in ons land gehanteerde maximum snelheden heeft de dieselende Weekend altijd power genoeg in huis voor een soepele inhaalmanoeuvre. Het benzineverbruik bleef steken op een prima 1 op 14.8. Kortom.de Fiat Marea Weekend is niet alleen een prettige auto om te zien, hij rijdt net zoals hij er uitziet. Prettig dus. Zeker de door ons geteste 1.9 Tds 100 pk-motor verdient alle lof: soepel, krachtig en stil. Tel daarbij de uitgebreide standaarduitrusting bij op en je hebt een zeer concurreren de auto met prima eigenschappen: zowel voor de zaak als privé. Druk. druk, druk. Dit is zo'n beetje de algemene tendens binnen de Daihatsu-organisatie. Niet alleen werden afge lopen jaar verschillende modellen, zoals de Charade, de Valera en de Feroza, onder handen genomen, ook totaal nieuwe automobielen maken nog dit jaar hun opw achting bij de Nederlandse dealers. Op de AutoR AI konden we al getuige zijn van de Move en Gran Move, in Genève was het weer raak op de stand van Daihatsu: daar troffen we een spiksplinternieuwe 4x4 aan, de MS-X97. Kortom, Daihatsu is anno 1997 een merk dat volop in actie is. En dat geldt ook voor de verschillende actiemodeilen die mo menteel de showrooms bevolken. Beginnen we bij de meest verse primeur, die uit Genève. De MS-X97 is een 'stadse 4x4', althans zo typeert Dai hatsu zelf de auto die de Japanse autoproducent binnen kort in de markt gaat zetten. De auto combineert com fort, handelbaarheid en wegligging met de eigenschap pen van een MPV zonder daarbij de afkomst van een ter reinwagen te verloochenen. Het interieur is sportief en comfortabel tegelijk. De interieurruimte van de auto bedraagt 1.66 x 1.22 x 1,16 meter. Van alle stoelen kunnen de rugleuningen plat. De bagageruimte heeft een volume van 358 liter bij twee inzittenden en 205 liter met vijf passagiers aan boord. De auto is voorzien van een permanente 4WD met een me chanisch center differentieel, met als voordeel dat het re latief eenvoudig is om los te komen mocht de wagen toch onverhoopt vast komen te zitten in modder of sneeuw. Keren we nog even terug naar de AutoRAI. want daar had Daihatsu groot Europees nieuws te melden. Twee Europese primeurs zelfs: de Move en de Gran Move. De Move is een complete, opvallende ruimtewagen, voor zien van een 850 cm3 multipoint injectiemotor. Hij wordt leverbaar in twee versies met naar keus een handgescha- kelde vijfbak of automaat. De Gran Move is een midden klasse MPV. voorzien van een 1.5 liter 16-klepper. Ook de Gran Move wordt leverbaar in twee versies, met keus uit handgeschakelde vijfbak of automaat. Beide wagens hebben onafhankelijke wielophanging rondom, voor ge ventileerde schijfremmen en achter trommelremmen. Vooral het uiterlijk van de Move is op z'n zachtst gezegd nogal opvallend. Hij oogt zeer compact en is binnen toch ruim. Op het dak zien we een railing en een geïntegreer de spoiler. Hij heeft vier deuren en een naar rechts schar nierende achterdeur. De bagageruimte heeft een varia bele inhoud van 170 tot 260 liter, afhankelijk van de leng teverstelling van de achterstoelen. Met de gescheiden neerklapbare achterstoelen kan deze inhoud worden uit gebreid tot 1.150 liter. De Gran Move is in feite de grote broer van de Move en biedt eveneens duizend en één mogelijkheden. De auto heeft vier deuren en een achterklep met wisser. Met zijn afmetingen van 406 cm lang. 160 cm breed en 160 cm hoog heeft de Gran Move alle mogelijkheden om zich te ontwikkelen tot een nieuwe ster in het middenklasse MPV segment. De grote binnenruimte en de hoge zitpo-, sitie van de Gran Move zorgen voor een comfortabele zit en een veilig gevoel. De auto biedt plaats aan vijf perso nen en veel bagage. Door de voor- en achterstoelen neer te klappen worden de zitplaatsen slaapplaatsen. Wat be treft de prijzen van de Move (18.995 gulden, de luxere X De Daihatsu MS-X97 die over een tijdje in de markt wordt gezet. kost 20.495 gulden) en Gran Move (31.995 gulden, de X kost hier 34.495 gulden) zijn we het met de importeur eens dat ze zeer concurrerend zijn. Behalve al dit primeur-geweld, heeft Daihatsu natuurlijk ook andere auto's in het pakket. Van veel types is een aantal actiemodellen in het leven geroepen, bijvoorbeeld van