Mercedes-Benz C220 Combi: Een C aan ruimte Revolutionaire motor Mitsubishi NIEUW! FILIAAL IN VLISSINGEN (WALSTRAAT 50) Wl 799.- Ens 1MB AUTOMOBIELBEDRIJF VAN OEVEREN B.V. <7^uto f}*mbo B.Schuurs OOK FEEST IN ROOSENDAAL EN GOES. SPECTACULAIRE PRIJZENSLAG. GROTE KORTINGEN De MERCEDES-BENZ C 220 COMBI staat in onze showroom. 00K HET ADRES VOOR AL UW REPARATIES WARMTECENTRUM „ZEELAND" Wereldprimeur 5-serie touring BMW op AutoRai SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 NOVEMBER 1996 311 bosch wasautomaat philips video siemens en l^-j bosch droger grünpig Ook voor een proefrit kunt u terecht bij: A. Plesmanweg 2 - Goes - Telefoon 0113-212730 Mercuriusweg 25 - Vlissingen - Telefoon 0118-418351 5 Autobemid.bedrijf Kom snel, want weg is weg!! philips portable ktv ZEELANDS GROOTSTE KACHELSPECIAALZAAK Wij zijn uniek op het gebied van lokale sfeerverwarming Zoekt u echt warmte en sfeer kom dan naar De Zeeuwse Kachelspecialist DINGEMANSE De C-klasse sedan van Mercedes-Benz heeft in de tijd dat dit model op de markt is een grote schare bewonderaars opgebouwd. Sinds de verkoopstart in juni 1993 zijn er zo'n 20.000 exemplaren van verkocht. De eerste negen maanden dit jaar gingen er maar liefst 4.378 exemplaren over de toonbank. Om dit succes verder uit te bouwen, verscheen net voor de zomer ook een Combi op de markt. Deze stationwagon vormt een welkome aanvulling op de bestaande C-klasse-sedan. Hoe welkom, dat onderzoch ten wij in een Combi C220 Diesel in Elegance-uitvoering, a raison de 85.500 gulden. De Combi-uitvoering van de C mag er zijn. Hij is duidelijk naast de sedan ontwikkeld en heeft daarom een eigen ka rakter. Aan de achterkant natuurlijk, want wanneer je de grille in de achteruitkijkspiegel ziet opdoemen heb je niet meteen het idee dat er een extra-ruime C aankomt. Tenzij de dakrails meteen in het oog springen. Aan de zijkant is goed te zien dat de Combi een heel eigen leven leidt, hoewel de oorspronkelijk belijning tot aan het achterportier is overgenomen. Maar waar de sedan sedan wordt, daar loopt de daklijn van de Combi nog even door, overigens zonder extra centimeters te kweken: de Combi is net zo groot als zijn kofferbakbroeder en meet 4.487 mm in de lengte. Ook qua breedte en wielbasis rolt het lint even ver uit, respectievelijk 1.720 mm en 2.690 mm. Maar aan alles komt een eind, dus ook aan de Mercedes- Benz C-Combi. Maar dan wel helemaal in overeenstem ming met de sfeer rondom het merk, met stijl dus. De ach terkant loopt in een krachtige bolling naar beneden, alsof die strak vastgezet wordt aan de onderkant. De bolle ruit versterkt dit gevoel, maar is wel wat aan de kleine kant. Om de lijn in ere te houden, is de achterklep net zo hoog als de rest van de wigvormige carrosserie, met als gevolg dat ook de ramen even hoog (c.q. laag) zijn en dat beperkt de blik achteruit op de weg, bijvoorbeeld bij fileparkeren of het achterwaarts inrijden van een oprit. De Combi-uitvoering van de C mag er zijn. De achterlichten zijn fors en duidelijk en lopen in een punt om de hoek en zijn niet terug te vinden op de achterklep. Hierdoor kon de opening maximaal gehouden worden en is de vlakke laadvloer goed te bereiken. De bagageruimte van de stationwagen meet maximaal 1.510 liter en dat is een behoorlijke ruimte. Het is dus niet alleen een auto om voor de sier te hebben, er kan daadwerkelijk iets vervoerd worden. De achterzittingen zijn zelfs te verwijderen om een totaal vlakke vloer te verkrijgen. Natuurlijk is de achterleu ning ook in delen omklapbaar. Om de bagage vast te zetten kan Mercedes-Benz een net leveren en voor de kinderen is, voor de veiligheid, een apart zitje ontwikkeld. Een stationwagon moet