het hogerop met nieuwe S70 en V70 Besturen aan het handje van de Volvo zoekt voorzitter BURO VOOR RECHTSHULP Jeugd Turn Doe Dag in Sportpunt Zeeland Goes Renault wil LPG stimuleren Speciale uitvoering van Ka: 'Als het maar zwart is' Herkeuring WAO'ers 'mé: SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 15 JANUARI 1997 Boetekleed Brabant Gegriefd 321 w Sinds augustus 1993 wordt de mate van arbeidsongeschiktheid vastgesteld volgens strengere regels. Vóór die tijd werd de ma te van arbeidsongeschiktheid beoordeeld aan de hand van de mogelijkheden om passende arbeid te verrichten. Hierbij werd o.a. rekening gehouden met opleiding en ervaring. In de nieu we regels wordt de ongeschiktheid vastgesteld op basis van al le gangbare vormen van werk en wordt vervolgens iedere vijf jaar een herkeuring. Bij de herbeoordelingen volgens deze nieuwe strengere regels bleken velen niet meer in aanmerking te komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Op aandringen van de Tweede Kamer heeft Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid De Grave nu besloten de strengere regels niet toe te passen op arbeidsongeschikten die bij de inwerktreding van de nieuwe regels op 1 augustus 1993 de leeftijd van 45 jaren hadden bereikt. Deze groep ar beidsongeschikten worden wel herkeurd doch volgens het oude criterium van passende arbeid. De regeling gaat gelden vanaf 1 januari 1997. De oudere WAO'ers zouden oorspronke lijk tussen 1 januari 1997 en 1 augustus 1998 een oproep heb ben ontvangen voor een herbeoordeling op basis van de nieuwe wet. Personen die reeds een oproep voor een herbeoordeling hebben ontvangen zullen omtrent deze ontwikkelingen nog na der worden geïnformeerd door de uitvoerende instantie. Van wege de wijzigingen zullen de herkeuringen voor deze WAO'ers over de komende vijfjaar worden verspreid. De per 1 januari 1996 ingevoerde extra inkomensvoorziening voor oudere WAO'ers die als gevolg van herkeuring hun WAO- uitkering geheel of gedeeltelijk verliezen (BIA-regeling) blijft van toepassing op deze groep oudere WAO'ers. Met deze extra inkomensvoorziening wordt voorkomen dat men in de bijstand belandt. Uiteraard is het bovenstaande slechts een voorbeeld. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of andere vragen van juridishe aard dan kunt u altijd voor advies en hulp terecht op het gratis spreekuur van ons bureau. In Middelburg: Vlasmarkt 28, iedere maandagmiddag en don derdagavond uitsluitend volgens afspraak. Afspraken maken elke werkdag tussen 9.00-12.00 uur via 0118-637120. In Vlis- singen: 'Open Hof, A. Gogelweg 59, iedere dinsdag 09.00- 11.00 uur. De hoofdvestiging van het bureau in Middelburg is de hele week telefonisch bereikbaar onder nummer 0118-637120. GOES - De KNGB Regio Zuid- West Nederland houdt zaterdag 18 januari van 10.00 tot 16.00 uur een Turn Doe Dag in Sport punt Zeeland te Goes. Ruim duizend jongens en meisjes in de leeftijd van 8 tot en met 15 jaar gaan meedoen aan 'trendy' activiteiten. Het is de bedoeling om nieuwe turnvormen te pro moten zoals Street Dance, Rope en Tumbling. De meeste Zeeuwse turnvereni gingen zijn in Goes met een groep vertegenwoordigd, waar onder twaalf clubs uit Walche ren en acht van de Bevelanden. Daarnaast zijn er nog vereni gingen uit Schouwen-Duive- land en Tholen van de partij. Op het programma staan de volgende onderdelen: Acro 1 en 2, Rope 1 en 2, Aerobic, Grote en Kleine trampoline, Rhonrad en Tumbling. Ieder blok duurt twintig minuten. De organisatie van de dag is in handen van de commissie Re creatiesport Zeeland. De voormalige Volvo 850 krijgt vanaf 1997 een andere naam: S70 en V70. Dit in