„Je bent nooit te oud om te leren"
Tijdens open dagen vooral de sfeer komen proeven
Volksuniversiteit is er voor iedereen
VERGROTE KANS OP DE ARBEIDSMARKT
Ondernemer zijn van je eigen loopbaan
CURSUSSEN VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK
VOORLICHTINGSDAGEN VORMEN VOOR VEEL POTENTIËLE STUDENTEN DE 'SLOTFASE VAN HET KEUZEPROCES'
Door Simone Balhuizen
De eisen die tegenwoordig aan werknemers worden gesteld zijn hoog.
Niet alleen wordt er gekeken naar de juiste opleiding(en) en de nodige
werkervaring, ook cursussen spelen mee in een sollicitatie. Het type
cursussen waar het accent op wordt gelegd blijkt echter per bedrijfstak
te verschillen. Eén ding leert een klein onderzoek naar het verlanglijstje
van de werkgever wel; een computercursus is meer dan een pre en kan
zelfs bepalend zijn bij de toewijzing van een baan.
De meningen op de afdelingen
personeelszaken lopen uiteen
per bedrijfstak. Eén grote ge
mene deler kan wel worden
aangewezen. Werknemers
moeten naast de verplichte
vooropleiding op MBO, HBO,
universitair of een ander ni
veau over de nodige ervaring
beschikken en daarnaast be
reid zijn binnen het bedrijf
scholing te volgen in de vorm
van cursussen.
Hoe belangrijk is het nu om
op een Curriculum Vitae de
cursussen te vermelden die een
sollicitant in zijn leven al heeft
gevolgd? Deze vraag werd on
der andere voorgelegd aan een
groot accountantskantoor. „In
de eerste plaats letten wij op
vakgerichte cursussen als bij
voorbeeld SPD. Heeft een solli
citant ook een automatise
ringscursus gevolgd, dan is dat
zeker een pre. Dat zegt mij dat
die betreffende man of vrouw
geen angst heeft voor compu
ters. Vaktechnische cursussen,
daar gaat het bij ons om. Extra
kwaliteiten komen volgens ons
niet tot uiting in een aparte
cursus. Wel of de sollicitant in
een bestuur heeft gezeten van
een sportvereniging bijvoor
beeld."
Het hoofd personeelszaken van
een bouwbedrijf is het hiermee
van harte eens. „Het is natuur
lijk afhankelijk van de functie
waarnaar iemand solliciteert.
In het een administratieve
functie of wil iemand een baan
op de afdeling architectuur. In
formatica is ook voor ons so
wieso van belang. Een cursus
haken is misschien wel leuk
voor de sollicitant, maar daar
zitten wij niet echt op te wach
ten en het zegt ons ook niets
over haar of zijn creatieve
kwaliteiten. Die kwaliteiten
herleiden wij uit hobbies. Ja
renlang bij de padvinderij al
lerlei evenementen organise
ren; hieruit halen wij wel
'randgegevens' over een be
paald persoon."
Een bedrijf in verzekeringen
stelt bij de sollicitatie de vraag
in hoeverre iemand zich wil
ontwikkelen. „Het maakt
daarbij, naar mijn idee, niet zo
heel veel uit of dat binnen of
buiten het vakgebied is. Een
assurantie-cursus is wel aar
dig, maar als iemand kan laten
zien dat hij of zij ook een cur
sus communicatie heeft ge
volgd, wat misschien niet di
rect in het vakgebied ligt, dan
is dat voor mij een teken dat
die sollicitant bereid is te in
vesteren in zichzelf. Een cursus
bloemschikken zegt ons na
tuurlijk weinig. Maar het is wel
een indicatie dat die persoon
zich ook met andere dingen be
zig houdt. Erg belangrijk vind
ik het dan te weten of dat alle
maal na werktijd is gedaan, of
onder werktijd. Met andere
woorden: als iemand die drijf
veer heeft, ondernemer te zijn
van zijn of haar eigen loop
baan, dan is dat voor mij een
goede potientiële werknemer."
