Nieuwe Mondeo van Ford oogt breder en stoerder Safrane van Renault is weer helemaal bij de tijd VOOR MEER INFORMATIE OVER ALLE FORD-MODELLEN GAAT U NATUURLIJK NAAR... Autobedrijf Joosse z 25% Korting op het montuur Pearle Accent moet verkoop 106 omhoog stuwen Pearle Bovag Autobedrijf Van Damme Donderdag 3 oktober? Technische Banenmarkt! tempo-team uitzendbureau cAvxo fj*mko SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 2 OKTOBER 1996 309 Gildeweg 20 - Tel. 0118-419420 - Vlissingen bij aankoop van een complete bril. Lange Zelke 20 Vlissingen Telefoon 0118 410064 Stationsweg 13 Hulst Telefoon 0114 313600 Kolveniershof 22-24 Goes Telefoon 0113 228727 Noordstraat 63 Terneuzen Telefoon 0115 614875 Lange Delft 13-15 Middelburg Telefoon 0118 628886 Havenplein 1 Zierikzee Telefoon 0111 415900 DINGEMANSE Erkend Koni-servicecenter APK-keuringsstation Wissenkerke - Telefoon: 0113-371477 BEDRIJFSWAGENS AUTO'S ONDER 7.500.- AUTOBEDRIJF W.J. SONKE GOES Wie de nieuwe Mondeo ai voor half oktober met eigen ogen wil aanschouwen, moet daarvoor een reisje maken naar de Autosalon in Parijs. Wie een ietsje meer geduld heeft, kan het troetelkind van Ford vanaf 17 oktober bij de eigen dealer gaan bekijken. Dat lijkt overigens wel al leszins de moeite waard, want de autoproducent heeft de Mondeo, die bij zijn verschijnen in 1994 meteen al werd uitgeroepen tot 'Auto van het Jaar', ingrijpend gewijzigd. De prijzen zijn nog niet bekend, maar starten hoogst waarschijnlijk bij zo'n veertig mille. Ford lijkt met de Mondeo, die naast auto van het jaar ook het predikaat 'Europa's Auto nr. 1' en 'Zakenauto van het Jaar' kreeg, de buit allang binnen te hebben. Niettemin streeft de autobouwer ernaar de verkoopsuccessen in het middenklassement verder uit te breiden. Om dat te berei ken is de Mondeo. naast de negentien Europese markten, nu ook leverbaar in 41 andere landen, waarmee het aantal landen waarin de auto wordt aangeboden, op zestig komt. Tellen we daarbij de Ford Contour en de Mercury Misti- que op, - auto's die gebouwd zijn op dezelfde bodemplaat - dan komt het aantal landen op 91. De Mondeo is door de ontwerpers en technici zowel van binnen als van buiten grondig onder handen genomen. Daarnaast werd aan het onderstel gesleuteld en kreeg de wagen verschillende nieuwe comfortsnufjes mee. Tenslot te werd ook het veiligheidssysteem opgewaardeerd. Heel in het oog springend zijn de nieuwe, driedimensionale koplampen, waardoor het vooraanzicht en de flanken soe pel in elkaar overvloeien. Samen met het eveneens nieu we ovale radiatorrooster met verchroomde omlijsting en het knipperlicht met wit afdekglas vervolmaken ze de voorkant van de auto. De Wagonmodellen delen dezelfde voorkant maar nemen daarentegen de makkelijk toegan kelijke laadruimte en de brede achterklep van het huidige model over. De vier- en vijfdeursuitvoeringen beschikken aan de achterkant voortaan over grote en opvallende ach terlichtelementen. Ze lopen om de hoeken heen en dra gen zo bij tot het geïntegreerde driedimensionale uiter