Fiat Marea en Marea Weekend:Stijlvol reizen Nieuwe Mondeo is perfect AUES VOOR AANSTAANDE MOEDER EN GOES Gratis uw haar in de kleur van uw keuze met rode pilaren DE SCHELDEBODE descheldebode cAu to JO*mbo Haarstyliste bewijst hoe eenvoudig en veilig Herbatint Haarverf werkt Opel Winterplan doet opnieuw zijn intrede SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 OKTOBER 1996 AUTOBEDRIJF W.J. S0NKE GOES Demonstraties van haarstyliste Tjallina Sollie MIDDELBURG - LANGE DELFT 121 TEL. 0118-63 99 05 VLISSINGEN - OUDE MARKT 18 TEL. 0118-43 02 50 Woensdag 6 en donderdag 7 november VLISSINGEN 309 Wie onlangs nog bij de Fiat-dealer is geweest heeft ze mis schien al zien staan: de nieuwe Fiat-broertjes Marea en Marea Weekend, opvolgers van de Tenipra en bedoeld om het succes van de Bravo en Brava door te trekken naar de luxe middenklasse. Sterker nog, beide auto's worden ook ingezet om het voormalige topmodel uit de lijn, de Cro- ma, te vervangen. Er rust dus een zware taak op de jonge schouders van de Marea. Daarom zijn de Italianen niet over een nacht ijs gegaan. Zowel het uiterlijk, de stan daarduitrusting als de prijs zijn zeer aantrekkelijk. Aan de achterkant is het verschil, vanzelfsprekend, over duidelijk: bij de Marea maakt de achterzijde een solide indruk. Het kofferdeksel sluit nauw aan op de driedimen sionale achterlichten en opent tot op bumperhoogte en geeft hiermee toegang tot een (redelijke) bagageruimte van 430 kubieke decimeters. De deelbare achterbank kan eventueel wat extra laadruimte opleveren. Bij de Weekend ziet het plaatje heel anders uit. Deze is vanaf de voorportieren geheel afzonderlijk ontworpen met onder andere hoger uitgesneden achterportieren en vele optisch afwijkende details. De flanken, de achter klep. het dak met dakrelingen en de hoge en verticaal ge plaatste achterlichten geven de Marea Weekend een spe ciale stijl. De Weekend heeft natuurlijk veel bagageruimte. Met volle bezetting, de bank omhoog en het afdekzeil uitge rold. staan er 500 liter ter beschikking. Wie het maximale er uit wil halen kan echter tot 1.550 liter doorgaan met la den. De achterbumper is neerklapbaar om een vlakke laadvloer te creëren. Ook aan de binnenkant zijn de ron de vormen van de kleinere broertjes terug te vinden. Wat het dashboard betreft, heeft de koper keuze uit grijs of beige. Het overkapte instrumentenpaneel is goed over zichtelijk en alle bedieningsorganen liggen onder hand bereik. De RDS/EON-radiocassettespeler is standaard aanwezig en volledig geïntegreerd in het dashboard en dus niet interessant voor het Gilde der Lange Vingers. Een uitgebreidere installatie (standaard op de HLX), met bediening op het stuur, is op wens leverbaar voor de SX en ELX en kost dan 850 gul den extra. De stoelen zijn uitgebreid verstelbaar, de bestuurders stoel ook in hoogte en is te vens voorzien van een lende- steun. Voorin is in beide ty pes meer dan voldoende ruimte te vinden, maar ach terin laat vooral de sedan het toch wel wat afweten. De Weekend doet het hier een stuk beter, mede dankzij de ruimer uitgesneden achter portieren die de instap mak kelijker maken en de hoog doorlopende daklijn. Dat zo wel de sedan als de Weekend als echte reisauto's ontwik keld zijn, blijkt wel uit de praktische indeling. Alles wat met het rijden te maken heeft is moeiteloos te bedienen en ook is er meer dan voldoende opbergruimte te vinden. Beginnen we met de al zeer krachtige 1.6-liter zestien klepper met een vermogen van 76 kW/103 pk. Tijdens de persintroductie hebben wij met de Weekend voorzien van deze motorversie gereden en hebben hier een goed gevoel aan overgehouden. De basismotorisering is potent genoeg voor het vaderlandse verkeer en is dankzij