Nieuwe Mondeo van Ford
oogt breder en stoerder
Safrane van Renault is
weer helemaal bij de tijd
VOOR MEER INFORMATIE OVER ALLE FORD-MODELLEN
GAAT U NATUURLIJK NAAR...
Autobedrijf Joosse
z
25% Korting
op het montuur
Pearle
Accent moet
verkoop 106
omhoog stuwen
Pearle
Bovag Autobedrijf
Van Damme
Donderdag 3 oktober?
Technische Banenmarkt!
tempo-team uitzendbureau
cAvxo fj*mko
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 2 OKTOBER 1996
309
Gildeweg 20 - Tel. 0118-419420 - Vlissingen
bij aankoop van een complete bril.
Lange Zelke 20
Vlissingen
Telefoon 0118 410064
Stationsweg 13
Hulst
Telefoon 0114 313600
Kolveniershof 22-24
Goes
Telefoon 0113 228727
Noordstraat 63
Terneuzen
Telefoon 0115 614875
Lange Delft 13-15
Middelburg
Telefoon 0118 628886
Havenplein 1
Zierikzee
Telefoon 0111 415900
DINGEMANSE
Erkend Koni-servicecenter
APK-keuringsstation
Wissenkerke - Telefoon: 0113-371477
BEDRIJFSWAGENS
AUTO'S ONDER 7.500.-
AUTOBEDRIJF W.J. SONKE GOES
Wie de nieuwe Mondeo ai voor half oktober met eigen
ogen wil aanschouwen, moet daarvoor een reisje maken
naar de Autosalon in Parijs. Wie een ietsje meer geduld
heeft, kan het troetelkind van Ford vanaf 17 oktober bij
de eigen dealer gaan bekijken. Dat lijkt overigens wel al
leszins de moeite waard, want de autoproducent heeft de
Mondeo, die bij zijn verschijnen in 1994 meteen al werd
uitgeroepen tot 'Auto van het Jaar', ingrijpend gewijzigd.
De prijzen zijn nog niet bekend, maar starten hoogst
waarschijnlijk bij zo'n veertig mille.
Ford lijkt met de Mondeo, die naast auto van het jaar ook
het predikaat 'Europa's Auto nr. 1' en 'Zakenauto van het
Jaar' kreeg, de buit allang binnen te hebben. Niettemin
streeft de autobouwer ernaar de verkoopsuccessen in het
middenklassement verder uit te breiden. Om dat te berei
ken is de Mondeo. naast de negentien Europese markten,
nu ook leverbaar in 41 andere landen, waarmee het aantal
landen waarin de auto wordt aangeboden, op zestig komt.
Tellen we daarbij de Ford Contour en de Mercury Misti-
que op, - auto's die gebouwd zijn op dezelfde bodemplaat
- dan komt het aantal landen op 91.
De Mondeo is door de ontwerpers en technici zowel van
binnen als van buiten grondig onder handen genomen.
Daarnaast werd aan het onderstel gesleuteld en kreeg de
wagen verschillende nieuwe comfortsnufjes mee. Tenslot
te werd ook het veiligheidssysteem opgewaardeerd. Heel
in het oog springend zijn de nieuwe, driedimensionale
koplampen, waardoor het vooraanzicht en de flanken soe
pel in elkaar overvloeien. Samen met het eveneens nieu
we ovale radiatorrooster met verchroomde omlijsting en
het knipperlicht met wit afdekglas vervolmaken ze de
voorkant van de auto. De Wagonmodellen delen dezelfde
voorkant maar nemen daarentegen de makkelijk toegan
kelijke laadruimte en de brede achterklep van het huidige
model over. De vier- en vijfdeursuitvoeringen beschikken
aan de achterkant voortaan over grote en opvallende ach
terlichtelementen. Ze lopen om de hoeken heen en dra
gen zo bij tot het geïntegreerde driedimensionale uiter
lijk, waardoor de auto breder en stoerder oogt.
