Tra [p De paden op en de lanen in Peugeot 106 Rallye: Snelle Benjamin UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice i Trans Sport: Sin tra van Opel op z'n Amerikaans KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE Universele Autobedrijven Walcheren Opel Frontera 2.5 TDS: Universele Autobedrijven Walcheren wensen U: SCHELDEBODE VAN DINSDAG 31 DECEMBER 1996 Voor: Accu's. Banden. Uitlaten. Schokdempers De motor O O 310 DE SCHELDEBODE BOVAG-leden met zekerheid Opel heeft haar Frontera onder handen genomen. Bclang- rijkste aspect hierbij was het afscheid van de vertrouwde 241 liter diesel-injectiemotor die is afgelost door een 25 liter turbodiesel. Niet alleen levert dit iets meer paardekrachten en Newton- meters op. ook mag de van een mindere inhoud voorziene motor meer trekken dan zijn voorganger. Behalve onder de motorkap heeft Opel ook naar andere techniek laten kijken, evenals naar het interieur. Resultaat: een Frontera die weliswaar nog veel weg heeft van modeljaar-voorganger, maar eigenlijk toch helemaal nieuw is. Daarom trokken wij met de Opel Frontera 2.5 TDS in GLS-outfit (rijklaarprijs 74.500 gulden) de paden op en de lanen in. De Frontera van Opel is in twee lengtes te verkrijgen, als Sport en als 50 centimeter langere Wagon. De door ons ge teste versie was de langste van het stel. De lengte, breedte en hoogte-cijfers hiervan zien er als volgt uit: 4.692mmx1.764mmxl .753mm. De Frontera vierdeurs Wagon is een imposante verschij ning. Diverse stijlkenmerken accentueren dit gegeven, on der andere de grille met een grof opengewerkt rooster, de forse bumperpartijen met luchtinlaat, de ietwat verbrede wielkasten.de brede ruitstijlen en stootstrips en niet te ver geten. het opvallende reservewiel dat aan de achterkant is opgehangen. Alles wijst op een robuuste auto. die wel van een robbertje stoeien houdt. Het interieur, en dan met name het dashboard, zit strak in het lijnenspel en verraadt geen frivoliteiten. Voor je neus ziet alles vierkant uit, met afgeronde hoeken. Precies dezelf de lay-out als ook bij het exterieur waar te nemen valt. De klokken zijn in het groot uitgevoerd en dat komt van pas tijdens het terreinrijden als het een beetje rammelen wordt. Maar ook tijdens het verblijf op het asfalt heeft het z'n voor delen. Je hoeft niet te turen op de wijzerplaten. Alle belang rijke en vaak te gebruiken hendels en knoppen zitten goed onder handbereik en zijn fors uitgevoerd. Daardoor kunnen de functies op de tast bediend worden, hetgeen de aandacht voor het verkeer of terrein ten goede komt. In de middenconsole heeft Opel de audio- en ventilatie-af- deling geplaatst en kon daar nog wat ruimte overhouden voor een klein opbergvakje en een asbak met aansteker. De console loopt door tussen de voorstoelen en is lekker aan de brede kant. Dat is maar goed ook. want zowel de da gelijkse versnellingspook, als die van de tussenbak moeten er een plaatsje in vinden. Gebroederlijk staan ze naast el kaar. De bijrijder kan tijdens een onverhoopte confrontatie met een medeweggebruiker of divers onroerend goed net zoals de bestuurder rekenen op de assistentie van een vorstelijke klapzak. Zonder dat het dashboardkastje ruimte heeft moe ten prijsgeven. Dit is trouwens ver naar voren gebouwd, zodat de voorpas sagier meer dan voldoende beenruimte,heeft. Achterin is het eveneens prima uit te houden, dankzij de ruime mate aan hoofd- en beenruimte. De instap is zowel voor als achter goed te doen. Je zit wel wat hoger op de weg. maar je hoeft er zeker geen klimbewijs voor te hebben. Tot zover kunnen we alvast stellen dat de Frontera er op in gericht is om de inzittenden een grote mate aan comfort te bieden. Zelfs de stoelen werken hier graag aan mee. De zit tingen zijn hard genoeg om op lange afstanden genoeg steun te kunnen bieden, maar dempen aardig mee tijdens1 het verkennen van een hobbelig stukje terrein. Ook de zijdelingse steun is dik in orde. Daarom is het des te jammer dat er wat kleinigheidjes zijn die afbreuk doen aan dit comfort. Zeker voor die mensen die de Frontera ook ge bruiken als zakenauto. wat overigens geen verkeerde ge dachte is. Zo missen wij fatsoenlijke bekerhouders, is er te weinig opbergruimte voor losse spullen te vinden en zit de elektrische raambediening te ver naar achter in de midden console. De 2.5 liter turbodiesel heeft zich tijdens de testweek zeer goed gedragen, waarbij vooral de trekkracht een imposante indruk heeft achtergelaten. De Frontera 2.5 TDS laat voelen dat hij er zin in heeft. Ook in het terrein met ingeschakelde vierwielaandrijving. Vlot jes wegkomen is nooit een probleem en tot zeventig