Uw Nissan dealer:
Seat Cordoba SX 1.6i 100 pk: Sportcoupé voor de hele familie
B.V.
WIJ INFORMEREN U GRAAG OVER ALLE SEATMODELLEN
Noordweg 467
Middelburg (St. Laurens)
tel. 0118-612042
'n modern bedrijf met 'n ouderwetse service
EEN AVONDJE UIT
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 MAART 1997
Industrieweg 31 - VLISSINGEN - Tel. 0118-415220
Voor duizend piek op gas in Nissan Primera of Almera
BENNY TABAK KNAPT ANTIEKE MEUBELS OP
Politoeren
Verticaal
Tabakspotten
311
De Cordoba SX. Een sportcoupé die aardig is voor het
heie gezin. In het kort is dit de omschrijving die de spor
tieve Seat op het lijf geschreven is. Want hoewel het
woord coupé veelal staat voor 'eigenlijk geen ruimte ach
terin en 'nog minder plek voor de bagage', breekt de
Cordoba SX met deze traditie. Niet dat er zeeën van
ruimte zijn, maar een setje kinderen en de wekelijkse
boodschappen vinden een prima plek.
En voorin is het helemaal feest, zo konden wij noteren tij
dens de test met de Seat Cordoba SX 1.6i. een variant die
100 pk's afgeeft aan de voorwielen. Natuurlijk vraagt zon
concept wel om enige concessies. Zo is bijvoorbeeld het
uiterlijk niet al te sportief en straalt de snelheid er niet
vanaf. Maar soms lijken ogen te bedriegen. Zeker als je het
prijskaartje ziet: 35.795 gulden voor de 100 pk sterke SX is
zeker niet teveel gevraagd.
Zie je de Cordoba SX rijden, dan heb je in eerste instantie
niet het idee dat er een snelle jongen voorbij komt. Sterker
nog. zie je hem alleen van voren of achteren, dan heb je op
de SX aanduiding en de kofferbakspoiler na eigenlijk
geen enkele aanwijzing dat het om een sport coupé gaat.
Pas op het moment dat de Cordoba SX aan de zijkant
wordt bekeken geeft hij zijn karakter visueel bloot: twee
deuren in plaats van de bij de Cordoba gebruikelijke vier.
een grote achter-zijruit en standaard 15-inch lichtmetalen
velgen met bandenmaat 185/55 R15 H die de auto wat
dichter bij de grond zetten. Overigens: een echt oplettende
'car-watcher' zou de SX nog kunnen herkennen aan de
dakantenne op de achtersteven. Andere Cordoba's zijn op
het linkervoorspatbord van antenne voorzien.
De sportieveling is dus niet al te spectaculair van vormge
ving. Toch heeft dat ook weer zijn voordelen, zeker voor
het dagelijkse gebruik. Met zijn lengte van 4.142 millime
ter, zijn breedte van 1.640 mm en zijn hoogte van 1.409
mm, ontloopt hij zijn vijfdeursbroertje nauwelijks. De SX
is zo'n drie centimeter langer en slechts 5 mm lager dus dat
scheelt eigenlijk niks. Door de extra lengte hoeft de dak
lijn pas later zijn neerwaartse beweging in te zetten, waar
door de SX een karakteristieke coupé-snit krijgt. Zonder
de hoofden van de achterbankbewoners in de weg te zit
ten. Bovendien is de zitting van de bank laag gehouden,
waardoor veel ruimte ontstaat. Zelfs een volwassene zou
het een aardige tijd kunnen uithouden op de tweede rij.
De instap naar achteren is ondanks de ruim openvallende
portieren niet optimaal, maar dat komt ook door de stug
ge en steeds weer terugklappende rugleuning van de voor-
stoel. Het tweede voordeel ligt nog iets verder achter ons:
de kofferbak, want koffers passen er in. Met de (in ongelij
ke delen neerklapbare) achterbank in functie heeft de SX
plaats voor 455 liter bagage en dat is net zoveel als de 'ge
wone' Cordoba. Met de bank neergeklapt kan er zelfs 762
liter lucht omgezet worden in allerlei soorten materiaal.
