„Je bent nooit te oud om te leren" Tijdens open dagen vooral de sfeer komen proeven Volksuniversiteit is er voor iedereen VERGROTE KANS OP DE ARBEIDSMARKT Ondernemer zijn van je eigen loopbaan CURSUSSEN VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK VOORLICHTINGSDAGEN VORMEN VOOR VEEL POTENTIËLE STUDENTEN DE 'SLOTFASE VAN HET KEUZEPROCES' Door Simone Balhuizen De eisen die tegenwoordig aan werknemers worden gesteld zijn hoog. Niet alleen wordt er gekeken naar de juiste opleiding(en) en de nodige werkervaring, ook cursussen spelen mee in een sollicitatie. Het type cursussen waar het accent op wordt gelegd blijkt echter per bedrijfstak te verschillen. Eén ding leert een klein onderzoek naar het verlanglijstje van de werkgever wel; een computercursus is meer dan een pre en kan zelfs bepalend zijn bij de toewijzing van een baan. De meningen op de afdelingen personeelszaken lopen uiteen per bedrijfstak. Eén grote ge mene deler kan wel worden aangewezen. Werknemers moeten naast de verplichte vooropleiding op MBO, HBO, universitair of een ander ni veau over de nodige ervaring beschikken en daarnaast be reid zijn binnen het bedrijf scholing te volgen in de vorm van cursussen. Hoe belangrijk is het nu om op een Curriculum Vitae de cursussen te vermelden die een sollicitant in zijn leven al heeft gevolgd? Deze vraag werd on der andere voorgelegd aan een groot accountantskantoor. „In de eerste plaats letten wij op vakgerichte cursussen als bij voorbeeld SPD. Heeft een solli citant ook een automatise ringscursus gevolgd, dan is dat zeker een pre. Dat zegt mij dat die betreffende man of vrouw geen angst heeft voor compu ters. Vaktechnische cursussen, daar gaat het bij ons om. Extra kwaliteiten komen volgens ons niet tot uiting in een aparte cursus. Wel of de sollicitant in een bestuur heeft gezeten van een sportvereniging bijvoor beeld." Het hoofd personeelszaken van een bouwbedrijf is het hiermee van harte eens. „Het is natuur lijk afhankelijk van de functie waarnaar iemand solliciteert. In het een administratieve functie of wil iemand een baan op de afdeling architectuur. In formatica is ook voor ons so wieso van belang. Een cursus haken is misschien wel leuk voor de sollicitant, maar daar zitten wij niet echt op te wach ten en het zegt ons ook niets over haar of zijn creatieve kwaliteiten. Die kwaliteiten herleiden wij uit hobbies. Ja renlang bij de padvinderij al lerlei evenementen organise ren; hieruit halen wij wel 'randgegevens' over een be paald persoon." Een bedrijf in verzekeringen stelt bij de sollicitatie de vraag in hoeverre iemand zich wil ontwikkelen. „Het maakt daarbij, naar mijn idee, niet zo heel veel uit of dat binnen of buiten het vakgebied is. Een assurantie-cursus is wel aar dig, maar als iemand kan laten zien dat hij of zij ook een cur sus communicatie heeft ge volgd, wat misschien niet di rect in het vakgebied ligt, dan is dat voor mij een teken dat die sollicitant bereid is te in vesteren in zichzelf. Een cursus bloemschikken zegt ons na tuurlijk weinig. Maar het is wel een indicatie dat die persoon zich ook met andere dingen be zig houdt. Erg belangrijk vind ik het dan te weten of dat alle maal na werktijd is gedaan, of onder werktijd. Met andere woorden: als iemand die drijf veer heeft, ondernemer te zijn van zijn of haar eigen loop baan, dan is dat voor mij een goede potientiële werknemer." Bij een bedrijf in de levensmid delenindustrie staat de oplei ding voorop. Ook hier zijn computercursussen een goede tweede op het verlanglijstje bij de afdeling personeelszaken. „Cursussen kunnen ons wel een indicatie geven wat ie mands sterke of zwakke pun ten zijn. En in die zin zullen ze ook in een sollicitatiegesprek aan bod komen en zullen we daar op doorvragen. Maar ze zijn niet bepalend in het toe wijzen van een functie. Wij let ten weinig op iemands hobby's of nevenactiviteiten." Het is duidelijk. Een cursus bloemschikken kan een leuk tijdverdrijf zijn, maar versterkt slechts zelden de CV. Veel be ter kan dan worden gekozen voor een informatica-cursus of een cursus managment of com municatie. Gerichte cursussen waar de werkgever in veel ge vallen wél op zit te wachten. Mocht er dan nog tijd over zijn, dat is een rol