MS-patiënt
Rehwinkel is verlost
van zijn pijn
"Ik naar Indonesië: wie had
dat ooit kunnen dromen"
Renault op trendy toer met Chipie-
Nieuwe Peugeot 106 Accent Select primeurtop RAI
versie
van
Clio
500
Autobedrijf W.J. S0NKE Goes
^uto mko
Mitsubishi speelt met
Galant Wagon in
op family lifestyle
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 FEBRUARI 1997
Daniël van der Pluym demonstreert Reumedica®
En wel op vrijdag 14 februari bij: m
M.
WAARDEBON TEGEN INLEVERING VAN DEZE 10N ONTVANGT U
REUMEDICA
Uw voordeel:
Inruil, garantie, financiering mogelijk
Op vakantie naar Indonesië; het stond al
jarenlang hoog op de verlanglijst van de
heer Rehwinkel en zijn vrouw. Toen bij
hem multiple sclerose (MS) geconstateerd
werd, leek de kans daarop verkeken. Niet
aflatende pijn bemoeilijkte hem het
lopen. Artsen raadden hem ten sterkste
af zo'n lange reis te ondernemen. Een
droom viel in duigen.
Opnieuw leren lopen
Niet te geloven
Hart- en bloedvatentherapie
Instituut voor Handelsopleidingen.
309
AUTOBEDRIJF
IN- EN VERKOOP
VAN ALLE OCCASIONS
EUROMARKT 2
MIDDELBURG g
TEL. 0118-612112
buurt demonstreren. In de winkel wordt
een behandelruimte ingericht. Met U als
vrijwillig(st)er op de massagetafel toont
Van der Pluym aan hoe eenvoudig Reume
dica kan worden toegepast.
EXCLUSIEF VERKRIJGBAAR BIJ:
Net als de heer Rehwinkel kunt ook U
Reumedica uitproberen. De Brabantse
Aromatherapeut Daniël van der Pluym,
die Reumedica heeft ontwikkeld, komt
deze bijzondere gewrichtsolie bij u in de
vgivtCAy
VLISSINGEN - OUDE MARKT 18
TEL. 0118-43 02 50
Ford Escort 1.4 CL '91 11.950.-
Ford Escort 1.6 diesel,
station '87 3.750.-
Renault 25 TX 2.2i 78.000
km automaat '89 9.250.-
Ford Escort dsl. station '85 1.500.-
Ford Sierra 2.0 CL LPG '88 5.250 -
VW Passat Variant 1.8 CL '91 19.450 -
VW Polo '87 3.500 -
Mercedes 190 E '85 6.750.-
VW Polo Coupé Fox
30.000 km '92 11.950.-
Ford Sierra 1.6 L '86 2.950.-
Peugeot 309 XS '88 4.950.-
Citroen BX '87 1.950.-
Austin Mini '89 6.950.-
Opel Omega 1.8 S LPG '90 7.500.-
Renault 21 Nevada '91 11.950.-
Peugeot 309 XR '89 5.950.-
VW Golf 1.6 C '87 4.950 -
ZONDER INRUIL,
HOGE KORTING
Tevens nog diverse
occasions beneden de
2.500.-
Inruil en financiering mogelijk!