lijk, waardoor de auto breder en stoerder oogt. Van binnen is er ook zo het een en ander aan de auto ge daan. Het interieur is, als we de ontwerpers mogen gelo ven, nog functioneler en comfortabeler dan dat van zijn voorganger. Met meer knieruimte voor de achterpassa giers en nieuwe bedieningsorganen op het dashboard, een in het middenconsole geïntegreerde radio met schuin af lopend front en nieuwe kleuren en bekledingstoffen. De auto kan desgewenst ook uitgerust worden met een nieuw type halfautomatische airconditioning. Als allereerste Ford en tegelijk als één van de eerste in zijn klasse is de Mondeo vanaf begin 1997 leverbaar met zij-airbags. Voor de veiligheid is ook het koetswerk aange past en is de auto uitgerust met een nieuwe airbagsysteem (57 liter voor de bestuurder en 95 liter voor de passagier). Een geruststellende gedachte is het uiteraard ook dat de auto voldoet aan alle geldende Europese veiligheidsvoor schriften. Overigens is de auto ook ongeschonden door de voor 1998 geplande EG-tests gekomen. Ford levert de nieuwe Mondeo met de verbeterde Zetec 16V motoren met naar keuze een cilinderinhoud van 1.6, 1.8 en 2.0 liter, met de aangepaste 1.8 liter Endure-DE turbodieselmotor met intercooler en met een krachtige, soepele 2.5 liter Duratec V6 motor met 24 kleppen. Door de motoren anders af te stellen en nog wat andere slim migheidjes toe te passen hebben de techneuten van Ford volgens eigen zeggen ook kans gezien het brandstofver bruik met zo'n acht procent te verlagen. Uiteraard vol doen de nieuwe motoren aan de EG-emissienormen van 1996. De auto is daarvoor onder meer uitgerust met een De driedimensionale koplampen geven de auto niet al leen een fraai uiterlijk maar ook een grotere lichtop brengst. nieuwe katalysator, die gebruik maakt van drie in plaats van twee actieve metalen. Afgezien van de emissienormen dienen nieuwe auto's met ingang van dit jaar ook te vol doen aan nieuwe geluidsnormen. Automobielfabrikanten dienen daarvoor het de lawaai-produktie van de auto met vijftig procent naar beneden te brengen. De driedimensionale koplampen geven de auto niet al leen een fraai uiterlijk, door de grotere lichtopbrengst wordt 's nachts reizen een meer ontspannen en veiliger bezigheid. De grotere lichtopbrengst wordt bereikt door het gebruik van reflectoren met dubbele parabool en aparte lampen voor het groot en het dimlicht. De auto is tegen diefstal beveiligd met een verbeterd anti-diefstal systeem dat samen met de belangrijkste Europese verze keringsmaatschappijen is ontwikkeld. Het gaat behoorlijk goed met de nieuwe Peugeot 106. Im porteur en dealers hebben dan ook geen reden tot klagen. De verkoopcijfers liegen er niet om. Sinds zijn introductie eind april dit jaar zijn er al een kleine vijfduizend exem plaren van het 106-je over de toonbank gegaan, voor zo ver je daar bij automobielen van kunt spreken. Omdat de Accent de laatste jaren verantwoordelijk was voor verre weg het merendeel van de 106-verkopen, lag het voor de hand dat er ook van de nieuwe 106 een dergelijke