Van binnen is er ook zo het een en ander aan de auto ge
daan. Het interieur is, als we de ontwerpers mogen gelo
ven, nog functioneler en comfortabeler dan dat van zijn
voorganger. Met meer knieruimte voor de achterpassa
giers en nieuwe bedieningsorganen op het dashboard, een
in het middenconsole geïntegreerde radio met schuin af
lopend front en nieuwe kleuren en bekledingstoffen. De
auto kan desgewenst ook uitgerust worden met een nieuw
type halfautomatische airconditioning.
Als allereerste Ford en tegelijk als één van de eerste in
zijn klasse is de Mondeo vanaf begin 1997 leverbaar met
zij-airbags. Voor de veiligheid is ook het koetswerk aange
past en is de auto uitgerust met een nieuwe airbagsysteem
(57 liter voor de bestuurder en 95 liter voor de passagier).
Een geruststellende gedachte is het uiteraard ook dat de
auto voldoet aan alle geldende Europese veiligheidsvoor
schriften. Overigens is de auto ook ongeschonden door de
voor 1998 geplande EG-tests gekomen.
Ford levert de nieuwe Mondeo met de verbeterde Zetec
16V motoren met naar keuze een cilinderinhoud van 1.6,
1.8 en 2.0 liter, met de aangepaste 1.8 liter Endure-DE
turbodieselmotor met intercooler en met een krachtige,
soepele 2.5 liter Duratec V6 motor met 24 kleppen. Door
de motoren anders af te stellen en nog wat andere slim
migheidjes toe te passen hebben de techneuten van Ford
volgens eigen zeggen ook kans gezien het brandstofver
bruik met zo'n acht procent te verlagen. Uiteraard vol
doen de nieuwe motoren aan de EG-emissienormen van
1996. De auto is daarvoor onder meer uitgerust met een
De driedimensionale koplampen geven de auto niet al
leen een fraai uiterlijk maar ook een grotere lichtop
brengst.
nieuwe katalysator, die gebruik maakt van drie in plaats
van twee actieve metalen. Afgezien van de emissienormen
dienen nieuwe auto's met ingang van dit jaar ook te vol
doen aan nieuwe geluidsnormen. Automobielfabrikanten
dienen daarvoor het de lawaai-produktie van de auto met
vijftig procent naar beneden te brengen.
De driedimensionale koplampen geven de auto niet al
leen een fraai uiterlijk, door de grotere lichtopbrengst
wordt 's nachts reizen een meer ontspannen en veiliger
bezigheid. De grotere lichtopbrengst wordt bereikt door
het gebruik van reflectoren met dubbele parabool en
aparte lampen voor het groot en het dimlicht. De auto is
tegen diefstal beveiligd met een verbeterd anti-diefstal
systeem dat samen met de belangrijkste Europese verze
keringsmaatschappijen is ontwikkeld.
Het gaat behoorlijk goed met de nieuwe Peugeot 106. Im
porteur en dealers hebben dan ook geen reden tot klagen.
De verkoopcijfers liegen er niet om. Sinds zijn introductie
eind april dit jaar zijn er al een kleine vijfduizend exem
plaren van het 106-je over de toonbank gegaan, voor zo
ver je daar bij automobielen van kunt spreken. Omdat de
Accent de laatste jaren verantwoordelijk was voor verre
weg het merendeel van de 106-verkopen, lag het voor de
hand dat er ook van de nieuwe 106 een dergelijke versie
op de markt zou komen. De verwachting is dat deze versie
het 106-succes alleen nog maar zal vergroten.
De nieuwkomer is gebaseerd op de XN, die af fabriek al
profiteert van onder andere in carrosseriekleur gespoten
bumpers, een in delen neerklapbare achterbank, getint
glas en, net als alle andere 106-en van Side Protection
Paddings. De nieuwkomer heeft bovendien centrale verg
rendeling met afstandsbediening, een achterspoiler in car
rosseriekleur, stootlijsten met een rode bies en in het inte
rieur een nieuwe bekleding. Uiterlijk kan de auto ook nog
herkend worden aan de zilverkleurige Accent-badges op
de portieren.