Bij een bedrijf in de levensmid
delenindustrie staat de oplei
ding voorop. Ook hier zijn
computercursussen een goede
tweede op het verlanglijstje bij
de afdeling personeelszaken.
„Cursussen kunnen ons wel
een indicatie geven wat ie
mands sterke of zwakke pun
ten zijn. En in die zin zullen ze
ook in een sollicitatiegesprek
aan bod komen en zullen we
daar op doorvragen. Maar ze
zijn niet bepalend in het toe
wijzen van een functie. Wij let
ten weinig op iemands hobby's
of nevenactiviteiten."
Het is duidelijk. Een cursus
bloemschikken kan een leuk
tijdverdrijf zijn, maar versterkt
slechts zelden de CV. Veel be
ter kan dan worden gekozen
voor een informatica-cursus of
een cursus managment of com
municatie. Gerichte cursussen
waar de werkgever in veel ge
vallen wél op zit te wachten.
Mocht er dan nog tijd over zijn,
dat is een rol als bestuurslid in
een sportvereniging zeker een
goede besteding van de vrije
tijd. Want het 'ondernemer zijn
van je eigen loopbaan' klinkt
berekenend, maar vergroot ze
ker je kansen op de arbeids
markt.
In Nederland bestaan al sinds jaar en dag volksuniversiteiten. In iedere stad
is er wel één te vinden. Veelal zijn het zelfstandige organisaties die zich ten
doel stellen om volwassenen uit alle lagen van de bevolking de mogelijkheid
te bieden tot verdere vorming, ontwikkeling of scholing. Hiervoor worden
er cursussen, lezingen en excursies aangeboden. „En weet je wat nu zo leuk
aan een volksuniversiteit is", zo geeft M. van Duuren - een docente Spaans
van de Volksuniversiteit - aan. „Het zijn ook écht cursussen voor het volk.
En dat bedoel ik niet negatief, maar louter positief. Ongeacht vooropleiding,
leeftijd of achtergrond. Iedereen is welkom. En zo hoort het natuurlijk ook."
Door Sjoerd Geurts
Het gaat momenteel heel goed
met de Volksuniversiteiten in
Nederland. Steeds meer vol
wassenen weten de weg te vin
den naar deze onderwijsinstel
ling, om daar in een gezellige,
ongedwongen sfeer cursussen
te volgen. En juist deze sfeer
maakt het leren vaak een stuk
gemakkelijker.
„Zelf volg ik aan de Volksuni
versiteit de cursus Tekenen",
zo vertelt cursiste W. Swennen-
Helmer. Zij volgt al bijna twin
tig jaar cursussen aan de
Volksuniversiteit. „En dat be
valt me prima. Ik leer er name
lijk niet alleen tekenen, maar
ook om te kijken en zien. Ei
genlijk ontdek je in de lessen
wat je allemaal kunt en dat le
vert weer een flinke dosis zelf
vertrouwen op. Het bevalt me
dan ook goed op de volksuni
versiteit. De lessen worden al
tijd op een deskundige wijze en
goed voorbereid gegeven.
Daarom ga ik er ook altijd vol
vertrouwen naar toe. Omdat ik
weet dat het goed voor elkaar
is."
BEROEP
De volksuniversiteit is er zoals
gezegd voor iedereen. „Maar
we leiden onze cursisten niet op
voor een beroep", legt adjunct
directrice F. Frederiks uit. Ze
geeft aan dat een goede voorop
leiding echt niet belangrijk
hoeft te zijn. „De één heeft na
melijk allemaal mooie papie
ren, terwijl iemand anders
weer veel levenservaring heeft.
Met allebei kun je heel veel.
Daarnaast komen de mensen
hier geen cursussen volgen om
daar uiteindelijk een diploma
voor te krijgen, maar omdat ze
er geïnteresseerd in zijn."
Frederiks constateert een stij
ging van het aantal cursisten.
„We hebben onlangs een onder
zoek laten uitvoeren. Daaruit
blijkt dat er steeds meer dames
van rond de veertig jaar bin
nenkomen. Meestal dames die
hun kinderen net op de middel
bare school hebben. De heren
die bij ons cursussen volgen
zijn duidelijk wat ouder. Die
beginnen vaak pas als ze de
VUT-leeftijd bereikt hebben."
