het hogerop met nieuwe S70 en V70
Besturen aan het handje van
de
Volvo zoekt
voorzitter
BURO VOOR
RECHTSHULP
Jeugd Turn Doe Dag in
Sportpunt Zeeland Goes
Renault wil LPG stimuleren
Speciale uitvoering van Ka: 'Als het maar zwart is'
Herkeuring WAO'ers
'mé:
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 15 JANUARI 1997
Boetekleed
Brabant
Gegriefd
321
w
Sinds augustus 1993 wordt de mate van arbeidsongeschiktheid
vastgesteld volgens strengere regels. Vóór die tijd werd de ma
te van arbeidsongeschiktheid beoordeeld aan de hand van de
mogelijkheden om passende arbeid te verrichten. Hierbij werd
o.a. rekening gehouden met opleiding en ervaring. In de nieu
we regels wordt de ongeschiktheid vastgesteld op basis van al
le gangbare vormen van werk en wordt vervolgens iedere vijf
jaar een herkeuring. Bij de herbeoordelingen volgens deze
nieuwe strengere regels bleken velen niet meer in aanmerking
te komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Op aandringen van de Tweede Kamer heeft Staatssecretaris
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid De Grave nu besloten
de strengere regels niet toe te passen op arbeidsongeschikten
die bij de inwerktreding van de nieuwe regels op 1 augustus
1993 de leeftijd van 45 jaren hadden bereikt. Deze groep ar
beidsongeschikten worden wel herkeurd doch volgens het
oude criterium van passende arbeid. De regeling gaat gelden
vanaf 1 januari 1997. De oudere WAO'ers zouden oorspronke
lijk tussen 1 januari 1997 en 1 augustus 1998 een oproep heb
ben ontvangen voor een herbeoordeling op basis van de nieuwe
wet. Personen die reeds een oproep voor een herbeoordeling
hebben ontvangen zullen omtrent deze ontwikkelingen nog na
der worden geïnformeerd door de uitvoerende instantie. Van
wege de wijzigingen zullen de herkeuringen voor deze
WAO'ers over de komende vijfjaar worden verspreid.
De per 1 januari 1996 ingevoerde extra inkomensvoorziening
voor oudere WAO'ers die als gevolg van herkeuring hun WAO-
uitkering geheel of gedeeltelijk verliezen (BIA-regeling) blijft
van toepassing op deze groep oudere WAO'ers. Met deze extra
inkomensvoorziening wordt voorkomen dat men in de bijstand
belandt.
Uiteraard is het bovenstaande slechts een voorbeeld. Heeft
u vragen naar aanleiding van dit artikel of andere vragen van
juridishe aard dan kunt u altijd voor advies en hulp terecht op
het gratis spreekuur van ons bureau.
In Middelburg: Vlasmarkt 28, iedere maandagmiddag en don
derdagavond uitsluitend volgens afspraak. Afspraken maken
elke werkdag tussen 9.00-12.00 uur via 0118-637120. In Vlis-
singen: 'Open Hof, A. Gogelweg 59, iedere dinsdag 09.00-
11.00 uur.
De hoofdvestiging van het bureau in Middelburg is de hele
week telefonisch bereikbaar onder nummer 0118-637120.
GOES - De KNGB Regio Zuid-
West Nederland houdt zaterdag
18 januari van 10.00 tot 16.00
uur een Turn Doe Dag in Sport
punt Zeeland te Goes. Ruim
duizend jongens en meisjes in
de leeftijd van 8 tot en met 15
jaar gaan meedoen aan 'trendy'
activiteiten. Het is de bedoeling
om nieuwe turnvormen te pro
moten zoals Street Dance, Rope
en Tumbling.
De meeste Zeeuwse turnvereni
gingen zijn in Goes met een
groep vertegenwoordigd, waar
onder twaalf clubs uit Walche
ren en acht van de Bevelanden.
Daarnaast zijn er nog vereni
gingen uit Schouwen-Duive-
land en Tholen van de partij.
Op het programma staan de
volgende onderdelen: Acro 1 en
2, Rope 1 en 2, Aerobic, Grote
en Kleine trampoline, Rhonrad
en Tumbling. Ieder blok duurt
twintig minuten.
De organisatie van de dag is in
handen van de commissie Re
creatiesport Zeeland.