Er zijn acht verschillende Accent-modellen in de aanbie
ding. Er is keuze uit een 1.0, de 1.1 en een 1.6 liter benzi
nemotor en een 1.5 liter diesel. De Accent 1.6 wordt stan
daard in combinatie met een automatische versnellings
bak geleverd. Van elk van de uitvoeringen bestaat zowel
een drie- als een vijfdeursvariant.
De extra's op de Accent leveren de koper een voordeel op
tot 1.700 gulden. De prijslijst begint bij 22.200 gulden voor
de Accent 1.0 en 23.200 voor de Accent 1.1 liter. De versie
met automatische versnellingsbak is er vanaf 28.300 gul
den terwijl de diesel geleverd wordt voor bedragen vanaf
27.300 pietermannen.
Het vereist de nodige zelfbeheersing de snelheidsmeter
op de juiste stand te houden. Vooral de turbodieselversie
van de vernieuwde Renault Safrane laat zich met het
grootste gemak op snelheid brengen. Pas vlak voor de 200
kilometer per uur begint de wijzer het wat rustiger aan te
doen. Op exact 197 kilometer bleef de meter steken, zo
bleek tijdens de eerste kennismakingsrit met de ver
nieuwde Safrane.
Er valt weinig af te dingen op de vernieuwingen die de
Fransen de Safrane toebedacht hebben. Zij het dat de au
to door de nieuw ontworpen achterkant - met aan de bo
venkant een derde remlicht - en de gewijzigde achter
lichtunits, een wat minder robuust aanzien heeft gekre
gen. Maar goed, over smaak valt te twisten. Van voren
mag de auto zich verheugen in een nieuwe grille, een
meer gewelfde motorkap en nieuwe bumpers en koplam
pen met ongeprofileerd glas.
Prettige bijkomstigheid is overigens wel dat de ontwer
pers het onhandige slot van de kofferbak vervangen heb
ben door een onopvallend weggewerkte handgreep,
waardoor onnodige nagelbrekerij tot het verleden be
hoort. De airconditioning en de snelheidsregelaar zijn
eenvoudiger te bedienen. Een minpuntje in het interieur
is het middenconsole. Ongetwijfeld is het comfortverho-
gend bedoeld, maar met wat langere armen zit de 'leu
ning' bij het schakelen danig in de weg.
De meeste aandacht ging uit naar de nieuwe motoren die
Renault in het vooronder heeft gemonteerd. De Safrane-
rijder kan vanaf nu kiezen uit twee benzinemotoren en
een dieselversie. Een viercilinder 2.0 liter 16V-motor, een
vijfcilinder 2.5 liter 20V-krachtbron en een nieuwe 2.2 li
ter 12V turbodieselmotor. De bestaande V6-motor wordt
alleen nog gebruikt in de versies met een automatische
versnellingsbak.
De lichtmetalen benzinemotoren zijn het resultaat van
een intensieve samenwerking met Volvo. Beide motoren
maken deel uit van een gemeenschappelijk programma
voor de ontwikkeling en constructie van een modulaire
motor met zes, vijf of vier cilinders. De 2.0 liter viercilin
der in de Safrane is overigens niet nieuw, hij wordt al ge
bruikt in de Laguna. Wel is de krachtbron voor de Safra
ne speciaal uitgerust met nieuwe in- en uitlaatsystemen.
De motor is trouwens ook geschikt gemaakt voor de
montage van airconditioning met een variabele compres
sor. De zestienklepper levert 100 kW oftewel 138 paarde-
krachten en een maximum koppel van 182 Nm bij 4.500
tpm. De technici van Renault hebben uitgerekend dat het
basismodel van de Safrane daarmee liefst dertig procent
aan vermogen en zeventien procent koppel gewonnen
heeft op zijn voorganger. Volgens diezelfde techneuten is
het brandstofverbruik van de zestienklepper ondanks de
grotere hoeveelheid paardekrachten met zo'n zes pro
cent teruggelopen. De 2.5 liter motor is direct overgeno
men uit de Volvo 850. De motor is het resultaat van een
De nieuwe Safrane heeft een volledig nieuwe nieuwe voorkant.
combinatie van het beste van zowel de V6-motor als de
2.2 Vi-motor. Met de vijfcilinder krachtbron in het voor
onder levert de Safrane 168 paardekrachten aan de wie
len af bij een koppel 211 Nm bij 4600 toeren per minuut.