navolging van de Volvo coupé C70 die tijdens de Autosalon van Parijs werd geïntrodu ceerd. Volvo wil het gamma namelijk meer op een lijn brengen: de S staat voor Sedan, de V voor Veelzijdigheid (station car) en de C voor Coupé en Convertible. Deze laatste zal op de Detroit Motorshow. begin januari '97. het daglicht zien. De nieuwe naamgeving staat ook voor een nieuwe vormgeving, inclusief het interieur: allemaal in de stijl van de Coupé. Voor het eerst komt er ook een vierwiel aange dreven versie, de V70 AWD (All Wheel Drive). De noordelijke landen van Europa hebben één ding ge meen: het kan er in de winter behoorlijk koud zijn. Maar dat heeft Volvo er niet van weerhouden om voor de pers presentatie van de V70 en S70 uit te wijken naar het noordelijkste puntje van Noorwegen, naar Kirkenes. in de Tweede Wereldoorlog een broeinest van Duitse U-bo ten. Het is hier bovendien maar een paar uur een beetje licht.Tussen 11.00 en 13.00 uur moeten de foto's gemaakt zijn. Toch zien we kans om de nieuwe Volvo's aan de tand te voelen. Het is overigens wel oppassen, want de route naar de Barentszee is spekglad. Terwijl de ijzige wind om de auto loeit, gaan wij ons steeds meer op ons gemak voelen. De Volvo rijdt namelijk voortreffelijk, maar dat wisten we ook al van de 850. In principe is er aan het onderstel namelijk niks veranderd, op dat van de AWD na dan. Wat wel veranderd is, is onder andere de carrosserie van de S-versie. Deze heeft de motorkap en de neus van de C meegekregen. Ook de koplampen en de bumpers zijn hiervan afkomstig. Achter zijn de lichtblokken groter en krijgt het kofferdeksel een modernere vormgeving. Bij de V-versie is de achterkant overigens ongewijzigd overge nomen. Samen met een totaal nieuw interieur, ook af komstig van de C.zijn er niet minder dan 1.800 detailwij zigingen te melden. Het interieur ziet er goed uit. De stoelen zitten perfect, de informatie is prima af te lezen en de achterpassagiers beschikken over heel veel been- en hoofdruimte. Kortom, voor z'n klasse is de S70 een heel ruime auto. Nog meer ruimte biedt de V70. zeker waar het gaat om bagageruimte. Volvo staat bekend om zijn voortrekkersrol op het gebied van veiligheid. Dus daar is ook deze keer weer veel aan dacht aan geschonken. Zo is de B-stijl ver sterkt waardoor de side-airbag genoeg tijd heeft om in werking te treden bij een zijde lingse aanrijding. De veiiigheidslijst laat verder onder andere zien: twee airbags, een nieuwe driedelige stuurkolom. ABS en sneller oplichtende remlichten. Een veilige auto dus. Daarom is het des te vreemder dat Volvo nu pas komt met een vierwielaangedreven auto. Temeer omdat het in het thuisgebied van Volvo veel vaker sneeuwt en glad is dan in de rest van Euro pa. Een woordvoerder verklaarde de late introductie van AWD omdat Volvo een ei gen systeem wilde ontwerpen, dat zou vol doen aan de Volvo-veiligheidsstandaard. Nu zijn al lang genoeg veilige systemen in produktie. kijk bijvoorbeeld naar de Quat- tro's van Audi. De late introductie is dan ook eerder te wijten aan het feit dat dit geen prioriteit heeft gehad. Tenslotte ex porteert het merk het merendeel van de au to's naar landen waar AWD niet bovenaan de lijst staat. Het rijden met de V70 AWD op de ijzige wegen rond Kirkenes is natuurlijk een feest. De tractie op de vier wielen wordt keurig verdeeld en laat toe dat er behoor lijk hard aan getrokken kan worden. Maar. zoals het dikwijls gaat: het blijft oppassen. De marge bij AWD ligt veel hoger dan bij alleen voor- of achterwielaandrijving, maar 1 De V70 lijkt aan de achterkant nog veel op voorganger 850. als het fout gaat. gaat het meteen ook flink fout. De auto