Zou je aan de buitenkant het idee hebben dat het allemaal
wat ruiger zou kunnen, binnenin wordt elke wens van
doorgewinterde sportcoupé-rijders vervuld. De stoelen
zijn lekker hard. bieden voldoende zijdelingse steun en
zorgen ook na die lange rit van 600 kilometer goed voor de
rug. Bovendien is de bestuurderszetel in hoogte verstel
baar. net zoals het stuur, waardoor een ideale zitpositie
voor alle lengtes te vinden moet zijn. De witte wijzerplaten
in het controle- centrum stralen je. eenmaal gezeten, tege
moet en in de ooghoeken ontwaar je meteen twee extra
klokken (volt- en oliedrukmeter) in de middenconsole,
ook met witte wijzerplaten. Net erboven zitten vier vakjes
om cassettes in op te bergen zodat die niet door het interi
eur vliegen tijdens het betere bochtenwerk. Andere berg
ruimte is te vinden in de portieren, in bakjes naast de stoe
len en onder het stuur. Waar normaal gesproken een hand
schoenenkastje te vinden is. is nu de rustplaats voor stan
daard airbag nummero twee gecreëerd. De sportieve finis
hing touch wordt geleverd door het stuur en de schakel
pookknop die beide met leder bekleed zijn. Over de rest
van de uitrusting heeft de Spaanse VW-dochter ook niet
flauw gedaan. Elke SX. dus vanaf het basismodel 1.6i met
75 pk (32.995 gulden), is onder andere voorzien van cen
trale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch be
diende portierruiten, elektrisch verstelbare en verwarm-
bare buitenspiegels, elektronische startonderbreker,
alarm. ABS en een boordcomputer (de twee laatste acces
soires zijn de enige dingen die de 1.6i 75 pk moet ontbe
ren).
Op het moment dat de elektronische startonderbreking de
„aas
De Seat Cordoba SX loopt niet over van sportieve gadgets.
sleutel goedgekeurd heeft, laat de viercilinder achtklepper
van zich horen. Het geluid blijft beschaafd op de achter
grond. maar de motor geeft een reutel van genot op het
moment dat er echt om prestaties gevraagd wordt. Rijden
met de Cordoba SX is een fijne bezigheid. Wel wordt met
een al duidelijk dat niet alleen uiterlijk compromissen zijn
gesloten tussen sportiviteit en comfort, maar dat dat ook
bij de afstelling van het onderstel is gebeurd. Maar petje af
voor de manier waarop de ingenieurs dat akkefietje ge
klaard hebben. Weliswaar is de auto niet als een sportwa
gen pur sang door de bocht te sturen en wil je nog wel eens
over de voorwielen weglopen bij een te enthousiaste
bocht, maar het moet wel erg, zeg maar gerust onverant
woord. hard gaan wil je de controle kwijtraken. Daarbij
dient aangetekend te worden dat ook de bekrachtigde be
sturing van de betere soort is en bij alle snelheden goed
naar de commando's van de bestuurder luistert, zonder
vaag te worden. Aan de andere kant word je ook niet door
elkaar gerammeld als het wegdek eens een keer niet mee
zit. Hoewel ook hier geldt dat als we het hebben over ex
tremen. zoals een Oosteuropees-achtige klinkerweg uit
het begin van deze eeuw. dit natuurlijk wel even doorgege
ven wordt. Maar in 90 procent van de omstandigheden zal
de SX doen wat van hem verwacht wordt op de meest
comfortabele manier.
Snel is 'ie ook, zeker voor een 1.598 cc metende motor. Nul
naar honderd in 10.2 seconden en een topsnelheid van net
iets meer dan 185 km/u. Het maximum koppel van 140 Nm
zet pas bij 3.500 tpm in, dus voor een snelle start is het zaak
om de motor een beetje op toeren te houden. Qua schake
len valt er niks op te merken: de vijfbak doet zijn werk
trefzeker en zonder haken. En het leuke is dat de SX 1.6i
100 pk erg rustig omgaat met de hem toebedeelde benzi
ne. Slechts één keer per 8.7 kilometer neemt hij een liter
tje benzine tot zich. Een zeer bescheiden opstelling, naar
onze mening.