kilome ter per uur trekt de TDS lekker met het overige verkeer mee. Daarna moet hij echter het loodje leggen. Want een ac celeratie van 0 naar 100 km/u in net geen 16 seconden is na tuurlijk niet om over naar huis te schrijven, maar er zullen maar weinig Frontera-kopers zijn die met hun auto strepen willen trekken. Ook de top is aan de magere kant: net geen 150 km/u. De Frontera mag overigens tot 2.800 kilogram ge remd trekken. Waar zeker wel over naar huis geschreven kan worden, is de stilte die aan boord heerst. De 2.5 doet vreselijk zijn best om met dichte mond te slikken, want je hoort hem amper. Al leen bij het opgaan van een steil bergje of wanneer er toch geprobeerd wordt te sprinten zal hij het even uitbrullen. De motor draait rustig rond en ook reageert de motor minder heftig op het accelereren, met dank aan het zogenaamde elektronische gaspedaal. Het elektronische motormanagementsysteem draagt ook een steentje bij aan de (redelijk) zuinige instelling van de Frontera en het prettige motorkarakter. Een week rondtuf- fen, ook door het terrein, leverde een gemiddeld verbruik op van zo'n 1 op 8,8. Gezien het wagengewicht van zo'n 1.890 kilogrammen, niet een erg slecht gemiddelde. Mede dankzij het forse gewicht en de niet al te hoge snelhe den is de auto amper van de baan te blazen. Het onderstel laat zien dat een concessie tussen terrein en asfalt-vering goed te vinden is, want op alle infrastructuur laat de Fron tera merken zich thuis te voelen. Het deinen op de snelweg blijft achterwege en op geaccidenteerd terrein ga je abso luut niet met je hersenpan door het dak heen. Zoals gezegd heeft de Frontera vierdeurs Wagon zich een heerlijk rijmaatje getoond. Robuust, comfortabel en zeer makkelijk te rijden, met dank aan de prima stuurbekrachti ging, de lekkere stoelen, de stille en krachtige motor en de ergonomisch verantwoorde vormgeving van het instrumen tenpaneel. Op wat kleinigheidjes na kunnen we dus eigenlijk kort zijn: de Frontera 2.5 TDS heeft de confrontatie met goed gevolg afgelegd. Het ziet er voorlopig nog niet naar uit dat er een einde komt aan de ontwikkeling van ruimtewagens. Deze keer is het General Motors die vriend en vijand verrast met een MPV. De automobielbouwer vult de modellenreeks van de Opel Sintra ruimtewagen in de lente van het volgend jaar in Europa aan met een zusterversie van de Chevrolet: de Trans Sport. Hoewel Sintra en Trans Sport samen werden ontwikkeld en deel uitmaken van dezelfde modellenrange. verschillen ze toch op belangrijke punten van elkaar, zo wil de fabri kant ons doen geloven. Want waar de Opel Sintra is aan gepast aan de behoeften van de Europese klant, daar vult de Chevrolet Trans Sport de GM modellenlijn aan met zijn typische Amerikaanse karakter. Hij heeft een langere wielbasis en een V6 aandrijflijn van Chevrolet. Zowel bui tenkant. interieur als uitrusting vertonen duidelijke ver schillen. Met een wielbasis van 3.048 mm en een langere body be schikt de Trans Sport over een nog ruimer interieur. De nieuweling biedt ruimte aan maximaal acht personen. Worden de stoelen op de tweede en derde rij verwijderd, dan verandert de Trans Sport in een volwassen bestelauto met een inhoud van 4.412 liter. De voorcabine is uitgerust met conventionele, wijd ope nende deuren, de toegang tot de achterbanken wordt ver schaft via schuifdeuren. De Trans Sport is de enige MPV die beschikt over een elektrische schuifdeur aan de trot toirzijde. Rijveiligheid, comfort en handelbaarheid wor den gegarandeerd door een voorwielaangedreven chassis met een McPherson voor-as en een lichte torsie achteras met integrale stabilisatorstang. Om te voorkomen dat comfort en veiligheid ten koste gaan van een zware la ding. beschikt de achteras standaard over een pneuma tisch werkende hoogteregelaar. Het remsysteem. met schijfremmen op alle vier de wielen, is uitgerust met ABS, bestuurder en bijrijder kunnen rekenen op een full-size airbag. Tot de standaarduitrusting behoort ook airco, een pollenfilter en een audiosysteem. In 1991 voegde Peugeot een Benjamin aan de familie toe, de 106. Over gebrek aan aandacht had en heeft dit volwas sen kleintje niet te klagen. Sinds begin dit jaar staat een nieuwe generatie in de showroom en ook hier geldt het credo dat ze niet aan te slepen zijn. Tot en met september van vorig jaar ging de 106 al 8.027 keer over de toonbank, tegen 7.671 in dezelfde periode van het jaar daarvoor. De nieuwe 106 houdt de 'schwung' er dus in. Niet alleen in de onderste regionen, waar de Sketch al voor 21.550 gulden genoteerd staat, ook hogerop trekt de 'petite Peugeot" de aandacht. Althans, dat viel ons op in de 