De nieuwe turbodieselmotor vervangt de twee vorige
dieselversies, de 2.1 dT en de 2.5 dT. Renault heeft met de
nieuwe dieselmotor de doelstelling, het ontwikkelen van
een stillere krachtbron, met vlag en wimpel gehaald.
Over het verbruik kunnen we uit eigen ervaring nog niets
zeggen. Hoever de
inhoud van de tank
na afloop van de
kennismakingsrit
was geslonken, heb
ben we niet geme
ten. Voorlopig moe
ten we de fabrikant
wat dat betreft dus
maar op zijn woord
geloven. En die ver
telt ons dat het ver
bruik gemiddeld
neerkomt op 6,7 liter
per 100 km. Last but
not least legt Re
nault op verzoek een
3.0 liter V6-kracht-
bron onder de mo
torkap. met daaraan
gekoppeld een vier-
traps automatische
transmissie.
Genoeg over de mo
toren. Ook over de
veiligheid valt nog
het nodige te zeggen.
Naast de op vrijwel alle versies standaard dubbele airbag,
ABS, SRP-veiligheidsgordels en verstevigingsbalken,
wordt de Safrane vanaf begin 1997, al naar gelang de ver
sie. standaard of optioneel geleverd met zij-airbags. Hoe
wel flankbotsingen slechts zeventien procent van de ver
keersongevallen vertegenwoordigen, zijn ze verantwoor
delijk voor dertig procent van de dodelijke slachtoffers.
Het basismodel van de Safrane staat in de prijslijst vanaf
53.900 gulden.
De hele maand oktober
gratis oogmeting
bij de Pearle Opticien
I
I
0 P T C f IV S
JE ZIET T VERSCHIL
Vraag naar de voorwaarden. Alleen geldig in onderstaande filialen
Vlissingen Hulst Goes Terneuzen Middelburg Zierikzee
Voor een gratis vrijblijvende ooganalyse moet
u bij Pearle zijn. En waar heb je zoveel keuze?
Er is altijd een bril die bij u past en daarbij
krijgt u 1 jaar lang onvoorwaardelijke garantie.
OPTICIENS
JE ZIET 'T VERSCHIL
Zo ziet u maar, voor weinig geld een bril die
bij u past. En daarmee verdient u bovendien
Air Miles, alleen bij de Pearle Opticien.
Tot ziens bij Pearle!
In de winkel vertellen we u hier graag meer over.
Niet in combinatie met 'tweede bril gratis en andere aanbiedingen.
AUTOBEDRIJF
IN- EN VERKOOP
VAN ALLE OCCASIONS
Ford Escort 1.4 CL
'89 7.500.-
Ford Sierra 1.6 L
'86 2.950.-
Daihatsu Charade Aut.
'84 1.200.-
Peugeot 309 XS
'88 5.400-
Citroen BX
'87 1.950.-
Ford Sierra 2.0 CL
'88 6.500.-
Austin Mini
'89 6.950.-
Opel Astra 1.4i
'92 17.400-
Opel Kadett 1.6i GT
'88 6.950.-
Nissan Prairie
'86 5.750.-
Opel Omega 1.8S+
LPG
'90 7.500-
Ford Escort 1.4 CL
'87 4.950.-
Renault 21 Nevada
'91 12.950.-
VW Golf diesel
'88 6.950.-
Peugeot 309 XR
'89 6.650.-
Opel Astra 1.6 GT 5-d.