versie op de markt zou komen. De verwachting is dat deze versie het 106-succes alleen nog maar zal vergroten. De nieuwkomer is gebaseerd op de XN, die af fabriek al profiteert van onder andere in carrosseriekleur gespoten bumpers, een in delen neerklapbare achterbank, getint glas en, net als alle andere 106-en van Side Protection Paddings. De nieuwkomer heeft bovendien centrale verg rendeling met afstandsbediening, een achterspoiler in car rosseriekleur, stootlijsten met een rode bies en in het inte rieur een nieuwe bekleding. Uiterlijk kan de auto ook nog herkend worden aan de zilverkleurige Accent-badges op de portieren. Er zijn acht verschillende Accent-modellen in de aanbie ding. Er is keuze uit een 1.0, de 1.1 en een 1.6 liter benzi nemotor en een 1.5 liter diesel. De Accent 1.6 wordt stan daard in combinatie met een automatische versnellings bak geleverd. Van elk van de uitvoeringen bestaat zowel een drie- als een vijfdeursvariant. De extra's op de Accent leveren de koper een voordeel op tot 1.700 gulden. De prijslijst begint bij 22.200 gulden voor de Accent 1.0 en 23.200 voor de Accent 1.1 liter. De versie met automatische versnellingsbak is er vanaf 28.300 gul den terwijl de diesel geleverd wordt voor bedragen vanaf 27.300 pietermannen. Het vereist de nodige zelfbeheersing de snelheidsmeter op de juiste stand te houden. Vooral de turbodieselversie van de vernieuwde Renault Safrane laat zich met het grootste gemak op snelheid brengen. Pas vlak voor de 200 kilometer per uur begint de wijzer het wat rustiger aan te doen. Op exact 197 kilometer bleef de meter steken, zo bleek tijdens de eerste kennismakingsrit met de ver nieuwde Safrane. Er valt weinig af te dingen op de vernieuwingen die de Fransen de Safrane toebedacht hebben. Zij het dat de au to door de nieuw ontworpen achterkant - met aan de bo venkant een derde remlicht - en de gewijzigde achter lichtunits, een wat minder robuust aanzien heeft gekre gen. Maar goed, over smaak valt te twisten. Van voren mag de auto zich verheugen in een nieuwe grille, een meer gewelfde motorkap en nieuwe bumpers en koplam pen met ongeprofileerd glas. Prettige bijkomstigheid is overigens wel dat de ontwer pers het onhandige slot van de kofferbak vervangen heb ben door een onopvallend weggewerkte handgreep, waardoor onnodige nagelbrekerij tot het verleden be hoort. De airconditioning en de snelheidsregelaar zijn eenvoudiger te bedienen. Een minpuntje in het interieur is het middenconsole. Ongetwijfeld is het comfortverho- gend bedoeld, maar met wat langere armen zit de 'leu ning' bij het schakelen danig in de weg. De meeste aandacht ging uit naar de nieuwe motoren die Renault in het vooronder heeft gemonteerd. De Safrane- rijder kan vanaf nu kiezen uit twee benzinemotoren en een dieselversie. Een viercilinder 2.0 liter 16V-motor, een vijfcilinder 2.5 liter 20V-krachtbron en een nieuwe 2.2 li ter 12V turbodieselmotor. De bestaande V6-motor wordt alleen nog gebruikt in de versies met een automatische versnellingsbak. De lichtmetalen benzinemotoren