het maximum koppel van 144 Nm bij 4.000 tpm dat voor 85 procent voorhanden is in een toerengebied tussen 2.100 en 5.800 tpm, soepel en schakellui te rijden. De topsnel heid reikt tot net boven de 180 km/u, de acceleratie van 0 tot 100 km/u verloopt in 10,9 seconden. De 1.8-liter 16V heeft een topvermogen van 83 kW/113 Met de Marea Weekend toont Fiat hoe een stationwagon er volgens hun uit dient te zien. pk en een maximum koppel van 154 Nm. Deze motor vormt een uitstekende keuze voor de automobilist die hoge prestaties verlangt en veel kilometers maakt. De Fiat Marea Sedan 1.8 16V haalt een top van 195 km/u en accelereert van 0-100 km/u in 10,0 seconden. De krachtigste en meest verfijnde benzinemotor van de Marea en de Marea Weekend is de vijfcilinder 2.0-liter 20V met een hoog vermogen van 108 kW/147 pk en dito koppel 186 Nm. Met deze krachtbron haalt de Marea een top van 207 km/u en bedraagt de acceleratietijd slechts 8,7 seconden. Het dieselprogramma begint met de 1.9 TD 75. Deze nieuwe motor. Soft-turbo genaamd, behoort qua rijge- mak tot het beste wat dit segment te bieden heeft. Zo le vert hij 20 procent meer trekkracht dan een motor zonder turbo maar met hetzelfde vermogen. Het maximum ver mogen meet 75 pk. het maximum koppel 147 Nm. Goed voor een topsnelheid van 167 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 15,5 seconden. Tijdens onze eerste kennis making waren we aardig onder de indruk, zij het dat de keus vanwege het iets te nadrukkelijk aanwezige motor geluid nog zou kunnen afketsen ten gunste van de 3.550 gulden duurdere 1.9 TD 100. Deze levert naast het top vermogen van 100 pk een maximum koppel van 200 Nm. dat al beschikbaar is bij 2.250 tpm. Negentig procent daarvan zelfs al vanaf 1.700 tpm. De prestaties zijn uitste kend: top 180 km/u, acceleratietijd 11,1 seconden. Als derde van de diesels is er de 2.4 liter TD 5-cilinder met een vermogen van 124 pk en een maximum koppel van 265 Nm. De prestaties mogen er zijn. De topsnelheid bedraagt 195 km/u en de acceleratie van stilstand naar 100 km/u verloopt in 10,5 seconden. Zoals gezegd heeft Fiat met de Marea en Marea Weekr end sterke troeven in handen. Zelf verwacht de impor teur beide modellen evenredig af te kunnen zetten, maar wij verwachten toch zeker een 60-40 verhouding in het voordeel van de Weekend omdat dit een schitterende au to om te zien is en net iets meer bagage- en (achter)bin- nenruimte te bieden heeft. Bovendien is het prijsverschil met de sedan klein gehouden: telkens 1.500 gulden. De scherp gestelde prijzen beginnen (voor de sedan) bij 34.950 gulden voor een prima rijdende 1.6 SX. De 1.6 ELX komt op 36.950 gulden, de 1.6 ELX Automaat op 38.450. De 1.8 ELX vraagt om een investering van 38.950 gulden, de 2.0 HLX mag voor 47.950 gulden mee naar huis. De prijzen van de diesels beginnen bij de 1.9 TD 75 SX voor 38.950 gulden en lopen via de 1.9 TD 100 ELX van 42.500 gulden naar de 2.4 TD 125 HLX van 49.950 gulden. Wat te doen als je een succesmodel in huis hebt. Ga je dat helemaal veranderen of verbeteren? Ford deed van allebij een beetje om van de Mondeo een moderne auto te ma ken. Hoewel aan het onderstel weinig is veranderd, kre gen wij toch een apart gevoel over ons toen wij met het nieuwe model een proefrit maakten. Geen wonder ook want het koetswerk is ingrijpend veranderd, terwijl ook het interieur een opknapbeurt heeft gekregen. De vormgeving is niet alleen modern, maar ook veel fraai er. Het enigszins saaie uiterlijk van de 'oude' Mondeo is verdwenen. Met uitzondering van het dak en de zijdeuren, is alles nieuw ontworpen. De Mondeo laat nu een enigs zins gewelfde motorkap zien met driedimensionale kop lampen, die door een afdekglas beschermd