MS-patiënt Rehwinkel is verlost van zijn pijn "Ik naar Indonesië: wie had dat ooit kunnen dromen" Renault op trendy toer met Chipie- Nieuwe Peugeot 106 Accent Select primeurtop RAI versie van Clio 500 Autobedrijf W.J. S0NKE Goes ^uto mko Mitsubishi speelt met Galant Wagon in op family lifestyle SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 FEBRUARI 1997 Daniël van der Pluym demonstreert Reumedica® En wel op vrijdag 14 februari bij: m M. WAARDEBON TEGEN INLEVERING VAN DEZE 10N ONTVANGT U REUMEDICA Uw voordeel: Inruil, garantie, financiering mogelijk Op vakantie naar Indonesië; het stond al jarenlang hoog op de verlanglijst van de heer Rehwinkel en zijn vrouw. Toen bij hem multiple sclerose (MS) geconstateerd werd, leek de kans daarop verkeken. Niet aflatende pijn bemoeilijkte hem het lopen. Artsen raadden hem ten sterkste af zo'n lange reis te ondernemen. Een droom viel in duigen. Opnieuw leren lopen Niet te geloven Hart- en bloedvatentherapie Instituut voor Handelsopleidingen. 309 AUTOBEDRIJF IN- EN VERKOOP VAN ALLE OCCASIONS EUROMARKT 2 MIDDELBURG g TEL. 0118-612112 buurt demonstreren. In de winkel wordt een behandelruimte ingericht. Met U als vrijwillig(st)er op de massagetafel toont Van der Pluym aan hoe eenvoudig Reume dica kan worden toegepast. EXCLUSIEF VERKRIJGBAAR BIJ: Net als de heer Rehwinkel kunt ook U Reumedica uitproberen. De Brabantse Aromatherapeut Daniël van der Pluym, die Reumedica heeft ontwikkeld, komt deze bijzondere gewrichtsolie bij u in de vgivtCAy VLISSINGEN - OUDE MARKT 18 TEL. 0118-43 02 50 Ford Escort 1.4 CL '91 11.950.- Ford Escort 1.6 diesel, station '87 3.750.- Renault 25 TX 2.2i 78.000 km automaat '89 9.250.- Ford Escort dsl. station '85 1.500.- Ford Sierra 2.0 CL LPG '88 5.250 - VW Passat Variant 1.8 CL '91 19.450 - VW Polo '87 3.500 - Mercedes 190 E '85 6.750.- VW Polo Coupé Fox 30.000 km '92 11.950.- Ford Sierra 1.6 L '86 2.950.- Peugeot 309 XS '88 4.950.- Citroen BX '87 1.950.- Austin Mini '89 6.950.- Opel Omega 1.8 S LPG '90 7.500.- Renault 21 Nevada '91 11.950.- Peugeot 309 XR '89 5.950.- VW Golf 1.6 C '87 4.950 - ZONDER INRUIL, HOGE KORTING Tevens nog diverse occasions beneden de 2.500.- Inruil en financiering mogelijk! Boven de 7.500.- 3 maanden garantie SCHELDEBODE rlllS S0omMti,n >r Boriwve *ootn*H«n SCHELDE BODE van 49,95 nu voor 44,95 AL MEER DAN 25 JAAR HET VOORDELIGSTE AUTOGEBEUREN IN ZEELAND '93 Audi 80 2.3 E 5-cil.. stuurbekr23.950.- '94 Audi 80 turbo diesel, stuurbekr28.950.- '94 Audi 80 2.0 E stuurbekr.. LPG27.500 - 88 ATaBorneo331.5Sport 3950- ■93 AltaRomeo331Astuurbekr,,20.000km15.950.- *90 AfaRomec758950- '93 Ata Romeo 155 T-spark19.950.- '89 Ata Pomec 164 V6 airco9 950 - '92 Alfa Romeo 164 TS. LPG15.950 - '93 Alfa Romeo 164 T-Sparn LPG17.950 - '89 Citroen BX 1.9 dese!3* 4.950.- '89 Citroen CX stationcar8.950.- '93 Citroen BX 1.4. Deauvtie. LPG9.950 - 34 Citroen Xantia 1 stuurbekr LPG 2x va 22.950.- •94 Citroen Xanba 2.0i stuurbekr25.950- '90 Citroen XM 20i stuurbekr10.950- "91 Citroèn XM 20i automaat10.950- "90 F,at Croma 2.0i Business Class9950 - '89 Fiat Tipo 1.4iE OgH 5-drs7.950.- '87 Ford Escort 1.6 cese., 5-drs3.950 - '91 Ford Escort T.8 (X diesel. 5-drs. 10.950.- •92 Ford Escort 1.8 CL diesel Clipper11.950.- '93 Ford Escort 1.8 diesel O ope-16.950- '93 '-Ofd Escort 16 CIX 5-v. bak |nw mol) 70 000 km19 950 - '94 Ford Mondeo CLX 5-drs19.950- '94 Ford Mondeo 1A stuurbekr LPG22.950 '94 ford Mondeo 1.8 GLX stationcar LPGƒ24.950.- '91 Ford Orion 18 LX diesel. 4-drs...10950- '92 Ford Scorpio 2.0i CL Sedan, stuurbekr15.950 - '93 Ford Sierra 1.8 turbodiesel. 