Mercedes-Benz C220 Combi: Een C aan ruimte
Revolutionaire motor Mitsubishi
NIEUW! FILIAAL IN VLISSINGEN (WALSTRAAT 50)
Wl
799.-
Ens
1MB
AUTOMOBIELBEDRIJF VAN OEVEREN B.V.
<7^uto f}*mbo
B.Schuurs
OOK FEEST IN ROOSENDAAL EN GOES.
SPECTACULAIRE PRIJZENSLAG. GROTE KORTINGEN
De MERCEDES-BENZ C 220 COMBI
staat in onze showroom.
00K HET ADRES VOOR AL UW REPARATIES
WARMTECENTRUM „ZEELAND"
Wereldprimeur 5-serie touring BMW op AutoRai
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 NOVEMBER 1996
311
bosch
wasautomaat
philips video
siemens
en
l^-j bosch
droger
grünpig
Ook voor een proefrit kunt u terecht bij:
A. Plesmanweg 2 - Goes - Telefoon 0113-212730
Mercuriusweg 25 - Vlissingen - Telefoon 0118-418351
5
Autobemid.bedrijf
Kom snel, want weg is weg!!
philips
portable ktv
ZEELANDS GROOTSTE
KACHELSPECIAALZAAK
Wij zijn uniek op het gebied van lokale sfeerverwarming
Zoekt u echt warmte en sfeer kom dan naar
De Zeeuwse Kachelspecialist
DINGEMANSE
De C-klasse sedan van Mercedes-Benz heeft in de tijd dat
dit model op de markt is een grote schare bewonderaars
opgebouwd. Sinds de verkoopstart in juni 1993 zijn er
zo'n 20.000 exemplaren van verkocht. De eerste negen
maanden dit jaar gingen er maar liefst 4.378 exemplaren
over de toonbank. Om dit succes verder uit te bouwen,
verscheen net voor de zomer ook een Combi op de markt.
Deze stationwagon vormt een welkome aanvulling op de
bestaande C-klasse-sedan. Hoe welkom, dat onderzoch
ten wij in een Combi C220 Diesel in Elegance-uitvoering,
a raison de 85.500 gulden.
De Combi-uitvoering van de C mag er zijn. Hij is duidelijk
naast de sedan ontwikkeld en heeft daarom een eigen ka
rakter. Aan de achterkant natuurlijk, want wanneer je de
grille in de achteruitkijkspiegel ziet opdoemen heb je niet
meteen het idee dat er een extra-ruime C aankomt. Tenzij
de dakrails meteen in het oog springen.
Aan de zijkant is goed te zien dat de Combi een heel eigen
leven leidt, hoewel de oorspronkelijk belijning tot aan het
achterportier is overgenomen. Maar waar de sedan sedan
wordt, daar loopt de daklijn van de Combi nog even door,
overigens zonder extra centimeters te kweken: de Combi is
net zo groot als zijn kofferbakbroeder en meet 4.487 mm in
de lengte. Ook qua breedte en wielbasis rolt het lint even
ver uit, respectievelijk 1.720 mm en 2.690 mm.
Maar aan alles komt een eind, dus ook aan de Mercedes-
Benz C-Combi. Maar dan wel helemaal in overeenstem
ming met de sfeer rondom het merk, met stijl dus. De ach
terkant loopt in een krachtige bolling naar beneden, alsof
die strak vastgezet wordt aan de onderkant. De bolle ruit
versterkt dit gevoel, maar is wel wat aan de kleine kant. Om
de lijn in ere te houden, is de achterklep net zo hoog als de
rest van de wigvormige carrosserie, met als gevolg dat ook
de ramen even hoog (c.q. laag) zijn en dat beperkt de blik
achteruit op de weg, bijvoorbeeld bij fileparkeren of het
achterwaarts inrijden van een oprit.
De Combi-uitvoering van de C mag er zijn.
