Uw Nissan dealer: Seat Cordoba SX 1.6i 100 pk: Sportcoupé voor de hele familie B.V. WIJ INFORMEREN U GRAAG OVER ALLE SEATMODELLEN Noordweg 467 Middelburg (St. Laurens) tel. 0118-612042 'n modern bedrijf met 'n ouderwetse service EEN AVONDJE UIT SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 MAART 1997 Industrieweg 31 - VLISSINGEN - Tel. 0118-415220 Voor duizend piek op gas in Nissan Primera of Almera BENNY TABAK KNAPT ANTIEKE MEUBELS OP Politoeren Verticaal Tabakspotten 311 De Cordoba SX. Een sportcoupé die aardig is voor het heie gezin. In het kort is dit de omschrijving die de spor tieve Seat op het lijf geschreven is. Want hoewel het woord coupé veelal staat voor 'eigenlijk geen ruimte ach terin en 'nog minder plek voor de bagage', breekt de Cordoba SX met deze traditie. Niet dat er zeeën van ruimte zijn, maar een setje kinderen en de wekelijkse boodschappen vinden een prima plek. En voorin is het helemaal feest, zo konden wij noteren tij dens de test met de Seat Cordoba SX 1.6i. een variant die 100 pk's afgeeft aan de voorwielen. Natuurlijk vraagt zon concept wel om enige concessies. Zo is bijvoorbeeld het uiterlijk niet al te sportief en straalt de snelheid er niet vanaf. Maar soms lijken ogen te bedriegen. Zeker als je het prijskaartje ziet: 35.795 gulden voor de 100 pk sterke SX is zeker niet teveel gevraagd. Zie je de Cordoba SX rijden, dan heb je in eerste instantie niet het idee dat er een snelle jongen voorbij komt. Sterker nog. zie je hem alleen van voren of achteren, dan heb je op de SX aanduiding en de kofferbakspoiler na eigenlijk geen enkele aanwijzing dat het om een sport coupé gaat. Pas op het moment dat de Cordoba SX aan de zijkant wordt bekeken geeft hij zijn karakter visueel bloot: twee deuren in plaats van de bij de Cordoba gebruikelijke vier. een grote achter-zijruit en standaard 15-inch lichtmetalen velgen met bandenmaat 185/55 R15 H die de auto wat dichter bij de grond zetten. Overigens: een echt oplettende 'car-watcher' zou de SX nog kunnen herkennen aan de dakantenne op de achtersteven. Andere Cordoba's zijn op het linkervoorspatbord van antenne voorzien. De sportieveling is dus niet al te spectaculair van vormge ving. Toch heeft dat ook weer zijn voordelen, zeker voor het dagelijkse gebruik. Met zijn lengte van 4.142 millime ter, zijn breedte van 1.640 mm en zijn hoogte van 1.409 mm, ontloopt hij zijn vijfdeursbroertje nauwelijks. De SX is zo'n drie centimeter langer en slechts 5 mm lager dus dat scheelt eigenlijk niks. Door de extra lengte hoeft de dak lijn pas later zijn neerwaartse beweging in te zetten, waar door de SX een karakteristieke coupé-snit krijgt. Zonder de hoofden van de achterbankbewoners in de weg te zit ten. Bovendien is de zitting van de bank laag gehouden, waardoor veel ruimte ontstaat. Zelfs een volwassene zou het een aardige tijd kunnen uithouden op de tweede rij. De instap naar achteren is ondanks de ruim openvallende portieren niet optimaal, maar dat komt ook door de stug ge en steeds weer terugklappende rugleuning van de voor- stoel. Het tweede voordeel ligt nog iets verder achter ons: de kofferbak, want koffers passen er in. Met de (in ongelij ke delen neerklapbare) achterbank in functie heeft de SX plaats voor 455 liter bagage en dat is net zoveel als de 'ge wone' Cordoba. Met de bank neergeklapt kan er zelfs 762 liter lucht omgezet worden in allerlei soorten materiaal. Zou je aan de buitenkant het idee hebben dat het allemaal wat ruiger zou kunnen, binnenin wordt elke wens van doorgewinterde sportcoupé-rijders vervuld. De stoelen zijn lekker hard. bieden voldoende zijdelingse steun en zorgen ook na die lange rit van 600 kilometer goed voor de rug. Bovendien is de bestuurderszetel in hoogte verstel baar. net zoals het stuur, waardoor een ideale zitpositie voor alle lengtes te vinden moet zijn. De witte wijzerplaten in het controle- centrum stralen je. eenmaal gezeten, tege moet en in de ooghoeken ontwaar je meteen twee extra klokken (volt- en oliedrukmeter) in de middenconsole, ook met witte wijzerplaten. Net erboven zitten vier vakjes om cassettes in op te bergen zodat die