tegenwoordig niet alleen voor ar- beidsdoeleinden geschikt zijn. maar wordt ook graag inge zet bij het invullen van de vrije tijd. Een paar fietsen mogen er best in passen. evenals allerlei andere attri buten die in de vrije natuur van pas kunnen komen. En dat is zeker mo gelijk in het bagagegedeelte van de C-combi. De veiligheid voert ook bij de C- combi de boventoon. De B-stijl is steviger, zo ook de stoelen om aan rijdingen van opzij beter op te van gen. Natuurlijk zijn de airbags stan daard en zijn er, afhankelijk van de uitvoering, nog hogere veiligheids aspecten aanwezig. Voor het derde remlicht bedachten de ingenieurs iets nieuws. Het flitst een fractie eerder aan bij het aanraken van de rempedaal dan de achterlichten. Achterliggers worden zo eerder ge waarschuwd. Concreet komt het hier op neer: door de eerdere waar schuwing hebben de achterliggers de tijd om eerder te rem men. Bij 50 km/uur kan dat oplopen tot 3,50 meter minder remweg. Het aanwezige ABS zorgt voor een goede vertra ging- De standaarduitrustingslijst vermeldt verder zaken als in hoogte verstelbare hoofdsteunen op de voorstoelen en drie eveneens verstelbare hoofdsteunen op de achterbank, drie- punts veiligheidsgordels voor maximaal vijf inzittenden, centrale vergrendeling met infrarood afstandsbediening, stuurbekrachtiging, een afrolbaar afdekzeil, dakrails en een achterspoiler met geïntegreerd derde remlicht. Net als bij de C-klasse sedan is ook de Combi verkrijgbaar in de 'sma ken' Classic, Esprit. Sport en Elegance. Vier uitrustingsni veaus om te kunnen voldoen aan de persoonlijke vraag van Mercedes-Benz heeft als het ware de aanzet gegeven om een direct ingespoten benzinemotor te ontwikkelen. In de jaren vijftig werd de Mercedes 300 SL er al mee uitgerust. Een Bosch-systeem stuwde de benzine rechtstreeks in de verbrandingskamer. Het systeem werd toegepast om het vermogen op te schroeven. Maar, het was te duur en niet functioneel. Dank zij de computer is het nu wel mogelijk, zo hebben technici van Mitsubishi onlangs bewezen. De GDI benzinemotor, zoals de direct ingespoten versie wordt genoemd is sterker, schoner en zuiniger dan de hui dige generatie benzinemotoren. Wat het brandstofver bruik betreft is de motor zelfs zuiniger dan een dieselmo tor. Inmiddels is de nieuwe GDI dit najaar al toegepast in de nieuwe Galant, die begin volgend jaar ook in Nederland zal worden geïntroduceerd. Ook de in Bom gebouwde Carisma-serie zal ermee worden uitgerust. Op langere ter mijn wil Mitsubishi alle benzinemotoren voorzien van di recte inspuiting. Ten opzichte van de Mercedes 300 SL was het gewoon wachten tot de tijd rijp was. Betere materialen, verfijnde technieken en vooral computergestuurde elektronica zet te het nieuwe tijdperk in. De technici van MMC (Mits ubishi Motor Company) hebben de vooruitgang benut door de al bestaande 1,8 liter DOHC-motor met normale multipoint-injectie als basis te gebruiken voor de ontwik keling van een bezinemotor met een directe inspuiting. Zo is er een motor ontstaan die met uiterst magere meng sels werkt. Met benzine/lucht-verhoudingen tot 1 op 40. Nog magerder dus dan de 1 op 25 van de al ongewone lean-burn motor. Een andere cilinderkop, gewijzigde zui gers en hogedruk benzine-inspuiting.zijn de meest opval lende veranderingen aan de motor. Voor de GDI (Gasoli ne Direct Injection Engine) is door Mitsubishi zelf de o zo belangrijke verstuiver ontwikkeld. De GDI-motor werkt in feite op twee manieren. Want de brandstofinjectie vindt aanzienlijk later plaats als de mo tor op deellast draait dan wanneer het onderste ujt de kan moet worden gehaald. Bij vollast geschiedt de inspuiting 'gewoon' tijdens de inlaatslag; bij