De voormalige Volvo 850 krijgt vanaf 1997 een andere
naam: S70 en V70. Dit in navolging van de Volvo coupé
C70 die tijdens de Autosalon van Parijs werd geïntrodu
ceerd.
Volvo wil het gamma namelijk meer op een lijn brengen:
de S staat voor Sedan, de V voor Veelzijdigheid (station
car) en de C voor Coupé en Convertible. Deze laatste zal
op de Detroit Motorshow. begin januari '97. het daglicht
zien. De nieuwe naamgeving staat ook voor een nieuwe
vormgeving, inclusief het interieur: allemaal in de stijl van
de Coupé. Voor het eerst komt er ook een vierwiel aange
dreven versie, de V70 AWD (All Wheel Drive).
De noordelijke landen van Europa hebben één ding ge
meen: het kan er in de winter behoorlijk koud zijn. Maar
dat heeft Volvo er niet van weerhouden om voor de pers
presentatie van de V70 en S70 uit te wijken naar het
noordelijkste puntje van Noorwegen, naar Kirkenes. in
de Tweede Wereldoorlog een broeinest van Duitse U-bo
ten. Het is hier bovendien maar een paar uur een beetje
licht.Tussen 11.00 en 13.00 uur moeten de foto's gemaakt
zijn.
Toch zien we kans om de nieuwe Volvo's aan de tand te
voelen. Het is overigens wel oppassen, want de route naar
de Barentszee is spekglad. Terwijl de ijzige wind om de
auto loeit, gaan wij ons steeds meer op ons gemak voelen.
De Volvo rijdt namelijk voortreffelijk, maar dat wisten
we ook al van de 850. In principe is er aan het onderstel
namelijk niks veranderd, op dat van de AWD na dan.
Wat wel veranderd is, is onder andere de carrosserie van
de S-versie. Deze heeft de motorkap en de neus van de C
meegekregen. Ook de koplampen en de bumpers zijn
hiervan afkomstig. Achter zijn de lichtblokken groter en
krijgt het kofferdeksel een modernere vormgeving. Bij de
V-versie is de achterkant overigens ongewijzigd overge
nomen. Samen met een totaal nieuw interieur, ook af
komstig van de C.zijn er niet minder dan 1.800 detailwij
zigingen te melden. Het interieur ziet er goed uit. De
stoelen zitten perfect, de informatie is prima af te lezen
en de achterpassagiers beschikken over heel veel been-
en hoofdruimte. Kortom, voor z'n klasse is de S70 een
heel ruime auto. Nog meer ruimte biedt de V70. zeker
waar het gaat om bagageruimte.
Volvo staat bekend om zijn voortrekkersrol
op het gebied van veiligheid.
Dus daar is ook deze keer weer veel aan
dacht aan geschonken. Zo is de B-stijl ver
sterkt waardoor de side-airbag genoeg tijd
heeft om in werking te treden bij een zijde
lingse aanrijding. De veiiigheidslijst laat
verder onder andere zien: twee airbags, een
nieuwe driedelige stuurkolom. ABS en
sneller oplichtende remlichten.
Een veilige auto dus. Daarom is het des te
vreemder dat Volvo nu pas komt met een
vierwielaangedreven auto. Temeer omdat
het in het thuisgebied van Volvo veel vaker
sneeuwt en glad is dan in de rest van Euro
pa. Een woordvoerder verklaarde de late
introductie van AWD omdat Volvo een ei
gen systeem wilde ontwerpen, dat zou vol
doen aan de Volvo-veiligheidsstandaard.
Nu zijn al lang genoeg veilige systemen in
produktie. kijk bijvoorbeeld naar de Quat-
tro's van Audi. De late introductie is dan
ook eerder te wijten aan het feit dat dit
geen prioriteit heeft gehad. Tenslotte ex
porteert het merk het merendeel van de au
to's naar landen waar AWD niet bovenaan
de lijst staat.
Het rijden met de V70 AWD op de ijzige
wegen rond Kirkenes is natuurlijk een
feest. De tractie op de vier wielen wordt
keurig verdeeld en laat toe dat er behoor
lijk hard aan getrokken kan worden. Maar.
zoals het dikwijls gaat: het blijft oppassen.
De marge bij AWD ligt veel hoger dan bij
alleen voor- of achterwielaandrijving, maar
1 De V70 lijkt aan de achterkant nog veel op voorganger 850.
als het fout gaat. gaat het meteen ook flink fout.
