Fiat Marea en Marea Weekend:Stijlvol reizen
Nieuwe Mondeo is perfect
AUES VOOR AANSTAANDE MOEDER EN GOES
Gratis uw haar in de kleur van uw keuze met
rode
pilaren
DE SCHELDEBODE
descheldebode
cAu to JO*mbo
Haarstyliste bewijst hoe eenvoudig en veilig Herbatint Haarverf werkt
Opel Winterplan doet opnieuw zijn intrede
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 OKTOBER 1996
AUTOBEDRIJF W.J. S0NKE GOES
Demonstraties
van haarstyliste
Tjallina Sollie
MIDDELBURG - LANGE DELFT 121
TEL. 0118-63 99 05
VLISSINGEN - OUDE MARKT 18
TEL. 0118-43 02 50
Woensdag 6 en donderdag 7 november
VLISSINGEN
309
Wie onlangs nog bij de Fiat-dealer is geweest heeft ze mis
schien al zien staan: de nieuwe Fiat-broertjes Marea en
Marea Weekend, opvolgers van de Tenipra en bedoeld om
het succes van de Bravo en Brava door te trekken naar de
luxe middenklasse. Sterker nog, beide auto's worden ook
ingezet om het voormalige topmodel uit de lijn, de Cro-
ma, te vervangen. Er rust dus een zware taak op de jonge
schouders van de Marea. Daarom zijn de Italianen niet
over een nacht ijs gegaan. Zowel het uiterlijk, de stan
daarduitrusting als de prijs zijn zeer aantrekkelijk.
Aan de achterkant is het verschil, vanzelfsprekend, over
duidelijk: bij de Marea maakt de achterzijde een solide
indruk. Het kofferdeksel sluit nauw aan op de driedimen
sionale achterlichten en opent tot op bumperhoogte en
geeft hiermee toegang tot een (redelijke) bagageruimte
van 430 kubieke decimeters. De deelbare achterbank kan
eventueel wat extra laadruimte opleveren.
Bij de Weekend ziet het plaatje heel anders uit. Deze is
vanaf de voorportieren geheel afzonderlijk ontworpen
met onder andere hoger uitgesneden achterportieren en
vele optisch afwijkende details. De flanken, de achter
klep. het dak met dakrelingen en de hoge en verticaal ge
plaatste achterlichten geven de Marea Weekend een spe
ciale stijl.
De Weekend heeft natuurlijk veel bagageruimte. Met
volle bezetting, de bank omhoog en het afdekzeil uitge
rold. staan er 500 liter ter beschikking. Wie het maximale
er uit wil halen kan echter tot 1.550 liter doorgaan met la
den. De achterbumper is neerklapbaar om een vlakke
laadvloer te creëren. Ook aan de binnenkant zijn de ron
de vormen van de kleinere broertjes terug te vinden. Wat
het dashboard betreft, heeft de koper keuze uit grijs of
beige. Het overkapte instrumentenpaneel is goed over
zichtelijk en alle bedieningsorganen liggen onder hand
bereik. De RDS/EON-radiocassettespeler is standaard
aanwezig en volledig geïntegreerd in het dashboard en
dus niet interessant voor het Gilde der Lange Vingers.
Een uitgebreidere installatie
(standaard op de HLX), met
bediening op het stuur, is op
wens leverbaar voor de SX
en ELX en kost dan 850 gul
den extra.
De stoelen zijn uitgebreid
verstelbaar, de bestuurders
stoel ook in hoogte en is te
vens voorzien van een lende-
steun. Voorin is in beide ty
pes meer dan voldoende
ruimte te vinden, maar ach
terin laat vooral de sedan het
toch wel wat afweten. De
Weekend doet het hier een
stuk beter, mede dankzij de
ruimer uitgesneden achter
portieren die de instap mak
kelijker maken en de hoog
doorlopende daklijn. Dat zo
wel de sedan als de Weekend
als echte reisauto's ontwik
keld zijn, blijkt wel uit de praktische indeling. Alles wat
met het rijden te maken heeft is moeiteloos te bedienen
en ook is er meer dan voldoende opbergruimte te vinden.