De Seat Cordoba SX 1.6i met 100 pk's aan boord is voor
Nederlandse begrippen een perfecte auto. De 2.0 liter met
115 pk ligt qua vermogen te dichtbij en qua prijs te ver weg
(37.995 gulden) om in aanmerking te komen en de 2.0 liter
zestienklepper is natuurlijk erg leuk speelgoed,met aardig
wat extra uitrusting, maar daar betaal je dan ook voor
(41.995 gulden).
Nee, geef ons de hier geteste versie maar. Is goed voor de
portemonnee, goed voor de familie en zeker goed voor de
dagelijkse berijder ervan. Als die van een lekker stukkie
sturen houdt.
STURM
AU TOBEDR
AUTOBEDRIJF MELSE
Nissan geeft kilometervreters in overweging om op korte
termijn een gasinstallatie in hun auto te laten inbouwen.
Een advies waarvoor uiteraard in de beurs getast moet
worden. Want voor niets gaat per slot alleen de zon nog
maar op.
Maar de Nissan-dealers maken wel een uiterst royaal ge
baar naar hun klanten. De installatie kan tijdelijk gele
verd en ingebouwd worden voor het luttele bedrag van
slechts duizend guldens en inclusief htw, notahene.
Een prijs waarmee de brandstofrekening drastisch te
ruggedrongen kan worden zonder dat daarvoor eerst
enkele duizenden guldens geïnvesteerd moeten wor
den. Het aanbod geldt overigens uitsluitend voor Alme
ra- en Primera-rijders.
Een groot percentage rijders van beide modellen legt
jaarlijks een fors aantal kilometers af. zo heeft Nissan
Motor Nederland, zich laten vertellen. Vandaar het aan
bod, waarvoor de importeur het oog heeft laten vallen
op de geavanceerde Koltec EGi-installatie en LPi-in-
stallatie.
De EGi-installatie (Electronic Gas Injection) heeft een
inhoud tot zestig liter en wordt geleverd voor de Alme
ra sedan.
Voor de Primera-modellen. met uitzondering van de
GT. is de even moderne LPi-installatie (Liquid Propane
Injection) beschikbaar, met een tankvolume tot zeven
tig liter. Het LPi-systeem injecteert het gas rechtstreeks
in vloeibare vorm in het inlaatspruitstuk. Beide syste
men behoren tot de meest geavanceerde van dit mo
ment.
Het voordeel van de LPi- en EGi-technologie is dat er
vrijwel geen verschil voelbaar is tussen het rijden op au-
togas of benzine. Dus de prestaties blijven op hetzelfde
niveau.
Ook bij grote hitte of winterse kou. Dat komt omdat de
installatie is aangesloten op de computer van de motor,
die de brandstoftoevoer nauwkeurig regelt. Bij het star
ten van de auto loopt de motor eerst op benzine, waar
na de computer de brandstoftoevoer automatisch over
schakelt op autogas. De gas-actie loopt tot en met 2
april.
De Nissan Primera.
kUttUUUiiiuü UCÜ4g\'d it, té
„Er valt nog genoeg te restaureren"
ELLEWOUTSDIJK - Er is nog genoeg antiek in Zee
land dus voorlopig ook genoeg te restaureren. Hij wil
niet zeggen dat er sprake is van een roeping maar hij
doet zijn werk ongelooflijk graag. Benny Tabak geniet
dagelijks van zijn vak. Een restaurateur in de zak van
Zuid-Beveland. Aanvankelijk was hij laborant, twin
tig jaar lang. Op een dag hakte hij de knoop door. „In
het begin had ik weieens angst dan durfde ik het bijna
niet aan. Bang dat ik zo'n meubel van tweehonderd
jaar oud zou verknallen. Van lieverlee werd ik meer
zelfverzekerd en tegenwoordig weet ik zeker dat het
me zal lukken."
