HUIS
D
dag
en
DE PRINS MAURITS:
DE MOGELIJKHEDEN VOOR DE STREEK BENUTTEN
cnbedcl
VAN ONZE
ADVERTEERDERS
31 januari
O
MANAGEMENT KWALITEIT
Culturele en
Maatschappelijke Vormi
Maatschappelijk Werk
en Dienstverlening
Personeel en Arbeid/
Personeelsmanagement
Sociaal Pedagogische
Hulpverlening
Scholengemeenschap
Goeree Overflakkee
Oosterschelde
College
Hogeschool
InfoLOlBEUÈBaa
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 JANUARI 1997
317
college
Mercuriuslaan 16
Postbus 115
3255 ZJ OUDE TONGE
Tel. 0187-641611
Een middelbare beroepsopleiding volgen in de regio?
Dat kan!
In Oude Tonge zijn de volgende opleidingsmogelijkheden:
Bedrijfsadministratieve richting
Commercieel dienstverlenende richting
Secretariële richting
Sociaal pedagogische richting
Sommige van deze opleidingen kunnen op verschillende niveaus worden ge
vold.
Wil je meer informatie over onze school?
Bezoek dan ons
op donderdag 30 januari a.s.
De school is open vanaf 19.00 uur tot 21.30 uur.
Je kunt dan
de school bezichtigen
gesprekken voeren met leerlingen en docenten
een informatieronde bijwonen
inschrijven voor het nieuwe cursusjaar.
Het Albeda College aan de Mercuriuslaan 16 te Oude Tonge is vanuit alle
richtingen gemakkelijk bereikbaar met openbaar vervoer.
De Technische School
Middelharnis - een kleine
school met grote kansen
Sociaal Agogisch Onderwijs
Academie Markendaal
vrijdag
open dag van 14.00 tot 16.30 uur
Voltijd- en deeltijdopleidingen
Vl 1
Hogeschool West-Brabant maakt werk van je studie!
Met atheneum, havo, mavo en vbo
open dagen
31 januari/1 februari
Middelbare beroepsopleidingen
Open dagen op 31 januari/i februari
14-17 uur 10-15 uur
.-=1
SCHELDEBODE
zate
rdag
!J^£Zeeland
HBO [•raNMIiI-iJJH
e voor
Trein HESE
IIiB'iilliimJil Stad/strand
Huisvesting PIT51I gevonden
■ïfiniaUMa Mastersopleidingen
Antwoord
Je bent 12 en je komt van de
basisschool. En je moet gewoon
nog een poos naar school. Wel
anders. Óp een andere school.
Met andere vakken. Maar toch
nog 'basisvorming'.
Wat heeft de Prins Maurits je te
bieden?
Om te beginnen: de Prins Mau
rits in Middelharnis/Stellendam
is een school waar bijna alle ba
sisschoolleerlingen naar toe
kunnen. Het is een brede scho
lengemeenschap. Dat wil zeg
gen, dat alle soorten vervolgon
derwijs op de school aanwezig
zijn: atheneum, havo, mavo,
voorbereidend beroepsonder
wijs en individueel voorberei
dend beroepsonderwijs. Van de
laatste 2 soorten heeft de Prins
Maurits de afdelingen Verzor
ging en Mode/kleding (commer
cie).
School in twee plaatsen
Een grote school. In totaal 1350
leerlingen. Verspreid over 2
plaatsen: bijna 200 in Stellen
dam en ruim 1150 in Middelhar-
nis. Op de school zitten leerlin
gen uit heel Goeree-Overflakkee,
uit bijna heel Schouwen-
Duiveland, uit St.-Philipsland en
Tholen, uit Numansdorp, Dintel-
oord en zelfs uit Oostvoornne.
Een echte streekschool dus.
Naast de leerlingen van de eigen
basisschool ontmoeten de leer
lingen ook kinderen uit de heel
wijde omgeving. Leuk, soms ook
wel eens ver weg als er een ver
jaardagsfeestje bezocht moet
worden vijftig kilometer verder....
Een gloednieuw gebouw
In Middelharnis is de Prins Mau
rits gehuisvest in een gloed
nieuw gebouw aan de rotonde.
Dicht bij de bushaltes naar alle
richtingen. En niet al te dicht bij
het centrum... Het schitterende
nieuwe schoolgebouw is wel
groot, maar toch zo ingericht,
dat er veel herkenbare plekken
zijn voor de leerlingen. Met een
heel grote aula voor slechtweer-
opvang!