Beginnen we met de al zeer krachtige 1.6-liter zestien
klepper met een vermogen van 76 kW/103 pk. Tijdens de
persintroductie hebben wij met de Weekend voorzien
van deze motorversie gereden en hebben hier een goed
gevoel aan overgehouden. De basismotorisering is potent
genoeg voor het vaderlandse verkeer en is dankzij het
maximum koppel van 144 Nm bij 4.000 tpm dat voor 85
procent voorhanden is in een toerengebied tussen 2.100
en 5.800 tpm, soepel en schakellui te rijden. De topsnel
heid reikt tot net boven de 180 km/u, de acceleratie van 0
tot 100 km/u verloopt in 10,9 seconden.
De 1.8-liter 16V heeft een topvermogen van 83 kW/113
Met de Marea Weekend toont Fiat hoe een stationwagon er volgens hun uit dient te
zien.
pk en een maximum koppel van 154 Nm. Deze motor
vormt een uitstekende keuze voor de automobilist die
hoge prestaties verlangt en veel kilometers maakt. De
Fiat Marea Sedan 1.8 16V haalt een top van 195 km/u en
accelereert van 0-100 km/u in 10,0 seconden.
De krachtigste en meest verfijnde benzinemotor van de
Marea en de Marea Weekend is de vijfcilinder 2.0-liter
20V met een hoog vermogen van 108 kW/147 pk en dito
koppel 186 Nm. Met deze krachtbron haalt de Marea een
top van 207 km/u en bedraagt de acceleratietijd slechts
8,7 seconden.
Het dieselprogramma begint met de 1.9 TD 75. Deze
nieuwe motor. Soft-turbo genaamd, behoort qua rijge-
mak tot het beste wat dit segment te bieden heeft. Zo le
vert hij 20 procent meer trekkracht dan een motor zonder
turbo maar met hetzelfde vermogen. Het maximum ver
mogen meet 75 pk. het maximum koppel 147 Nm. Goed
voor een topsnelheid van 167 km/u en een acceleratie van
0-100 km/u in 15,5 seconden. Tijdens onze eerste kennis
making waren we aardig onder de indruk, zij het dat de
keus vanwege het iets te nadrukkelijk aanwezige motor
geluid nog zou kunnen afketsen ten gunste van de 3.550
gulden duurdere 1.9 TD 100. Deze levert naast het top
vermogen van 100 pk een maximum koppel van 200 Nm.
dat al beschikbaar is bij 2.250 tpm. Negentig procent
daarvan zelfs al vanaf 1.700 tpm. De prestaties zijn uitste
kend: top 180 km/u, acceleratietijd 11,1 seconden.
Als derde van de diesels is er de 2.4 liter TD 5-cilinder
met een vermogen van 124 pk en een maximum koppel
van 265 Nm. De prestaties mogen er zijn. De topsnelheid
bedraagt 195 km/u en de acceleratie van stilstand naar
100 km/u verloopt in 10,5 seconden.
Zoals gezegd heeft Fiat met de Marea en Marea Weekr
end sterke troeven in handen. Zelf verwacht de impor
teur beide modellen evenredig af te kunnen zetten, maar
wij verwachten toch zeker een 60-40 verhouding in het
voordeel van de Weekend omdat dit een schitterende au
to om te zien is en net iets meer bagage- en (achter)bin-
nenruimte te bieden heeft. Bovendien is het prijsverschil
met de sedan klein gehouden: telkens 1.500 gulden. De
scherp gestelde prijzen beginnen (voor de sedan) bij
34.950 gulden voor een prima rijdende 1.6 SX. De 1.6
ELX komt op 36.950 gulden, de 1.6 ELX Automaat op
38.450. De 1.8 ELX vraagt om een investering van 38.950
gulden, de 2.0 HLX mag voor 47.950 gulden mee naar
huis. De prijzen van de diesels beginnen bij de 1.9 TD 75
SX voor 38.950 gulden en lopen via de 1.9 TD 100 ELX
van 42.500 gulden naar de 2.4 TD 125 HLX van 49.950
gulden.
