Tra [p
De paden op en de lanen in
Peugeot 106 Rallye: Snelle Benjamin
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN
Bovag-bedrijven met topservice
i
Trans Sport: Sin tra van
Opel op z'n Amerikaans
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Opel Frontera 2.5 TDS:
Universele
Autobedrijven
Walcheren
wensen U:
SCHELDEBODE VAN DINSDAG 31 DECEMBER 1996
Voor: Accu's.
Banden. Uitlaten.
Schokdempers
De motor
O
O
310
DE SCHELDEBODE
BOVAG-leden met zekerheid
Opel heeft haar Frontera onder handen genomen. Bclang-
rijkste aspect hierbij was het afscheid van de vertrouwde 241
liter diesel-injectiemotor die is afgelost door een 25 liter
turbodiesel.
Niet alleen levert dit iets meer paardekrachten en Newton-
meters op. ook mag de van een mindere inhoud voorziene
motor meer trekken dan zijn voorganger.
Behalve onder de motorkap heeft Opel ook naar andere
techniek laten kijken, evenals naar het interieur.
Resultaat: een Frontera die weliswaar nog veel weg heeft
van modeljaar-voorganger, maar eigenlijk toch helemaal
nieuw is. Daarom trokken wij met de Opel Frontera 2.5
TDS in GLS-outfit (rijklaarprijs 74.500 gulden) de paden op
en de lanen in.
De Frontera van Opel is in twee lengtes te verkrijgen, als
Sport en als 50 centimeter langere Wagon. De door ons ge
teste versie was de langste van het stel. De lengte, breedte en
hoogte-cijfers hiervan zien er als volgt uit:
4.692mmx1.764mmxl .753mm.
De Frontera vierdeurs Wagon is een imposante verschij
ning. Diverse stijlkenmerken accentueren dit gegeven, on
der andere de grille met een grof opengewerkt rooster, de
forse bumperpartijen met luchtinlaat, de ietwat verbrede
wielkasten.de brede ruitstijlen en stootstrips en niet te ver
geten. het opvallende reservewiel dat aan de achterkant is
opgehangen. Alles wijst op een robuuste auto. die wel van
een robbertje stoeien houdt.
Het interieur, en dan met name het dashboard, zit strak in
het lijnenspel en verraadt geen frivoliteiten. Voor je neus
ziet alles vierkant uit, met afgeronde hoeken. Precies dezelf
de lay-out als ook bij het exterieur waar te nemen valt.
De klokken zijn in het groot uitgevoerd en dat komt van pas
tijdens het terreinrijden als het een beetje rammelen wordt.
Maar ook tijdens het verblijf op het asfalt heeft het z'n voor
delen. Je hoeft niet te turen op de wijzerplaten. Alle belang
rijke en vaak te gebruiken hendels en knoppen zitten goed
onder handbereik en zijn fors uitgevoerd. Daardoor kunnen
de functies op de tast bediend worden, hetgeen de aandacht
voor het verkeer of terrein ten goede komt.
In de middenconsole heeft Opel de audio- en ventilatie-af-
deling geplaatst en kon daar nog wat ruimte overhouden
voor een klein opbergvakje en een asbak met aansteker.
De console loopt door tussen de voorstoelen en is lekker
aan de brede kant. Dat is maar goed ook. want zowel de da
gelijkse versnellingspook, als die van de tussenbak moeten
er een plaatsje in vinden. Gebroederlijk staan ze naast el
kaar.
De bijrijder kan tijdens een onverhoopte confrontatie met
een medeweggebruiker of divers onroerend goed net zoals
de bestuurder rekenen op de assistentie van een vorstelijke
klapzak. Zonder dat het dashboardkastje ruimte heeft moe
ten prijsgeven.
Dit is trouwens ver naar voren gebouwd, zodat de voorpas
sagier meer dan voldoende beenruimte,heeft.