'92 17.950.-
VW Golf 1.6 C
'87 4.950.-
BEDRIJFSWAGENS:
Ford Fiesta Courier 1.8 D'92 80.000 km
10.000- excl. BTW
ZONDER INRUIL,
HOGE KORTING
Tevens nog diverse occa
sions beneden de 2.500.-
Inruil en financiering mogelijk
Boven de 7.500.- 3 maanden garantie
EUROMARKT 2 s
MIDDELBURG
TEL. 0118-612112 3
Audi 80 S 1.8i, 4-drs., st.bekr., trekh. I.m.-velgen143.000 km 1990
Citroen ZX Volcane 19i, 5-drs81.000 km 1991
Fiat Uno 45 IE Turbo, 3-drs75.000 km 1992
Ford Escort GT16V 1.6i, 3-drs66.000 km 1994
Ford Escort 1.4 CL Stationcar48.000 km 1993
Ford Escort 16. L diesel, 5-drs1984
Ford Mondeo 1.8 CLX, 4-drs69.000 km 1993
Ford Mondeo 1.8 CLX16.000 km 1995
Mazda 626 GLX, 5-drs., LPG150.000 km 1988
Mercedes 190 E 1.8 Classic, 4-drs29.000 km 1993
Mercedes Benz 190 D253.000 km 1987
Mitsubishi Lancer 1.5 CLi, 4-drs126.000 km 1990
Nissan 100 NX 1.6i SLX T-bar18.000 km 1993
Opel Astra 1.4 GL, 4-drs74.500 km 1992
Opel Kadett 1.3 N, 3-drs81.000 km 1989
Opel Kadett 2.0 GSi Cabriolet139.000 km 1988
Opel Kadett 1.3 N, 5-drs130.000 km 1989
Opel Kadett 1.6 GT70.000 km 1989
Opel Kadett 1700 Stationcar diesel166.000 km 1989
Opel Vectra 1.7 TD, GLS, 4-drs43.000 km 6/1995
Opel Vectra 1.6 GL HB 5-drs133.000 km 1993
Peugeot 205 GL 1.1 Jubilee103.000 km 1991
Renault 5 GTL, 5-drs1986
Renault Safrane 2.2i RN140.000 km 1992
Suzuki Swift 1.3 GL, 3-drs88.000 km 1990
Toyota Corolla 1.6 XLi Sedan115.000 km 1991
Toyota Corolla 1.3 XL, 5-drs46.000 km 1991
VW Golf 1600 CL Madison 3-drs164.000 km 1990
VW Polo 1.3,3-drs. Coupé90.000 km 1990
Nissan Vanette 2.0 D60.000 km 1993
Opel Kadett 17 D, 3-drs203.000 km 1990
Renault 9 Louisianne, 4-drs1985
Tempo-Team Uitzendbureau
organiseert op donderdag 3 oktober
een Technische Banenmarkt Tussen
9.00 en 20.00 uur kunt u bij ons terecht
voor alle informatie over werk in de
technische sector. Er zijn vacatures op
alle niveaus en in diverse richtingen.
verspreid over de gehele regio.
Neem voor inschrijving wel een geldig
legitimatiebewijs (géén rijbewijs) en uw
sofi- en bank-/gironummer mee. Mocht
u verhinderd zijn op 3 oktober, dan
kunt u ook op een andere werkdag bij
ons terecht U bent van harte welkom!