Boven de 7.500.- 3 maanden garantie
SCHELDEBODE
rlllS
S0omMti,n >r Boriwve *ootn*H«n
SCHELDE BODE
van 49,95 nu voor 44,95
AL MEER DAN 25 JAAR HET VOORDELIGSTE
AUTOGEBEUREN IN ZEELAND
'93 Audi 80 2.3 E 5-cil.. stuurbekr23.950.-
'94 Audi 80 turbo diesel, stuurbekr28.950.-
'94 Audi 80 2.0 E stuurbekr.. LPG27.500 -
88 ATaBorneo331.5Sport 3950-
■93 AltaRomeo331Astuurbekr,,20.000km15.950.-
*90 AfaRomec758950-
'93 Ata Romeo 155 T-spark19.950.-
'89 Ata Pomec 164 V6 airco9 950 -
'92 Alfa Romeo 164 TS. LPG15.950 -
'93 Alfa Romeo 164 T-Sparn LPG17.950 -
'89 Citroen BX 1.9 dese!3* 4.950.-
'89 Citroen CX stationcar8.950.-
'93 Citroen BX 1.4. Deauvtie. LPG9.950 -
34 Citroen Xantia 1 stuurbekr LPG 2x va 22.950.-
•94 Citroen Xanba 2.0i stuurbekr25.950-
'90 Citroen XM 20i stuurbekr10.950-
"91 Citroèn XM 20i automaat10.950-
"90 F,at Croma 2.0i Business Class9950 -
'89 Fiat Tipo 1.4iE OgH 5-drs7.950.-
'87 Ford Escort 1.6 cese., 5-drs3.950 -
'91 Ford Escort T.8 (X diesel. 5-drs. 10.950.-
•92 Ford Escort 1.8 CL diesel Clipper11.950.-
'93 Ford Escort 1.8 diesel O ope-16.950-
'93 '-Ofd Escort 16 CIX 5-v. bak |nw mol) 70 000 km19 950 -
'94 Ford Mondeo CLX 5-drs19.950-
'94 Ford Mondeo 1A stuurbekr LPG22.950
'94 ford Mondeo 1.8 GLX stationcar LPGƒ24.950.-
'91 Ford Orion 18 LX diesel. 4-drs...10950-
'92 Ford Scorpio 2.0i CL Sedan, stuurbekr15.950 -
'93 Ford Sierra 1.8 turbodiesel. 4-drs. stuurbekr..15950-
'91 Honda Accord 2.0 EX Sedan, stuurbekr12.950 -
'94 Honda Gv»c 1-3i OX 3-<Jrs.16950-
'91 Lanca Dedra 1.81 LPG9.950 -
'94 Lanca Dedra 1.8160.000 km20.950 -
'94 Lanca Toema 16v .e. stuurbekr18.950 -
'89 Lax a Pnsma Turbo oesei, stuurbev7.950.-
'91 Mazca 626 2.0! GLX Hatctiback.
stwrtekr.. automaat10.950-
87 Mazda 929 2.0 S«rs. stationcar2.950 -
'89 Mitsubishi Galant GLSi, automaat7.500.-
'91 Mitsubrshi Giant turbo aese. natchback9.950.-
•93 Mitsuosh Galant GLS met lPG17950-
'87 Mitsubishi Lancer GL3.950 -
'88 Mitsubish Lancer 1.5 GLX autom stuurbekr3.950.-
'88 Nissan 3iuebrc 2.0 LX diesel. 5-drsI 4 950.-
•90 Nissan BVe&rd 20 LX 5-drs stuurbekr. LPG2x va 8.950.-
•95 Nissan Micra 1.0March 12.000km ƒ17.950-
'94 Nissan Pnmera 2.0 LX Stuurbekr. LPG20.950 -
89 Nissan Sunny Flcnda ciesei. 5-drs7.950 -
'89 Nissan Sunny 1,6i SLX automaat 3-Crs8.950.
'86 Opel Ascona t .6 Hatchback2.750.-
'89 Opel Kaden 1.7 GL diesel6950 -
'90 Opel Kaden 1.4i 90 000 km, 5-v. bak9 950 -
'87 Opel Manta automaat 7.500.-
'94 Opel VêCtra 1.6. GL LPG 90.000 km22.950 -
'96 Opel Vectra 1 GL nieuwe type, 27.000 km34.950.-
'89 Peugeot 309 XE. 5-drs.. 5-v. bak 4.950.-
'87 Pegged 309 GT 5-drs.7 500 -
'87 Peugeot 505 2.5 turbo diesel, stuurbekr2.950.-
'93 Peugeot 405 stationcar17.950-
'94 Peugeot 405 GLX LPG19.950 -
'85 Peugeot 505 GTi automaat stuurbekr3.950.-
■93 Renault 19 RN 5-drs.. LPG13 950
•90 Renault 21 GTS 5-d-s 2x va 5.950-
'93 Rove- 620i Secan. LPG21.950-
'94 Rover 626 Stuurbekr. LPG23.950 -
'88 Saab 900 Sedan stuurbar.. LPG7500 -
'90-91 Suzuk Swrtl 13i GS Spon 2x va. 8500-
'86 VW Jetta 1.64.950.-
'86 VW Passat 1.6 5-drs.3.950 -
■91 VW Passat 2 Ostuurbew LPG Ü950-
'94 VW Passat 1.8 GL LPG19.950 -
'88 Volvo 240 GL Sedan 8 950 -
'86 Volvo 360 GLS 4-drs.. Sedan1.950.-
Bednjfswagens (prijzen exd B.T.W.)