De auto breekt dan volledig weg. Gelukkig hadden we op
de Noordelijke ijsvlaktes meer dan voldoende ruimte om
het euvel op te vangen. Rijd je echter overeenkomstig de
weersomstandigheden, dan is en blijft AWD natuurlijk
een perfect veiligheidsmiddel.
Het rijden met de V70 AWD gaat prima door de aanwe
zigheid van een low pressure turbo. De 2.5 litermotor met
20 kleppen en twee bovenliggende nokkenassen, die 142
kW/193 pk levert, geeft de auto vleugels. Van 0 naar 100
km/u in 8.5 seconden, een top van 220 km/u. Buitenge
woon voortreffelijk is het koppel van 270 Nm dat al bij
1.800 tpm effectief wordt. Al met al kun je stellen dat de
V70 een bijzonder fijn rijdende auto is, die er bovendien
zeer goed uitziet. Vanaf eind februari 1997 kunt u voor de
V70 en S70 bij de Volvo-dealers terecht. De S70 is er van
af 63.600 gulden, de V70 vanaf 68.200 en de V70 2.5 T
AWD vanaf 88.700 gulden.
Henk Hoogerland: „Ik weet dat voetballend Zeeland achter mij staat".
FOTO TANNIE DE JONGE
aan het handje van de voorzit
ter', en daar was hij persoonlijk
door geraakt, gegriefd. Dat heb
ik achteraf pas gehoord, want
Van Hirtum heeft daar niets
van laten merken. In de loop
van het jaar werd daar ook niks
over gezegd, alles ging gewoon
door. Hij bepaalt met het dage
lijks bestuur de agenda en de
inbreng van de andere be
stuursleden daarop was betrek
kelijk. De manier van besturen
van Van Hirtum is dat alles via
hem, de voorzitter gaat. Dat is
niet mijn manier. We waren in
het Zeeuwse gewend om dat sa
men te doen. Staande de verga
dering werden problemen opge
lost, maar dat kon nu niet meer.
Ik had zo veel discussie met Van
Hirtum, de rest van het bestuur
hield zich stil. Op zich ging dat
best goed, maar die opmerking
van Nieuwjaar is toch bij hem
blijven knagen. In mijn porte
feuille had ik ook te maken met
de jeugdcommissies Brabant,
die zeer veel bevoegdheden
hadden. Dat werd terugge
draaid, een vrij ingrijpende
maatregel."
„Ik was het daar best mee eens
en had daarvoor een vergade
ring uitgeschreven. Er was een
notitie gemaakt die helaas zon
der begleidend schrijven naar
de jeugdcommissies gezonden
werd. Dat leidde tot commotie
in Brabant en bij de bijeen
komst in Breda trok in bij de
opening het boetekleed aan en
heb de zaak uitgelegd. De ver
gadering werd geschorst en na
overleg gingen de commissies
accoord met mijn uitleg. De ook
aanwezige Van Hirtum inter
preteerde dat anders. Door het
boetekleed aan te trekken had
ik in zijn ogen grote schade toe
gebracht aan de organisatie
KNVB Zuid 1. Later schreven
de voorzitters van de Jeugd
commissies een erg boze brief
aan de KNVB Zuid 1 over de
verhoging van de jeugdgelden.
Zeer verontwaardigd waren de
voorzitter en het bestuur. Je
mag hun niet zo maar een brief
sturen en dan zeker niet een op
zo'n toon. Van Hirtum stelde:
'Dat is de tweede schadepost in
jouw portefeuille, Hoogerland'.
In augustus had Henk Hooger
land in aanwezigheid van Henk
Visser en Wim Jagt een gesprek
met Walter van Hirtum. „Bij
een derde 'schadepost' zou hij
het bestuur laten weten 'dat ik
niet functioneerde'. Ik zei, dat
moet je gelijk doen. En als je het
in stemming brengt, kan ik je zo
wel vertellen dat je wint. We
belandden in een impasse en er
zou in het bestuur over gespro
ken worden. Het leidde er uit
eindelijk toe, dat Van Hirtum
mij vroeg om de consequenties
te trekken c.q om op te stappen.
Dat heb ik geweigerd. De be
stuursleden gevraagd naar hun
reacties vond alleen Den En
gelsman van afdeling Dord
recht dat het beneden peil was
wat gebeurde en ik onmiddel
lijk op moest stappen. Van Hir
tum vroeg het mij voor de twee
de keer en ik zei: „Nee, ik sta in
mijn recht". Toen kwam aan de
orde om mij mijn portefeuille te
ontnemen. Daarmee deed het
bestuur iets wat niet kon en dat
is ook door Zeist bevestigd.