de Cuore.een voor Daihatsu belangrijk model. Naast het standaard-gamma spelen de actiemodellen Magie. Shiga en Marathon, alle drie met onder andere een air bag. hier een belangrijke rol. Naast de normale Charadelijn zien we de Sport als actie model. Deze versie stdat bol van de extra's tot en met lichtmetalen velgen toe. Uiteraard ontbreken ook de Va lera. Applause en de vierwielaangedreven Feroza en Rocky niet op het appel bij de Nederlandse Daihatsu- dealers. cA"*o flamko In-, verkoop bemiddeling van auto's Wij doen wat anderen beloven Ford Escort 1.3 L Nissan Cherry 1.3 Honda Integra 1.5 Opel Kadett 1.3 1984 1985 1987 1987 2.650. 2.150, 4.750, 4.950, Inruil, financiering en garantie mogelijk. Geopend ma. t/m vrij. 09.00-18.00 uur. Zat. 10.00-16.00 uur. Wij leveren alle auto's met volle tank en APK Arnesteinweg 41 Middelburg 0118-614804 "?S - leder huisdier dat bij ons komt feesten, ontvangt een leuke attentie. Aanbiedingen geldig op vrijdag 11 en zaterdag 12 april. Het is weer fijn om vrouw te zijn... "In mijn praktijk wordt er heel wat door vrouwen af geklaagd. En eigenlijk wel een beetje terecht. Door een wrange speling van de natuur, hebben wij vrouwen het regelmatig aan de stok met ons eigen lichaam. Onlangs vertrouwde een vrouw me toe: "Die mannen hebben het maar gemakkelijk. Zij hebben geen last van menstruatie en over gang. Gelukkig kon ik haar geruststellen. Er is nu in Nederland een uniek voedingssupplement voor de vrouw verkrijgbaar, dat de kwaliteit van haar leven drastisch kan verhogen. aanvulling van zeer speci fieke voedings- en bouw stoffen. Het uit Amerika afkomstige voedingssup plement Osteo Protect bevat deze stoffen in een Aan het woord is Ortho moleculair therapeute Nicole de Gier uit Amsterdam. In haar druk bezochte praktijk wordt ze dagelijks geraadpleegd door vrouwen, die worden geplaagd door het maan delijks terugkerend pro bleem (menstruatie) of door de bijverschijnselen tijdens de overgang. Een veel gehoorde vraag in de praktijk is bovendien: hoe komt het dat je op latere leeftijd last kunt krij gen van botontkalking en stijve gewrichten bij het opstaan? "Je moet er maar mee leven", is het advies dat veel vrouwen regelmatig te horen krijgen. Nicole de Gier is het met deze stel ling echter niet eens. "De oorzaken zijn bekend. Dus kunnen we er nu ook iets aan doen," zegt ze heel beslist en vervolgt: "Aangetoond is, dat het lichaam van de vrouw behoefte heeft aan een succes Osteo Protect. De vele reacties uit haar prak tijk bevestigen dit. "Elke maand reageerde ik me heel onre delijk af op mijn omge ving. Vooral mijn vriend moest het dan ontgelden. Hoewel hij altijd wel begrip voor mijn situatie Gier gemaakt. Ze gaf me een verpakking Osteo Protect mee. Sinds die tijd loopt het iedere maand op rolletjes. Elke keer ben ik verbaasd, dat het weer zover is." "Sinds vier maanden ge bruik ik Osteo Protect. Al na een paar dagen voelde ik, dat ik steeds beter in mijn vel ging zitten. Ik ben nu 55 jaar, dus ik hoef vrouwen niet te ver tellen wat ik daarvoor alle maal heb doorgemaakt. Achteraf realiseer ik me, dat niet alleen ik door de overgang geplaagd werd, maar ook mijn man en kin deren. Zij werden toch elke dag weer opnieuw met mijn wisselende stemmingen geconfronteerd," vertelt mevrouw G. Klebach uit Amsterdam. En ze voegt er aan toe:"Heel af en toe ben ik nog een beetje prik kelbaar. Maar ja, ik zit er toch niet voor niets mid den in?" Osteo Protect helpt de vrouw maand in maand uit en zorgt voor aansterking tijdens de menopauze. Bovendien verzorgt Osteo Protect de gewrichten en levert een flinke bijdrage aan het verkrijgen en het behouden van sterke botten. perfecte verhouding. Het lichaam van de vrouw raakt weer in balans en is niet langer meer kwets baar." Sinds een jaar adviseert Nicole de Gier met groot kon opbrengen, vond ik toch, dat er iets moest gebeuren," vertelt Linda van Veen uit Diemen: "Nadat ik van alles ge probeerd had, heb ik een afspraak met Nicole de TEGEN INLEVERING VAN DEZE AON ONTVANGT U .v. t 1 met Osteo Protect is het weer fijn vrouw te zijn van 39.95 nu voor 34.95 5 EXCLUSIEF VERKRIJGBAAR BIJ LlM mi UI

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1997 | | pagina 8