"91 Dtroèn ClSE. aenzme 5.950-
'91 Nissan Uivan 2.5 diesel 9.000 -
'92 Suzuki Super Carry'0006.500 -
Industriestraat 8-10 - Goes (Poel IV).
Tel. 0113-215415 8
Maar toch: het kan ver
keren. Als bij toeval
ging de heer Rehwinkel
Reumedica gewrichts
olie gebruiken. De pijn
verminderde sterk. Zijn
gewrichten werden
weer soepel. "Mijn
behandelend arts was
met stomheid geslagen.
De verbetering was
zelfs zo krachtig dat
mijn droomreis er toch
nog van gekomen is."
De Groninger uit het
plaatsje Marum, zou de
"Meer dan tien jaar heb ik veel pijn gehad. En het meest
irritante was de nooit aflatende pijn. Vier keer per jaar
kreeg ik in het ziekenhuis een ruggenprik. Ik ging zo
sterk achteruit dat ik anderhalf jaar geleden werd opge
nomen in een revalidatiecentrum. De zenuwen in mijn
benen functioneerden niet goed meer. Daarom moest ik
helemaal opnieuw leren lopen. Maar dat ging niet best.
De pijn bleef zo erg, dat ik de moed moest opgegeven."
"Ik heb zelfs de Bromo vulkaan
beklommen. 265 treden!"
Gordel van Smaragd nooit
met eigen ogen zien:
"Toen bij mij MS werd
geconstateerd, was dat
slikken. Ik kon Indonesië
wel vergeten. Het is
immers geen land om op
krukken naar toe te gaan.
Stel je voor dat je zo ver
van huis medische verzor
ging nodig zou hebben. Ik
moet er niet aan denken."
Maar toch, hier voor ons.
liggen prachtige foto's van
Indonesië. Wat is er
gebeurd? De heer
Rehwinkel: "Iemand gaf
mij een flesje Reumedica
gewrichtsolie.
Eigenlijk wilde ik
daar eerst helemaal
niets van weten. Ik had al
zo veel geprobeerd.
Waarom zou dit nou wel
het "wondermiddel"
wezen? Maar ik had het
gekregen, dus dacht ik:
laat ik het maar eens pro
beren. En na een week al
begon ik verbetering te
voelen. De pijn werd min
der. En wat heel belangrijk
was: daardoor ging het
revalideren veel gemakke
lijker. Ik had weer de
kracht om te lopen. Stukje
voor stukje ging het beter.
Na een maand was de pijn
zelfs helemaal weg. Toen
ik met revalideren begon,
kon ik hooguit twintig
meer lopen. Nu wel 200!"
Onverwacht maakten zij
toch de reis van hun leven.
Enige tijd na zijn revalida
tie ging Rehwinkel voor
controle naar het zieken
huis. Lopend, wel te ver
staan én zonder krukken.
Al in de gangen kwam hij
zijn behandelend arts
tegen.
Rehwinkel: "Na het onder
zoek zei de dokter toen uit
zichzelf: Meneer
Rehwinkel, het is niet te
geloven, als u ooit nog
naar Indonesië wilt, moet
u het nu doen! Dezelfde
dag hebben mijn vrouw en
ik de reis geboekt." In
april 1996 was Rehwinkel
begonnen met Reumedica
en in oktober zat hij
samen met zijn vrouw in
het vliegtuig. "Indonesië
was een onvergetelijke
ervaring. Zo'n mooi land.