28.500 guldén kostende Rallye-uitvoering. Natuurlijk een berg geld voor zo'n klein autootje, maar voor al die centen krijgt u wel een heel bijzonder automobiel. In het interieur is geen overdreven luxe te vinden. De ramen moeten gewoon met de hand opengeslingerd wor den, de buitenspiegels zijn weliswaar van binnenuit ver stelbaar maar ook hier wordt handkracht verlangd en ver der is niet meer dan het gebruikelijke aan boord. De over kapping van de klokkenwinkel gaat vloeiender dan voor heen over in de rest van het dashboard en ook het centra le gedeelte werd iets minder hoekig. Wat meteen opvalt zijn de sportieve blauwe wijzerpla ten met witte cijfers: eentje om de snelheid in de gaten te houden, eentje om toeren binnen de grenzen te houden. In de middenconsole is ruimte voor een radio en vinden we de prettig bedienbare ventilatie/verwarmingsinstalla tie en knoppen voor alarmlicht en achterruitverwarming. Voor de neus van de 'co-piloot' bevindt zich een dash boardkastje van beperkte afmetingen. De hoofd- en been ruimte is in orde. Natuurlijk worden er bij lange bestuur ders wel heel wat centimeters weggesnoept voor de ach terpassagiers. toch blijft er verrassend veel 'space' over. Keren we terug naar voor. Daar ligt onder de motorkap een 1.6 liter viercilindermotor met een vermogen van 74 kW/105 pk. Dit zijn natuurlijk een heleboel paarden voor het door zijn basic-uitrusting licht gehouden wagentje. Slechts 868 kilogram hoeft er vervoerd te worden. Dit komt vervolgens tot uiting in de snelheid en het verbruik van de 106 Rallye. De 0 naar 100 km/u-test legt hij af in een zeer fraaie 9.3 seconden, waarbij aangetekend kan worden dat de secure en precies schakelende vijfbak heer lijk werk verricht, en ook de top van 195 km/u mag er zijn voor de compacte Peug. Het maximum koppel van 132 Nm. dat bij 3.500 tpm vrijkomt geeft eigenlijk over het he le toerengebied aan steeds voldoende op voorraad te zijn. Aan de pomp doet de snelle Benjamin niet onaardig: met onze regelmatig zware rechtervoet erbij opgeteld, kwamen we gedurende de testweek uit op een gemiddeld verbruik van zo'n 8.9 liter per 100 kilometer, oftewel 1 op 11.2. Gezien de prestaties een goede waarde. Tijdens het rijden blijkt dat de 106 Rallye niet een van de stilste is, maar een sonore brom misstaat niet in het sportieve interieur. De bedieningsorganen voor ruitewis- sers en verlichting zitten keurig aan de stuurkolom en het rijden in de 106 Rallye is daarom geen ingewikkelde zaak. Alles is daar te vinden waar het hoort. De uiterlijke wijzigingen ten opzichte van de vorige gene ratie betreffen vooral de vóór- en achterzijde. Vóór ver schenen nieuwe koplampunits met de clignoteurs achter één beglazing. De grille werd gewijzigd en voorzien van een groter leeuwenlogo en de motorkap werd verder naar beneden doorgetrokken. Al met al vertoont de frontpartij veel overeenkomsten met die van zijn grotere broer, de 406. De achterklep en de achterlichten hebben eveneens een nieuwe 'look', waarbij vooral het grotere oppervlak van de achterruit, met bovenin een derde remlicht, opvalt. Tot zover het algemene gedeelte, want de Rallye is een nummer apart. Allereerst springt hij in het oog door de witte stalen velgen en de geel/blauw/rode kleuraccenten op flank, motorkap en achterklep. De toevoeging 'Rallye' achterop en aan de zijkanten is dus eigenlijk overbodig want van verre kun je al zien welke 106 eraan komt. De enorme bumpers met grote luchthappers en gaten waar eventueel ook verstralers ingebouwd kunnen worden, ma ken duidelijk dat de 106 heel wat paarden onder de mo torkap heeft. Rijden met de 106 Rallye is een genoegen gebleken. De auto is snel en sportief en doet mensen versteld staan van de capaciteiten. Dit afgemeten aan de 'redelijke' prijs van de kleine Peugeot, maakt hem voor veel mensen die spor tief rijden voorop stellen tot een begerenswaardig auto mobiel. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-583434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN KORENBLOEMLAAN 1 0118-602023 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-551991 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LAND Zuidstraat 27 0118-571382 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE ZN. Jac. Brasserstr. 2 0118-571292 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstraat 7 0118-551265 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 0118-612042 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 |:|il7.11 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF OREEL Bedrijventerrein Molenweg 0118-561276

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 10