zijn het resultaat van een intensieve samenwerking met Volvo. Beide motoren maken deel uit van een gemeenschappelijk programma voor de ontwikkeling en constructie van een modulaire motor met zes, vijf of vier cilinders. De 2.0 liter viercilin der in de Safrane is overigens niet nieuw, hij wordt al ge bruikt in de Laguna. Wel is de krachtbron voor de Safra ne speciaal uitgerust met nieuwe in- en uitlaatsystemen. De motor is trouwens ook geschikt gemaakt voor de montage van airconditioning met een variabele compres sor. De zestienklepper levert 100 kW oftewel 138 paarde- krachten en een maximum koppel van 182 Nm bij 4.500 tpm. De technici van Renault hebben uitgerekend dat het basismodel van de Safrane daarmee liefst dertig procent aan vermogen en zeventien procent koppel gewonnen heeft op zijn voorganger. Volgens diezelfde techneuten is het brandstofverbruik van de zestienklepper ondanks de grotere hoeveelheid paardekrachten met zo'n zes pro cent teruggelopen. De 2.5 liter motor is direct overgeno men uit de Volvo 850. De motor is het resultaat van een De nieuwe Safrane heeft een volledig nieuwe nieuwe voorkant. combinatie van het beste van zowel de V6-motor als de 2.2 Vi-motor. Met de vijfcilinder krachtbron in het voor onder levert de Safrane 168 paardekrachten aan de wie len af bij een koppel 211 Nm bij 4600 toeren per minuut. De nieuwe turbodieselmotor vervangt de twee vorige dieselversies, de 2.1 dT en de 2.5 dT. Renault heeft met de nieuwe dieselmotor de doelstelling, het ontwikkelen van een stillere krachtbron, met vlag en wimpel gehaald. Over het verbruik kunnen we uit eigen ervaring nog niets zeggen. Hoever de inhoud van de tank na afloop van de kennismakingsrit was geslonken, heb ben we niet geme ten. Voorlopig moe ten we de fabrikant wat dat betreft dus maar op zijn woord geloven. En die ver telt ons dat het ver bruik gemiddeld neerkomt op 6,7 liter per 100 km. Last but not least legt Re nault op verzoek een 3.0 liter V6-kracht- bron onder de mo torkap. met daaraan gekoppeld een vier- traps automatische transmissie. Genoeg over de mo toren. Ook over de veiligheid valt nog het nodige te zeggen. Naast de op vrijwel alle versies standaard dubbele airbag, ABS, SRP-veiligheidsgordels en verstevigingsbalken, wordt de Safrane vanaf begin 1997, al naar gelang de ver sie. standaard of optioneel geleverd met zij-airbags. Hoe wel flankbotsingen slechts zeventien procent van de ver keersongevallen vertegenwoordigen, zijn ze verantwoor delijk voor dertig procent van de dodelijke slachtoffers. Het basismodel van de Safrane staat in de prijslijst vanaf 53.900 gulden. De hele maand oktober gratis oogmeting bij de Pearle Opticien I I 0 P T C f IV S JE ZIET T VERSCHIL Vraag naar de voorwaarden. Alleen geldig in onderstaande filialen Vlissingen Hulst Goes Terneuzen Middelburg Zierikzee Voor een gratis vrijblijvende ooganalyse moet u bij Pearle zijn. En waar heb je zoveel keuze? Er is altijd een bril die bij u past en daarbij krijgt u 1 jaar lang onvoorwaardelijke garantie. OPTICIENS JE ZIET 'T VERSCHIL Zo ziet u maar, voor weinig geld een bril die bij u past. En daarmee verdient u bovendien Air Miles, alleen bij de Pearle Opticien. Tot ziens bij Pearle! In de winkel vertellen we u hier graag meer over. Niet in combinatie met 'tweede bril gratis en andere aanbiedingen. AUTOBEDRIJF IN- EN VERKOOP VAN ALLE OCCASIONS Ford Escort 1.4 CL '89 7.500.