Achterin is het eveneens prima uit te houden, dankzij de
ruime mate aan hoofd- en beenruimte. De instap is zowel
voor als achter goed te doen. Je zit wel wat hoger op de weg.
maar je hoeft er zeker geen klimbewijs voor te hebben.
Tot zover kunnen we alvast stellen dat de Frontera er op in
gericht is om de inzittenden een grote mate aan comfort te
bieden. Zelfs de stoelen werken hier graag aan mee. De zit
tingen zijn hard genoeg om op lange afstanden genoeg
steun te kunnen bieden, maar dempen aardig mee tijdens1
het verkennen van een hobbelig stukje terrein.
Ook de zijdelingse steun is dik in orde. Daarom is het des te
jammer dat er wat kleinigheidjes zijn die afbreuk doen aan
dit comfort. Zeker voor die mensen die de Frontera ook ge
bruiken als zakenauto. wat overigens geen verkeerde ge
dachte is. Zo missen wij fatsoenlijke bekerhouders, is er te
weinig opbergruimte voor losse spullen te vinden en zit de
elektrische raambediening te ver naar achter in de midden
console.
De 2.5 liter turbodiesel heeft zich tijdens de testweek zeer
goed gedragen, waarbij vooral de trekkracht een imposante
indruk heeft achtergelaten.
De Frontera 2.5 TDS laat voelen dat hij er zin in heeft. Ook
in het terrein met ingeschakelde vierwielaandrijving. Vlot
jes wegkomen is nooit een probleem en tot zeventig kilome
ter per uur trekt de TDS lekker met het overige verkeer
mee. Daarna moet hij echter het loodje leggen. Want een ac
celeratie van 0 naar 100 km/u in net geen 16 seconden is na
tuurlijk niet om over naar huis te schrijven, maar er zullen
maar weinig Frontera-kopers zijn die met hun auto strepen
willen trekken. Ook de top is aan de magere kant: net geen
150 km/u. De Frontera mag overigens tot 2.800 kilogram ge
remd trekken.
Waar zeker wel over naar huis geschreven kan worden, is de
stilte die aan boord heerst. De 2.5 doet vreselijk zijn best om
met dichte mond te slikken, want je hoort hem amper. Al
leen bij het opgaan van een steil bergje of wanneer er toch
geprobeerd wordt te sprinten zal hij het even uitbrullen. De
motor draait rustig rond en ook reageert de motor minder
heftig op het accelereren, met dank aan het zogenaamde
elektronische gaspedaal.
Het elektronische motormanagementsysteem draagt ook
een steentje bij aan de (redelijk) zuinige instelling van de
Frontera en het prettige motorkarakter. Een week rondtuf-
fen, ook door het terrein, leverde een gemiddeld verbruik
op van zo'n 1 op 8,8. Gezien het wagengewicht van zo'n
1.890 kilogrammen, niet een erg slecht gemiddelde.
Mede dankzij het forse gewicht en de niet al te hoge snelhe
den is de auto amper van de baan te blazen. Het onderstel
laat zien dat een concessie tussen terrein en asfalt-vering
goed te vinden is, want op alle infrastructuur laat de Fron
tera merken zich thuis te voelen. Het deinen op de snelweg
blijft achterwege en op geaccidenteerd terrein ga je abso
luut niet met je hersenpan door het dak heen.
Zoals gezegd heeft de Frontera vierdeurs Wagon zich een
heerlijk rijmaatje getoond. Robuust, comfortabel en zeer
makkelijk te rijden, met dank aan de prima stuurbekrachti
ging, de lekkere stoelen, de stille en krachtige motor en de
ergonomisch verantwoorde vormgeving van het instrumen
tenpaneel.
Op wat kleinigheidjes na kunnen we dus eigenlijk kort zijn:
de Frontera 2.5 TDS heeft de confrontatie met goed gevolg
afgelegd.