Wat te doen als je een succesmodel in huis hebt. Ga je dat
helemaal veranderen of verbeteren? Ford deed van allebij
een beetje om van de Mondeo een moderne auto te ma
ken. Hoewel aan het onderstel weinig is veranderd, kre
gen wij toch een apart gevoel over ons toen wij met het
nieuwe model een proefrit maakten. Geen wonder ook
want het koetswerk is ingrijpend veranderd, terwijl ook
het interieur een opknapbeurt heeft gekregen.
De vormgeving is niet alleen modern, maar ook veel fraai
er. Het enigszins saaie uiterlijk van de 'oude' Mondeo is
verdwenen. Met uitzondering van het dak en de zijdeuren,
is alles nieuw ontworpen. De Mondeo laat nu een enigs
zins gewelfde motorkap zien met driedimensionale kop
lampen, die door een afdekglas beschermd worden. De
ovale grille is omgeven door een chromen rand. Ook de
achterkant wordt gedomineerd door een nieuwe achter
lichtpartij. Alleen bij de stationwagens is achter alles bij
het oude gebleven.
Zo van voren gezien oogt de Mondeo breder dan z'n
voorganger. Dat is hij niet. Maar optisch kun je veel berei
ken. De achterpassagiers beschikken over 40 mm meer
knieruimte doordat de voorstoelen van een nieuw ont
werp zijn. De stoelen zitten perfect, zo bleek tijdens de
kennismakingsrit op Sardinië.
Als bestuurder heb je de beschikking over een nieuw ont
worpen dashboard. Bedieningsknoppen en hendels zijn
beter gepositioneerd. Verder zijn er nieuwe bekledings
materialen toegepast. Voor de Mondeo is ook een halfau-
tomatische airconditioning verkrijgbaar met digitale dis
play waarop de in te stellen temperatuur is af te lezen.
Qua veiligheid staat de Mondeo weer een treetje hoger.
Vanaf modeljaar 1997 kan de Mondeo met zij-airbags
worden geleverd en zijn de bestaande airbags verbeterd.
Veel schuimrubberen balken in de deuren moeten de in
zittenden verder beschermen. ABS en Traction Control
kunnen de veiligheid verhogen. Lichte verbeteringen aan
het onderstel zorgen voor een nog beter stuurgevoel.
Volgens Ford zijn de motoren met een cilinderinhoud van
1.6,1.8 en 2.0 liter, alsmede de 1.8 turbodiesel met inter-
cooler zuiniger dan hun voorgangers. Ook de 2.5 liter V6
zou ervan profiteren. Dat hebben wij niet kunnen meten,
maar dat ze soepel en goed oppakken wel. De nieuw-
Mondeo is ook minder rumoerig. Volgens Ford ze'G 50
procent.
Alles opgeteld kun je niet anders dan concluderen dat
Ford met de nieuwe Mondeo midden in de roos schiet.
Vooral omdat de prijzen gelijk liggen met het vorige mo
del. Dat is bijzonder knap omdat de auto, op een paar on
derdelen na, nagelnieuw is. En Ford levert ook nog steeds
de stationwagen voor de prijs van een sedan.
Vanaf 17 oktobc- staat de nieuwe Mondeo in de show
room. Om dat te vieren, de vanafprijs bedraagt 39.990 gul
den, brengt Ford een First Edition die voor 40.990 gulden
te koop zal zijn. Op de toch al rijke uitrusting levert Ford
dan nog een flink aantal extra's die normaal zo'n 3.000
gulden zouden bedragen. Ford biedt het pakket dus aan
voor 1.000 gulden.