De achterlichten zijn fors en duidelijk en lopen in een punt
om de hoek en zijn niet terug te vinden op de achterklep.
Hierdoor kon de opening maximaal gehouden worden en
is de vlakke laadvloer goed te bereiken. De bagageruimte
van de stationwagen meet maximaal 1.510 liter en dat is
een behoorlijke ruimte. Het is dus niet alleen een auto om
voor de sier te hebben, er kan daadwerkelijk iets vervoerd
worden. De achterzittingen zijn zelfs te verwijderen om een
totaal vlakke vloer te verkrijgen. Natuurlijk is de achterleu
ning ook in delen omklapbaar. Om de bagage vast te zetten
kan Mercedes-Benz een net leveren en voor de kinderen is,
voor de veiligheid, een apart zitje ontwikkeld.
Een stationwagon moet tegenwoordig niet alleen voor ar-
beidsdoeleinden geschikt zijn. maar wordt ook graag inge
zet bij het invullen van de vrije tijd.
Een paar fietsen mogen er best in
passen. evenals allerlei andere attri
buten die in de vrije natuur van pas
kunnen komen. En dat is zeker mo
gelijk in het bagagegedeelte van de
C-combi.
De veiligheid voert ook bij de C-
combi de boventoon. De B-stijl is
steviger, zo ook de stoelen om aan
rijdingen van opzij beter op te van
gen. Natuurlijk zijn de airbags stan
daard en zijn er, afhankelijk van de
uitvoering, nog hogere veiligheids
aspecten aanwezig. Voor het derde
remlicht bedachten de ingenieurs
iets nieuws. Het flitst een fractie
eerder aan bij het aanraken van de
rempedaal dan de achterlichten.
Achterliggers worden zo eerder ge
waarschuwd. Concreet komt het
hier op neer: door de eerdere waar
schuwing hebben de achterliggers de tijd om eerder te rem
men. Bij 50 km/uur kan dat oplopen tot 3,50 meter minder
remweg. Het aanwezige ABS zorgt voor een goede vertra
ging-
De standaarduitrustingslijst vermeldt verder zaken als in
hoogte verstelbare hoofdsteunen op de voorstoelen en drie
eveneens verstelbare hoofdsteunen op de achterbank, drie-
punts veiligheidsgordels voor maximaal vijf inzittenden,
centrale vergrendeling met infrarood afstandsbediening,
stuurbekrachtiging, een afrolbaar afdekzeil, dakrails en een
achterspoiler met geïntegreerd derde remlicht. Net als bij
de C-klasse sedan is ook de Combi verkrijgbaar in de 'sma
ken' Classic, Esprit. Sport en Elegance. Vier uitrustingsni
veaus om te kunnen voldoen aan de persoonlijke vraag van
Mercedes-Benz heeft als het ware de aanzet gegeven om
een direct ingespoten benzinemotor te ontwikkelen. In de
jaren vijftig werd de Mercedes 300 SL er al mee uitgerust.
Een Bosch-systeem stuwde de benzine rechtstreeks in de
verbrandingskamer. Het systeem werd toegepast om het
vermogen op te schroeven. Maar, het was te duur en niet
functioneel. Dank zij de computer is het nu wel mogelijk,
zo hebben technici van Mitsubishi onlangs bewezen.
De GDI benzinemotor, zoals de direct ingespoten versie
wordt genoemd is sterker, schoner en zuiniger dan de hui
dige generatie benzinemotoren. Wat het brandstofver
bruik betreft is de motor zelfs zuiniger dan een dieselmo
tor.
Inmiddels is de nieuwe GDI dit najaar al toegepast in de
nieuwe Galant, die begin volgend jaar ook in Nederland
zal worden geïntroduceerd. Ook de in Bom gebouwde
Carisma-serie zal ermee worden uitgerust. Op langere ter
mijn wil Mitsubishi alle benzinemotoren voorzien van di
recte inspuiting.