deellast pas op het laat ste moment van de compressieslag. En dan wordt een mi nieme hoeveelheid brandstof ingespoten. Een soort kom in de zuiger zorgt ervoor dat een deel van de benzinestraal tegen de bougie wordt gestuwd, zodat een goede ontsteking plaats heeft. Het mengsel wordt ver der in lagen armer tot aan de wanden van de verbrandigs- kamer. Zo kan een stabiele verbranding worden bereikt. Brandstofinspuiting alsmede emissiebewaking worden elektronisch geregeld. De brandstofverbruikscijfers van dit geavanceerde sys teem liggen - daar zijn de deskundigen het over eens - on gekend laag, en dat vooral bij lage belasting. Daar immers werkt de motor met een lucht/brandstofverhouding van 30 tot 40 op 1. Het vermogen (126 pk) en het koppel (180 Nm) van de GDI ligt 10 procent hoger dan bij de niet-di- rect ingespoten benzinemotor. Ook de acceleratietijd is 5 procent beter. Door het toerental van 750 naar 600 toeren te verlagen treedt er een reductie in het verbruik op van 40 procent. Vanwege de lage verbrandingstemperatuur wordt er min der koolmonoxide geproduceerd en worden er minder verzurende stoffen gevormd in vergelijking met de gewo ne benzinemotor. De GDI-motor is zeer zuinig.Ten opzichte van een gewo ne 1,8 liter benzinemotor bedraagt het maar liefst 35 pro cent bij rijden van de stadscyclus. Daarnaast is het bij 60 km/uur nog 20 procent en bij 120 km/uur 8 procent zuini ger. Met de komst van deze direct ingespoten benzinemotor van Mitsubishi vervalt ook het neerslaan van brandstof in het inlaatsysteem. Tijdens de koude start en accelereren is geen mengselverrijking nodig. Dat betekent minder brandstofverbruik en een geringere uitstoot van onver- brande koolwaterstoffen. Bij de GDI-motor komt zo'n 35 procent minder C02 in de uitlaatemissie voor. Een reduc tie in uitstoot van kooldioxide die de milieudoelstelling op verkeersgebied dichterbij brengt. Een mager mengsel geeft overigens wel problemen om de NOx-emissie te be heersen. Door toepassing van E.G.R. (Exhaust Gas Recir culation) systeem en een nieuw ontwikkelde iridium kata lysator is het de technici van Mitsubishi wel gelukt. de kopers. Onze Elegance-versie voorziet in zaken als elek trische raambediening vóór én achter (standaard alleen voor), de aanwezigheid van wortelnotehout, airconditio ning. middenarmsteun achter en voor (met opbergvak in middenconsole) en lederen stuur en dito schakelpookknop. Dit pakket kost 8.450 gulden extra op de C220 Diesel basis prijs van 77.050 gulden. Niet alleen voor de lading heeft Mercedes-Benz ruimte ge kweekt, ook voor de bestuurder en de passagiers is er meer dan voldoende bewegingsvrijheid aan boord. De zittingen zijn van het goede soort en voorin perfect instelbaar. De zitpositie voor de bestuurder is riant te noemen: net alsof je thuis in een luie stoel ligt. Armpje rechts op de armsteun en de linkse losjes aan het stuur. Zo hoor je een Mercedes te rijden en dat kan ook. Het stuur is perfect bekrachtigd en alle bedieningselementen zijn ergonomisch verantwoord geplaatst. Dus in het geval dat in een reflex iets moet ge beuren zul je ook in de C-Combi niet misgrijpen. De klok ken zijn bovendien groot en zeer helder zodat er geen in formatie ongezien blijft. Ook de knoppen voor de bedie ning van de goed functionerende airco en die van de, in ons geval aanwezige, Mercedes-Benz radio zijn groot uitge voerd en trefzeker te bedienen. De motor van ons testmodel was een 2.2 liter diesel met een vermogen van 70 kW/95 pk bij 5.000 toeren per minuut (tpm). Hoewel het geluid niet helemaal achterwege bleef, kwam het in geen geval storend naar voren. De zestienkleps dieselmotor hangt goed aan het gaspedaal en reageert