Ik heb daar zelfs nog een
vulkaan beklommen. Mijn
reisgenoten zeiden nog
dat dat nooit zou lukken.
Maar ik moest en zou dat
meemaken. 265 treden
heb ik beklommen.
Natuurlijk heb ik tussen
door gerust. Maar ik ben
boven gekomen!"
De Japanse automobielfabrikant Mitsubishi zette tijdens
het Amsterdamse autofeest de nieuwe Galant in twee ver
sies in het licht van de schijnwerper. Een sedan en een sta
tionwagon. Als we de fabrikant mogen geloven, dan on
derscheidt de 4,63 meter lange sedan zich in menig op
zicht niet alleen van zijn directe voorganger, maar ook
van de concurrentie.
Bovendien zou de luxueuze verpakking de sportieve presta
ties van de auto geenszins in de weg staan. De vijf centimeter
langere stationwagon komt met zijn pittige prestaties, aange
name luxe en ruime laadruimte volgens de ontwerpers tege
moet aan alle gevarieerde eisen van hedendaagse 'family li
festyle'.
Zowel de sedan als de stationwagon zijn uitgerust met drie
krachtige motoren. Voor de veiligheid zijn beide versies
voorzien van ABS en twee airbags in combinatie met gordel
spanners. De 2.5 V6 heeft bovendien standaard side-airbags.
Verder zijn er kreukelzones voor en achter en in de portie
ren zijn dubbele verstevigingsbalken aangebracht.
Zoals gezegd combineert de Galant volgens de ontwerpers
een elegant uiterlijk met sportieve prestaties De voorkant
van de auto doet, door de in de kleur van de carrosserie ge
spoten voorbumper met de geïntegreerde spoiler, dyna
misch aan, terwijl daardoor ook de luchtstroorq in goede ba
nen geleid wordt. De rechthoekig gevormde halogeen kop
lampen maken een wezenlijk onderdeel uit van de sportieve
vormgeving van de neus van de nieuwe Galant. Veel aan
dacht is met name besteed aan het bereiken van een zo laag
mogelijke luchtweerstand (cW-waarde van 0,29). De spoi
lers aan de zijkanten zijn niet alleen mede bepalend voor de
luchtgeleiding onder de auto, ze beschermen ook de deurpa- j
nelen tegen opspattend vuil van de weg.
De sedanversie beschikt over een kofferruimte met een in
houd van 470 liter. De achterbank kan desgewenst in delen
of in z'n geheel worden ingeklapt. Als de achterstoelen nor
maal overeind staan biedt de achterbak van de stationwagon
420 liter ruimte, maar als de hele achterbank is neergeklapt,
kan de auto een lading met een gewicht van om en nabij de
600 kilo vervoeren.
De elektrisch sluitende ramen zijn voorzien van een mecha
nisme dat de ruiten stopt als zij een obstakel tegenkomen.
Belangrijk voor gezinnen met kleine kinderen. De verwarm
de buitenspiegel aan de bestuurderszijde heeft een extra
spiegeltje om het zicht naar opzij en naar achteren te vergro
ten. Onder de vloer van de laadruimte heeft de stationwagon
een opbergruimte waarin waardevolle zaken uit het zicht
kunnen worden weggeborgen. Een ruimte aan de linkerkant
van de laadruimte zorgt voor wat extra laadmogelijkheden.
De twee modellen worden in vier uitvoeringen geleverd. In
beide series betreft het drie versies met benzinemotoren en
één met een turbodieselmotor. De lichtste benzinemotor is
een krachtige, efficiënte 2.0 liter 16 kleppen SOHC-kracht-
bron. voorzien van de beproefde ECI-multipoint brandstof
inspuiting, goed voor 100 kW/136 pk en een maximum kop
pel van 178 Nm bij 4.500 tpm. In de sedan is deze motor goed
voor een topsnelheid van om en nabij de 200 km/u. In de
zwaardere stationwagon ligt die top altijd nog op 190 km/u.