Ten opzichte van de Mercedes 300 SL was het gewoon
wachten tot de tijd rijp was. Betere materialen, verfijnde
technieken en vooral computergestuurde elektronica zet
te het nieuwe tijdperk in. De technici van MMC (Mits
ubishi Motor Company) hebben de vooruitgang benut
door de al bestaande 1,8 liter DOHC-motor met normale
multipoint-injectie als basis te gebruiken voor de ontwik
keling van een bezinemotor met een directe inspuiting.
Zo is er een motor ontstaan die met uiterst magere meng
sels werkt. Met benzine/lucht-verhoudingen tot 1 op 40.
Nog magerder dus dan de 1 op 25 van de al ongewone
lean-burn motor. Een andere cilinderkop, gewijzigde zui
gers en hogedruk benzine-inspuiting.zijn de meest opval
lende veranderingen aan de motor. Voor de GDI (Gasoli
ne Direct Injection Engine) is door Mitsubishi zelf de o zo
belangrijke verstuiver ontwikkeld.
De GDI-motor werkt in feite op twee manieren. Want de
brandstofinjectie vindt aanzienlijk later plaats als de mo
tor op deellast draait dan wanneer het onderste ujt de kan
moet worden gehaald. Bij vollast geschiedt de inspuiting
'gewoon' tijdens de inlaatslag; bij deellast pas op het laat
ste moment van de compressieslag. En dan wordt een mi
nieme hoeveelheid brandstof ingespoten.
Een soort kom in de zuiger zorgt ervoor dat een deel van
de benzinestraal tegen de bougie wordt gestuwd, zodat
een goede ontsteking plaats heeft. Het mengsel wordt ver
der in lagen armer tot aan de wanden van de verbrandigs-
kamer. Zo kan een stabiele verbranding worden bereikt.
Brandstofinspuiting alsmede emissiebewaking worden
elektronisch geregeld.
De brandstofverbruikscijfers van dit geavanceerde sys
teem liggen - daar zijn de deskundigen het over eens - on
gekend laag, en dat vooral bij lage belasting. Daar immers
werkt de motor met een lucht/brandstofverhouding van
30 tot 40 op 1. Het vermogen (126 pk) en het koppel (180
Nm) van de GDI ligt 10 procent hoger dan bij de niet-di-
rect ingespoten benzinemotor. Ook de acceleratietijd is 5
procent beter.
Door het toerental van 750 naar 600 toeren te verlagen
treedt er een reductie in het verbruik op van 40 procent.
Vanwege de lage verbrandingstemperatuur wordt er min
der koolmonoxide geproduceerd en worden er minder
verzurende stoffen gevormd in vergelijking met de gewo
ne benzinemotor.
De GDI-motor is zeer zuinig.Ten opzichte van een gewo
ne 1,8 liter benzinemotor bedraagt het maar liefst 35 pro
cent bij rijden van de stadscyclus. Daarnaast is het bij 60
km/uur nog 20 procent en bij 120 km/uur 8 procent zuini
ger.
Met de komst van deze direct ingespoten benzinemotor
van Mitsubishi vervalt ook het neerslaan van brandstof in
het inlaatsysteem. Tijdens de koude start en accelereren is
geen mengselverrijking nodig. Dat betekent minder
brandstofverbruik en een geringere uitstoot van onver-
brande koolwaterstoffen. Bij de GDI-motor komt zo'n 35
procent minder C02 in de uitlaatemissie voor. Een reduc
tie in uitstoot van kooldioxide die de milieudoelstelling op
verkeersgebied dichterbij brengt. Een mager mengsel
geeft overigens wel problemen om de NOx-emissie te be
heersen. Door toepassing van E.G.R. (Exhaust Gas Recir
culation) systeem en een nieuw ontwikkelde iridium kata
lysator is het de technici van Mitsubishi wel gelukt.
de kopers. Onze Elegance-versie voorziet in zaken als elek
trische raambediening vóór én achter (standaard alleen
voor), de aanwezigheid van wortelnotehout, airconditio
ning. middenarmsteun achter en voor (met opbergvak in
middenconsole) en lederen stuur en dito schakelpookknop.