als bestuurslid in een sportvereniging zeker een goede besteding van de vrije tijd. Want het 'ondernemer zijn van je eigen loopbaan' klinkt berekenend, maar vergroot ze ker je kansen op de arbeids markt. In Nederland bestaan al sinds jaar en dag volksuniversiteiten. In iedere stad is er wel één te vinden. Veelal zijn het zelfstandige organisaties die zich ten doel stellen om volwassenen uit alle lagen van de bevolking de mogelijkheid te bieden tot verdere vorming, ontwikkeling of scholing. Hiervoor worden er cursussen, lezingen en excursies aangeboden. „En weet je wat nu zo leuk aan een volksuniversiteit is", zo geeft M. van Duuren - een docente Spaans van de Volksuniversiteit - aan. „Het zijn ook écht cursussen voor het volk. En dat bedoel ik niet negatief, maar louter positief. Ongeacht vooropleiding, leeftijd of achtergrond. Iedereen is welkom. En zo hoort het natuurlijk ook." Door Sjoerd Geurts Het gaat momenteel heel goed met de Volksuniversiteiten in Nederland. Steeds meer vol wassenen weten de weg te vin den naar deze onderwijsinstel ling, om daar in een gezellige, ongedwongen sfeer cursussen te volgen. En juist deze sfeer maakt het leren vaak een stuk gemakkelijker. „Zelf volg ik aan de Volksuni versiteit de cursus Tekenen", zo vertelt cursiste W. Swennen- Helmer. Zij volgt al bijna twin tig jaar cursussen aan de Volksuniversiteit. „En dat be valt me prima. Ik leer er name lijk niet alleen tekenen, maar ook om te kijken en zien. Ei genlijk ontdek je in de lessen wat je allemaal kunt en dat le vert weer een flinke dosis zelf vertrouwen op. Het bevalt me dan ook goed op de volksuni versiteit. De lessen worden al tijd op een deskundige wijze en goed voorbereid gegeven. Daarom ga ik er ook altijd vol vertrouwen naar toe. Omdat ik weet dat het goed voor elkaar is." BEROEP De volksuniversiteit is er zoals gezegd voor iedereen. „Maar we leiden onze cursisten niet op voor een beroep", legt adjunct directrice F. Frederiks uit. Ze geeft aan dat een goede voorop leiding echt niet belangrijk hoeft te zijn. „De één heeft na melijk allemaal mooie papie ren, terwijl iemand anders weer veel levenservaring heeft. Met allebei kun je heel veel. Daarnaast komen de mensen hier geen cursussen volgen om daar uiteindelijk een diploma voor te krijgen, maar omdat ze er geïnteresseerd in zijn." Frederiks constateert een stij ging van het aantal cursisten. „We hebben onlangs een onder zoek laten uitvoeren. Daaruit blijkt dat er steeds meer dames van rond de veertig jaar bin nenkomen. Meestal dames die hun kinderen net op de middel bare school hebben. De heren die bij ons cursussen volgen zijn duidelijk wat ouder. Die beginnen vaak pas als ze de VUT-leeftijd bereikt hebben." Waar de stijging van het aantal cursisten vandaan komt, weet Frederiks wel. „Mensen krijgen toch steeds meer vrije tijd. Daarnaast is er een steeds gro tere groep oudere mensen. Voor iedereen kunnen we een zinvol le vrijetijdsbesteding bieden. Of het nu cursussen zijn over boedhisme of kunstgeschiede nis of cursussen op het creatie ve vlak. Alles is bij ons moge lijk." Wat het unieke aan een volks universiteit is? „De flexibili teit", zo klinkt het beslist. „Als u mij morgen vraagt om een be paalde cursus te organiseren en die mogelijkheden daarvoor zijn ook aanwezig, zorgen wij dat die cursus er komt." GEMOTIVEERDER De eerder genoemde mevrouw M. van Duuren, werkzaam als docente Spaans: „Ik heb zeven jaar geleden bewust gekozen om les te geven aan een volks universiteit." „Destijds liep ik op een MEAO en een volksuni versiteit stage. De instelling van de leerlingen verschilde nogal. Op een volksuniversiteit zijn de vaak wat oudere cursis ten veel gemotiveerder. Dat sprak me enorm aan. Vandaar dat ik daar ben verder gegaan." „Van een volksuniversiteit spreekt me ook erg aan dat ie dereen, uit alle gelaagdheden van de bevolking, welkom is. Dat heeft natuurlijk ook wel eens nadelen. In de les is de één veel sneller dan een ander. Daar moet je rekening mee houden. Ik probeer in mijn les sen Spaans een soort midden weg aan te houden, waar ieder een in mee kan. En dat lukt pri ma. Ja, geef mij maar een volksuniversiteit. •Metaaldraaien door meisjes foto erald van der aa Door Jeanne Doove