Waar de stijging van het aantal
cursisten vandaan komt, weet
Frederiks wel. „Mensen krijgen
toch steeds meer vrije tijd.
Daarnaast is er een steeds gro
tere groep oudere mensen. Voor
iedereen kunnen we een zinvol
le vrijetijdsbesteding bieden.
Of het nu cursussen zijn over
boedhisme of kunstgeschiede
nis of cursussen op het creatie
ve vlak. Alles is bij ons moge
lijk."
Wat het unieke aan een volks
universiteit is? „De flexibili
teit", zo klinkt het beslist. „Als
u mij morgen vraagt om een be
paalde cursus te organiseren en
die mogelijkheden daarvoor
zijn ook aanwezig, zorgen wij
dat die cursus er komt."
GEMOTIVEERDER
De eerder genoemde mevrouw
M. van Duuren, werkzaam als
docente Spaans: „Ik heb zeven
jaar geleden bewust gekozen
om les te geven aan een volks
universiteit." „Destijds liep ik
op een MEAO en een volksuni
versiteit stage. De instelling
van de leerlingen verschilde
nogal. Op een volksuniversiteit
zijn de vaak wat oudere cursis
ten veel gemotiveerder. Dat
sprak me enorm aan. Vandaar
dat ik daar ben verder gegaan."
„Van een volksuniversiteit
spreekt me ook erg aan dat ie
dereen, uit alle gelaagdheden
van de bevolking, welkom is.
Dat heeft natuurlijk ook wel
eens nadelen. In de les is de één
veel sneller dan een ander.
Daar moet je rekening mee
houden. Ik probeer in mijn les
sen Spaans een soort midden
weg aan te houden, waar ieder
een in mee kan. En dat lukt pri
ma. Ja, geef mij maar een
volksuniversiteit.
•Metaaldraaien door meisjes foto erald van der aa
Door Jeanne Doove
Marianne Hendriksen is 41
jaar. Na de HAVO volgde ze
een opleiding voor tandartsas
sistente. Totdat ze getrouwd
was en kinderen kreeg werkte
ze respectievelijk in een tand
artsenpraktijk en bij de
Jeugdtandverzorging. Vier
jaar vervulde ze haar huishou
delijke plicht maar toen begon
het weer te 'riebelen'. „Terug
in het oude vak was moeilijk
omdat ik een functie als op
roepkracht bij een tandarts
niet kon combineren met mijn
gezin."
Omdat Marianne een type is
die alles aanpakt, werkte ze
een aantal jaren in een restau
rant bij familie. Hier kon ze de
werktijden wat flexibeler in
vullen.
Een verhuizing naar Emme-
loord gooide roet in het eten.
Baan kwijt en opnieuw begin
nen. „De kinderen waren in
middels wat ouder dus ik pro
beerde mijn oude beroep weer
op te pakken. Dat lukte vrij
snel.
Helaas voor tijdelijk. Een vas
te baan zat er niet in, want ik
was te oud. En daar zit je dan
in een vreemde omgeving en
geen werk. Ik kwam in een
diep gat terecht. De weg naar
het Arbeidsbureau en de Uit
zendbureaus was snel gevon
den. Ik oriënteerde me in de
administratieve sector maar
elke keer weer werd de vraag
gesteld: kunt u iets met de
computer? Nee, maar dat valt
wel te leren, dacht ik."
ENG APPARAAT
„Omdat ik helemaal niets af
wist van zo'n eng apparaat en
besefte dat dat toch wel het
minst was wat ik nodig had,
ben ik begonnen met een com
puterbasiscursus. Daarna WP
6.0.
