HUIS D dag en DE PRINS MAURITS: DE MOGELIJKHEDEN VOOR DE STREEK BENUTTEN cnbedcl VAN ONZE ADVERTEERDERS 31 januari O MANAGEMENT KWALITEIT Culturele en Maatschappelijke Vormi Maatschappelijk Werk en Dienstverlening Personeel en Arbeid/ Personeelsmanagement Sociaal Pedagogische Hulpverlening Scholengemeenschap Goeree Overflakkee Oosterschelde College Hogeschool InfoLOlBEUÈBaa SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 JANUARI 1997 317 college Mercuriuslaan 16 Postbus 115 3255 ZJ OUDE TONGE Tel. 0187-641611 Een middelbare beroepsopleiding volgen in de regio? Dat kan! In Oude Tonge zijn de volgende opleidingsmogelijkheden: Bedrijfsadministratieve richting Commercieel dienstverlenende richting Secretariële richting Sociaal pedagogische richting Sommige van deze opleidingen kunnen op verschillende niveaus worden ge vold. Wil je meer informatie over onze school? Bezoek dan ons op donderdag 30 januari a.s. De school is open vanaf 19.00 uur tot 21.30 uur. Je kunt dan de school bezichtigen gesprekken voeren met leerlingen en docenten een informatieronde bijwonen inschrijven voor het nieuwe cursusjaar. Het Albeda College aan de Mercuriuslaan 16 te Oude Tonge is vanuit alle richtingen gemakkelijk bereikbaar met openbaar vervoer. De Technische School Middelharnis - een kleine school met grote kansen Sociaal Agogisch Onderwijs Academie Markendaal vrijdag open dag van 14.00 tot 16.30 uur Voltijd- en deeltijdopleidingen Vl 1 Hogeschool West-Brabant maakt werk van je studie! Met atheneum, havo, mavo en vbo open dagen 31 januari/1 februari Middelbare beroepsopleidingen Open dagen op 31 januari/i februari 14-17 uur 10-15 uur .-=1 SCHELDEBODE zate rdag !J^£Zeeland HBO [•raNMIiI-iJJH e voor Trein HESE IIiB'iilliimJil Stad/strand Huisvesting PIT51I gevonden ■ïfiniaUMa Mastersopleidingen Antwoord Je bent 12 en je komt van de basisschool. En je moet gewoon nog een poos naar school. Wel anders. Óp een andere school. Met andere vakken. Maar toch nog 'basisvorming'. Wat heeft de Prins Maurits je te bieden? Om te beginnen: de Prins Mau rits in Middelharnis/Stellendam is een school waar bijna alle ba sisschoolleerlingen naar toe kunnen. Het is een brede scho lengemeenschap. Dat wil zeg gen, dat alle soorten vervolgon derwijs op de school aanwezig zijn: atheneum, havo, mavo, voorbereidend beroepsonder wijs en individueel voorberei dend beroepsonderwijs. Van de laatste 2 soorten heeft de Prins Maurits de afdelingen Verzor ging en Mode/kleding (commer cie). School in twee plaatsen Een grote school. In totaal 1350 leerlingen. Verspreid over 2 plaatsen: bijna 200 in Stellen dam en ruim 1150 in Middelhar- nis. Op de school zitten leerlin gen uit heel Goeree-Overflakkee, uit bijna heel Schouwen- Duiveland, uit St.-Philipsland en Tholen, uit Numansdorp, Dintel- oord en zelfs uit Oostvoornne. Een echte streekschool dus. Naast de leerlingen van de eigen basisschool ontmoeten de leer lingen ook kinderen uit de heel wijde omgeving. Leuk, soms ook wel eens ver weg als er een ver jaardagsfeestje bezocht moet worden vijftig kilometer verder.... Een gloednieuw gebouw In Middelharnis is de Prins Mau rits gehuisvest in een gloed nieuw gebouw aan de rotonde. Dicht bij de bushaltes naar alle richtingen. En niet al te dicht bij het centrum... Het schitterende nieuwe schoolgebouw is wel groot, maar toch zo ingericht, dat er veel herkenbare plekken zijn voor de leerlingen. Met een heel grote aula voor slechtweer- opvang! Onderwijsvernieuwingen Het gebouw heeft natuurlijk veel aanpassingen aan tal van onder wijsvernieuwingen. Zo zijn er veel studieruimten, waar leerlin gen in groepjes of alleen hun werk kunnen doen. In het mo derne onderwijs wordt er steeds meer zelfstandigheid van de leerlingen