breekt dan volledig weg. Gelukkig hadden we op de Noordelijke ijsvlaktes meer dan voldoende ruimte om het euvel op te vangen. Rijd je echter overeenkomstig de weersomstandigheden, dan is en blijft AWD natuurlijk een perfect veiligheidsmiddel. Het rijden met de V70 AWD gaat prima door de aanwe zigheid van een low pressure turbo. De 2.5 litermotor met 20 kleppen en twee bovenliggende nokkenassen, die 142 kW/193 pk levert, geeft de auto vleugels. Van 0 naar 100 km/u in 8.5 seconden, een top van 220 km/u. Buitenge woon voortreffelijk is het koppel van 270 Nm dat al bij 1.800 tpm effectief wordt. Al met al kun je stellen dat de V70 een bijzonder fijn rijdende auto is, die er bovendien zeer goed uitziet. Vanaf eind februari 1997 kunt u voor de V70 en S70 bij de Volvo-dealers terecht. De S70 is er van af 63.600 gulden, de V70 vanaf 68.200 en de V70 2.5 T AWD vanaf 88.700 gulden. Henk Hoogerland: „Ik weet dat voetballend Zeeland achter mij staat". FOTO TANNIE DE JONGE aan het handje van de voorzit ter', en daar was hij persoonlijk door geraakt, gegriefd. Dat heb ik achteraf pas gehoord, want Van Hirtum heeft daar niets van laten merken. In de loop van het jaar werd daar ook niks over gezegd, alles ging gewoon door. Hij bepaalt met het dage lijks bestuur de agenda en de inbreng van de andere be stuursleden daarop was betrek kelijk. De manier van besturen van Van Hirtum is dat alles via hem, de voorzitter gaat. Dat is niet mijn manier. We waren in het Zeeuwse gewend om dat sa men te doen. Staande de verga dering werden problemen opge lost, maar dat kon nu niet meer. Ik had zo veel discussie met Van Hirtum, de rest van het bestuur hield zich stil. Op zich ging dat best goed, maar die opmerking van Nieuwjaar is toch bij hem blijven knagen. In mijn porte feuille had ik ook te maken met de jeugdcommissies Brabant, die zeer veel bevoegdheden hadden. Dat werd terugge draaid, een vrij ingrijpende maatregel." „Ik was het daar best mee eens en had daarvoor een vergade ring uitgeschreven. Er was een notitie gemaakt die helaas zon der begleidend schrijven naar de jeugdcommissies gezonden werd. Dat leidde tot commotie in Brabant en bij de bijeen komst in Breda trok in bij de opening het boetekleed aan en heb de zaak uitgelegd. De ver gadering werd geschorst en na overleg gingen de commissies accoord met mijn uitleg. De ook aanwezige Van Hirtum inter preteerde dat anders. Door het boetekleed aan te trekken had ik in zijn ogen grote schade toe gebracht aan de organisatie KNVB Zuid 1. Later schreven de voorzitters van de Jeugd commissies een erg boze brief aan de KNVB Zuid 1 over de verhoging van de jeugdgelden. Zeer verontwaardigd waren de voorzitter en het bestuur. Je mag hun niet zo maar een brief sturen en dan zeker niet een op zo'n toon. Van Hirtum stelde: 'Dat is de tweede schadepost in jouw portefeuille, Hoogerland'. In augustus had Henk Hooger land in aanwezigheid van Henk Visser en Wim Jagt een gesprek met Walter van Hirtum. „Bij een derde 'schadepost' zou hij het bestuur laten weten 'dat ik niet functioneerde'. Ik zei, dat moet je gelijk doen. En als je het in stemming brengt, kan ik je zo wel vertellen dat je wint. We belandden in een impasse en er zou in het bestuur over gespro ken worden. Het leidde er uit eindelijk toe, dat Van Hirtum mij vroeg om de consequenties te trekken c.q om op te stappen. Dat heb ik geweigerd. De be stuursleden gevraagd naar hun reacties vond alleen Den En gelsman van afdeling Dord recht dat het beneden peil was wat gebeurde en ik onmiddel lijk op moest stappen. Van Hir tum vroeg het mij voor de twee de keer en ik zei: „Nee, ik sta in mijn recht". Toen kwam