- Ford Sierra 1.6 L '86 2.950.- Daihatsu Charade Aut. '84 1.200.- Peugeot 309 XS '88 5.400- Citroen BX '87 1.950.- Ford Sierra 2.0 CL '88 6.500.- Austin Mini '89 6.950.- Opel Astra 1.4i '92 17.400- Opel Kadett 1.6i GT '88 6.950.- Nissan Prairie '86 5.750.- Opel Omega 1.8S+ LPG '90 7.500- Ford Escort 1.4 CL '87 4.950.- Renault 21 Nevada '91 12.950.- VW Golf diesel '88 6.950.- Peugeot 309 XR '89 6.650.- Opel Astra 1.6 GT 5-d. '92 17.950.- VW Golf 1.6 C '87 4.950.- BEDRIJFSWAGENS: Ford Fiesta Courier 1.8 D'92 80.000 km 10.000- excl. BTW ZONDER INRUIL, HOGE KORTING Tevens nog diverse occa sions beneden de 2.500.- Inruil en financiering mogelijk Boven de 7.500.- 3 maanden garantie EUROMARKT 2 s MIDDELBURG TEL. 0118-612112 3 Audi 80 S 1.8i, 4-drs., st.bekr., trekh. I.m.-velgen143.000 km 1990 Citroen ZX Volcane 19i, 5-drs81.000 km 1991 Fiat Uno 45 IE Turbo, 3-drs75.000 km 1992 Ford Escort GT16V 1.6i, 3-drs66.000 km 1994 Ford Escort 1.4 CL Stationcar48.000 km 1993 Ford Escort 16. L diesel, 5-drs1984 Ford Mondeo 1.8 CLX, 4-drs69.000 km 1993 Ford Mondeo 1.8 CLX16.000 km 1995 Mazda 626 GLX, 5-drs., LPG150.000 km 1988 Mercedes 190 E 1.8 Classic, 4-drs29.000 km 1993 Mercedes Benz 190 D253.000 km 1987 Mitsubishi Lancer 1.5 CLi, 4-drs126.000 km 1990 Nissan 100 NX 1.6i SLX T-bar18.000 km 1993 Opel Astra 1.4 GL, 4-drs74.500 km 1992 Opel Kadett 1.3 N, 3-drs81.000 km 1989 Opel Kadett 2.0 GSi Cabriolet139.000 km 1988 Opel Kadett 1.3 N, 5-drs130.000 km 1989 Opel Kadett 1.6 GT70.000 km 1989 Opel Kadett 1700 Stationcar diesel166.000 km 1989 Opel Vectra 1.7 TD, GLS, 4-drs43.000 km 6/1995 Opel Vectra 1.6 GL HB 5-drs133.000 km 1993 Peugeot 205 GL 1.1 Jubilee103.000 km 1991 Renault 5 GTL, 5-drs1986 Renault Safrane 2.2i RN140.000 km 1992 Suzuki Swift 1.3 GL, 3-drs88.000 km 1990 Toyota Corolla 1.6 XLi Sedan115.000 km 1991 Toyota Corolla 1.3 XL, 5-drs46.000 km 1991 VW Golf 1600 CL Madison 3-drs164.000 km 1990 VW Polo 1.3,3-drs. Coupé90.000 km 1990 Nissan Vanette 2.0 D60.000 km 1993 Opel Kadett 17 D, 3-drs203.000 km 1990 Renault 9 Louisianne, 4-drs1985 Tempo-Team Uitzendbureau organiseert op donderdag 3 oktober een Technische Banenmarkt Tussen 9.00 en 20.00 uur kunt u bij ons terecht voor alle informatie over werk in de technische sector. Er zijn vacatures op alle niveaus en in diverse richtingen. verspreid over de gehele regio. Neem voor inschrijving wel een geldig legitimatiebewijs (géén rijbewijs) en uw sofi- en bank-/gironummer mee. Mocht u verhinderd zijn op 3 oktober, dan kunt u ook op een andere werkdag bij ons terecht U bent van harte welkom! Goes, Piet Heinstraat 3, (0113) 25 25 05 Vlissingen, Torenstraat 5, (0118) 41 48 70 '93 Alfa Romeo 164 LPG 2x