Door de onwerkbare situatie
die onstaan was werd het toch
einde verhaal. Ik ben er niet
rouwig om, want ik beschouw
mijn ex-medebestuursleden als
marionetten. Zij zijn tevreden.
Ze mogen in Zeist komen en bo
bo zijn. Ik weet dat voetballend
Zeeland achter mij staat. Wat
Zeeland van het bestuur heeft
geëist is: 'Wat deed hij fout?'
Dat kon niet aangetoond wor
den. De heren in het bestuur
weten niet beter, het is altijd zo
geweest en wat de voorzitter
zegt is waar. Als je daar tegen
bent dan moet je weg. Scheids
rechters wachten nog steeds op
hun centen. Portefeuille Den
Engelsman. Die wordt niet
weggestuurd want hij blaft niet
tegen de voorzitter. Van Hirtum
vond mij lastig, dus moest hij
mij kwijt. Hij zit voor iedereen
in een ivoren toren. Absoluut!
Zelfs voor medebestuursleden.
Tot het hem behaagt om er uit
te komen."
Eindelijk ist ie er dan. Het kleintje van Ford is nu dan
toch De 'Ka', waarvan de bouwer al tijdens de Autosalon
van Genève in 1994 gewag maakte, staat nu bij de autover
kopers in de showroom. Om de Nederlandse introductie
van het volgens de ontwerpers compacte, veilige, stille en
beter te recyclen autootje een feestelijk tintje te geven,
wordt er voor de liefhebbers een speciale versie, de 'First
Edition' geproduceerd. Die eerste exemplaren worden in
een genummerde oplage van vijfhonderd stuks gebouwd
en zullen - indachtig de uitspraak van Henry Ford over
zijn succesnummer T-Ford- in iedere kleur leverbaar zijn.
'als het maar zwart is'.
De Ka First Edition onderscheidt zich uiterlijk door zijn
fraaie diepzwarte 'Panther Black' metaallak. waarbij de
opmerkelijke New Edge lijnvoering wordt geaccentueerd
doordat de bumpers in een contrasterende grijstint zijn
komt daardoor op 2.5 Frs per liter, zeg maar 83 cent. Op
het ogenblik rijden er maar 30.000 LPG-auto's in diesel-
land Frankrijk.
Bij proeven in Californië heeft Renault aangetoond dat
een LPG-Clio met aangepaste motor kan voldoen aan de
uiterst strenge milieu-eisen die daar gesteld worden aan
een Ultra Low Emission Vehicle.
De Ford Ka 'First Edition': als het maar zwart is.
uitgevoerd. Het pakket omvat een aantal extra's, zoals
stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare portierramen,
centrale vergrendeling, airbag aan passagierszijde, een in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel, hoofdsteunen op de
achterbank en een met leer afgewerkt stuurwiel en ver
snellingspookknop. De auto heeft standaard bovendien
het Easy Sound System 6000 met cd-speler aan boord. Op
het dashboard bevindt zich. goed zichtbaar, de badge met
het serienummer. De eigenaar/es van de First Edition
krijgt bovendien een zilveren Ka-sleutelhanger cadeau en
ontvangt een gesigneerd kunstwerk van de bekende Am
sterdamse kunstenares Milou Hermus. Technisch is de
First Edition met zijn 1.3 liter motor van 44 kW/60 pk
identiek aan de andere Ka's. De meerprijs van de auto be
draagt 4.000 gulden, wat neerkomt op een totaalprijs van
24.990 gulden.
Renault heeft besloten de verkoop van personenauto's
met LPG te gaan stimuleren. Tegen een meerprijs van
10.000 Francs, zo'n 3.300 gulden, worden de auto's aange
boden met een LPG-installatie.
WILHELMINADORP - „Op de nieuwjaarsbijeen
komst 1996 heb ik Van Hirtum, voorzitter KNVB Dis
trict Zuid I, in een informeel gesprek duidelijk ge
maakt, dat de wijze van besturen in Brabant niet de
mijne was. Ik ga niet aan het handje van de voorzitter
besturen." Woorden van Henk Hoogerland tot voor
kort bestuurslid van het betreffende district.