Het ziet er voorlopig nog niet naar uit dat er een einde
komt aan de ontwikkeling van ruimtewagens. Deze keer is
het General Motors die vriend en vijand verrast met een
MPV. De automobielbouwer vult de modellenreeks van
de Opel Sintra ruimtewagen in de lente van het volgend
jaar in Europa aan met een zusterversie van de Chevrolet:
de Trans Sport.
Hoewel Sintra en Trans Sport samen werden ontwikkeld
en deel uitmaken van dezelfde modellenrange. verschillen
ze toch op belangrijke punten van elkaar, zo wil de fabri
kant ons doen geloven. Want waar de Opel Sintra is aan
gepast aan de behoeften van de Europese klant, daar vult
de Chevrolet Trans Sport de GM modellenlijn aan met
zijn typische Amerikaanse karakter. Hij heeft een langere
wielbasis en een V6 aandrijflijn van Chevrolet. Zowel bui
tenkant. interieur als uitrusting vertonen duidelijke ver
schillen.
Met een wielbasis van 3.048 mm en een langere body be
schikt de Trans Sport over een nog ruimer interieur. De
nieuweling biedt ruimte aan maximaal acht personen.
Worden de stoelen op de tweede en derde rij verwijderd,
dan verandert de Trans Sport in een volwassen bestelauto
met een inhoud van 4.412 liter.
De voorcabine is uitgerust met conventionele, wijd ope
nende deuren, de toegang tot de achterbanken wordt ver
schaft via schuifdeuren. De Trans Sport is de enige MPV
die beschikt over een elektrische schuifdeur aan de trot
toirzijde. Rijveiligheid, comfort en handelbaarheid wor
den gegarandeerd door een voorwielaangedreven chassis
met een McPherson voor-as en een lichte torsie achteras
met integrale stabilisatorstang. Om te voorkomen dat
comfort en veiligheid ten koste gaan van een zware la
ding. beschikt de achteras standaard over een pneuma
tisch werkende hoogteregelaar. Het remsysteem. met
schijfremmen op alle vier de wielen, is uitgerust met ABS,
bestuurder en bijrijder kunnen rekenen op een full-size
airbag. Tot de standaarduitrusting behoort ook airco, een
pollenfilter en een audiosysteem.
In 1991 voegde Peugeot een Benjamin aan de familie toe,
de 106. Over gebrek aan aandacht had en heeft dit volwas
sen kleintje niet te klagen. Sinds begin dit jaar staat een
nieuwe generatie in de showroom en ook hier geldt het
credo dat ze niet aan te slepen zijn. Tot en met september
van vorig jaar ging de 106 al 8.027 keer over de toonbank,
tegen 7.671 in dezelfde periode van het jaar daarvoor. De
nieuwe 106 houdt de 'schwung' er dus in.
Niet alleen in de onderste regionen, waar de Sketch al
voor 21.550 gulden genoteerd staat, ook hogerop trekt de
'petite Peugeot" de aandacht. Althans, dat viel ons op in de
28.500 guldén kostende Rallye-uitvoering. Natuurlijk een
berg geld voor zo'n klein autootje, maar voor al die centen
krijgt u wel een heel bijzonder automobiel.
In het interieur is geen overdreven luxe te vinden. De
ramen moeten gewoon met de hand opengeslingerd wor
den, de buitenspiegels zijn weliswaar van binnenuit ver
stelbaar maar ook hier wordt handkracht verlangd en ver
der is niet meer dan het gebruikelijke aan boord. De over
kapping van de klokkenwinkel gaat vloeiender dan voor
heen over in de rest van het dashboard en ook het centra
le gedeelte werd iets minder hoekig.
Wat meteen opvalt zijn de sportieve blauwe wijzerpla
ten met witte cijfers: eentje om de snelheid in de gaten te
houden, eentje om toeren binnen de grenzen te houden.
In de middenconsole is ruimte voor een radio en vinden
we de prettig bedienbare ventilatie/verwarmingsinstalla
tie en knoppen voor alarmlicht en achterruitverwarming.