4-drs. stuurbekr..15950- '91 Honda Accord 2.0 EX Sedan, stuurbekr12.950 - '94 Honda Gv»c 1-3i OX 3-<Jrs.16950- '91 Lanca Dedra 1.81 LPG9.950 - '94 Lanca Dedra 1.8160.000 km20.950 - '94 Lanca Toema 16v .e. stuurbekr18.950 - '89 Lax a Pnsma Turbo oesei, stuurbev7.950.- '91 Mazca 626 2.0! GLX Hatctiback. stwrtekr.. automaat10.950- 87 Mazda 929 2.0 S«rs. stationcar2.950 - '89 Mitsubishi Galant GLSi, automaat7.500.- '91 Mitsubrshi Giant turbo aese. natchback9.950.- •93 Mitsuosh Galant GLS met lPG17950- '87 Mitsubishi Lancer GL3.950 - '88 Mitsubish Lancer 1.5 GLX autom stuurbekr3.950.- '88 Nissan 3iuebrc 2.0 LX diesel. 5-drsI 4 950.- •90 Nissan BVe&rd 20 LX 5-drs stuurbekr. LPG2x va 8.950.- •95 Nissan Micra 1.0March 12.000km ƒ17.950- '94 Nissan Pnmera 2.0 LX Stuurbekr. LPG20.950 - 89 Nissan Sunny Flcnda ciesei. 5-drs7.950 - '89 Nissan Sunny 1,6i SLX automaat 3-Crs8.950. '86 Opel Ascona t .6 Hatchback2.750.- '89 Opel Kaden 1.7 GL diesel6950 - '90 Opel Kaden 1.4i 90 000 km, 5-v. bak9 950 - '87 Opel Manta automaat 7.500.- '94 Opel VêCtra 1.6. GL LPG 90.000 km22.950 - '96 Opel Vectra 1 GL nieuwe type, 27.000 km34.950.- '89 Peugeot 309 XE. 5-drs.. 5-v. bak 4.950.- '87 Pegged 309 GT 5-drs.7 500 - '87 Peugeot 505 2.5 turbo diesel, stuurbekr2.950.- '93 Peugeot 405 stationcar17.950- '94 Peugeot 405 GLX LPG19.950 - '85 Peugeot 505 GTi automaat stuurbekr3.950.- ■93 Renault 19 RN 5-drs.. LPG13 950 •90 Renault 21 GTS 5-d-s 2x va 5.950- '93 Rove- 620i Secan. LPG21.950- '94 Rover 626 Stuurbekr. LPG23.950 - '88 Saab 900 Sedan stuurbar.. LPG7500 - '90-91 Suzuk Swrtl 13i GS Spon 2x va. 8500- '86 VW Jetta 1.64.950.- '86 VW Passat 1.6 5-drs.3.950 - ■91 VW Passat 2 Ostuurbew LPG Ü950- '94 VW Passat 1.8 GL LPG19.950 - '88 Volvo 240 GL Sedan 8 950 - '86 Volvo 360 GLS 4-drs.. Sedan1.950.- Bednjfswagens (prijzen exd B.T.W.) "91 Dtroèn ClSE. aenzme 5.950- '91 Nissan Uivan 2.5 diesel 9.000 - '92 Suzuki Super Carry'0006.500 - Industriestraat 8-10 - Goes (Poel IV). Tel. 0113-215415 8 Maar toch: het kan ver keren. Als bij toeval ging de heer Rehwinkel Reumedica gewrichts olie gebruiken. De pijn verminderde sterk. Zijn gewrichten werden weer soepel. "Mijn behandelend arts was met stomheid geslagen. De verbetering was zelfs zo krachtig dat mijn droomreis er toch nog van gekomen is." De Groninger uit het plaatsje Marum, zou de "Meer dan tien jaar heb ik veel pijn gehad. En het meest irritante was de nooit aflatende pijn. Vier keer per jaar kreeg ik in het ziekenhuis een ruggenprik. Ik ging zo sterk achteruit dat ik anderhalf jaar geleden werd opge nomen in een revalidatiecentrum. De zenuwen in mijn benen functioneerden niet goed meer. Daarom moest ik helemaal opnieuw leren lopen. Maar dat ging niet best. De pijn bleef zo erg, dat ik de moed moest opgegeven." "Ik heb zelfs de Bromo vulkaan beklommen. 265 treden!" Gordel van Smaragd nooit met eigen ogen zien: "Toen bij mij MS werd geconstateerd, was dat slikken. Ik kon Indonesië wel vergeten. Het is immers geen land om op krukken naar toe te gaan. Stel je voor dat je zo ver van huis medische verzor ging nodig zou hebben. Ik moet er niet aan denken." Maar toch, hier voor ons. liggen prachtige foto's van Indonesië. Wat is er gebeurd? De heer Rehwinkel: "Iemand gaf mij een flesje Reumedica gewrichtsolie. Eigenlijk wilde ik daar eerst helemaal niets van weten. Ik had al zo veel geprobeerd. Waarom zou dit nou wel het "wondermiddel" wezen? Maar ik had het gekregen, dus dacht ik: laat ik het maar eens pro beren. En na een week al begon ik verbetering te voelen. De pijn werd min der. En wat heel belangrijk was: daardoor ging het