Marianne Hendriksen is 41 jaar. Na de HAVO volgde ze een opleiding voor tandartsas sistente. Totdat ze getrouwd was en kinderen kreeg werkte ze respectievelijk in een tand artsenpraktijk en bij de Jeugdtandverzorging. Vier jaar vervulde ze haar huishou delijke plicht maar toen begon het weer te 'riebelen'. „Terug in het oude vak was moeilijk omdat ik een functie als op roepkracht bij een tandarts niet kon combineren met mijn gezin." Omdat Marianne een type is die alles aanpakt, werkte ze een aantal jaren in een restau rant bij familie. Hier kon ze de werktijden wat flexibeler in vullen. Een verhuizing naar Emme- loord gooide roet in het eten. Baan kwijt en opnieuw begin nen. „De kinderen waren in middels wat ouder dus ik pro beerde mijn oude beroep weer op te pakken. Dat lukte vrij snel. Helaas voor tijdelijk. Een vas te baan zat er niet in, want ik was te oud. En daar zit je dan in een vreemde omgeving en geen werk. Ik kwam in een diep gat terecht. De weg naar het Arbeidsbureau en de Uit zendbureaus was snel gevon den. Ik oriënteerde me in de administratieve sector maar elke keer weer werd de vraag gesteld: kunt u iets met de computer? Nee, maar dat valt wel te leren, dacht ik." ENG APPARAAT „Omdat ik helemaal niets af wist van zo'n eng apparaat en besefte dat dat toch wel het minst was wat ik nodig had, ben ik begonnen met een com puterbasiscursus. Daarna WP 6.0. Na zes maanden, 4 uur per week naar school, had ik m'n diploma op zak en ik dacht nou moet het lukken. Toch kreeg ik vaak te horen 'te oud' en 'te weinig ervaring'. Maar ik ben een doordouwer, ik geef niet gauw op. En de moeite werd beloond. Een leuke baan op de afdeling Financiën van de Gemeente Emmeloord. Ook dat was tijdelijk maar ik Algemeen directeur A. Bussel man van een onderwijsinstituut onderkent het belang van een open dag. „Mensen zijn name lijk steeds meer geneigd om te gaan shoppen. Ze bezoeken veel scholen om zo de sfeer te proe ven. Vroeger meldde iedereen zich gewoon aan op de school die het dichtste bij stond. Dat is al lang niet meer zo." „Een open dag is een vorm van klantgericht werken. Je moet je als school dan ook duidelijk profileren, je klantgerichtheid laten zien. Tijdens onze open dagen krijgen ouders bijvoor beeld te horen welke methode we hanteren en hoe goed de sfeer is die hier hangt. Dat zijn zaken die je niet op een andere manier kunt laten zien. Ook op vragen over specifieke proble men kunnen we tijdens de open dagen een antwoord geven." Robert Stellwag: „De mensen die bij ons op de open dag ko men, hebben al wat algemene informatie gehad. Daarvoor be staan er brochures en zes deel- gidsen met daarin inforamtie over de specifieke opleidingen. De mensen die vervolgens op de open dag komen, doen dat op dat moment heel gericht. Die hebben dan al een voortraject doorlopen." „Eigenlijk vormt de open dag de slotfase van het keuzeproces. Als ze bij ons komen zijn er al twee fasen met informatie ach ter de rug. Eenmaal hier kun nen er nog vragen gesteld wor den en willen de mensen vaak weten hoe het gebouw eruit ziet, hoe de sfeer is en welke technische apparaten er zijn. Zo krijg je een eerste indruk van de opleiding. De open dag is dan ook zeker nodig om een compleet beeld te krijgen. Dat beeld, je ideeën, ga je vervol gens checken met de praktijk. Een hele belangrijke fase dus." J. Frijns van een onderwijsin stelling voor MAVO, HAVO en VWO vindt het 'sfeer proeven' het belangrijkste van een open dag. „Je kunt op een voorlich tingsavond nog zulke mooie verhalen vertellen, de school sfeer kun je niet vertellen. Die moet je zelf proeven en ruiken. Daarnaast is het geven van in formatie die dag natuurlijk ook heel belangrijk." Vroeger was er veel belangstelling voor bet nieuwe fenomeen: de computer kwam toch vrij snel weer aan de slag bij een waterzuive- ringsbedrijf. De cursus wierp zijn vruchten af". Marianne is sinds een halfjaar weer terug in haar geboorte stad. Nadat alles 'op orde' was, stapte ze met haar werk ervaring en een behoorlijke dosis computerkennis naar verschillende uitzendbureaus. Het was meteen raak op de ar beidsmarkt. Balie/administratief mede werkster bij het gemeentehuis. „Gek, maar voor deze baan zochten ze juist iemand die wat ouder was. Iemand die re presentatief is, een goede gastvrouw, administratief on derlegd en flexibel in werk tijd. Ik kon daar volledig aan voldoen en ik heb het reuze naar mijn zin. Achteraf zeg ik, je bent nooit te oud om te le ren." LEERLINGWEZEN Erik Mulder heeft een hele an dere staat van dienst. Hij is nog jong: 26 jaar. Opleiding: L.O.M.