Dit pakket kost 8.450 gulden extra op de C220 Diesel basis
prijs van 77.050 gulden.
Niet alleen voor de lading heeft Mercedes-Benz ruimte ge
kweekt, ook voor de bestuurder en de passagiers is er meer
dan voldoende bewegingsvrijheid aan boord. De zittingen
zijn van het goede soort en voorin perfect instelbaar. De
zitpositie voor de bestuurder is riant te noemen: net alsof je
thuis in een luie stoel ligt. Armpje rechts op de armsteun en
de linkse losjes aan het stuur. Zo hoor je een Mercedes te
rijden en dat kan ook. Het stuur is perfect bekrachtigd en
alle bedieningselementen zijn ergonomisch verantwoord
geplaatst. Dus in het geval dat in een reflex iets moet ge
beuren zul je ook in de C-Combi niet misgrijpen. De klok
ken zijn bovendien groot en zeer helder zodat er geen in
formatie ongezien blijft. Ook de knoppen voor de bedie
ning van de goed functionerende airco en die van de, in ons
geval aanwezige, Mercedes-Benz radio zijn groot uitge
voerd en trefzeker te bedienen.
De motor van ons testmodel was een 2.2 liter diesel met
een vermogen van 70 kW/95 pk bij 5.000 toeren per minuut
(tpm). Hoewel het geluid niet helemaal achterwege bleef,
kwam het in geen geval storend naar voren.
De zestienkleps dieselmotor hangt goed aan het gaspedaal
en reageert redelijk vlot op de commando's die via de rech
tervoet doorgegeven worden. Niet dat er wereldwonders
verwacht mogen worden, toch brengt de C220 Combi het
er niet slecht vanaf. Van 0 naar 100 km/u vraagt ruim 16 se
conden en de top wordt bereikt bij zo'n 170 km/u. Maar wie
lange afstanden moet maken, heeft een goeie aan deze va
riant. Op de snelweg blaast hij lekker door, terwijl het die
selgeluid helemaal op de achtergrond gedrukt wordt, met
dank aan het naar onze smaak ietwat teveel aanwezige
windgeruis. De schakelbak doet zijn werk zeer precies, hoe
wel hij af en toe ietwat hakerige nukken heeft.
Qua weggedrag is de Combi een rots in de branding. De au
to is met geen mogelijkheid van de weg te krijgen terwijl de
vering overduidelijk op comfort is afgesteld. Over welke
slechte weg u ook rijdt, de Mercedes zal tot het uiterste
gaan om zo min mogelijk oneffenheid naar binnen door te
geven.
Rest nog een notitie over het brandstofverbruik. Hoewel
we het hier hebben over een 'dikke' Mercedes, is de ster
toch iets minder dorstig gebleken dan vantevoren ver
wacht. Tenminste, een gemiddeld verbruik van 1 op 12,9 is
geen tegenvaller, hoewel het natuurlijk altijd beter kan. Ze
ker als er voornamelijk lange stukken mee gereden worden
en het snelheid binnen de in Nederland geldende normen
blijft. En dan heb je een fijne en praktische reisgezel. Voor
85.500 gulden.
De komende AutoRai in Amsterdam, in februari 1997,
vormt het decor voor de publieksintroductie van de tou-
ring-variant van de BMW 5-serie. Goed een jaar na de in
troductie van de nieuwe 5-serie sedan wordt de touringve-
rsie in Amsterdam aan het publiek voorgesteld. Een we
reldprimeur dus.