Ben heeft wel dertig verschil
lende antieke profielschaafjes.
Als hij een lijstje van een kast of
secretaire moet herstellen heeft
hij het juiste gereedschap. Maar
voor andere ontbrekende details
gaat hij naar een groothandel.
„Als er vijf ivoren knopjes ont
breken aan de lades van een se
cretaire heb ik die niet orgineel,
hoewel ik van niet meer te her
stellen meubels vaak wat onder
delen afhaal die nog wel eens
van pas zouden kunnen komen.
Maar bij die groothandel heb
ben ze alles. Oud gemaakt na
tuurlijk." Hij haalt er de catalo
gus bij. 'Kistslot ijzer geroest',
staat er onder de foto waarop
een slot staat afgebeeld dat veel
weg heeft van dat van de boe
kenkist van Hugo de Groot.
Hout haalt hij gewoon bij de
houthandel. Ook voor fineer,
een millimeter dun plankje in
verschillende houtsoorten heeft
hij z'n adres.
Benny Tabak kan ook politoe
ren. „Een vak apart", vertelt hij,
„het is een beetje in de vergetel
heid geraakt." Dit gebeurt met
schellak een harsachtige sub
stantie die door de schildluis is
afgescheiden en met wat alcohol
vloeibaar moet worden ge
maakt. „Een prop watten met
daarop de vloeistof doe je in een
stuk oud laken en daarmee ga je
eindeloos over het te politoeren
tafelblad of welk meubelstuk
dan ook. Je wrijft zo de poriën
van het hout dicht. Het gaat
glanzen als een spiegeltje maar
deze werkwijze neemt wel twee
dagen in beslag. Als je het ge
woon zou lakken met moderne
middelen gaat het er nooit meer
af. Je blijft het altijd zien. Het
meubel is dan behoorlijk ver
ziekt. Politoer is een miniscuul
dun laagje dat nauwelijks op
het hout ligt. Gewone lak is en
kele millimeters dik. Ik zie het
meteen", zegt Benny Tabak.
Ben Tabak ontdekt ook altijd of
iets orgineel is of later bijge
maakt. Hij kan zien of een plank
tweehonderd jaar of twintig
jaar oud is. „Een moderne plank
heeft machineslag. Ik kan de
bijna onzichtbare ribbels voelen
en weet dan dat zo'n plank er la
ter is tussen gezet". Laden zijn
ook graadmeters voor gesjoemel
weet Benny. Laden uit de ne
gentiende eeuw hebben hori
zontale planken die uit de ach-
tiende eeuw zijn verticaal tegen
elkaar gezet. Achtiende-eeuws
hout is anders dan het hout uit
de negentiende-eeuw. Kleuren
zijn ook tijdsbepalend. Over het
nu zo populaire grenen zegt de
restaurateur: "Vroeger was al
K Bil
Benny Tabak in zijn werkplaats te Ellewoutsdijk.
het grenen geschilderd. Het was
een goedkope houtsoort die ge
verfd werd om het op een duur
dere houtsoort te laten lijken. Je
vond dit soort meubels vooral
bij arme mensen". Het nu zo ge
wilde grenen antiek moet dus
altijd wordengeloogd.
Hoe zit het met vervalsingen,
wordt een onwetende koper nog
veel op de mouw gespeld? „Het
is nooit een heel meubel maar
het zijn altijd fragmenten die
worden vervalst; of een nieuw
meubelstuk dat oud is ge
maakt", weet Benny Tabak.
„Mensen gaan iets vaak pas
mooi vinden als ze weten dat het
veel geld waard is. Dat is toch
eigenaardig. Als je iets mooi
vindt heb je er een bepaalde
prijs voor over. Dat is toch het
zelfde als met een modern meu
bel. Wat restauratie betreft is
dat precies zo. Wat heb je er
voor over. Ik kan van een halve
kast een hele maken. En een ta
felblad als nieuw politoeren
maar als er maar een paar kras
jes op een antieke tafel zitten
FOTO TANNIE DE JONGE
zou ik zeggen, doe het niet".