worden. De ovale grille is omgeven door een chromen rand. Ook de achterkant wordt gedomineerd door een nieuwe achter lichtpartij. Alleen bij de stationwagens is achter alles bij het oude gebleven. Zo van voren gezien oogt de Mondeo breder dan z'n voorganger. Dat is hij niet. Maar optisch kun je veel berei ken. De achterpassagiers beschikken over 40 mm meer knieruimte doordat de voorstoelen van een nieuw ont werp zijn. De stoelen zitten perfect, zo bleek tijdens de kennismakingsrit op Sardinië. Als bestuurder heb je de beschikking over een nieuw ont worpen dashboard. Bedieningsknoppen en hendels zijn beter gepositioneerd. Verder zijn er nieuwe bekledings materialen toegepast. Voor de Mondeo is ook een halfau- tomatische airconditioning verkrijgbaar met digitale dis play waarop de in te stellen temperatuur is af te lezen. Qua veiligheid staat de Mondeo weer een treetje hoger. Vanaf modeljaar 1997 kan de Mondeo met zij-airbags worden geleverd en zijn de bestaande airbags verbeterd. Veel schuimrubberen balken in de deuren moeten de in zittenden verder beschermen. ABS en Traction Control kunnen de veiligheid verhogen. Lichte verbeteringen aan het onderstel zorgen voor een nog beter stuurgevoel. Volgens Ford zijn de motoren met een cilinderinhoud van 1.6,1.8 en 2.0 liter, alsmede de 1.8 turbodiesel met inter- cooler zuiniger dan hun voorgangers. Ook de 2.5 liter V6 zou ervan profiteren. Dat hebben wij niet kunnen meten, maar dat ze soepel en goed oppakken wel. De nieuw- Mondeo is ook minder rumoerig. Volgens Ford ze'G 50 procent. Alles opgeteld kun je niet anders dan concluderen dat Ford met de nieuwe Mondeo midden in de roos schiet. Vooral omdat de prijzen gelijk liggen met het vorige mo del. Dat is bijzonder knap omdat de auto, op een paar on derdelen na, nagelnieuw is. En Ford levert ook nog steeds de stationwagen voor de prijs van een sedan. Vanaf 17 oktobc- staat de nieuwe Mondeo in de show room. Om dat te vieren, de vanafprijs bedraagt 39.990 gul den, brengt Ford een First Edition die voor 40.990 gulden te koop zal zijn. Op de toch al rijke uitrusting levert Ford dan nog een flink aantal extra's die normaal zo'n 3.000 gulden zouden bedragen. Ford biedt het pakket dus aan voor 1.000 gulden. Met de nieuwe Mondeo heeft Ford een ijzersterk model in huis. Geen wonder dan ook of de Ford mensen zijn zeer optimistisch over de toekomst. Verwacht wordt namelijk dat Ford Nederland, door de komst van de nieuwe Ka en Mondeo, zal uitgroeien naar een hoger marktaandeel, welke nu 10.4 procent bedraagt. De Mondeo heeft een marktaandeel van 3,6 procent. Daarvan wordt door fleet en leasemaatschappijen zo'n 50 procent afgenomen. De niet al te mooie zomer van 1996 heeft nu echt zijn bes te tijd gehad en langzamerhand breek», .u de herfst, de winter weer aan. Ideaal voor de koude-Iiefhebbcrs, pech voor de zon-aanhidders. Ideaal ook om even stil te staan bij de conditie van uw auto. In de komende periode, met soms extreme weersomstan digheden. wordt veel gevraagd van de trouwe vierwieler. Om als Opel-rijder niet voor verrassingen te komen staan, is het raadzaam om even een bezoekje bij de Opel-dealer af te leggen om het koelsysteem te laten controleren. Af gelopen jaar werden hier ruim 65.000 controles uitge voerd. Opel heeft al jaren een goede ervaring met deze preven tieve controle. Voor de 18e keer organiseert het merk dan ook het Winterplan, een soort garantie om de winter door te komen zonder gebreken. Bij de instap-controle wordt gelet op de juiste werking van de koelsysteem, met name of de onderdelen nog in een goede staat verkeren. Zo worden de kachelradiateur.de radiateur.de radiateurdop, de thermostaat, de waterslangen, de slangklemmen, de