niet door het interi eur vliegen tijdens het betere bochtenwerk. Andere berg ruimte is te vinden in de portieren, in bakjes naast de stoe len en onder het stuur. Waar normaal gesproken een hand schoenenkastje te vinden is. is nu de rustplaats voor stan daard airbag nummero twee gecreëerd. De sportieve finis hing touch wordt geleverd door het stuur en de schakel pookknop die beide met leder bekleed zijn. Over de rest van de uitrusting heeft de Spaanse VW-dochter ook niet flauw gedaan. Elke SX. dus vanaf het basismodel 1.6i met 75 pk (32.995 gulden), is onder andere voorzien van cen trale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch be diende portierruiten, elektrisch verstelbare en verwarm- bare buitenspiegels, elektronische startonderbreker, alarm. ABS en een boordcomputer (de twee laatste acces soires zijn de enige dingen die de 1.6i 75 pk moet ontbe ren). Op het moment dat de elektronische startonderbreking de „aas De Seat Cordoba SX loopt niet over van sportieve gadgets. sleutel goedgekeurd heeft, laat de viercilinder achtklepper van zich horen. Het geluid blijft beschaafd op de achter grond. maar de motor geeft een reutel van genot op het moment dat er echt om prestaties gevraagd wordt. Rijden met de Cordoba SX is een fijne bezigheid. Wel wordt met een al duidelijk dat niet alleen uiterlijk compromissen zijn gesloten tussen sportiviteit en comfort, maar dat dat ook bij de afstelling van het onderstel is gebeurd. Maar petje af voor de manier waarop de ingenieurs dat akkefietje ge klaard hebben. Weliswaar is de auto niet als een sportwa gen pur sang door de bocht te sturen en wil je nog wel eens over de voorwielen weglopen bij een te enthousiaste bocht, maar het moet wel erg, zeg maar gerust onverant woord. hard gaan wil je de controle kwijtraken. Daarbij dient aangetekend te worden dat ook de bekrachtigde be sturing van de betere soort is en bij alle snelheden goed naar de commando's van de bestuurder luistert, zonder vaag te worden. Aan de andere kant word je ook niet door elkaar gerammeld als het wegdek eens een keer niet mee zit. Hoewel ook hier geldt dat als we het hebben over ex tremen. zoals een Oosteuropees-achtige klinkerweg uit het begin van deze eeuw. dit natuurlijk wel even doorgege ven wordt. Maar in 90 procent van de omstandigheden zal de SX doen wat van hem verwacht wordt op de meest comfortabele manier. Snel is 'ie ook, zeker voor een 1.598 cc metende motor. Nul naar honderd in 10.2 seconden en een topsnelheid van net iets meer dan 185 km/u. Het maximum koppel van 140 Nm zet pas bij 3.500 tpm in, dus voor een snelle start is het zaak om de motor een beetje op toeren te houden. Qua schake len valt er niks op te merken: de vijfbak doet zijn werk trefzeker en zonder haken. En het leuke is dat de SX 1.6i 100 pk erg rustig omgaat met de hem toebedeelde benzi ne. Slechts één keer per 8.7 kilometer neemt hij een liter tje benzine tot zich. Een zeer bescheiden opstelling, naar onze mening. De Seat Cordoba SX 1.6i met 100 pk's aan boord is voor Nederlandse begrippen een perfecte auto. De 2.0 liter met 115 pk ligt qua vermogen te dichtbij en qua prijs te ver weg (37.995 gulden) om in aanmerking te komen en de 2.0 liter zestienklepper is natuurlijk erg leuk speelgoed,met aardig wat extra uitrusting, maar daar betaal je dan ook voor (41.995 gulden). Nee, geef ons de hier geteste versie maar. Is goed voor de portemonnee, goed voor de familie en zeker goed voor de dagelijkse berijder ervan. Als die van een lekker stukkie sturen houdt. STURM AU TOBEDR AUTOBEDRIJF MELSE Nissan geeft kilometervreters in overweging om op korte termijn een gasinstallatie in hun auto te laten inbouwen. Een advies waarvoor uiteraard in de beurs getast moet worden. Want voor niets gaat per slot alleen de zon nog maar op. Maar de Nissan-dealers maken wel een uiterst royaal ge baar naar hun klanten. De installatie kan tijdelijk gele verd en ingebouwd worden voor het luttele bedrag van slechts duizend guldens en inclusief htw, notahene. Een prijs waarmee de brandstofrekening drastisch te ruggedrongen kan worden zonder dat daarvoor eerst enkele