Na zes maanden, 4 uur per
week naar school, had ik m'n
diploma op zak en ik dacht
nou moet het lukken. Toch
kreeg ik vaak te horen 'te oud'
en 'te weinig ervaring'. Maar
ik ben een doordouwer, ik geef
niet gauw op. En de moeite
werd beloond. Een leuke baan
op de afdeling Financiën van
de Gemeente Emmeloord. Ook
dat was tijdelijk maar ik
Algemeen directeur A. Bussel
man van een onderwijsinstituut
onderkent het belang van een
open dag. „Mensen zijn name
lijk steeds meer geneigd om te
gaan shoppen. Ze bezoeken veel
scholen om zo de sfeer te proe
ven. Vroeger meldde iedereen
zich gewoon aan op de school
die het dichtste bij stond. Dat is
al lang niet meer zo."
„Een open dag is een vorm van
klantgericht werken. Je moet je
als school dan ook duidelijk
profileren, je klantgerichtheid
laten zien. Tijdens onze open
dagen krijgen ouders bijvoor
beeld te horen welke methode
we hanteren en hoe goed de
sfeer is die hier hangt. Dat zijn
zaken die je niet op een andere
manier kunt laten zien. Ook op
vragen over specifieke proble
men kunnen we tijdens de open
dagen een antwoord geven."
Robert Stellwag: „De mensen
die bij ons op de open dag ko
men, hebben al wat algemene
informatie gehad. Daarvoor be
staan er brochures en zes deel-
gidsen met daarin inforamtie
over de specifieke opleidingen.
De mensen die vervolgens op de
open dag komen, doen dat op
dat moment heel gericht. Die
hebben dan al een voortraject
doorlopen."
„Eigenlijk vormt de open dag
de slotfase van het keuzeproces.
Als ze bij ons komen zijn er al
twee fasen met informatie ach
ter de rug. Eenmaal hier kun
nen er nog vragen gesteld wor
den en willen de mensen vaak
weten hoe het gebouw eruit
ziet, hoe de sfeer is en welke
technische apparaten er zijn.
Zo krijg je een eerste indruk
van de opleiding. De open dag
is dan ook zeker nodig om een
compleet beeld te krijgen. Dat
beeld, je ideeën, ga je vervol
gens checken met de praktijk.
Een hele belangrijke fase dus."
J. Frijns van een onderwijsin
stelling voor MAVO, HAVO en
VWO vindt het 'sfeer proeven'
het belangrijkste van een open
dag. „Je kunt op een voorlich
tingsavond nog zulke mooie
verhalen vertellen, de school
sfeer kun je niet vertellen. Die
moet je zelf proeven en ruiken.
Daarnaast is het geven van in
formatie die dag natuurlijk ook
heel belangrijk."
Vroeger was er veel belangstelling voor bet nieuwe fenomeen: de computer
kwam toch vrij snel weer aan
de slag bij een waterzuive-
ringsbedrijf. De cursus wierp
zijn vruchten af".
Marianne is sinds een halfjaar
weer terug in haar geboorte
stad. Nadat alles 'op orde'
was, stapte ze met haar werk
ervaring en een behoorlijke
dosis computerkennis naar
verschillende uitzendbureaus.
Het was meteen raak op de ar
beidsmarkt.
Balie/administratief mede
werkster bij het gemeentehuis.
„Gek, maar voor deze baan
zochten ze juist iemand die
wat ouder was. Iemand die re
presentatief is, een goede
gastvrouw, administratief on
derlegd en flexibel in werk
tijd. Ik kon daar volledig aan
voldoen en ik heb het reuze
naar mijn zin. Achteraf zeg ik,
je bent nooit te oud om te le
ren."
LEERLINGWEZEN
Erik Mulder heeft een hele an
dere staat van dienst. Hij is
nog jong: 26 jaar. Opleiding:
L.O.M.-school, Lagere Land
bouwschool en Lagere Tuin
bouwschool. Als gediplomeerd
bloembinder verliet hij het
dagonderwijs. Maar dan een
baan.
Knokken moest hij al op
school maar later ook bij het
vinden van een vakantie- of
weekendbaantje, een part-
time- of fulltime-baan in het
hoveniersvak. Wel wat hap-
en snapwerk bij tuinderijen
maar als het seizoen voorbij
was, stond hij weer op straat.