waterpomp, de ventilatorriem, de koelvloeistof, de accu en het expansievat gecontroleerd. Wanneer de nagekeken onderdelen in orde zijn, even tueel na vervanging van kapotte items, dan staat het Win terplan-certificaat garant voor het goed functioneren van het koelsysteem. Opel gaat zelfs zo ver om er garantie op te geven: mocht er voor 31 maart 1997 een defect ontstaan aan het koelsysteem, dan wordt dit gerepareerd zonder onkosten voor de klant. Volgens Gerke Schaap, directeur After Sales van Opel Nederland, heeft het systeem in het verleden zijn waarde ruimschoots bewezen voor de Opel-rijder. „Voor een klein bedrag. 29.50 gulden, wordt technisch winterleed zo veel moglijk voorkomen. En dat het werkt is de afgelopen strenge winter duidelijk geworden", aldus Schaap. En wie toch bij de Opel-dealer is. moet meteen maar eens Met het Opel Winterplan waakt het merk over haar pro- dukten, ook ver na de aanschafdatum. kijken naar de 15 tot 20% afgeprijsde winteraccessoires. zoals sneeuwkettingen, ski-imperialen en de Opel Sport- Box. '91-'92 Alfa Romeo 33 1.7 LPG 3xv.a. 7.950.- '93 Alfa Romeo 164 LPG2x v.a. 15.950 - '93 Alfa Romeo 33 40.000 km15.950 - '93 Alfa Romeo 155 T Spark LPG 19950 - '92 Audi 80 2 0 17 950 - '93 Audi 80 2 3 E 5 cil 23 950 - '94 Audi 8019 TO diesel28 950 - '90 Audi 802x v a./12950 - '87 BMW 316 5950- '94 Chevrolet Corsica LT met airco19 950 - '91 Citroen BX1 4 TGE 5-versn Dak 9 950 - '94 Citroen Xantia 1 8i stuurbekr LPG 2 x v a. 22 950 '94 Citroen Xantia 2 Oi stuurbekr25 950 '89 Citroen BX 19 diesel3 x 4 950 - '90 Fiat Croma 2 Ci Business Class9 950 - '93 Ford Sierra 18 T diesel 4-drsƒ15 950. '91 Ford Sierra 18 turbo diesel stationcar10 950 - '92 Ford Sierra 18 CL turbo diesel stationcar 2 x 15 950 '88 Ford Sierra CL 2 3 diesel 4-drs5 950 - '90 Ford Sierra 2 Oi 0 0 H.C.. 5-drs5 950 - '93 Ford Onon 1 6i CLX (nw model) 70 000 km18 950 - '93 Ford Escort 1 8 CL diesel 15950- '93 Ford Escort 1 6 CLX 5-v bak (nw mod.) 70000 km 19 950 - '91 Ford Scorpio 2 4i V6 autst bekr 12 950 - '92 Ford Scorpio 2 Oi GL Sedan, stujrbekr 15 950 - '94 Ford Mondeo 1 8i stuurbekr LPG 24 950 - '92 Hyundai Scoupé 70 000 km 13 950 - '90 Lancia Thema 2 OiE 8 950 - '87 Lancia Pnsma turbo diesel 7.500 - '88 Mazda 323 3950- '94 Mazda 626 2 0 Compres diesel24 950 - '93 Mazda 626 1 8 LX Sedan 19950- '94 Mitsubishi Galant 1 8 GüHB21 950 - 93 Mitsubishi Galant 1 8 Gü LPG 18 950 - '94 Nissan Pnmera 2 Oi LX stuurbekr LPG20 95C - '89 Nissan Sunny Florida diesel8 950 - '90 Nissan Bluebird 2.0 LX 5-drs stuurbekr. LPG .2 x v.a. 8 950 - '89 Nissan Sunny 1 6i SLX automaat 3-drs9 950 '87 .Opel Kaden 1 6 Stationc3950 - '89 Opel Kaden 1.7 GL diesel6 950 - '93 Opel Astra 1.7 GL diesel. 4-drs15 950 '87 Opel Manta automaat 7 500 - '92 Peugeot 405 1 9 GRi. stuurbekr70 000 krnüf 15 950 '88 Peugeot 205 GR 4 950 - '93 Peugeot 205 1.1 Accent Van8 950 - '93 Peugeot 205 diesel Van 5-drs8 950 - '90 Peugeot 309 XA Van4 950- '87 Peugeot 309 GT 5-drs 7 500 - '92 Peugeot 309 diesel Van6 950 - '91 Peugeot 405 GR stationcar 11 950 '93 Peugeot 405 1 6 GRi 14 950 - '94 Peugeot 405 GLX LPG19.950 '92 Peugeot 605 Sü 90 000 km18 950- '89'90 Renault 19 TL 5-drs3x v a 7 950 - '92 Renault 19 GTR Chamade 14 500- '89 Renault 25 GTX 7 950 - '90 Renault 25 TX 2 2i stuurbekr LPG2x v a9 950 - '89 Renault 25 GTX automaat 8 950 - '94 Renault Clio Be-Bop 14i 5-drs 50 000 km17 950 - '88 Saab 900 sedan stuurbekr LPG7 500 - '95 Suzuki Swift 13 GLX 5-drs. 25 000 km18 950 - '88 Toyota Starlet 4 950 - '91 Toyota Corolla 2 0 ddiesei staboncar Van5 950 - VW Passat 1 8i GL. stuurbekrLPG14 950 - '93 VW Vento 16 GL14 950 - '93 VW Jettal 6 LSva 6950- '93 VW Golf LPG 17 950 - '93 Volvo 440 DL 1.8i LPGƒ11 950- BEORUFSWAGENS '91 Peugeot J5 diesel verlengd verhoogd excl. 11 000 - Inruil, garantie, financiering mogelijk Industriestraat 8-10, Goes (Poel IV), tel. 0113-215415 LANGEVORSTSTRAAT26-28 IEL: (0/f3) 227623 In-, verkoop bemiddeling van auto's wij doen wat anderen beloven Citroen Visa Club '86 850. Nissan Cherry 1.5 automaat '85 2.650. Ford Escort RS turbolook '86 4.250. Citroën AX1,0E '88 4.250, Inruil, financiering en garantie mogelijk. Geopend ma. t/m vrij. 09.00 -18.00 uur. Zat. 10.00-16.00 uur. Wij leveren alle auto's met volle tank en APK Arnesteinweg 41 Middelburg S 0118-614804 Herbatint plantaardige Haarverf Uw haar een nieuwe kleur? En het liefst op een natuurlijke wijze? Dat kan. Wanneer u op de dag van de demonstratie een verpak king Herbatint Haarverf koopt, krijgt u nog een gratis Haarverf behandeling ook. Herbatint Haarverf is een uniek produkt dat is samengesteld uit natuurlijke ingrediënten. Bovendien gaat een behandeling met Herbatint Haarverf eenvoudig en snel. ledereen zal verbaasd zijn hoe mooi uw haar wordt. Het eindre sultaat is altijd een natuurlijke haarkleur, die ook nog eens aan merkelijk langer blijft zitten dan bij ouderwetse Haarverf-produk- ten", aldus de razend enthousias te haarstyliste Tjallina Sollie. Volkomen veilig Herbatint Haarverf is ontwikkeld in het modebepalende land Italië. Men heeft lang gezocht naar natuurlijke vervangers voor de agressieve, chemische stoffen in de traditionele Haarverf-produk- ten. Bij de ontwikkeling van de Herbatint Haarverven is men erin geslaagd om het waterstofper- oxyde-gehalte terug te brengen tot een veilige dosering van maxi maal 3 Dat is maar liefst 70% minder dan de hoeveelheid in conventionele haarverven. In combinatie met kleurkrachtige plantenextracten is er dan ook een Haarverf ontstaan, die volko men veilig is voor het haar. Soepelheid en glans "Twee keer per jaar een chemi sche haarkleuring is al 'moordend' voor het haar. Als kapster word ik dagelijks geconfronteerd met de gevolgen daarvan." Aldus Haar styliste Tjallina Sollie. "Ouder wetse Haarverfmiddelen hebben een verwoestende uitwerking op Niet kliederen Uw plaatselijke leverancier wordt voor één dag omgebouwd tot kapsalon, ledereen die deze dag een verpakking Herbatint Haarverf -In de Winkel zijn uitge breide kleurstalen aanwezig, die perfect het eindresultaat weer geven- koopt wordt de mogelijk heid geboden om onder de vak kundige handen van Tjallina Sollie van haarkleur te veranderen." Daarbij zullen de mensen niet alleen een perfect eindresultaat te zien krijgen, maar wil ik de men sen ook laten zien hoe snel en eenvoudig ze de keurbehande ling zelf thuis kunnen uitvoeren. Binnen 30 minuten is de kleurver andering van het haar een feit. Zelfs grijze haren worden in één keer gedekt" legt Tjallina Sollie uit. En zij vervolgt: "Het is heel uniek dat Herbatint Haarverf als kleurgel wordt geleverd. Met tra ditionele haarkleurmiddelen voor zie je meestal ook kleding, wasta fel en badkamervloer van een kleurige tint. Met de stevige Haargel van Herbatint Haarverf behoort dat kliederen tot het ver leden." Herbatint Haarverven zijn verkrijgbaar bij drogist en reform huis. Een verpakking kost ƒ34,95 en is, afhankelijk van de lengte van het haar, goed voor maximaal drie complete behandelingen. het haar. Het wordt droog, dof en EXCLUSIEF VERKRIJGBAAR BIJ onhandelbaar. Herbatint Haarverf tast de structuur van het haar absoluut niet aan. Integendeel: Herbatint bevat natuurlijke, ver zorgende stoffen, waardoor de soepelheid en de glans behouden blijft. Herbatint Haan/erf is zo vei lig, dat het zelfs mogelijk zou zijn om hiermee elke dag van haar kleur te veranderen."

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 9