-school, Lagere Land bouwschool en Lagere Tuin bouwschool. Als gediplomeerd bloembinder verliet hij het dagonderwijs. Maar dan een baan. Knokken moest hij al op school maar later ook bij het vinden van een vakantie- of weekendbaantje, een part- time- of fulltime-baan in het hoveniersvak. Wel wat hap- en snapwerk bij tuinderijen maar als het seizoen voorbij was, stond hij weer op straat. Ondanks zijn doorzettingsver mogen is het hem tot nu toe nog niet gelukt, maar Erik is op de goede weg. „Sinds ik uit militaire dienst ben, heb ik een baan voor acht maanden per jaar bij een groot sport centrum. Ik doe daar het 'groen' onder houd. Leuk werk, maar na twee jaar wil je wel eens een vaste baan. Tenslotte zit je toch elk jaar weer vier maan den thuis." BREDERE BASIS „Om me verder te bekwamen in het 'groen' en mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergro ten, heb ik me gestort in het leerlingwezen voor een oplei ding Aanleg en Onderhoud in clusief Middenstand. Kan me van pas komen als ik ooit nog eens voor me zelf be gin. Afgelopen zomer heb ik mijn diploma gehaald en nu ga ik verder met een cursus Groot Groen, ook via het leerlingwe zen. Deze school is voor mij ideaal. Eén dag per week in de schoolbanken waardoor ik een bredere basis opbouw en vier dagen naar buiten waar ik lekker mijn handen kan laten wapperen, want ik ben en blijf toch een man van de praktijk. Ondertussen blijf ik sollicite ren en ik ben ervan overtuigd dat het binnenkort 'bingo' is. Het liefst zou ik een fulltime baan willen bij de gemeente lijke plantsoenendienst of Staatsbosbheer. Een stukje zekerheid, zodat ik kan werken aan mijn toe komst." Het is altijd een spannende tijd voor jongeren die hun school verlaten voor een andere onderwijsinstelling. De vertrouwde omgeving, de bekende gezichten en de norse docenten. Op een bepaald moment moet je hier afstand van doen. Of je nu van de lagere school naar het voorgezet onderwijs gaat. Of van een HBO opleiding naar de universiteit, ledereen krijgt hiermee te maken. Je ruilt 'iets vertrouwds' in voor een nieuwe, onzekere fase in je leven. Een belangrijke dag in het keuzeproces om tot een nieuwe 'schoor te komen, vormt de open dag. Een spannend moment om een kijkje in de keuken te nemen van het instituut waar je misschien de komende vier jaar gaat doorbrengen. „De open dag vormt uiteindelijk de slotfase van het keuzeproces", vindt ook Robert Stellwag van een bekend onderwijsinstituut. Door SJOERD GEURTS Kiezen voor techniek kan ook een boeiende werktoekomst opleveren Iedere onderwijsinstelling kent wel een open dag waar op de deuren min of meer open worden gezet. „Een voor lichtingsdag, zoals wij het lie ver noemen, is heel belangrijk", vindt onderwijsvoorlichter Ber- tus Legebeke. „Je kunt folders over een school lezen en naar schooladviseurs gaan. Maar het is wel de bedoeling dat je vier of vijf jaar op een bepaalde school of universiteit doorbrengt. Daarom moet je er altijd even zelf naar toe. Om sfeer te proe ven, om te kijken of je je prettig voelt en de smoelen, waar je de komende jaren tegenaan kijkt, een keer te zien." „Allemaal heel belangrijk. Dat zijn ook dingen die je niet via andere kanalen kunt communi ceren. Door de mensen ook daadwerkelijk te laten komen, kun je ook het goede gevoel bij de leerling en ouders creëren. Ook wij hebben er niets aan als iemand het na twee maanden al voor gezien houdt." Naast het informatieve gedeelte over de opleiding, krijgen be zoekers aan de voorlichtingsda gen, ook informatie over andere dingen die met studie te maken hebben. Legebeke: „De leerlin gen willen alles weten. Ook welke problemen die om de hoek kunnen komen kijken. Voor de studenten is dit alle maal hele belangrijke informa tie tijdens een voorlichtings dag." Opleidingen voor volwassenen „w 1 I

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1997 | | pagina 15