Daarnaast is de auto verkrijgbaar met een soepele 2.5 liter
V6 24 kleppen SOHC benzinemotor in het vooronder, met
eveneens ECI-multipoint injectie. De V6-motor levert een
vermogen van 120 kW/163 pk bij 5.750 omwentelingen per
minuut. Het maximum koppel bedraagt 223 Nm bij 4.500
omw/min. Deze krachtbron kan de sedan met vijfversnel
lingsbak opdrijven tot 225 kilometer per uur, de stationwa
gon tot 215 km/u. Dan is er ook nog een compacte en licht
gewicht 2.0 liter SOHC turbodieselmotor met intercooler.
Deze krachtbron levert soepele, rustige prestaties, met een
verbeterd maximum koppel (202 Nm bij 2.500 tpm) en een
vermogen van 66 kW/90 pk. De sedan met deze turbodiesel
motor kan een topsnelheid bereiken van 180 km/u. de sta
tionwagon van 170 km/u. Alle uitvoeringen van beide versies
worden standaard geleverd met een vijfversnellingsbak.
Desgewenst kan in een aantal uitvoeringen ook worden ge
kozen voor de Mitsubishi INVECT-II automaat.
Chelatie-therapie is de moderne. Amerikaanse
bloedvatenreinigende therapie die thans over de
gehele wereld wordt gebruikt en wiens werking door
onderzoek is bewezen (TNO). Door betere
doorbloeding verbeteren ook de functies van de
andere organen, zoals hersenen, nieren, etc. Ook als
preventieve therapie te gebruiken tegen
bloedvatenproblemen; en bij vermoeidheid,
gewrichtsklachten en verouderingsverschijnselen.
Voor afspraak, literatuur en informatie:
Bio-medisch Centrum
Drs. P.J.C. Riethoven, arts
Wijngaardstraat 37. Goes. Tel. 0113-223999
LEKKER OP
STAP BEGINT
ISAET HET
LEZEN VAN
HET
SCHELDEBODE
...ALLES OVER
UITGAAN,
THEATER, BIOSCOOP
RESTAURANTS
EN CONCERTEN
Het woordje mode is ook in automohielland allang inge
burgerd. Autobouwers gaan net als kledingontwerpers te
genwoordig met de mode mee. De Franse autobouwer
Renault heeft daarvan met name het afgelopen jaar een
staaltje laten zien met de introductie van de Renault Mé-
gane-lijn. Binnenkort komen de Fransen echter met een
nieuwe verrassing: de modieuze en opvallend trendy Clio
Chipie.
De auto voert niet alleen de naam van het bekende kle
dingmerk Chipie, maar is ook uitgerust met tal van zaken
die momenteel erg 'in' zijn. De auto waarvan de Chipie is
afgeleid, de Oasis, is een comfortabele, goed uitgeruste
drie- of vijfdeurs Clio met standaard in het vooronder een
1.2 liter benzinemotor met een vermogen van zestig paar-
dekrachten. Voor kilometervreters is er een 1.9 liter die
selkrachtbron beschikbaar met een vermogen van 65 pk.
De standaard uitrusting bestaat uit zaken als zonwerend
glas, een wisser op de achterruit en van binnenuit verstel
bare buitenspiegels. Tot zover de Oasis.
De Chipie voegt daar nog een aantal trendy zaken aan
toe, zoals centrale portiervergrendeling met afstandsbe
diening, modern vormgegeven wieldoppen en bekleding
van het meubilair met een stof in een apart dessin. Op de
vloer liggen matten met het Chipie-logo. Het meest in het
oog springend zijn de mistlampen in de voorbumper die
de auto een dynamisch uiterlijk geven.
De waarde van dit pakket extra's bedraagt 1.220 gulden.
De klant betaalt hiervoor slechts 500 gulden, waarmee de
Clio Chipie leverbaar is vanaf 22.495 gulden.