gevraagd. Ook zelfstandig studeren. Er is een collegezaal, waar 96 leerlingen tegelijk les kunnen krij gen. Ook dat moet geleerd wor den, want op de universiteit en de hogescholen rekenen ze er op, dat jongelui zelfstandig een stuk college kunnen volgen. Daarnaast is er ook een aantal kleine lokaaltjes, waar kleine groepen leerlingen sommige vaardigheden eens extra kunnen oefenen of waar lastige stukjes nog eens extra aandacht krijgen in kleine groepjes. Er is een grote ruimte voor een mediatheek die in opbouw is: dat is in de toekomst het hart van een school. Een mediatheek is een combinatie van een biblio theek en een audio/computercentrum. Boe ken, computers, luisterappara- tuur, cd-rom etc. Leerlingen moeten daarmee hun weg leren vinden in de 'kennis-winkel'. Voor de leerlingen die de VBO- verzorging gaan volgen, is er een complete grootkeuken. Dat is in stellingskeuken (zoals in een zie kenhuis of een groot verzor gingstehuis), waar maaltijden voor tientallen mensen tegelijk bereid kunnen worden. Met een schoolrestaurantje, waar serve ren geleerd wordt. En bij de afdeling Mode/kleding- commercie worden in het ver kooplokaal vooral verkooptech nieken geoefend: verkoopge sprekken, kassa bedienen, om gaan met moderne betaalmidde len, voorraadbeheer etc. Deze VBO-afdelingen worden dan ook met genoegen door een aantal jongens gevolgd! Er zijn tenslotte ook ziekenverzorgers en verko pers! Keuzemogelijkheden In de bovenbouw van de havo en het vwo probeert de school de keuzemogelijkheid voor de leerlingen zo groot mogelijk te houden. Wel beperkt de over heid die mogelijkheden in de toekomst wat. De scholen wor den verplicht 4 profielen aan te bieden, waarmee leerlingen in een bepaalde richting de beste kansen hebben. Bijna zonder beperkingen een vakkenpakket kiezen is voorbij. De profielen zijn: natuur en techniek, natuur en gezondheid, economie en maatschappij en cultuur en maatschappij. Bij elk profiel be horen verplichte vakken. Daar naast is er een aantal om vrij te kiezen. Zo kunnen op de Prins Maurits ook in de bovenbouw alle kunstvakken (muziek, teke nen, handvaardigheid) gekozen worden, ook op de mavo en op het vbo. Dicht bij huis In Stellendam wordt dezelfde basisvorming gegeven als in Middelharnis. Voor een deel ook door dezelfde docenten. Alle leerlingen van de westkant van Goeree-Overflakkee volgen hun basisvorming in Stellendam, al thans voor de eerste drie jaar (leerlingen die uitgesproken vbo of vwo zijn, gaan na het eerste jaar naar de hoofdvestiging). Leerlingen kunnen zo dicht bij huis beginnen, met nog heel wat vrienden en vriendinnen uit de basisschool in de klas. Wel nieuw, maar niet vreemd. Dat is voor de leerlingen makkelijk, voor de portemonnee van de ouders voordelig. Persoonlijke aandacht De Prins Maurits wil ook op een andere manier een school zijn die dichtbij is. Dichtbij, omdat er tussen school en ouders een band van herkenning is, omdat beide groeperingen uitgaan van dezelfde levensbeschouwing. Ook dichtbij, omdat juist op een grotere school zorg besteed moet worden aan de persoon lijke aandacht voor de leerling. Daarvoor functioneert een men torsysteem, een leerlingenbege leider, een driewekelijks resulta- tenoverzicht, studie- en begelei- dingslessen, frequente alge mene berichtgeving over school- zaken. Kortom, men probeert voortdurend de voordelen van de grote school uit te buiten zonder daarbij de zorg voor de leerling uit het oog te verliezen. Nieuw en oud Een gloednieuw gebouw. Veel onderwijsvernieuwingen. Maar ook veel herkenbaars en veel vertrouwds. Een school die pro beert een echte streekschool te zijn. Een voluit christelijke school. Met de bedoeling de mogelijkheden die er zijn voor de toeleverende regio zo goed mo gelijk te