Zo nu en dan komt hij nog wel
eens unieke dingen tegen. Maar
de gouden tijden voor de anti
quair zijn voorbij. De liefhebber
is mondiger door programma's
als tussen Kunst en Kitsch en
weet inmiddels dat je je er be
hoorlijk op kunt verkijken. Ben
ny verzamelt zelf oude tabak
spotten. Zijn bedrijf heet dan
ook De Tabakspot. Een bijna
voor de handliggende naam als
je Tabak heet. Voorlopig is er
dus genoeg werk aan de winkel.
De kast van een zeer oud orgel,
dat eens van de burgemeester
van Ellewoutsdijk toebehoorde,
staat op een opknapbeurt te
wachten en een palisander naai-
meubeltje dat door onverlaten
wit was gechilderd schreeuwt
om een politoer beurt. Benny
Tabak heeft er zin in.
„Al die meubels hebben een ver
haal", zegt hij. „Geen enkele
kast is gelijk aan een andere.
Deuren van twee ongeveer de
zelfde meubels kunnen niet ver
wisseld worden, elk stuk is
uniek." Dat is de reden dat hij
van antiek houdt en het graag in
ere wil herstellen. Met de com
puter geconstrueerde meubels
kunnen hem niet bekoren. „Ik
heb een mooi vak", stelt hij met
tevredenheid vast en hij kan er
dan ook nog uren over doorpra
ten.
VLISSINGEN - Bij de
VVV/ANWB Vlissingen en
de VVV in Oostkapelle is
het tijdens kantooruren
mogelijk kaarten te reser
veren voor concerten (pop
en klassiek) en theater
voorstellingen in het hele
land. Annuleren is in prin
cipe niet mogelijk. De re-
serveringskosten bedragen
4.- a 5.- per persoon en
1.- communicatiekosten
per boeking. U krijgt een
voucher mee, waarmee u
bij de kassa van het thea
ter uw toegangskaarten
kunt ophalen. Telefonisch
reserveren is niet moge
lijk; uw bestelling moet
contant worden afgere
kend.
Hieronder ziet u alvast een
deel van de voorstellingen
die nu of op korte termijn
in de voorverkoop zijn:
Rotterdam: 19-4 James
Last, 29-4 Nacht van
Oranje, 15-3 Tractor Pui
ling
Amsterdam: 11-3 Orkest
Koninklijke Luchtmacht
kapel, 11-3 Orkest Ko
ninklijke Luchtmachtka
pel, 12-3 AlJarreau, 22-3
Amsterdamse Avond, 2-5
René Froger, 27-5 Marco
Borsato (extra concert),
5/6-5-97 Ramses Shaffy,
30-6 Bill Cosby, 20-8 t/m
23-11 Joe, de musical!
Diversen: 22-3 Rode Kruis
Taptoe, Utrecht; Seabot-
tom Jazzfestival, Lelystad;
29-3 Gipsy Kings, Den
Bosch; 30-3 Camel, Den
Haag, Radio 538 Dance
Smash, Utrecht; 3 t/m 9/4
Mini en Maxi, Den Haag;
20-4 Schürzenjager, Arn
hem; 21-4 James Last,
Arnhem; 2 t/m 11-5 Eigen
huis en tuin beurs, Bid-
dinghuizen;10-5 Hunten
Popfestival, Varsselder; 16
t/m 18-5 Dynamo Open
Air, Eindhoven; 17 t/m
19/5 Pinkpop, Landgraaf;
6 t/m 8-6 Sound of Music,
Den Haag, 4,5-7 Torhout,
België; 5,6-7 Werchter,
België; 5/6-9 Schlagerfes
tival Kerkrade, 18-10
Shadowlands Rave, Hee
renveen.
Inlichtingen: VVV/ANWB
Vlissingen, Nieuwendijk
15, 4381 BV Vlissingen,
tel.: 0118-412345/419275.
VVV Oostkapelle, Duin
weg 2a, 4356 AS Oostka
pelle, tel.: 0118-582910.