Eind maart volgend jaar bijten de 528i touring en de 525tds
touring het spits af in de BMW showroom. Beide krachtige
zescilinders worden op de voet gevolgd door de 520i, de 523i
en de achtcilinder 540i touring. Ze beschikken alle over mo
toren die zich reeds bewezen hebben in het sedanmodel.
De nieuwe touring heeft een rechthoekige en vlakke laad
vloer. Om dat te bereiken is een speciale lichtgewicht ach
teras ontwikkeld waarbij de schokdempers praktisch hori
zontaal liggen.
Het laadvolume staat bij de 5 touring niet voorop, touring -
met een kleine t - staat bij BMW traditioneel voor de mo
delvariant met een vijfde deur en onderscheidt zich van de
sedan door een praktischere, anders vormgegeven bagage
ruimte.
Technische snufjes maken van de 5 touring een uiterst ge
bruiksvriendelijk vervoermiddel. Zoals bijvoorbeeld de af
sluitbare ruimte onder de laadvloer voor het opbergen van
kleine spulletjes, de apart te openen achterruit, de standaard
Soft Close Automatic voor het sluiten van de vijfde deur, de
als optie leverbare uitschuifbare laadvloer om het laden te
vergemakkelijken en de afstandsbediening voor de centrale
vergrendeling inclusief het openen van de kofferdeksel.
De 5-serie touring wordt in Nederland standaard voorzien
van achteras-niveauregeling met luchtvering. Dit zorgt er
voor dat de hoogte van de auto, ongeacht de belading, gelijk
blijft en geen afbreuk wordt gedaan aan de rij-eigenschap
pen.
De auto wordt standaard uitgerust met twee airbags, side-
airbags, ABS. ASC T (automatische stabiliteits- en tractie-
controle) en gordelslotspanners. De prijzen van de diverse
typen van de nieuwe 5-serie touring zijn nog niet bekend.
O.a. demo's, project- en showroommodellen, ktv's, video's, audiosets, wasautomaten, drogers, koelkasten, enz. enz.
1000 toeren
RVS-trommel
&&.-
NU
turbo drive
afst.bed.
J&T-
elektronische
vochtmeting
8 programma's
55cm
beeldbuis,
teletekst,
KT V/ recor
dercombi
natie.
Compleet
geïnte
greerde
combinatie
van kleu-
en videorecorder r6n,elevisie
In-, verkoop bemiddeling van auto's
Wij doen wat anderen beloven
Volvo 340 '85 1.850.
Nissan Cherry 1.5 automaat '85 2.650.
t Opel Kadett 1.6 S caravan '88 5.750.
Citroën AX 1.0 E '88 f 4.250.
Inruil, financiering en garantie mogelijk.
Geopend ma. t/m vrij. 09.00-18.00 uur.
Zat. 10.00-16.00 uur.
Wij leveren alle auto's met volle tank en APK
Arnesteinweg 41 Middelburg Q0118-614804
r^j
...BEGINT MET HET LEZEN VAN DE VELE
AANBIEDINGEN IN DE SCHELDEBODE
SL SCHELDEBODE
Biedt aan: een 10-tal goedkope inruilers tegen
afbraakprijzenü
BMW 316 3-deurs wit zeer mooi'86 3.250.-
Ford Sierra 1800 laser 5-deurs'86 2.250.-
Lada Samara 1100 luxe nieuw
10.000 km'94 7.750.-
Opel Kadett 1200 LS extra's'88 4.950.-
Opel Kadett 1200 LS wit 3-deurs'85 2.250.-
Opel Kadett 1600 GT rood'86 2.950.-
Opel Ascona 1800 S Sedan 2-deurs '87 4.950.-
Peugeot 309 diesel 5-deurs blauw met.'88 f 4.950.-
Mazda 626 hatchback 5-deurs'86 2.500.-
Ook hebben wij op voorraad een 30-tal recente auto's
van diverse merken en alle prijsklasse. Breng rustig
eens een bezoek aan onze showroom.