Onderwijsvernieuwingen
Het gebouw heeft natuurlijk veel
aanpassingen aan tal van onder
wijsvernieuwingen. Zo zijn er
veel studieruimten, waar leerlin
gen in groepjes of alleen hun
werk kunnen doen. In het mo
derne onderwijs wordt er steeds
meer zelfstandigheid van de
leerlingen gevraagd.
Ook zelfstandig studeren.
Er is een collegezaal, waar 96
leerlingen tegelijk les kunnen krij
gen. Ook dat moet geleerd wor
den, want op de universiteit en
de hogescholen rekenen ze er
op, dat jongelui zelfstandig een
stuk college kunnen volgen.
Daarnaast is er ook een aantal
kleine lokaaltjes, waar kleine
groepen leerlingen sommige
vaardigheden eens extra kunnen
oefenen of waar lastige stukjes
nog eens extra aandacht krijgen
in kleine groepjes.
Er is een grote ruimte voor een
mediatheek die in opbouw is: dat
is in de toekomst het hart van
een school. Een mediatheek is
een combinatie van een biblio
theek en een
audio/computercentrum. Boe
ken, computers, luisterappara-
tuur, cd-rom etc. Leerlingen
moeten daarmee hun weg leren
vinden in de 'kennis-winkel'.
Voor de leerlingen die de VBO-
verzorging gaan volgen, is er een
complete grootkeuken. Dat is in
stellingskeuken (zoals in een zie
kenhuis of een groot verzor
gingstehuis), waar maaltijden
voor tientallen mensen tegelijk
bereid kunnen worden. Met een
schoolrestaurantje, waar serve
ren geleerd wordt.
En bij de afdeling Mode/kleding-
commercie worden in het ver
kooplokaal vooral verkooptech
nieken geoefend: verkoopge
sprekken, kassa bedienen, om
gaan met moderne betaalmidde
len, voorraadbeheer etc. Deze
VBO-afdelingen worden dan ook
met genoegen door een aantal
jongens gevolgd! Er zijn tenslotte
ook ziekenverzorgers en verko
pers!
Keuzemogelijkheden
In de bovenbouw van de havo
en het vwo probeert de school
de keuzemogelijkheid voor de
leerlingen zo groot mogelijk te
houden. Wel beperkt de over
heid die mogelijkheden in de
toekomst wat. De scholen wor
den verplicht 4 profielen aan te
bieden, waarmee leerlingen in
een bepaalde richting de beste
kansen hebben. Bijna zonder
beperkingen een vakkenpakket
kiezen is voorbij. De profielen
zijn: natuur en techniek, natuur
en gezondheid, economie en
maatschappij en cultuur en
maatschappij. Bij elk profiel be
horen verplichte vakken. Daar
naast is er een aantal om vrij te
kiezen. Zo kunnen op de Prins
Maurits ook in de bovenbouw
alle kunstvakken (muziek, teke
nen, handvaardigheid) gekozen
worden, ook op de mavo en op
het vbo.
Dicht bij huis
In Stellendam wordt dezelfde
basisvorming gegeven als in
Middelharnis. Voor een deel ook
door dezelfde docenten. Alle
leerlingen van de westkant van
Goeree-Overflakkee volgen hun
basisvorming in Stellendam, al
thans voor de eerste drie jaar
(leerlingen die uitgesproken vbo
of vwo zijn, gaan na het eerste
jaar naar de hoofdvestiging).
Leerlingen kunnen zo dicht bij
huis beginnen, met nog heel wat
vrienden en vriendinnen uit de
basisschool in de klas. Wel
nieuw, maar niet vreemd. Dat is
voor de leerlingen makkelijk,
voor de portemonnee van de
ouders voordelig.
Persoonlijke aandacht
De Prins Maurits wil ook op een
andere manier een school zijn
die dichtbij is. Dichtbij, omdat er
tussen school en ouders een
band van herkenning is, omdat
beide groeperingen uitgaan van
dezelfde levensbeschouwing.
Ook dichtbij, omdat juist op een
grotere school zorg besteed
moet worden aan de persoon
lijke aandacht voor de leerling.
Daarvoor functioneert een men
torsysteem, een leerlingenbege
leider, een driewekelijks resulta-
tenoverzicht, studie- en begelei-
dingslessen, frequente alge
mene berichtgeving over school-
zaken. Kortom, men probeert
voortdurend de voordelen van
de grote school uit te buiten
zonder daarbij de zorg voor de
leerling uit het oog te verliezen.