va 13.950- '93 Alfa Romeo 33.40 000 km 15 950 - '93 Ala Romeo 155 T Spark LPG 19 950 - '94 Audi 80 19 TO diesel 28 950- '88-'89 Audi 80 1.8 S va 1 10 950- '90 Audi 80 15950- '88 BMW 31& nieuwstaat 8 950 - '94 Chevrolet Corsica LT met a.rco 19 950 '91 Otroèn BX 1 4 TGE 5-versn bak 11 500 - '94 Citroen Xantia 1 8i stuurbekr. LPG ,2x v a. 21,950 '94 Citroen Xantia 20i ƒ25 950 - '92 Citroen XM 2.0i stuurbekr Ambiance 17.950 '89 Citroen BX 1 9 diesel 3x 4 950- '92 Dahatsu Charade 10 TS Van 6950- '90 Fat Ducato turbo oeset Panorama. 9-pers bos 10.950 '90 Fat Croma 2.0 Business Class 9 950 - '92 Ford Sena i 8 Cl turbo diesel stationcar ....2* 15950- '93 Ford Onon i 6 CLX |nw. mode)) 70.000 km 18950- '93 Ford Escort 1.8 CL d*se< 15950- '92 Ford Scorpo 2 0 GL Sedan, stuurbekr 14950- '93 Ford Escort 1 6 CLX 5-v bak (nw mod.) 70 000 km 19 950 - '94 Ford Mondeo 8i stuurbekr LPG ƒ24 950.- '90 Lanca Thema 2 0€ 8950.- '93 Lancia Thema 2.5i turbo diesel 20 950 - '87 Lanca Pnsma turbo diesel 7500.- '93 Mazda 626 8 LX Sedan 19950 '94 Mitsubishi Galant8 Gü HB ƒ21950- '89 Mitsubishi Galant 1.8 GL 7 950.- '93 Mitsubishi Galant t 8 Gü LPG 18950- '93 Mitsubishi Galant 2 0 GLS automaat ƒ14 950- '94 Nissan Pnmera 2 0 LX stuurbekr LPG ƒ20 950- '89 Nissan Sunny Fionda d«sei 8 950- '90 Nissan Biueb-rd 20 LX 5-drs. stuurbekr LPG 2x«&l 7 950- '89 Nissan Sunny 1 6< SLX automaat 3-drs. 9950- '88 Opel Ascona 1.8 S 4-ds 4 750.- '89 Opel Kadett 17 GL d*sei 6.950- '91 Opel Vecira i 8i LPG 9950- '94 Opel Vectra 17 turbo d«se< ƒ23950- '93 Opel Astra 1 7 GL diesel 5-drs 15950- '93 Opel Astra 1.6 G 3-drs 16950 - '87 Opel Manta automaat 7.500 - '90 Peugeot 309 XA Vat 4 950.- '88 Peugeot 505 GTi Pamoate 7-pers 7 950- '93 Peugeot 205 1 .1 Accent Van 8.950 - '93 Peugeot 605 Sü 70 000 Km 23950 - '87 Peugeot 309 GT 5-drs 7500- '94 Peugeot 405 GLX LPG ƒ19950- '89 Peugeot 505 2 2i GR fam.. 7-pers 13950 - '89-'90 Renault 19 TL 3x va 7 950 - '92 Peugeot 309 desei Van 2x va 7950- '89-'90 Renault 19 TL 5-drs 3x va 795C- '89 Renault 25 GTX 7 950- '92 Renault 19 GTR Chamade 14500 '90 Renault 25 TX 2 2i stuuröew LPG 9 950- '89 Renault 25 GTX automaat 8.950- '90-91 Renault 2' GTL 5-drs 5-v bak LPG 4x va 5950- '94 Rover 620 Si sedan stuurbekr ƒ26950- '88 Saab 900 sedan stuurbekr. LPG 7.500 - '88 Subaru 1.6 DL sedan LPG 2 x v.a 3950 - '92 Toyota Canna E diesel 1 15.950 '93 VW Gort CL d«set 5-drs 17 950- '93 VW Golf LPG 17 950- '90 VW Passat 18 CL LPG 10950 Inruil, garantie, financiering mogelijk ZEER VOORDELIGE OCCASIONS APK-GEKEURD Vanaf 1.500.- Industriestraat 8-10, Goes (Poel IV), tel. 0113-215415 In-, verkoop bemiddeling van auto's wij doen wat anderen beloven Mitsubishi Lancer 1.5 GLX '86 2.350.- Opel Ascona 1.6 S '85 1.850.- Toyota Coupé 1.6i 16V '84 3.450.- Peugeot 205 Accent '88 5.250.- Inruil, financiering en garantie mogelijk. Geopend ma. t/m vrij. 09.00 -18.00 uur. Zat. 10.00 -16.00 uur. Wij leveren alle auto's met volle tank en APK Arnesteinweg 41 Middelburg S 0118-614804

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 9