District Zuid 1 van de Koninklijke Nederlandse Voet
bal Bond, waar voetballend Zeeland onder valt, is in
het nieuws. De grote reorganisatie van 1 juli 1996
maakte van twintig afdelingen negen districten. In de
nieuwe organisatie loopt alles nog lang niet op rolle
tjes. De automatisering liet het afweten, scheidsrech
ters werden niet of dubbel aangesteld. De arbiters
werden gekort op hun wedstrijdvergoeding en de uit
betaling laat op zich wachten. Op bestuurlijk vlak wa
ren er ook veranderingen. Twee bestuursleden van de
KNVB afdeling Zeeland, Henk Visser en Henk Hooge
rland, namen zitting in het nieuwe bestuur van Zuid 1.
Hoogerland kreeg de portefeuille Jeugdzaken onder
zijn beheer, maar kwam al snel in aanvaring met Wal
ter van Hirtum, de voorzitter van District Zuid 1.
Conflicten in de loop van het
jaar onstaan leidden in novem
ber tot het vertrek van Hooger
land uit het bestuur van KNVB
District Zuid 1. Bij de KNVB
afdeling Zeeland maakte Henk
Hoogerland (53) al sinds 1977
deel uit van het bestuur en had
Jeugd, Scheidsrechterszaken en
Overschrijvingen op zijn bord
je. De laatste tien jaar was hij
vicevoorzitter en na het aftre
den van Cees Blomaard eind
1995 waarnemend voorzitter.
Henk vertelt over die periode:
„In de tien, elf jaar dat Blo
maard voorzitter was zijn er
weinig bestuurswisselingen ge
weest, we vormden een hecht
team. Er waren best de nodige
meningsverschillen op bestuur
lijk vlak, maar daar kwamen
we onder elkaar altijd uit. Ie
dereen deed het met plezier.
Het streven van de afdeling
Zeeland was zo dicht mogelijk
bij de clubs te staan. De regle
menten naar de geest toepassen
en niet naar de letter. We leven
nu in '97 en we zijn in '93 al be
gonnen met de herstructurering
van de KNVB. Er verscheen een
notitie, waarin wij onderdeel
zouden worden van een bepaald
district. Dat zagen wij niet zo
zitten. Het standpunt van Zee
land was liever zelfstandig blij
ven maar dat werd in Zeist af
gestemd. De notitie werd her
schreven en we hadden de keu
ze of bij Rotterdam of bij Bra
bant."
„We kwamen gezamenlijk tot
de conclusie dat Zeeland bij
Rotterdam voegen geen goede
oplossing zou zijn. De andere
keuze was Noord-Brabant. We
hadden het idee meer affiniteit
met Brabant te hebben. Met
Noord-Brabant in tweeën ge
deeld leek Brabant/Zeeland ons
wel wat. Brabant wilde één
Brabant, geen opsplitsing. De
afdeling Dordrecht diende zich
ook aan voor samenvoeging met
Brabant en dat is uiteindelijk
gebeurd. We hadden toen moe
ten zeggen dat er een over
gangssituatie moest komen, zo
dat iedereen geleidelijk kon
wennen. En dan pas later een
kantoor zoeken waar het perso
neel van Brabant, Dordrecht en
Zeeland naar toe kon om lang
zaam te groeien. Het is achteraf
jammer dat dat niet gebeurd is.
Nu zijn er fouten gemaakt en de
automatisering werd een flop.
De afdelingsbesturenbesturen
hadden in een overgangsfase
onderling contact kunnen heb
ben om samen naar de nieuwe
situatie toe te groeien, dat was
beter geweest. In het nieuwe
districtsbstuur zijn de verhou
dingen vijf leden uit Brabant,
twee uit Dordrecht en twee uit
Zeeland."
Henk Hoogerland had als lid
van het voorlopig nieuwe be
stuur in de voorbereidingspe
riode al vastgesteld dat bestu
ren in Noord-Brabant anders
gebeurde dan in de afdeling
Zeeland. „Vorig jaarheb ik op
een Nieuwjaarsbijeenkomst in
een informeel gesprek met
voorzitter Van Hirtum duide
lijk gesteld, dat de Brabantse
manier van besturen niet de
mijne was. Letterlijk heb ik
hem gezegd: 'Ik ga niet besturen
Aanleiding hiertoe vormt het voornemen van de Franse
overheid om de belasting op LPG te verlagen. De prijs