Nieuw en oud
Een gloednieuw gebouw. Veel
onderwijsvernieuwingen. Maar
ook veel herkenbaars en veel
vertrouwds. Een school die pro
beert een echte streekschool te
zijn. Een voluit christelijke
school. Met de bedoeling de
mogelijkheden die er zijn voor de
toeleverende regio zo goed mo
gelijk te benutten.
Cursussen in Middelburg.
Middle Management
Voortgezet Management
A Personeelsmanagement
A Kwaliteitsmanagement
Ook:
A Bedrijfscursussen op maat
A Opzet en invoering kwaliteitszorgsystemen
A Interne en externe kwaliteitsaudits
Training Advies Centrum
voor Kwaliteitsmanagement
Voor informatie: tel. 0118-612100 fax 01 18-613400 e-mail trace@pi.net
img.
c Technische Schooi in Middelharnis is een kleine
school voor voorbereidend middelbaar beroepsonder
wijs met opleidingen in de technische sector en in de
sector dienstverlening. De school bestaat al 94 jaar.
Terwijl tegenwoordig de meeste scholen vaak 1000.
2000 of meer leerlingen tellen, onderscheidt de Techni
sche School in Middelharnis zich hiervan door zijn kleinschaligheid.
Juist op een kleine school is de leerling geen nummer. Men kent de
leerlingen en kan dus adequaat handelen in situaties waarin het mis
dreigt te gaan. De leerlingen voelen zich thuis in deze hechte gemeen
schap van bijna 400 leerlingen.
De eilandmentaliteit van Goeree-Ovcrflakkee
Deze mentaliteit staat borg voor het handhaven van normen en waar
den. Een kleine school in een redelijk veilige omgeving kan zich goed
weren tegen de negatieve invloeden van de stadse mentaliteit. Dat is
met name de reden waarom steeds meer ouders van buiten het eiland
hun kind naar deze school sturen. Ook het bedrijfsleven waardeert de
kwaliteit zeer van de leerlingen die deze school verlaten.
Aangepaste leerweg
Voor leerlingen met leer- en/of concentratieproblemen heeft de
school een aangepaste leerweg. De leerlingen die deze leerweg vol
gen, zitten in kleinere klassen en volgen een aangepast programma
voor de leervakken waarmee ze doorgaans de meeste moeite hebben.
Welke leerweg een leerling ook volgt, het diploma is hetzelfde: een
vbo-diploma. De begeleiding van deze leerlingen is nog intensiever
dan gewoonlijk.
Leerlingbegeleiding/remedial teaching
De leerlingbegeleiding op de Technische School Middelharnis is een
voortdurende zorg en wordt ook jaarlijks bijgesteld. Alle leerlingen
hebben een klassenmeiitor die als vertrouwenspersoon optreedt. De
begeleiding door de klassenmentoren is intensief. Enkele leraren zijn
gespecialiseerd in het opsporen en behandelen van dyslexie
(=woordblindheid). Leerlingen die daarvoor in aanmerking komen,
krijgen een speciaal programma. Leerlingen die problemen hebben
mei bepaalde leerstof, krijgen extra lessen of hufp van een gespeciali
seerde leraar remedial teachin
Sector Techniek
Jongens en meisjes die belangstelling hebben voor een technisch be
roep kiezen als afstudeerrichting voor bouwtechniek, elektrotechniek,
metaaltechniek of voertuigentechniek. Na het behalen van het di
ploma staan vele vervolevvegen open zoals opleidingen en beroepen
m de bouw. de elektro, ae metaal- en de autobranche, maar ook in de
weg- en waterbouw, de installatietechniek, de procestechniek, de
zilver- en goudsmederij, de elektronica, de informatica, de tekenka
mer. de handel, de landbouw, de krijgsmacht, de politie enz.
Sector Dienstverlening
Wie zich meer aangetrokken voelt tot een dienstverlenend beroep
kan via de afstudeerrichting consumptief verder in de verzorging in
ziekenhuizen en bejaardenhuizen, de horeca, de bakkerij, de slagerij
enz. Zeker voor meisjes biedt deze richting een prima ondergrond
voor tal van verzorgende en dienstverlenende beroepen.
Vervolgmogelijkheden
Afhankelijk van hel behaalde eindniveau kan de leerling doorleren in
elke vorm van Middelbaar Beroeps Onderwijs, Met een C/D-diploma
kan de leerling een meer theoretische leerweg volgen in het lang-mbo
terwijl een B-aipioma een goede basis is voor een meer praktische
vervolgopleiding in het kort-mbo of het leerlingstelsel (ook mbo.
maar in ae vorm van werken en leren). Kenmerkend is dat iedereen
daarna werk vindt en dat is in deze onzekere tijd een sterk punt van
de keuze voor een technisch of dienstverlenend beroep. De school
zou bijna een werkgarantie kunnen bieden.