redelijk vlot op de commando's die via de rech tervoet doorgegeven worden. Niet dat er wereldwonders verwacht mogen worden, toch brengt de C220 Combi het er niet slecht vanaf. Van 0 naar 100 km/u vraagt ruim 16 se conden en de top wordt bereikt bij zo'n 170 km/u. Maar wie lange afstanden moet maken, heeft een goeie aan deze va riant. Op de snelweg blaast hij lekker door, terwijl het die selgeluid helemaal op de achtergrond gedrukt wordt, met dank aan het naar onze smaak ietwat teveel aanwezige windgeruis. De schakelbak doet zijn werk zeer precies, hoe wel hij af en toe ietwat hakerige nukken heeft. Qua weggedrag is de Combi een rots in de branding. De au to is met geen mogelijkheid van de weg te krijgen terwijl de vering overduidelijk op comfort is afgesteld. Over welke slechte weg u ook rijdt, de Mercedes zal tot het uiterste gaan om zo min mogelijk oneffenheid naar binnen door te geven. Rest nog een notitie over het brandstofverbruik. Hoewel we het hier hebben over een 'dikke' Mercedes, is de ster toch iets minder dorstig gebleken dan vantevoren ver wacht. Tenminste, een gemiddeld verbruik van 1 op 12,9 is geen tegenvaller, hoewel het natuurlijk altijd beter kan. Ze ker als er voornamelijk lange stukken mee gereden worden en het snelheid binnen de in Nederland geldende normen blijft. En dan heb je een fijne en praktische reisgezel. Voor 85.500 gulden. De komende AutoRai in Amsterdam, in februari 1997, vormt het decor voor de publieksintroductie van de tou- ring-variant van de BMW 5-serie. Goed een jaar na de in troductie van de nieuwe 5-serie sedan wordt de touringve- rsie in Amsterdam aan het publiek voorgesteld. Een we reldprimeur dus. Eind maart volgend jaar bijten de 528i touring en de 525tds touring het spits af in de BMW showroom. Beide krachtige zescilinders worden op de voet gevolgd door de 520i, de 523i en de achtcilinder 540i touring. Ze beschikken alle over mo toren die zich reeds bewezen hebben in het sedanmodel. De nieuwe touring heeft een rechthoekige en vlakke laad vloer. Om dat te bereiken is een speciale lichtgewicht ach teras ontwikkeld waarbij de schokdempers praktisch hori zontaal liggen. Het laadvolume staat bij de 5 touring niet voorop, touring - met een kleine t - staat bij BMW traditioneel voor de mo delvariant met een vijfde deur en onderscheidt zich van de sedan door een praktischere, anders vormgegeven bagage ruimte. Technische snufjes maken van de 5 touring een uiterst ge bruiksvriendelijk vervoermiddel. Zoals bijvoorbeeld de af sluitbare ruimte onder de laadvloer voor het opbergen van kleine spulletjes, de apart te openen achterruit, de standaard Soft Close Automatic voor het sluiten van de vijfde deur, de als optie leverbare uitschuifbare laadvloer om het laden te vergemakkelijken en de afstandsbediening voor de centrale vergrendeling inclusief het openen van de kofferdeksel. De 5-serie touring wordt in Nederland standaard voorzien van achteras-niveauregeling met luchtvering. Dit zorgt er voor dat de hoogte van de auto, ongeacht de belading, gelijk blijft en geen afbreuk wordt gedaan aan de rij-eigenschap pen. De auto wordt standaard uitgerust met twee airbags, side- airbags, ABS. ASC T (automatische stabiliteits- en tractie- controle) en gordelslotspanners. De prijzen van de diverse typen van de nieuwe 5-serie touring zijn nog niet bekend. O.a. demo's, project- en showroommodellen, ktv's, video's, audiosets, wasautomaten, drogers, koelkasten, enz. enz. 1000 toeren RVS-trommel &&.