benutten. Cursussen in Middelburg. Middle Management Voortgezet Management A Personeelsmanagement A Kwaliteitsmanagement Ook: A Bedrijfscursussen op maat A Opzet en invoering kwaliteitszorgsystemen A Interne en externe kwaliteitsaudits Training Advies Centrum voor Kwaliteitsmanagement Voor informatie: tel. 0118-612100 fax 01 18-613400 e-mail trace@pi.net img. c Technische Schooi in Middelharnis is een kleine school voor voorbereidend middelbaar beroepsonder wijs met opleidingen in de technische sector en in de sector dienstverlening. De school bestaat al 94 jaar. Terwijl tegenwoordig de meeste scholen vaak 1000. 2000 of meer leerlingen tellen, onderscheidt de Techni sche School in Middelharnis zich hiervan door zijn kleinschaligheid. Juist op een kleine school is de leerling geen nummer. Men kent de leerlingen en kan dus adequaat handelen in situaties waarin het mis dreigt te gaan. De leerlingen voelen zich thuis in deze hechte gemeen schap van bijna 400 leerlingen. De eilandmentaliteit van Goeree-Ovcrflakkee Deze mentaliteit staat borg voor het handhaven van normen en waar den. Een kleine school in een redelijk veilige omgeving kan zich goed weren tegen de negatieve invloeden van de stadse mentaliteit. Dat is met name de reden waarom steeds meer ouders van buiten het eiland hun kind naar deze school sturen. Ook het bedrijfsleven waardeert de kwaliteit zeer van de leerlingen die deze school verlaten. Aangepaste leerweg Voor leerlingen met leer- en/of concentratieproblemen heeft de school een aangepaste leerweg. De leerlingen die deze leerweg vol gen, zitten in kleinere klassen en volgen een aangepast programma voor de leervakken waarmee ze doorgaans de meeste moeite hebben. Welke leerweg een leerling ook volgt, het diploma is hetzelfde: een vbo-diploma. De begeleiding van deze leerlingen is nog intensiever dan gewoonlijk. Leerlingbegeleiding/remedial teaching De leerlingbegeleiding op de Technische School Middelharnis is een voortdurende zorg en wordt ook jaarlijks bijgesteld. Alle leerlingen hebben een klassenmeiitor die als vertrouwenspersoon optreedt. De begeleiding door de klassenmentoren is intensief. Enkele leraren zijn gespecialiseerd in het opsporen en behandelen van dyslexie (=woordblindheid). Leerlingen die daarvoor in aanmerking komen, krijgen een speciaal programma. Leerlingen die problemen hebben mei bepaalde leerstof, krijgen extra lessen of hufp van een gespeciali seerde leraar remedial teachin Sector Techniek Jongens en meisjes die belangstelling hebben voor een technisch be roep kiezen als afstudeerrichting voor bouwtechniek, elektrotechniek, metaaltechniek of voertuigentechniek. Na het behalen van het di ploma staan vele vervolevvegen open zoals opleidingen en beroepen m de bouw. de elektro, ae metaal- en de autobranche, maar ook in de weg- en waterbouw, de installatietechniek, de procestechniek, de zilver- en goudsmederij, de elektronica, de informatica, de tekenka mer. de handel, de landbouw, de krijgsmacht, de politie enz. Sector Dienstverlening Wie zich meer aangetrokken voelt tot een dienstverlenend beroep kan via de afstudeerrichting consumptief verder in de verzorging in ziekenhuizen en bejaardenhuizen, de horeca, de bakkerij, de slagerij enz. Zeker voor meisjes biedt deze richting een prima ondergrond voor tal van verzorgende en dienstverlenende beroepen. Vervolgmogelijkheden Afhankelijk van hel behaalde eindniveau kan de leerling doorleren in elke vorm van Middelbaar Beroeps Onderwijs, Met een C/D-diploma kan de leerling een meer theoretische leerweg volgen in het lang-mbo terwijl een B-aipioma een goede basis is voor een meer praktische vervolgopleiding in het kort-mbo of het leerlingstelsel (ook mbo. maar in ae vorm van werken en