Ecb school die bij de les blijft
Van oudsher onae
ven en wordt er aan gewerkt om
te houden, zodat deze aansluiten op de behoeften in de maatschappij".
Het diploma van de Technische School in Middelharnis heeft een uit
stekende naam, die is gevestigd door de ruim 9500 afgestudeerden die
allen een levend visitekaartje van de school zijn. Daaronder zijn
scheepsbouwer Cornelis Verolme, een burgemeester, vele garagehou
ders en aannemers, een sous-chef in het restaurant van Cas Spijkers,
ingenieurs, architecten, leraren, directeuren van bedrijven van allerlei
soort. Verreweg de meeste oud-leerlingen kan men dagelijks tegenko
men, want wie slaat bij u op de stoep om de c.v. te repareren of uw
huis te verbouwen? Wie repareert uw auto of uw televisie? Wie bakt
uw brood of maakt die lekkere gebakjes? Kortom, onze oud-
leerlingen ziin onmisbaar en komt u overal tegen. Momenteel zijn le
raren metaaltechniek van de school bezig aan de voltooiing van een
serie leerboeken voor hun vak die wordt uitgegeven door de bekende
onderwijsuitgever Educaboek. Ook uit deze activiteit biijkt dat de
schooi zeker geen afwachtende houding wenst aan te nemen, maar
liever een leidende rol speelt in de vernieuwingen in de maatschappij.
Modernisering van het schoolgebouw
Op weg naar het jaar 2000 heeft de school besloten om haar oudste
gebouwdeel van 1903 ie verkopen, omdat dit niet meer aan de mo
derne eisen voldoet. Het oudste gebouw is verkocht aan de SSPB
(Stichting Samenwerkingsverband Praktijkopleiding Bouw Regio
Goeree en Overflakkee). De technische school is bfij dat het gebouw
waar alles in 1903 is 1
behoeve van ambachteli
vende gebouwen uit
tem gemoderniseerd en gedeeltelijk verbouwd waardoor op een klei
nere oppervlakte aangenamer kan worden gewerkt in meer lesruim
ten. Dil lévert tevens een belangrijke kostenbesparing op waarvan de
voordelen ten goede komen aan het onderwijs.
Kies voor de toekomst
Aan ouders wordt het advies gegeven om in overleg met het kind en
de basisschool een school te kiezen die het beste past bij zijn of haar
capaciteiten en belangstelling. Kies niet alleen voor een school, maar
kies ook voor de toekomst. Wettelijk is de verblijfsduur voor het vbo
en het mavo op vijfjaar gesteld. Dat betekent dat een leerling hoog
stens vijf jaar mag doen over deze opleidingen. Wie verkeera kiest en
te laat naar een ander schooltype wit overstappen, loopt grote kans
om daar geweigerd te worden vanwege die verblijfsduur. Niets is zo
frustrerend voor een kind dan een aantal jaren tegen heug en meug
onderwijs volgen waarin dat kind niets ziet. Het belangrijkste is, dat
een kind met plezier naar schooi gaat en een diploma haalt waarmee
veie wegen voor vervolgstudie of beroeo onen staan.
Voorlichting en open dagen
Op 14 en lö januari 1997 komen ruim 700 leerling
ders van 35 basisscholen in de wijde omtrek
speciaal voor hen georganiseerde vbo-dagen. Op t
nuari 1997 houdt ae school open huis van 15.30 tot 17.30 uur en van
19.00 tot 21.00 uur. Voor belangstellende ouders wordt daarna een
aparte voorlichtingsavond georganiseerd op donderdag 6 februari,
aanvang 19.30 uur. Overige informatie is verkrijgbaar bij
rhoudt de school goede banden met het bedrijfsle-
de kwaliteit van de
eerlingen en 128 begelei-
een kijkje nemen tijdens
n. Op donderdag 30 ja-
telefoon 0187-485444.
iij de school,
HOGESCHOOL
WEST BRABANT
Voorlichtingsronden om 14.00,15.00 en 16.00 uur
Alle opleidingen zijn breed, praktijkgericht met
mogelijkheid tot specialisatie.