revalideren veel gemakke lijker. Ik had weer de kracht om te lopen. Stukje voor stukje ging het beter. Na een maand was de pijn zelfs helemaal weg. Toen ik met revalideren begon, kon ik hooguit twintig meer lopen. Nu wel 200!" Onverwacht maakten zij toch de reis van hun leven. Enige tijd na zijn revalida tie ging Rehwinkel voor controle naar het zieken huis. Lopend, wel te ver staan én zonder krukken. Al in de gangen kwam hij zijn behandelend arts tegen. Rehwinkel: "Na het onder zoek zei de dokter toen uit zichzelf: Meneer Rehwinkel, het is niet te geloven, als u ooit nog naar Indonesië wilt, moet u het nu doen! Dezelfde dag hebben mijn vrouw en ik de reis geboekt." In april 1996 was Rehwinkel begonnen met Reumedica en in oktober zat hij samen met zijn vrouw in het vliegtuig. "Indonesië was een onvergetelijke ervaring. Zo'n mooi land. Ik heb daar zelfs nog een vulkaan beklommen. Mijn reisgenoten zeiden nog dat dat nooit zou lukken. Maar ik moest en zou dat meemaken. 265 treden heb ik beklommen. Natuurlijk heb ik tussen door gerust. Maar ik ben boven gekomen!" De Japanse automobielfabrikant Mitsubishi zette tijdens het Amsterdamse autofeest de nieuwe Galant in twee ver sies in het licht van de schijnwerper. Een sedan en een sta tionwagon. Als we de fabrikant mogen geloven, dan on derscheidt de 4,63 meter lange sedan zich in menig op zicht niet alleen van zijn directe voorganger, maar ook van de concurrentie. Bovendien zou de luxueuze verpakking de sportieve presta ties van de auto geenszins in de weg staan. De vijf centimeter langere stationwagon komt met zijn pittige prestaties, aange name luxe en ruime laadruimte volgens de ontwerpers tege moet aan alle gevarieerde eisen van hedendaagse 'family li festyle'. Zowel de sedan als de stationwagon zijn uitgerust met drie krachtige motoren. Voor de veiligheid zijn beide versies voorzien van ABS en twee airbags in combinatie met gordel spanners. De 2.5 V6 heeft bovendien standaard side-airbags. Verder zijn er kreukelzones voor en achter en in de portie ren zijn dubbele verstevigingsbalken aangebracht. Zoals gezegd combineert de Galant volgens de ontwerpers een elegant uiterlijk met sportieve prestaties De voorkant van de auto doet, door de in de kleur van de carrosserie ge spoten voorbumper met de geïntegreerde spoiler, dyna misch aan, terwijl daardoor ook de luchtstroorq in goede ba nen geleid wordt. De rechthoekig gevormde halogeen kop lampen maken een wezenlijk onderdeel uit van de sportieve vormgeving van de neus van de nieuwe Galant. Veel aan dacht is met name besteed aan het bereiken van een zo laag mogelijke luchtweerstand (cW-waarde van 0,29). De spoi lers aan de zijkanten zijn niet alleen mede bepalend voor de luchtgeleiding onder de auto, ze beschermen ook de deurpa- j nelen tegen opspattend vuil van de weg. De sedanversie beschikt over een kofferruimte met een in houd van 470 liter. De achterbank kan desgewenst in delen of in z'n geheel worden ingeklapt. Als de achterstoelen nor maal overeind staan biedt de achterbak van de stationwagon 420 liter ruimte, maar als de hele achterbank is neergeklapt, kan de auto een lading met een gewicht van om en nabij de 600 kilo vervoeren. De elektrisch sluitende ramen zijn voorzien van een mecha nisme dat de ruiten stopt als zij een obstakel tegenkomen. Belangrijk voor gezinnen met kleine kinderen. De verwarm de buitenspiegel aan de bestuurderszijde heeft een extra spiegeltje om het zicht naar opzij en naar achteren te vergro ten. Onder de vloer van de laadruimte heeft de stationwagon een opbergruimte waarin waardevolle zaken uit het zicht