leren). Kenmerkend is dat iedereen daarna werk vindt en dat is in deze onzekere tijd een sterk punt van de keuze voor een technisch of dienstverlenend beroep. De school zou bijna een werkgarantie kunnen bieden. Ecb school die bij de les blijft Van oudsher onae ven en wordt er aan gewerkt om te houden, zodat deze aansluiten op de behoeften in de maatschappij". Het diploma van de Technische School in Middelharnis heeft een uit stekende naam, die is gevestigd door de ruim 9500 afgestudeerden die allen een levend visitekaartje van de school zijn. Daaronder zijn scheepsbouwer Cornelis Verolme, een burgemeester, vele garagehou ders en aannemers, een sous-chef in het restaurant van Cas Spijkers, ingenieurs, architecten, leraren, directeuren van bedrijven van allerlei soort. Verreweg de meeste oud-leerlingen kan men dagelijks tegenko men, want wie slaat bij u op de stoep om de c.v. te repareren of uw huis te verbouwen? Wie repareert uw auto of uw televisie? Wie bakt uw brood of maakt die lekkere gebakjes? Kortom, onze oud- leerlingen ziin onmisbaar en komt u overal tegen. Momenteel zijn le raren metaaltechniek van de school bezig aan de voltooiing van een serie leerboeken voor hun vak die wordt uitgegeven door de bekende onderwijsuitgever Educaboek. Ook uit deze activiteit biijkt dat de schooi zeker geen afwachtende houding wenst aan te nemen, maar liever een leidende rol speelt in de vernieuwingen in de maatschappij. Modernisering van het schoolgebouw Op weg naar het jaar 2000 heeft de school besloten om haar oudste gebouwdeel van 1903 ie verkopen, omdat dit niet meer aan de mo derne eisen voldoet. Het oudste gebouw is verkocht aan de SSPB (Stichting Samenwerkingsverband Praktijkopleiding Bouw Regio Goeree en Overflakkee). De technische school is bfij dat het gebouw waar alles in 1903 is 1 behoeve van ambachteli vende gebouwen uit tem gemoderniseerd en gedeeltelijk verbouwd waardoor op een klei nere oppervlakte aangenamer kan worden gewerkt in meer lesruim ten. Dil lévert tevens een belangrijke kostenbesparing op waarvan de voordelen ten goede komen aan het onderwijs. Kies voor de toekomst Aan ouders wordt het advies gegeven om in overleg met het kind en de basisschool een school te kiezen die het beste past bij zijn of haar capaciteiten en belangstelling. Kies niet alleen voor een school, maar kies ook voor de toekomst. Wettelijk is de verblijfsduur voor het vbo en het mavo op vijfjaar gesteld. Dat betekent dat een leerling hoog stens vijf jaar mag doen over deze opleidingen. Wie verkeera kiest en te laat naar een ander schooltype wit overstappen, loopt grote kans om daar geweigerd te worden vanwege die verblijfsduur. Niets is zo frustrerend voor een kind dan een aantal jaren tegen heug en meug onderwijs volgen waarin dat kind niets ziet. Het belangrijkste is, dat een kind met plezier naar schooi gaat en een diploma haalt waarmee veie wegen voor vervolgstudie of beroeo onen staan. Voorlichting en open dagen Op 14 en lö januari 1997 komen ruim 700 leerling ders van 35 basisscholen in de wijde omtrek speciaal voor hen georganiseerde vbo-dagen. Op t nuari 1997 houdt ae school open huis van 15.30 tot 17.30 uur en van 19.00 tot 21.00 uur. Voor belangstellende ouders wordt daarna een aparte voorlichtingsavond georganiseerd op donderdag 6 februari, aanvang 19.30 uur. Overige informatie is verkrijgbaar bij rhoudt de school goede banden met het bedrijfsle- de kwaliteit van de eerlingen en 128 begelei- een kijkje nemen tijdens n. Op donderdag 30 ja- telefoon 0187-485444. iij de school, HOGESCHOOL WEST BRABANT Voorlichtingsronden om 14.00,15.00 en 16.00 uur Alle opleidingen zijn breed, praktijkgericht met mogelijkheid tot specialisatie. Bezoekadres: Hogeschoollaan 1, Breda Tel. 