Bezoekadres: Hogeschoollaan 1, Breda Tel. 076-52 50 400 52 50 550
Regionale Scholengemeenschap Goeree Overflakkee
(RGO) is een scholengemeenschap voor openhaar on
derwijs waarin de opleidingen atheneum, havo, mavo en
vbo (afdeling economisch-administratief) zijn opgeno
men. Op de RGO worden alle leerlingen toegelaten, met
een kleine uitzondering voor die schoolverlaters die het
advies krijgen een individuele opleiding te gaan volgen.
In de brugklas heeft de school het zogenaamd dakpan
systeem, wat bedoeld is om tegemoet te komen aan ver
schillen in niveau en tempo. Het dakpansysteem kent
geen strikte afscheidingen: afhankelijk van de prestaties
en de belangstelling kan in principe elke leerling naar
elk soort tweede klas worden bevorderd.
Als in de loop van het brugjaar blijkt dat een leerling
duidelijk niet in de passende groep zit, kan geadviseerd
worden tussentijds naar een andere groep over te stap
pen. Hierdoor komt zittenblijven minder voor dan vroe
ger. Een overstap kan soms vrij dwingend worden opge
legd omdat in het vbo/mavo maar een keer gedoubleerd
mag worden. Ook in de tweede klassen vbo, mavo en ha
vo/atheneum. zijn de lessentabellen nog grotendeels ge
lijk. Aan het eind van dit tweede leerjaar volgt een defi
nitief advies.
De RGO js een brede scholengemeenschap. Dat heeft
het voordeel dat de school een groot aantal leerwegen
kan aanbieden. De basisvorming biedt mavo-leerlingen
de mogelijkheid beroepsgerichte vakken in hun pakket
op te nemen, waardoor dat beter aansluit op het mbo.
Vbo-leerlingen hebben binnen de school de mogelijk
heid de meer theoretische variant te kiezen. Vroegtijdi
ge overstap naar een ander schooltype, indien nodig, kan
zeer soepel verlopen.
Het onderwijs aan de RGO wordt gegeven in een sfeer
van verdraagzaamheid en respect voor de ander. Mede
dankzij een goede samenwerking binnen de school, de
overzichtelijke omvang ervan en de duidelijke organisa
tie kan bereikt worden dat iedere leerling zich binnen
korte tijd echt thuis voelt.
Uiterlijke Verzorging
allround kapper (ook via leren en werken)
schoonheidsspecialist(e)
voetverzorging
Sociaal-Pedagogisch Werker
met extra certificaat: begeleiden d.m.v. activiteiten
ook mogelijk met certificaat: onderwijs-assistent(e)
Proces- Laboratoriumtechniek
vakfunctionaris chem. lab. techniek (2,5 jaar)
middenkaderfunctionaris (4 jaar) in div. richtingen:
- chem. lab. techniek
- medische lab. techniek
kaderfunctionaris milieutoezicht (4 jaar)
Vooropleiding Hoger Beroepsonderwijs
instap in tweede jaar
Informatie/Aanmelding: Oosterschelde College
Stuur voor meer Informatie bon in Antwoordnummer 705 - 4460 WB Goes
open enveloppe zonder postzegel naar: Of bel voor informatie: (0113) 23 II 70
Het Oosterschelde College maakt deel uit van het ROC Zeeland.
Postcode:
Wil graag de brochure(s) ontvangen
O Oosterschelde College
O Uiterlijke Verzorging
O Soc. Ped. Werk
O Proces- en lab. techniek
O VHBO
,w>atnr>
—ma
10.30- 15.00 uur
Edisonweg 4,Vlissingen:
nilieu)
Voorli
K
Aquatische ecotechnologie (milieu)
Bouwkunde
Chemisch laboratorium-onderwijs
Civiele techniek (weg- en waterbouwkunde)
Commercieel ingenieur
Elektrotechniek
Werktuigbouwkunde
Bedrijfseconomie
Commerciële economie
Management, economie en recht
Economisch-linguistisch
Communicatie
Leraar/lerares basisonderwijs
Verpleegkundige HBO-V (dag-, avond
en duale opleiding)
Opleiding voor middenkader in
de gezondheidszorg
Boulevard Bankert 156,Vlissingen:
AOT-techniek (energietechnologie)
Logistiek en technische vervoerskunde
Maritiem officier
Rangenopleidingen
Stuur mij informatie
over de opleiding(en):
In gesloten enveloppe (zonder postzegel) opsturen naar:
Hogeschool Zeeland, SIC.Antwoordnummer 320.4380 WBVIissinger^