aan de orde om mij mijn portefeuille te ontnemen. Daarmee deed het bestuur iets wat niet kon en dat is ook door Zeist bevestigd. Door de onwerkbare situatie die onstaan was werd het toch einde verhaal. Ik ben er niet rouwig om, want ik beschouw mijn ex-medebestuursleden als marionetten. Zij zijn tevreden. Ze mogen in Zeist komen en bo bo zijn. Ik weet dat voetballend Zeeland achter mij staat. Wat Zeeland van het bestuur heeft geëist is: 'Wat deed hij fout?' Dat kon niet aangetoond wor den. De heren in het bestuur weten niet beter, het is altijd zo geweest en wat de voorzitter zegt is waar. Als je daar tegen bent dan moet je weg. Scheids rechters wachten nog steeds op hun centen. Portefeuille Den Engelsman. Die wordt niet weggestuurd want hij blaft niet tegen de voorzitter. Van Hirtum vond mij lastig, dus moest hij mij kwijt. Hij zit voor iedereen in een ivoren toren. Absoluut! Zelfs voor medebestuursleden. Tot het hem behaagt om er uit te komen." Eindelijk ist ie er dan. Het kleintje van Ford is nu dan toch De 'Ka', waarvan de bouwer al tijdens de Autosalon van Genève in 1994 gewag maakte, staat nu bij de autover kopers in de showroom. Om de Nederlandse introductie van het volgens de ontwerpers compacte, veilige, stille en beter te recyclen autootje een feestelijk tintje te geven, wordt er voor de liefhebbers een speciale versie, de 'First Edition' geproduceerd. Die eerste exemplaren worden in een genummerde oplage van vijfhonderd stuks gebouwd en zullen - indachtig de uitspraak van Henry Ford over zijn succesnummer T-Ford- in iedere kleur leverbaar zijn. 'als het maar zwart is'. De Ka First Edition onderscheidt zich uiterlijk door zijn fraaie diepzwarte 'Panther Black' metaallak. waarbij de opmerkelijke New Edge lijnvoering wordt geaccentueerd doordat de bumpers in een contrasterende grijstint zijn komt daardoor op 2.5 Frs per liter, zeg maar 83 cent. Op het ogenblik rijden er maar 30.000 LPG-auto's in diesel- land Frankrijk. Bij proeven in Californië heeft Renault aangetoond dat een LPG-Clio met aangepaste motor kan voldoen aan de uiterst strenge milieu-eisen die daar gesteld worden aan een Ultra Low Emission Vehicle. De Ford Ka 'First Edition': als het maar zwart is. uitgevoerd. Het pakket omvat een aantal extra's, zoals stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare portierramen, centrale vergrendeling, airbag aan passagierszijde, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, hoofdsteunen op de achterbank en een met leer afgewerkt stuurwiel en ver snellingspookknop. De auto heeft standaard bovendien het Easy Sound System 6000 met cd-speler aan boord. Op het dashboard bevindt zich. goed zichtbaar, de badge met het serienummer. De eigenaar/es van de First Edition krijgt bovendien een zilveren Ka-sleutelhanger cadeau en ontvangt een gesigneerd kunstwerk van de bekende Am sterdamse kunstenares Milou Hermus. Technisch is de First Edition met zijn 1.3 liter motor van 44 kW/60 pk identiek aan de andere Ka's. De meerprijs van de auto be draagt 4.000 gulden, wat neerkomt op een totaalprijs van 24.990 gulden. Renault heeft besloten de verkoop van personenauto's met LPG te gaan stimuleren. Tegen een meerprijs van 10.000 Francs, zo'n 3.300 gulden, worden de auto's aange boden met een LPG-installatie. WILHELMINADORP - „Op de nieuwjaarsbijeen komst 1996 heb ik Van Hirtum, voorzitter KNVB Dis trict Zuid I, in een informeel gesprek duidelijk ge maakt, dat de wijze van besturen in Brabant niet de mijne was. Ik ga niet aan het handje van de voorzitter besturen." Woorden van Henk Hoogerland tot voor kort bestuurslid van het betreffende district. District Zuid 1 van de