Voor de neus van de 'co-piloot' bevindt zich een dash
boardkastje van beperkte afmetingen. De hoofd- en been
ruimte is in orde. Natuurlijk worden er bij lange bestuur
ders wel heel wat centimeters weggesnoept voor de ach
terpassagiers. toch blijft er verrassend veel 'space' over.
Keren we terug naar voor. Daar ligt onder de motorkap
een 1.6 liter viercilindermotor met een vermogen van 74
kW/105 pk. Dit zijn natuurlijk een heleboel paarden voor
het door zijn basic-uitrusting licht gehouden wagentje.
Slechts 868 kilogram hoeft er vervoerd te worden. Dit
komt vervolgens tot uiting in de snelheid en het verbruik
van de 106 Rallye. De 0 naar 100 km/u-test legt hij af in
een zeer fraaie 9.3 seconden, waarbij aangetekend kan
worden dat de secure en precies schakelende vijfbak heer
lijk werk verricht, en ook de top van 195 km/u mag er zijn
voor de compacte Peug. Het maximum koppel van 132
Nm. dat bij 3.500 tpm vrijkomt geeft eigenlijk over het he
le toerengebied aan steeds voldoende op voorraad te zijn.
Aan de pomp doet de snelle Benjamin niet onaardig:
met onze regelmatig zware rechtervoet erbij opgeteld,
kwamen we gedurende de testweek uit op een gemiddeld
verbruik van zo'n 8.9 liter per 100 kilometer, oftewel 1 op
11.2. Gezien de prestaties een goede waarde.
Tijdens het rijden blijkt dat de 106 Rallye niet een van
de stilste is, maar een sonore brom misstaat niet in het
sportieve interieur. De bedieningsorganen voor ruitewis-
sers en verlichting zitten keurig aan de stuurkolom en het
rijden in de 106 Rallye is daarom geen ingewikkelde zaak.
Alles is daar te vinden waar het hoort.
De uiterlijke wijzigingen ten opzichte van de vorige gene
ratie betreffen vooral de vóór- en achterzijde. Vóór ver
schenen nieuwe koplampunits met de clignoteurs achter
één beglazing. De grille werd gewijzigd en voorzien van
een groter leeuwenlogo en de motorkap werd verder naar
beneden doorgetrokken. Al met al vertoont de frontpartij
veel overeenkomsten met die van zijn grotere broer, de
406. De achterklep en de achterlichten hebben eveneens
een nieuwe 'look', waarbij vooral het grotere oppervlak
van de achterruit, met bovenin een derde remlicht, opvalt.
Tot zover het algemene gedeelte, want de Rallye is een
nummer apart. Allereerst springt hij in het oog door de
witte stalen velgen en de geel/blauw/rode kleuraccenten
op flank, motorkap en achterklep. De toevoeging 'Rallye'
achterop en aan de zijkanten is dus eigenlijk overbodig
want van verre kun je al zien welke 106 eraan komt. De
enorme bumpers met grote luchthappers en gaten waar
eventueel ook verstralers ingebouwd kunnen worden, ma
ken duidelijk dat de 106 heel wat paarden onder de mo
torkap heeft.
Rijden met de 106 Rallye is een genoegen gebleken. De
auto is snel en sportief en doet mensen versteld staan van
de capaciteiten. Dit afgemeten aan de 'redelijke' prijs van
de kleine Peugeot, maakt hem voor veel mensen die spor
tief rijden voorop stellen tot een begerenswaardig auto
mobiel.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-583434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
KORENBLOEMLAAN 1
0118-602023
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-551991
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KA LAND
Zuidstraat 27
0118-571382
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
FAASSE ZN.
Jac. Brasserstr. 2
0118-571292
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstraat 7
0118-551265
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
0118-612042
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
0118-465262
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
|:|il7.11
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
OREEL
Bedrijventerrein
Molenweg 0118-561276