- NU turbo drive afst.bed. J&T- elektronische vochtmeting 8 programma's 55cm beeldbuis, teletekst, KT V/ recor dercombi natie. Compleet geïnte greerde combinatie van kleu- en videorecorder r6n,elevisie In-, verkoop bemiddeling van auto's Wij doen wat anderen beloven Volvo 340 '85 1.850. Nissan Cherry 1.5 automaat '85 2.650. t Opel Kadett 1.6 S caravan '88 5.750. Citroën AX 1.0 E '88 f 4.250. Inruil, financiering en garantie mogelijk. Geopend ma. t/m vrij. 09.00-18.00 uur. Zat. 10.00-16.00 uur. Wij leveren alle auto's met volle tank en APK Arnesteinweg 41 Middelburg Q0118-614804 r^j ...BEGINT MET HET LEZEN VAN DE VELE AANBIEDINGEN IN DE SCHELDEBODE SL SCHELDEBODE Biedt aan: een 10-tal goedkope inruilers tegen afbraakprijzenü BMW 316 3-deurs wit zeer mooi'86 3.250.- Ford Sierra 1800 laser 5-deurs'86 2.250.- Lada Samara 1100 luxe nieuw 10.000 km'94 7.750.- Opel Kadett 1200 LS extra's'88 4.950.- Opel Kadett 1200 LS wit 3-deurs'85 2.250.- Opel Kadett 1600 GT rood'86 2.950.- Opel Ascona 1800 S Sedan 2-deurs '87 4.950.- Peugeot 309 diesel 5-deurs blauw met.'88 f 4.950.- Mazda 626 hatchback 5-deurs'86 2.500.- Ook hebben wij op voorraad een 30-tal recente auto's van diverse merken en alle prijsklasse. Breng rustig eens een bezoek aan onze showroom. TEL: 0118-633165 OF 0118-603488 Inruil, financiering, garantie: geen probleem!! Nw. Kleverskerkseweg 7 Middelburg. Philips zonnehemel HB 571 Cleo-UVA zonnehemel. Fold- away Studio Turn 10. Sneller en effec tiever bruinen dankzij 10 Cleo 100 W lampen. Groot bruiningsveld 174x56 cm. Liggend, zittend en staand zonnen statief is 180 graden draaibaar. Timer instelbaar tot 60 minuten, slaat auto matisch af. Makkelijk te installeren en in hoogte te verstellen. Verrijdbaar. Brutoprijs £4-995.- met teletekst 40 cm beeldbuis inct. afst.bed. NU Pres. Kennedylaan 130 ROOSENDAAL tel.:0165-54 49 43 afslag Roosendaal - Nispen richting Nispen bordjes kroeven volgen Vrijdag koopavond tot 21.00 uur Ook gemakkelijk betalen met uw pincode Poelcenter Nobelweg 2-28b, GOES (naast Zeelandhallen) Uitsluitend groothandel Tel. 0113-22 92 99 Donderdag koopavond tot 20.00 uur Ook zaterdag open van 10.00 tot 17.00 uur Waktraat 50 VLISSINGEN. Tel: 0118-41 13 70 Vrijdagavond koopavond Ruim 100 modellen gashaarden, houtkachels, inbouwhaarden, gevelkachels, gasvuren voor in de open haard, elektrische schijnvuren, schoorsteenmantels en vele accessoires. Dubbelwandige schoorsteenelementen, R.V.S. en flexibele schoorsteenkanalen. Reparatie-artikelen o.a. glas, kit, koord, hittebestendige verf. Bij-verwarming, elektrische kachels, badkamerkachels, propaangaskachels. Dagelijks open huis van 9.00-18.00 u., donderdags tot 21.00 u. Zaterdags 9.00-17.00 u. Plaatsing en service door geheel Noord- en Midden-Zeeland. Westhavendijk 3, Goes, tel. 0113-228052, fax 0113-228844. Routebeschrijving raadpleeg de plattegrond van Goes in uw telefoongids pag. IV. AUTOBEDRIJF IN- EN VERKOOP VAN ALLE OCCASIONS VW Passat Variant 18 CL '91 19450.- Volvo 440 GL '89 8.950, Peugeot 309 1.4 '92 9.750, VW Polo Coupé Fo* 30.000 km '92 11.950- Ford Sierra 1.6 L '86 2.950, Peugeot 309 XS '88 5.400, Nissan Micra '88 5.450, Citroën BX '87 1.950, Ford Sierra 2.0 GL '88 6.500, Austin Mini '89 6.950, Opel Astra 1.4i '92 16.950, Opel Kadett 1.6iGT '88 6.950, Opel Kadett 1.7 Die sel '90 6.950, Nissan Prairie '86 5.750, Opel Omega 1.8S LPG •90 7.500, Ford Escort 1.4 CL '87 4.950, Renault 21 Nevada '91 12.950, VW Golf diesel '88 6.950, Peugeot 309 XR '89 6.650, VW Golf 1.6 C '87 4.950, BEDRIJFSWAGENS: Renault Expresse 1.6 diesel '92 10.250- incl. BTW ZONDER INRUIL, HOGE KORTING Tevens nog diverse occa sions beneden de 2.500.- Inruil en financiering mogelijk Boven de 7.500.- 3 maanden garantie EUROMARKT 2 MIDDELBURG I TEL. 0118-612112^ BEL VOOR INFORMATIE EEN VAN ONZE ADVISEURS: 0118-442725

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 11