Met de nieuwe Mondeo heeft Ford een ijzersterk model
in huis. Geen wonder dan ook of de Ford mensen zijn zeer
optimistisch over de toekomst. Verwacht wordt namelijk
dat Ford Nederland, door de komst van de nieuwe Ka en
Mondeo, zal uitgroeien naar een hoger marktaandeel,
welke nu 10.4 procent bedraagt. De Mondeo heeft een
marktaandeel van 3,6 procent. Daarvan wordt door fleet
en leasemaatschappijen zo'n 50 procent afgenomen.
De niet al te mooie zomer van 1996 heeft nu echt zijn bes
te tijd gehad en langzamerhand breek», .u de herfst, de
winter weer aan. Ideaal voor de koude-Iiefhebbcrs, pech
voor de zon-aanhidders. Ideaal ook om even stil te staan
bij de conditie van uw auto.
In de komende periode, met soms extreme weersomstan
digheden. wordt veel gevraagd van de trouwe vierwieler.
Om als Opel-rijder niet voor verrassingen te komen staan,
is het raadzaam om even een bezoekje bij de Opel-dealer
af te leggen om het koelsysteem te laten controleren. Af
gelopen jaar werden hier ruim 65.000 controles uitge
voerd.
Opel heeft al jaren een goede ervaring met deze preven
tieve controle. Voor de 18e keer organiseert het merk dan
ook het Winterplan, een soort garantie om de winter door
te komen zonder gebreken. Bij de instap-controle wordt
gelet op de juiste werking van de koelsysteem, met name
of de onderdelen nog in een goede staat verkeren. Zo
worden de kachelradiateur.de radiateur.de radiateurdop,
de thermostaat, de waterslangen, de slangklemmen, de
waterpomp, de ventilatorriem, de koelvloeistof, de accu
en het expansievat gecontroleerd.
Wanneer de nagekeken onderdelen in orde zijn, even
tueel na vervanging van kapotte items, dan staat het Win
terplan-certificaat garant voor het goed functioneren van
het koelsysteem. Opel gaat zelfs zo ver om er garantie op
te geven: mocht er voor 31 maart 1997 een defect ontstaan
aan het koelsysteem, dan wordt dit gerepareerd zonder
onkosten voor de klant.
Volgens Gerke Schaap, directeur After Sales van Opel
Nederland, heeft het systeem in het verleden zijn waarde
ruimschoots bewezen voor de Opel-rijder. „Voor een
klein bedrag. 29.50 gulden, wordt technisch winterleed zo
veel moglijk voorkomen. En dat het werkt is de afgelopen
strenge winter duidelijk geworden", aldus Schaap.
En wie toch bij de Opel-dealer is. moet meteen maar eens
Met het Opel Winterplan waakt het merk over haar pro-
dukten, ook ver na de aanschafdatum.
kijken naar de 15 tot 20% afgeprijsde winteraccessoires.
zoals sneeuwkettingen, ski-imperialen en de Opel Sport-
Box.
'91-'92 Alfa Romeo 33 1.7 LPG 3xv.a. 7.950.-
'93 Alfa Romeo 164 LPG2x v.a. 15.950 -
'93 Alfa Romeo 33 40.000 km15.950 -
'93 Alfa Romeo 155 T Spark LPG 19950 -
'92 Audi 80 2 0 17 950 -
'93 Audi 80 2 3 E 5 cil 23 950 -
'94 Audi 8019 TO diesel28 950 -
'90 Audi 802x v a./12950 -
'87 BMW 316 5950-
'94 Chevrolet Corsica LT met airco19 950 -
'91 Citroen BX1 4 TGE 5-versn Dak 9 950 -
'94 Citroen Xantia 1 8i stuurbekr LPG 2 x v a. 22 950
'94 Citroen Xantia 2 Oi stuurbekr25 950
'89 Citroen BX 19 diesel3 x 4 950 -
'90 Fiat Croma 2 Ci Business Class9 950 -
'93 Ford Sierra 18 T diesel 4-drsƒ15 950.