Koninklijke Nederlandse Voet bal Bond, waar voetballend Zeeland onder valt, is in het nieuws. De grote reorganisatie van 1 juli 1996 maakte van twintig afdelingen negen districten. In de nieuwe organisatie loopt alles nog lang niet op rolle tjes. De automatisering liet het afweten, scheidsrech ters werden niet of dubbel aangesteld. De arbiters werden gekort op hun wedstrijdvergoeding en de uit betaling laat op zich wachten. Op bestuurlijk vlak wa ren er ook veranderingen. Twee bestuursleden van de KNVB afdeling Zeeland, Henk Visser en Henk Hooge rland, namen zitting in het nieuwe bestuur van Zuid 1. Hoogerland kreeg de portefeuille Jeugdzaken onder zijn beheer, maar kwam al snel in aanvaring met Wal ter van Hirtum, de voorzitter van District Zuid 1. Conflicten in de loop van het jaar onstaan leidden in novem ber tot het vertrek van Hooger land uit het bestuur van KNVB District Zuid 1. Bij de KNVB afdeling Zeeland maakte Henk Hoogerland (53) al sinds 1977 deel uit van het bestuur en had Jeugd, Scheidsrechterszaken en Overschrijvingen op zijn bord je. De laatste tien jaar was hij vicevoorzitter en na het aftre den van Cees Blomaard eind 1995 waarnemend voorzitter. Henk vertelt over die periode: „In de tien, elf jaar dat Blo maard voorzitter was zijn er weinig bestuurswisselingen ge weest, we vormden een hecht team. Er waren best de nodige meningsverschillen op bestuur lijk vlak, maar daar kwamen we onder elkaar altijd uit. Ie dereen deed het met plezier. Het streven van de afdeling Zeeland was zo dicht mogelijk bij de clubs te staan. De regle menten naar de geest toepassen en niet naar de letter. We leven nu in '97 en we zijn in '93 al be gonnen met de herstructurering van de KNVB. Er verscheen een notitie, waarin wij onderdeel zouden worden van een bepaald district. Dat zagen wij niet zo zitten. Het standpunt van Zee land was liever zelfstandig blij ven maar dat werd in Zeist af gestemd. De notitie werd her schreven en we hadden de keu ze of bij Rotterdam of bij Bra bant." „We kwamen gezamenlijk tot de conclusie dat Zeeland bij Rotterdam voegen geen goede oplossing zou zijn. De andere keuze was Noord-Brabant. We hadden het idee meer affiniteit met Brabant te hebben. Met Noord-Brabant in tweeën ge deeld leek Brabant/Zeeland ons wel wat. Brabant wilde één Brabant, geen opsplitsing. De afdeling Dordrecht diende zich ook aan voor samenvoeging met Brabant en dat is uiteindelijk gebeurd. We hadden toen moe ten zeggen dat er een over gangssituatie moest komen, zo dat iedereen geleidelijk kon wennen. En dan pas later een kantoor zoeken waar het perso neel van Brabant, Dordrecht en Zeeland naar toe kon om lang zaam te groeien. Het is achteraf jammer dat dat niet gebeurd is. Nu zijn er fouten gemaakt en de automatisering werd een flop. De afdelingsbesturenbesturen hadden in een overgangsfase onderling contact kunnen heb ben om samen naar de nieuwe situatie toe te groeien, dat was beter geweest. In het nieuwe districtsbstuur zijn de verhou dingen vijf leden uit Brabant, twee uit Dordrecht en twee uit Zeeland." Henk Hoogerland had als lid van het voorlopig nieuwe be stuur in de voorbereidingspe riode al vastgesteld dat bestu ren in Noord-Brabant anders gebeurde dan in de afdeling Zeeland. „Vorig jaarheb ik op een Nieuwjaarsbijeenkomst in een informeel gesprek met voorzitter Van Hirtum duide lijk gesteld, dat de Brabantse manier van besturen niet de mijne was. Letterlijk heb ik hem gezegd: 'Ik ga niet besturen Aanleiding hiertoe vormt het voornemen van de Franse overheid om de belasting op LPG te verlagen. De prijs

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1997 | | pagina 21