076-52 50 400 52 50 550 Regionale Scholengemeenschap Goeree Overflakkee (RGO) is een scholengemeenschap voor openhaar on derwijs waarin de opleidingen atheneum, havo, mavo en vbo (afdeling economisch-administratief) zijn opgeno men. Op de RGO worden alle leerlingen toegelaten, met een kleine uitzondering voor die schoolverlaters die het advies krijgen een individuele opleiding te gaan volgen. In de brugklas heeft de school het zogenaamd dakpan systeem, wat bedoeld is om tegemoet te komen aan ver schillen in niveau en tempo. Het dakpansysteem kent geen strikte afscheidingen: afhankelijk van de prestaties en de belangstelling kan in principe elke leerling naar elk soort tweede klas worden bevorderd. Als in de loop van het brugjaar blijkt dat een leerling duidelijk niet in de passende groep zit, kan geadviseerd worden tussentijds naar een andere groep over te stap pen. Hierdoor komt zittenblijven minder voor dan vroe ger. Een overstap kan soms vrij dwingend worden opge legd omdat in het vbo/mavo maar een keer gedoubleerd mag worden. Ook in de tweede klassen vbo, mavo en ha vo/atheneum. zijn de lessentabellen nog grotendeels ge lijk. Aan het eind van dit tweede leerjaar volgt een defi nitief advies. De RGO js een brede scholengemeenschap. Dat heeft het voordeel dat de school een groot aantal leerwegen kan aanbieden. De basisvorming biedt mavo-leerlingen de mogelijkheid beroepsgerichte vakken in hun pakket op te nemen, waardoor dat beter aansluit op het mbo. Vbo-leerlingen hebben binnen de school de mogelijk heid de meer theoretische variant te kiezen. Vroegtijdi ge overstap naar een ander schooltype, indien nodig, kan zeer soepel verlopen. Het onderwijs aan de RGO wordt gegeven in een sfeer van verdraagzaamheid en respect voor de ander. Mede dankzij een goede samenwerking binnen de school, de overzichtelijke omvang ervan en de duidelijke organisa tie kan bereikt worden dat iedere leerling zich binnen korte tijd echt thuis voelt. Uiterlijke Verzorging allround kapper (ook via leren en werken) schoonheidsspecialist(e) voetverzorging Sociaal-Pedagogisch Werker met extra certificaat: begeleiden d.m.v. activiteiten ook mogelijk met certificaat: onderwijs-assistent(e) Proces- Laboratoriumtechniek vakfunctionaris chem. lab. techniek (2,5 jaar) middenkaderfunctionaris (4 jaar) in div. richtingen: - chem. lab. techniek - medische lab. techniek kaderfunctionaris milieutoezicht (4 jaar) Vooropleiding Hoger Beroepsonderwijs instap in tweede jaar Informatie/Aanmelding: Oosterschelde College Stuur voor meer Informatie bon in Antwoordnummer 705 - 4460 WB Goes open enveloppe zonder postzegel naar: Of bel voor informatie: (0113) 23 II 70 Het Oosterschelde College maakt deel uit van het ROC Zeeland. Postcode: Wil graag de brochure(s) ontvangen O Oosterschelde College O Uiterlijke Verzorging O Soc. Ped. Werk O Proces- en lab. techniek O VHBO ,w>atnr> —ma 10.30- 15.00 uur Edisonweg 4,Vlissingen: nilieu) Voorli K Aquatische ecotechnologie (milieu) Bouwkunde Chemisch laboratorium-onderwijs Civiele techniek (weg- en waterbouwkunde) Commercieel ingenieur Elektrotechniek Werktuigbouwkunde Bedrijfseconomie Commerciële economie Management, economie en recht Economisch-linguistisch Communicatie Leraar/lerares basisonderwijs Verpleegkundige HBO-V (dag-, avond en duale opleiding) Opleiding voor middenkader in de gezondheidszorg Boulevard Bankert 156,Vlissingen: AOT-techniek (energietechnologie) Logistiek en technische vervoerskunde Maritiem officier Rangenopleidingen Stuur mij informatie over de opleiding(en): In gesloten enveloppe (zonder postzegel) opsturen naar: Hogeschool Zeeland, SIC.Antwoordnummer 320.4380 WBVIissinger^

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1997 | | pagina 17