duizenden guldens geïnvesteerd moeten wor den. Het aanbod geldt overigens uitsluitend voor Alme ra- en Primera-rijders. Een groot percentage rijders van beide modellen legt jaarlijks een fors aantal kilometers af. zo heeft Nissan Motor Nederland, zich laten vertellen. Vandaar het aan bod, waarvoor de importeur het oog heeft laten vallen op de geavanceerde Koltec EGi-installatie en LPi-in- stallatie. De EGi-installatie (Electronic Gas Injection) heeft een inhoud tot zestig liter en wordt geleverd voor de Alme ra sedan. Voor de Primera-modellen. met uitzondering van de GT. is de even moderne LPi-installatie (Liquid Propane Injection) beschikbaar, met een tankvolume tot zeven tig liter. Het LPi-systeem injecteert het gas rechtstreeks in vloeibare vorm in het inlaatspruitstuk. Beide syste men behoren tot de meest geavanceerde van dit mo ment. Het voordeel van de LPi- en EGi-technologie is dat er vrijwel geen verschil voelbaar is tussen het rijden op au- togas of benzine. Dus de prestaties blijven op hetzelfde niveau. Ook bij grote hitte of winterse kou. Dat komt omdat de installatie is aangesloten op de computer van de motor, die de brandstoftoevoer nauwkeurig regelt. Bij het star ten van de auto loopt de motor eerst op benzine, waar na de computer de brandstoftoevoer automatisch over schakelt op autogas. De gas-actie loopt tot en met 2 april. De Nissan Primera. kUttUUUiiiuü UCÜ4g\'d it, té „Er valt nog genoeg te restaureren" ELLEWOUTSDIJK - Er is nog genoeg antiek in Zee land dus voorlopig ook genoeg te restaureren. Hij wil niet zeggen dat er sprake is van een roeping maar hij doet zijn werk ongelooflijk graag. Benny Tabak geniet dagelijks van zijn vak. Een restaurateur in de zak van Zuid-Beveland. Aanvankelijk was hij laborant, twin tig jaar lang. Op een dag hakte hij de knoop door. „In het begin had ik weieens angst dan durfde ik het bijna niet aan. Bang dat ik zo'n meubel van tweehonderd jaar oud zou verknallen. Van lieverlee werd ik meer zelfverzekerd en tegenwoordig weet ik zeker dat het me zal lukken." Ben heeft wel dertig verschil lende antieke profielschaafjes. Als hij een lijstje van een kast of secretaire moet herstellen heeft hij het juiste gereedschap. Maar voor andere ontbrekende details gaat hij naar een groothandel. „Als er vijf ivoren knopjes ont breken aan de lades van een se cretaire heb ik die niet orgineel, hoewel ik van niet meer te her stellen meubels vaak wat onder delen afhaal die nog wel eens van pas zouden kunnen komen. Maar bij die groothandel heb ben ze alles. Oud gemaakt na tuurlijk." Hij haalt er de catalo gus bij. 'Kistslot ijzer geroest', staat er onder de foto waarop een slot staat afgebeeld dat veel weg heeft van dat van de boe kenkist van Hugo de Groot. Hout haalt hij gewoon bij de houthandel. Ook voor fineer, een millimeter dun plankje in verschillende houtsoorten heeft hij z'n adres. Benny Tabak kan ook politoe ren. „Een vak apart", vertelt hij, „het is een beetje in de vergetel heid geraakt." Dit gebeurt met schellak een harsachtige sub stantie die door de schildluis is afgescheiden en met wat alcohol vloeibaar moet worden ge maakt. „Een prop watten met daarop de vloeistof doe je in een stuk oud laken en daarmee ga je eindeloos over het te politoeren tafelblad of welk meubelstuk dan ook. Je wrijft zo de poriën van het hout dicht. Het gaat glanzen als een spiegeltje maar deze werkwijze neemt wel twee dagen in beslag. Als je het ge woon zou lakken met moderne middelen gaat het er nooit meer af. Je blijft het altijd zien. Het meubel is dan behoorlijk ver ziekt. Politoer is een miniscuul dun laagje dat nauwelijks op het hout ligt. Gewone lak is en kele millimeters dik. Ik zie het meteen", zegt Benny Tabak. Ben Tabak ontdekt ook altijd of iets orgineel is of later bijge maakt. Hij kan zien of een plank tweehonderd jaar of twintig jaar oud is. „Een moderne plank heeft machineslag. Ik kan de bijna onzichtbare ribbels voelen en weet dan dat zo'n plank er la ter is tussen gezet". Laden zijn ook graadmeters voor gesjoemel weet Benny. Laden uit de ne gentiende eeuw hebben hori zontale planken die uit de ach- tiende