De koper kan kiezen uit zeven carrosseriekleuren, waar
onder vier metallic-lakken. Eén van die metaalkleuren is
'blue methyl', dat normaal is voorbehouden aan de spor
tieve Clio-versies RTi en RSi. Voor metallic-lak geldt een
meerprijs van 725 gulden. Wie interesse heeft in de mo
dieuze Chipie, heeft niet alle tijd. De auto wordt alleen in
de eerste helft van 1997 geleverd en de oplage is beperkt.
De Clio is er ook in trendy Chipie-uitvoering.
In-, verkoop bemiddeling van auto's
Wij doen wat anderen beloven
Mazda 323 aut. 1983 1.150.-
Opel Rekord 2.0 S 1984 2.350.-
Mercedes Benz 250 1981 1.950.-
Ford Sierra 1.6 L 1984 1.850.-
Inruil, financiering en garantie mogelijk.
Geopend ma. t/m vrij. 09.00-18.00 uur.
Zat. 10.00-16.00 uur.
Wij leveren alle auto's met volle tank en APK
Arnesteinweg 41 Middelburg S 0118-614804
Peugeot introduceert tijdens de komende AutoRAI, be
gin februari, de nieuwe 106 Accent Select. De Franse au
toproducent meent een goede reden te hebben voor de
bouw van de Selectversie van de nieuwe Peugeot 106 Ac
cent. De Accent mag, met name de laatste jaren, de eer
opeisen de meest verkochte versie van de 106-jes te zijn.
De 106 Accent is uitgerust met stootlijsten met een ro
de bies, een achterspoiler in carrosseriekleur, specifieke
bekleding en centrale vergrendeling met afstandsbe
diening. Bij de nieuwe Accent Select gaat Peugeot nog
een stapje verder. Ten opzichte van de bestaande Ac
cent, die overigens gewoon leverbaar blijft, krijgt hij
onder meer nog electrisch bedienbare voorramen, twee
airbags, mistlampen voor, electrisch verstelbare en ver-
warmbare buitenspiegels in carrosseriekleur en een
korte dakantenne. En de wielplaten komen van de Peu
geot 106 XR.
Peugeot biedt de keuze uit zes verschillende modellen
van de Accent Select. Er is keuze uit de 1.0 en 1.1 liter
benzinemotoren (met 50 en 69 pk) en de 1.5 liter diesel
met 58 paardekrachten. Van elk van de uitvoeringen
bestaat zowel een drie- als een vijfdeurs versie. De auto
is over de gehele linie slechts 1.400 gulden duurder dan
de Accent, en dat betekent dat hij geleverd wordt vanaf
23.600 gulden. De Select is er in felrood en tegen meer
prijs in zwart, donkergroen- en goud-metallic.
Naast de Select blijft de 106 leverbaar als frisse Sketch
met een zuinige 1.0 liter motor, jeugdige bekleding en
op de flanken opvallende badges. Bovendien pronken
de XR- en luxueuze XT-uitvoeringen onveranderd op
de prijslijst, evenals de chique Roland Garros. Om nog
maar te zwijgen van de sportievelingen XS. Rallye en
GTI, welke laatste aangedreven wordt door een 120 pk
sterke 1.6 liter zestienklepper die goed is voor een top
snelheid van 205 kilometers per uur. ABS, twee airbags
en lichtmetalen velgen heeft deze GTI allemaal stan-
De 106 Accent Select overtroeft zijn Select-loze broertje in uitrusting. Wel is hij hierdoor 1.400 gulden duurder.
daard. De Rallye is spartaanser en minder compleet, velgen, imposante front en 1.6 liter injectiemotor heel
maar is met z'n uitgebouwde wielkasten, sneeuwwitte wat mans.
■m
Geslaagd? Van Harte! Nu doorgaan: PDB,
MBA of SPD. Examens: juni en december
'97 of '98.
Niet Geslaagd? Jammer!
Nu een speciale repetitiecursus volgen en in
juni of december '97 slagen.
Mondeling of Schriftelijk, per vak of volledig,
wat u maar wenst.
Info: 0111 671828, R.J. de Groot
kerke Schouwen.