kunnen worden weggeborgen. Een ruimte aan de linkerkant van de laadruimte zorgt voor wat extra laadmogelijkheden. De twee modellen worden in vier uitvoeringen geleverd. In beide series betreft het drie versies met benzinemotoren en één met een turbodieselmotor. De lichtste benzinemotor is een krachtige, efficiënte 2.0 liter 16 kleppen SOHC-kracht- bron. voorzien van de beproefde ECI-multipoint brandstof inspuiting, goed voor 100 kW/136 pk en een maximum kop pel van 178 Nm bij 4.500 tpm. In de sedan is deze motor goed voor een topsnelheid van om en nabij de 200 km/u. In de zwaardere stationwagon ligt die top altijd nog op 190 km/u. Daarnaast is de auto verkrijgbaar met een soepele 2.5 liter V6 24 kleppen SOHC benzinemotor in het vooronder, met eveneens ECI-multipoint injectie. De V6-motor levert een vermogen van 120 kW/163 pk bij 5.750 omwentelingen per minuut. Het maximum koppel bedraagt 223 Nm bij 4.500 omw/min. Deze krachtbron kan de sedan met vijfversnel lingsbak opdrijven tot 225 kilometer per uur, de stationwa gon tot 215 km/u. Dan is er ook nog een compacte en licht gewicht 2.0 liter SOHC turbodieselmotor met intercooler. Deze krachtbron levert soepele, rustige prestaties, met een verbeterd maximum koppel (202 Nm bij 2.500 tpm) en een vermogen van 66 kW/90 pk. De sedan met deze turbodiesel motor kan een topsnelheid bereiken van 180 km/u. de sta tionwagon van 170 km/u. Alle uitvoeringen van beide versies worden standaard geleverd met een vijfversnellingsbak. Desgewenst kan in een aantal uitvoeringen ook worden ge kozen voor de Mitsubishi INVECT-II automaat. Chelatie-therapie is de moderne. Amerikaanse bloedvatenreinigende therapie die thans over de gehele wereld wordt gebruikt en wiens werking door onderzoek is bewezen (TNO). Door betere doorbloeding verbeteren ook de functies van de andere organen, zoals hersenen, nieren, etc. Ook als preventieve therapie te gebruiken tegen bloedvatenproblemen; en bij vermoeidheid, gewrichtsklachten en verouderingsverschijnselen. Voor afspraak, literatuur en informatie: Bio-medisch Centrum Drs. P.J.C. Riethoven, arts Wijngaardstraat 37. Goes. Tel. 0113-223999 LEKKER OP STAP BEGINT ISAET HET LEZEN VAN HET SCHELDEBODE ...ALLES OVER UITGAAN, THEATER, BIOSCOOP RESTAURANTS EN CONCERTEN Het woordje mode is ook in automohielland allang inge burgerd. Autobouwers gaan net als kledingontwerpers te genwoordig met de mode mee. De Franse autobouwer Renault heeft daarvan met name het afgelopen jaar een staaltje laten zien met de introductie van de Renault Mé- gane-lijn. Binnenkort komen de Fransen echter met een nieuwe verrassing: de modieuze en opvallend trendy Clio Chipie. De auto voert niet alleen de naam van het bekende kle dingmerk Chipie, maar is ook uitgerust met tal van zaken die momenteel erg 'in' zijn. De auto waarvan de Chipie is afgeleid, de Oasis, is een comfortabele, goed uitgeruste drie- of vijfdeurs Clio met standaard in het vooronder een 1.2 liter benzinemotor met een vermogen van zestig paar- dekrachten. Voor kilometervreters is er een 1.9 liter die selkrachtbron beschikbaar met een vermogen van 65 pk. De standaard uitrusting bestaat uit zaken als zonwerend glas, een wisser op de achterruit en van binnenuit verstel bare buitenspiegels. Tot zover de Oasis. De Chipie voegt daar nog een aantal trendy zaken aan toe, zoals centrale portiervergrendeling met afstandsbe diening, modern vormgegeven wieldoppen en bekleding van het meubilair met een stof in een apart dessin. Op de vloer liggen matten met het Chipie-logo. Het meest in het oog springend zijn de mistlampen in de voorbumper die de