'91 Ford Sierra 18 turbo diesel stationcar10 950 -
'92 Ford Sierra 18 CL turbo diesel stationcar 2 x 15 950
'88 Ford Sierra CL 2 3 diesel 4-drs5 950 -
'90 Ford Sierra 2 Oi 0 0 H.C.. 5-drs5 950 -
'93 Ford Onon 1 6i CLX (nw model) 70 000 km18 950 -
'93 Ford Escort 1 8 CL diesel 15950-
'93 Ford Escort 1 6 CLX 5-v bak (nw mod.) 70000 km 19 950 -
'91 Ford Scorpio 2 4i V6 autst bekr 12 950 -
'92 Ford Scorpio 2 Oi GL Sedan, stujrbekr 15 950 -
'94 Ford Mondeo 1 8i stuurbekr LPG 24 950 -
'92 Hyundai Scoupé 70 000 km 13 950 -
'90 Lancia Thema 2 OiE 8 950 -
'87 Lancia Pnsma turbo diesel 7.500 -
'88 Mazda 323 3950-
'94 Mazda 626 2 0 Compres diesel24 950 -
'93 Mazda 626 1 8 LX Sedan 19950-
'94 Mitsubishi Galant 1 8 GüHB21 950 -
93 Mitsubishi Galant 1 8 Gü LPG 18 950 -
'94 Nissan Pnmera 2 Oi LX stuurbekr LPG20 95C -
'89 Nissan Sunny Florida diesel8 950 -
'90 Nissan Bluebird 2.0 LX 5-drs stuurbekr. LPG .2 x v.a. 8 950 -
'89 Nissan Sunny 1 6i SLX automaat 3-drs9 950
'87 .Opel Kaden 1 6 Stationc3950 -
'89 Opel Kaden 1.7 GL diesel6 950 -
'93 Opel Astra 1.7 GL diesel. 4-drs15 950
'87 Opel Manta automaat 7 500 -
'92 Peugeot 405 1 9 GRi. stuurbekr70 000 krnüf 15 950
'88 Peugeot 205 GR 4 950 -
'93 Peugeot 205 1.1 Accent Van8 950 -
'93 Peugeot 205 diesel Van 5-drs8 950 -
'90 Peugeot 309 XA Van4 950-
'87 Peugeot 309 GT 5-drs 7 500 -
'92 Peugeot 309 diesel Van6 950 -
'91 Peugeot 405 GR stationcar 11 950
'93 Peugeot 405 1 6 GRi 14 950 -
'94 Peugeot 405 GLX LPG19.950
'92 Peugeot 605 Sü 90 000 km18 950-
'89'90 Renault 19 TL 5-drs3x v a 7 950 -
'92 Renault 19 GTR Chamade 14 500-
'89 Renault 25 GTX 7 950 -
'90 Renault 25 TX 2 2i stuurbekr LPG2x v a9 950 -
'89 Renault 25 GTX automaat 8 950 -
'94 Renault Clio Be-Bop 14i 5-drs 50 000 km17 950 -
'88 Saab 900 sedan stuurbekr LPG7 500 -
'95 Suzuki Swift 13 GLX 5-drs. 25 000 km18 950 -
'88 Toyota Starlet 4 950 -
'91 Toyota Corolla 2 0 ddiesei staboncar Van5 950 -
VW Passat 1 8i GL. stuurbekrLPG14 950 -
'93 VW Vento 16 GL14 950 -
'93 VW Jettal 6 LSva 6950-
'93 VW Golf LPG 17 950 -
'93 Volvo 440 DL 1.8i LPGƒ11 950-
BEORUFSWAGENS
'91 Peugeot J5 diesel verlengd verhoogd excl. 11 000 -
Inruil, garantie, financiering mogelijk
Industriestraat 8-10, Goes (Poel IV), tel. 0113-215415
LANGEVORSTSTRAAT26-28 IEL: (0/f3) 227623
In-, verkoop bemiddeling van auto's
wij doen wat anderen beloven
Citroen Visa Club '86 850.
Nissan Cherry 1.5 automaat '85 2.650.
Ford Escort RS turbolook '86 4.250.
Citroën AX1,0E '88 4.250,
Inruil, financiering en garantie mogelijk.