eeuw zijn verticaal tegen elkaar gezet. Achtiende-eeuws hout is anders dan het hout uit de negentiende-eeuw. Kleuren zijn ook tijdsbepalend. Over het nu zo populaire grenen zegt de restaurateur: "Vroeger was al K Bil Benny Tabak in zijn werkplaats te Ellewoutsdijk. het grenen geschilderd. Het was een goedkope houtsoort die ge verfd werd om het op een duur dere houtsoort te laten lijken. Je vond dit soort meubels vooral bij arme mensen". Het nu zo ge wilde grenen antiek moet dus altijd wordengeloogd. Hoe zit het met vervalsingen, wordt een onwetende koper nog veel op de mouw gespeld? „Het is nooit een heel meubel maar het zijn altijd fragmenten die worden vervalst; of een nieuw meubelstuk dat oud is ge maakt", weet Benny Tabak. „Mensen gaan iets vaak pas mooi vinden als ze weten dat het veel geld waard is. Dat is toch eigenaardig. Als je iets mooi vindt heb je er een bepaalde prijs voor over. Dat is toch het zelfde als met een modern meu bel. Wat restauratie betreft is dat precies zo. Wat heb je er voor over. Ik kan van een halve kast een hele maken. En een ta felblad als nieuw politoeren maar als er maar een paar kras jes op een antieke tafel zitten FOTO TANNIE DE JONGE zou ik zeggen, doe het niet". Zo nu en dan komt hij nog wel eens unieke dingen tegen. Maar de gouden tijden voor de anti quair zijn voorbij. De liefhebber is mondiger door programma's als tussen Kunst en Kitsch en weet inmiddels dat je je er be hoorlijk op kunt verkijken. Ben ny verzamelt zelf oude tabak spotten. Zijn bedrijf heet dan ook De Tabakspot. Een bijna voor de handliggende naam als je Tabak heet. Voorlopig is er dus genoeg werk aan de winkel. De kast van een zeer oud orgel, dat eens van de burgemeester van Ellewoutsdijk toebehoorde, staat op een opknapbeurt te wachten en een palisander naai- meubeltje dat door onverlaten wit was gechilderd schreeuwt om een politoer beurt. Benny Tabak heeft er zin in. „Al die meubels hebben een ver haal", zegt hij. „Geen enkele kast is gelijk aan een andere. Deuren van twee ongeveer de zelfde meubels kunnen niet ver wisseld worden, elk stuk is uniek." Dat is de reden dat hij van antiek houdt en het graag in ere wil herstellen. Met de com puter geconstrueerde meubels kunnen hem niet bekoren. „Ik heb een mooi vak", stelt hij met tevredenheid vast en hij kan er dan ook nog uren over doorpra ten. VLISSINGEN - Bij de VVV/ANWB Vlissingen en de VVV in Oostkapelle is het tijdens kantooruren mogelijk kaarten te reser veren voor concerten (pop en klassiek) en theater voorstellingen in het hele land. Annuleren is in prin cipe niet mogelijk. De re- serveringskosten bedragen 4.- a 5.- per persoon en 1.- communicatiekosten per boeking. U krijgt een voucher mee, waarmee u bij de kassa van het thea ter uw toegangskaarten kunt ophalen. Telefonisch reserveren is niet moge lijk; uw bestelling moet contant worden afgere kend. Hieronder ziet u alvast een deel van de voorstellingen die nu of op korte termijn in de voorverkoop zijn: Rotterdam: 19-4 James Last, 29-4 Nacht van Oranje, 15-3 Tractor Pui ling Amsterdam: 11-3 Orkest Koninklijke Luchtmacht kapel, 11-3 Orkest Ko ninklijke Luchtmachtka pel, 12-3 AlJarreau, 22-3 Amsterdamse Avond, 2-5 René Froger, 27-5 Marco Borsato (extra concert), 5/6-5-97 Ramses Shaffy, 30-6 Bill Cosby, 20-8 t/m 23-11 Joe, de musical! Diversen: 22-3 Rode Kruis Taptoe, Utrecht; Seabot- tom Jazzfestival, Lelystad; 29-3 Gipsy Kings, Den Bosch; 30-3 Camel, Den Haag, Radio 538 Dance Smash, Utrecht; 3 t/m 9/4 Mini en Maxi, Den Haag; 20-4 Schürzenjager, Arn hem; 21-4 James Last, Arnhem; 2 t/m 11-5 Eigen huis en tuin beurs, Bid- dinghuizen;10-5 Hunten Popfestival, Varsselder; 16 t/m 18-5 Dynamo Open Air, Eindhoven; 17 t/m 19/5 Pinkpop, Landgraaf; 6 t/m 8-6 Sound of Music, Den Haag, 4,5-7 Torhout, België; 5,6-7 Werchter, België; 5/6-9 Schlagerfes tival Kerkrade, 18-10 Shadowlands Rave, Hee renveen. Inlichtingen: VVV/ANWB Vlissingen, Nieuwendijk 15, 4381 BV Vlissingen, tel.: 0118-412345/419275. VVV Oostkapelle, Duin weg 2a, 4356 AS Oostka pelle, tel.: 0118-582910.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1997 | | pagina 11