auto een dynamisch uiterlijk geven. De waarde van dit pakket extra's bedraagt 1.220 gulden. De klant betaalt hiervoor slechts 500 gulden, waarmee de Clio Chipie leverbaar is vanaf 22.495 gulden. De koper kan kiezen uit zeven carrosseriekleuren, waar onder vier metallic-lakken. Eén van die metaalkleuren is 'blue methyl', dat normaal is voorbehouden aan de spor tieve Clio-versies RTi en RSi. Voor metallic-lak geldt een meerprijs van 725 gulden. Wie interesse heeft in de mo dieuze Chipie, heeft niet alle tijd. De auto wordt alleen in de eerste helft van 1997 geleverd en de oplage is beperkt. De Clio is er ook in trendy Chipie-uitvoering. In-, verkoop bemiddeling van auto's Wij doen wat anderen beloven Mazda 323 aut. 1983 1.150.- Opel Rekord 2.0 S 1984 2.350.- Mercedes Benz 250 1981 1.950.- Ford Sierra 1.6 L 1984 1.850.- Inruil, financiering en garantie mogelijk. Geopend ma. t/m vrij. 09.00-18.00 uur. Zat. 10.00-16.00 uur. Wij leveren alle auto's met volle tank en APK Arnesteinweg 41 Middelburg S 0118-614804 Peugeot introduceert tijdens de komende AutoRAI, be gin februari, de nieuwe 106 Accent Select. De Franse au toproducent meent een goede reden te hebben voor de bouw van de Selectversie van de nieuwe Peugeot 106 Ac cent. De Accent mag, met name de laatste jaren, de eer opeisen de meest verkochte versie van de 106-jes te zijn. De 106 Accent is uitgerust met stootlijsten met een ro de bies, een achterspoiler in carrosseriekleur, specifieke bekleding en centrale vergrendeling met afstandsbe diening. Bij de nieuwe Accent Select gaat Peugeot nog een stapje verder. Ten opzichte van de bestaande Ac cent, die overigens gewoon leverbaar blijft, krijgt hij onder meer nog electrisch bedienbare voorramen, twee airbags, mistlampen voor, electrisch verstelbare en ver- warmbare buitenspiegels in carrosseriekleur en een korte dakantenne. En de wielplaten komen van de Peu geot 106 XR. Peugeot biedt de keuze uit zes verschillende modellen van de Accent Select. Er is keuze uit de 1.0 en 1.1 liter benzinemotoren (met 50 en 69 pk) en de 1.5 liter diesel met 58 paardekrachten. Van elk van de uitvoeringen bestaat zowel een drie- als een vijfdeurs versie. De auto is over de gehele linie slechts 1.400 gulden duurder dan de Accent, en dat betekent dat hij geleverd wordt vanaf 23.600 gulden. De Select is er in felrood en tegen meer prijs in zwart, donkergroen- en goud-metallic. Naast de Select blijft de 106 leverbaar als frisse Sketch met een zuinige 1.0 liter motor, jeugdige bekleding en op de flanken opvallende badges. Bovendien pronken de XR- en luxueuze XT-uitvoeringen onveranderd op de prijslijst, evenals de chique Roland Garros. Om nog maar te zwijgen van de sportievelingen XS. Rallye en GTI, welke laatste aangedreven wordt door een 120 pk sterke 1.6 liter zestienklepper die goed is voor een top snelheid van 205 kilometers per uur. ABS, twee airbags en lichtmetalen velgen heeft deze GTI allemaal stan- De 106 Accent Select overtroeft zijn Select-loze broertje in uitrusting. Wel is hij hierdoor 1.400 gulden duurder. daard. De Rallye is spartaanser en minder compleet, velgen, imposante front en 1.6 liter injectiemotor heel maar is met z'n uitgebouwde wielkasten, sneeuwwitte wat mans. ■m Geslaagd? Van Harte! Nu doorgaan: PDB, MBA of SPD. Examens: juni en december '97 of '98. Niet Geslaagd? Jammer! Nu een speciale repetitiecursus volgen en in juni of december '97 slagen. Mondeling of Schriftelijk, per vak of volledig, wat u maar wenst. Info: 0111 671828, R.J. de Groot kerke Schouwen.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1997 | | pagina 9