Goes, Piet Heinstraat 3, (0113) 25 25 05
Vlissingen, Torenstraat 5, (0118) 41 48 70
'93
Alfa Romeo 164 LPG
2x va 13.950-
'93
Alfa Romeo 33.40 000 km
15 950 -
'93
Ala Romeo 155 T Spark LPG
19 950 -
'94
Audi 80 19 TO diesel
28 950-
'88-'89
Audi 80 1.8 S
va 1 10 950-
'90
Audi 80
15950-
'88
BMW 31& nieuwstaat
8 950 -
'94
Chevrolet Corsica LT met a.rco
19 950
'91
Otroèn BX 1 4 TGE 5-versn bak
11 500 -
'94
Citroen Xantia 1 8i stuurbekr. LPG
,2x v a. 21,950
'94
Citroen Xantia 20i
ƒ25 950 -
'92
Citroen XM 2.0i stuurbekr Ambiance
17.950
'89
Citroen BX 1 9 diesel
3x 4 950-
'92
Dahatsu Charade 10 TS Van
6950-
'90
Fat Ducato turbo oeset Panorama. 9-pers bos
10.950
'90
Fat Croma 2.0 Business Class
9 950 -
'92
Ford Sena i 8 Cl turbo diesel stationcar
....2* 15950-
'93
Ford Onon i 6 CLX |nw. mode)) 70.000 km
18950-
'93
Ford Escort 1.8 CL d*se<
15950-
'92
Ford Scorpo 2 0 GL Sedan, stuurbekr
14950-
'93
Ford Escort 1 6 CLX 5-v bak (nw mod.) 70 000 km 19 950 -
'94
Ford Mondeo 8i stuurbekr LPG
ƒ24 950.-
'90
Lanca Thema 2 0€
8950.-
'93
Lancia Thema 2.5i turbo diesel
20 950 -
'87
Lanca Pnsma turbo diesel
7500.-
'93
Mazda 626 8 LX Sedan
19950
'94
Mitsubishi Galant8 Gü HB
ƒ21950-
'89
Mitsubishi Galant 1.8 GL
7 950.-
'93
Mitsubishi Galant t 8 Gü LPG
18950-
'93
Mitsubishi Galant 2 0 GLS automaat
ƒ14 950-
'94
Nissan Pnmera 2 0 LX stuurbekr LPG
ƒ20 950-
'89
Nissan Sunny Fionda d«sei
8 950-
'90
Nissan Biueb-rd 20 LX 5-drs. stuurbekr LPG
2x«&l 7 950-
'89
Nissan Sunny 1 6< SLX automaat 3-drs.
9950-
'88
Opel Ascona 1.8 S 4-ds
4 750.-
'89
Opel Kadett 17 GL d*sei
6.950-
'91
Opel Vecira i 8i LPG
9950-
'94
Opel Vectra 17 turbo d«se<
ƒ23950-
'93
Opel Astra 1 7 GL diesel 5-drs
15950-
'93
Opel Astra 1.6 G 3-drs
16950 -
'87
Opel Manta automaat
7.500 -
'90
Peugeot 309 XA Vat
4 950.-
'88
Peugeot 505 GTi Pamoate 7-pers
7 950-
'93
Peugeot 205 1 .1 Accent Van
8.950 -
'93
Peugeot 605 Sü 70 000 Km
23950 -
'87
Peugeot 309 GT 5-drs
7500-
'94
Peugeot 405 GLX LPG
ƒ19950-
'89
Peugeot 505 2 2i GR fam.. 7-pers
13950 -
'89-'90
Renault 19 TL
3x va 7 950 -
'92
Peugeot 309 desei Van
2x va 7950-
'89-'90
Renault 19 TL 5-drs
3x va 795C-
'89
Renault 25 GTX
7 950-
'92
Renault 19 GTR Chamade
14500
'90
Renault 25 TX 2 2i stuuröew LPG
9 950-
'89
Renault 25 GTX automaat
8.950-
'90-91
Renault 2' GTL 5-drs 5-v bak LPG
4x va 5950-
'94
Rover 620 Si sedan stuurbekr
ƒ26950-
'88
Saab 900 sedan stuurbekr. LPG
7.500 -
'88
Subaru 1.6 DL sedan LPG
2 x v.a 3950 -
'92
Toyota Canna E diesel
1 15.950
'93
VW Gort CL d«set 5-drs
17 950-
'93
VW Golf LPG
17 950-
'90
VW Passat 18 CL LPG
10950
Inruil, garantie, financiering mogelijk
ZEER VOORDELIGE OCCASIONS APK-GEKEURD
Vanaf 1.500.-
Industriestraat 8-10, Goes (Poel IV), tel. 0113-215415
In-, verkoop bemiddeling van auto's
wij doen wat anderen beloven
Mitsubishi Lancer 1.5 GLX '86 2.350.-
Opel Ascona 1.6 S '85 1.850.-
Toyota Coupé 1.6i 16V '84 3.450.-
Peugeot 205 Accent '88 5.250.-
Inruil, financiering en garantie mogelijk.
Geopend ma. t/m vrij. 09.00 -18.00 uur.
Zat. 10.00 -16.00 uur.
Wij leveren alle auto's met volle tank en APK
Arnesteinweg 41 Middelburg S 0118-614804