Geopend ma. t/m vrij. 09.00 -18.00 uur.
Zat. 10.00-16.00 uur.
Wij leveren alle auto's met volle tank en APK
Arnesteinweg 41 Middelburg S 0118-614804
Herbatint plantaardige Haarverf
Uw haar een nieuwe kleur? En het liefst op een natuurlijke wijze?
Dat kan. Wanneer u op de dag van de demonstratie een verpak
king Herbatint Haarverf koopt, krijgt u nog een gratis Haarverf
behandeling ook. Herbatint Haarverf is een uniek produkt dat is
samengesteld uit natuurlijke ingrediënten. Bovendien gaat een
behandeling met Herbatint Haarverf eenvoudig en snel.
ledereen zal verbaasd zijn hoe
mooi uw haar wordt. Het eindre
sultaat is altijd een natuurlijke
haarkleur, die ook nog eens aan
merkelijk langer blijft zitten dan
bij ouderwetse Haarverf-produk-
ten", aldus de razend enthousias
te haarstyliste Tjallina Sollie.
Volkomen veilig
Herbatint Haarverf is ontwikkeld
in het modebepalende land Italië.
Men heeft lang gezocht naar
natuurlijke vervangers voor de
agressieve, chemische stoffen in
de traditionele Haarverf-produk-
ten. Bij de ontwikkeling van de
Herbatint Haarverven is men erin
geslaagd om het waterstofper-
oxyde-gehalte terug te brengen
tot een veilige dosering van maxi
maal 3 Dat is maar liefst 70%
minder dan de hoeveelheid in
conventionele haarverven. In
combinatie met kleurkrachtige
plantenextracten is er dan ook
een Haarverf ontstaan, die volko
men veilig is voor het haar.
Soepelheid en glans
"Twee keer per jaar een chemi
sche haarkleuring is al 'moordend'
voor het haar. Als kapster word ik
dagelijks geconfronteerd met de
gevolgen daarvan." Aldus Haar
styliste Tjallina Sollie. "Ouder
wetse Haarverfmiddelen hebben
een verwoestende uitwerking op
Niet kliederen
Uw plaatselijke leverancier wordt
voor één dag omgebouwd tot
kapsalon, ledereen die deze dag
een verpakking Herbatint
Haarverf -In de Winkel zijn uitge
breide kleurstalen aanwezig, die
perfect het eindresultaat weer
geven- koopt wordt de mogelijk
heid geboden om onder de vak
kundige handen van Tjallina Sollie
van haarkleur te veranderen."
Daarbij zullen de mensen niet
alleen een perfect eindresultaat te
zien krijgen, maar wil ik de men
sen ook laten zien hoe snel en
eenvoudig ze de keurbehande
ling zelf thuis kunnen uitvoeren.
Binnen 30 minuten is de kleurver
andering van het haar een feit.
Zelfs grijze haren worden in één
keer gedekt" legt Tjallina Sollie
uit. En zij vervolgt: "Het is heel
uniek dat Herbatint Haarverf als
kleurgel wordt geleverd. Met tra
ditionele haarkleurmiddelen voor
zie je meestal ook kleding, wasta
fel en badkamervloer van een
kleurige tint. Met de stevige
Haargel van Herbatint Haarverf
behoort dat kliederen tot het ver
leden." Herbatint Haarverven zijn
verkrijgbaar bij drogist en reform
huis.
Een verpakking kost ƒ34,95 en is,
afhankelijk van de lengte van het
haar, goed voor maximaal drie
complete behandelingen.
het haar. Het wordt droog, dof en
EXCLUSIEF VERKRIJGBAAR BIJ
onhandelbaar. Herbatint Haarverf
tast de structuur van het haar
absoluut niet aan. Integendeel:
Herbatint bevat natuurlijke, ver
zorgende stoffen, waardoor de
soepelheid en de glans behouden
blijft. Herbatint Haan/erf is zo vei
lig, dat het zelfs mogelijk zou zijn
om hiermee elke dag van haar
kleur te veranderen."