TEL: 0118-633165 OF 0118-603488
Inruil, financiering, garantie: geen probleem!!
Nw. Kleverskerkseweg 7 Middelburg.
Philips zonnehemel
HB 571 Cleo-UVA zonnehemel. Fold-
away Studio Turn 10. Sneller en effec
tiever bruinen dankzij 10 Cleo 100 W
lampen. Groot bruiningsveld 174x56
cm. Liggend, zittend en staand zonnen
statief is 180 graden draaibaar. Timer
instelbaar tot 60 minuten, slaat auto
matisch af. Makkelijk te installeren en
in hoogte te verstellen. Verrijdbaar.
Brutoprijs
£4-995.-
met teletekst
40 cm beeldbuis
inct. afst.bed.
NU
Pres. Kennedylaan 130
ROOSENDAAL
tel.:0165-54 49 43
afslag Roosendaal - Nispen
richting Nispen bordjes
kroeven volgen
Vrijdag koopavond
tot 21.00 uur
Ook gemakkelijk betalen met uw pincode
Poelcenter Nobelweg 2-28b, GOES
(naast Zeelandhallen) Uitsluitend groothandel
Tel. 0113-22 92 99
Donderdag koopavond tot 20.00 uur
Ook zaterdag open van
10.00 tot 17.00 uur
Waktraat 50 VLISSINGEN.
Tel: 0118-41 13 70
Vrijdagavond koopavond
Ruim 100 modellen gashaarden, houtkachels,
inbouwhaarden, gevelkachels, gasvuren voor in de
open haard, elektrische schijnvuren,
schoorsteenmantels en vele accessoires.
Dubbelwandige schoorsteenelementen, R.V.S. en
flexibele schoorsteenkanalen.
Reparatie-artikelen o.a. glas, kit, koord,
hittebestendige verf.
Bij-verwarming, elektrische kachels,
badkamerkachels, propaangaskachels.
Dagelijks open huis van 9.00-18.00 u., donderdags tot 21.00 u. Zaterdags 9.00-17.00 u.
Plaatsing en service door geheel Noord- en Midden-Zeeland.
Westhavendijk 3, Goes, tel. 0113-228052, fax 0113-228844.
Routebeschrijving raadpleeg de plattegrond van Goes in uw telefoongids pag. IV.
AUTOBEDRIJF
IN- EN VERKOOP
VAN ALLE OCCASIONS
VW Passat Variant
18 CL
'91
19450.-
Volvo 440 GL
'89
8.950,
Peugeot 309 1.4
'92
9.750,
VW Polo Coupé Fo*
30.000 km
'92
11.950-
Ford Sierra 1.6 L
'86
2.950,
Peugeot 309 XS
'88
5.400,
Nissan Micra
'88
5.450,
Citroën BX
'87
1.950,
Ford Sierra 2.0 GL
'88
6.500,
Austin Mini
'89
6.950,
Opel Astra 1.4i
'92
16.950,
Opel Kadett 1.6iGT
'88
6.950,
Opel Kadett 1.7 Die
sel
'90
6.950,
Nissan Prairie
'86
5.750,
Opel Omega 1.8S
LPG
•90
7.500,
Ford Escort 1.4 CL
'87
4.950,
Renault 21 Nevada
'91
12.950,
VW Golf diesel
'88
6.950,
Peugeot 309 XR
'89
6.650,
VW Golf 1.6 C
'87
4.950,
BEDRIJFSWAGENS:
Renault Expresse 1.6 diesel
'92 10.250- incl. BTW
ZONDER INRUIL,
HOGE KORTING
Tevens nog diverse occa
sions beneden de 2.500.-
Inruil en financiering mogelijk
Boven de 7.500.- 3 maanden garantie
EUROMARKT 2
MIDDELBURG I
TEL. 0118-612112^
BEL VOOR
INFORMATIE
EEN VAN ONZE
ADVISEURS:
0118-442725