Ondanks zijn doorzettingsver
mogen is het hem tot nu toe
nog niet gelukt, maar Erik is
op de goede weg. „Sinds ik uit
militaire dienst ben, heb ik
een baan voor acht maanden
per jaar bij een groot sport
centrum.
Ik doe daar het 'groen' onder
houd. Leuk werk, maar na
twee jaar wil je wel eens een
vaste baan. Tenslotte zit je
toch elk jaar weer vier maan
den thuis."
BREDERE BASIS
„Om me verder te bekwamen
in het 'groen' en mijn kansen
op de arbeidsmarkt te vergro
ten, heb ik me gestort in het
leerlingwezen voor een oplei
ding Aanleg en Onderhoud in
clusief Middenstand.
Kan me van pas komen als ik
ooit nog eens voor me zelf be
gin. Afgelopen zomer heb ik
mijn diploma gehaald en nu ga
ik verder met een cursus Groot
Groen, ook via het leerlingwe
zen.
Deze school is voor mij ideaal.
Eén dag per week in de
schoolbanken waardoor ik een
bredere basis opbouw en vier
dagen naar buiten waar ik
lekker mijn handen kan laten
wapperen, want ik ben en blijf
toch een man van de praktijk.
Ondertussen blijf ik sollicite
ren en ik ben ervan overtuigd
dat het binnenkort 'bingo' is.
Het liefst zou ik een fulltime
baan willen bij de gemeente
lijke plantsoenendienst of
Staatsbosbheer.
Een stukje zekerheid, zodat ik
kan werken aan mijn toe
komst."
Het is altijd een spannende tijd voor jongeren die hun school
verlaten voor een andere onderwijsinstelling. De vertrouwde
omgeving, de bekende gezichten en de norse docenten. Op een
bepaald moment moet je hier afstand van doen. Of je nu van
de lagere school naar het voorgezet onderwijs gaat. Of van
een HBO opleiding naar de universiteit, ledereen krijgt
hiermee te maken. Je ruilt 'iets vertrouwds' in voor een
nieuwe, onzekere fase in je leven. Een belangrijke dag in het
keuzeproces om tot een nieuwe 'schoor te komen, vormt de
open dag. Een spannend moment om een kijkje in de keuken te
nemen van het instituut waar je misschien de komende vier
jaar gaat doorbrengen. „De open dag vormt uiteindelijk de
slotfase van het keuzeproces", vindt ook Robert Stellwag van
een bekend onderwijsinstituut.
Door SJOERD GEURTS
Kiezen voor techniek kan ook een boeiende werktoekomst opleveren
Iedere onderwijsinstelling
kent wel een open dag waar
op de deuren min of meer
open worden gezet. „Een voor
lichtingsdag, zoals wij het lie
ver noemen, is heel belangrijk",
vindt onderwijsvoorlichter Ber-
tus Legebeke. „Je kunt folders
over een school lezen en naar
schooladviseurs gaan. Maar het
is wel de bedoeling dat je vier of
vijf jaar op een bepaalde school
of universiteit doorbrengt.
Daarom moet je er altijd even
zelf naar toe. Om sfeer te proe
ven, om te kijken of je je prettig
voelt en de smoelen, waar je de
komende jaren tegenaan kijkt,
een keer te zien."
„Allemaal heel belangrijk. Dat
zijn ook dingen die je niet via
andere kanalen kunt communi
ceren. Door de mensen ook
daadwerkelijk te laten komen,
kun je ook het goede gevoel bij
de leerling en ouders creëren.
Ook wij hebben er niets aan als
iemand het na twee maanden al
voor gezien houdt."
Naast het informatieve gedeelte
over de opleiding, krijgen be
zoekers aan de voorlichtingsda
gen, ook informatie over andere
dingen die met studie te maken
hebben. Legebeke: „De leerlin
gen willen alles weten. Ook
welke problemen die om de
hoek kunnen komen kijken.
Voor de studenten is dit alle
maal hele belangrijke informa
tie tijdens een voorlichtings
dag."
Opleidingen voor volwassenen
„w 1
I